eitaa logo
منبرطلاب
19.7هزار دنبال‌کننده
217 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۹۱) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه جهاد با نفس بخشی از کتاب وسائل الشیعه است که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند ،مبحث ۹۱ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ امام صادق (ع) فرمود: «قالَ اللّه ُ تبارَكَ و تَعالى: إنَّما أقبَلُ الصَّلاةَ لِمَن تَواضَعَ لِعَظَمَتي، و يَكُفُّ نَفسَهُ عنِ الشَّهَواتِ مِن أجلي، و يَقطَعُ نَهارَهُ بِذِكرِي، و لا يَتَعاظَمُ على خَلقِي، و يُطعِمُ الجائعَ، و يَكسُو العارِيَ، و يَرحَمُ المُصابَ، و يُؤوِي الغَريبَ ، فذلكَ يُشْرِقُ نورُهُ مِثلَ الشَّمسِ، أجْعَلُ لَهُ في الظُّلُماتِ نورا، و في الجَهالَةِ عِلما».  خداوند تبارك و تعالى فرموده است : من نماز كسى را مى پذيرم كه در برابر عظمت من فروتن باشد ، به خاطر من نفْس خود را از شهوتها باز دارد و روزش را با ياد من سپرى كند و بر آفريدگان من بزرگى نفروشد و گرسنه را غذا دهد و برهنه را بپوشاند و به مصيبت ديده رحم كند و غريب را جاى دهد ؛ چنين كسى مانند خورشيد مى درخشد ، در تاريكيها براى او نورى قرار مى دهم ، و در نادانى، دانشى .(۱) در مسیر خودسازی و جهاد با نفس آداب و قواعدی را باید رعایت کرد که مواردی در این حدیث مورد اشاره قرار گرفته در دو محور تبیین میکنیم؛ 🔶اخلاق عبادی « تَواضَعَ لِعَظَمَتي، و يَكُفُّ نَفسَهُ عنِ الشَّهَواتِ مِن أجلي، و يَقطَعُ نَهارَهُ بِذِكرِي» ➖تواضع در برابر عظمت الهی نه در زبان بلکه در رفتار انسان خود را بهتر نشان می‌دهد و کسی که خود را در برابر عظمت خداوند تصور کند جرأت ندارد خلاف اراده الهی انجام دهد و همواره به یاد خداست او جرأت ندارد دربرابر خداوندی كه از قدرت و عظمت بی‌نهایت برخوردار است و در سراسر هستی نشانه‌های عظمتش گسترده شده، قد علم كند و به مخالفت با او بپردازد و گناه كند؟ آیا با چشمی كه از میلیون‌ها سلول گوناگون تركیب یافته و به‌صورت اندامی ظریف روی صورت ما قرار گرفته كه اگر آفتی به آن برسد نابینا یا كم‌بینا می‌گردد، گناه می‌كنیم؟ ➖پيامبر (ص) فرمود:« طُوبى لِمَن تَرَكَ شَهوَةً حاضِرَةً لِمَوعُودٍ لَم يَرَهُ ».  خوشا به حال كسى كه شهوت نقد را به خاطر وعده اى (بهشتى) كه آن را نديده است رها كند.(۲) 🔶اخلاق اجتماعی [لا يَتَعاظَمُ على خَلقِي، و يُطعِمُ الجائعَ، و يَكسُو العارِيَ، و يَرحَمُ المُصابَ، و يُؤوِي الغَريبَ] در بخش دوم حدیث،برخی اخلاق نیک و مهرورزی در حق دیگران مورد تأکید قرار گرفته است؛ 👈تواضع [لا يَتَعاظَمُ على خَلقِي] چه تعبیر جالبی که کبر ورزی به افراد به عنوان «خود برتر بینی در برابر خلق خدا»تعبیر شده است. ➖پیامبر(ص) فرمود:«مَن تَواضَعَ للّهِ دَرجَةً یرفَعْهُ اللّهُ دَرجَةً حتّى یجعَلَهُ فی أعلى عِلِّیینَ، ومَن یتکبَّرَ علَى اللّهِ دَرجَةً یضَعْهُ اللّهُ دَرجَةً حتّى یجعَلَهُ فی أسفلِ السافِلینَ»؛ هر که یک درجه به خاطر خدا فروتنى کند، خداوند ، یک درجه او را بالا مى برد تا آن جا که وى را در اَعلى علّیین جاى دهد، و هر کس یک درجه بر خدا تکبّر ورزد، خداوند او را یک درجه فرود مى آورد تا جایى که وى را در اسفل سافلین، جاى دهد.