eitaa logo
| معماری هجری |
372 دنبال‌کننده
151 عکس
64 ویدیو
3 فایل
معماری یعنی تحقق ظرف حیات انسان؛ انسانی که غایتش عبد بودن است ارتباط @AG_094
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ♨️ شهرنشینی مفرط به ویژه با ایجاد کلان‌شهرها یعنی مشکلات متعدد برای کشور. هر چه این درصد بالاتر برود یعنی باید منتظر چالش‌ها و بحران‌های بیشتری باشیم. از جمله مسائلی که شهرنشینی مفرط به دنبال خود می‌آورد می‌توان به برخی موارد اشاره کرد: - آلودگی‌ها: آلودگی محیط زیستی (مانند آلودگی هوا، آلودگی خاک، آلودگی آب و...)،‌ آلودگی صوتی و سلب آرامش، آلودگی بصری و... - فشار بر روی حاکمیت برای اداره امور: اداره شهر و امور شهروند غالبا بر دوش حاکمیت و نهادهای مربوطه است و مردم نقش چندانی ندارند اما در روستا و یا حتی شهرهای کوچک مردم بخشی از نیازهای خدماتی و روزانه را خودشان تامین می‌کنند و وابستگی کمتری به سیستم دارند. - افزایش گناه و ناهنجاری: در شهر خصوصا شهرهای بزرگ به دلیل ناشناس بودن و بی‌تفاوتی اجتماعی بستر برای انواع گناهان و جرم‌ها و ناهنجاری‌های اخلاقی فراهم است و آمارها هم این موضوع را تائید می‌کنند. (نکته: اگر به دنبال حل ریشه‌ای مسئله حجاب هستیم به این مسائل ریشه‌ای باید فکر کنیم) - افزایش فقر و نابرابری: یکی دیگر از تبعات شهرنشینی افراطی شیوع فقر و افزایش شکاف طبقاتی است. شهرهای آمریکا نماد این شکاف‌اند آنجایی که ثروتمندترین بانکداران و بورس‌بازان در کنار بی‌خانمان‌هایی که شب باید در پارک بخوابند در یک قاب تصویر قابل مشاهده‌اند. نحوه توسعه‌ی تهران نیز عاقبتی جز این نخواهد داشت که امروز نشانه‌های آن هویدا شده است. - افزایش کنترل: در شهر نیاز به کنترل و وجود پلیس و مامور و دوربین و... است در حالی که چنین نیازی در روستا وجود ندارد. این کنترل خود ساختاری برای زدودن تقوا و نظم درونی افراد درون یک جامعه است؛ افرادی که به خاطر ترس از پلیس و دوربین و کنترل بیرونی خطا نمی‌کنند نه بخاطر تقوای درونی... - افزایش بیماری‌ها:‌ به تبع شلوغی‌ها و آلودگی‌ها و فشار زندگی شهری، ریشه‌ی بسیاری از بیماری‌ها (روحی و جسمی)، شهرگرایی مفرط و یا از دلایل اصلی آن است. پی‌نوشت: آمار شهرنشینی در ایران از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
در بازارهای سنتی، از «هورنو» به عنوان نورگیر استفاده می‌شد. از آنجایی که مکان‌یابی این هورنوها دقیقا در آکس عمودی و محور تقارن بازار بود لذا در وقت اذان ظهر، ستونی از نور دقیقا عمود بر فضای بازار، زمین را به آسمانه بازار متصل می‌کرد. این محور مملو از نور، یادآور "نُّورٌ عَلَى نُور"(نور/۳۵) بود تا با هندسه کاملا عمودی، آن هم دقیقا در وقت اذان ظهر، زمین و آسمان را به هم متصل کند و بازار را به نابازار تبدیل کند؛ نابازاری که توامان شدن ستون عمودی نور و صوت ملکوتی اذان در آن، بستری رمزآلود و ذکرآفرین را حتی در مادی‌ترین اجزای شهر برای اهلش فراهم می‌کرد: "رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه" (نور/۳۷). @baladetayyeb
💢 ویژگی اصلی کاپیتالیسم این است که همه چیز را به کالا تبدیل می‌کند و روی آن قیمت می‌گذارد. 💢 انسان جامعه کاپیتالیستی مدام در حال محاسبه قیمت پدیده‌ها و سود و زیان ناشی از آن است. 💢 این انسان در دوره‌ی بعد از رنسانس و در عصر مدرن در غرب، دنیاگرا و معادناباور شد. حال که پس از مرگ خبری نیست پس باید حداکثر لذت مادی را در همین دنیا برد، که اینجا هدونیسم و لذت‌گرایی اصالت یافت. 💢 یکی از اصلی‌ترین محمل‌های لذت‌گرایی برای این انسان مدرن و ماتریالیست، کسب سود شد. پس باید از همه چیز سود درآورد و سود روی سود گذاشت. وقتی کسب سود معیار شد، همه چیز را باید قیمت‌گذاری و خرید و فروش کرد. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕸 چپاولگری و بی اهمیتی نسبت به زندگی شهری مردم فقیر در عصر پهلوی. این فیلم بخشی از وضعیت ایران پیش از انقلاب است که در سال ۱۳۵۷ از تلویزیون شوروی پخش شده است. 🔸 فقر و فلاکت در محله‌های تهران موج می‌زند در حالی که شاه روزانه ۶ میلیون بشکه نفت می‌فروخت، هیچ تحریمی وجود نداشت، روابط با آمریکا و اروپا در بالاترین سطح بود و جمعیت ایران فقط ۳۵ میلیون نفر بود. فیلم مربوط به عصری است که در بازه‌ای از آن فقط ۹ وزیر به همراه تعداد بسیاری از فرماندهان ‌و سران کشوری را افراد بهایی تشکیل می‌دادند. و نهایتا در آخر این فیلم پیداست که یک برج یادمان به نام شهیاد با هزینه گزافی، برای خودنمایی شاه ساخته شد. از قضا این برج هم طرح‌ یک‌ فرد بهایی‌مسلک بود که پس از انقلاب از ایران گریخت. با این هزینه‌های گزاف و این‌گونه برج‌سازی‌ها فقرا فقیرتر شدند و ثروتمندان ثروتمندتر... امروز نیز، اگر حواسمان نباشد سرمایه‌سالاران و طاغوت‌مسلکان، دوباره ما را به آن سمت خواهند برد. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
◾️تبلیغات فرهنگیِ شهری در چند سال اخیر اگر تبلیغات شهری را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که مخاطب آن‌ها قشر نوکیسه و تازه‌به‌دوارن‌رسیده است. دستگاه تبلیغاتی تصور می‌کند با تقسیم هویت خود و ایدۀ سفیهانۀ «جذب حداکثری» می‌تواند همه را خشنود نگاه دارد و هویتی واحد جعل کند. ریشو-تکنوکرات‌ها و متدین‌های پوشالی با نمدمالی در حال از بین بُردن عنصر اساسی تمدن شیعی هستند. شریعت همانقدر آنان را آزار می‌دهد که بهائی ملّی‌گرا را. این سیاست نه تنها یاران معتقد را سرخورده کرده، بلکه تازه‌به‌دوران‌رسیده را گستاخ‌تر نموده است. 📝 از کانال پولیتیکه 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیشنهاد اعطای مجوز به مدارس مسجدمحور به تصویب مجلس رسید. @dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 هجوم فرهنگی با طعم اقتصادی 🔹 بازار، مناسک می‌سازد و مناسک وارد می‌کند تا مصرف را دامن بزند. بلک‌فرایدی و کریسمس و ولنتاین هیچ ربطی به فرهنگ ما ندارند اما آنقدر تبلیغ‌شان می‌کنند تا جا بیافتند و مردم در مناسبت‌های بیشتری به مراکز خرید هجوم ببرند. 🔹 حال و روز جامعه‌شناس‌ها این وسط جالب است: عمدتا خودشان را چپ‌های فرهنگی، منتقد بازار و ضد مصرف‌گرایی می‌دانند اما درباره این چیزها تقریبا صدایی ازشان شنیده نمی‌شود. درباره مناسک دینی اما انتقاداتِ شفاف و مصرانه‌ای دارند. 🔹 از آن مضحک‌تر وضعیت آن ژورنالیست‌ها و کاربران مجازی است که خیرات مذهبی را اسراف می‌دانند اما از مصرف و تجمل در طبقه متوسط و مرفه هیچ چیز نمی‌گویند. جو دانشگاه و رسانه‌های ما حقیقتا آلوده و ناامیدکننده است. @Hasanabbasi_students
⭕️ معماران ارمنی، در دوره پهلوی 🔶 حمید ناصری، تهران‌پژوه، می‌گوید: «تاثیر سه معمار ارمنی‌تبار به نام‌های آندره گدار، نیکلای مارکوف و وارطان هاوانسیان روی معماری تهران قابل توجه است. آندره گدار فرانسوی موزه ملی ایران و حافظیه را ساخت، مارکوف روس عمارت‌های باشکوهی مثل دبیرستان البرز، مدرسه دارالفنون و ورزشگاه امجدیه را طراحی و اجرا کرد و هاوانسیان معروف به آرشیتکت وارطان که ایرانی بود بنا‌های مهمی مثل کاخ سعدآباد و هتل لاله تهران را بنا کرد. این سه نفر از مهم‌ترین معماران ارمنی بودند که بیشترین تاثیر را روی معماری تهران گذاشتند.» 🔶 این معماران ارمنی در کنار ساخت بنا‌های بزرگ از تربیت شاگردان غافل نبودند. معماران و طراحانی مثل هوشنگ سیحون که آرامگاه‌های خیام، نادرشاه افشار، فردوسی، کمال‌الملک و ابن سینا را طراحی کرد یا عبدالعظیم فرمانفرمایان که ورزشگاه آزادی، فرودگاه مهرآباد و موزه فرش ایران را طراحی کرد و محسن فروغی، طراح و سازنده ساختمان دانشگاه تهران و طراح آرامگاه سعدی از شاگردان معماران ارمنی به شمار می‌روند. 📝 همشهری آنلاین 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓برکت از آسمان و زمین چطور می‌جوشد؟ ▫️علت‌العلل خشکسالی‌ها و بلایای طبیعی در جهان و ایران چیست؟ 💢 امروز ساینس و دانش غربی و نظام سرمایه‌داری در حل مشکلات محیط‌ زیست به بن‌بست مطلق رسیده است. شاخص‌ترین کشور تمدن غرب یعنی ایالات متحده آمریکا در میان انواع مصیبت‌های محیط زیستی مانند خشکسالی، آتش‌سوزی، آلودگی آب، آلودگی هوا، آلودگی خاک، سیل و... دست و پا می‌زند. ✅ زمان آن رسیده که برای ساخت جامعه قرآنی به سراغ خود قرآن برویم و از نظریات کفرآمیز انسان‌ خودبنیاد غربی تبری بجوئیم. اگر قرار بود با طرح‌های ساینتیفیکِ زیست‌محیطی که عالم خلقت را بدون خالق تصور می‌کند اتفاق مثبتی رخ بدهد وضعیت کشور‌های به اصطلاح توسعه‌یافته هر روز بدتر نمی‌شد. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نصیف الخطابی، استاندار کربلا، با گردش در بازار برای حفظ فرهنگ دینی کربلاء و احترام به امام حسین علیه السلام به مغازه داران در مورد فروش هرگونه نماد یا درخت کریسمس جشن سال نو هشدار داد و هرکس اقدام به فروش نماد کریسمس کند یک ماه مغازه او را تعطیل می‌کند و به آنها دستور داد که تزئینات و نماد کریسمس را از خیابان‌ها حذف کنند. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir