eitaa logo
منبرطلاب
19.7هزار دنبال‌کننده
218 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
آموزه های از کلام امام مجتبی(ع) مجموع روایات نقل شده از او در زمینه‌های گوناگون را نزدیک به ۲۵۰ حدیث برشمرده‌اند.بخشی از این روایات، مربوط به خود امام حسن(ع) است و بخشی را وی از رسول خدا(ص) و امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) روایت کرده است.چند مورد را تقدیم میکنیم؛ 🟢جدی گرفتن دنیا و آخرت «وَاعْمَلْ لِدُنْیاکَ کَاَنَّکَ تَعیشُ اَبَدا وَاعْمَلْ لآِخِرَتِکْ کَانَّکَ تَمُوتُ غَدا وَ اِذا اَرَدْتَ عِزّا بِلا عَشیرَةٍ وَ هَیْبَةً بِلا سُلْطانٍ فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِیَةِ اللّه ِ اِلی عِزِّ طاعَةِ اللّه ؛ برای دنیایت به گونه ای کار کن که گویا همواره زنده هستی، و برای آخرتت [نیز] به گونه ای کار کن که گویا فردا می میری [و همواره آماده باش]. و اگر می خواهی بدون عشیره و قبیله عزیز باشی و بدون سلطنت [و حکومت داری[ هیبت و شکوه داشته باشی، پس از ذلّت معصیت خدا خارج شود [و] به عزّت طاعت الهی [پناه ببر].»(۳) 🟢 شرایط ایمان كيفَ يكونُ المؤمنُ مؤمنا وهو يَسخَطُ قِسمَةُ ويُحَقِّرُ مَنزِلَتَهُ والحاكِمُ علَيهِ اللّه ُ ؟ ! مؤمن چگونه مى تواند مؤمن باشد در حالى كه از قسمت خود ناخشنود باشد و منزلت و وضعيت خود را ناچيز شمارد با آن كه كه حاكم بر او (و تعيين كننده سرنوشتش) خداست(۴) 🟢 قاعده ای برای ازدواج لرجل جاءَ إلَيهِ يَستَشِيرُهُ في تَزويجِ ابنَتِهِ : زَوِّجْها مِن رَجُلٍ تَقِيٍّ ، فإنّهُ إن أحَبَّها أكرَمَها وإن أبغَضَها لَم يَظلِمْها . امام حسن (ع) خطاب به مردى كه با ايشان در باره ازدواج دختر خود مشورت كرد ـ : او را به مردى باتقوا شوهر ده ؛ زيرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد گراميش مى دارد و اگر دوستش نداشته باشد به وى ستم نمى كند .(۵) 🟢 شرایط شیعه في جَوابِ رَجُلٍ قالَ لَهُ : إنّي مِن شِيعَتِكُم : يا عبدَ اللّه ، إن كُنتَ لَنا في أوامِرِنا و زَواجِرِنا مُطِيعا فقد صَدَقتَ ، وإن كُنتَ بخِلافِ ذلكَ فلا تَزِدْ في ذُنوبِكَ بدَعواكَ مَرتَبةً شَرِيفَةً لَستَ مِن أهلِها ، لا تَقُلْ : أنا مِن شِيعَتِكُم ، ولكن قُل : أنا مِن مُوالِيكُم ومُحِبِّيكُم ومُعادِي أعدائكُم ، وأنتَ في خَيرٍ وإلى خَيرٍ . امام حسن (ع)در جواب مردى كه عرض كرد : من از شيعيان شما هستم ـ : اى بنده خدا ! اگر مطيع اوامر و نواهى ما باشى ، راست مى گويى ، ولى اگر چنين نباشى ، پس با ادعاى منزلت والايى كه تو اهل آن نيستى ، بر گناهانت ميفزاى . مگو : من از شيعيان شما هستم ، بلكه بگو : من از دوستداران شما و دشمن دشمنان شما هستم . در اين صورت ، تو آدم خوبى هستى و به خوبى گرايش دارى .(۶) 🟢 قاعده معاشرت صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن يُصاحِبوكَ بهِ . با مردم آن گونه رفتار كن كه دوست دارى با تو رفتار كنند . 🟢 آداب سفره فِي المَائدةِ اثْنَتَا عَشرَةَ خَصْلَةً يَجِبُ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أنْ يَعْرِفَهَا : أرْبَعٌ مِنْها فَرْضٌ ، وَ أرْبَعٌ سُنَّةٌ ، وأرْبَعٌ تأدِيبٌ . فَأمَّا الفَرْضُ : فَالمَعْرِفَةُ ، وَالرِّضَا ، وَالتَّسْمِيَةُ ، وَالشُّكْرُ . وَأمَّا السُّنَّةُ : فَالوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعَامِ ، والجُلُوسُ عَلَى الجَانِبِ الأيْسَرِ ، والأكْلُ بِثَلاثِ أصَابِعَ . وَلَعْقُ الأصَابِعِ . وَأمّا التَّأدِيبُ : فَالأكْلُ مِمَّا يَلِيكَ ، وَتَصْغِيرُ اللُّقْمَةِ ، وَتَجْوِيدُ المَضْغِ ، وَقِلّةُ النّظَرِ فِي وُجُوهِ النّاسِ . آداب سفره دوازده تاست كه هر مسلمانى بايد آنها رابداند : چهارتاى آنها واجب است ، چهار تا سنّت (مستحب) و چهار تا از باب رعايت ادب مى باشد . امّا آن چهارتا كه واجبند : معرفت ، خشنودى ، نام خدا بر زبان آوردن و شكرگزارى . و آن چهار كه سنّت است : دست شستن پيش از غذا خوردن ، نشستن بر طرف چپ (بدن) ، خوردن با سه انگشت و ليسيدن انگشتها . و امّا آن چهار كه از باب رعايت ادب مى باشد : خوردن از آنچه در جلوى توست ، كوچك گرفتن لقمه ، خوب جويدن غذا و كمتر نگاه كردن به صورت مردم .(۷) 🟢 سه خطر بزرگ هَلاکُ الْمَرْءِ فی ثَلاثٍ: اَلْکِبْرُ، وَالْحِرْصُ، وَالْحَسَدُ؛ فَالْکِبْرُ هَلاکُ الدّینِ، وَبِهِ لُعِنَ إبْلیسُ. وَالْحِرْصُ عَدُوّ النَّفْسِ، وَبِهِ خَرَجَ آدَمُ مِنَ الْجَنَّةِ. وَالْحَسَدُ رائِدُ السُّوءِ، وَمِنْهُ قَتَلَ قابیلُ هابیلَ . هلاکت و نابودی دین و ایمان هر شخص در سه چیز است: تکبّر، حرص، حسد. تکبّر سبب نابودی دین و ایمان شخص است و به وسیله تکبّر شیطان با آن همه عبادت ملعون شد. حرص و طمع دشمن شخصیّت انسان است، همان طوری که حضرت آدم(ع) به وسیله آن از بهشت خارج شد. حسد سبب همه خلاف‌ها و زشتی‌هاست و به همان دلیل قابیل برادر خود هابیل را به قتل رساند.(۸) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان ابن کثیر از علمای اهل سنت در البدایة و النهایة روایت کرده که امام (ع) غلام سیاهی را دید که گرده نانی پیش خود نهاده و خودش لقمه ای از آن می خورد و لقمه دیگری را به سگی که آنجا بود می دهد. امام (ع) که آن منظره را دید بدو فرمود: انگیزه تو در این کار چیست؟ پاسخ داد: «انی استحیی منه ان آکل و لا اطعمه» (من از او شرم دارم که خود بخورم و به او نخورانم!) امام (ع) بدو فرمود: از جای خود برنخیز تا من بیایم! سپس به نزد مولای آن غلام رفت و او را با آن باغی که در آن زندگی می کرد از وی خریداری کرد، آنگاه آن غلام را آزاد کرده و آن باغ را نیز به او بخشید! 💠داستان [کرامتی از امام] حضرت مجتبی علیه‌السلام بیش از بیست و پنج مرتبه با پای پیاده از مدینه به قصد زیارت خانه‌ی خدا به مکه رهسپار شد. در یکی از سفرها، پاهای حضرت ورم کرده و صدمه دید. یکی از خدمتکاران عرض کرد: «یابن رسول الله! اگر سوار شوید ممکن است قدمهایتان بهبود یابد.» امام علیه‌السلام فرمود: «نه! اما در منزلگاه بعدی سیاه پوستی نزد تو خواهد آمد و در دست او روغن و پمادی است که درمان ورم قدمهای من در آن است، تو آن روغن را از او بخر.» خدمتکار گفت: «پدر و مادرم به فدایت، سابقه ندارد کسی در این منازل چیزی بفروشد.» امام علیه‌السلام فرمود: «آن مرد در نزدیک منزلگاه بعدی است.» خدمتکار گوید: «همین که مقدار کمی از آن محل گذشتیم ناگاه آن سیاه پوست پیدا شد!». امام علیه‌السلام به من فرمود: «آن شخص سیاه همین مرد است.» من نیز نزد او رفتم و تقاضای روغن نمودم.» مرد سیاه پوست: «این پماد را برای که می‌خواهی؟» خدمتکار: «برای حسن بن علی.» سیاه پوست: «لطفا مرا به حضور آن حضرت راهنمایی کن.» و آنگاه با هم به محضر امام علیه‌السلام شرفیاب شدند. مرد سیاه پوست گفت: «پدر و مادرم فدای تو باد، من نمی‌دانستم که روغن را برای شما می‌خواهند، اجازه دهید که قیمتش را نگیرم، چرا که من از ارادتمندان و نوکران شما هستم و اکنون از شما حاجتی دارم و آن این است که به هنگام جدا شدن از همسرم او را درد زایمان بود، از خدا بخواهید که به من پسری سالم و دوستدار شما اهلبیت مرحمت فرماید.» امام علیه‌السلام فرمود: «به خانه‌ات برگرد که خداوند به تو پسری سالم عطا فرموده و او از شیعیان ما می‌باشد.» آن شخص با عجله به خانه‌اش بازگشت و همسرش را مشاهده کرد که پسری سالم به دنیا آورده است. پس مجددا به قصد تشکر به محضر امام حسن علیه‌السلام بازگشت. آن کودک بعدها از شاعران و مادحین خالص و ممتاز آل محمد علیهم‌السلام گردید و با نام «سید حمیری» معروف گشت. امام علیه‌السلام نیز از آن روغن استفاده کرد و در دم درد پاهایش برطرف گردید.(۹) 💠داستان عربى بدشكل و بسيار زشت رو، ميهمان حضرت مجتبى (ع) گرديد و بر سر سفره نشست . از روى حرص و اشتهاى فراوان مشغول غذا خوردن شد. از آنجا كه خوى امام و اين خانواده كريم است آنجناب از غذا خوردن او خرسند گشت و تبسم فرمود. در بين صرف غذا پرسيد: اى عرب زن گرفته اى يا مجردى ؟ عرض كرد زن دارم . فرمود: چند فرزند دارى ؟ گفت هشت دختر دارم كه من به شكل از همه بهترم اما آنها از من پرخورترند. حضرت تبسم نموده او را ده هزار درهم بخشيد گفت اين سهم تو و زوجه و هشت دخترت.(۱۰) 💠داستان [نکته تاریخی] روزى معاويه ، امام حسن مجتبى عليه السلام را مورد خطاب قرار داد و گفت : من از تو بهتر و برتر هستم . حضرت فرمود: آيا دليل و شاهدى بر مدّعاى خود دارى ؟ معاويه پاسخ داد: بلى ؛ چون اكثريّت مردم موافق با من هستند و اطراف من رفت و آمد دارند، در حالى كه هيچ كسى با تو نيست مگر افرادى اندك و ناچيز. امام مجتبى عليه السلام اظهار داشت : افرادى هم كه اطراف تو قرار گرفته اند، دو دسته اند: يك دسته فرمان بر و مطيع ، و دسته اى ناچار و مضطرّ مى باشند. پس آن هائى كه از روى ميل و رغبت پيرو تو مى باشند، همانا مخالف خدا و رسول و معصيت كار هستند؛ و آن هائى كه از روى ناچارى با تو مى باشند، در پيشگاه خدا معذور خواهند بود. سپس افزود: اى معاويه ! من نمى گويم از تو بهترم ، زيرا فضايل پسنديده اى در تو وجود ندارد، همان طورى كه خداوند تو را به جهت كارهايت از فضائل و معنويت پاك گردانده است ؛ و مرا از زشتى ها و رذائل پاك و منزّه ساخته است.(۱۱) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحار الأنوار،ج۴۳، ص۳۳۱. ۲.بحار الانوار، ج ۶۸، ص۳۵۶.  ۳.دانشنامه امام حسن ج۱، ص۲۵۲ ۴.تنبيه الخواطر : ۲ / ۱۰۸ ۵.مكارم الأخلاق : ۱ / ۴۴۶ ۶.تنبيه الخواطر : ۲ / ۱۰۶ ۷.بحارالانوار : ۷۳ / ۳۰۵ / ۲۳ ۸.عیان شیعه ج۱ص۵۵۷ ۹.اصول کافی، ج۱، ص۴۶۳. ۱۰.لطائف الطوائف ، ص۱۳۹. ۱۱.بحارالا نوار: ج ۴۴، ص ۱۰۴ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۲۱) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️خصلت۲۱ ؛عَوْناً لِلْغَرِیبِ بيست و يكمين صفت مؤمن «عوناً للغريب» است، يعنى مؤمن كسى است كه به انسان هاى غريب كمك مى كند. كمك به همسايگان و خويشان خيلى خوب است ولى اين در واقع يك داد و ستد است يعنى امروز من به همسايه ام كمك مى كنم و فردا همسايه به من كمك مى كند. امّا اين مهم است كه به كسى كمك كند كه انتظار جبران آن را از او ندارد پس از همه بالاتر كمك به غريب است. 🔸تطبیقیک عنوان فقهی یک عنوان فقهی داریم که با غریب مطابقت دارد ؛اِبن‌ سَبیل مسافری است که در راه مانده و توانایی مالیِ رسیدن به مقصد را ندارد. از ابن‌ السبیل در چند جای قرآن یاد شده است. بر اساس منابع فقهی، ابن‌ سبیل مستحق دریافت زکات، خمس و فیء است. در برخی از روایات به میهمان نیازمند و فردی که توانایی مسافرت را ندارد نیز ابن‌السبیل گفته شده است. 💚کمک به گداها؟ کمک به هر در خواست کننده ای حتی غیر فقیر نیکو است، اما به دلیل محدودیت منابع مالی باید به اولویت ها توجه کرد. در زمان کنونی که مؤسسه هایی عهده دار شناسایی و رسیدگی به فقرا هستند کمک به آنها از کمک به افرادی که فقیر بودنشان معلوم نیست و گاهی هم فقیر نبودنشان معلوم است با ارزش تر است. با این حال در آیه ای از قرآن خطاب به پیامبر (ص) می فرماید:«وَ أَمَّا السّائِلَ فَلا تَنهَرْ» و سؤال کننده [گدا] را از خود مران. بعد از نزول آیه شریفه هنگامى که کسى چیزى از پیامبر (ص) مى‏خواست و حضرت چیزى نداشت که به او بدهد مى‏فرمود:یرزقنا اللَّه و ایاکم من فضله:" امیدوارم خدا ما و تو را از فضلش روزى دهد.(۲) در روایتی آمده است که اگر در روز به سه گدا کمک کنید حق را ادا کرده اید و اگر خواستید بیشتر کمک کنید. اگر مالی برای صدقه یا کمک به گدایی ندارید او را با زبان خوش و بر خورد خوب از خود رد کنید. حس دلسوزیی که از بعضی حالات گداها در درون انسان به وجود می آید را نباید خاموش کرد. چون این حس، حس ارزشمندی است که از نشانه های انسانیت هر کسی است. 🟢توصیه جالب امام رضا امام رئوف (ع) در نامه ای خطاب به فرزندش نوشتند« شنیده ام هنگامی که سوار مرکب می شوی، غلامان، تو را از در کوچک بیرون می برند، و این از بخل ایشان است که نمی خواهند خیر تو به کسی برسد و تو به کسی چیزی بدهی. به حقی که من بر گردن تو دارم، از تو می خواهم که رفت و آمدت، فقط از در بزرگ باشد، و هنگامی که بیرون می روی، زر و سیم با خود داشته باشی، و هر کس چیزی از تو خواست، باید به او بدهی. من میخواهم بدین وسیله خدا تو را بزرگ کند و توفیق دهد. انفاق کن و نترس از اینکه روزی ات کم شود».(۳) 🟢 آیه ولایت «إِنَّما وَلِيُّكمُ اللّهُ وَرسولُهُ وَالَّذينَ آمَنوا الَّذينَ يُقيمونَ الصلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ وَ هُم رَاكِعونَ».سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند. فقیری وارد مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله شد و تقاضای کمک کرد؛ ولی کسی چیزی به او نداد. او دست خود را به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضای کمک کردم؛ ولی کسی به من چیزی نداد. درهمین حال، علی علیه السلام که در حال رکوع بود، با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد. فقیر نزدیک آمد و انگشتر را از دست حضرت بیرون آورد و این آیه نازل شد.(۴) برو ای گدای مسکین در خانه علی زن که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را 🔸در تاریخ شهادت حضرت امیر(ع) نیز ماجرایی نقل شده که امام حسن(ع) و امام حسین(ع)در میسر بازگشت از دفن آن حضرت با گریه پیر مرد نابینای خرابه نشین مواجه شدند وقتی علت گریه اش را سؤال کردند گفت مردی مهربان هر روز به من سر میزد سه روز است خبری ازش ندارم و وقتی پیش من می نشست می‌فرمود غریبی با غریبی نشسته و... ــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار، ج ۶۴، ص۳۱۰ ۲.تفسير الصافي،ج۳،ص۱۸۸ ۳.مکارم الاخلاق،ج ۴، ص ۴۳ ۴.احقاق الحق، ج۲، ص۳۹۹ http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیمای گناهکاران در آخرت [منبر ۲۰ دقیقه ای] ✔️روشاین منبر با توجه به نحوه ورود به مطلب، با روش «ابهام در موضوع» و انتقال پیام با قصه آماده شده است. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام ۱. پوشیدن لباس زربفت برای مردان حرام و نماز با آن باطل است، ولی برای زنان در همه حال بی اشکال است. ۲. آویختن زنجیر طلا و به دست کردن انگشتر طلا و بستن ساعت مچی طلا برای مردان حرام است و بنا بر احتیاط واجب نماز با آن باطل است. 🟢 ماجرایی از عالم آخرت آیت‌الله حکیم در جوانی، دوست تاجری اهل بغداد داشت. آنها با هم عهد کردند هر کس زودتر از دنیا رفت به خواب دیگری بیاید و از حوادث  بعد از مرگ برای دیگری بگوید. تاجر زودتر از دنیا رفت و پدر بزرگوار شهید حکیم  منتظر بود که تاجر به خوابش بیاید و از حوادث پس از مرگ به ایشان خبر دهد ولی خبری نشد. یکسال گذشت اما تاجر به خواب ایشان نیامد. بعد از مدتی تاجر به خواب آیت‌الله حکیم آمد، ایشان به تاجر گله کردند که قرار بود زودتر به خواب من بیایی و تاجر گفت که من تا امروز در بازداشت ملائک بوده‌ام، ایشان علت را پرسید و تاجر گفت : من یکسال قبل از مرگ به استطاعت برای رفتن به حج رسیده بودم اما به دلایل مختلف رفتن به حج را به تعویق انداختم و حج نرفته عمرم تمام شد. در هنگام مرگ فرشتگان مرا به علت داشتن توانایی مالی و به تعویق انداختن حج، مواخذه کردند و دین اسلام از من پذیرفته نمی‌شد؛  به من گفتند که تو حق نداری مسلمان از دنیا بروی،  تو باید یا مسیحی از دنیا بروی یا یهودی !!  با خودم گفتم من تاجر شیعه، یهودی از دنیا بروم ؟؟ مسیحی از دنیا بروم ؟؟ فریاد من به جایی نمی رسید، تا اینکه  لحظه مرگ متوسل به حضرت زهرا  (س) شدم و ایشان به بالین من آمدند و  با اشاره  ایشان قرار شد که من در بازداشت ملائکه باشم  تا امام زمان به نیابت از من به حج امسال بروند و بعد از حج ایشان، جان من را به حالت مسلمانی بگیرند. و من امروز تازه به مسلمانی  از دنیا رفتم.(۱) پیامبرفرمود: «حُبِّي وَ حُبُّ أَهْلِ بَيْتِي نَافِعٌ فِي سَبْعَةِ مَوَاطِنَ أَهْوَالُهُنَّ عَظِيمَةٌ عِنْدَ الْوَفَاةِ وَ فِي الْقَبْرِ وَ عِنْدَ النُّشُورِ وَ عِنْدَ الْكِتَابِ وَ عِنْدَ الْحِسَابِ وَ عِنْدَ الْمِيزَانِ وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ». دوست داشتن من و اهل بیتم در ۷ عرصه سودمند واقع می شود که هول و هراس آنها بسیار زیاد است: هنگام مرگ و در قبر و هنگام رستاخیز و هنگام دادن نامه عمل و هنگام محاسبه و هنگام سنجش اعمال و هنگام عبور از صراط.(۲) 🟢برزخ در آیات برخی آیات قرآن ، وقتی از مرگ انسان سخن گفته از شروع لذت های بهشتی یا عذاب های جهنمی خبر می دهد. مثلا در سوره یس؛ آيات۶ و۷ كه سخن از «مؤمن آل يس» است همان مرد با ايمانى كه شرح سرگذشت او در سوره «يس» آمده، او به يارى رسولان مسيح(ع) كه به شهر «انطاكيه» آمده بودند برخاست و مردم را نصيحت كرد و اندرز داد كه از اين رسولان پيروى كنند، ولى قوم لجوج و گهنكار، نه تنها به سخنان اين مؤمن پاكباز توجهى نكردند؛ بلكه بر او شوريدند و شهيدش كردند مى فرمايد: قِيلَ اَدْخُلِ الْجَنَّةَ قالَ يالَيْتَ قَوْمى يَعْلَمُونَ * بِما غَفَرَلى رَبِّى وَ جَعَلَنى مِنَ الْمُكْرَمِينَ». به او گفته شد وارد بهشت شو، گفت: اي كاش قوم من مى دانستند كه پروردگارم مرا آمرزيد و در صف گرامى شدگان قرار داد. در آیه دیگر از عذاب آل فرعون سخن به میان آورد که؛ «اَلنارُ يُعْرَضُونَ علَيْها غُدُوّاً وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَونَ أَشدَّ الْعَذابِ» عذاب آنها همان آتش است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى شوند و روزى كه قيامت بر پا مى گردد خداوند دستور مى دهد كه آل فرعون را در سخت ترين عذاب ها وارد كنيد. 🟢 عالم برزخ در احادیث در روايتى از امام صادق(ع) مى خوانيم كه فرمود: «اَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فى الْبَرْزَخِ»؛ من از برزخ درباره شما مى ترسم راوى سؤال كرد: «ما الْبَرْزَخُ»؛ برزخ چيست؟فرمود: «أَلْقَبْرُ مُنْذُ حِينَ مَوْتِه إلى يَوْمِ القِيامَة» برزخ، همان قبر است از آن زمانى كه انسان مى ميرد تا روز قيامت. در حديث ديگرى از امام على بن الحسين(ع) آمده است: «إنَّ ألْقَبْرَ رَوْضَةٌ مِنْ رِياضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَر الْنِيرانِ»قبر، باغى از باغ هاى بهشت يا حفره اى از حفره هاى دوزخ است(۳) 🟢محاسبه دقیق و در آیات قرآن کریم سخن از محاسبه دقیق اعمال انسان و مکافات اعمال سخن به میان آمده که معروف ترین آیه عبارت است از این آیه؛ فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ ، وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ‏ 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻در این قسمت تجسم اعمال، گناهکاران با توجه به گناهان مختلف بیان می شود: 🔺 🔴 حرام‌خواران خداوند متعال مي‌فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِل‏» اي اهل ايمان! اموال يكديگر را از راه باطل (و حرام) نخوريد. خوردن مال به باطل آن است كه مال ديگري را بدون رضايت شخص و يا با طريقي كه قانون اسلام حرام دانسته، تصرّف كند. بنابراين، بايد خوردن مال و تصرّف آن از روي ميزان شرعي و قانوني باشد؛ امّا اگر از روي ظلم،‌ زور، غصب، دزدي، قمار، خيانت، زنا، ربا، رشوه، قراردادهاي ناصحيح، حيله، تزوير، تقلّب، بي‌انصافي و ... صورت بگيرد، برخلاف حقّ و مقرّرات ديني بوده، فاسد و باطل خواهد بود. در اين آيه به صورت كلّي از فساد مالي نهي مي‌كند. اكل مال به باطل شامل تمام اموالي است كه به طور نامشروع به دست مي‌آيد. پیامبرمي‌فرمايد: گروهي از امت من به شكل خوك وارد محشر مي‌شوند. اصحاب عرض كردند: يا رسول الله! آنان چه كساني هستند؟ حضرت فرمود: «وَ أَمَّا الَّذِينَ عَلَى صُورَةِ الْخَنَازِيرِ فَأَهْلُ السُّحْت‏؛ كساني كه به صورت خوك وارد [محشر] مي‌شوند، حرام‌خواران مي‌باشند.»(۴) خوك، كثيف‌ترين حيوانات است؛ به‌طوري كه بخشي از خوراكش مدفوع حيوانات و حتي فضولات خودش است. آنان‌كه از راه حرام كسب و درآمد دارند، همانند خوكي مي‌باشند كه سعي مي‌كنند از هر راهي شكم خود را پر كنند. 🔴 رباخواران يكي از كسبهاي حرام، درآمد از راه ربا است كه خدا به شدّت از اين عمل نهي كرده، مي‌فرمايد: «الَّذينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاَّ كَما يَقُومُ الَّذي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَس‏» آنان كه رباخوارند، در روز قيامت از قبرشان برنمي‌خيزند، مگر مانند كسي كه بر اثر تماس شيطان با او ديوانه شده باشد.» در روايات معصومين از ربا به عنوان بدترين و پليدترين كسبها ياد شده است. رباخواران كساني هستند كه در روز قيامت با شكمي بزرگ و سرنگون وارد محشر مي‌شوند. رسول خدا مي‌فرمايد: گروهي از امت من وارونه و سرنگون وارد محشر مي‌شوند. اصحاب عرض كردند: يا رسول الله! آنان چه كساني هستند؟ حضرت فرمود: «وَ أَمَّا الْمُنَكَّسُونَ عَلَى رُءُوسِهِمْ فَأَكَلَةُ الرِّبَا» و امّا آنان كه وارونه و سرنگون وارد محشر مي‌شوند، رباخواران هستند.(۵) 🔴 خورنده گان مال يتيم خداوند متعال مي‌فرمايد: «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا ۖ وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا».کسانی که اموال یتیمان را به ظلم و ستم می‌خورند،تنها آتش می‌خورند؛ و بزودی در شعله‌های آتش (دوزخ) می‌سوزند. به عنوان مثال در تقسیم ارث و پرداخت حقوق مالی خردسالان ظلم صورت میگیرد. 🔴 شرابخواران خدا در قرآن كريم مي‌فرمايد: «اي اهل ايمان! شراب و قمار و بتها و وسايل قمار رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ؛ «پليد و از كارهاي شيطانند. از آنها دوري كنيد.» شرابخواري از گناهان بزرگي است كه به جهت آثار و مفسده‌هاي زيادي كه بر دنيا و آخرت مردم دارد، در متون ديني از آن به شدّت منع شده است. در روايتي از پيامبر(ص)مي‌خوانيم: «هر كس شراب بنوشد، خداوند از زهر افعيها و عقربها به او مي‌نوشاند. آن حضرت در جای دیگری فرمود: «قسم به كسي كه مرا به حق به پيامبري برگزيده است: إِنَّ شَارِبَ الْخَمْرِ يَجِي‏ءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مُسْوَدّاً وَجْهُهُ أَزْرَقَ عَيْنَاهُ قَالِصاً شَفَتَاهُ وَ يَسِيلُ لُعَابُهُ عَلَى قَدَمَيْهِ يَقْذَرُ مَنْ رَآهُ؛ شرابخوار در روز قيامت با صورتي سياه و چشماني كبود خواهد آمد. آب از لبهايش بر روي پاهايش جاري است. هر كس او را مي‌بيند، پليد مي‌شمارد.»(۶) امام صادق(ع)نیز فرمود: «شَارِبُ الْخَمْرِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَأْتِي مُسْوَدّاً وَجْهُهُ مَائِلًا شِقُّهُ مُدْلَعاً لِسَانُهُ يُنَادِي الْعَطَشَ الْعَطَشَ؛ روز قيامت شرابخوار با چهره‌اي سياه، در حالي كه نصف بدنش به زمین مایل است و لبها و زبانش افتاده، با فرياد العطش وارد محشر مي‌گردد.»(۷) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
هواپرستان و شهوترانان 🔴 پیامبر(ص) مي‌فرمايد: گروهي از امت من روز قيامت، در حالي كه گنديده‌تر از مردارند، وارد محشر مي‌شوند. اصحاب عرض كردند: يا رسول الله! آنان چه كساني هستند؟ حضرت فرمود: «وَ الَّذِينَ هُمْ أَشَدُّ نَتْناً مِنَ الْجِيَفِ فَالَّذِينَ يَتَمَتَّعُونَ بِالشَّهَوَاتِ وَ اللَّذَّات‏؛ آنهايي كه از مردار گنديده‌ترند، كساني هستند كه از شهوات و لذتهاي حرام بهره مي‌جستند.(۸) 🔴 همجنس‌گرايان همجنس‌گرايي یکی از مصادیق شهوت رانی های جهنمی است که بر خلاف فطرت انساني و از بدترين انحرافهاي اخلاقي و جنسي است؛ زيرا از سرچشمه‌هاي مفاسد در جامعه بوده و از خطرناك‌ترين انحرافهايي است كه مي‌تواند جوامع انساني را به فساد و نابودي بكشاند. در دنياي غرب كه آلودگيهاي جنسي آن فوق العاده زياد است، اين گونه زشتيها مورد تنفر نيست، به طوري كه در اروپا و اكثر ايالتهاي امريكا، طبق قانوني كه با كمال وقاحت از پارلمان گذشته، اين موضوع جواز قانوني پيدا كرده و قوانين ازدواج دو هم‌جنس براي اين دسته در نظر گرفته شده است؛ اما بايد توجه داشت كه اين نوع قانونهاي غير اخلاقي كه با طبع سالم انسانها منافات دارد، هرگز از زشتيها و قبح آن نمي‌كاهد. همجنس‌گرايي در اسلام حرام و از گناهان بسيار بزرگ شمرده شده و داراي حد و مجازات شرعي است. امروزه براي تك تك ما از باب امر به معروف لازم است جوانان و نوجوانان را از پستي اين عمل و آثار بسيار مخرّب آن آگاه سازيم تا از پيدايش و شيوع اين روابط جلوگيري كنيم. خداوند در قرآن كريم، سوره‌هاي: اعراف، هود، حجر، انبيا، نمل و عنكبوت اشاره‌هايي به وضع قوم لوط و هم‌جنس‌بازيهاي آنها كرده و از اين قوم به عنوان: خبيث، فاسق، متجاوز، جاهل و اسرافگر نام برده است. از معصومين در نكوهش اين عمل روايات فراواني وارد شده است كه با مطالعة آنها، معلوم مي‌شود زشتي اين گناه به اندازه‌اي است كه كم‌تر گناهي در پاية آن قرار دارد، از جمله در روايتي از پيامبر اسلام مي‌خوانيم: هنگامي كه قوم لوط آن اعمال ننگين را انجام دادند، زمين آنچنان ناله و گريه سر داد كه اشكهايش به آسمان رسيد، و آسمان آنچنان گريه كرد كه اشكهايش به عرش رسيد. پیامبر فرمود: هر كس با مرد يا پسري لواط كند «حَشَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَنْتَنَ مِنَ الْجِيفَةِ يَتَأَذَّى بِهِ النَّاسُ حَتَّى يَدْخُلَ جَهَنَّم‏؛ خدا او را در روز قيامت با بويي بدتر از مردار كه موجب آزار مردم است،‌ محشور مي‌كند تا اينكه وارد دوزخ شود.»(۹) زني از امام صادق(ع) پرسيد: نظرتان دربارة زنان همجنس‌باز چيست؟ حضرت فرمود: هر دو اهل جهنم‌اند. «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أُتِيَ بِهِنَّ وَ أُلْبِسْنَ مُقَطَّعَاتٍ مِنْ نَارٍ وَ قُمِعْنَ بِمَقَامِعَ مِنْ نَارٍ وَ سُرْبِلْنَ مِنَ النَّارِ وَ أُدْخِلَ فِي أَجْوَافِهِنَّ إِلَى رُءُوسِهِنَّ أَعْمِدَةٌ مِنْ نَار؛ چون روز قيامت شود، اين زنان را با چادرهاي آتشين بر تن، كفشهاي آتشين بر پا، نقابهاي آتشين بر چهره‌، شكمها و فرجهاي پر از عمودهاي آتش وارد محشر مي‌كنند.»(۱۰) در روايت ديگري شبيه به اين روايت آمده است كه «اسحاق بن جرير» مي‌گويد: زني از من درخواست كرد كه از امام صادق(ع) براي او اجازه ورود بگيرم. حضرت اجازه داد. زن وارد شد و گفت: مرا از حدّ زناني كه با يكديگر همجنس‌بازي مي‌كنند، خبر بدهيد. امام فرمود: حدّشان مانند حدّ زنان زناكار است. سپس فرمود: چون روز قيامت شود، اين زنان را در حالي كه لباسهايي آتشين بر تن و نقابهايي از آتش بر چهره و شلوارهايي آتشين بر پا دارند، مي‌آورند، و در شكمشان تا گلوگاه عمودهايي از آتش پر مي‌كنند. 🔴 زناكاران قرآن کریم مي‌فرمايد:« وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلاً» و هرگز به (عمل منافي با عفّت) زنا نزديك نشويد كه اين عمل كاري بسيار زشت و راهي بسيار بد است.» امير مؤمنان،مي‌فرمايد: چون روز قيامت فرا رسد، خدا باد بدبويي بفرستد كه اهل محشر چنان از بوي گند آن ناراحت شوند كه راه نفس را بر آنان بگيرد (و احساس خفگي كنند)، آنگاه سروشي ندا در دهد كه: آيا مي‌دانيد اين بادي كه شما را مي‌آزارد، از كجاست؟! پاسخ مي‌دهند: نمي‌دانيم؛ امّا ما را بسيار آزرده است. به آنان گفته مي‌شود: اين باد گند از شرمگاه زناكاراني است كه پيش از آنكه توبه كنند، مرده‌اند، پس بر آنان لعنت كنيد كه خدا آنان را لعنت كرده است. پس كسي از اهل محشر نماند، جز اينكه گويند: پروردگارا! زناكاران را مورد لعن و نفرين خود قرار ده. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴بی اعتنایان به فقرا امام صادق(ع) فرمود: هر مؤمني كه مؤمن ديگري را از چيزي كه بدان نيازمند است و مي‌تواند نياز او را شخصاً يا توسط ديگري برآورده سازد، منع نمايد «أَقَامَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مُسْوَدّاً وَجْهُهُ مُزْرَقَّةً عَيْنَاهُ مَغْلُولَةً يَدَاهُ إِلَى عُنُقِهِ فَيُقَالُ هَذَا الْخَائِنُ الَّذِي خَانَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ ثُمَّ يُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ؛ خدا در روز قيامت او را با صورتي سياه و چشماني كبود، و در حالي كه دستهايش بر گردنش بسته شده است،‌ بر پا نگاه مي‌دارد، و آنگاه سروشي بانگ برمي‌آورد كه: اين (همان) جنايتكاري است كه به خدا و رسول او خيانت ورزيده است. آنگاه فرمان مي‌رسد كه او را به (جانب) آتش برند.(۱۱) 🔴 اذيت‌كنندگان به مردماذيت‌كنندگان به همسايه پیامبر(ع) مي‌فرمايد: روز قيامت گروهي از امت من با دست و پاي بريده وارد محشر مي‌شوند. اصحاب عرض كردند: يا رسول الله! آنان چه كساني هستند؟ حضرت فرمود: «وَ الْمُقَطَّعَةُ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْجِيرَان‏؛ و كساني كه دست و پا بريده محشور مي‌شوند، آنانند كه همسايگان خود را مي‌آزارند.»(۱۲) ➖اذيت‌ كردن مؤمنان «مفضّل بن عمر» از امام صادق(ع) روايت كرده است كه فرمود:‌ چون روز قيامت فرا رسد، منادي فرياد مي‌زند: كجايند آنان‌ كه در دنيا دوستان خدا را اذيت مي‌كردند و مخالف آنان بودند؟ «فَيَقُومُ قَوْمٌ لَيْسَ عَلَى وُجُوهِهِمْ لَحْمٌ فَيُقَالُ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ آذَوُا الْمُؤْمِنِينَ وَ نَصَبُوا لَهُمْ وَ عَانَدُوهُمْ وَ عَنَّفُوهُمْ فِي دِينِهِمْ ثُمَّ يُؤْمَرُ بِهِمْ إِلَى جَهَنَّمَ؛ پس گروهي از جا برمي‌خيزند، در حالي كه گوشتي بر صورتهاي آنان نيست. آنگاه گفته مي‌شود: اينان هستند كه [در دنيا] مؤمنان را اذيت و با آنان دشمني و مخالفت مي‌كردند و آنان را به خاطر ديني كه داشتند،‌ مورد سرزنش قرار مي‌دادند، سپس (از درگاه الهي) فرمان مي‌رسد كه: اينان را به جانب دوزخ حركت دهند.»(۱۳) 🔴عالمان بي‌عمل رسول خدا(ص) مي‌فرمايد: روز قيامت گروهي از امت من در حال جويدن زبان و ريزش چرك از دهانشان محشور مي‌شوند. اصحاب عرض كردند:‌ يا رسول الله! آنان چه كساني هستند؟ حضرت فرمود: «وَ الَّذِينَ يَمْضَغُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ فَالْعُلَمَاءُ وَ الْقُضَاةُ الَّذِينَ خَالَفَتْ أَعْمَالُهُمْ أَقْوَالَهُم‏؛ آنان كه زبانشان را مي‌جوند و چرك از دهانشان بيرون مي‌آيد، عالمان بي‌عمل و قضاتي هستند كه كردارشان خلاف گفتارشان است.»(۱۴) 🔴 دو رويان و دو زبانان رسول خدا فرمود: «إنَّ مِنْ شَرَّ النَّاسِ يَومَ الْقِيَامَةِ عِنْدَ اللهِ ذَا الْوَجْهَيْنِ؛ روز قيامت، بدترين مردم نزد خدا دو چهرگانند.»(۱۵) در روايت ديگر فرمود: شخص دو چهره روز قيامت در حالي وارد مي‌شود كه دو زبان دارد؛ يكي از پشت سرش و ديگري از پيش رويش آويخته و هر دو مانند آتش افروخته شعله‌ورند و پيكر او را در كام خود فرو مي‌برند، سپس ندا مي‌رسد: اين همان كسي است كه در دنيا دو رو و دو زبان بود، و روز قيامت نيز با همين صفت شناخته مي‌شود. امام صادق(ع)فرمود: «مَنْ لَقِيَ الْمُسْلِمَ َبِوَجْهَيْنِ وَ لِسَانَيْنِ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَهُ لِسَانَانِ مِنْ نَارٍ؛ هر كس با مسلمانان با دو رويي و دو زباني برخورد كند، روز قيامت در حالي وارد مي‌شود كه دو زبان از آتش دارد.»(۱۶) 🔴تهمت‌زنندگان امام صادق(ع) فرمود: هر كس مرد يا زن باايماني را، به چيزي كه در آنها نيست،‌ متّهم كند و افترا بندد «بَعَثَهُ اللهُ يَومَ الْقِيَامَةِ فِي طِينَةِ خَبَالٍ حَتَّي يَخْرُجَ مِمَّا قَالَ. قُلْتُ: وَمَا طِينَةُ خَبَالٍ؟ قَال: صَدِيدٌ يَخْرُجُ مِنْ فُرُوجِ الزُّنَاةِ؛ در روز قيامت خدا او را در طينت «خبال» برمي‌انگيزد تا از عهدة (اثبات) افترايي كه بسته است،‌ برآيد. راوي مي‌گويد، پرسيدم: طينت خبال چيست؟ فرمود: گندابي كه در دوزخ از شرمگاه زنان بدكاره بيرون مي‌آيد.»(۱۷) 🔴 مردم بدزبان و فحّاش پیامبر(ص) فرمود: روز قيامت عذاب گروهي از مردم شديد است، به‏طوري كه از دهانشان خون و چرك جاري است و اهل جهنم نيز از آنها در آزار و اذيّتند. آنگاه اهل جهنّم از فرشتة عذاب مي‌پرسند: گناه اين گروه چيست؟ مي‌گويد: «الْأَبْعَدَ كَانَ يُحَاكِي فَيَنْظُرُ إِلَى كُلِّ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ فَيُسْنِدُهَا؛ او كسي است كه حرفهاي بد و خبيث مي‌زده و به مردم (فحش و) نسبتهاي ناروا مي‌داده است.»(۱۸) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠حدیث ابوبصیر از امام باقر یا امام صادق (ع) نقل می کند که فرمود: هنگامی که جنازه مومن را در میان قبر می گذارند، شش صورت زیبا با او وارد قبر می گردند، یکی از آنها در جانب راست او می ایستد و دیگری در در جانب چپ او می ایستد، و سومی در روبروی صورت، چهارمی درپشت سر او، و پنجمی در کنار پای او می ایستد و یکی از آنها ششمی که از همه زیباتر است در بالای سر او می ایستد... و به این ترتیب از صاحبشان پاسداری می کنند. آنکه از همه زیباتر است از پنج صورت دیگر می پرسد، شما کیستید، خدا به شما جزای خیر دهد؟ آنکه در جانب راست میت قرار دارد می گوید، من نماز هستم. آنکه در جانب چپ او است می گوید: من زکات هستم. آن که در روبروی او است، می گوید، من روزه هستم. آن که در پشت او است می گوید: من حج و عمره هستم. آن که در کنار پایش ایستاده می گوید: من نیکیهای او هستم که به برادران دینی خود نمود. سپس آن پنج صورت، از آن صورت نورانی تر از همه، می پرسند: تو کیستی که از همه ما زیباتر و خوشبو ترهستی؟ او در پاسخ می گوید: من ولایت آل محمد(ص)هستم(۱۹) نیز امام صادق (ع) فرمود،  در عالم قبر، از نماز و زکات و حج و روزه و ولایت و محبت میت با ما خاندان رسالت، سؤال می کنند، مقام ولایت که به صورتی در جانب قبر قرار دارد، به نماز حج و روزه و زکات می گوید: اگر در شما نقص وجود دارد، من آن نقص را تکمیل می کنم بنابرین یگانه چیزی که در عالم قبر، به داد انسان می رسد و موجب نجات و دلگرمی او می شود، اعمال نیک و محبت اهل بیت علیه السلام است(۲۰) 💠حدیث امام صادق (ع) می‌فرماید: هر که به مومنی شادی رساند خداوند از آن شادی مخلوقی آفریند که هنگام مرگ دیدارش کند و به او گوید: ای دوست خدا مژده باد تو را به کرامت و رضوان خدا پس همواره همراه او باشد تا داخل قبرش شود و به او همان سخن را گوید و چون از گور برخیزد به او همچنان گویند و همواره در کنار او باشد و هنگام هر ترسی او را مژده می‌دهد مومن به او می‌گوید: تو کیستی خدایت رحمت کند؟ گوید من آن شادی هستم که به فلانی رساندی(۲۱) 💠داستان روزى شیخ بهائى به دیدار شخصى كه از اهل معرفت و بصیرت بود و در كنار یك قبرستان در اصفهان منزل داشت مى رود. شیخ بهائى به دوستش مى فرماید: روز گذشته در این قبرستان كنار خانه شما امر عجیبى را دیدم كه جماعتى میتى را در گوشه اى از این گورستان دفن كردند، پس از چند ساعت كه گذشت و همه از قبرستان خارج شدند، بوى بسیار خوش و معطرى به مشام من خورد كه با عطرهاى دنیا قابل قیاس نبود بسیار تعجب كردم كه این بوى عطر از كجاست؟ به اطراف نگاه كردم، یكباره جوان زیبا رویى را دیدم كه به سمت آن قبر مى رفت كم كم از دیده گانم محو شد. طولى نكشید كه بوى متعفن و بدى به مشام من رسید كه از هر بوى گندى در دنیا بدتر بود، باز متعجب شدم به اطراف نگاه كردم، سگى را دیدم كه بسوى همان قبر مى رفت و سپس ناپدید شد. همینطور بحالت تعجب ایستاده بودم كه ناگهان همان جوان زیبا از طرف آن قبر برگشت ولى بسیار مجروح و زشت شده بود. به خودم جرات دادم كه بسوى او بروم و سؤ ال كنم، به كنارش رفتم و گفتم حقیقت امر را براى من روشن كن. گفت : من عمل صالح این میتى بودم كه الان شما شاهد دفن او بودید و من در كنارش باید مى بودم كه ناگهان، سگى وارد قبرش شد كه همان اعمال زشت و ناشایست او بود و چون گناهان او بیشتر از اعمال صالح او بود لذا آن سگ به من حمله كرد و مرا از قبر، بیرون انداخت، و الان همان سگ با او هم نشین است.   💠داستان امام صادق(ع) فرمود: عالمی از دنیا رفت، در عالم قبر، فرشتگان او را نشاندند و به او گفتند: می‌خواهیم «صد تازیانه به تو بزنیم»، او جواب داد: طاقت ندارم. گفتند: ۹۹ تازیانه به تو می‌زنیم، او باز جواب داد: طاقت ندارم. به همین ترتیب یک یک ‌کم کردند، تا این که گفتند: «یک تازیانه را حتماً باید بخوری». او گفت: چرا، مگر چه کرده‌ام؟ به او گفتند: «زیرا تو یک روز بدون وضو نماز خواندی و بر شخص مظلومی گذشتی، ولی او را یاری نکردی، به خاطر این دو خصلت، باید تازیانه بخوری». به او یک تازیانه زدند، بر اثر آن، قبرش پر از آتش گردید.(۲۲) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. این ماجرا از آقای قرائتی نقل شد لینک ۲.امالی شیخ صدوق،‌ص۱۰. ۳.بحار الانوار،ج۶،ص۲۱۴. ۴.مجمع البیان،ج۱۰،ص،۶۴۲. ۵.همان ۶.امالی، الصدوق: ص۵۰۲ ۷.جامع الأخبار ،ج۱، ص۱۴۹. ۸. تفسير کنز الدقائق،ج۱، ص۱۰۰   ۹.ثواب الأعمال ، ص۳۳۲. ۱۰.الکافی،ج۳،ص۹۱. ۱۱.الکافی، ج۲، ص۳۶۷. ۱۲.مجمع البیان،ج۱۰،ص۶۴۲. ۱۳.همان ۱۴.همان. ۱۵.الترغيب و الترهيب،ج۳،ص۶۰۲. ۱۶.جامع السعادات،ج۲،ص۴۲۷. ۱۷.بحار الأنوار ،ج۷۵،ص۱۹۴. ۱۸.ثواب الأعمال ،ص ۲۴۷. ۱۹.اصول کافی، ج۲، ص ۹۰ ۲۰.المحاسن البرقی، ص۲۸۸ ۲۱.الکافی،ج۲،ص۱۹۰. ۲۲.بحار، ج ۶، ص ۲۲۱. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۲۱) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله بیست و یکم که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ امام زین العابدین(ع) در ضمن حدیث مفصل رساله الحقوق فرمود: «وَ حَقُّ یَدِکَ اَنْ لَا تَبْسُطَهَا اِلَى مَا لَا یَحِلُّ لَکَ». و حق دستت این است که آن را به سوی آنچه که برای تو حلال نیست، دراز نکنی.(۱) 🟢 دست نماد قدرت دست مظهر قدرت و توانایى انسان است و غالباً هر کارى که انسان حتى با اعضاى دیگر انجام دهد، به دست نسبت داده مى شود، قرآن مى فرماید:«ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ».فساد در خشکى و دریا به خاطر کارهایى است که مردم به دست خود انجام داده اند».(۲) چه بسا انسان، حرامى را نوشیده یا به نامحرمى نگریسته یا به زبان خود غیبت و ناسزایى گفته ولى همه آنها به نوعى به دست نسبت داده شده است، زیرا دست مظهر قدرت انسان در اعمال اوست و لذا باید از هر نظر کنترل شود. ♻️گناهان و نیکی های دست امور ناروا و حرام مانند زدن یتیم، آزار انسان بى گناه ، دست زدن به نامحرم و دهها کار حرام، با دست انجام می شود. همین طور کارهای نیک مثل کشیدن دست نوازش بر سر یتیم، گرفتن دست افراد ناتوان ، کمک به نیازمندان با دست انجام میگیرد . 🔄مقایسهقیمت دست پاک با دست خائن در روضات الجنّات، در شرح حال و ترجمۀ أبو العُلاء مُعَرِّى آورده است كه: در اوقاتى كه از شام به بغداد براى ادراك محضر علم الهدى سيّد مرتضى، مسافرت كرده بود؛ روزى در مجلس وى از روى اعتراض به مقتضاى إلحادى كه در دين داشت، اين بيت را انشاء كرد: يَدٌ بِخَمْسِ مَئينٍ عَسْجُدٍ وُدِيَتْ  مَا بَالُهَا قُطِعَتْ فِى رُبُعِ دِينَار يعنى: دستى كه ديه و عوض بريدن، و قطع نمودن آن را در شرع، پانصد دينار طلاى مسكوك خالص معيّن كرده‌اند؛ چه بر سرش آورده است كه: بايد در برابر دزديدن به قدر يكربع دينار بريده شود؟! سيّد مرتضى علم الهدى، پاسخ وى بدين بيت انشاء فرمود: عِزُّ الامَانَةِ أغْلَاهَا وَ أَرْخَصَهَا  ذُلُّ الْخِيَانَةِ فَافَهْم حِكْمَةَ الْبَارِى یعنی: عزت امانت داری آن را ارزشمند کرده بود و ذلت خیانت او را بی ارزش کرد. 🔶 یک قاعده فقهی؛ دست امانت دار در قواعد فقهی و حقوقی عنوان «ید امانی» به این معناست هرگاه مال توسط مالک به دیگری تحویل داده شود، دست گیرنده، ید امانی محسوب می‌شود و او در فرض تلف بدون تعدی و تفریط، ضامن نخواهد بود. به عنوان مثال دست مستأجر ، دست امانت دار محسوب شده و اگر در نگهداری اموال تحت اجاره کوتاهی نکند ضامن خسارت وارده نخواهد بود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۳۲. ۲.روم/۴۱. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d