(۳) 👈کمک به نیازمندان [يُطعِمُ الجائعَ، و يَكسُو العارِيَ] خداوند در آیات زیادی در مورد کمک به نیازمندان سخن به میان آورده است؛ ➖ در آیه ای می‌فرماید: « يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ» «کسانی که اموالشان را برای جلب خوشنودی خدا انفاق می‌کنند. ➖در آیه دیگر این معنا را بیان فرموده که؛ انفاق کننده هرگز خود را مالک حقیقی تصور نکرده، بلکه خود را واسطه بین خدا و خلق بداند. «وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ» «انفاق کنید از آنچه خداوند شما را نماینده خود در آن قرار داده است» 👈حمایت عاطفی [ يَرحَمُ المُصابَ، و يُؤوِي الغَريبَ ] یکی دیگر از اموری که انسان با ایمان در جهت تقویت کمالات عاطفی خود باید آنها را انجام دهد حمایت عاطفی از افراد است به ویژه افرادی که به جهت مصایب یا محرومیت های عاطفی و اجتماعی نیاز بیشتری به حمایت عاطفی دارند که در این حدیث مصیبت دیده و غریب مورد اشاره قرار گرفته. پیامبر(ص)فرمود:«من عَزّى مُصابا كانَ لَهُ مِثلُ أجرِهِ ».هر كه سوگوارى را تسليت دهد، همانند اجر او داشته باشد.(۴) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۶۴. ۲.بحار الأنوار،ج۷۷،ص۱۵۳. ۳.الترغيب و الترهيب،ج۳،ص۵۶۰. ۴.بحار الأنوار ج۴۶،ص۹۴. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۹۲) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️ خصلت۹۲.مُتَوَاصِلًا إِلَى الْإِخْوَانِ [و مُتَرَادِفاً إِلَى الْإِحْسَانِ] یکی دیگر از خصلت های مومن منتظر عبارت است از اینکه با برادران ارتباط و پیوستگی دارد در نیکوکاری پیاپی اقدام کند. 🟢خردمندی عصر ظهور افق دید منتظران دوران طلایی ظهور است و خردمندی افراد در عصر ظهور با شاخص هایی بیان شده است که یکی از جالب ترین این شاخص ها خیر رسانی بی توقع ، به برادران دینی است. امام باقر(ع) فرمود: «أيَجيءُ أحَدُكُم إلى أخيهِ فَيُدخِلُ يَدَهُ في كيسِهِ فَيَأخُذُ حاجَتَهُ فَلا يَدفَعُهُ ؟ فَقُلتُ : ما أعرِفُ ذلِكَ فينا» . فَقالَ أبو جَعفَرٍ (ع): فَلا شَيءَ إذا . قُلتُ : فَالهَلاكُ إذا ! فَقالَ : إنَّ القَومَ لَم يُعطَوا أحلامَهُم بَعدُ ». آيا شده است كه يكى از شما بيايد و دست در جيب برادرش كند و آنچه نياز دارد ، از آن بردارد و كسى مانعش نشود ؟. گفتم : چنين چيزى در ميان خودمان نديده ام . امام فرمود : «پس هنوز به هيچ چيزى نرسيده ايد» . گفتم : در اين صورت ، همه هلاك شده ايم؟! فرمود : «هنوز اين مردم ، خِردهايشان كامل نشده است».