eitaa logo
| معماری هجری |
432 دنبال‌کننده
193 عکس
87 ویدیو
3 فایل
معماری یعنی تحقق ظرف حیات انسان؛ انسانی که غایتش عبد بودن است ارتباط @AG_094
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹استقلال اقتصادی مهم است، [امّا] اوّل در زمینه‌ی فرهنگی عرض بکنم؛ استقلال فرهنگی به اعتقاد بنده از همه‌ی اینها مهم‌تر است. استقلال فرهنگی در این است که سبک زندگی را، سبک زندگی اسلامی - ایرانی انتخاب بکنیم. بنده در باب سبک زندگی دو سه سال قبل از این مفصّل صحبت کردم؛ سبک زندگی از معماری، از زندگی شهری، از زیستِ انسانی، از پیوندهای اجتماعی تا همه‌ی مسائل گوناگون را شامل می‌شود. 🔹تقلید از غرب و از بیگانه در سبک زندگی، درست نقطه‌ی مقابل استقلال فرهنگی است. امروز نظام سلطه بر روی این مسئله دارد کار می‌کند. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔷قدیم‌ترها پیش از آنکه دانشگاه‌ها و مدارس معماری در ایران پدید بیایند، معماری شغلی بود که همچون خیاطی و نانوایی و درودگری، شاگردانش به دست اساتید خبره در محیط کارگاهی تربیت می‌شدند. سالیان سال شاگردی می‌کردند و در نهایت که عمری را به کارگری و یادگیری علوم و فنون و حکمت سپری نمودند، خود به درجه استادی می‌رسیدند و سپس می‌توانستند ساختمانی را به صورت مستقل بسازند. 🔹استاد معمار می‌توانست همه چیز بنا را خود طراحی و محاسبه کند و سپس بسازد. شهرها هم کوچک بود و مردم یکدیگر را می‌شناختند. ضمنا پارادایم‌های خاصی که فرهنگ را شکل داده بود اجازه تخطی از قوانین اجتماعی را به کسی نمی‌داد. 📂متن کامل مقاله را در سایت بخوانید: memarihejri.ir/355 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نمادگرایی در تمدن غرب خصوصا در معماری جایگاه ویژه‌ای دارد و هم‌چنین در معماری اسلامی نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. ❓نمادها در جنگ نرم چگونه مورد تهاجم دشمن قرار می‌گیرند؟! 🔺ابلیسک به عنوان نمادی ثابت که همواره در معماری مغرب زمین از اهمیت خاصی برخوردار بوده است؛ شاید بتوان این سازه شرک‌آلود را جزو معدود نمادهایی دانست که تا بدین حد در میادین و اماکن مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
| معماری هجری |
💢 نمادگرایی در تمدن غرب خصوصا در معماری جایگاه ویژه‌ای دارد و هم‌چنین در معماری اسلامی نیز از اهمیت
🔻ادای احترام جو بایدن و کاملا هریس به نماد شیطان (ابلیسک) به بهانه یادمان قربانیان کرونا 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
📝 معماری مجلس ما برای حس‌ ریاست، خود برتر بینی، تنش و جنجال طراحی شده است 🔸همیشه و این مدت بیشتر که کنگره آمریکا محل توجه بود فارغ از سایر مسایل توجه به تفاوت معماری داخلی دو مجلس ایران و آمریکا و بقیه ملل برایم جالب بود. مساله تاثیر معماری بر ارتباط و روحیات و نفس افراد. 🔹وقتی فاصله های افقی و عمودی، نزدیک است ، آرام تر صحبت می‌کنید، میتوانید گفتگو کنید و فضا مشارکتی است ، فاصله عمودی کم تر، حس ریاست و استبداد و بالانشینی را کم تر تقویت می‌کند. 🔸ولی وقتی فاصله ها افقی و عمودی دور طراحی میشود احساس می کنید از هم و از مخاطبان دور هستید و نیاز به فریاد است تا صحبت آرام گفتگو کم تر و خطابه بیشتر و با فریاد است. 🔹فاصله زیاد هیئت رئیسه و بویژه رییس مجلس حس ریاست و برتری و بالا به پایین را بیشتر تقویت می کند. 🔸سیره پیامبر گردنشینی با اصحاب ، بدون بالانشینی و برجستگی بود. معماری اسلامی یعنی تزريق اندیشه برابری و نزدیکی در معماری. 🔹خلاصه آنکه بنظرم معماری مجلس ایران القاگر و مولد نابرابری، استبداد، تنش و فرياد بجای گفتگو است. 📝 مجتبی جهان تیغ 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
