7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ حاج قاسم عزیز در حال تکبیر گفتن شب ۲۲ بهمن
🔺 وعده ما : امشب ساعت ۹ شب
و فردا شنبه ۲۲ بهمن راهپیمایی و جشن پیروزی انقلاب
✅ با خبر 20:20 🇮🇷 بروز باشید👉
🆔 @khabar2020_official
https://eitaa.com/joinchat/3941924875C99ec4f30fd
📸تصویری خاص از نورافشانی برج میلاد
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
12.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توصیه آیت الله جاودان پیرامون حضور حداکثری در راهپیمایی ۲۲ بهمن
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
تأملی در آرمان های مقدس
به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
منبر ۲۰ دقیقه ای🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
☑️مقدمه
سالگردپیروزی انقلاب اسلامی فرصتی است برای تأمل مجدد بر روی انقلابی که با شعار بنیادین «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» به رهبری مردی پارسا ، فیلسوف، مفسر، فقیه ،نو اندیش و مبارز شکل گرفت.
«تنها انقلابی که یک چلّهی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همهی وسوسههایی که غیر قابل مقاومت به نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحلهی خودسازی و جامعهپردازی و تمدّنسازی شده است».(۱)
[ اگر چه ممکن است افرادی با فاصله گرفتن از آرمان ها نارضایتی هایی را دامن بزنند اما جریان اصلی انقلاب،تأکید و افتخار بر آرمان هاست.]
مردم صاحبان اصلی انقلاب هستند و دل در گرو آرمان های مقدس آن دارند و اگر گلایه و اعتراضی باشد به جهت فاصله گرفتن برخی مسئولین از آرمان هاست.
مبحثی که تقدیم می شود میتواند تذکری باشد برای همه به جهت حفظ این انقلاب ارزشمند و اصلاح معایب آن و پاکسازی آن از برخی کارگزاران که با فاصله گرفتن از آرمان های انقلاب دلخوری و اعتراض ها را دامن می زنند.
✅راز جاودانگی آرمان های مقدس
«برای همهچیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بیمصرف و بیفایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همهی عصرها با آن سرشته است. آزادی، اخلاق، معنویّت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دورهای بدرخشد و در دورهای دیگر افول کند. هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشماندازهای مبارک دلزده شوند. هرگاه دلزدگی پیش آمده، از رویگردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقّق آنها».(۲)
🔻 در ادامه برخی از آرمان ها را بر مبنای آیات و احادیث مورد تأمل قرار میدهیم🔺
۱.استقلال و عزتمندی
چنانچه در شعار اصلی انقلاب «استقلال» اولین کلمه است که فریاد شده است.
➖استقلال خواهی از عزت مندی مایه میگیرد چنانچه سلطه پذیری با ذلت پذیری برابری می کند.
حقیقت عزت در درجه اول قدرتی است كه در دل و جان انسان ظاهر میگردد و او را از خضوع و خشوع و تسلیم و سازش در برابر طاغیان و باغیان باز میدارد، قدرتی كه با داشتن آن هرگز اسیر شهوات نمیشود و در برابر هوی و هوس سر فرود نمیآورد و به مرحله نفوذ ناپذیری در برابر زر و زور میرسد. این قدرت از ایمان به خداوند متعال و ارتباط با منبع اصلی قدرت و عزّت سرچشمه میگیرد.
➖آیات قرآن کریم همواره مومنین را متوجه شخصیت والای خود میکند و از این رهگذرآنها را از ذلت پذیری نهی میکند «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً» ما آدمیزادگان را گرامى داشتیم و آنها را در خشكى و دریا، (بر مركبهاى راهوار) حمل كردیم و از انواع روزیهاى پاكیزه به آنان روزى دادیم و آنها را بر بسیارى از موجوداتى كه خلق كردهایم، برترى بخشیدیم.
➖ در فقه اسلامی قاعدهای به نام «نفی السبیل للكافرین علی المسلمین» وجود دارد كه فقهاء در موارد متعدد از آن استفاده مینمایند. این قاعده از یك آیه قرآن مجید استفاده میشود: وَ لَن یجَْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِینَ عَلىَ المُْؤْمِنِینَ سَبِیلاخداوند هرگز كافران را بر مؤمنان تسلّطى نداده است .
اسلام میخواهد مسلمانان عزیز باشند و در برابر هر نامردی تن به پستی و ذلّت ندهند. قرآن مجید میفرماید: وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنین .
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
➖حضرت امام خمینی در كتاب تحریرالوسیله بر لزوم حفظ استقلال امت اسلامیو منع هر گونه استیلا اعم از سیاسی ،نظامی،فکری و اقتصادی را مورد تاکید قرار میدهند.و در فصلی با عنوان دفاع ده مساله را به این امر اختصاص دادهاند.
مواردی كه فقهاء از این قاعده در حقوق اسلامی استفاده میكنند عبارت است از:
۱- كافر نمیتواند ولایت بر مسلمانان داشته باشد. جایز نیست كه قیم بر صغار و سفهاء و حتی مجانین مسلمانان بشود.
۲- زن مسلمان حق ندارد با شخص كافر ازدواج كند.
۳- كافر نمیتواند متولّی بر اوقاف مسلمانان باشد.
۴- كافر حق شفعه ندارد.
۵- كافر حق قصاص مسلمانان را ندارد.
➖ امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «الْمَوْتُ فِی حَیاتِكُمْ مَقْهُورِینَ وَ الْحَیاةُ فِی مَوْتِكُمْ قَاهِرِین». مرگ در زندگى توأم با شكست شما است و زندگى در مرگ همراه با پیروزى.(۳)
➖امام حسين (ع)ميفرمايد:«أَلَا إِنَّ الدَّعِىَ ابْنَ الدَّعِى قَد رَكَزَني بَينَ اثنَتَين بَينَ السِّلَّهِ وَ الذِّلَة ، هَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ یَأَبَى اللَّهُ ذَلِكَ لَنَا وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ جُدُودٌ طَابَتْ وَ حُجُورٌ طَهُرَتْ وَ أُنُوفٌ حَمِيَّةٌ وَ نُفُوسٌ أَبِيَّةٌ لَا تُؤْثِرُ طاعَة اللئام عَلَى مَصَارِعِ الْكِرَامِ ِ أَلَا وَ إِنِّي قد اعذرت وَ أَنْذَرْتُ أَلَا إِنِّي زَاحِفٌ بِهَذِهِ الْأُسْرَةِ مَعَ قِلَّةِ العَدَدِ وَخُذلانِ النّاصِر». آگاه باشيد زنازاده فرزند زنا زاده مرا بين دو چيز مخیّر كرده است یا شمشیر را بر گزینم کشته شوم و یا آنکه زیر بار ذلت بروم. اما هيهات كه ما زیر بار ذلت وخواري برویم،نه خدا ، پذيرش ذلت را بر ما روا دارد ونه پیامبر رضایت میدهد که ما زیر بار ذلت برویم و نه مومنین بدین ننگ راضی میشوند .
و دامن هاي پاك وداراي اصالت وشرف وخاندان داراي همت والا وعزت نفس ما هرگز اجازه نمي دهند كه اطاعت فرومایگان را بر مرگ شرافت مندانه ترجيح دهيم.و نه مردان آزاده راضی میشوند که تن به ذلت بدهیم .آگاه باشيد! آن چه لازم بود گفتم وشما را از آينده بد ودرد ناك كردارتان بر حذر داشتم،بدانيد من با اين ياران اندك وپيمان شكني ياران راه خود را انتخاب كردم.(۴)
➖شعر
بزرگ فلسفه قتل شاه دین حسین این است
که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است
حسین مظهر ازادگی و ازادی است
خوشا کسی که چنینش مرام وایین است
نه ظلم کن به کسی ونه به زیر ظلم برو
که این مرام حسین است ومنطق دین است
۲.آزادی
آزادی اجتماعی بهمعنای حقّ تصمیمگیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همهی افراد جامعه است.
عده ای آزادی را در متابعت هوی و هوس و نفس اماره و در آزادی حیوانی میدانند و از این جهت برای اشباع غریزه حیوانی خود را به بی بند و باری میزنند و مانند حیوانات وحشی عنان گسیخته به سوی شهوات میدوند.
«آزادی» نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزشهای الهی و حقوق عمومی تعریف شود.
آزادی مورد نظر در فریاد مسلمانان انقلاب و آزاده یعنی آزادی از قید و بندهای شیاطین و بندگی و اطاعت محض و فرمانبرداری خالق جهان هستی.
چنانچه امیر المومنین(ع) فرمود: لاتَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللّهُ حُرّاً.
بنده دیگران مباش؛ در حالى که خداوند تو را آزاد آفریده است.(۵)
۳.معنویّت و اخلاق
الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ
همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا میدارند، و زکات میدهند، و امر به معروف و نهی از منکر میکنند، و پایان همه کارها از آن خداست!
معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است،که از عناصر اصیل معنویت آفرین نظیر ذکر، دعا، گریه و تضرع مایه می گیرد.
و اخلاق به معنی رعایت فضیلتهایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبهنفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهتدهندهی همهی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم میآفریند.
➖ رهبری شخصی که دارای معنویت و اخلاق اسلامی است رشد آفرین است .[ چنانچه امامین انقلاب این چنین بوده اند]
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
۴.عدالت
➖ خداوند میفرماید: لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ وَأَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِيَعلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَيبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ
ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری میکند بیآنکه او را ببینند؛ خداوند قوّی و شکستناپذیر است!
طبق آیه فوق عدالت در صدر هدفهای اوّلیّهی همهی بعثتهای الهی است.
عدل دارای جاذبهای فطری است و نزد وجدان عمومی بشریت، ارزش گرانقدر دارد، زیرا در سایه عدل، هر کسی به حق خویش میرسد، تعدّی و تجاوز از جامعه رخت بر میبندد و امنیت و آرامش بر همه جا حاکم میشود. به همین جهت مردم، بیعدالتی را نکوهش میکنند و عدالت را میستایند.
➖چنانچه امام صادق(ع) میفرماید:«اِتَّقُوا اللهَ وَ اعْدِلوُا فَانَّکُمْ تْعیبونَ عَلی قومٍ لایَعْدلونَ؛ از خداوند پروا کنید و به عدالت رفتار کنید، چرا که شما به قومی که عدالت نکند خرده میگیرید.»(۶)
➖امیرالمؤمنین (ع) میفرماید:
«جَعَلَ اللهُ الْعَدْلَ قِواماً لِلْاَنامِ وَ تَنْزیهاً مِنَ الْمَظالِمِ وَ الْآثامِ وَ تَسْنِیةً لِلْاِسْلامِ؛
خداوند عدالت را برای استواری مردم و پاکیزگی از ستم و گناهان و وسیله علوّ و سربلندی اسلام قرار داده است.»(۷)
➖ خداوند، با دستور به عدالت برخی عوامل انحراف از عدالت و حق طلبی را مورد اشاره قرار داده است
«یا اَیُّها الّذینَ آمَنوُا کونُوا قَوّامین بِالقِسطِ شُهَداءَ لِلّهِ وَلَو عَلَی اَنْفُسِکُمْ اَوِ الوالدیْنِ و الاَقربینَ اِن یَکُنْ غَنیّاً اَوْ فقیرَاً فالله اَولَی بِهِما فَلَاتتَّبِعُوا الهَوی اَن تَعْدِلوا؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، کاملاً قیام به عدالت کنید، برای خدا گواهی دهید؛ اگرچه بر ضرر خود یا پدر و مادر و خویشان شما باشد، چه فقیر باشند و یا توانگر، پس (در هر حال) خداوند سزاوارتر است (که جانب او را مراعات کنید) پس پیروی هوای نفس مکنید که از حق منحرف خواهید شد.»
👈 «در عَلَویترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیرالمؤمنین (ع) کسانی را لغزاند، پس خطر بُروز این تهدید در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقهی زهد انقلابی و سادهزیستی میدادند، هرگز بعید نبوده و نیست؛ و این ایجاب میکند که دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سهگانه حضور دائم داشته باشد و بهمعنای واقعی با فساد مبارزه کند، بویژه در درون دستگاههای حکومتی».
۵.دانش و عقلانیت
تکیه به عقلانیت و دانش از جمله آرمان های مقدس فطری و الهی است.
➖امام علی(ع) میفرماید: العِلمُ سُلطانٌ مَن وَجدَهُ صالَ بِهِ وَ مَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيه.(۸)
دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و پیروز شود، و هر كه آن را نیابد بر او يورش برند و مغلوب گردد.
➖دانش، آشکارترین وسیلهی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویستساله فراهم کند
باید کشورهای اسلامی از لحاظ علم و فناوری پیشرفت کنند.
➖ عقلانیت مورد تأکید ما که به عنوان آرمان مقدس از آن یاد میکنیم عقلانیت اخلاقی_ایمانی است که آدمی را به عدالت و انصاف فرا میخواند و به او میگوید در تعقیب منافع شخصی خود، به دیگران ظلم ننماید و حقوق آنان را فدای خود نکند. خلاصه آنکه این عقلانیت برای تعقیب منافع شخصی، چهارچوب معین میکند که همان محدوده ارزشهای اخلاقی است.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻در ادامه داستان های مرتبط با آرمان های مقدس تقدیم می شود🔺
💠داستان [ استقلال و عزت]
شهید شیخ فضل الله نوری در جواب سعد الدوله که نصب پرچم سفارت هلند را بر فراز خانه ی ایشان جهت در امان ماندن شیخ شهید از خطر پیشنهاد میکرد، فرمودند: آقای سعد الدوله! بیرق (پرچم) ما را باید روی سفارت اجنبی (بیگانه بزنند، چه چطور ممکن است صاحب شریعت به من که یکی از مبلغان احکام آن هستم اجازه فرماید به خارج از شریعت آن پناهنده شوم، مگر قرآن نخوانده اید؟ جزء [آیات] محکمات است می فرماید:« وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» مگر آیه ی«لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَی أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ »را فراموش کرده اید؟ من راضی هستم که صد مرتبه زنده شوم و مسلمانان و ایرانیان مرا مثله (قطعه قطعه کنند و بسوزانند؛ ولی پناهندهی اجنبی نشوم و بر خلاف امر شارع مقدس اسلام رفتار نکنم.(۹)
💠داستان [اجرای عدالت]
یعقوب لیث صفاری شبی هر چه کرد؛ خوابش نبرد.
غلامان را گفت: حتما به کسی ظلم شده؛ او را بیابید.
پس از کمی جست و جو؛ غلامان باز گشتند و گفتند: سلطان به سلامت باشد، دادخواهی نیافتیم.
اما سلطان را دوباره خواب نیامد؛ پس خود برخواست و با جامه مبدل، از قصر بیرون شد.
در پشت قصر خود؛ ناله ای شنید که می گفت خدایا:
یعقوب هم اینک به خوشی در قصر خویش نشسته و در نزدیک قصرش اینچنین ستم می شود.
سلطان گفت: چه می گویی؟ من یعقوبم و از پی تو آمده ام؛ بگو ماجرا چیست؟
آن مرد گفت: یکی از خواص تو که نامش را نمی دانم؛ شبها به خانه من می آید و به زور، زن من را مورد آزار و اذیت و تجاوز قرار می دهد.
سلطان گفت: اکنون کجاست؟
مرد گفت: شاید رفته باشد.
شاه گفت: هرگاه آمد، مرا خبر کن؛ و آن مرد را به نگهبان قصر معرفی کرد و گفت:
هر زمان این مرد، مرا خواست؛ به من برسانیدش حتی اگر در نماز باشم.
شب بعد؛ باز همان سرهنگ به خانه آن مرد بینوا رفت؛ مرد مظلوم به سرای سلطان شتافت.
یعقوب لیث سیستانی؛ با شمشیر برهنه به راه افتاد، در نزدیکی خانه صدای عیش مرد را شنید؛ دستور داد تا چراغها و آتشدانها را خاموش کنند آنگاه ظالم را با شمشیر کشت.
پس از آن دستور داد تا چراغ افروزند و در صورت کشته نگریست؛ پس در دم سر به سجده نهاد.
آنگاه صاحب خانه را گفت قدری نان بیاورید که بسیار گرسنه ام.
صاحبخانه گفت: پادشاهی چون تو؛ چگونه به نان درویشی چون من قناعت توان کردن؟
شاه گفت: هر چه هست؛ بیاور.
مرد پاره ای نان آورد و از شاه سبب خاموش و روشن کردن چراغ و سجده و نان خواستن سلطان را پرسید.
سلطان در جواب گفت:
آن شب که از ماجرای تو آگاه شدم؛ با خود اندیشیدم در زمان سلطنت من؛ کسی جرأت این کار را ندارد مگر یکی از فرزندانم. پس گفتم چراغ را خاموش کن تا محبت پدری مانع اجرای عدالت نشود.
چراغ که روشن شد ؛ دیدم بیگانه است. پس سجده شکر گذاشتم.
اما غذا خواستنم از این رو بود که از آن شب که از چنین ظلمی در سرزمین خود آگاه شدم؛ با پروردگار خود پیمان بستم لب به آب و غذا نزنم تا داد تو را از آن ستمگر بستانم.
اکنون از آن ساعت تا به حال چیزی نخورده ام.