(۲) 🟢حقوق برادر مومن البته در آموزه های پیامبر (ص) نیز حقوق مؤمن نسبت به برادران دینی به طور جالب و عالی بیان شده است؛ «للمؤمنِ على المؤمنِ سَبْعَةُ حُقوقٍ واجِبَةٍ لَهُ مِن اللّه ِ عزّوجلّ ، واللّه ُ سائلُهُ عَمّا صَنَعَ فيها : الإجْلالُ لَهُ في عَيْنِهِ ، والوُدُّ لَهُ في صَدرِهِ ، والمُواساةُ لَهُ في مالِهِ ، وأنْ يُحِبَّ لَهُ ما يُحِبُّ لنَفْسِهِ، وأنْ يُحرِّمَ غِيبَتَهُ، وأنْ يَعودَهُ فيمَرضِهِ، ويُشَيّعَ جَنازَتَهُ ولا يَقولَ فيهِ بعدَ مَوتِهِ إلّا خَيرا» برای مومن نسبت به سایر مؤمنان حقوقی هفت گانه وجود دارد؛ ➖احترام: او را در چشم خود بالا مرتبه ببیند. ➖محبت: از عمق دل او را دوست داشته باشد. ➖مواسات: در مال و اموال خود با او شریک باشد. ➖حمایت: در مقابل غیبت و بدگوئى دیگران از او حمایت کند. ➖عیادت: در زمان بیماریش از او عیادت کند. ➖تشییع: در تشییع جنازه‌ مؤمن شرکت بکند‌. ➖یاد خیر: پس از مردن مؤمن جز به خوبى از او یاد نکند.(۳) 🟢نیکو کاری و فرج احسان و نیکی به مردم از جمله ابزاری است که نزدیکی به خدا را سرعت می‌بخشد، مانع نزول بلا و موجب برطرف ‌شدن سختی‌ها و مشکلات می‌شود، و از همه مهم‌تر محبوبیت در پیشگاه خداوند متعال را که منشأ رحمت‌های بی‌کران او است به ارمغان می‌آورد. در نتیجه منتظران ظهور باید به نیت تحقق فرج نهایی بشر با نیکوکاری موجبات رحمت الهی برای تعجیل ظهور فراهم آوردند. چنانچه در حدیث مهدوی، امام زمان(ع) از شیعیان دعا برای تعجیل فرج را خواسته اند بدیهی است نشانه واقعی بودن دعا و خواست قلبی تلاش و اعمال صالح متناسب با دعا می باشد؛ «اَکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ»برای تعجیل فرج، بسیار دعا کنید؛ زیرا، همانا، فَرَج شما در آن است.(۴) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱. ۲. الكافي ،ج۲،ص۱۷۴. ۳.الخصال،ص۳۵۱. ۴. کمال الدین، ج۱، ص۴۸۵. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۹۲) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه جهاد با نفس بخشی از کتاب وسائل الشیعه است که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند ،مبحث ۹۲ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ امام صادق (ع) فرمود: أيُّما مُؤمِنٍ أقبَلَ قِبَلَ ما يُحِبُّ اللّه ُ ، أقبَلَ اللّه ُ عَلَيهِ قِبَلَ كُلِّ ما يُحِبُّ ، و مَنِ اعتَصَمَ بِاللّه ِ بِتَقواهُ عَصَمَهُ اللّه ُ ، و مَن أقبَلَ اللّه ُ عَلَيهِ و عَصَمَهُ لَم يُبالِ لَو سَقَطَتِ السَّماءُ عَلَى الأرضِ ، و إن نَزَلَت نازِلَةٌ عَلى أهلِ الأرضِ فشَـمِلَهُم بَلِيَّةٌ كانَ في حِرزِ اللّه ِ بِالتَّقوى مِن كُلِّ بَلِيَّةٍ ، أ لَيسَ اللّه ُ تَعالى يَقولُ : «إنَّ المُتَّقينَ في مَقامٍ أمينٍ» ؟ هر مؤمنى كه به سوى آن چه خدا دوست دارد روى آورد، خداوند نيز به سوى هر چه او دوست دارد روى كند و هر كه با تقواى خدا به او پناه جويد، خداوند او را [از گناه ]نگاه دارد و هر كه خدا به او روى كند و نگهش دارد، اگر آسمان هم به زمين افتد، ديگر برايش اهميتى ندارد و اگر بلايى بر زمينيان فرود آيد و همه آنها را فرا گيرد، او به سبب تقوا از هر گونه بلايى در پناه خداست. مگر نه اين كه خداوند متعال مى فرمايد: «همانا پرهيزگاران در جايگاهى امن هستند»؟ 👈آیه فوق به یک مرحله از تقوا اشاره دارد که برای انسان پارسا امنیت کامل به وجود میاورد. 🔵گرفتاریها و امنیت پارسایان سؤال: گرفتاریهایی از قبیل فقر و بیماری افراد مؤمن پارسا با وعده الهی امنیت و ایمنی از گرفتاریها ؛«وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجَعَل لَّهُ مخَرَجًا وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لَا یحَتَسِبُ» چگونه قابل جمع است؟ 👈 در پاسخ باید گفت خدای مهربان می فرماید: اگر شما با تقوا بودید من بر شما آسان می کنم. یعنی اولیای خدا که با تقوا و ایمان هستند، بلاها آنها را از پا در نمی آورد. 🟢مراتب تقوا تقوا دارای مراتب است و هر مرتبه از تقوا آثار خاص خود را دارد که در احادیث تقوا در سه مرتبه بیان شده است؛ امام صادق(ع) می‌فرماید : «التَّقوی عَلی ثَلاثَهِ اَوجُهٍ: تَقوی بِاللهِ وَهُوَ تَرکُ الحَلالِ فَضلاً عَنِ الشُّبهَهًِْ، وَهُوَ تَقوی خاصِّ الخاصِّ؛ وَتَقوی مِنَ اللهِ تَعالی وَهُوَ تَرکُ الشُّبهاتِ فَضلاً عَنِ الحَرامِ، وَهُوَ تَقوی الخَاصِّ؛ وَتَقوی مِن خَوفِ النَّارِ وَالعِقابِ وَهُوَ تَرکُ الحَرامُ، وَ هُوَ تَقوی العامِ»(۲) طبق حدیث فوق مراتب تقوا عبارت است از؛ ➖ تقوای عام: آن است که مؤمنان عادی از ترس عذاب جهنم، از محرمات الهی اجتناب کرده و کارهای حرام را انجام نمی‌دهند. ➖ تقوای خاص: کسانی هستند که به‌ حدّ کمال انسانی ایده‌آل نرسیده‌اند، ولی در مرتبه‌ای هستنـد که نه تنهـا از محرمات الهی دوری می‌کنند، بلکه از شبهـات و موارد مشکوک نیز پرهیز می‌کنند و آن را تقوای خاص گویند. ➖تقوای خاصّ الخاصّ: کسانی که به مقام فنا راه یافته‌اند که در این مرتبه اهل تقوا حلال را جز به اندازه ضرورت ترک می‌کنند، چه رسد به شبهه، و این مرتبه اعلای تقوا است، و آن را تقوای خاص الخاص گویند. 🔷تقوا= سعادت ابدی تقوا و جهاد با نفس با سعادت واقعی انسان ها در ارتباط است. رسیدن به سعادت آرمان فطری همه انسانهاست ولی بیشتر آن‌ها در تشخیص راه سعادت به اشتباه می روند، از دیدگاه اسلام تقوای الهی، مرکب راهواری است که صاحب خویش را به سر منزل سعادت می‌رساند. 🟢نجات یافتگان امام محمد باقر(ع) به سعد الخیر نوشتند:«إنّ اللّه‏َ عز و جل یَقِی بالتَّقوی عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ، و یُجَلِّی بالتَّقوی عَنهُ عَماهُ و جَهلَهُ ، و بالتَّقوی نَجا نُوحٌ و مَن مَعهُ فیالسَّفینَةِ ، و صالِحٌ ومَن مَعهُ مِن الصّاعِقَةِ، و بالتَّقوی فازَ الصّابِرونَ، و نَجَتْ تِلکَ العُصَبُ مِن المَهالِکِ». خداوند عز و جل به واسطه تقوا آنچه را که عقل بنده به آن نمی‏‌رسد، از وی دور می‏‌گرداند. و به وسیله تقوا کوری و نادانی او را برطرف می‏‌سازد. به کمک تقوا بود که نوح و کسانی که با او در کشتی بودند نجات یافتند و صالح و پیروانش از صاعقه رستند. و با تقواست که صابران کامیاب شدند و آن گروه‏ها از مهلکه‏ ها رهایی یافتند.(۳) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۶۴. ۲.مصباح الشریعه، ص۳۸. ۳.اصول کافی، ج۸، ص۵۲. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غدیر خم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام کسی که روزه قضا بر عهده دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد اما کسی که روزه استیجاری بر عهده دارد می تواند روزه مستحبی بگیرد . 💠نقل تاریخی ماجرای غدیر ➖امام باقر(ع) فرمود:«حَجَّ رَسُولُ اللَّهِ (ص ) مِنَ الْمَدِینَهْ وَ قَدْ بَلَّغَ جَمِیعَ الشَّرَائِعِ قَوْمَهُ غَیْرَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَهْ فَأَتَاهُ جَبْرَئِیلُ فَقَالَ لَهُ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ اسْمُهُ یُقْرِئُکَ وَ یَقُولُ لَکَ إِنِّی لَمْ أَقْبَضْ نَبِیّاً (ص) مِنْ أَنْبِیَائِی وَ لَا رَسُولًا مِنْ رُسُلِی إِلَّا بَعْدَ إِکْمَالِ دِینِی وَ تَأْکِیدِ حُجَّتِی وَ قَدْ بَقِیَ عَلَیْکَ مِنْ ذَلِکَ فَرِیضَتَانِ مِمَّا یَحْتَاجُ أَنْ تُبَلِّغَهُمَا قَوْمَکَ فَرِیضَهْ الْحَجِّ وَ فَرِیضَهْ الْوَلَایَهْ وَ الْخِلَافَهْ مِنْ بَعْدِک...»(۱) رسول خدا (ص) از مدینه به حج رفت، زیرا همه احکام غیر از حج و ولایت را به قوم خود تعلیم داده بود، از این رو جبرئیل نزد وی آمده و گفت: «ای محمّد، خداوند عزّ‌وجلّ بر تو سلام می¬کند و می‌گوید: من هیچ نبی یا رسولی از انبیا و رسل خود قبض را روح ننموده¬ام مگر اینکه دین خود را کامل و حجّت خویش را تأکید کرده باشم، و بر تو انجام دو فریضه باقی مانده است که قوم تو نیازمند ابلاغ آن هستند: فریضه حج و فریضه ولایت و خلافت پس از خودت . ➖با این دستور خداوند منادی پیامبر ندا در مدینه ندا سر داد که ای مردم! پیامبر عازم حج است و می خواهد اعمال حج را به شما تعلیم فرماید. هزاران نفر مشتاقانه آماده همراهی پیامبر در این سفر مهم شدند . پیامبر و مسلمانان از مدینه عازم مکه شدند . ➖هنگامی که به میقات ذوالحُلیفه رسیدند پیامبر در مسجد شجره احرام بست و لبیک گفت مسلمانان نیز تبعیت کردند و صدای لبیک فضا را پر کرد. و با شکوه خاصی پیامبر و مسلمانان عمل حج را آغاز کردند. ➖هنگامی که به عرفات رسیدند جبرییل نازل شد و گفت «یا محمد إنَّ اللهَ عز و جل یُقرُئکَ السلامَ و یَقولُ لَک إنّه قَد دَنا أجلَک و مُدَّتَک...» ای محمد خدا سلامت می رساند و می فرماید مدت تمام شده و عمرت به سر آمده به تو خبر می دهم از چیزی که از آن گریزی نیست باید وصیت کنی و میراث علوم انبیا قبل از خود ، سلاح ،تابوت و تمام ودایعی که از پیامبران در نزد توست را به وصی ،جانشین و حجت من بر بندگانم علی بن ابی طالب تسلیم کنی. امام باقر(ع) در ادامه فرمود: «فَخَشِیَ رسولُ الله قومَه و أهلَ النفاق و الشِّقاقِ أَن یَتَفَرَّقوا و یَرجِعوا الی الجاهلیه لِما عَرَفَ مِن عَداوَتِهم و ما یَبطُنونَ علیه أنفسَهم لِعلیٍّ مِن البغضاء» از آن جایی که پیامبر از عداوت عده ای از اهل نفاق نسبت به علی(ع) خبر داشت از ترس آن که مبادا از دین برگردند و به جاهلیت روی آورند از جبرییل خواست تا خداوند وعده عصمت بیاورد یعنی محفوظ ماندن دین از شر منافقان تضمین شود. ➖هنگامی که پیامبر و مسلمانان به منا رسیدند جبرییل در مسجد خیف بر پیامبر نازل شد و دستور خداوند را تکرار کرد اما بازهم از تضمین عصمت (محفوظ ماندن از خطر منافقان) سخنی نیامد پیامبر ای جبرییل می ترسم قوم من مرا تکذیب کنند و گفتارم در مورد علی را قبول نکنند منتظر فرصتی هستم تا این وظیفه خطیر را به شایستگی انجام دهم . ➖پیامبر و مسلمانان حرکت کردند وقتی به صحرای غدیر خم رسیدند جبرییل نازل شد و آیه مهم تبلیغ را بر پیغمبر خواند:« يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‌دارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران (لجوج) را هدایت نمی‌کند.