اهمیت اخلاص
منبر ده دقیقه ای 🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین
هر که با پاکدلان، صبح و مسائی دارد
دلش از پرتو اسرار، صفائی دارد
زهد با نیت پاک است، نه با جامهٔ پاک
ای بس آلوده، که پاکیزه ردائی دارد
شمع خندید به هر بزم، از آن معنی سوخت
خنده، بیچاره ندانست که جائی دارد
سوی بتخانه مرو، پند برهمن مشنو
بت پرستی مکن، این ملک خدائی دارد
هیزم سوخته، شمع ره و منزل نشود
باید افروخت چراغی، که ضیائی دارد
گرگ، نزدیک چراگاه و شبان رفته به خواب
بره، دور از رمه و عزم چرائی دارد
مور، هرگز بدر قصر سلیمان نرود
تا که در لانهٔ خود، برگ و نوائی دارد
گهر وقت، بدین خیرگی از دست مده
آخر این در گرانمایه بهائی دارد
فرخ آن شاخک نورسته که در باغ وجود
وقت رستن، هوس نشو و نمائی دارد
صرف باطل نکند عمر گرامی، «پروین»
آنکه چون پیر خرد، راهنمائی دارد
🔳نکته مقدماتی؛
واژه شناسی
خوب است نخست واژه اخلاص را در لغت و اصطلاح مورد بررسی قرار دهیم؛
⇦در لغت : واژه اخلاص، مصدر باب اِفعال از ریشه خلوص و خلاص به معنای پاک شدن و سالم گشتن از آمیختگی است.
⇦در فقه و اخلاق، به اخلاص اهمیّت ویژهای داده شده به طوری که در علم اخلاق اسلامی اصالت بر حسن فاعلی (نیت) است و نه حسن فعلی(خود عمل) و در فصول مختلف از مباحث فقهی از نماز و روزه و حج و... به اخلاص در نیت تاکید شده است.۱
⇦در نگاه فلسفی، تأثیر مخلصانه بودن عمل بر تکامل نفس و سعادت ابدی انسان، تأثیری طبیعی و تکوینی است، نه قرار دادی عمل بدون نیت خالص، کالبد بیجان است و این انگیزه است که بین رفتار بیرونی و جان و روح فاعل، پیوند برقرار میکند.
⇦در نگاه تفسیری-عرفانی علامه طباطبایی ؛اگر دین را که مجموعه معارف الهی و مسائل اخلاقی و احکام عملی است، تحلیل کنیم فقط به یک چیز منتهی میشود و آن اخلاص است؛ یعنی انسان، ذات و افعالش را بر این اساس قرار دهد که همگی برای خداوند واحد قهّار است.۲
🔷اخلاص در قرآن و حدیث
خداوند متعال میفرماید: «وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِیعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّین».- و به آنها دستورى داده نشده بود جز اینكه خدا را بپرستند در حالى كه دین خود را براى او خالص كنند. - بينه/ ۵.
همچنین میفرماید:« قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّین»بگو: «من مأمورم كه خدا را پرستش كنم در حالى كه دینم را براى او خالص كرده باشم. زمر/۱۱
حدیث قدسی میفرماید:« لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی ». كلمه لا اله الا الله، حصار من است. هركس به حصار من داخل شود از عذاب من ایمن می شود. یكی از شروط اخلاص است.۳
و از امام صادق (ع) نقل شده است: «اِنَّما یحْشُرُ النَّاسَ عَلَى نِیاتِهِمْ یوْمَ الْقِیامَةِ » . همه مردم در روز قیامت براساس نیت های شان محشور می شوند.۴
پیامبر اسلام (ص) فرمودند:«مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ» .۵ هیج بند ه ای خود را چهل روز برای خداوند عزوجل خا لص نمی گرداند مگر این كه چشمه های حكمت از دل او بر زبانش جاری می شود. رجوع كنید به بحار الانوار ، باب اخلاص.
حضرت فاطمه زهراء (س)میفرمایند:« مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ» . یعنی هر كس برای خداوند متعال عبادت خالص بفرستد خداوند متعال هم بهترین مصلحتها را برای او نازل میكند.۶
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔲مراتب اخلاص نزد عرفا
امام خمینی برای اخلاص مراتبی ذکر کردهاند:
• مرتبه اول: پاکسازی عمل است -چه عمل قلبى یا عمل ظاهری- از شبهه رضاى مخلوق و جلب قلوب آنها، چه براى خوشآمد گویی آنها یا براى جلب منفعت یا براى غیر آن.
• مرتبه دوم: پاکسازی عمل است از به دست آوردن منافع دنیایی هر چند که انگیزه و مشوق آن عنایت الهی باشد تا به این واسطه عنایت فرماید. مثل خواندن نماز شب براى توسعه روزى و بجا آوردن نماز اوّل ماه(مثلا) براى سلامت از آفات آن ماه و دیگر مقاصد دنیوى.
• مرتبه سوّم: پاکسازی عمل است از اینکه بهخاطر بهشتهای جسمانی و حورالعین و قصرها و امثال آن از لذات جسمانی، اعمال عبادی خویش را انجام دهد.
• مرتبه چهارم: آن است که عمل را تصفیه کند از ترس عقاب و عذابهای جسمانى که وعده داده شده است٬ و از ترس حدود و تعزیرات دنیایی.
• مرتبه پنجم: پاکسازی عمل است از رسیدن به لذّات روحی همیشگی و خود را در جرگه ملائکه وارد کردن، این درجه نیز گرچه درجه بزرگ و مقصد عالى و مهمى است، ولى از منظر عارفان واقعی این مرتبه نیز دارای نقصان بوده و سالک آن نیز در زمره کاسبین به شمار میرود.
• مرتبه ششم: پاکسازی آن است از ترس عدم دستیابی به این لذّات و محروم شدن از این سعادتها.
• مرتبه هفتم: پاکسازی عمل است از اینکه بهخاطر بهشت لقاء الهی عمل کند و این مرتبه از مهمترین اهداف اهل معرفت و سالکان کوی دوست است.
و نوع مردم از دستیابی به آن ناتوانند و کمتر کسی از اهل معرفت به این سعادت میرسند، البته این مرتبه درجه نهایی عروج آنان نیست، بلکه از مقامات معمولى آنها بهشمار میرود.
و پس از این مرتبه، مراتب دیگرى است که از حدود خلوص خارج بوده، بیان آن مراتب از حوصله اینجا خارج است. ۷
🔶نشانههای اخلاص
در آیات و احادیث نشانه هایی برای اخلاص بیان شده که از آن جمله اند؛
• یکسان بودن ظاهر و باطن و کردار و گفتارش
• یکی بودن شوق به اعمال و عبادات در نهان و آشکار
• ناامیدی از غیرخدا
• نترسیدن از چیزی غیر از گناهان
• از غیر خدا در مورد اعمالش انتظار تعریف نداشتن
🔷 راههای تقویت اخلاص
سه مورد از امور موثر در تقویت اخلاص را بر می شمریم؛
1. تفکر در فواید اخلاص و مضرات نداشتن اخلاص
2. دعا وسیلهای است برای حل گرهها و دردهای دنیوی و معنوی. بعضی از نیازهای اساسی و ابدی آدمی، جز از راه بندگی و دعا در کنار آن بدست نمیآیند، و چه نیازی بالاتر از اخلاص در بندگی میباشد، امام سجاد (ع)از خداوند عاجزانه خواستار اخلاص در بندگی میباشند و عرض میکند:«خلص ذالک کله من رئاء المرائین و سمعة المسمعین لا نشرک فیه احدا دونک و لا نبغی فیه مرادا سواک؛ خدایا همه اینها (اعمال ما) را از ریای ریاکنندگان خالص بگردان تا احدی را شریک تو قرار ندهیم و جز تو مرادی برنگزینیم.» ۸
3. زهد یعنی؛ لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان ؛
تفسیر ایاک نعبد!!!
در كتاب «نشان از بینشانها» نقل شده است كه شخصی در زمان هارون الرشید تفسیری نوشته بود. در راه با بهلول عاقل، روبهرو شد. بهلول پرسید، فلانی كجا میروی؟ گفت: تفسیر نوشتهام، اول میبرم هارونالرشید ببیند. بهلول گفت، به به! چه كار خوبی كردهای من یك تفسیر میخواستم تا تفسیر «ایاك نعبد و ایاك نستعین» را مطالعه كنم. بده ببینم چگونه تفسیر نمودهای. آن شخص قدری فكر كرد. از آنجا به منزلش برگشت. بهلول گفت، چرا برگشتی و به كجا میروی؟ گفت، آنجا كه مرا فرستادی.
ایاك نعبد در زبان
دل در خیال این و آن
كفر است اگر گویی یكی
شرك است اگر گویی دو تا
آن شخص كه تفسیر را اول برای هارون الرّشید میبرد، غرض دنیایی و مادّی داشت و الاّ هارون الرشید چه میفهمد كه تفسیر یعنی چه. برای دنیا اول به نزد هارون میبرد. اعمال باید برای خدا باشد نه برای هارون الرّشید ملعون. اعمال باید برای رضای الهی باشد نه برای ریا و جاه طلبی و دنیا طلبی و انتفاع.
💠داستان؛
رفعت و بلندی کلمه الاخلاص
دركتاب( اسرار عبادات) آیة الله جوادی آملی از توحید صدوق 1 نقل شده است: روزی امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی فَإِنِّی بِطُرُقِ السَّمَاوَاتِ أَخْبَرُ مِنْكُمْ بِطُرُقِ الْأَرْضِ». قبل از آن كه مرا از دست بدهیداز من بپرسید. زیرا من به راه های آسمان آن قدر داناترم كه شما به راه های زمین آن قدر دانا نیستید. كسی برخاست و عرض كرد، یا علی! از آن جا كه ایستادهاید تا عرش خداوند چقدر راه است؟ حضرت فرمودند: سوالت برای یادگیری باشد نه برای تعنّت، و اما این كه سؤال كردی از اینجا تا عرش چقدر راه و چقدر فاصله است ؟ اگر گویندهای با اخلاص این كلمه طیبه لا اله الاّ الله را بگوید تا به عرش خدا راه دارد.
(ضمیر طاهر مؤمن عرش و فرش را طی میكند چون قلب المؤمن عرش الرّحمن است.)
💠داستان؛
ارزش انگشتر علی(ع)
آن چه از آیات و روایات استفاده میشود این است كه جوهره عمل هر كس نیت اوست، و ارزش نیت هر انسانی هم به قدر خلوص اوست و انسان در قیامت با نیتش محشور خواهد شد. اگر برای انفاق یك انگشتر از جانب علی(ع)آیه ولایت نازل میشود و برای چند قرص نان سوره هل اتی نازل میگردد دلیلش آن است كه قرآن مجید میفرماید:« إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً» انسان/5. ما شما را بخاطر خدا اطعام مىكنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمىخواهیم. این صحیح نیست كه بعضی گفتهاند (تفسیر جامع ،ج۲،ص۲۳۰)انگشتر حضرت علی (ع)كه در حال ركوع به سائل داده بود معادل خراج شامات بود.
اگر این گونه باشد باید قیمت چند قرص نان جوین هم خراج عراقین باشد. بنابراین نیت خالص و كیفیت كار حضرت علی(ع) به آن انگشتر عظمت بخشیده است نه كمیت كار او.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.جوادی آملی، اخلاق در قرآن، ج۱، ص۷۵.
۲. طباطبایی٬ المیزان، ج۳، ص۱۶۲.
۳. بحارالانوار،ج۳،ص۱۳
۴. وسائل الشيعة ،ج۱، ص۳۴
۵. بحارالانوار، ج ۷۰، ص۲۵۳.
۶. بحارالانوار، ج۶،(ع)،ص۲۴
۷.امام خمینی، آداب الصلاة، ص ۱۶۴
۸.صحیفه سجادیه دعای ۴۴
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
مقام انسان
منبر ده دقیقه ای 🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین
روزها فکر من این است و همه شب سخنم
که چرا غافل از احوال دل خویشتنم
از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود
به کجا می روم آخر ننمایی وطنم
مانده ام سخت عجب کز چه سبب ساخت مرا
یا چه بود است مراد وی از این ساختنم
جان که از عالم علوی است یقین می دانم
رخت خود باز بر آنم که همان جا فکنم
مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
دو سه روزی قفسی ساخته اند از بدنم
ای خوش آن روز که پرواز کنم تا بر دوست
به هوای سر کویش پر و بالی بزنم
کیست در گوش که او می شنود آوازم
یا کدام است سخن می نهد اندر دهنم
من به خود نامدم این جا که به خود باز روم
آن که آورد مرا باز برد در وطنم
🔲مقدمه ؛
اهمیت شناخت مقام انسان
توصیه های موکد خداوند و حضرات معصومین تفکر در آفرینش بوده است چنانچه مولای متقیان امیرمومنان (ع) در سخنی بسیار عمیق و دقیق میفرماید: «رَحِمَ اللهُ اِمرَءً عَلِمَ مِن اَینَ وَ فِی اَینَ وَ اِلی اَین» خداوند رحمت كند كسی را كه دانست از كجا آمده است ودر كجاست وبه كجا می رود.۱
تفکر در آفریش انسان دارای آثار و برکات فراون میباشد یکی از نتایج قهری تفکر در آفرینش انسان رهنمون شدن به «کرامت انسان» میباشد .
و این اهمیت زمانی تشدید می شود که بدانیم انسان شناسی مقدمه خداشناسی است که در حدیث معروف شنیده ایم که؛ «مَن عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرَف رَبَّه»۲
🔷نگاهی به واژه انسان ،بشر و آدم
اگر چه هر سه کلمه انسان،بشر و آدم به یک معنا به کار می رود اما باید توجه کنیم که کلمه آدم اسم شخص است و به حضرت آدم(ع) اشاره دارد اما تفاوت معنایی چندانی بین لفظ انسان و بشر وجود ندارد. این دو از الفاظ مترادف هستند که هر دو بر یک معنا دلالت دارند؛ ولی برخی از اهل لغت بین این دو قائل به تفاوت و فرق اندکی شدهاند و میگویند آدمی را نسبت به فضایل و کمالات و استعدادهای درونیاش انسان، و نسبت به جسد و ظاهر بدن و شکل ظاهرش بشر میگویند. چنانچه نویسنده کتاب ناسخ التواریخ به حدیثی از حضرت علی (ع) اشاره دارد که می تواند موید همین معنا باشد که قبل از حضرت آدم بشرهایی بوده اند که شباهت هایی به انسان داشته اند اما از نظر کمالات و مقام خلیفه اللهی فاقد ویژهگیهای انسان کنونی بوده اند .
🔳مقام تکوینی و تحصیلی انسان
مقام و كرامت انسان دو نوع است:
➖ یكی كرامت حصولی است كه این كرامت با اختیار خود انسان نیست. از طرف خداوند متعال به انسان كرامت داده شده است. خداوند متعال انسان را در احسن تقویم خلق نموده و انسان خلیفه خداوند متعال و مسجود ملائكه است و برای انسان قانون آسمانی وضع شده است و انسان رهبر معصوم دارد.
انسان با استعداد فوقالعاده، گل سرسبد مخلوقات است. خداوند متعال معلم انسان است. خداوند در سوره علق میفرماید: «عَلَّمَ الْانسَانَ مَا لَمْ یعْلَمْ.» و به انسان آنچه را نمىدانست یاد داد.
انسان خود عالمی بزرگ است. انسان اشرف مخلوقات وامین الهی و مظهر صفات خداوند متعال و آینه تمام نمای پروردگارمتعال است. انسان مقصود و منظور الهی است و موجودی باقی و ابدی است. خداوند در آفرینش هیچ مخلوقی به خودش تبریك نگفته است. فقط برای خلقت انسان تبریك گفته است. «فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الخَالِقِینَ». پس بزرگ است خدایى كه بهترین آفرینندگان است.
➖دوم كرامت تحصیلی است كه خود انسان با مراقبت و ریاضت و با تهذیب نفس به آن مقام میرسد كه همان مقام تقوی است. «إِنَّ أَكْرَمَكمُْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَئكُمْ». گرامىترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست.
لازمه این كه انسان از زندگی حیوانی خارج شود وزندگی انسانی اختیار كند، این است كه از اصول معین و مشخّص پیروی كند و از چهارچوب آن اصول خارج نشود، خودش را نگهداری كند. این همان تقوی است كه خداوند متعال در قرآن مجید در 238 مورد از آن سخن میگوید و در 69 مورد آن امر به تقوی میكند. مثلاً میفرماید: «فَاتَّقُواْ اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ». پس تا مىتوانید تقواى الهى پیشه كنید.این نشانگر عظمت و اهمّیت تقوی نزد پروردگار عالم است.
در نهجالبلاغه علاوه بر یك خطبهی مفصّل درباره افراد با تقوی واوصاف متقین در زمینه تقوی و تجلیل از آن سخنان فراوانی گفته شده است.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔶شعر ؛ (سعدی : )
تن آدمی شریف است به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی
چه میان نقش دیوار و میان آدمیت
خور و خواب و خشم و شهوت شغب است و جهل و ظلمت
حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت
به حقیقت آدمی باش وگرنه مرغ باشد
که همین سخن بگوید به زبان آدمیت
مگر آدمی نبودی که اسیر دیو ماندی
که فرشته ره ندارد به مکان آدمیت
اگر این درندهخویی ز طبیعتت بمیرد
همه عمر زنده باشی به روان آدمیت
رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند
بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت
طیران مرغ دیدی تو ز پایبند شهوت
به در آی تا ببینی طیران آدمیت
🔳توصیفهای دوگانه قرآن در باره انسان
قرآن کریم آیات فراوانی را به انسان و بیان اوصاف و ویژگیهای او اختصاص داده است. در برخی از این آیات، عالیترین ثناها و ستایشها درباره انسان به کار رفته و به بهترین شکل و با زیباترین الفاظ از او سخن رفته و ویژگیهای منحصر به فردی به او نسبت داده شده است؛ در حالی که در برخی آیات دیگر، بدترین نکوهشها در مورد انسان به کار رفته و او با الفاظ صریح و غیرصریح سرزنش شده است.
به عنوان نمونه چند مورد از ستایش های انسان را مرور می کنیم ؛
➀. انسان خلیفه خدا در زمین است.
➁. انسان مخلوق برگزیده است.
➂. انسان دارای شخصیتی مستقل و آزاد است و با انتخاب خود یکی از دو راه سعادت و شقاوت را برخواهد گزید.
➃. انسان امانتدار خدا و دارای رسالت و مسئولیت است.
➄. انسان از کرامت و شرافت ذاتی برخوردار است و خداوند او را بر بسیاری از مخلوقات خویش برتری داده است.
➅. نعمتهای زمین برای انسانآفریده شده است.
➆. در سرشت انسان، علاوه بر عناصر مادی که در جماد و گیاه و حیوان وجود دارد، عنصری ملکوتی و الهی ویژه ای قرار دارد که با نسبت تشریفیه روح خدایی توصیف شده است
➇. ظرفیت علمی انسان، بزرگترین ظرفیتی است که یک مخلوق ممکن است داشته باشد.
به عنوان نمونه چند مورد از سرزنشهای انسان را مرور می کنیم ؛
❶. انسان بسیار ناسپاس و پوشاننده حق است.
❷. او بسیار شتابگر است اصلاً گویی از عجله آفریده شده است.
❸. او بسیار حریص است؛ با رسیدن شر، ناله و فریاد میکند و با رسیدن به خیر، از دیگران دریغ میورزد.
❹. او ممسک و بخیل است.
❺. اگر اندکی شر و بدی به او برسد، زود ناامید میشود.
❻. اگر احساس بی نیازی کند دستبهشورشوطغیانمیزند.
❼. انسان ضعیف و ناتوان است.
❽. موجودی است جدل پیشه.
❾. او به شدت، دوستدار مال و زیادهخواه است.
☑️در یک جمع بندی مختصر راز این توصیف های دوگانه را باید این گونه بیان کنیم اولا:وقتی خداوند سلسله نعمتها را بيان ميکند كه به انسان داده و به موجودات ديگر نداده است کمال تکوینی انسان مدنظر است کمال ارزشی و اخلاقی برای انسان ثابت نمی شود.
ثانیا:بر خلاف رویکرد مکتب اومانیسم( بشر محوری)،که با شعارهای جذاب فریبنده مثل آزادی و حقوق بشر ، انسان را به بی مسوولیتی سوق می دهد قرآن کریم با تاکید بر رسالت کمال جویی انسان و با بیان محاسن و مَساوی رفتار بشری او را به تکلیف گرایی و مسوولیت پذیری رهنمون می سازد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔘مثالها و اسوه های قرآنی
در قرآن کریم مثالهای فراوانی وجود دارد که به روشنی مبین این معناست که انسان در هر خانواده و در هر موقعیتی که باشد باید با تلاش و مجاهدت کرامت انسانی و مقام و جایگاه رفیع خود را تحصیل کند.
حضرت یوسف(ع) با نیروی ایمان و جهاد با نفس که خداوند از آن با عبارت دیدن برهان پروردگار یاد میکند نه تنها دامان خود را از گناهان نگاه میدارد بلکه به مقام والایی میرسد كه پیراهنش شفا بخش چشمان نابینای حضرت یعقوب(ع) میشود.
آسیه همسر فرعون نیز برای انسانهایی که در صدد برآیند کرامت انسانی خود را تحصیل کنند، یکی دیگر از مثالهای قرآنی است.
از طرفی دیگر همسران برخی از انبیاء مانند نوح(ع) و لوط (ع)و کنعان فرزند حضرت نوح(ع) نیز آن سوی قصه را تبیین میکنند که انسان باید در هر موقعیتی که باشد مراقبت کند تا جایگاه خود را از دست ندهد.
💠داستان ؛
🔺 مقام مردی از بنی امیه
یكی از اصحاب ایمه معصومین:، سعد بن عبدالملك است كه امام او را سعدالخیر مینامیدند.او از اولاد عبدالعزیز بن مروان است.
در سفینة البحار از ابی حمزه نقل شده است: سعد گریه کنان و در حالی که مثل زنها مویه میکرد بر امام (ع) وارد شد. امام فرمودند: یا سعد چرا گریه میكنی؟ عرض كرد، چطور گریه نكنم، برای این كه من از بنی امیه هستم كه قرآن مجید آنها را شجره ملعونه نامیده است. امام(ع) فرمود: «لَستَ مِنهُم أَنتَ أُمَوی مِنّا أَهلُ البَیتِ أَما سَمِعتَ قَولَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ یحكِی عَن إبراهیمَ فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی»
تو از آنها نیستی. درست است كه (ازنظر نژاد و قبیله) ازبنی امیه هستی (از نظر شخصیت و جایگاه انسانی) از ما اهل بیت میباشی آیا نشنیدهای از قول خداوند متعال كه از حضرت ابراهیم(ع) حكایت میكند كه فرمود هركس از من اطاعت نماید او از من است.
امام (ع) به سعد الخیر نامهای با عظمت نوشته است درآن نامه می فرماید:
فَإِنِّی أُوصِیكَ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّ فِیهَا السَّلَامَةَ مِنَ التَّلَفِ وَ الْغَنِیمَةَ فِی الْمُنْقَلَب
همانا تورا به تقوی توصیه می كنم. زیرا درآن سلامت از تلف وغنیمت برای آخرت است. ۳
🔶حدیثی جالب
🔸فرصتی برای فرشته شدن
در حدیثی زیبا از حضرت صادق علیه السلام چنین بیان شه است که انسان فرصت فرشته شدن بلکه برتر از فرشته شدن دارد و از طرفی در خطر پست تر از حیوانات شدن قرار دارد ؛
إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى رَكَّبَ اَلْعَقْلَ فِي اَلْمَلاَئِكَةِ بِدُونِ اَلشَّهْوَةِ وَ رَكَّبَ اَلشَّهْوَةَ فِي اَلْبَهَائِمِ بِدُونِ اَلْعَقْلِ وَ رَكَّبَهُمَا جَمِيعاً فِي بَنِي آدَمَ فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ عَلَى شَهْوَتِهِ كَانَ خَيْراً مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَتْ شَهْوَتُهُ عَلَى عَقْلِهِ كَانَ شَرّاً مِنَ اَلْبَهَائِمِ.
خداوند متعال، در وجود فرشتگان، عقل بدون شهوت و در چارپايان، شهوت بدونعقل و در وجود انسان، عقل و شهوت را با هم قرار داد، پس هر كس كه عقلش بر شهوتش پيروز گردد، از فرشتگان بهتر است و هر كس شهوتش بر عقلش پيروز گردد، از چارپايانبدتر است.۴
🔷حکایتی جالب
🔹معیار ارزش گذاری انسان
علّامه محمّد تقی جعفری میفرمودند:
در یک همایش بین الملی در«دانمارک» باید به این سوال پاسخ میدادیم: «ارزش واقعی انسان به چیست؟» مثلاً معیار ارزش طلا به عیار آن است. معیار ارزش پول، پشتوانه آن است. امّا معیار ارزش انسانها در چیست؟
هر کدام از دانشمندان حاضر سخنرانی میکند و و معیاری خاصّ را بیان میکند مثلا یکی علم و دیگری هنر را معیار ارزش انسان عنوان میکند.
