جهاد با نفس (۶۰)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله ۶۰که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
امام زين العابدين (ع) فرمود:
«مِنْ أَخْلاَقِ اَلْمُؤْمِنِ اَلْإِنْفَاقُ عَلَى قَدْرِ اَلْإِقْتَارِ وَ اَلتَّوَسُّعُ عَلَى قَدْرِ اَلتَّوَسُّعِ وَ إِنْصَافُ اَلنَّاسِ وَ اِبْتِدَاؤُهُ إِيَّاهُمْ بِالسَّلاَمِ عَلَيْهِمْ».
از اخلاق مؤمن است که در تنگدستی به قدر امکانش انفاق کند و در وسعت رزق نیز به مقدار وسعتش انفاق نماید و با مردم به انصاف رفتار کند و بر ایشان در سلام دادن سبقت بگیرد.»
در این حدیث شریف چهار ویژگی برای مومن بیان شده است که مومن باید تلاش و مجاهدت کند تا این ویژگیها را در خود تقویت کند ؛
🔷اَلْإِنْفَاقُ عَلَى قَدْرِ اَلْإِقْتَارِ
اِنْفاق، واژهاي قرآنى است به معنى مصروف داشتن مال و هر گونه موهبت الهی در اهداف نيكوكارانه.
➖ممكن است گفته شود انسان در حال تنگدستى چگونه می تواند انفاق كند؟ پاسخ اين است كه اولًا افراد تنگدست به مقدار توانايى می توانند در راه كمك به ديگران انفاق كنند و ثانياً انفاق منحصر به مال و ثروت نيست؛ بلكه هر گونه موهبت خدادادى را شامل می شود خواه مال و ثروت باشد يا علم و دانش يا مواهب ديگر. به اين ترتيب، خداوند می خواهد روح گذشت و فداكارى و سخاوت را حتّى در نفوس مستمندان جاى دهد تا از رذائل اخلاقىِ فراوانى كه از «بخل» سرچشمه می گيرد بركنار بمانند.
🔷وَ اَلتَّوَسُّعُ عَلَى قَدْرِ اَلتَّوَسُّعِ
از سفارشات ائمه معصومين عليهم السلام براي ايجاد هر چه بيشتر محبت در كانون خانواده رفتار و كردار خوش با اهل خانه است. بخيل نبودن در خرج خانه و با روي باز برخورد كردن با اهل و عيال از نمونه هاي آن است كه خداوند به مال او بيش از پيش بركت عنايت مي فرمايد، وگرنه اسباب فقر او بيشتر مي شود.
امام رضا(ع):صاحِبُ النِّعمَةِ يَجِبُ أن يُوَسِّعَ عَلى عِيالِهِ؛بر صاحب نعمت واجب است كه به خانواده ش گشايش رساند.(۲)
🔷وَ إِنْصَافُ اَلنَّاسِ
انصاف از فضائل اخلاقی به معنای عدالتورزی بر رعایت مساوات و برابری در رفتار با دیگران و پرداخت حقوق مردم بدون تبعیض اشاره دارد.
انصاف به سه قسم تقسیم شده است؛
➖انصاف در سخن: بیان و پذیرش سخن حق اگرچه بر خلاف منفعت شخص یا اقوام و دوستان او باشد را به انصاف در سخن تعبیر کردهاند. خداوند در آیه ۱۵۲ سوره انعام توصیه به رعایت انصاف در هنگام سخن گفتن کرده است.
➖انصاف در عمل: انصافورزی در رفتارهای متقابل اجتماعی را از عوامل کاهش آسیبهای اجتماعی و ایجاد محیط سالم برای زندگی معرفی کردهاند.امام علی(ع) رعایت انصاف با خدا، مردم، خویشان و زیردستان را از مالک اشتر خواهان است.
➖انصاف در قضاوت: قرآن در آیات متعددی کسانی که بین مردم به قضاوت و حکم کردن میپردازند؛ توصیه به رعایت عدل، قسط و انصاف داده و از عواقب انحراف از مسیر حق و انصافورزی برحذر داشته است.
برای انصاف آثار و برکاتی در حوزه فردی و اجتماعی در دنیا و آخرت معرفی شده است. آسایش و راحتی، افزایش رزق و روزی، خردمندی، تاخیر اجل، بهشت، رهایی از عذاب دنیا،ایجاد دوستی و رفع اختلاف،محبت، کسب عزت الهی و کسب منزلت اجتماعی، از جمله آثاری است که برای رعایت انصاف برشمرده شده است.
