eitaa logo
منبر روشمند
838 دنبال‌کننده
746 عکس
1هزار ویدیو
583 فایل
🔻به فضل خدا توی مناسبت ها با چندین سخنرانی مکتوب به استقبال شما خواهیم امد. 🔻 راه ارتباط با ادمین @menbar6
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀در فاطمیه چه بگوییم ؟ 🗓 بخش اول 🔻در هر مناسبتی باید سعی کنیم مباحث‌مان مرتبط با اصل آن مناسبت باشد. به چند دلیل: 🔻اول اینکه مردم انتظار دارند که ما مرتبط با مناسبت صحبت کنیم؛ و این انتظار بجایی است و اگر بی‌ربط با مناسبت صحبت کنیم طبیعی است که برای بسیاری از مخاطبان، به‌ویژه مخاطبان سنتی یا هوشمند، مطلوب نباشد. 🔻دلیل دوم این است که صحبت کردن مرتبط با همان مناسبت، واقعاً نورانیت بیشتر و اثر قدسی بیشتری دارد. وقتی شما در ایام شهادت حضرت زهرا (س) یا در ایام شهادت حضرت موسی‌بن‌جعفر‌‌ (ع) یا هر مناسبت دیگری مرتبط با آن مناسبت صحبت می‌کنید، خود آن مناسبت را احیاء کرده‌اید و بهتر به تعظیم شعائر پرداخته‌اید و طبیعتاً ثواب ویژه‌ای بر آن مترتب می‌شود. 🔻اما دلیل سوم و مهم‌ترین دلیل که می‌تواند باطن دلیل دوم باشد این است که: اصلاً این مناسبت‌ها که قدرت جمع‌ کردن دل‌ها و اندیشه‌ها را دارد برای چه به‌وجود آمده است؟ حادثه و حماسۀ فاطمیه و مصائب هر یک از اهل‌بیت(ع) اساساً برای چه چیزی شکل گرفته؟ یک ماهیتی در خود این حماسه‌ها وجود دارد. 🔻شهادت هریک از ائمۀ هدی(ع) در محتوای خودش پیام‌هایی دارد و بُعد اهمیت آن پیام‌ها این‌قدر بالا بوده که در حد ائمۀ معصومین‌‌(ع) برای آن، قربانی داده شده است. پس حتماً می‌خواستند این حماسه باقی بماند. لذا اگر شما به‌جای پرداختن به اصل آن حماسه به دنبال موضوعات دیگری مثل برطرف کردن شکیات نماز مردم یا هر موضوع بی‌ربط دیگری بروید، انصاف نیست. حتماً این حادثه‌ای که یک معصوم در آن به شهادت رسیده است، حکمت‌ها و معانی‌ای در خودش دارد و حتماً این محتوا طوری هست که برای همۀ زمان‌ها حرف داشته باشد. 🔻محتوای مناسبت فاطمیه و هدف آن و پیام‌های آن، این‌قدر اهمیت دارد که که حضرت زهرا(س) برایش خون داده و چنین حماسه‌ای برایش رخ داده است. لذا تعهد علمی ما، تعهد حکمی و تعهد ایمانی ما به آن حماسۀ بزرگ اقتضاء می‌کند که موضوعات‌ سخنرانی‌های ما مرتبط با این مناسبت باشد. 🔻اگر بخواهیم متناسب با مخاطب و زمانه سخن بگوییم آیا می‌توانیم موضوعاتی مرتبط با هر مناسبت را متناسب با نیازها و علاقه‌های مختلف مخاطبان قرار بدهیم؟ چون اساساً ما باید سه چیز را در مخاطب مد نظر قرار بدهیم: یکی نیازهای مخاطب، دیگری علاقه‌های مخاطب و سوم سطح درک مخاطب. آیا موضوع متناسب با نیاز، علاقه و سطح درکِ مخاطب در هر مناسبتی پیدا می‌کنیم؟ آیا این موضوع، می‌تواند متناسب با وضع جامعه هم باشد؟ 🔻همان‌قدر که نزول قرآن معجزه است و سرشار از حکمت و معانی مختلف و متناسب برای هر زمان است، همان‌طور هم نزول عترت «یعنی رسیدن عترت به دل‌ها و اندیشه‌ها در دل این مصیبت‌ها» معجزه است. معجزه‌ای است که شما می‌توانید هزار و چهارصد سال دربارۀ عاشورای أباعبدالله‌الحسین(ع) حرف بزنید و باز هم حرف تازه‌ای باشد که بتوان بیان کرد. 🔻ممکن است کسانی بگویند: «ما حرف تازه‌ای پیدا نکردیم»، خُب شما پیدا نکردید، ممکن است شما در مورد قرآن هم حرف تازه‌ای پیدا نکنید ولی آیا واقعاً حرف تازه‌ای وجود ندارد؟ مگر می‌شود قرآن حرف تازه‌ای نداشته باشد؟ این اعجاز قرآن به نوعی در عترت هم هست. 🔻پس این مناسبت‌ها با توجه به اینکه اولیاء‌خدا در آنها قربانی شده‌اند اصلاً نمی‌تواند کم‌معنا باشد. نمی‌تواند ذو ابعاد نباشد. بعضی‌ها در این مناسبت‌ها به سراغ کلمات معصومین(ع) می‌روند، بدون اینکه با موضوع شهادت آن معصوم ارتباطی داشته باشد، درحالی‌که آن چیزی که خون معصوم برایش داده شده، حتماً مهم‌تر است. امام برای چند موضوع اخلاقی و معنویِ ساده که شهید نشده است. مگر آنکه بتوانیم ارتباط آن مطالب اخلاقی و معنوی را با ماهیت و اصل شهادت برقرار کنیم که این بسیار مطلوب است. 