روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
🔰برای زنان سرزمینم(۱)
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
و خدا برای همه اهل ایمان [چه مردان و چه زنان] همسر فرعون را مثل زده است هنگامی كه گفت: ای پروردگار من برای من نزد خودت خانهای در بهشت بنا كن ومرا از فرعون وكردارش رهایی بخش ومرا از مردم ستمكار نجات ده..
پیامها:
1- زن میتواند الگوی مردان تاریخ شود. «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ»
2- مقایسه الگوها، از روشهای تربیت است. مَثَلًا لِلَّذِینَ كَفَرُوا ... مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا
3- فشار محیط و جامعه، وابستگی اقتصادی، زن بودن، تقاضای همسر و ترس از آوارگی، هیچ كدام دلیل بی دینی نمیشود. ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ ...
4- برای اتمام حجت، یك نمونه هم كافی است. ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا ... امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ
5- حرف اول را اراده انسان میزند، نه چیز دیگر. ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا ... امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ
6- مبارزه با طاغوت، با دعا منافاتی ندارد. رَبِ ... نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ
7- نجات از طاغوت، پشتوانه معنوی لازم دارد. «رَبِ .. نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ»
8- مهم فرخنده:
تر از بهشت، قرب معنوی به خداست. رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَكَ ...
9- ایمان سبب تنفّر از ستمگران است. زن فرعون به خاطر ایمانی كه داشت از تمام رفتارهای فرعونی متنفر بود. «نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ»
10- اطاعت زن از مردم در عقیده لازم نیست، بلكه گاهی باید موضع بگیرد. «نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ»
11- روابط خانوادگی مرز دارد و همین كه به انحراف و كفر رسید باید تغییر كند. «نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ»
12- تبرّی از كفر، شرط ایمان است. «نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ»
13- ابراز تنفّر و انزجار از دیگران، باید ملاك و معیار عقلی و شرعی داشته باشد. مِنْ فِرْعَوْنَ ... مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ
✍#بازیاد_رجبعلی
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
منبر مکتوب فاطمی-فاطمیه 1401.pdf
1.99M
🌀فاطمیه؛ فصل دیدن دشمن
📌 ویژه فاطمیه 1401 با رویکرد مسائل روز
✍️ پیام:
«دشمنتان را بشناسید و اوّل هم بدانید دشمن کیست؛ دشمن را اشتباه نکنید. ثانیاً وقتی دشمن را شناختید که کیست، نقطهضعفهای دشمن را بشناسید، ناتوانیهای دشمن را بشناسید. دشمن همیشه سعی میکند خودش را در نظر شما بزرگ و قوی جلوه بدهد. سعی کنید بشناسید دشمن در چه وضعیّتی است، چه ضعفهایی، چه نقطهضعفهایی، چه ناتوانیهایی دارد. دشمن را بشناسید، نقشههای دشمن را بشناسید. خیلیها در مقابل نقشهی دشمن غافلگیر میشوند؛ [مراقب باشید] غافلگیر نشوید.»(مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵)
🔰فهرست اجمالی:
🔻مبحث اول: نگاه حیات شناسانه به دشمن
🔻مبحث دوم: راز تکرار یک داستان در قرآن
🔻مبحث سوم: هیجان و سرگرمی به نام دشمن
🔻مبحث چهارم: نقاط ضعف دشمن
🔻مبحث پنجم: رسانه مهمترین ابزار دشمنی یهود در آخرالزمان
🔻مبحث ششم: نصرت خدا؛ مهمترین نقطۀ قوت ما
🔻مبحث هفتم: اقدام جهادی همراه با صبر، شرط نصرت خدا
🔻مبحث هشتم: راز موفقیت و قدرت جامعه در مقابل دشمن
🔻مبحث نهم: نقش مردم در مصاف با دشمن
🔻مبحث دهم: عاقبت دشمن
#فاطمیه
#لبیک_یا_خامنه_ای
#جهاد_تبیین
✅ #کانال_حکمت_بیان
╭┅─────────┅╮
🆔https://eitaa.com/hekmatebayan
╰┅─────────┅╯
در تشرفی که آیتالله الهی طباطبائی (برادر علامه طباطبائی) به محضر حضرت بقیةالله (عج) داشتند، حضرت به ایشان فرمودند: اگر مشکل و گرفتاری داشتید خدا را قسم بدهید به ریزهخواران سفره ما.
آیتالله الهی طباطبائی فرمودند: با وجودی که منظور حضرت را فهمیدم اما میخواستم از لسان شریف خودشان بشنوم!
سؤال کردم: آقا جان! ریزه خواران سفره شما چه کسانی هستند؟
حضرت فرمودند: همین طلبهها.
سؤال کردم: آقا جان! شما از آنها راضی هستید؟ حضرت سکوت کردند و بعد از تأملی فرمودند:
ما کسی را غیر از آنها نداریم!
منبع: کتاب پای درس علما، محمد تقی صرفی پور، ص ۶۵۷
📝| علی کریمی و حمید فرخ نژاد و بقیه فراری ها در نهج البلاغة
🔹 و من كتاب له (عليه السلام): أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ رِجَالًا مِمَّنْ قِبَلَكَ يَتَسَلَّلُونَ إِلَي مُعَاوِيَةَ فَلَا تَأْسَفْ عَلَي مَا يَفُوتُكَ مِنْ عَدَدِهِمْ وَ يَذْهَبُ عَنْكَ مِنْ مَدَدِهِمْ فَكَفَي لَهُمْ غَيّاً وَ لَكَ مِنْهُمْ شَافِياً فِرَارُهُمْ مِنَ الْهُدَي وَ الْحَقِّ وَ إِيضَاعُهُمْ إِلَي الْعَمَي وَ الْجَهْلِ
🔹 پس از یاد خدا و درود! به من خبر رسیده كه گروهی از مردم مدینه به سوی معاویه گریختند، مبادا برای از دست دادن آنان، و قطع شدن كمك و یاریشان افسوس بخوری! كه این فرار برای گمراهیشان، و نجات تو از رنج آنان كافی است، آنان از حق و هدایت گریختند، و به سوی كوردلی و جهالت شتافتند.
#نامه_70
🕌 @masjedane
🌀در فاطمیه چه بگوییم ؟
🗓 بخش اول
🔻در هر مناسبتی باید سعی کنیم مباحثمان مرتبط با اصل آن مناسبت باشد. به چند دلیل:
🔻اول اینکه مردم انتظار دارند که ما مرتبط با مناسبت صحبت کنیم؛ و این انتظار بجایی است و اگر بیربط با مناسبت صحبت کنیم طبیعی است که برای بسیاری از مخاطبان، بهویژه مخاطبان سنتی یا هوشمند، مطلوب نباشد.
🔻دلیل دوم این است که صحبت کردن مرتبط با همان مناسبت، واقعاً نورانیت بیشتر و اثر قدسی بیشتری دارد. وقتی شما در ایام شهادت حضرت زهرا (س) یا در ایام شهادت حضرت موسیبنجعفر (ع) یا هر مناسبت دیگری مرتبط با آن مناسبت صحبت میکنید، خود آن مناسبت را احیاء کردهاید و بهتر به تعظیم شعائر پرداختهاید و طبیعتاً ثواب ویژهای بر آن مترتب میشود.
🔻اما دلیل سوم و مهمترین دلیل که میتواند باطن دلیل دوم باشد این است که: اصلاً این مناسبتها که قدرت جمع کردن دلها و اندیشهها را دارد برای چه بهوجود آمده است؟ حادثه و حماسۀ فاطمیه و مصائب هر یک از اهلبیت(ع) اساساً برای چه چیزی شکل گرفته؟ یک ماهیتی در خود این حماسهها وجود دارد.
🔻شهادت هریک از ائمۀ هدی(ع) در محتوای خودش پیامهایی دارد و بُعد اهمیت آن پیامها اینقدر بالا بوده که در حد ائمۀ معصومین(ع) برای آن، قربانی داده شده است. پس حتماً میخواستند این حماسه باقی بماند. لذا اگر شما بهجای پرداختن به اصل آن حماسه به دنبال موضوعات دیگری مثل برطرف کردن شکیات نماز مردم یا هر موضوع بیربط دیگری بروید، انصاف نیست. حتماً این حادثهای که یک معصوم در آن به شهادت رسیده است، حکمتها و معانیای در خودش دارد و حتماً این محتوا طوری هست که برای همۀ زمانها حرف داشته باشد.
🔻محتوای مناسبت فاطمیه و هدف آن و پیامهای آن، اینقدر اهمیت دارد که که حضرت زهرا(س) برایش خون داده و چنین حماسهای برایش رخ داده است. لذا تعهد علمی ما، تعهد حکمی و تعهد ایمانی ما به آن حماسۀ بزرگ اقتضاء میکند که موضوعات سخنرانیهای ما مرتبط با این مناسبت باشد.
🔻اگر بخواهیم متناسب با مخاطب و زمانه سخن بگوییم آیا میتوانیم موضوعاتی مرتبط با هر مناسبت را متناسب با نیازها و علاقههای مختلف مخاطبان قرار بدهیم؟ چون اساساً ما باید سه چیز را در مخاطب مد نظر قرار بدهیم: یکی نیازهای مخاطب، دیگری علاقههای مخاطب و سوم سطح درک مخاطب. آیا موضوع متناسب با نیاز، علاقه و سطح درکِ مخاطب در هر مناسبتی پیدا میکنیم؟ آیا این موضوع، میتواند متناسب با وضع جامعه هم باشد؟
🔻همانقدر که نزول قرآن معجزه است و سرشار از حکمت و معانی مختلف و متناسب برای هر زمان است، همانطور هم نزول عترت «یعنی رسیدن عترت به دلها و اندیشهها در دل این مصیبتها» معجزه است. معجزهای است که شما میتوانید هزار و چهارصد سال دربارۀ عاشورای أباعبداللهالحسین(ع) حرف بزنید و باز هم حرف تازهای باشد که بتوان بیان کرد.
🔻ممکن است کسانی بگویند: «ما حرف تازهای پیدا نکردیم»، خُب شما پیدا نکردید، ممکن است شما در مورد قرآن هم حرف تازهای پیدا نکنید ولی آیا واقعاً حرف تازهای وجود ندارد؟ مگر میشود قرآن حرف تازهای نداشته باشد؟ این اعجاز قرآن به نوعی در عترت هم هست.
🔻پس این مناسبتها با توجه به اینکه اولیاءخدا در آنها قربانی شدهاند اصلاً نمیتواند کممعنا باشد. نمیتواند ذو ابعاد نباشد. بعضیها در این مناسبتها به سراغ کلمات معصومین(ع) میروند، بدون اینکه با موضوع شهادت آن معصوم ارتباطی داشته باشد، درحالیکه آن چیزی که خون معصوم برایش داده شده، حتماً مهمتر است. امام برای چند موضوع اخلاقی و معنویِ ساده که شهید نشده است. مگر آنکه بتوانیم ارتباط آن مطالب اخلاقی و معنوی را با ماهیت و اصل شهادت برقرار کنیم که این بسیار مطلوب است.
🔻در هر مناسبتی مثل ایام فاطمیه، وقتی میخواهیم موضوعی برای سخنرانی تهیه کنیم اول باید به محضر آن مناسبت برویم و ماهیت آن را دقیق بشناسیم. یعنی ابتدا باید ماهیت فاطمیه، ماهیت عاشورا، ماهیت شهادت أمیرالمؤمنین(ع) را به خوبی بشناسیم؛ حتی بدون متناسبسازی با نیاز امروز، بدون ادبیات زیبا و بدون هیچ کار اضافهای که میخواهیم انجام بدهیم.
🔻در بسیاری از مناسبتها هنوز این ماهیت بهخوبی تبیین و شناخته نشده است. ظواهر این حوادث و حماسهها مشخص است اما ماهیت آن برای خیلی از ما هنوز بهطور دقیق روشن نشده است.
🔻وقتی اصل شناخت ماهیت هر مناسبتی انجام شد، پیداکردنِ ربطش به موضوعات مختلف و ربطش به نیاز امروز جامعه و مخاطب، کار بعدی است.
🕌مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع)
#فاطمیه
#پناهیان
@Hawzah_Panahian
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
👈برای زنان سرزمینم ایران(۳)
الأحزاب
إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا(35)
✅✅بیانات امام خامنه ای در سومین نشست اندیشههای راهبردی
اما در زمینهی مسائل اصلی انسان - که مربوط به انسان است - زن و مرد هیچ فرقی ندارند. خب، شما ببینید در تقرب الیالله، یک زنی مثل حضرت زهرا، مثل حضرت زینب، مثل حضرت مریم هستند؛ رتبهشان، رتبههای فوق تصور امثال ماهاست. در آیهی شریفهی سورهی احزاب، زن و مرد هیچ فرقی با هم ندارند؛ شاید اصلاً این هم به خاطر همین است که خواستند آن تصورات جاهلی مربوط به زن را بکوبند: «انّ المسلمین و المسلمات و المؤمنین و المؤمنات و القانتین و القانتات و الصّادقین و الصّادقات و الصّابرین و الصّابرات و الخاشعین و الخاشعات و المتصدّقین و المتصدّقات و الصّائمین و الصّائمات و الحافظین فروجهم و الحافظات و الذّاکرین الله کثیرا و الذّاکرات». از اسلام تا ذکر، یک فاصلهای است. یک سلسله مدارک متدرّجی هم وجود دارد. آدم در این تعبیرات دقت کند، این را پیدا میکند. «اعدّالله لهم مغفرة و اجرا عظیما». همه جا مرد، زن: مردِ خاشع، زنِ خاشع؛ مردِ متصدق، زن متصدق؛ با هم هیچ فرقی ندارند.
در سورهی مبارکهی آلعمران، بعد از آن «ربّنا»ها میگوید: «فاستجاب لهم ربّهم انّی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر او انثی بعضکم من بعض». مرد و زن هیچ تفاوتی ندارند
✍ #رجبعلی_بازیاد
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
👇برای زنان سرزمینم ایران(۴)
[سوره مريم (19): آيه
✅افَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا (17)
✅و در اين كتاب، مريم را ياد كن، هنگامى كه ما روح خود (روح القدس) را به سوى او فرستاديم، پس به شكل انسانى راست قامت بر او نمايان شد.
🔰امام خامنه ای ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
بیانات در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام
بنا به نقل قرآن، جبرئیل یک بار در طول تاریخ بر غیر پیغمبری نازل شده: اَرسَلنا اِلَیها روحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیّا؛(۳) اگر مراد از روح -که البتّه این هم محلّ اختلاف است- در ماجرای حضرت مریم، جناب جبرئیل (علیه السّلام) باشد، خدای متعال [فقط] یک بار بربه [کسی] غیر پیغمبر جبرئیل را فرستاده؛ بقیّهی ملائکه نازل شدهاند و مکرّر اتّفاق افتاده که ملائکه آمدهاند؛ [امّا] جبرئیل فقط یک بار؛ امّا برای حضرت زهرا: وَ کانَ یَأتیها جَبرَئیل؛ بحث یک بار و دو بار نیست، [بلکه] جبرئیل مرتّب میآمد و شرفیاب میشد خدمت حضرت زهرا (سلام الله علیها).
✍️#بازیاد_رجبعلی
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
26.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سه نقطهی درخشان زندگی فاطمه زهرا سلاماللهعلیها؛ خانهدار، مجاهد، عابد
▪️در زندگی معمولی این بزرگوار، یک نکتهی مهم است و آن جمع بین زندگی یک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف و بین وظایف یک انسان #مجاهد غیور خستگی ناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسی مهم بعد از رحلت رسولاکرم(ص) که به مسجد میآید و سخنرانی و موضع گیری و دفاع می کند و حرف می زند و یک #جهادگر به تمام معنا و خستگی ناپذیر و محنتپذیر و سختی تحملکن است، از طرف دیگر. همچنین از جهت سوم، یک عبادت گر و بپادارندهی نماز در شب های تار و قیامکنندهی للَّه و خاضع و خاشع برای پروردگار است و در محراب عبادت، این زن جوان مانند اولیای کهن الهی، با خدا راز و نیاز و عبادت می کند.
▪️این سه بُعد را با هم جمع کردن، نقطهی درخشان زندگی فاطمهی زهرا (علیهاالسّلام) است. آن حضرت، این سه جهت را از هم جدا نکرد. بعضی خیال می کنند انسانی که مشغول عبادت می باشد، یک عابد و متضرّع و اهل دعا و ذکر است، نمی تواند یک #انسان_سیاسی باشد. یا بعضی خیال می کنند کسی که اهل سیاست است -چه زن و چه مرد- و در #میدان_جهاد فیسبیلالله حضور فعال دارد، اگر زن است، نمیتواند یک #زن خانه با وظایف مادری و همسری و کدبانویی باشد و اگر مرد است، نمیتواند یک مرد خانه و دکان و زندگی باشد. خیال میکنند این ها باهم منافات دارد؛ درحالی که از نظر اسلام، این سه چیز با یکدیگر منافات و ضدیت که ندارد؛ در شخصیت انسان کامل، کمک کننده هم است.
🗓 ۱۳۶۸/۰۹/۲۲
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 سفره حضرت زهرا(س)
🔹 شهید #سیدمرتضی_آوینی
#روایت_فتح
از دست تو رزقی که رسد رزق طهور است
یک لقمۀ نان نیست فقط، لمعۀ نور است
💠جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org