🔷وَ اِبْتِدَاؤُهُ إِيَّاهُمْ بِالسَّلاَمِ عَلَيْهِمْ
انسان موجودی اجتماعی است که به ارتباط، دوستی و محبت همنوعان خود احتیاج دارد. سلام کردن اولین مرحله برای ارتباط سالم بین دو انسان است که حاوی پیامهای متعددی از قبیل دوستی، صمیمیت، محبت، تواضع، دعای خیر، اطمینان دادن به طرف مقابل و... است.
شروع کردن به سلام دارای فضیلت بالایی دانسته شده است
امام حسین(ع) فرمود:« لِلسَّلامِ سَبعونَ حَسَنَةً ، تِسعٌ و سِتّونَ لِلمُبتَدِى ءِ وواحِدَةٌ لِلرّادِّ»سلام را هفتاد حسنه (و پاداش نيك) باشد : شصت و نُه حسنه از آنِ سلام دهنده و يك حسنه از آنِ پاسخ گوينده آن است.(۳)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۴۹.
۲.بحار الأنوار ، ج۷۸ ، ص۳۳۵
۳.تحف العقول، ج۱، ص۲۴۸
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
دختران عزیز ترند
به مناسبت روز بزرگداشت حضرت معصومه(س) و روز دختر
[منبر ۲۰ دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فاطِمَهَ وَخَدِیجَهَ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّهَ وَلِیِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَرَحْمَهُ اللّٰهِ وَبَرَکاتُهُ؛یَا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ.
🌙بیان احکام
➖دختران با تمام شدن نُه سال قمرى بالغ مى شوند، ولى چنانچه قادر بر انجام برخى از تکالیف مثل روزه نباشند، انجام آن براى آنها واجب نیست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضاى آن هم نباشند، قضا نیز ندارد، ولى براى هر روز باید فقیرى را سیر کنند. و در مورد ازدواج احتیاج به رشد جسمانى دارند. و در مورد تصرّف در اموال، رشد کافى اقتصادى نیز لازم است.(۱)
➖دیدن خون حیض براى دختران، از نشانه هاى بلوغ شمرده مى شود.
🌺شعر
آيتي از خداست معصومه
لطف بي انتهاست، معصومه
جلوهاي از جمال قرآني
چهرهاي حق نماست، معصومه
عطر باغ محمدي دارد
زاده مصطفي است، معصومه
پرتوي از تلألوء زهرا (س)
گوهري پر بهاست، معصومه
ماه عفت نقاب آل کسرا
دختر مرتضاست، معصومه
اختري در مدار شمس شموس
يعني اخت الرضاست، معصومه
زائران، يك در بهشت اينجاست
تربتش با صفاست، معصومه
در توسل به عترت و قرآن
باب حاجات ماست، معصومه
از مدينه، به قصد خطه طوس
رهروي خسته پاست، معصومه
تا زيارت كند برادر خويش
فكر و ذكرش دعاست، معصومه
روز و شب، عاشقي بيابانگرد
خواهري با وفاست، معصومه
يا مگر اوست، زينب دگري
كز برادر جداست، معصومه
تا بداني كه نيمه ره جان داد
بنگر اكنون كجاست، معصومه
از وطن دور و از برادر دور
حسرتش غم فزاست، معصومه
داغ زهرا و داغ اجدادش
وارث كربلاست، معصـــومه
🟢در مقام و منزلت دختر آفتاب
➖حضرت معصومه (ع) پرورش یافته دامان عصمت و طهارت است. او از همان اوان کودکی، تحت تعلیم و تربیت امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع)قرار گرفت و از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی، به آنجا رسید که شیخ عباس قمی درباره اش می گوید: «برحسب آنچه به ما رسیده، افضل دختران موسی بن جعفر(ع)، سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت موسی (ع)، معروف به حضرت معصومه(س) است»
➖در زیارت نامه حضرت معصومه(ع)، حضرت به عنوان دختر رسول خدا(ص) دختر فاطمه (ع)، دختر خدیجه(س) و … معرفی شده است.
این تعبیرات تنها شرافت خانوادگی آن حضرت را بیان نمی کند؛ بلکه بیانگر آن است که از نظر مقامات عالی معنوی و ملکوتی، آن حضرت فرزند روح و جسم پیامبر ، علی ، زهرا ، خدیجه امامان معصوم علیهم السلام است.
🌺شعر
به جان پاک تو ای دختر امام سلام
به هر زمان و مکان و به هر مقام سلام
تویی که شاه خراسان بود برادر تو
بر آن مقام رفیع و بر این مقام سلام
➖متاسفانه تاریخ در معرفی شیوه زندگی و مقامات و مراحلی که این بانوی باعظمت با عبادت و علم و عرفان طی کرده گزارشات دقیقی به دست نمی دهد اما احادیثی که در شأن و منزلت آن حضرت از زبان مقدس امامان بیان شده نشان از این حقیقت میدهد که ایشان در علم و عبادت و زهد و تقوی و اهانت واعمال صالح درجات عالیه ای تحصیل فرموده است چند حدیث را ذکر میکنیم؛
➕حضرت صادق(ع) فرمود: إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هوَ الْمدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ منْ وُلْدِی تسَمَّی فاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. قَالَ الرَّاوِی وَ کانَ هَذَا الْکلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ یولَدَ الْکاظِمُ(ع)»
برای خداوند حرمی است که مکه باشد و برای رسول خدا(ص) حرمی است که آن مدینه باشد و برای امیرمؤمنان حرمی است که آن کوفه باشد و برای ما اهل بیت حرمی است که قم باشد. به زودی فرزندم به نام فاطمه در آن دفن می شود. کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود. راوی گفت: این سخن را حضرت صادق(ع) وقتی فرمود که هنوز فرزند (امام) کاظم(ع) به دنیا نیامده بود.»(۲)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
➕ امام رضا(ع) فرمود: یا سَعْدُ عِنْدَکمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاک قَبْرُ فاطِمَةَ بنْتِ موسَی(ع) قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ»
ای سعد! ما را قبری نزد شما هست؟ عرض کردم: فدایت گردم، منظورتان حضرت فاطمه دختر موسی بن جعفر( است؟ فرمود: بله، هر کسی او را در حالی که به حقش آشناست، زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود. »(۳)
➖امام محمد تقی(ع) فرمودند: «مَنْ زَارَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ». هر کس عمه ام فاطمه(ع) را در قم زیارت کند، برای او بهشت خواهد بود.»(۴)
👈در اقدامی زیبا روز اولا در تقویم اسلامی روز اول ذوالقعده به عنوان بزرگداشت حضرت معصومه انتخاب شده و ثانیا این روز را به یاد آن دختر بهشتی به عنوان روز دختر تعیین کرده اند به همین مناسبت نکاتی تقدیم می شود:
🟢دختران در احادیث
➖باید توجه داشته باشیم که در طول تاریخ بشریت، زنان و دختران در فرهنگ ملل مختلف مورد بی توجهی و بی احترامی قرار گرفته است و متأسفانه همین رویه غلط هنوز هم در بین مسلمانان هم کم و بیش دیده می شود و فرزند دختر آن طور که باید گرامی داشته نمی شود و همین رفتار غلط، بسیاری از مشکلات اخلاقی در جامعه را دامن میزند، در یک تحقیق علمی که در یکی از دانشگاهها از جامعه دختران صورت گرفت عامل اصلی بسیاری ناهنجاری های رفتاری دختران به نارضایتی از جنسیت بر میگردد که این نارضایتی هم برآمد رفتار و نگرش غلط خانواده ها و جامعه نسبت به جنس مونث می باشد.
اما در احادیث درست برعکس فرهنگ ملل مختلف دختران گرامی ترند که این مطلب را با احادیث تبیین خواهیم کرد؛
➕پیامبر میفرماید:
«نِعمَ الْوَلَدُ الْبَناتُ؛ مُلطِفاتٌ، مُجَهِّزاتٌ، مُؤنِساتٌ، مُبارَكاتٌ، مُفَلِّياتٌ.
دختران، خوب فرزندانياند؛ داراي عاطفه، مهياكننده، همدم، داراي بركت، و پاكيزه كنندهاند.(۵)
➕پیامبر در حدیثی دیگر می فرماید:
«نِعمَ الوَلَدُ البَناتُ المُخَدَّراتُ، مَن كانَت عِندَهُ واحِدَةٌ جَعَلَهَا اللّه ُ سِترا لَهُ مِنَ النّارِ، وَ مَن كانَت عِندَهُ اثنَتانِ أَدخَلَهُ اللّه ُ بِهِمَا الجَنَّةَ ، وَ إِن كُنَّ ثَلاثا أو مِثلَهُنَّ مِنَ الأخَواتِ ، وَضَعَ عَنهُ الجِهادَ وَ الصَّدَقَةَ».
دخترانِ پوشيده ، خوبْ فرزندانى هستند . هر كس يكى داشته باشد ، خداوند ، آن را براى وى پوششى از آتش [دوزخ ]قرار مى دهد و هر كس دو تا داشته باشد ، خداوند ، به خاطر آنان ، او را وارد بهشت سازد و اگر سه دختر يا مانند آن خواهر داشته باشد ، جهاد و صدقه [ى استحبابى ]را از او برمى دارد .(۶)
➕امام رضا(ع) می فرماید:
«قال رسول اللّه(ص): انَّ اللّهَ - تبارک و تعالى - على الاناثِ اَرَقُّ منه على الذکور و ما من رجُلٍ یُدخِل فَرحَةً على امرأةٍ بَینه و بَینها حُرمَةُ الاّ فَرَّحهُ اللّهُ یومَ القیامةِ».
پیامبر(ص) فرمود: خداوند متعال نسبت به زنان مهربانتر از مردان است و هر کس زنى از خویشاوندان خود راشادمان کند، بى گمان خداوند در روز رستاخیز او را شاد سازد.(۷)
👈در آموزههاى اسلامى مهرورزى بیشتر نسبت به دختران مورد تأکید بیشترى قرار گرفته است. از این رو مى نگریم با این که اصل «مساوات» و برابرى از دستورات تردیدناپذیر اسلامى است، و در میان همه افراد رعایت آن لازم است، لیکن در مورد دختران رعایت این اصل لازم شمرده نشده، بلکه فرق گذاشتن میان دختر و پسر بهتر دانسته شده است.
شاید یک علت آن عاطفه بیشتر در زنان و لطافت و شکنندگى آنان است.
➕پیامبر(ص) می فرماید:
مَن دَخَل السُّوقَ فاشترى تُحفةً فَحَملَها الى عیالِه... و لیَبدَأ بالاناثِ».
آنکه بازار برود و ارمغانى بخرد و به خانه ببرد در تقسیم از دختران آغاز کند...(۸)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟩توصیه های اسلام به دختران
اسلام در كنار دستور شركت بانوان در اجتماع و یا تجویز آن، علاوه بر دستور به حجاب اسلامی و پوشش کامل ،دستورات و تذكراتی دارد كه رعایت این امور در راستای امنیت آفرینی برای حضور زنان در جامعه و محفوظ ماندن شان از نگاه ها و رفتارهای مردان و پسران هرزه و غیراخلاقی است که برخی از این توصیه ها را ذکر می کنیم ؛
🟢اجتناب از لباس بدن نما
در روایات زیادی از لباس نازك بدننما نهی شده است، از جمله پیامبر(ص) فرمود: «در آخر الزمان امت من، زنانی خواهند بود كه پوشیده و عریان هستند [چون لباسهای نازك آنها را نمیپوشاند] و روی سر آنان همانند كوهان شتر قرار دارد [اشاره به جمع كردن موها و اقسام آرایش این گونه] . آنها را لعنت كنید؛ زیرا آنان از رحمت الهی دورند و به بهشت وارد نمیشوند و حتی بوی بهشت را كه از مسیر طولانی درك میشود، درك نخواهند كرد.» (۹)
🟢دوری از لباس شهرت
لباسهایی كه پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای شخصی كه میخواهد آن را بپوشد، متعارف نیست و سبب جلب توجه دیگران میشود، لباس شهرت است.
امام صادق علیه السلام فرمود: «إنَّ اللهَ یبغِضُ شُهرَهَ اللِّباسِ؛ خداوند شهرت در لباس را دشمن میدارد.»(۱۰)
🟢تشبه به كفار
استاد مطهری میگوید: «اسلام گفته است شخصیت باختن حرام است، مرعوب دیگران شدن حرام است، طفیلیگری حرام است، هضم شدن و محو شدن در دیگران حرام است.
امام صادق(ع)فرمود: أوحَى اللّه ُ إلى نَبِيٍّ مِنَ الأنبياءِ أن قُلْ لِقَومِكَ : لا تَلبَسُوا لِباسَ أعدائي و لا تَطعموا مَطاعِمَ أعدائي ، و لا تُشاكِلُوا بما شاكَلَ أعدائي ، فَتَكُونوا أعدائي كما هُم أعدائي «خداوند به یكی از پیامبرانش وحی كرد كه به قومت بگو: لباس دشمنان مرا نپوشند، غذای مخصوص آنان را نخورند، و همانند و همشكل آنان نشوند! وگرنه اینان نیز جزء دشمنان من خواهند بود؛ همان گونه كه آنان دشمن من میباشند.»(۱۱)
🟢اجتناب از تشبیه زن به مرد
امام صادق (ع) می فرماید: «كانَ رَسُولُ اللهِ(ص) یزجُرُ أَن یتَشَبَّهَ بِالنِّساءِ وَ ینهَی المَرأَهَ أَن تَتَشَبَّهَ بِالرِّجالِ فی لِباسِها» همیشه مردان را از شبیه شدن به زنان منع میفرمود و زنان را از شباهت داشتن به مردان در لباس نهی میكرد.»(۱۲)
🟢اجتناب از آرایش و تعطر برای نامحرمان
امام صادق (ع) به نقل از پیامبر(ص) میفرماید: «اََی امرَأَهٍ تَطَیبَت ثُمَّ خَرَجَت مِن بَیتِها فَهِی تُلعَنُ حَتِّی تَرجِعَ إِلی بَیتِها مَتَی ما رَجَعَت» هر زنی كه خود را خوشبو نماید و از خانهاش خارج شود، لعنت میشود تا آن هنگام كه به خانه برگردد.»(۱۳)
🟢 تحریك با گفتار و نوشتار
در قرآن كریم میخوانیم: «با صدای نرم و نازك [با مردان] سخن مگویید! [مبادا] آن كه دلش بیمار است، به طمع افتد، و به نحو شایسته سخن گویید و در خانه هایتان قرار گیرید و از ظاهر كردن آرایش خود به گونه جاهلیت نخستین خودداری كنید!»(۱۴)
اسلام برای جلوگیری از تحریك به حرام، با سرودن شعر و یا نوشتن مقالات و داستانها و پخش و نشر عكسهایی كه موجب فساد و گناه باشد نیز برخورد كرده است و به عنوان كتب ضلال و گمراه كننده جلوی انتشار آن را گرفته است. و همین طور ارتباط عشقی با نامحرم از طریق صحبت كردن، تماس تلفنی یا نامهای، از دیدگاه مراجع و شرع حرام میباشد.
🟢اجتناب از شوخی با نامحرم
ابوبصیر می گوید:در کوفه بودم، به یکی از بانوان درس قرائت قرآن می آموختم. روزی در یک موردی با او شوخی کردم!مدت ها گذشت تا اینکه در مدینه به حضور امام باقر(ع) رسیدم. آن حضرت مرا مورد سرزنش قرار داد و فرمود:- کسی که در حال خلوت گناه کند، خداوند نظر لطفش را از او برمی گرداند، این چه سخنی بود که به آن زن گفتی؟از شدت شرم، سرم را پایین انداخته و توبه نمودم. امام باقر علیه السلام فرمود:- مراقب باش که تکرار نکنی.(۱۵)
🟢 اجتناب از تماس جسمی با نامحرم
تماسهای جسمی بین مرد و زن نامحرم، هر چند اندك باشد، از نظر اسلام حرام شده است؛ حتی اگر فقط دست دادن با نامحرم و بدون هیچگونه قصد سوئی باشد.
امام صادق (ع) فرمود: «مَنِ التَزَمَ امرَأَهً حَرَاماً قُرِنَ فی سِلسِلَهٍ مِن نارٍ مَعَ شَیطانٍ فَیقذَفانِ فی النّارِ»
آن كس كه به زن نامحرمی بچسبد، همراه با شیطانی در زنجیری آتشین بسته میشود و به درون دوزخ پرتاب خواهند شد.»(۱۶)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢خوابیدن در یك مكان
پیامبر اكرم (ص) فرمود: «مَن كانَ یؤمِنُ بِاللهِ وَ الیومِ الآخِرِ فَلا یبِت فی مَوضِعٍ یسمَعُ نَفَسَ امرَأَهِ لَیسَت بِمَحرَمٍ» آن كس كه به خدا و روز قیامت ایمان آورده است، در مكانی كه صدای نفس كشیدن زن نامحرم را میشنود، شب را به صبح نیاورد.»(۱۷)
🟢 خلوت و تنها بودن بانامحرم
برای پیشگیری از وسوسههای شیطانی، اسلام دستور میدهد كه زن و مرد نامحرم هیچگاه در محیط خلوت قرار نگیرند.
امام صادق (ع) فرمود: از مواردی كه رسول اكرم(ص)در پیمان با زنان، با آنها شرط كرد این بود كه: «اَن... لا یقعُدنَّ مَعَ الرِّجالِ فی الخَلَاء؛» با مردان در جای خلوت ننشینند.»(۱۸)
و حضرت علی(ع)فرمود: «لا یخلُو بِامرأَهِ رَجُلٌ فَما مِن رَجُلٍ خَلا بِمرَأَهٍِ إِلَّا كانَ الشَّیطانُ ثالِثَهُما.»
هیچگاه مردی با زنی نامحرم در جای خلوت همراه نشود؛ زیرا هنگامی كه مرد نامحرم و زن نامحرم در مكان خلوت همراه شدند، سومین آنها شیطان خواهد بود.» (۱۹)
💠داستان
در روایتی آمده است كه حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام نزد والی مكه بودند كه با حضرت نسبت فامیلی داشت، والی دختر كوچكی داشت كه از مهمانها پذیرایی میكرد و مهمانها هم با او احوالپرسی كرده، او را در بغل میگرفتند. این دخترك هنگامی كه خدمت امام علیه السلام رسید، حضرت با دستهای خود او را گرفتند و مانع نشستن او در آغوش و زانوی خود شدند. آنگاه فرمود: «إِذا أَتَت عَلَی الجارِیه سِتَّ سِنینَ لَم یجُز أَن یقَبِّلَها رَجُلٌ لَیسَت هِی بِمَحرَمٍ لَهُ وَ لا یضُمَّها إِلَیهِ؛ هر گاه دختری به سن شش سالگی رسید، جایز نیست مرد نامحرم وی را ببوسد یا در بغل بگیرد.»(۲۰)
💠داستان
آيت الله مستنبط از كتاب «كشف اللئالي» نقلفرموده كه روزي عدهاي از شيعيان وارد مدينه شدند و پرسش هاييداشتند كه ميخواستند از محضر امام كاظم(ع) بپرسند. امام(ع) درسفر بودند، پرسش هاي خود را نوشته به دودمان امامت تقديمنمودند، چون عزم سفر كردند براي پاسخ پرسش هاي خود به منزلامام(ع) شرفياب شدند، امام كاظم(ع) مراجعت نفرموده بود و آنها امكان توقف نداشتند، از اين رو حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسش هارا نوشتند و به آنها تسليم نمودند، آنها با مسرت فراوان ازمدينه منوره خارج شدند، در بيرون مدينه با امام كاظم(ع) مصادفشدند و داستان خود را براي آن حضرت شرح دادند.
هنگامي كه امام(ع) پرسش هاي آنان و پاسخ هاي حضرت معصومه(س) راملاحظه كردند، سه بار فرمودند: فداها ابوها پدرش به قربانش باد.
👌باتوجه به اين كهحضرت معصومه(س) به هنگام دستگيري پدر بزرگوارش خردسال بود،اين داستان از مقام بسيار والا و دانش بسيار گسترده آن حضرتحكايت ميكند.(۲۱)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.احکام دختران،آیت الله مکارم
۲. بحارالانوار،ج۶۰،ص۲۱۶
۳. بحارالانوار،ج۱۰۲،ص ۲۶۶.
۴. كامل الزيارات ، ص۵۳۶.
۵.بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۸
۶.روضة الواعظين ، ص ۴۰۴
۷.وسائل الشیعه، ۲۱/۳۶۷.
۸.ثواب الأعمال،ص۲۳۹.
۹.الحجاب، ص ۵۶، به نقل از فساد سلاح تهاجم فرهنگی، ص۲۷۳.
۱۰.بحار الانوار، ج ۷۹، ص۳۱۴
۱۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۱۱
۱۲.وسائل الشیعه،ج۳، ص۳۵۵.
۱۳.الكافی، ج۵، ص۵۱۸.
۱۴.احزاب/۳۱.
۱۵.بحار، ج۴۶، ص۲۴۷.
۱۶.وسائل الشیعه، ، ج۱۴، ص۱۴۲.
۱۷.وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۱۳۴.
۱۸.مستدرك الوسائل، ج۱۴، ص ۲۶۵.
۱۹.همان، ص۱۳۳.
۲۰.وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۱۷۰.
۲۱.محمد محمدي اشتهاردي، حضرت معصومه فاطمه دوم، ص۱۳۳.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۶۱)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️ خصلت ۶۱؛ شَرِیفاً
یکی از ویژگیهایی مومن منتظر داشتن شرافت، داشتن است.
شرافت به معنی آبرومندی و بزرگواری است که عامل بازندارده از انواع گناهان و پلیدی هاست .
آبرومندی، تلاش برای حفظ آبرو و جلوگیری از اموری است که باعث ریختن آبرو میشود. در اخلاق اسلامی به حفظ آبرو تأکید زیادی صورت گرفته است.
🟢شرافت ذاتی انسان
قرآن کریم، انسان را موجودی برخوردار از کرامت و شرافت ذاتی دانسته: «وَ لَقد کَرّمنا بَنی ءَادَم» که خداوند آن را به او بخشیده وبه واسطه آن، بردیگر آفریدگانش برتری داده است، از برجستهترین مظاهر کرامت انسان، برخورداری او از عقل و حیا است و با وجود آن، انسان همواره وبه طور طبیعی درمقابل هر آنچه حرمت او را تهدید میکرده، عکسالعملنشانداده است؛ از اینرو ابتداییترین زشتی، یعنی عورتش راکه با حرمت خود مرتبط میدانست، با استفاده از لباس پوشاند: «یبَنی ءَادمَ قَد أنزَلنا عَلیکم لِباساً یُوری سَوءتِکُم و ریشاً.»
🟢عامل آبرومندی و شرافت
قرآن، ایمان و عمل صالح را ملاکهایی را برای آبرومندی، شرافت و محبوبیّت معرّفی، وبر این نکته تأکید میکند که انسان پیش و بیش از هر چیز باید با ایمان و عمل صالح در پی کسب منزلت نزد خداوند باشد و در این صورت است که خدا به صورت یک سنّت تغییرناپذیر به او محبوبیّت و منزلت والای اجتماعی نیز خواهد بخشید: «إِنَّ الَّذینَ ءَامَنوا و عَمِلوا الصّلِحتِ سَیَجعَلُ لَهمُ الرَّحمنُ وُدّاً؛ آنانکه ایمان آورند و کارهای شایسته انجام دهند، خدای رحمتگستر، محبّت آنان را در دل مردم قرار خواهد داد.»
🟢وجوب حفظ آبرو
➖پیامبر(ص) به مؤمنان دستور داده است که در حفظ آبرو بکوشند و از هر زمینه بی آبرویی اجتناب کنند؛«اِتَّقوا مَواضِعَ التُّهَمِ» از مواضع تهمت و بی آبرویی اجتناب کنید.(۲)
➖امام صادق (ع) فرمود«مَنْ دَخَلَ مَوْضِعاً مِنْ مَوَاضِعِ اَلتُّهَمَةِ فَاتُّهِمَ لاَ يَلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ» كسى كه بيكى از موارد تهمت برود و متهم شود ملامت نكند جز خودش را.(۳)
💠لطیفه
طلبه ای به نیت توبه دادن برخی گنهکاران به محله ای گناه آلود رفت و آمد داشت یکی از اساتید که می خواست غیر مستقیم به تو تذکری داده باشد در سخنرانی عمومی خود که آن طلبه هم حضور داشت گفت: «اِتَّقوا مَواضِعَ التُّهَمِ طلبه تو هم»
🟢آبرو مندان در آخرت
براساس آیاتی از قرآن کریم، زندگی انسان در حیات پس از مرگ که بازتاب اعمال وی در این جهان است نیز با آبرومندی و بیآبرویی همراه است، صریحترین و روشنترین آیه در این زمینه، آیه ۱۰۶ و ۱۰۷ سوره آلعمران است که از وجود دو گروه روسفید و روسیاه در روز بازپسین خبر میدهد: «یومَ تَبیَضُّ وُجوهٌ و تَسودُّ وُجوهٌ فأمَّا الَّذین اسودَّت وُجوهُهم أکَفَرتُم بَعدَ إیمـنِکم فَذوقوا العَذابَ بِما کُنتم تَکفُرون و أمّا الَّذینَ ابیَضَّت وُجوهُهم فَفِی رَحمَةِاللّهِ هُم فیها خـلِدونَ : روزی که چهرههایی سپید و چهرههایی سیاه شود؛ امّا روسیاهان (به آنان گویند) آیا پس از ایمان آوردنتان کافر شُدید؟! پس به سزای آنکه کفر میورزیدید، (این) عذاب را بچشید؛ امّا آنان که رویهایشان سپید شود، در مهر و بخشایش خدایند (و) در آن جاویدانند».
.ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲.بحارالانوار،ج۹۰،ص۷۵.
۳.امالی ،شیخ صدوق ص۴۹۷.
جهاد با نفس (۶۱)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله ۶۱ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
امام صادق (ع) فرمود:
«يَا مِهْزَمُ شِيعَتُنَا مَنْ لاَ يَعْدُو صَوْتُهُ سَمْعَهُ وَ لاَ شَحْنَاؤُهُ بَدَنَهُ وَ لاَ يَمْتَدِحُ بِنَا مُعْلِناً وَ لاَ يُجَالِسُ لَنَا عَائِباً وَ لا يُخَاصِمُ لَنَا قَالِياً إِنْ لَقِيَ مُؤْمِناً أَكْرَمَهُ وَ إِنْ لَقِيَ جَاهِلاً هَجَرَهُ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَكَيفَ أَصنَعُ بِهَؤُلاَءِ اَلمُتَشَيِّعَةِ قَالَ فِيهِمُ اَلتَّمْيِيزُ وَ فِيهِمُ اَلتَّبدِيلُ وَ فِيهِمُ اَلتَّمْحِيصُ تَأْتِي عَلَيْهِمْ سِنُونَ تُفْنِيهِمْ وَ طَاعُونٌ يَقْتُلُهُمْ وَ اِخْتِلاَفٌ يُبَدِّدُهُمْ شِيعَتُنَا مَنْ لاَ يَهِرُّ هَرِيرَ اَلْكَلْبِ وَ لاَ يَطْمَعُ طَمَعَ اَلْغُرَابِ وَ لاَ يَسْأَلُ عَدُوَّنَا وَ إِنْ مَاتَ جُوعا....»
شيعه ما كسى است كه صدايش از گوشش تجاوز نكند (فرياد نكشد) و دشمنيش از بدنش (تنها تن خود را برنج اندازد نه ديگران را) و ما را آشكارا نستايد (تا كينه مخالفين را برانگيزد) و با عيبگوى ما همنشينى نكند و با دشمن ما ستيزه نكند، اگر مؤمنى را بيند احترام كند و اگر به جاهلى برخورد از او دورى كند. عرضكردم: پس تكليف من با اين شيعه نماها چيست؟ فرمود: در ميان آنها جدا شدن (خوب از بد) و تبديل (خوب و بد) و امتحان واقع شود،قحطى بر ایشان پیش آید كه نابود شوند و بیمارى وبائى كه آنها را بكشند و اختلافى كه متفرقشان سازد، شیعه ما كسى است كه چون سگ عوعو نكند و مانند كلاغ طمع نورزد و اگر هم از گرسنگى بمیرد از دشمن ما چیزى نخواهد.
👈در این حدیث نشانه های برای شیعه مطرح شده است که آنها را بر می شمریم؛
🟢شِيعَتُنَا مَنْ لاَ يَعْدُو صَوْتُهُ سَمْعَهُ
در آیه ۱۹ سوره لقمان آمده است: «إِنَّ أَنکَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الحَمِیرِ»؛ از نصایح لقمان به فرزندش این است: «آوازت را فرود آر؛ زیرا ناخوشترین بانگها، بانگ خران است».
➖ابوبکر حضرمی میگوید: از امام صادق علیهالسلام از مقصود گفتار خداوند عزوجل که میفرماید: «إِنَّ أَنکَرَ الْأَصوَاتِ لَصَوْتُ الحَمِیرِ» پرسیدم و ایشان فرمود: منظور عطسه ناهموار و مردی است که صدایش را بلند کند، مگر اینکه دعوت کننده به دین باشد و یا اینکه قرآن را قرائت کند».(۲)
خلاصه اینکه بلند کردن صدا که از سر عصبانیت صورت می گیرد در آداب اسلامی مورد نهی قرار گرفته است.
🟢وَ لاَ شَحنَاؤُهُ بَدَنَهُ
جمله فوق کنایه از این است که آزارش به افراد دیگر نمی رسد.ممکن است به جهات اخلاقی و تهذیب نفس خودش را آزار دهد اما آزارش به دیگران نمی رسد.
چنانچه در حدیث آزار رساندن به دیگران به دور از شرافت و برتری دانسته شده است؛
چنانچه حضرت امیر(ع) فرمود:«عَادَةُ اللِّئَامِ وَ الْأَغْمَارِ أَذِیةُ الْکِرَامِ وَ الأَحرَار.»عادت لئیمان و جاهلان آزار کردن کریمان و آزادگان است.(۳)
🟢 وَ لاَ يَمْتَدِحُ بِنَا مُعْلِناً وَ لاَ يُجَالِسُ لَنَا عَائِباً وَ لاَ يُخَاصِمُ لَنَا قَالِياً
در این بخش از حدیث، امام علیه السلام رعایت کردن مصالح عموم شیعیان را مورد توجه قرار داده اند که گاهی ممکن است مصلحت شیعه در نگفتن مقامات امامان باشد . و گاهی در دوری جستن از دشمنان اهل بیت که مومن باید همه این امور را رعایت کند.
🟢 إِنْ لَقِيَ مُؤْمِناً أَكْرَمَهُ
گرامیداشت مؤمنان ، از مهم ترین وظایف ایمانی است مخصوصا در دوره آخرالزمان که مومن مورد بی احترامی و اهانت قرار میگیرد ؛[امام باقر(ع):«لا يَكونُ المُؤمِنُ مؤمِناً حَتَّى يَكونَ أَبغَضَ عِندَ اَلنّاسِ مِنْ جِيفَةِ حِمَارٍ».](۴)
بر مؤمنان لازم است که حداقل خود قدر همدیگر را بدانند و احترام هم را حفظ کنند.
🟢وَ إِنْ لَقِيَ جَاهِلاً هَجَرَهُ
یکی دیگر از ویژگی ها مؤمن دوری جستن از افراد جاهل دانسته شده است.
🟢ملاک مهم تشخیص
در انتهای حدیث از امام سوال می شود شیعه نماها را چگونه تشخیص دهیم؟
امام(ع) یک ملاک جالبی بیان میفرماید: در قحطی ها و گرفتاری های شدید مالی حاضر نیست از مواضع دینی خود عقب نشینی کند.
👈چنانچه امروزه ایران اسلامی به جهت مواضع دینی مورد شدید ترین تحریم ها قرار گرفته اما مؤمنان حاضر نیستند تسلیم دشمنان دین شوند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۵۰.
۲.طبرسی، مشکاة الأنوار، ص ۲۰۷.
۳.تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص۴۶۵.
۴.مشکاة الأنوار ،ج۱ , ص۱۰۲
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d