زیست شبانه یا حیات خبیثه 🌆 شب در زیست‌بوم ما اساساً کارکرد دیگری داد. فرصتی برای سکوت، تأمل، بازگشت به خود، آرامش، دوری از ضرب‌آهنگ تند اقتصاد و... است 🔻تغییر تدریجی سبک زندگی مردم و استحاله فرهنگ ایرانی-اسلامی، پروژه‌ی بلندمدت دشمنان خارجی و غرب‌گراهای داخلی بوده و هست. این پروژه گاهی با اسنادی مانند ۲۰۳۰ است که از بیرون القا می‌شود و گاهی نیز طرح‌هایی مانند که لیبرال‌های داخلی تجویز می‌کنند. 🔻روش لیبرال‌ها هم در به کرسی نشاندن این گونه طرح‌های مخرب سبک زندگی دینی و فاسد کردن جامعه این‌گونه بوده است که آن‌ها را با مفاهیمی عامه‌پسند و زیبا (مانند نشاط اجتماعی و کاهش ترافیک و...) بزک می‌کنند تا کسی در برابر آن‌ها مقاومت نکند؛ وگرنه کجا انسان‌های جوامع غربی به وسیله night life یا زیست شبانه و رقص و آواز در دیسکوها به نشاط و سرزندگی رسیده‌اند؟! ❓انسان با نشاط کیست؟ آیت‌الله بهجت و محسن حججی که شب را تا به سحر به خلوت با خدا و تهجد سپری می‌کنند و آن‌گونه از دنیا می‌روند یا کسی که با استفاده از الکل و مواد مخدر و ... لحظاتی را در حالت خلسه سپری می‌کند تا طعم آرامش را بچشد و در نهایت با سنکوپ و اُوردوز از دنیا می‌رود؟! 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 انسان مؤمن و دین‌دار در سبک زندگی اسلامی چگونه باید شب را سپری کند؟ 🌑 سبک زندگی آمریکایی چه برنامه‌ای برای شب دارد؟ 🔸برای مطالعه بیشتر به جلسه 347 کلبه کرامت با عنوان «حال، کرسی حیات» مراجعه فرمایید: ▶️ http://kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/556 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
زیست شبانه در تهران تصویب شد طرحی برای بچه پولدارهایی که ۲,۳ نصف شب هوس جگر و همبرگر میکنن طرحی برای طبقه‌ای که ۷ صبح سرکار نمیروند طرحی که شب را مایه آرامش نمیداند ممنون از مسئولین فرهنگی که فقط پوسته‌ی دین براشون مهمه و با طرح‌های ضد سبک زندگی اسلامی مخالفتی ندارن Amin Mosavi 2 🔻کانال توییتری حاضرجواب🔻 @Haazer_javab1 instagram.com/Haazer_javab1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | امام خمینی (ره) 🔹 این مساجد است که این بساط را درست کرد، این است که نهضت را درست کرد. 🔺 در عهد رسول الله هم و بعد از آن هم تا مدت ها مسجد مرکز اجتماع سیاسی بود مرکز تجییش جیوش بود. 🔸 محراب یعنی مکان حرب مکان جنگ، هم جنگ با شیطان و هم جنگ با طاغوت. از محراب ها باید جنگ پیدا بشود چنانچه پیشتر از محراب ها و از مسجدها پیدا می شد. 💯 ای ملت! مسجدهای خودتان را حفظ کنید. ای روشنفکران! مسجدها را حفظ کنید، نباشید نباشید ای ! 👈 مسجدها را حفظ کنید، بروید به ، نمی روید این مسجدها را حفظ کنید تا این نهضت به ثمر برسد، تا مملکت شما نجات پیدا کند صحیفه نور؛ جلد ۷؛ صفحه ۵۵ @sahifeh_noor
🔶امروزه وسائل و عوامل مختلفی برای جلبِ توجه مردم ایجاد شده است و این درواقع توهین به شخصیت انسان‌هاست! چون دارد می‌گوید «بگذار من برایت تعیین کنم که الان به چه چیزی توجه کنی!» اصلاً چرا یک عامل بیرونی باید توجّه تو را جلب کند؟! 🔸دین از ما می‌خواهد کنترل ذهن‌مان را به دست خودمان بگیریم. «ذکر»، یعنی کنترل ذهن، در مقابل «غفلت» که به معنای عدم کنترل ذهن است؛ یعنی عدم توانایی در توجه پیداکردن. 🔸یکی از حوزه‌های مهم آلودگی بصری و ایجاد اغتشاش فکری و روحی در شهروندان و جلب توجه مدام آنان تبلیغات محیطی است. 🔸امروزه گسترش بی‌ضابطه تبلیغات محیطی، فضای شهرها را به عرصۀ رقابت سازه‌های تبلیغاتی تبدیل نموده، ازدحام تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی اغتشاش و ناهماهنگی بصری در فضاهای شهری به وجود آورده و موجب سلب آرامش روانی شهروندان شده است. 📄 مطالعۀ متن کامل مقاله: Memarihejri.ir/439 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خمینی(رحمةالله علیه) : 🔹طریق اسلامی این است که را حمایت کنند... 🔹ملتفت باشید که شمایی که الآن به رسیده‌اید، [این‌] حکومت نیست؛ خدمتگزار هستید. اسلام حکومت به آن معنا ندارد. اسلام خدمتگزار دارد... 🔹برای این «هیچ ندارها» یک فکری بکنید، هی ننشینید دعوا بکنید، هی هم دنبال این نروید که همان طوری که در طاغوت می‌کرد، شهرها را خیلی مزین کنید و شهرها را خیلی بزرگ بکنید و همه همّ دولت و همه بودجه مملکت خرج شهرها بشود و خرج شمال شهر بشود که باز همان طاغوتی ها از آن استفاده بکنند. برای این پایین شهری‌ها، برای این بیچاره‌ها برای اینها فکر بکنید... 🔹این دنیا چند روزش آمده پیش شما. این را خدمت کنید تا آبرومند باشید پیش خدا. این را با دعوا نگذرانید، با صلح بروید سراغ مردم. اگر بروید سراغ مردم، دیگر دعوا پیش نمی‌آید؛ برای اینکه، وقت دعوا نمی‌ماند. اما افسوس این است که شما مشغول دعوا هستید و از مردم غافل! نه اقتصاد را توانستید درست کنید و نه‌ امنیت را توانستید درست کنید و نه هیچی. 🗓1359/6/20 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
💠 به مناسبت بزرگداشت شیخ بهایی و روز معماری اولین جلسه از سلسله‌جلسات کرسی آزاداندیشی گروه شهرسازی و معماری هجری 📃 موضوع: معماری هجری یا معماری تمدنی؟ مسئله این است... 🎙گفتگو با حسام‌الدین حائری‌زاده؛ عضو هیئت علمی اندیشکده یقین ⏰ جمعه سوم اردیبهشت ساعت 21 🎥 پخش زنده از آپارات، یوتیوب و اینستاگرام 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
💠 پخش زنده هم‌اکنون آپارات aparat.com/MemariHejri.ir/live اینستاگرام https://www.instagram.com/memarihejri.ir/
🔹 خودی تعمیر کن در پیکر خویش 🔹 چو ابراهیم معمار حرم شو #اقبال_لاهوری 🔸 3 اردیبهشت، بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار اندیشه جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
memari hejri ya tamadoni.mp3
33.55M
🔊 بشنوید | معماری هجری یا معماری تمدنی؟ مسئله این است... 🔷 اولین جلسه از سلسله‌جلسات کرسی آزاداندیشی گروه شهرسازی و معماری هجری 🎙گفتگو با حسام‌الدین حائری‌زاده؛ عضو هیئت علمی اندیشکده یقین 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
🎥 ببینید | معماری هجری یا معماری تمدنی؟ مسئله این است... 🔷 اولین جلسه از سلسله‌جلسات کرسی آزاداندیشی گروه شهرسازی و معماری هجری 🎙گفتگو با حسام‌الدین حائری‌زاده؛ عضو هیئت علمی اندیشکده یقین ◀️ مشاهده در آپارات ◀️ مشاهده در یوتیوب ◀️ مشاهده در اینستاگرام 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