علامه میفرماید:
وقتی نوبت به بنده رسید، گفتم: اگر میخواهید بدانید یک انسان چقدر ارزش دارد، ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق میورزد.
کسی که عشقش یک آپارتمان دو طبقه است در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است.
کسی که عشقش ماشینش است، ارزشش به همان میزان است.
امّا کسی که عشقش خدای متعال است، ارزشش به اندازه خداست.
من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. جامعه شناسهایی که صحبتهای مرا شنیدند برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند.
وقتی تشویق آنها تمام شد من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان! این کلام از من نبود. بلکه از شخصی به نام علی(ع) است. آن حضرت در «نهج البلاغه» میفرمایند: «قِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ؛ ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که دوست میدارد.»۵
دوباره به نشانه احترام به وجود مقدّس امیرالمؤمنین علی(ع) بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند .
پس بدین ترتیب شعار علی علی در یک کشور اروپایی سر داده شد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔶تمثیلی شنیدنی
🔸غفلت انسان
همواره حکما سعی کرده اند در قالب هشدارها و تمثیلها انسان را متوجه گذر فرصت دنیا کنند تا انسان با بی توجهی و غفلت فرصت تحصیل مقام انسان را از دست ندهد .
مرحوم شیخ صدوق این مطالب را نقل کرده که بلوهر حکیم به آن شاهزاده هند در ضمن نصیحتش، حال دنیا را اینگونه تشبیه میکند که انسان در آن مانند کسی است که از حمله فیل درندهای فرار کرده و ناچار شد که در چاهی آویزان شود و به دو شاخه تر آویزان گردد و پاهایش روی سر مارها قرار گیرد. وقتی که زیر پاهایش را نگاه کرد، دید چهار تا افعی دهن باز کردهاند و هنگامی که به قعر چاه نگاه کند، میبیند که اژدهایی دهن باز کرده و منتظر اوست تا او را ببلعد. وقتی که بالای دو شاخه سبز را نگاه میکند میبیند آن دو شاخ آلوده به عسل هستند. زمانی که مقداری از آن عسل تناول میکند، شیرینی عسل باعث میشود تا از افعیها و اژدها غافل شود.۶
🔷موعظه ای از یک عارف
🔹مقام انسان به چیست؟
شیخ ابی سعید ابی الخیر را گفتند:فلان کس بر روی آب می رود. شیخ گفت:«سهل است، وزغی هم بر روی آب می برود.» شیخ را گفتند:فلان کس در هوا می پرد. شیخ گفت:« مگسی نیز در هوا بپرد.» او را گفتند:فلان کس در یک لحظه از شهری به شهری می برود. شیخ گفت:«شیطان نیز در یک نفس از مشرق به مغرب می شود. این چنین چیزها را بس قیمتی نیست. مرد آن بود که در میان خلق بنشیند و برخیزد و بجنبد و با خلق داد و ستد کند و با خلق درآمیزد و یک لحظه از خدا غافل نباشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.شرح اصول کافی در جلد ۱، ص ۵۷۱
۲.مصباحالشریعه، ۱۴۰۰ق، ص۱۳.
۳.معجم رجال خویی،ج۱۷،ص۱۰۱.
۴. مشکاة الأنوار في غرر الأخبار ، ج۱، ص۲۵۱
۵.نهج البلاغه، حکمت ۸۱.
۶.کمال الدین و تمام النعمة ،ص ۵۹۳.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌀 جنایتی دیگر از اغتشاشگران | شهادت یک طلبه بیدفاع در شیراز
◼️ حجت الاسلام محمد زارع مؤیدی از روحانیون فعال جهادی و مدافع حرم، ساعتی قبل در مسیر برگشت از مسجد و در راه منزل با پرتاب کوکتل مولوتوف توسط اغتشاشگران به شدت مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات به فیض شهادت نائل آمد.
#طلبه_شهید
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d