🔻در هر مناسبتی مثل ایام فاطمیه، وقتی می‌خواهیم موضوعی برای سخنرانی تهیه کنیم اول باید به محضر آن مناسبت برویم و ماهیت آن را دقیق بشناسیم. یعنی ابتدا باید ماهیت فاطمیه، ماهیت عاشورا، ماهیت شهادت أمیرالمؤمنین(ع) را به خوبی بشناسیم؛ حتی بدون متناسب‌سازی با نیاز امروز، بدون ادبیات زیبا و بدون هیچ کار اضافه‌ای که می‌خواهیم انجام بدهیم. 🔻در بسیاری از مناسبت‌ها هنوز این ماهیت‌ به‌خوبی تبیین و شناخته نشده است. ظواهر این حوادث و حماسه‌ها مشخص است اما ماهیت آن برای خیلی از ما هنوز به‌طور دقیق روشن نشده است. 🔻وقتی اصل شناخت ماهیت هر مناسبتی انجام شد، پیداکردنِ ربطش به موضوعات مختلف و ربطش به نیاز امروز جامعه و مخاطب، کار بعدی است. 🕌مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) @Hawzah_Panahian
روزمان را با آغاز کنیم 👈برای زنان سرزمینم ایران(۳) الأحزاب إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا(35) ✅✅بیانات امام خامنه ای در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی اما در زمینه‌ی مسائل اصلی انسان - که مربوط به انسان است - زن و مرد هیچ فرقی ندارند. خب، شما ببینید در تقرب الیالله، یک زنی مثل حضرت زهرا، مثل حضرت زینب، مثل حضرت مریم هستند؛ رتبه‌شان، رتبه‌های فوق تصور امثال ماهاست. در آیه‌ی شریفه‌ی سوره‌ی احزاب، زن و مرد هیچ فرقی با هم ندارند؛ شاید اصلاً این هم به خاطر همین است که خواستند آن تصورات جاهلی مربوط به زن را بکوبند: «انّ المسلمین و المسلمات و المؤمنین و المؤمنات و القانتین و القانتات و الصّادقین و الصّادقات و الصّابرین و الصّابرات و الخاشعین و الخاشعات و المتصدّقین و المتصدّقات و الصّائمین و الصّائمات و الحافظین فروجهم و الحافظات و الذّاکرین الله کثیرا و الذّاکرات». از اسلام تا ذکر، یک فاصله‌ای است. یک سلسله مدارک متدرّجی هم وجود دارد. آدم در این تعبیرات دقت کند، این را پیدا میکند. «اعدّالله لهم مغفرة و اجرا عظیما». همه جا مرد، زن: مردِ خاشع، زنِ خاشع؛ مردِ متصدق، زن متصدق؛ با هم هیچ فرقی ندارند. در سوره‌ی مبارکه‌ی آل‌عمران، بعد از آن «ربّنا»ها میگوید: «فاستجاب لهم ربّهم انّی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر او انثی بعضکم من بعض». مرد و زن هیچ تفاوتی ندارند ✍ 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش https://eitaa.com/asatid_enghelabi http://sapp.ir/asatid_enghelabi
روزمان را با آغاز کنیم 👇برای زنان سرزمینم ایران(۴) [سوره مريم (19): آيه ✅افَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا (17) ✅و در اين كتاب، مريم را ياد كن، هنگامى كه ما روح خود (روح القدس) را به سوى او فرستاديم، پس به شكل انسانى راست قامت بر او نمايان شد. 🔰امام خامنه ای ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام بنا به نقل قرآن، جبرئیل یک بار در طول تاریخ بر غیر پیغمبری نازل شده: اَرسَلنا اِلَیها روحَنا ‌فَتَمَثَّلَ‌ لَها بَشَراً سَوِیّا؛(۳) اگر مراد از روح -که البتّه این هم محلّ اختلاف است- در ماجرای حضرت مریم، جناب جبرئیل (علیه ‌السّلام) باشد، خدای متعال [فقط] یک بار بربه [کسی] غیر پیغمبر جبرئیل را فرستاده؛ بقیّه‌ی ملائکه نازل شده‌اند و مکرّر اتّفاق افتاده که ملائکه آمده‌اند؛ [امّا] جبرئیل فقط یک بار؛ امّا برای حضرت زهرا: وَ کانَ یَأتیها جَبرَئیل؛ بحث یک بار و دو بار نیست، [بلکه] جبرئیل مرتّب می‌آمد و شرفیاب میشد خدمت حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها). ✍️ 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش https://eitaa.com/asatid_enghelabi http://sapp.ir/asatid_enghelabi