💠 دومین جلسه از سلسله‌جلسات کرسی آزاداندیشی گروه معماری هجری 📃 موضوع: کدآمایی در معماری و شهرسازی 🎙گفتگو با علی رهجو؛ کارشناس و پژوهشگر کدآمایی استراتژیک ⏰ پنج‌شنبه ۱۷ تیر ساعت ۲۲ 🎥 پخش زنده از: 🖥 آپارات ▶️ aparat.com/MemariHejri.ir/live 🖥 یوتیوب ▶️ youtu.be/zZRoRBzPu9g 🖥 اینستاگرام ▶️ instagram.com/memarihejri_ir/ 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
✅ امروز « » است، روز گسترانیدن زمین و سربرآوردن خشکی‌ها از دل آب؛ روز تولد زمین برای سکنا گزیدنِ اشرفِ مخلوقات. نماد زیبایی از « » که می‌توان آن را نام نهاد. 🔸 هدفِ خلقت ما این است که معرفت به خود و به هستی پیدا کنیم؛ که: «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه» و نسبت به ربوبیت خدا عبودیتش کنیم: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» 🔸انسانی که می‌خواست عبد باشد و از مَلَک هم بالاتر رود مکان زندگی او باید محیطی ملکوتی باشد؛ بستری برای رشد فضائل اخلاقی تا خوب از عهده امتحانات الهی برآید. 🔸 پس برای این نگینِ انگشتریِ خلقت، رکابی نیاز بود. 🌍 احسن الخالقین، اشرف مخلوقات را خلق کرد و پس از خلقت انسان به خود تبریک گفت؛ او کره‌ی زمین را برای انسان آفرید؛ خورشید را برای زمین؛ و کهکشان‌ها را برای خورشید. 🌎 پس مرکز هستی در خلقت، انسان و زمین است. و زمین، آیتِ قلب انسان. و چون شرفِ دلِ ما به کسی‌ست که در آن سکونت دارد؛ که: «شرف المکان بالمکین» پس در این روز باید از خود بپرسیم آیا درون قلب ما سکنا گزیده یا ؟ «أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ» استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روز تولد زمین؛ گهواره‌ای که خلق شد تا اشرف مخلوقات در آن متعالی شود... 💬 استاد حسن عباسی 📹 برشی از جلسه ۴۷۷ کلبه کرامت - «محیط تراز» - آذر ۹۲ kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/233 استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
| معماری هجری |
🔴 سگ‌گردانی در فضاهای عمومی و تخریب سبک زندگی 💢 زندگی با سگ‌ها چند سالی می‌شود که در بین طبقه مرفه و متوسط جامعه شیوع پیدا کرده است. تا قبل از آن عمدتاً سگ‌ها برای نگهبانی از مکان‌ها و باغ‌ها و در روستاها برای محافظت از گله استفاده می‌شد و کمتر کسی آن را به تخت خوابش راه می‌داد. تعداد سگ‌های خانگی کمتر بوده و عموماً در قشر مرفه جامعه دیده می‌شد. اما چند سالی است که برخی از مردم با کپی‌برداری از رفتارهای قشر مرفه، سعی در جا دادن خود در طبقات بالای جامعه دارند. دیگر پایین شهر و بالای شهر فرقی نمی‌کند و در کمتر فضایی است که سگ دیده نشود. 💢 اینکه اصلاح سبک زندگی و مقابله با این فرهنگ منحط راه‌کارهای مناسب خود را می‌طلبد بحث دیگری است، اما آیا نهادها و مسئولین شهری صرفاً متولی فیزیک شهر هستند و فقط در برابر تخریب کالبد شهر باید وارد عمل شوند یا مهم‌تر از کالبد شهر، فرهنگ و روابط انسانی و اجتماعی است؟! اغلب تابلوهایی در ورودی پارک‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد ورود حیوانات ممنوع است اما این روزها عده‌ای معدود بدون توجه به این ممنوعیت و جلوی چشم مسئولان شهری سگ‌های خود را در پارک‌ها رها و فضا را برای خانواده‌ها و کودکان ناامن می‌کنند. 💢 سگ یکی از نجاسات در فقه شیعه است. اینکه کسی بخواهد سگ داشته باشد و با او مجالست کند تا زمانی که در حریم خصوصی خود اوست به خودش مربوط است اما اینکه این فرهنگ غربی را در انظار عموم ترویج کند و ‌هم‌چنین باعث نگرانی مردم شود، آیا نباید مسئولین شهر دخالت کنند؟ عقب‌نشینی از احکام دین و تن دادن به سبک زندگی وارداتی غربی اینگونه تدریجی اتفاق می‌افتد. 💢 مدیریت لیبرال یعنی همین؛ باز کردن فضا برای ترویج فرهنگ و مدل زندگی غربی و تنگ کردن فضا برای دین‌داری و معنویت. اینکه در ماه رمضان و محرم چند بیلبورد مذهبی علم کنیم شهر را دینی نمی‌کند، مهم‌تر از این کارهای ظاهری، سبک زندگی، روابط اجتماعی و رفتار شهروندان است که مهر دینی یا غیردینی یا ضددینی بودن بر یک شهر می‌زند. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
❗️زیست مومنانه بجای زیست شبانه!! 🔻مسئولینی که هیچ فهم تمدنی و کلانی ندارند و فکر می‌کنند هر طرحی که از غرب آمد می‌توان آن را با کمی اسلام‌مالی کردن و تغییر الفاظ دینی کرد، فارغ از اینکه این طرح‌ چه خاستگاهی دارد و از چه مکتب فکری‌ای بیرون آمده است و در نهایت چه مدلی از زندگی می‌سازد. با این طرح‌ها به سمت حیات طیبه‌ای که قرآن برای ما ترسیم کرده است حرکت نمی‌کنیم. 🔻امیدواریم این طرح هم مانند بانکداری نشود که یک کلمه اسلامی کنار آن گذاشتند و در حال حاضر می‌بینیم که ربای بانک‌ها چگونه مردم را به تعارض با دین می‌کشاند و فریاد اعتراض علمای دین را بلند کرده است. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
28.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♥️ فرارسیدن سال‌روز ازدواج تنها زوج معصوم جهان، مبارک باد 🌹 و ، خانواده‌ی پنج‌ تن آل عبا هستند. از مهم‌ترین اصول معماری و شهرسازی در تمدن نوین اسلامی خانواده‌محوری است. ما برای انسان‌های متفرد و تنها طراحی نمی‌‌کنیم بلکه طراحی‌مان باید برای خانواده و در جهت تقویت آن باشد. برای اینکه بتوانیم برای خانواده بسازیم و طراحی کنیم باید این نهاد الهی و مهم را عمیقا بشناسیم و نقش افراد را در آن درک کنیم. ✅ مطالعات تراز خانواده را در جلسه ۳۸۶ کلبه کرامت ببینید «بیت تراز» - مهر ۹۱ ▶️ kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/222 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
📃 کدآمایی در معماری و شهرسازی 🎙گفتگو با علی رهجو؛ کارشناس و پژوهشگر کدآمایی استراتژیک 🖥 مشاهده فیلم گفتگو در: آپارات | یوتیوب | اینستاگرام 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
♦️هجرت‌های تمدن‌ساز (شهرساز) از ابراهیم (ع) تا امام حسین (ع) ✍️ امیر ایوب 🔻تمدن در طول تاریخ بشری، همیشه حاوی دو پدیده ی مهم و مشتکل از دو پدیده مهم بوده، شهر و سفر 1️⃣ مدنّیت و شهر نشینی جوهر تمدن سازی و لب هر تمدن شهرهای آن است. شهر که مادر تمدن است در نظر غربی وقتی شکل میگیرد که کنار رود ( انگیزه کشاورزی) یا کنار جاده(انگیزه تجاری) قرار داشته باشد. اما در تلقی اسلامی شهر های مهم وجوده داشته که تمدن سازی اسلامی را به جلو پرتاب کرده(جهش داده) و هر دو ابتداً به علت تقدس مکان(شَرَفُ المكانِ بالمكينِ) و وجود آرامگاه، عبادتگاه، بارگاه مطهر و مسجد بوده شکل گرفتند. 2️⃣سفر نیز پدیده ای که در اغلب تمدن ها وجود داشته هجرت موسی(ع) از مصر به سمت فلسطین، سفرِ انگلیسی ها به مستمعره های جدید، امریکا و استرالیا نمونه بارز آن اند. ✳️ هجرت اول 💢به گفته علامه البدری(از محققین برجسته در عراق) سفر حضرت ابراهیم(ع) مستقیماً از بین النهرین و عراق امروزی به مکه بوده. محل حیات و حتی تولد حضرت ابراهیم(ع) به گفته ایشون غرب فرات و محدوده ی نجف، کربلا و حله ی امروزی بوده است.(پیوست 1) ⭕️ در تورات های آرامی و اکدی آمده است که حضرت ابراهیم(ع) بعد از عدم هدایت مردم بین النهرین و شکست دعوتش، بین النهرین که آن روز از تمدن های عظیم بشری بود را "طلاق" داد، لفظی که ابداً در تورات عبریِ موجود و تحریف شده، وجود ندارد. 💢به همین دلیل حضرت ابراهیم مستقیماً از فرات غربی به مکه هجرت کرد که در مسیر، حضرت لوط که همراه او بود به اردن منتقل شد. به دلیل طلاق دادن سرزمین بین النهرین و بازنگشتن به آن، محیطی که حائل بین مسکن جدید حضرت ابراهیم(ع) و خانواده اش بود(مکه) با بین النهرین را حجاز(حاجز) به معنای مرز، حد و حجاب نامیدند. 💢سفر حضرت ابراهیم(ع) به مکه و ترمیمِ بیت الله الحرام تمدن ساز بود چون به گفته قرآن اصلا آن مکان، محلی قابل زندگی و حیات و سکونت نبود(رَّبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ ) 🔻در واقع حضرت ابراهیم(ع) دعایی برای شهر سازی و تمدن سازی کرد که به قول علامه جوادی آملی(تفسیر تسنیم_سوره بقره) دعای حضرت ابراهیم دو دعا بود نه یک دعا(إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنً ) یعنی یک دعا این بود که این مکان را بلد و شهر قرار بده و دعا دوم این بود که اینجا را امن قرار بده. ⭕️ مکه به تبع ترمیم کعبه توسط حضرت ابراهیم(ع) مرکز تمدن اسلامی و محل سکونت جدید فرزندان حضرت ابراهیم(ع) شد که قبل از آن در بین النهرین می زیستند. ✳️ هجرت دوم 💢تا چند هزار سال بعد از شهر سازی حضرت ابراهیم(ع) مکه محل اصلی توحید و تدین و تمدن اسلامی بود تا اینکه نبی مکرم اسلام در مکه آغاز به حرکت کرد و مبعوث شد. 🔻هجرت از مکه به یثرب و شهرسازی نبی اسلام حول مسجد الحرام در مدینه النبی، شهر دیگری را مبتنی بر تلقی اسلامی بنا نهاد که نمونه ای متکامل از تمدن سازی اسلامی است. 💢با عبور سریع از تاریخ بعد از نبی، وقت که به عصر امام حسین(ع) میرسیم سفر این حضرت دقیقاً سیر معکوس سفر حضرت ابراهیم از بین النهرین به مکه است، به این دلیل که اولین پشت کنندگان به قیام امام حسین(ع) اهالی مدینه بودند که امام مجبور به هجرت به سمت مکه شد و اتفاقاً اولین عذاب الهی به دلیل پشت کردن به ولایت را مردم مدینه با حمله ی یزید چشیدند همان طور که در نامه امام حسین(ع) به بنی هاشم هنگام خروجش از مدینه این امر پیش بینی شد ( فَاِنَّهُ مَنْ لَحِقَ بی مِنْکُمْ اُسْتُشْهِدَ، وَ مَنْ تَخَلَّفَ لَمْ یَبْلُغْ مَبْلَغَ الْفَتْحِ وَ السَّلام) ⭕️ هجرت امام حسین(ع) به کربلا و به نوعی "طلاق" دادن مدینه موجب شد منطقه غرب فرات و کربلا جزو اصلی ترین پایگاه های تشیع در جهان شود جدا از شهر هایی مثل نجف و بغداد(در شمال کربلا) فقط شهر حله(پایتخت تمدن بابل) که چهل کیلومتری شمال کربلا واقع است شاهد حضور 18 زعیم شیعه امثال علامه حلی بوده که هر کدام جریانات سیاسی، علمی، فقهی و فرهنگی را بنیان نهادند. ✅ فلذا 🔰دو هجرت حضرت ابراهیم(ع) از غرب فرات به محدوده ی مکه و مدینه و بازگشت امام حسین(ع) از مدینه به کربلا، دو محدوده، منطقه و شهر را بنا کردند که جزو پیشرانان تمدن اسلامی و ملک طلق اهل حق شدند. 📎پیوست 1: https://www.youtube.com/watch?v=z5v5LUZDQcc