eitaa logo
منبرطلاب
19.7هزار دنبال‌کننده
217 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شوق عبادت [منبر ۲۰ دقیقه ای] [ نکاتی برگزیده تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار ۲۰ دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام محل سجده‌ی نمازگزار باید پاک باشد، ولی اگر مکان نمازگزار به غیر از جایی که پیشانی را بر آن می‌گذارد، نجس باشد اشکالی ندارد و نماز صحیح است. 🟢حکایت 👈ایجاد انگیزه "گوهر شاد" یکی از زنان باحجاب بوده همیشه نقاب به صورت داشته و خیلی هم مذهبی بود. او می خواست در کنار حرم امام رضا (ع) مسجدى بنا کند. به همه کارگران و معماران اعلام کرد؛ دستمزد شما را دو برابر مى دهم ولى "شرطش" این است که؛ فقط با "وضو" کار کنید و در حال کار با یکدیگر "مجادله و بد زبانى" نکنید و با "احترام" رفتار کنید. "اخلاق اسلامى" را رعایت و "خدا" را یاد کنید. او به کسانى که به وسیله حیوانات مصالح و بار به محل مسجد می‌آوردند، علاوه بر دستور قبلى گفت؛ سر راه حیوانات "آب و علوفه" قرار دهید و این زبان بسته ها را نزنید و بگذارید هرجا که "تشنه و گرسنه" بودند آب و علف بخورند. بر آنها "بار سنگین" نزنید و آنها را "اذیت" نکنید. من "مزد شما را دو برابر مى دهم." گوهرشاد هر روز به سرکشی کارگران به "مسجد" میرفت. روزى طبق معمول براى سرکشى کارها به محل مسجد رفت بود، در اثر باد مقنعه و حجاب او کمى کنار رفت و یک کارگر جوانى "چهره" او را دید. جوان بیچاره دل از کف داد و "عشق گوهرشاد" صبر و طاقت از او ربود تا آنجا که بیمار شد و بیمارى او را به "مرگ" نزدیک کرد. چند روزی بود که به سر کار نمی رفت و گوهر شاد حال او را "جویا شد." به او خبر دادند جوان بیمار شده لذا به "عیادت" او رفت. چند روز گذشت و روز به روز حال جوان بدتر میشد. مادرش که احتمال از دست رفتن فرزند را جدى دید "تصمیم گرفت" جریان را به گوش "ملکه گوهرشاد" برساند و گفت؛ اگر جان خودم را هم از دست بدهم مهم نیست. او موضوع را به گوهرشاد گفت و منتظر "عکس العمل" گوهرشاد بود. ملکه بعد از شنیدن این حرف با "خوشرویى" گفت: این که مهم نیست چرا زودتر به من نگفتید تا از "ناراحتى یک بنده خدا" "جلوگیرى" کنیم؟ و به مادرش گفت؛ برو به پسرت بگو ابه مسجد برو و تا چهل روز فقط "نماز و عبادت خدا" را به جاى آور تا تو من از شوهرم "طلاق بگیرم و با او ازدواج کنم. جوان عاشق وقتى پیغام گوهر شاد را شنید از این "مژده" درمان شد و گفت؛ چهل روز که چیزى نیست اگر "چهل سال" هم بگویى حاضرم. جوان رفت و مشغول نماز در مسجد شد به "امید" اینکه پاداش نماز هایش ازدواج و "وصال همسری زیبا بنام گوهرشاد" باشد. "روز چهلم" گوهر شاد "قاصدى" فرستاد تا از حال جوان خبر بگیرد تا اگر آماده است او هم آماده طلاق باشد. قاصد به جوان گفت؛ فردا چهل روز تو تمام مى شود و ملکه "منتظر" است تا اگر تو آماده هستى او هم شرط خود را انجام دهد. جوان عاشق که ابتدا با عشق گوهرشاد به "نماز" پرداخته و حالا پس از چهل روز "حلاوت" نماز کام او را شیرین کرده بود جواب داد: به گوهر شاد خانم بگویید؛ "اولا "از شما ممنونم و "دوم" اینکه من دیگر نیازى به ازدواج با شما ندارم. قاصد گفت؛ منظورت چیست؟! "مگر تو عاشق گوهرشاد نبودى؟!" جوان گفت؛ آنوقت که "عشق گوهرشاد" من را "بیمار و بى تاب" کرد هنوز با "معشوق حقیقى" آشنا نشده بودم، ولى اکنون "دلم به "عشق خدا" مى طپد "و جز او" معشوقى" نمى خواهم. من با خدا "مانوس" شدم و فقط با او "آرام" میگیرم. اما از گوهر شاد هم ممنون هستم که مرا با خداوند "آشنا" کرد و او باعت شد تا معشوق حقیقى را پیدا کنم. و آن جوان شد "اولین پیش نماز" "مسجد گوهر شاد" و کم کم مطالعات و درسش را ادامه داد و شد یک "فقیه کامل" و او کسی نیست جز؛ آیت اله شیخ محمد صادق همدانی 🟢حدیث پیامبر(ص)فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا فَهُوَ لَا يُبَالِي عَلَى مَا أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْيَا عَلَى عُسْرٍ أَمْ عَلَى يُسْر»؛ بهترين مردم كسي است كه عبادت را معشوق خود بداند، با عبادت معانقه كند و آن را با تمام وجود لمس نمايد و خود را براي آن فارغ سازد، آنگاه نگران نخواهد بود كه دنيا براي او به سختي بگذرد يا به آساني). پس برترين مردم كسي است كه به عبادت عشق بورزد.(۱) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
♻️عوامل ایجاد شوق در عبادت 🟢 آشنایی با اسرارو فلسفه نماز در ظاهر نماز باطنی نهفته است. با انجام این ظاهر باید به حقیقت آن دست یافت. به طور نمونه هر گاه به سجده می خواهی بروی بیاد بیاور که خدا ما را از خاک ایجاد کرد. هنگامی که سر از سجده بر داشتی در دل بگذران که خدا ما را از خاک به این هستی آورد. در هنگام رفتن به سجده ی دوم به خود یاد آوری کن بازگشت ما دوباره به این خاک خواهد بود. هنگامی که سر از سجده ی دوم برداشتی با خود بگو: ما دوباره از خاک زنده می شویم. از امام على(ع) از فلسفه سجده اول سؤال شد، حضرت فرمود: مَعْنَاهُ مِنْهَا خَلَقْتَنِی یَعْنِی مِنَ التُّرَابِ وَ رَفْعُ رَأْسِکَ مِنَ السُّجُودِ مَعْنَاهُ مِنْهَا أَخْرَجْتَنِی وَ السَّجْدَةُ الثَّانِیَةُ وَ إِلَیْهَا تُعِیدُنِی وَ رَفْعُ رَأْسِکَ مِنَ السَّجْدَةِ الثَّانِیَةِ وَ مِنْهَا تُخْرِجُنِی تَارَةً أُخْرَى‏»؛ سجده اول به این معنا است که خدایا اصل ما از خاک است. و معناى سربرداشتن از سجده این است که خدایا ما را از خاک خارج کردى. و معناى سجده دوم، این است که خدایا دو باره ما را به خاک برمى گردانى. و سربرداشتن از سجده دوم به معناى این است که خدایا یک بار دیگر در قیامت از خاک بیرونمان خواهى آورد. این سخن اشاره یه این آیه شریفه دارد: «مِنْها خَلَقْناکُمْ وَ فیها نُعیدُکُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُکُمْ تارَةً أُخْرى‏»؛ ما شما را از آن [زمین‏] آفریدیم و در آن بازمى‏‌گردانیم و بار دیگر (در قیامت) شما را از آن بیرون مى‏‌آوریم.(۲) برای آگاهی بیشتردر این زمینه کتاب های فراوانی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود. ۱- پرتوی از اسرار نماز، قرائتی ۲- اسرار الصلاه , ملکی تبریزی ۳- آداب الصلاه , امام خمینی ۴- صلاه الخاشعین , دستغیب ۵- اسرارالصلاه , جوادی آملی ۶- راز نماز محسن قرائتى ۷- راز نماز بى آزار شیرازى ۸- پرواز در ملکوت امام خمینى ۹- از ژرفاى نماز آیت الله خامنه اى ۱۰- این است نقش عبادات محمد باقر صدر ۱۱- حکمت عبادات، آیت اللّه جوادى آملى. 🟢زهد و وابسته نشدن به دنیا عرفا گفته اند «منازلی که اهل صدق در آنها عبادت می‌کنند چهار منزل است که اولین آن زهد است» هیچ‌گاه سالک قبل از آراسته‌شدن به این خلعت شوق بندگی را نخواهد داشت. گرایش به سمت دنیا درست در مقابل گرایش به سمت خدا است. به هر مقدار که انسان به سمت دنیا می رود از خدا دور می گردد و برعکس. بنابراین باید توجه کرد که حب افسار گسیخته به دنیا و علاقه ی قلبی به تمایلات نفسانی، ریشه ی همه ی خطاها و گناهان است و در اثر این محبت است که انواع گناهان از انسان سر خواهد زد و حتی در نماز هم، تمام توجه کسی که محب دنیا است، به سمت دنیا و منابع آن خواهد بود و در نتیجه لذتی از نماز نمی برد و کم کم کاهل نماز شده و چه بسا نماز را ترک کند و به خسران ابدی گرفتار شود 🌺شعر اي به بازيچه ز اقليم حقيقت شده دور جهد كن تا كه به مردان طريقت بررسی مرغ گلزار بهشتي تو بزن بال و پري تا به كي شيفته دانه و آب و قفسی طوطي عالم اسراري و شيرين گفتار حيف باشد كه تو با زاغ و زغن هم نفسي تا به كي سر به گريبان طبيعت داری چند در دامنه دام هوا و هوسي 🟢 مطالعه سیره اهل بیت مطالعه در سیره عبادی اهل بیت و عالمان و عرفا باتقوا در کسب شوق عبادت موثر است. ➖چنانچه در سیره امام زین العابدین(ع) مطالعه سیره عبادی امیر المؤمنین(ع) نقل شده است؛امام باقر(ع) فرمودند: من به خاطر عبادات پدرم امامِ سجاد (ع)نگران حالِ ایشان شدم که نکند حال ایشان خراب شود و آسیب جسمی ببینند، به محضر ایشان عرض کردم: پدر جان! شما بدن خود را در راه عبادت فرسوده کردید و شما خودتان را خیلی به زحمت می‌اندازید. حضرت برای آرام کردن من، فرمودند: آن دفتر که در آن عباداتِ جدّمان حضرت امیرالمؤمنین(ع) ثبت است را بیاور. من آوردم. حضرت می‌فرمایند: پدرم چند ورق زدند و دفتر را کنار گذاشتند و فرمودند: «مَن یقوی علی عبادة علی ابن ابی‌طالب »کیست که بتواند بسان حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع)عبادت کند؟(۳) ➖به امیرالمؤمنین (ع)عرض کردند: آقا! شما چطور اینگونه عبادت می‌کنید؟ حضرت فرمودند: شما حضرت پیامبر را ندیده‌اید! 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴موانع شوق در عبادت با نگاهی به دعای ابو حمزه ثمالی جوانان مي پرسند كه چرا در نماز حال پيدا نمي كنيم؟ و چرا در نماز آن لذّتي را كه بايد ببريم، نمي بريم؟ حضرت سجاد(ع) در دعاي ابوحمزه ثمالي پاسخ اين پرسش را در ضمن چند «لعّل» بيان نموده است حضرت نخست این سوال را عرضه مي دارد: «اَللَّهُمَّ اِنِّي كُلَّمَا قُلْتُ قَدْ تَهَيأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلَاةِ بَينَ يدَيكَ وَ نَاجَيتُ أَلْقَيتَ عَلَي نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّيتُ وَ سَلَبْتَنِي مُنَاجَاتَكَ خدايا! براستي من هرگاه با [خودم] گفتم كه مهيا و آماده شوم [براي يك نماز با حال] و براي نماز در پيشگاه تو و مناجات با تو ايستادم؛ چرت (و بي حالي) بر من عارض نمودي، آن هم در حال نماز، و از من (و دلم) حال مناجات با خودت (و راز و نياز) را گرفتي؛ در حالي كه من با تو مناجات مي كردم،راستي راز اين بي حاليها چيست؟]» آنگاه با استفاده از علوم الهي خود به بيان عوامل اين بي حالي مي پردازد: 🔹سبک شمردن حق الهی «سَيدِي! لَعَلَّكَ عَنْ بَابِكَ طَرَدْتَنِي وَ عَنْ خِدْمَتِكَ نَحَّيتَنِي اَوْ لَعَلَّكَ رَأَيتَنِي مُسْتَخِفّاً بِحَقِّكَ فَأَقْصَيتَنِي أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيتَنِي مُعْرِضاً عَنْكَ فَقَلَيتَنِي آقاي من! شايد مرا از درگاهت رانده اي و از خدمت (و بودن در محضرت) دورم كرده اي يا شايد ديدي من حق [طاعت و بندگي] تو را سبك شمردم؛ پس [مرا از خود و ارتباط با خود در نماز و مناجات] دور نموده اي يا شايد ديدي مرا كه از تو رو گردان بودم [و اعراض از خدا زندگي تلخي را به دنبال دارد؛ (4) چرا كه] تو مرا بَد داشتي [و از من روگردان شدي]. » 🔹دروغ گویی «أَوْ لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِي فِي مَقَامِ الْكَاذِبِينَ فَرَفَضْتَنِي؛ يا شايد مرا در مقام دروغگويان يافتي پس مرا از خود دور نمودي. » 🔹ناسپاسی «أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيتَنِي غَيرَ شَاكِرٍ لِنَعْمَائِكَ فَحَرَمْتَنِي؛ يا شايد ديدي كه [اين همه] نعمتهاي تو را شكر نگفتم [و در مسير درست به كار نبردم]، پس مرا محروم ساختي. » در آیات «وَاللَّهُ لَا یحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِیمٍ»  و «إِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ»  به‌صراحت بیان شده است خداوند ناسپاس‌ها را دوست نمی‌دارد. شكر نعمت، نعمتت افزون كند كفر نعمت از كفت بيرون كند 🔹دوری از عالمان «أَوْ لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِي مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِي؛ يا شايد مرا در مجالس علما نيافتي؛ پس خوارم داشتي [و حال مناجات و نمازم را از من گرفتي]. »: پیامبر(ص)می‌فرماید: «لا تَجْلِسوا إلاّ عندَ كُلِّ عالِمٍ یدْعوكُم مِن خَمْسٍ إلى خَمسٍ: مِن الشَّكِّ إلى الیقینِ، و مِن الرِّیاءِ إلى الإخْلاصِ، و مِن الرَّغْبَةِ إلى الرَّهبَةِ، و مِن الكِبْرِ إلى التّواضُعِ، و مِن الغِشِّ إلى النّصیحَةِ»:  تنها در محضر دانشمندانى بنشینید كه شما را از پنج چیز به پنج چیز فرا مى‌خوانند: از دودلى به یقین، از ریا به اخلاص، از دنیاخواهى به دنیاگریزى، از تكبّر به فروتنى و از ناخالصى به خلوص. 🔹همنشینی با غافلان و لاهیان «أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيتَنِي فِي الْغَافِلِينَ فَمِنْ رَحْمَتِكَ آيسْتَنِي أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيتَنِي آلَفُ مَجَالِسَ الْبَطَّالِينَ فَبَينِي وَ بَينَهُمْ خَلَّيتَنِي يا شايد ديدي بين غافلان به سر مي برم؛ پس مرا از رحمت خود؛ مأيوس كردي [تا با همان غافلان همنشين باشم] يا شايد ديدي كه با اهل باطل و بيهودگان مأنوس و دمسازم؛ پس مرا به آنها واگذاشتي [و گفتي برو با همانها خوش باش! تو را با نماز و مناجات و راز و نياز چه كار؟]. » 🔹گناهان «أَوْ لَعَلَّكَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِي فَبَاعَدْتَنِي أَوْ لَعَلَّكَ بِجُرْمِي وَ جَرِيرَتِي كَافَيتَنِي يا شايد [آن قدر گناه كردم] كه دوست نداري صداي [مناجات و راز نياز و] دعاي مرا بشنوي؛ پس [با گرفتن حال] مرا [از خود] دور نمودي. يا شايد به خاطر جرم و گناهم كيفرم دادي [و اثر گناهم اين بود كه حال نماز و مناجات را از من بگيري؛ همچون غيبت و عمل نكردن به علم كه حال نماز و... را از انسان مي گيرد]. ➖«وَهْنٌ فى العِبادَةِ» از جمله عقوبت‌های گناه، سلب توفیق است. سستی در عبادت و لذّت نبردن از مناجات با پروردگار نتیجه معصیت و جریمه گناه‌ است. ➖در روايت ديگر مي خوانيم، شخصي نزد امير مؤمنان (ع) آمد و عرض كرد: «من از نماز شب محروم مي شوم و توفيق آن را پيدا نمي كنم». امام (ع) فرمودند: «قَدْ قَيَّدَتْكَ ذُنُوبُكَ» گناهانت تو را در زنجیر کرده است.(۴) 🔹کم حیایی «أَوْ لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَيائِي مِنْكَ جَازَيتَنِي؛ يا شايد بخاطر كمي حياي من از تو [و حال آنكه از مردم حيا كردم؛ ولي تو را بر خود حاضر ندانستم] مرا مجازات كردي [و حال نماز و دعا را از من گرفتي]. » 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان يكي از شاگردان مرحوم نخودكي اصفهاني (ره) مي گويد: عادت من اين بود كه هر شب، يك ساعت مانده به صبح، براي نماز شب بيدار مي شدم؛ ولي چهل روز موفّق نشدم. به مرحوم شيخ حسنعلي اصفهاني (نخودكي) نامه نوشتم. ايشان در جواب، دعاي كوچكي فرستادند كه صبح ناشتا بخورم و نوشته بودند: «چهل روز قبل فلان روز كه از مجلس شورا با فلان شخص خارج شدي، ظهر گذشته بود و رفيقتان شما را به ناهار دعوت كرد. در چلوكبابي غذا خورديد؛ اين اثر آن غذا است!» و همان طور بود كه حاج شيخ نوشته بودند. دعا را خواندم و مجدداً به خواندن نماز شب موفّق شدم! 💠داستان ابودرداء گفت: امام علی (ع) در منطقه بنی نجار، گوشه‌ای خلوت را برگزید تا به تفکر در آیات الهی و راز و نیاز با پروردگار بپردازد. امام (ع) در نیمه‌های یک شب، نخست چند رکعت نماز گزارد و به دعا و تضرع  و راز و نیاز با خدا را آغاز نمود؛سپس حضرت آنقدر گریه کرد که دیگر حس و حرکت از او بریده شد. پیش خود گفتم:حتما در اثر شب زنده داری خوابش گرفته است و برای نماز صبح بیدارش می‌کنم.جلو رفتم، دیدم مانند چوبی خشک روی زمین افتاده است، او را تکان دادم دیدم تکان نمی‌خورد، خواستم او را بنشانم نشد، گفتم: «انا لله و انا الیه راجعون» حتما مرده است.به منزل حضرت رفتم تا خبر مرگش را به اهلش برسانم. خود را به فاطمه (س) رسانده و داستان را بیان کردم. ایشان فرمود: «ای ابو درداء! به خدا سوگند این حالت غشی است که از بیم خداوند وی را فرا می‌گیرد.سپس مقداری آب آوردند و به صورتش پاشیدند تا به هوش آمد. همین که به هوش آمد و مرا دید که گریه می‌کنم، فرمود: ابودرداء! برای چه گریه می‌کنی؟ گفتم: از این حالتی که شما برای خودت پیش آورده‌ای. فرمود: «ابودرداء پس آنگاه که مرا برای حساب فراخوانند و اهل گناه به عذاب الهی یقین کردند مرا ببینی، چگونه خواهی بود؟ آن وقت که مأمورین درشت خو و ترش‌رو اطراف مرا بگیرند و در پیشگاه پادشاهی جبار بایستم، در حالی که زندگان مرا تسلیم کرده‌اند و مردم دنیا به حال من ترحم کنند؛ آنجا در پیشگاه خداوندی که هیچ سری از او پوشیده نیست، اگر مرا ببینی بیش از این دلت به حال من خواهد سوخت.» ابودرداء گفت: به خدا سوگند که این حالت را در هیچ کدام از یاران رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ندیدم(۵) 💠داستان خداوند به موسی بن عمران(ع) فرمود: برو نزد فلانی و به او بگو: خداوند تو را به عقوبتی دچار کرده است! موسی گفت: خدایا به چه عقوبتی گرفتار شده است؟ این که نه بیمار و نه فقیر است. خانه، مرکَب و پول هم دارد. خطاب رسید: موسی! او را به بلای عظیمی گرفتار کردم؛ لذت مناجاتم را از او گرفتم.(۶) 💠داستان آیت الله استاد حسین مظاهرى در جلد سوم کتاب «جهاد بانفس» نوشته; کسى خدمت امام صادق(ع) آمد و مى خواست استخاره کند که به مسافرت برود یا نه؟ و امام براى او استخاره گرفت و استخاره بد آمد. آن مرد روى استخاره امام صادق(ع)پاگذاشت و به تجارت رفت. اتفاقاً تجارت خیلى خوب از کار درآمد و سود خوبى به دست آورد و در این سفر به او خیلى خوش گذشت. وقتى برگشت خدمت امام صادق(ع)عرض کرد: «یابن رسول الله، استخاره بد آمده، اما به من خیلى خوش گذشت و سود هم بردم. امام صادق(ع) تبسم کرد و فرمود: یادت مى آید در فلان منزل خسته بودى و خوابت برد. (یک وقت بیدار شدى و دیدى نماز صبحت قضا شده است.) سود تجارت که جاى خود دارد، اگر خدا دنیا و آنچه را که در آن است به تو بدهد، جبران آن خسارت نمى شود.(۷) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.الکافي، ج۲ ،ص۸۳   ۲.بحار الأنوار،ج۸۵،ص۱۳۹. ۳.المناقب ، ابن شهر آشوب، ج۴ ،ص۱۴۹. ۴.بحارالأنوار، ج۸۷، ص۱۴۶. ۵.امالی الطوسی- علی از ولایت تا شهادت، ص۲۷۹. ۶.بحارالانوار،ج۸۱،ص۲۳۰. ۷.کتاب جهاد بانفس آیت الله مظاهرى،ج۳،ص۲۷. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۲۴) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️خصلت۲۴؛ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ ➖مومن هماره نگران است که مبادا در اجرای فرامین محبوب قصور کرده باشد و تکالیفش را کمال بجا نیاورده باشد. حزن او به خاطر کم و زیادی اموال دنیا نیست. او هیچ گاه برای رسیدن به ریاست و مقام و شهرت دلشوره ندارد. او را مصیبت ها و حوادث تلخ غمگین نمی کند بلکه با صبر و مقاومت و تن دادن به قضای الهی کام جان خود را شیرین می سازد. اگر غمی دارد اینگونه است: یَا حَسْرَتَا عَلَی مَا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ؛افسوس بر من از آنچه در کنار پروردگار کوتاهی کردم. ➖و اینکه غم مومن مخفی است یعنی شما با تلاقی و ملاقت با وی نمی توانی از حال درونش مطلع شوی او به خاطر آنکه برادر ایمانیش را نیازارد غم و غصه های خویش را مخفی می دارد وقتی ملاقاتش می کنی تبسم بر لب دارد و از روزگار و حوادث زندگی شکوه نمی کند و تن به قضای الهی می دهد 🟢حدیث به امام صادق(ع) منسوب است که فرموده اند: «الحُزنُ مِن شِعارِ العارِفينَ ، لكَثْرَةِ وارِداتِ الغَيبِ على سَرائرهِم ، و طُولِ مُباهاتِهِم تَحتَ سِتْرِ الكِبْرياءِ ··· و لَو حُجِبَ الحُزنُ عن قُلوبِ العارِفينَ ساعةً لاسْتَغاثُوا ، و لَو وُضِعَ في قُلوبِ غَيرِهِم لاسْتَنْكَروهُ . حزن [همچون جامه زيرين ]همواره با عارفان است؛ به سبب كثرت واردات غيبى بر دلهايشان، و افتخار بسيارشان بر زير پوشش كبريا بودن ··· اگر اندوه، لحظه اى از دلهاى عارفان كنار رود، دست به استغاثه بر مى دارند و اگر در دلهاى ديگران نهاده شود، آن را خوش ندارند .(۲) 🟢قرآن با حزن نازل شده پیامبر(ص) فرمود: اقرَؤوا القرآنَ بالحُزنِ ؛ فإنّهُ نَزَلَ بالحُزنِ . قرآن را با آواز حزين بخوانيد؛زيرا كه آن با صوت حزين نازل شده است.(۳) 🟢شعر بشنو این نی چون شکایت می‌کند از جدایی‌ها حکایت می‌کند کز نیستان تا مرا ببریده‌اند در نفیرم مرد و زن نالیده‌اند سینه خواهم شرحه شرحه از فراق تا بگویم شرح درد اشتیاق هر کسی کو دور ماند از اصل خویش          باز جوید روزگار وصل خویش 🟢حزن منتظران در فراق امام زمان یکی از نشانه های دوستی، محزون بودن در فراق و دوری از دوست و محبوب است . بدیهی است که علاقمندان به امام زمان(ع) در دوران غیبت در فراق او اندوهگین هستند و این حزن و اندوه را به گونه های مختلفی بروز می دهند . امامان معصوم نیز به خاطر غیبت امام زمان می گریستند . به عنوان نمونه، سدیر صیرفی می گوید: به خدمت مولایمان امام صادق (ع) رفتیم و امام را در حال گریه و ناله دیدیم«هو یبکی بکاء الوالد الثکلی » گریه کنان میگفت:« سیدی غیبتک نفت رقادی وضیقت علی مهادی وابتزت منی راحة فؤادی، سیدی غیبتک اوصلت مصابی بفجائع الابد» مولای من! غیبت تو، خواب را از چشمانم ربوده و زمین را بر من تنگ نموده و آسایش دلم را از من گرفته است . مولای من! غیبت تو، بلا و مصیبت مرا به فاجعه های ابدی پیوند داده است .»(۴) 🌺شعر دل زشوق دیدنت سوزد چو عود از فراقت دیده بارد همچو رود غرقه در سیلاب اشک و دل کباب کس غریق شعله ور کی دیده بود .ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار، ج ۶۴، ص۳۱۰. ۲.مصباح الشريعة ،ص۵۰۵ ۳. كنز العمّال ،۲۷۷۷. ۴.کمال الدین، ج ۲،ص۲۱. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۲۴) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله ۲۴ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ امام زین العابدین(ع) در ضمن حدیث مفصل رساله الحقوق فرمود: «حَقُّ فَرْجِكَ أَنْ تُحْصِنَهُ عَنِ اَلزِّنَا وَ تَحْفَظَهُ مِنْ أَنْ يُنْظَرَ إِلَيْهِ» حق عورت تو اينست كه آن را از زنا بازدارى و آن را از ديده‌ها بپوشانى 🔶توضیح مختصر غریزه جنسی و تکلیف انسان در قبال شهوت، در بین مکاتب بشری،و آموزه‌های انبیای الهی، همیشه جایگاه خاصّ خودش را داشته و تا زمان ما مطرح و مورد توجّه بوده است. این نشان می‌هد که غریزه جنسی یک غریزه‌ی فوق ‌العاده مهم، مقتدر، پیچیده، دارای نقش حیاتی، حیات‌سوز و حیات‌آفرین در زندگی بشر بوده است. در زمان ما مسئله به مراتب مهم‌تر از قبل است. سرّ این اهمیّت، میدان‌گشایی است که برای این غریزه‌ی خطرناک در زندگی انسان‌ها صورت گرفته است؛ مخصوصاً پاره‌ای از انسان‌ها و جوامع که از اتّفاق، خود را جزء جوامع پیشرفته و مُدرن حساب می‌کنند و متأسّفانه یکی از نمادهای این تجدّد و پیشرفت را ‌مهار نکردن این غریزه‌ی مهم و خطرناک می‌دانند. آثار این تفکر در بخش‌های گوناگون زندگی بشر پدیدار شده و از جمله به جامعه‌ی ما هم رسیده؛ مخصوصاً در این زمان که ارتباطات گسترده شکل گرفته است. شدّت ارتباطات، نزدیک شدن ارتباطات جهانی و دسترسی‌ها باعث شده است شاهد جریان بسیار خطرناک تهاجمی باشیم که بخش بسیار مهمّ آن روی گسیختگی غریزه‌ جنسی استوار شده است. در دنیای مدرن از ظرفیّت هنر، جاذبه‌های بصری و صنعت ارتباطات در عالی‌ترین سطح ممکن برای ترویج این بی‌پروایی و مرزشکنی استفاده می‌شود که دامن جامعه‌ی ما را هم کم و بیش گرفته است. کسانی که با جوانان هم‌نشین هستند، آفاق و مسائل جوانی ما را می‌شناسند، می‌دانند که امروز وضعیّت بسیار پیچیده‌تر و دشوارتر از گذشته است. 🔴بعد سیاسی آیت الله خامنه ای،رهبر عزیز و فرزانه‌ی انقلاب ،به مناسبتی در یکی از مباحث خود، ذیل جریان تهاجم و شبیخون فرهنگی، به مسئله‌ی نسخه‌ی آندلس برای جامعه‌ و جوانان ما اشاره کردند و فرمودند که آنها می‌خواهند همان بلایی را که بر سر آندلس آوردند، جامعة ما را نیز به همان بلا مبتلا سازند. یکی از اهداف اصلی تهاجم دشمن همین است؛ چون می‌دانند اگر در جامعه گسیختگی جنسی پیش بیاید، شیطان جنّ و اِنس مسلّط می‌شوند و ارزش‌ها به تاراج می‌روند. 🟢 حدیث «ثَلاَثٌ أَخَافُهُنَّ عَلَى أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي اَلضَّلاَلَةُ بَعْدَ اَلْهُدَى وَ مَضَلاَّتُ اَلْفِتَنِ وَ شَهْوَةُ اَلْبَطْنِ وَ اَلْفَرْجِ» .سه چیزند که برای بعد، به خاطر آن نگران امتم هستم: گمراهی پس از شناخت و فتنه های گمراه کننده و شهوت شکم و شهوت جنسی.(۲) ♻️سه رویکرد مختلف سه گونه رویکرد در قبال غریزه جنسی مطرح است؛ ➖افراط ؛یعنی آزاد گذاشتن عزیزه که با تفکرات امثال فروید در غرب ترویج شده و به ابتذال برهنگی و ارتباط با حیوان و همجنس و رابطه بامحارم منتهی شده است. ➖ تفریط؛ که برخی مکتب ها به سرکوب کردن غریزه و از بین بردن آن رو آورده اند. ➖ راه وسط؛ عفت پیشگی است یعنی مدیریت عزیزه و بهره مندی درست از آن تحت فرمان عقل که بر اساس نقشه‌ی الهی، منحصر در مسئله‌ی ازدواج و تشکیل خانواده است و هیچ راه دیگری برایش وجود ندارد. نسخه‌هایی که مکاتب دیگر می‌دهند، همه باطل هست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۳۲. ۲.کافی، ج۲، ص۷۹. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
راه و رسم پارسایی نگاهی به خطبه همام (متقین) مناسب شبهای شهادت حضرت امیر(ع) [منبر ۲۰ دقیقه ای] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا يُحْصِي نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا يُؤَدِّي حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ الَّذِي لَا يُدْرِكُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا يَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ الَّذِي لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لَا نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لَا وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لَا أَجَلٌ مَمْدُودٌ فَطَرَ الْخَلَائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ الرِّيَاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدَانَ أَرْضِهِ. وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ سیما علی امیر المؤمنین 🌙بیان احکام  مواردی که لازم نیست بدن یا لباس نمازگزار پاک باشد الف) آن که به واسطه‌ی زخم یا جراحت یا دمل، لباس یا بدن به خون آلوده شده باشد. ب) آن که خون موجود در لباس یا بدن کمتر از درهم (بند انگشت اشاره) باشد. ج) آن که لباسهای کوچک نمازگزار، مانند جوراب که با آنها نمی‌توان عورت را پوشاند نجس باشد. د) آن که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند 🔷ماجرای واقعی شگفتی های نهج البلاغه اسم کتابی است که جرج جرداق مسیحی آن را با عشق نوشته است، آری او عاشق علی(ع) و سخنان علی(ع) بود. او دویست بار نهج البلاغه را با تأنی مطالعه کرده است. یکی از شگفتی های کلام مولا امیر مؤمنان(ع) که شاید خیلی ها نشیده باشند عبارت است از اینکه یکی از خطابه های آن حضرت فدایی داشته یعنی یک نفر از عشق آن سخنان جان داد. هَمَّام از شیعیان امام علی(ع) بود که امام علی(ع) خطبه متقین را در پاسخ به درخواست او ایراد کرد. در مورد نام پدر او در منابع اختلافاتی وجود دارد. بعضی از مصادر او را از فرماندهان امام علی(ع) و زهاد ثمانیه شمرده‌اند. امام صادق(ع) او را عابد دانسته است. همام از امام علی(ع) خواست تا اوصاف متقین را برای او بیان کند. امام به جوابی کوتاه بسنده کرد؛ اما پس از اصرار همام، خطبه متقین را با برشمردن ۱۰۵ صفت از افراد باتقوا ایراد فرمود تا اینکه؛ فَصَعِقَ هَمَّامٌ صَعْقَةً كَانَتْ نَفْسُهُ فِيهَا؛ ناگهان همام ناله‌ای از جان کشید که روحش از کالبدش خارج شد. امام علی(ع) قسم یاد کرد که از همین پیامد واهمه داشت ولی این واکنش را برای گوش‌های شنوا طبیعی دانست و در تشییع جنازه همام شرکت کرد و بر پیکر او نماز خواند. 🟢بخش اول خطبه «أَمّا بَعدُ فَإِنّ اللّهَ سُبحَانَهُ وَ تَعَالَی خَلَقَ الخَلقَ حِینَ خَلَقَهُم غَنِیّاً عَن طَاعَتِهِم آمِناً مِن مَعصِیَتِهِم لِأَنّهُ لَا تَضُرّهُ مَعصِیَهُ مَن عَصَاهُ وَ لَا تَنفَعُهُ طَاعَهُ مَن أَطَاعَهُ فَقَسَمَ بَینَهُم مَعَایِشَهُم وَ وَضَعَهُم مِنَ الدّنیَا مَوَاضِعَهُم» پس از ستایش پروردگار همانا خداوند سبحان پدیده ها را در حالی آفرید که از اطاعتشان بی نیاز، و از نافرمانی آنان در امان بود، زیرا نه معصیت گناهکاران به خدا زیانی می رساند و نه اطاعت مؤمنان برای او سودی دارد، روزی بندگان را تقسیم، و هر کدام را در جایگاه خویش قرار داد. ♻️نکات ➖خداوند در آیات مختلفی روی بی نیازی خدا به طاعات بندگان تأکید دارد ؛«لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» آنچه در آسمانها و زمین است از آن خداست، چرا که خداوند بی‌نیاز و شایسته ستایش است! «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ»ای مردم شما (همگی) نیازمند به خدائید؛ تنها خداوند است که بی‌نیاز و شایسته هر گونه حمد و ستایش است! ➖ افراد گمراه که در مسیر شیطانی که پیش گرفته اند ؛ با ادبیات سخیف و مسخره گونه بندگی خداوند و دستورات عبادی را به تمسخر و تحقیر بگیرند که👈 با نماز و روزه و حجاب ما به خدا چی می رسه؟ از اینرو حضرت امیر(ع) خطبه را با این سخن آغاز فرمود« خداوند نه نيازى به عبادات ما دارد، و نه گناهان ما ضررى به او مى‌زند» و به قول شاعر: گر جمله كائنات كافر گردند بر دامن كرياش ننشيند گرد 🔷صد و ده ویژگی برای پارسایان حدوداً ۱۱۰ ویژگی براي مؤمنين بيان مي‌شود . در یک تقسیم بندی میتوان آموزه های اخلاقی و قواعد تربیتی این خطبه را در سه بخش تقسیم کرد؛ ➖اخلاق بندگی ➖اخلاق فردی ➖اخلاق اجتماعی 👈در ادامه جمله های از این خطبه مهم را در سه بخش تقدیم میکنیم؛ 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢اخلاق بندگی 🔸توجه به عظمت خداوند «عَظُمَ الْخَالِقُ فِی أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَادُونَهُ فِی أَعْیُنِهِمْ» آفریدگار، آن‌چنان در روح و جان ودل اینها بزرگ شده و جلوه کرده است که غیر از حضرت حق در چشمان اینها بسیار کوچک است. مثال یکى ۱۰۰ هزارتومان را خیلى زیاد مى پندارد و حتى اگر به دست آورد امکان سکته کردن وى مى رود، زیرا همیشه با ۱۰۰ریال انس داشته است و یکى چیزى نمى انگارد زیرا با ۱۰۰ میلیون مأنوس بوده، و به قول معروف چشم و گوشش از این مقدار پول پر بوده است. این دو نظر دیدگاه بستگى به شناخت هاى آنها دارد، کسى که در کنار دریا به سر مى برد استخر آبى را به حساب نمى آورد، و بالعکس انسان بیابانگردى که با آب انسى ندارد و هر دم به انتظار قطره اى آب است، آب استخرى را بسیار بزرگ مى شمارد. کسانى که با خدا ارتباط دارند، و هر لحظه عظمت دریاى وجود و علم و قدرت او را نظاره گرند، وقتى با مخلوق و ما سواى خالق رابطه برقرار مى کنند، وجود و علم و قدرت آنها را شاید به اندازه قطره اى نمى انگارند، زیرا با خدایى مأنوس شده اند که نازى کند آنى فرو ریزند قالب ها پرهیزکارانى که در کنار این دریاى با عظمت الهى زندگى مى کنند و به عشق او نفس مى کشند و آینه قلب آنها به جز جمال حق را نشان نمى دهد و در درون قلب خود جایى براى غیر او مهیا نکرده اند غیر او را اگر هم ببینند بسیار حقیر و کوچک مى بینند. 🔸 تلاوت کلام الهی این سخن معروف که کلام بزرگان یا حدیث است؛ اگر میخواهی با خدا حرف بزنی نماز بخوان اگر بخواهی خدا با تو حرف بزند قرآن بخوان. حضرت امیر(ع) انس پارسایان با کلام الهی را اینگونه بیان فرموده اند؛ «أَمَّا اللَّیْلُ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ، تَالِینَ لاَِجْزَاءِ الْقُرْآنِ یُرَتِّلُونَهَا تَرْتِیلاً. یُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَ یَسْتَثِیرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ. فَإِذَا مَرُّوا بِآیَة فِیهَا تَشْوِیقٌ رَکَنُوا إِلَیْهَا طَمَعاً، وَ تَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ إِلَیْهَا شَوْقاً، وَ ظَنُّوا أَنَّها نُصْبَ أَعْیُنِهِمْ. إِذَا مَرُّوا بِآیَة فِیهَا تَخْوِیفٌ أَصْغَوْا إِلَیْهَا مَسَامِعَ قُلُوبِهِمْ، وَ ظَنُّوا أَنَّ زَفِیرَ جَهَنَّمَ وَ شَهِیقَهَا فِی أُصُولِ آذَانِهِمْ» آنچه در این فراز از خطبه مورد توجه قرار گرفته عبادت شبانه و تلاوت همراه با تدبر و دل سپردن به وعده های الهی و تأمل بیمناکانه به ترس های قرآن است «گویى فریادها و ناله هاى زبانه هاى آتش دوزخ در درون گوششان طنین انداز است». 🔸 رکوع و سجود عاشقانه «فَهُمْ حَانُونَ عَلَى أَوْسَاطِهِمْ، مُفْتَرِشُونَ لِجِبَاهِهِمْ وَ أَکُفِّهِمْ وَ رُکَبِهِمْ، وَ أَطْرَافِ أَقْدَامِهِمْ، یَطْلُبُونَ إِلَى اللّهِ تَعَالَى فِی فَکَاکِ رِقَابِهِمْ». آنها قامت خود را در پیشگاه خدا خم مى کنند (و به رکوع مى روند) و پیشانى و کف دست ها و سر زانوها و نوک انگشتان پا را (به هنگام سجده) بر زمین مى گسترانند و آزادى خویش را از پیشگاه خداوند متعال درخواست مى کنند. ➖نکته هدف نهايى خم و راست شدن در برابر خداوند را آزادسازى گردن ها از زنجير اسارت بيان فرموده است. آرى! آزادى انسان تنها در بندگى خداست، هم در دنيا و هم در آخرت و ناپرهيزكاران اسير چنگال هوی و هوس و شيطان و مال و ثروت و مقام و شهوتند. 🌺شعر بندگی کن تا که سلطانت کنند تن رها کن تا همه جانت کنند خوی حیوانی سزاوار تو نیست ترک این خو کن که انسانت کنند چون نداری درد، درمان هم مخواه   درد پیدا کن که درمانت کنند بنده ی شیطانی و داری امید چون ستایش همچو یزدانت کنند ➖نظیره قرآنی این کلام عبادت است از؛ «وَ الَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِيَاماً وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَاماً» كسانى كه شبانگاه براى پروردگارشان سجده و قيام مى كنند و كسانى كه مى گويند: پروردگارا! عذاب جهنّم را از ما برطرف گردان كه عذابش سخت و پر دوام است. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d