26.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سه نقطه‌ی درخشان زندگی فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها؛ خانه‌دار، مجاهد، عابد ▪️در زندگی معمولی این بزرگوار، یک نکته‌ی مهم است و آن جمع بین زندگی یک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف و بین وظایف یک انسان غیور خستگی ناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسی مهم بعد از رحلت رسول‌اکرم(ص) که به مسجد می‌آید و سخنرانی و موضع گیری و دفاع می کند و حرف می زند و یک به تمام معنا و خستگی ناپذیر و محنت‌پذیر و سختی تحمل‌کن است، از طرف دیگر. همچنین از جهت سوم، یک عبادت گر و بپادارنده‌ی نماز در شب های تار و قیام‌کننده‌ی للَّه و خاضع و خاشع برای پروردگار است و در محراب عبادت، این زن جوان مانند اولیای کهن الهی، با خدا راز و نیاز و عبادت می کند. ▪️این سه بُعد را با هم جمع کردن، نقطه‌ی درخشان زندگی فاطمه‌ی زهرا (علیهاالسّلام) است. آن حضرت، این سه جهت را از هم جدا نکرد. بعضی خیال می کنند انسانی که مشغول عبادت می باشد، یک عابد و متضرّع و اهل دعا و ذکر است، نمی تواند یک باشد. یا بعضی خیال می کنند کسی که اهل سیاست است -چه زن و چه مرد- و در فی‌سبیل‌الله حضور فعال دارد، اگر زن است، نمیتواند یک خانه با وظایف مادری و همسری و کدبانویی باشد و اگر مرد است، نمیتواند یک مرد خانه و دکان و زندگی باشد. خیال میکنند این ها باهم منافات دارد؛ درحالی که از نظر اسلام، این سه چیز با یکدیگر منافات و ضدیت که ندارد؛ در شخصیت انسان کامل، کمک کننده هم است. 🗓 ۱۳۶۸/۰۹/۲۲ 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 سفره حضرت زهرا(س) 🔹 شهید از دست تو رزقی که رسد رزق طهور است یک لقمۀ نان نیست فقط، لمعۀ نور است 💠جامعه‌‌ایمانی‌‌مشعر ✅ @www1542org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴اطلاع‌نگاشت | الگویی برای تمام تاریخ ◾ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شخصیت الگوساز حضرت فاطمه سلام‌الله علیها را این‌گونه توصیف می‌کنند: «نقشه‌ی جامع هویّت زن در منطق اسلام این است؛ مادر خوب، همسر خوب، مجاهد فی‌سبیل‌الله، در عین حال کدبانو، مدیر خانه، و در عین حال عابد و بنده‌ی خدای متعال.» ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ایشان در بیانات مختلف جایگاه والای حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و ابعاد گوناگون زندگانی ایشان را شرح داده‌اند که بخش زن، خانواده و سبک زندگی(ریحانه) رسانه KHAMENEI.IR آنها را در این اطلاع‌نگاشت مرور می‌کند. 📥 نسخه قابل چاپ👇 https://khl.ink/f/51572
روزمان را با آغاز کنیم 👇برای دختران سرزمینم ایران ( ۶ ) سوره 66. تحریم آيه 12 وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِى أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِن رُّوحِنَا وَ صَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ و (خداوند به) مریم دختر عمران (نیز مثل زده است.) زنى كه دامن خویش را (از گناه) حفظ كرد، پس ما از روح خود در او دمیدیم (تا عیسى در دامان او متولد شد) و كلمات پروردگارش و كتب آسمانى را تصدیق كرد و از اطاعت پیشه گان بود. ✴️🔰امام خامنه ای در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ببینید خدای متعال در آیه‌ی قرآن میفرماید: وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ ءامَنُوا امرَاَتَ فِرعَون؛ [همسر فرعون] الگو برای همه‌ی مؤمنین، نه فقط برای زنها؛ برای «لِلَّذینَ ءامَنُوا» [است]. یعنی خدای متعال برای همه‌ی مؤمنین دو زن را الگو قرار داده است: وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ ءامَنُوا امرَاَتَ فِرعَون، یکی زن فرعون -جناب آسیه- که درباره‌ی او چند جمله‌ای میفرماید؛ بعد میفرماید: وَ مَریَمَ ابنَتَ عِمران؛ یکی هم حضرت مریم. خب این دو، الگو هستند برای همه‌ی بشریّت؛ برای همه‌ی مؤمنین عالم؛ این دو نفر و همه‌ی زنهای برجسته و اولیای الهی از جنس مؤنّث، همه در بهشتند، جایشان بهشت است؛ آن‌وقت فاطمه‌ی زهرا «سَیِّدَةُ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة» است، سرور همه‌ی اینها است. ماها نمیتوانیم بیشتر از این، آن مقامات را درک کنیم. ✍ 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش https://eitaa.com/asatid_enghelabi http://sapp.ir/asatid_enghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا