eitaa logo
منبرطلاب
19.7هزار دنبال‌کننده
218 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️کمبود 300 هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش 🔹علی جدی با اشاره به کمبود 300 هزار نیرو در وزارت آموزش و پرورش اظهارکرد: برای جبران کمبود نیروی آموزش و پرورش، ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را افزایش دادیم ولی کمبود نیرو زیاد است و باید از طریق آزمون جذب و برخی از نیروهای آموزش و پرورش تعیین تکلیف شوند. 🔹نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چندین سال بود که جذب نیرو در آموزش و پرورش متوقف شده بود که مجلس پیگیر نقص کمبود نیرو و جبران آن شد که بسیاری از نیروها از طریق آزمون جذب شدند  و بخشی از نیروهایی که در آموزش و پرورش بلاتکلیف بودند تعیین تکلیف شدند. 🔹جدی عنوان کرد: تعیین تکلیف نیروهای غیراستخدامی آموزش و پرورش همچنان در دست پیگیری است و باید نیروی جدید جذب شود و از نیروهای بازنشسته این نهاد بزرگ آموزشی به کارگیری نشود. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅ پاسخ به سوالات پرتکرار عزیزان درباره استخدامی جدید آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ 🔺 هنوز دفترچه منتشر نشده است 🔺 شروع ثبت نام: احتمالا فروردین ماه 1402 🔺 زمان آزمون: احتمالا تیر ماه 1402 🔹 میزان پذیرش: تقریبا ۳۵هزار نفر 🔹 شرط سنی: ۳۵ کارشناسی و ۴۰ ارشد 🔹 شرط معدل: نداریم 🔹 شرایط بومی: احتمالا بجز مراکز استان ها مناطق محروم بومی گزینی خواهد بود. 🔺این آزمون نیاز به کارت پایان خدمت و مدرک لیسانس و بالاتر و همچنین رشته های مرتبط و مورد نیاز داره. 🔺دانشجویان ترم آخر، در صورتی میتوانند ثبتنام کنند که تا اول تیر 1402  فارغ‌التحصیل شوند. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
نقش مسجددر معنویت انسان منبر ده دقیقه ای🕙 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین 🔶شعر مهدوی گل با صفاست امّا بی تو صفا ندارد گر بر رخت نخندد در باغ جا ندارد پیش تو ماه باید رخ بر زمین بساید بی پرده گر برآید شرم و حیا ندارد ای وصل تو شکیبم ای چشم تو طبیبم بازآ که درد هجران بی تو دوا ندارد فریاد بی صدایم در سینه حبس گشته از بسکه ناله کردم آهم صدا ندارد جان جهان چه قابل بر رو نمای رویت بی رو نما نما رو، گل رو نما ندارد بار فراق بردم خون از دو دیده خوردم بازآی تا نمردم دنیا وفا ندارد گفتم که در کنارت جان را کنم نثارت دیدم که جان هم اینجا قدر و بها ندارد هرگز کسی نگوید بالای چشمت ابرو تیغ از تو گردن از من چون و چرا ندارد کعبه تویی نه کعبه زمزم تویی نه زمزم سعی و صفا و مروه بی تو صفا ندارد هر کس تو را ندارد جز بیکسی چه دارد جز بیکسی چه دارد هر کس تو را ندارد «میثم» غزل به وصفت گوید چرا نگوید در دل امید وصلت دارد چرا ندارد.(1) 🔘احکام مسجد خوب است که اهل منبر در جهت احیا سنت های عالمان قدیم، سخن را با بیان مساله شرعی شرع کنند در این راستا نخست چند مساله از احکام مسجد را در چهار عنوان تقدیم می داریم؛ ❶ امور واجب تطهیر مسجد از نجاست واجب است. هر کس بفهمد که مسجد نجس شده، باید فوراً نجاست آن را برطرف کند. حرم امامان علیهم السلام نیز همین حکم را دارد، منتهی چنانچه نجس ماندن آن بی‌احترامی باشد. تطهیر آن واجب است؛ بلکه احتیاط واجب آن است که اگر بی‌احترامی هم نباشد، آن را تطهیر کنند. ❷امور مستحب احکام مستحب مسجد عبارتند از: ساختن مسجد تعمیر آن، روشن کردن چراغ مسجدرفت و آمد زیاد، زودتر از همه به مسجد رفتن و دیرتر خارج شدن ، با طهارت وارد شدن، خوشبو کردن خود و لباس پاکیزه پوشیدن، وارسی کردن کفش‌ها از نجاست در هنگام ورود، وارد شدن به مسجد با پای راست و بیرون آمدن از آن با پای چپ و خواندن دو رکعت نماز تحیّت بعد از ورود به مسجد و در صورتی که نماز واجب یا مستحبی دیگری نیز بخواند، کافی است. ❸امور حرام کارهای حرام درباره مسجد عبارتند از: زینت کردن مسجد با طلا و تصاویر انسان و حیوانات روح‌دار، فروش مسجد هر چند خراب شده باشد، فروش لوازم مسجد مگر در صورتی که چاره‌ای جز آن نباشد، نجس کردن مسجد و دفن میت در مسجد و توقف جنب و حایض در مسجد. ❹امور مکروه کارهایی که در رابطه با مسجد مکروه است عبارتند از: نقاشی کردن مسجد به چیزهایی که روح ندارد، خوابیدن در مسجد مگر در حال ناچاری، سخن گفتن از امور دنیا در مسجد، خرید و فروش در مسجد، فریاد زدن در مسجد و صدا را بلند کردن مگر برای اذان، رفتن مسجد برای کسی که سیر یا پیاز خورده، و بوی دهانش مردم را اذیت می‌کند. 🔷جایگاه مسجد در قرآن واژه مسجد بیست و هشت بار به شکل جمع و مفرد در قرآن به کار رفته است؛ در برخی از آنها از اهمیت مسجد و حفظ آن سخن رفته است؛ از جمله: «إِنَّما یعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّكاةَ وَ لَمْ یخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسی أُولئِكَ أَنْ یكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِین مساجد را فقط كسی آباد میكند كه به خدا و روز قیامت ایمان آورد و نماز را برپا دارد و زكات بدهد و از كسی جز خدا نترسد- امید است آنها هدایت یابند.)[ توبه–۱۸] مالکیت مسجد در قرآن به خدا نسبت داده شده است.(جن/۱۸) از امام صادق(ع) از علت احترام مساجد پرسیدند، آن حضرت در پاسخ گفتند: «زیرا مساجد خانه‌های خدا در زمین‌اند». در آیه ۱۲۵ سوره بقره، به مسجد مکه که همان مسجدالحرام است، به عنوان مکانی برای فعالیت‌های آیینی و نیز محل گرد هم آمدن اشاره شده است . و در آیه ۹۶ سوره آل عمران این مسجد به عنوان نخستین خانه‌ای که برای عبادت مردم برپا شده، ذکر شده است. اهمیت مسجد به عنوان محل عبادت تا حدی است که در قرآن ، دو پیامبر عظیم الشان به عنوان خادم مسجد معرفی می شود؛ وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى ۖ وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ . و (به خاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم! و (برای تجدید خاطره،) از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید! و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که: «خانه مرا برای طواف‌کنندگان و مجاوران و رکوع‌کنندگان و سجده‌کنندگان، پاک و پاکیزه کنید! بقره/۱۲۵ 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔶جایگاه مسجد در روایات فضایل مسجد در آیات و روایات بسیاری مورد تاکید قرار گرفته است؛ امام صادق(ع) می‌فرمایند:« مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسْجِدِ لَمْ یضَعْ رِجْلًا عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرْضِ السَّابِعَة». هر كس به مسجد برود پایش را بر زمین نمی‌گذارد مگر این كه تا زمین هفتم برای او تسبیح می‌گوید. (2) رسول خدا می‌فرمایند: «أَحَبُّ الْبِلَادِ إِلَى