💠داستان [عدالت]
زنی در زمان پیامبر(ص) دزدی کرد. قوم او نزد اسامة بن زید رفتند تا او نزد رسول خدا(ص) برای آن فرد مجرم شفاعت کند، اما پیامبر(ص) به اسامه فرمود:
«اِنَّما اَهلَکَ الَّذینَ مِن قَبلِکُم اَنَّهُم کانوا اِذا سَرَقَ فیهِمُ الشَّریفُ تَرَکوهُ وَ اِذا سَرَقَ فیهِمُ الضَّعیفُ اَقاموا عَلَیهِ الحَدَّ. وَ أَیمُ اللهِ لَو أَنَّ فَاطِمَةَ بِنتَ مُحَمَّد سَرَقَت لَقَطَعتُ یَدَهَا»؛
گروههایی قبل از شما نابود شدند. (یکی از دلایلش این بود) هنگامی که انسان اصل و نسبداری (که طبیعتاً از هوادارانی نیز برخوردار بود) مرتکب دزدی میشد، از مجازاتش صرف نظر کرده، اما سارقان ضعیف و بیسر و پا را مجازات میکردند. به خدا سوگند اگر دخترم فاطمه(س) دزدی کند، دستش را قطع میکنم.(۱۰)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بیانیه گام دوم
۲.همان .
۳.نهج البلاغه، خطبه۵۱.
۴.تحف العقول،ص۱۷۱.
۵.نهج البلاغه، نامه ۳۱.
۶. وسائل الشیعة،ج۱۵،ص۳۷.
۷.همان.
۸.شرح نهجالبلاغة، ابن ابی الحدید ج۲۰ ص ۳۱۹.
۹.هزار و یک حکایت اخلاقی،ج۱،ص۴۰۵.
۱۰.الطبقات الکبری، ج ۴، ص ۵۲.
➖نکته؛ در تدوین این مبحث از بیانیه گام دوم نوشته مقام معظم رهبری(حفظه الله) استفاده شایانی شده است.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻نکته ای در حوزه جنگ روانی
دشمن سعی دارد جمعیت اندک هنجار شکن و بیحجاب را انبوه و اکثریت نشان دهد . این در حالی است که در فضای واقعی زنان محجبه ایرانی جمعیت غالب و انبوه و بیشمار هستند.
ما باید تا میتوانیم جمعیت میلیونی و انبوه زنان محجبه حاضر در حماسه ۲۲ بهمن را به تصویر بکشیم و بازنشر دهیم .
برخی زنان و دختران در جامعه هستند که متاثر از جو روانی غالب، پوشش خود را انتخاب میکنند. یک راه غلبه بر بیحجابی اینست که نشان دهیم اکثریت زنان و دختران ایرانی محجبه هستند.
تصاویر حضور انبوه زنان چادری و محجبه در راهپیمایی ۲۲ بهمن فرصت خوبی هست برای عملیات روانی و کار فرهنگی ما . این فرصت را از دست ندهیم.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
تبیین مفهوم غیرت
[با یادآوری فتوای غیرتمندانه امام راحل در مورد سلمان رشدی در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷]
منبر ۲۰ دقیقه ای🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
☑️مقدمه
علمای اخلاق در تعریف غیرت گفته اند؛
«غیرت و حمیت، یعنی تلاش در نگهداری آنچه كه حفظش ضروری است، این صفت در قالب مطلوبش از شجاعت، بزرگ منشی و قوت نفس انسان سرچشمه می گیرد و یكی از ملکه های نفسانی انسان و سبب مردانگی است و مرد بی غیرت از زمره مردان خارج است».(۱)
«غیرت» یكی از كمالات انسانی است كه دست پرتوان آفرینش، اسباب آن را در وجود آدمی تعبیه كرده است. غیرت ورزی در حد عالی آن، لازمه انسانیت آدمیان مخصوصاً مؤمنان پرهیزکار است.
♻️انواع غیرت
غیرت حداقل در سه نوع قابل تصور است؛
۱.غیرت دینی
قرآن مجید با ادبیاتی انگیزشی از مسلمانان می خواهد كه ضمن تقویت غیرت دینی خویش در موارد لزوم، آن را به كار گیرند و از اسلام و مسلمانان بی یاور دفاع كنند:
«وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلوُنَ فی سَبیلِ اللهِ وَ الْمُستَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ و النِساءِ وَ الْوِلْدانِ»شما را چه شده كه در راه خدا و مردان و زنان و كودكان مستضعف نمی جنگید؟
منظور از غیرت دینی این است که مسلمانان نسبت به هر آنچه در دین اسلام جز مقدسات محسوب میشود حساس باشد و در برابر هر آنچه تعرض به مقدسات و امور دینی و اعتقادی است محسوب میشود سکوت نکند و در هر سطحی در توانش باشد به مقابله برخیزد.
احکامی نظیر جهاد و امر به معروف و نهی از منکر به این مهم مرتبط هستند.
در سیره و کلام مصومین اوج غیرت دینی و دلخوری آنها نسبت به سستی مسلمانان در پاسداری از ارزشهای دینی گزارش شده است.
حضرت امیر(ع) با ادبیاتی درد آور ابراز دلخوری و طلب مرگ میکند؛
« لَوَدِدْتُ اَنَّ اللهَ فَرَّقَ بَیْنی وَ بَیْنَكم وَ الْحَقَنی بِمَنْ هُوَ اَحق بی مِنْكُم...»
دوست دارم كه خدا میان من و شما جدایی افكند و به كسی كه سزاوارتر از شما به من است، ملحقم سازد.(۲)
۲.غیرت ملی
مراد از «غیرت ملّی» احساس مسؤولیت در برابر تمامیت ارضی كشور اسلامی و دلسوزی و حمایت از مسلمانان و عزت و شرف آنان است كه به شكلی با «غیرت دینی» و «غیرت ناموسی» نیز پیوند دارد.
ناگفته مشخص است كه «ملّی گرایی» به معنای امروزی از نظر اسلام محكوم و نامعقول است؛ ولی وطن دوستی و مشاركت در دفاع از میهن و هم میهنان مسأله ای است كه با سرشت انسانی عجین و از سوی اسلام نیز به رسمیت شناخته شده است و روایت زیر گواه آن می باشد:
«حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الْایمانِ»وطن دوستی از ایمان است.
حضرت امیر(ع) در سرزنش افرادی که به این مهم بی توجه بودند چنین می فرماید:
«... لایُدرَک الْحَقُّ الّا بِالْجِدّ اَیَّ دارٍ بَعْدَ دارِكُمْ تَمْنَعُونَ وَ مَع اَیّ اِمام بَعْدی تُقاتِلُونَ»
حق، جز در سایه تلاش و كوشش به دست نمی آید، پس از (تصرف و غارت) این میهن از چه دیاری دفاع خواهید كرد و بعد از من، همراه كدام پیشوا خواهید جنگید؟(۳)
فقها در فتوا های خود همواره به این امر اهتمام دارند؛
«اگر دشمنی به كشور اسلامی یا مرزهای آن حمله كند و اسلام و جامعه اسلامی مورد خطر قرارگیرد، بر مسلمانان واجب است كه به هر وسیله ممكن و با بذل جان و مال از آن دفاع كنند.».(۴)
۳.غیرت ناموسی
حمایت و حفاظت از ناموس، ارتباطی تنگاتنگ با شرف و مردانگی شخص مسلمان دارد و اسلام با تأكید از او خواسته كه از ناموس خود و هم كیشانش در برابر هر گونه گزند داخلی و خارجی به شدت دفاع كند و كمترین مسامحه ای از خود بروز ندهد.
فقها بزرگ در این خصوص فتوا های مهمی داده اند ؛ «اگر به ناموس كسی ـ خواه همسرش باشد یا دیگران ـ به قصد تجاوز حمله شود، واجب است به هر وسیله ممكن آن را دفع كند گرچه به كشتن مهاجم بیانجامد، بلكه اگر قصد آبروریزی به كمتر از تجاوز هم داشته باشد، به ظاهر حكمش همین است.»(۵)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
☑️غیرت در احادیث
در متون اسلامى احادیث زیادی در فضیلت غیرت وارد شده است حتی «غیور» یکی از اسما و صفات الهی دانسته شده است.تعدادی از احادیث تقدیم می شود؛
➖ پیامبر(ص) فرمود: «کانَ اِبْراهیمُ اَبى غَیُوراً وَ اَنَا اَغْیَرُ مِنْهُ وَ اَرْغَمَ اللّهُ اَنْفَ مَن لایُغارُ مِنَ الْمُؤمِنینَ; پدرم ابراهیم مرد غیورى بود و من از او غیورترم. خداوند بینى مؤمنانى را که غیرت ندارند به خاک بمالد».(۶)
➖ پیامبر(ص) فرمود: «اِنّى لَغَیُورٌ وَاللّهُ عَزَّ وَجَلَّ اَغْیّرُ مِنّى وَ اِنَّ اللّه تَعالى یُحِّبُ مِنْ عِبادَهَ الْغَیُورَ; من غیورم و خداوند از من غیورتر است، و خداوند بندگان غیورش را دوست دارد».(۷)
➖ پیامبر(ص) فرمود: «اِنَّ الْغیرَةَ مِنَ الاْیمانِ; غیرت از ایمان است». (چرا که ایمان انسان را دعوت به حفظ دین و آیین و کشور و ناموس خود مى کند، و آن کس که از اینها دفاع نکند و غیرت نداشته باشد با ایمان نیست).(۸)
➖ امیرمؤمنان(ع) فرمود: «قَدْرُ الرَجُلِ عَلى قَدْرِ هِمَّتِهِ... وَ شَجاعَتُهُ عَلى قَدْرِ اَنَفَتِهِ وَ عِفَّتُهُ عَلى قَدْرِ غَیرَتِهِ; ارزش انسان به اندازه همت او است، و شجاعت او به اندازه عزّت نفس و بى اعتنائیش (نسبت به ارزشهاى مادى) است، و عفت او به اندازه غیرت او است».(۹)
➖در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان على(ع) آمده است که ضمن نکوهش از بعضى مردم عراق که زنانشان در بیرون منزل به صورت زننده اى با مردان اختلاط داشتند فرمود: «لَعَنَ اللّهُ مَنْ لایُغارُ; خدا لعنت کند کسى را که غیرت ندارد». (۱۰)
➖ امام صادق علیه السلام:
مى فرماید: «اِنَّ اللّهَ غَیُورٌ یُحِبُّ کُلَ غَیُور وَلِغیرَتِهِ حَرَّمَ الْفَواحِشَ ظاهِرَها وَ باطِنَها; خداوند غیور است و هر غیورى را دوست دارد و به خاطر غیرتش تمام کارهاى زشت را اعم از آشکار و پنهان تحریم فرموده است».(۱۱)
➖امام صادق علیه السلام:
«اِنَّ الْمَرْءَ يَحْتاجُ فِى مَنْزِلِهِ وَ عَيالِهِ اِلَى ثَلاثِ خَلالِ يَتَكَلَّفُها وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ فِى طَبْعِهِ ذلِكَ؛ مَعاشِرَةٌ جَمِيلَةٌ، وَ سِعَةٌ بِتَقْدِير، وَ غَيْرَةٌ بِتَحْصِين»؛ (انسان در منزل و در برابر خانواده اش نياز به سه صفت دارد كه اگر در طبيعت او وجود نداشته باشد بايد آن را به زحمت براى خود فراهم سازد، معاشرت نیکو و توسعه و رفاه حساب شده، و غيرت آميخته با حس حمایت و حفاظت).
☑️شگرد غیرت زدایی
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ» (لقمان، 6)
و برخى از مردم كسانىاند كه سخن بيهوده را مىخرند تا [مردم را] بىهيچ دانشى از راه خدا گمراه كنند و آيات الهى را به ريشخند گيرند براى آنان عذابى خوار كننده خواهد بود.
طاغوت های زمان که در صدد دور سازی افراد با ایمان از مقدسات و معنویت اصیل و ارزش های اخلاقی هستند با ابزارهای مختلف سعی در غیرت زدایی دارند که برخی از آنها را مورد اشاره قرار میدهیم؛
➖ شوخی با مقدسات
یکی از شگردهای شیطانی برای غیرت زدایی تدریجی نسبت به مقدسات ، باب کردن شوخی با خدا و پیامبر و امام و در یک کلمه شوخی با مقدسات است.
➖شوخی های ناموسی
با شوخی های ناموسی در جمع های فامیلی و دوستانه غیرت زدایی تدریجی نسبت به ناموس دنبال می شود.
➖ شگردهای هنری
در قالب شگردهای هنری مثل دوربین مخفی غیرت زدایی در جوامع غربی صورت گرفته است
➖غیرت زدایی در قالب بازی
اخیرا چالش ها و بازی های در جهت غیرت زدایی و قبح زدایی از بی عفتی در فضای مجازی دنبال می شود. که به عنوان مثال میتوان از بازی جرأت و حقیقت نام برد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅آثار غیرت
۱.کسب منزلت پیش خداوند
چنانچه در بیان احادیث گذشت حضرت صادق(ع)فرمود: «إِنَّ اللهَ غَیُورٌ یُحِبُ کُلَ غَیُورٍ » از آنجا که خداوند غیور است، هر با غیرتی را دوست دارد.
هر که می خواهد شود محبوب حق
در غیوری بر همه گیرد سبق
غیور است محبوب پروردگار
که بی غیرتی آورد ننگ و عار
هر آن کس کند حفظ ناموس خویش
ز دربار ایزد برد بهر بیش
۱.عفت و پاکدامنی
یکی از آثار غیرت ، پاکدامنی است.
و این مهم موجب حفظ حریم خانواده است. کسی که برای ناموس خود حرمت قایل است و نسبت به آن تعصّب دارد، به خود اجازه نمی دهد که به ناموس دیگران خیانت کند.
او می داند که اگر به ناموس دیگران نظر سویی داشته باشد، به یقین ناموس او نیز مورد سوء نظر دیگران قرار خواهد گرفت. بنابراین، غیرتش به او اجازه بی عفّتی نمی دهد. علی (ع)فرمود:
«ما زنی غیورٌ قطُّ»شخص با غیرت هرگز زنا نمی کند.
و هر اندازه این صفت اخلاقی در او تقویت شود، بر عفّتش افزوده می گردد.
۲.کسب فضایل اخلاقی
امام صادق(ع) فرمود : «اِذا لَمْ یَغُرِ الرَّجُلُ فَهُوَ مَنْکُوسُ الْقَلْبِ; اگر انسانى غیرت نداشته باشد قلب و فکرش وارونه است».
به گفته علاّمه مجلسى منظور از قلب وارونه در اینجا این است که همانند ظرف وارونه است که چیزى در آن جاى نمى گیرد، قلب افراد فاقد غیرت نیز تهى از صفات و اخلاق برجسته انسانى است.
این تعبیر نشان مى دهد که صفت غیرت رابطه نزدیکى با سایر اوصاف برجسته انسانى دارد.(۱۲)
۳.کسب جایگاه اجتماعی
یکی از ویژگی های جذاب اخلاقی که از شجاعت انسان مایه میگیرد غیرت مندی است .علی (ع) فرمود: «ثَمَرَۀُ الشُّجَاعۀِ الغَیرَۀ»غیرت میوه شجاعت است.(۱۳)
افرادی که دارای صلابت و پایمردی هستند و اهل سازش و مداهنه نیستند، از عزت و محبوبیت خاصّی برخوردارند. بسیار دیده شده که یک محل و گاه یک شهر برای یک انسان مؤمن غیور که موقعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هم ندارد احترام می نمایند واز او حساب می برند؛ برخلاف آنان که در خط حزب باد هستند و با هر موجی همسو می شوند؛ چنین افرادی در جامعه عددی محسوب نمی شوند و کسی از آنها حساب نمی برد.
۴.امنیت اخلاقی
یکی از آثار قطعی وجود افراد با غیرت در جامعه امنیت اخلاقی است .
جامعه ای که مردانش نگهبان و حافظ ارزش ها هستند، کودکان ، دختران و زنان با آسودگی خاطر و بدون نگرانی می توانند در عرصه اجتماع ظاهر شوند و آن جا که مردان غیرت نداشته باشند و به امور اخلاقی و ناموسی بی تفاوت باشند، دختران و زنان پاکدامن در اجتماع احساس امنیت نمی کنند.
۵.عزتمندی
چنانچه در مورد بی غیرتی علامه نراقی هشدار میدهد که« من المهلکات العظیمه ، و ربما یودی الی الدیاثه » از تباه کنندگان بزرگ که چه بسا موجب دیاثت شود بی غیرتی است.
در نقطه مقابل غیرتمندی موجب عزت مندی و شرافت انسان است.
در شعار معروف حسینی « هیهات منا الذله» که کلام جاوید سیدالشهدا(ع) است چند عامل به عنوان پشتوانه و زمینه ساز عزتمندی بیان شده است که مانع ذلت پذیری است که یکی از آنها «حمیت» است که حمیت مترادف غیرت است؛
«هَیهاتَ مِنا الذلةُ، یأْبَیاللهُ لَنا ذلِک وَ رَسُولُه وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنُوفٌ حَمِیةٌ وَ نُفُوسٌ أَبِیةٌ؛ ذلت از ما بسیار دور است، و خدا و رسول و مؤمنان و دامنهای پاک و پاکیزه و افراد باحمیت و نفوس با غیرت آن را برای ما نمیپسندند».
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d