اللَّهِ مَسَاجِدُهَا». . محبوب‌ترین قسمت سرزمین‌ها در پیش خداوند متعال مساجد آن است. (3) امیرالمؤمنین(ع)می‌فرمایند:« الْجَلْسَةُ فِی الْمَسْجِدِ خَیرٌ لِی مِنَ الْجَلْسَةِ فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ الْجَنَّةَ فِیهَا رِضَا نَفْسِی وَ الْجَامِعَ فِیهِ رِضَا رَبِّی». نشستن در مسجد بهتر از نشستن در بهشت است زیرا در نشستن در بهشت خود انسان راضی می‌شود ولی در نشستن در مسجد خداوند متعال راضی می‌شود. از رسول خدا نقل شده است« المَساجِدُ سَوقٌ مِن اَسواقِ الآخِره قُراها المَغفِرةُ وَ تُحَفُها اَلجَنَّة». مساجد بازاری از بازارهای آخرت است وسیله پذیرائى آنها آمرزش و هدیه‏اشان بهشت است‏(5) از رسول اكرم نقل شده است «مَن اَوقَدَ فِی المَسجِدِ سِراجَاً نَوَّرَاللهُ قَبرَهُ وَ مَن كَنَسَ مَسجِداً فَكَانَّما غَزّا مَعَ النَّبی». كسی كه چراغی در مسجد بیفروزد خداوند متعال قبرش را منور می‌كند و كسی كه مسجدی را جارو كند مثل آن است كه همراه با پیامبر جهاد نموده است. (6) هم‌چنین از آن حضرت نقل شده است: «مَنْ مَشَى إِلَى مَسْجِدٍ مِنْ مَسَاجِدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا حَتَّى یرْجِعَ إِلَى مَنْزِلِهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ یمْحَى عَنْهُ عَشْرُ سَیئَاتٍ وَ رُفِعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجَاتٍ». یعنی هر كس به مسجدی از مساجد خدا برود برای او برای هر قدمی كه برمی‌دارد تا به منزلش برگردد ده حسنه می‌نویسند و ده سیئه از او محو می‌كنند و ده درجه بالا می‌برند. (7) از حضرت علی(ع) نقل شده است« لاصَلوة لِجارِ المَسجِدِ اِلّا فِی المَسجِد». نمازی برای همسایه مسجد نیست مگر این كه در مسجد بخواند. (8) از امام باقر(ع)نقل شده است« اِذا رَأیتُمُ الرَّجُلَ یعتادُ المَسجِدَ فَاشهَدوا لَه بِالایمان» وقتی دیدید مردی به مسجد عادت كرده است به ایمان او شهادت بدهید كه مؤمن است. (9) رسول خدا فرمودند: «مَنْ أَسْرَجَ فِی مَسْجِدٍ مِنْ مَسَاجِدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرَاجاً لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِكَةُ وَ حَمَلَةُ الْعَرْشِ یسْتَغْفِرُونَ لَهُ مَا دَامَ فِی ذَلِكَ الْمَسْجِدِ ضَوْءٌ مِنَ السِّرَاج». هر كس چراغی در مسجدی از مساجد خدا بیافروزد همواره ملائكه و حاملان عرش برای روشن كننده چراغ در مسجد استغفار می‌نمایند مادامی كه آن چراغ روشن است.(10) امام صادق (ع)فرمودند:« مَلعونٌ مَلعونٌ مَن لَم یوَقِّرِالمَسجِدَ». ملعون است ملعون است كسی كه احترام مسجد را به جا نیاورد. (11) ☑️نقش اجتماعی مسجد امام خمینی می‌فرمایند: «مسجد و منبر در صدر اسلام مركز فعالیت‌های سیاسی بود جنگ‌هایی كه در صدر اسلام واقع می‌شد بسیاری از آن‌ها در مسجد طرحش ریخته می‌شد.» (12) حضور در مساجد و جمع امت اسلامی بركات زیادی دارد. فاصله گرفتن از امت اسلامی و جامعه ی مسلمین بسیار خطرناك است. آنان كه نمی‌خواهند در جمع مسلمین باشند نوعاً آدم‌های بی‌توفیق و بی‌تفاوت هستند. در نمازهای جماعت و جمعه و راه‌پیمایی‌ها شركت نمی‌كنند. چندان علاقه به پیش‌رفت دین مقدس اسلام ندارند و فیض‌های جماعت را نمی‌دانند. آدم‌های بسیار‌ترسو و ضعیف و محروم و سطحی هستند. پیامبر اسلام فرمودند: «اَلجَماعَهُ رَحْمَةٌ وَ الْفُرْقَةَ عَذَاب». جماعت رحمت وجدایی عذاب است. (13) باز هم رسول گرامی فرمودند:« مَن فارَقَ الجَماعَة ماتَ مِیتَة الجاهلیة». هر کس از جماعت فاصله بگیرد با مرگ جاهلیت می‌میرد.(14) باز هم آن حضرت فرمودند: «مَن سرَّهُ اَن یسكُنَ بُحبُوحَةَ الجَنَّةَ فَلیلزِمِ الجَماعَة». هر کس خوش دارد که در وسط بهشت جای گیرد باید همراه جماعت باشد.(15) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
♦️عالم برزخ و حسرت عبادت در مسجد یکی از نامهای قیامت “یوم الحسره” است . در قیامت مردم از چه چیز هایی حسرت می خورند ؟ از جمله موارد حسرت آور عالم برزخ ، نماز و عبادت در مسجد است. رسول خدا (ص)  فرمود: هیچ شب و روزی نیست مگر اینکه ملک الموت ندا سر می دهد و می گوید: ای اهل قبور ، امروز غبطه و حسرت چه کسانی را می خورید ، در حالیکه مرگ را معاینه کردید و از اسرار با خبر شدید. در جواب ، مردگان می گویند: ما غبطه ی مؤمنین را می خوریم که در مساجد هستند ، زیرا آنان نماز می خوانند و ما نمی خوانیم… پس واحسرتا بر آنچه از دست داده ایم در عالم دنیا. [ارشاد القلوب ؛ جلد ۱؛صفحه ۱۴۶] ♦️حدیثی جالب نقل شده است ؛ إِنَّهُ إذا كانَ يومُ القيامةِ يحشرُ قومٌ وجوهُهُمْ كالكوكبِ الدرِّيِّ، فتقولُ لهمُ الملائكةُ: ما كانتْ أعمالُكُمْ؟ فيقولونَ: كنَّا إذا سمعْنا الأذانَ.. قمنا إلى الطهارةِ ولا يشغلُنا غيْرُها، ثمَّ تحشرُ طائفةٌ وجوهُهُمْ كالأقمارِ، فيقولونَ بعدَ السؤالِ: كنَّا نتوضَّأُ قبلَ الوقتِ، ثمَّ تحشرُ طائفةٌ وجوهُهُمْ كالشمسِ، فيقولونَ: كنَّا نسمعُ الأذانَ في المسجدِ. هنگامه قيامت عده‏اي محشور مي‏شوند، در حالي که صورت‏هاي آنان مانند ستارگان مي‏درخشد. ملائکه مقربين از آنان سؤال مي‏کنند، اعمال شما چه بوده است که اين چنين نوراني هستيد؟ مي‏گويند: ما کساني هستيم که به محض شنيدن صداي اذان، کارهاي خود را واگذاشته و اقدام به وضو مي‏نموديم. سپس عده‏ي ديگري محشور مي‏شوند، در حالي که صورتهايشان مانند ماه مي‏درخشد. اينان پس از سؤال ملائکه گويند: ما کساني هستيم که پيش از شنيدن صداي اذان، وضو مي‏گرفتيم. سپس عده‏ي ديگري محشور مي‏شوند، در حالي که صورتهايشان مانند خورشيد مي‏درخشد. اين عده پس از سؤال مي‏گويند: ما کساني هستيم که صداي اذان را در مسجد مي‏شنيديم، يعني نه تنها پيش از اذان وضو مي‏گرفتيم، بلکه در صف جماعت منتظر اذان بوديم.(۲۱) 💠داستان مردی همیشه برای خواندن نماز به مسجد می رفت.شبی آماده شد و لباس آراسته پوشید و راهی مسجد شد. از قضا آن شب باران تندی شروع به باریدن کرده بود.و چون زمین خیس بود مرد در بین راه به زمین خورد و تمام لباس هایش کثیف و گلی شد.پس به خانه برگشت و لباس هایش را عوض کرد و دوباره به راه افتاد. اما چند قدم بیشتر بر نداشته بود که پایش سر خورد و دوباره زمین خورد و باز راهی منزلش شد و لباس هایش را عوض کرد و به راه افتاد.این بار مردی را دید که فانوسی به دست گرفته بود و خواستار آن بود که مرد را تا مسجد همراهی کند. آن دو با هم به راه افتادند و چون به در مسجد رسیدند مرد به آن شخص فانوس به دست تعارف کرد که اول او وارد مسجد شود اما آن شخص امتناع می کرد و وارد نمی شد.مرد از او پرسید که دلیل این همه اجتناب او از مسجد چیست؟ آن شخص در پاسخ گفت: دلیل آن است که من شیطانم مرد کمی ترسید و گفت: اگر تو شیطانی ، پس چرا مرا تا در مسجد همراهی کردی؟ شیطان گفت: بار اولی که به مسجد می آمدی من باعث شدم که زمین بخوری. و چون تو دوباره تصمیم گرفتی که به مسجد بروی، خداوند تمام گناهانت را آمرزید و من هم دوباره کاری کردم که به زمین بخوری اما چون قصد کردی که باز به مسجد بروی، خداوند گناهان پدر و مادرت را نیز آمرزید و من ترسیدم که اگر باز باعث شوم که تو به زمین بخوری و تودوباره به مسجد بروی، خداوند گناهان فامیل و خاندانت را نیز بیامرزد. این بود که گفتم تو را تا در مسجد همراهی کنم تا به سلامت به مسجد برسی. 💠داستان مرد نابینا، به حضور پیامبر (ص) رسید و عرض کرد من نابینا هستم ، صداى اذان جماعت را مى شنوم،  ولى کسى نیست که دستم را بگیرد و مرا به جماعت برساند، پیامبر (ص) فرمود:  از منزل خود تا مسجد، طنابى ببند و هنگام نماز جماعت ، آن طناب را بگیر و با راهنمایى آن خود را به مسجد برسان و در نماز جماعت شرکت کن (۲۲) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان امام صادق (ع) فرمود: به على (ع) خبر رسيد كه گروهى از مردم براى نماز در مسجد حاضر نمى شوند.اميرالمؤ منين على (ع ) براى مردم سخنرانى كرده و در ضمن آن فرمود: گروهى كه براى نماز خواندن با ما در مساجد حاضر نمى شوند. آنان حق ندارند با ما غذا بخورند و بياشامند و مشورت كنند و با ما ازدواج نمايند و حق ندارند از بيت المال مسلمين استفاده كنند مگر اينكه در نماز جماعت ما حاضر شوند. نزديك است اگر آنها از كار خود خود دست برندارند فرمان دهم تا خانه هاى آنان را به آتش بسوزانند. آنگاه امام صادق (ع) فرمود: مسلمانان از خوردن و آشاميدن و ازدواج با آنها خوددارى كردند تا اينكه آنان در نماز جماعت مسلمين حاضر شدند. 🔷گریز روضه (مناسب فاطمیه) 🔹شاكیان قیامت در حدیث مى‌خوانیم كه رسول خدا(ص) فرمود: روز قیامت مسجد به درگاه خداوند از مسلمانان شكایت مى‌كند و مى‌گوید: «یا رَبِ‌ّ عَطِّلُونِى و ضَیِّعُونِى»؛ خدایا! مرا تعطیل و حقّم را ضایع كردند. همچنین ، در روایتی مى‌خوانیم كه روز قیامت اهل بیت پیامبر(علیهم‌السلام) به عنوان شكایت مى‌گویند: «یا رَبِ‌ّ قَتَلُونَا وَ طَرَّدُونَا وَ شَرَّدُونَا»؛ خدایا! ما را كشتند و تبعید و آواره ساختند. ایشان می‌فرمایند:خدایا! به ‌جاى پذیرفتن رهبرى بر حقّ ما، به سراغ مفسدان و طاغوت‌ها رفتند. در صحیح بخاری این روایت آمده است: «عن علی بن أبی طالب (صلوات الله تعالی علیه) قال: أنا اول من یجثو بین یدی الله للخصوصة» من نخستین کسی هستم که در پیشگاه خدا برای شکایت و مرافعه زانو می‌زنم. این هیئت و شکل نشستن اوج مظلومیت و خواهش و تمناست ، تمنا برای تظلم و احقاق حق. یعنی حضرت، اولین مظلوم است که از زبان همة مظلومین طول تاریخ در پیشگاه خدا مرافعه می‌کند.. اولین زبان که به او اذن رفع شکوی و رفع خصومت داده می‌شود زبان علی بن أبی طالب (ع) است. این مطلب را صحیح بخاری نقل می‌کند. من این روایت را در کتب خودمان ندیدم. این مکمل روایتی است که صدوق در خصال نقل می‌کند. از این دو روایت، این مطلب استفاده می‌شود که اولین کسی که زبان به شکوی باز می‌کند و نماینده هم عترت و هم مصحب و هم مسجد است، علی بن أبی طالب (ع) است. او اول زبان به خصومت باز می‌کند و از مصحف می‌گوید ، از عترت می‌گوید و از مسجد می‌گوید.  بعد، رسول خدا (ص) در این موقف، به جای علی بن ابی طالب (ع) می‌نشیند و می‌گوید تو کنار برو، من خود، شکایت را به عهده می‌گیرم. «یجثو بین یدی الله و رسوله للخصومه»‌ بعد، رسول اکرم که این مرافعه را به پیشگاه خدا عرضه می‌کند ، نوبت به خود خدا می‌رسد. خدا می‌فرماید: این شکایت را خود من، اولی هستم که شاکی باشم. خودم این شکایت را انجام خواهم داد. «أنا اولی منک بذلک» این تسلسل شاکیان، تسلسل عجیبی است. یک مشهد و یک منظر عجیبی را این روایت ترسیم می‌کند. محتوای شکایت روشن است. به احتمال زیاد شروع سخن از ظلم به صدیقه طاهره خواهد بود. ـــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها 1. غلامرضا سازگار 2. نهج‌الفصاحة، حديث 71. 3 – همان 4. ارشاد القلوب، ج 2 ، ص 218. 5- بحارالانوار،ج81،ص4. 6 - وسائل الشيعة، جلد 3. 7 - ثواب الاعمال 8 - سفينة البحار 9- كنزالعرفان، جلد 1 10 - سفينة البحار، ج1، ص600. 11.همان 12صحيفه نور ج 7 ،ص 127. 13- نهج‌الفصاحة، ص 204. 14 -همان، ص 440. 15- همان، ص 417. 16.انوار نعمانيّه، ج2، ص341. 17. وسائل الشيعة، ج 5، ص394. 18.- وسائل الشيعة، ج 5، ص394. 19. - بحارالانوار، ج88 ص 13. 20- همان 21.إحياء علوم الدين، غزالي،ج۲ ، ص۷۴ 22. تهذیب الاحکام ،ج ۲،ص ۲۶۶ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✴️ آغاز ثبت‌نام جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها از ۲۶ آذر معاون مرکز جذب وزارت علوم: 🔸 فراخوان جذب اعضای هیأت علمی از ۲۶ آذر ماه آغاز می‌شود داوطلبان می‌توانند تا ۷ دی ماه ۱۴۰۱ برای ثبت‌نام به سامانه جذب وزارت علوم مراجعه کنند. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
9.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 سیل جمعیت انقلابی در تشییع طلبه شهید حسن مختارزاده ♨️ این صدای ایران شهید پرور است! 📣 صدای مردم را بشنوید 🎥 تصاویر به شکل تایم لپس ضبط شده؛ لذا صدا ندارد. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
کمبود شدید مشاور در مدارس کشور 👤معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: ▫️حضور مشاور تربیتی در مدارس برای بچه‎ها لازم است، در مدارس حدود ۱۳ هزار مشاور داریم. ▫️ براساس قانون احیای معاونت پرورشی، باید به هر ۱۵ نفر یک ساعت مشاور اختصاص دهیم، و هنوز حدود ۳۹ هزار مشاور برای نیل به این هدف کمبود داریم. ✅برای دوستانی که دنبال احتمال قبولی بیشتر برای انتخاب کد شغلی آزمون ماده ۲۸ هستند☝️☝️☝️ ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
خطرات دنیاگرایی منبر ده دقیقه ای🕙 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین‏ 🔘شعر غم ورنج وبلا ،سوغات این دنیاست باور کن مثال سیبِ پوسیده رُخش زیباست باور کن اگر صدها رفیق باشند یار ویاورت بشنو بوقت رفتن از دنیا بشر تنهاست باور کن بشر بسکه بود غافل در بند هوی باشد همیشه مست خواب غفلت دنیاست باور کن شنیدم من زهوشیاران دنیا خوش خط و خال است به مثل مار زنگی پر خطر،زیباست باور کن بود معیار سنجش بر زر و سیم عیار آن عیار آدمی فردا بدان تقواست باور کن بهار زندگانی ،خزانی در پی اش باشد اجل مانند تند بادی پی یغماست باور کن ترازوی عدالت بسکه میزان است در محشر بقدره زره ایی اعمال یقین پیداست باور کن مکن تکذیب محشر را توای مست هوای نفس که ربّ اِرْجِعونی نالهٔ فرداست باور کن سلیمان باهمه حشمت به زیر خاک خوابیده که بعد چند صباحی قرعه نام ماست باور کن بترس زان ساعتی پرسند زخیر وشرّ اعمالت دل قبر آن زمان هنگامه ای بر پاست باور کن خوشا آنکس محب مرتضا باشد در دنیا در آن هنگامه ، دیدار علی ز یباست باور کن ☑️مقدمه : بررسی واژه دنیا دنیا را اگراز«دنیء و دنائت» بگیریم بمعنی، پَست تر است چون نسبت به آخرت پست ترو ناچیزتراست واگر از«دُنوّ» بحساب آوریم بمعنی نزدیکتراست،از آن جهت که نسبت به آخرت به ما نزدیک تراست. کلمه دنیا پیوسته وَصف است واحتیاج به موصوف دارد، مثل: حیات دنیا، مواهب دنیا، عذاب دنیا، سعادت دنیا با مراجعه به آیات و اخبار و روایات اهل بیت: روشن می‌گردد كه ریشه و منشاء همه مفاسد و گناهان محبت و دل‌بستگی به دنیا و مظاهر آن است. در قرآن مجید زندگی دنیا به عنوان متاع غرور و وسیله فریب و نیرنگ دانسته شده است. زیرا كالاهای دنیا در چشم مردم آن چنان جلوه كرده كه در تحصیل آن سر از پا نمی‌شناسند. اگر انسان دنیا را هدف و كمال مطلوب بداند دنیا هلاك كننده است. اساس تمام انحرافات و بدبختی‌ها و خطاها چه در گذشته و چه حال رذیله دنیاپرستی است. 🔶آیات مربوط به دنیا گرایی ❶أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ ؛ آیا به جای آخرت، به زندگی دنیا راضی شده‌اید؟ پس بدانید بهره زندگی دنیا در(برابر) آخرت، جز اندکی نیست. این آیه، هشدار به کفار است. به آنها هشدار می‌دهد که به زرق و برق دنیا، سرگرم و مست نشوید و مؤمنان را مسخره نکنید؛ زیرا قیامتی هست که صحنه‌ها عوض می‌شود و مؤمنان که در دنیا مورد ظلم کافران بودند، در بهشت به آقایی و برتری می‌رسند بنابراین آیه سبب تسلای خاطر مؤمنان هم می‌باشد که با تمسخر کافران، سست نشوند و به آینده امیدوار باشند که هم در دنیا، خداوند رزق بی حساب و هم در قیامت، جایگاه والا می‌دهد. [ توبه/۳۸] ❷ اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا ۖ وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ بدانید که زندگانی پست دنیا، چیزی جز بازی و سرگرمی و زینت طلبی و فخر فروشی در میان خود و افزون طلبی بر همدیگر در اموال و فرزندان نیست؛ همانند بارانی که گیاه آن کشاورزان را به شگفتی وا دارد، سپس خشک شود و آن را زرد بینی، سپس کاه شود و در آخرت، عذابی شدید(برای گنهکاران) و مغفرت و رضوانی (برای اطاعت کنندگان) از جانب خداوند است و زندگانی دنیا جز کالای فریبنده نیست.[ حدید/۲۰] 👈نکته جالب : شیخ بهایی نکته جالب تفسیری در مورد این آیه بیان کرده اند که این آیه به دوران مختلف زندگی انسان (کودکی و نوجوانی، جوانی و بزرگسالی) اشاره داشته و بیان می‌کند که در هر دوره‌ای از عمر، یکی از جلوه‌های دنیا، انسان را مشغول می‌کند؛ دوران کودکی و نوجوانی، مشغول لهو و لعب است؛ دوره جوانی، در فکر زینت و زیبایی و دوره میانسالی و پیری، گرفتار تفاخر و تکاثر است.(۱) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔷 دنیا گرایی در احادیث امام علی(ع)فرمودند:«حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَة». دوستی دنیا منشآ هر گناهی است و باز فرمودند: «حُبُّ الدُّنْیا مادة الذُنُوب». دوستی دنیا اصل وریشه گناهان است. و می‌فرماید:« وَ اللَّهِ لَوْ أُعْطِیتُ الْأَقَالِیمَ السَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أَفْلَاكِهَا عَلَى أَنْ أَعْصِی اللَّهَ فِی نَمْلَةٍ أَسْلُبُهَا جُلْبَ شَعِیرَةٍ مَا فَعَلْتُهُ وَ إِنَّ دُنْیاكُمْ عِنْدِی لَأَهْوَنُ مِنْ وَرَقَةٍ فِی فَمِ جَرَادَةٍ تَقْضَمُهَا مَا لِعَلِی وَ لِنَعِیمٍ یفْنَى وَ لَذَّةٍ لَا تَبْقَى».‏ به خدا سوگند اگر هفت اقلیم را با آن چه در زیر آسمان هاست به من بدهند تا خدا را نافرمانی كنم كه پوست جوی را از مورچه ای به ناروا بگیرم،چنین نخواهم كرد.علی را با نعمت های فنا پذیر ولذت ناپایدار چه كار؟(2) حضرت علی(ع)بعد از جنگ صفین در ذی قار كفش‌هایش را اصلاح می‌كرد. ابن عبّاس آمد و گفت عدّه‌ای از حجاج از مكه برگشته‌اند و آمده‌اند از احكام شرع بپرسند شما هم این‌جا نشسته كفش می‌دوزید. حضرت فرمودند: یا ابن‌عبّاس این كفش چقدر می‌ارزد؟ ابن‌عبّاس عرض كرد این كفش را به چیزی نمی‌خرند. حضرت فرمودند: «وَ اللَّهِ لَهِی أَحَبُّ إِلَی مِنْ إِمْرَتِكُمْ إِلَّا أَنْ أُقِیمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلا». ای ابن عباس سوگند به خدا این كفش نزد من از حكومت بر شما محبوب‌تر است مگر این كه حقی را برپا دارم وباطنی را دفع كنم.(3) از سخنان معروف عبرت آمیز سالار شهیدان (ع)درباره دنیاگرایی است که می‌فرماید:« النَّاسُ عَبِیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیانُونَ» این مردم برده های دنیا هستند ودین بازیچه زبانشان می باشد،حمایت وپشتیبانی از دین تا آن جااست كه زندگی شان در رفاه باشد،اما زمانی كه امتحان شوند دین داران كم خواهند بود. امام حسین(ع) در کلامی دیگر ‌فرمایند:« إِنَّ جَمِیعَ مَا طَلَعَتْ عَلَیهِ الشَّمْسُ فِی مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا بَحْرِهَا وَ بَرِّهَا وَ سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا عِنْدَ وَلِی مِنْ أَوْلِیاءِ اللَّهِ وَ أَهْلِ الْمَعْرِفَةِ بِحَقِّ اللَّهِ كَفَی‏ءِ الظِّلَال». یعنی همانا همه آن چه خورشید بر آن طلوع می‌كند در مشرق و مغرب زمین، در دریا و خشكی و دشت و كوه در دیدگان اولیاء الهی و اهل معرفت به عظمت خداوندی هم چون سایه‌ای است. (۴) امام حسین در کلامی دیگر معیار آزادگی انسان را اینگونه بیان می‌فرماید:« أَ وَ لَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا یعْنِی الدُّنْیا». آیا آزاده‌ای نیست كه این متاع پست (دنیا ) را به اهلش واگذارد؟ (۵) هر چه كه در رابطه با مبدأ و معاد نباشد و انسان آن را به عنوان هدف و كمال مطلوب بخواهد دنیاست. اما اگر همان چیز به عنوان وسیله برای رسیدن به هدف اصلی و كمالات معنوی بخواهد نه تنها مذموم نیست بلكه عین آخرت است امام صادق (ع) فرمود:  مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ اَلدُّنْيَا أَكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اَللَّهُ تَعَالَى اَلْفَقْرَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَ شَتَّتَ أَمْرَهُ وَ لَمْ يَنَلْ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ مَا قَسَمَ اَللَّهُ لَهُ وَ مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ اَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اَللَّهُ اَلْغِنَى فِي قَلْبِهِ وَ جَمَعَ لَهُ أَمْرَهُ . هركس روز را به شب رساند و بزرگترين هدفش دنيا باشد خداوند فقر و پريشانى را جلو چشمش گذارد و كارش را پريشان سازد و از دنيا به چيزى نرسد جز به آنچه كه خداوند قسمت او كرده است و هركس روز و شب را به سر برد و مهمترين هدفش آخرت باشد خداوند در دلش توانگرى و بى‌نيازى قرار دهد و كارش را مرتب بسازد(زيرا انسان هر چه از دنيا به دست آورد بر حرصش بيفزايد و نيازش زيادتر گردد.(۶) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d