(۲) وقتی این آیه نازل شد پیامبر دستور توقف صادر فرمود ؛«أَیها الناس اَجیبوا داعی اللَّه أَنا رسولُ اللَّه» ای مردم، دعوت کننده خدا را اجابت کنید که من پیام آور خدایم. و این کنایه از آن بود که هنگام ابلاغ پیام مهمی فرا رسیده است. سپس فرمان دادند تا منادی ندا کند: «همه مردم متوقف شوند و آنان که پیش رفته اند بازگردند و آنان که پشت سر هستند توقف کنند». [ادامه در صفحه بعدی] 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
➖پس از این دستور همه مرکب ها متوقف شدند، و کسانی که پیش تر رفته بودند بازگشتند و همه مردم در منطقه غدیر پیاده شدند و هر یک برای خود جایی پیدا کردند، و کم کم آرام گرفتند. شدت گرما در اثر حرارت آفتاب و داغی زمین سوزنده و به حدی ناراحت کننده بود که مردم و حتی خود حضرت گوشه ای از لباس خود را به سرانداخته و گوشه ای از آن را زیر پای خود قرار داده بودند، و عده ای از شدت گرما عبای خود را به پایشان پیچیده بودند. ➖سپس در زیر سایبان، سنگ ها را روی هم چیدند و از رواندازهای شتران و سایر مرکب ها هم کمک گرفتند و منبری به بلندی قامت حضرت ساختند و روی آن پارچه ای انداختند، و آن را طوری بر پا کردند که نسبت به دو طرف جمعیت در وسط قرار بگیرد و پیامبر (ص) هنگام سخنرانی مشرف بر مردم باشد تا صدای حضرت به همه برسد و همه او را ببینند. البته ربیعة بن امیة بن خلف کلام حضرت را برای مردم تکرار می کرد تا افرادی که دورتر قرار داشتند مطالب را بهتر بشنوند. انتظار مردم به پایان رسید. ➖ابتدا منادی حضرت ندای نماز جماعت داد، و سپس نماز ظهر را به جماعت خواندند. بعد از آن مردم ناظر بودند که پیامبر (ص) بر فراز آن منبر ایستادند و امیرالمومنین(ع) را فراخواندند و به ایشان دستور دادند بالای منبر بیایند و در سمت راستشان بایستند. قبل از شروع خطبه، امیرالمؤمنین (ع) یک پله پایین تر بر فراز منبر در طرف راست حضرت ایستاده بودند. ➖سپس آن حضرت نگاهی به راست و چپ جمعیت نمودند و منتظر شدند تا مردم کاملاً جمع شوند. پس از آماده شدن مردم، پیامبر سخنرانی تاریخی و آخرین خطابه رسمی خود را برای جهانیان آغاز کردند. پیامبر سخنان تاریخی شان را شروع کردند تا اینکه دست علی(ع) را بلند نمود تا مردم او را ببینند و فرمود: ألَسْتُ أوْلَى بِكُمْ مِنْ أنْفُسِكُمْ«ای مردم، آیا من از خود شما، به ولایت [سرپرستی] شما سزاوار‌تر نیستم؟ مردم پاسخ دادند: آری،‌ ای رسول خدا. حضرت فرمود: مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا عَلِىٌّ مَوْلاَهُ؛ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ، وَ انْصُرْ مَنْ نّصَرَهُ، وَ اخْذُل مَنْ خَذَلَه پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا(ص) سه بار این جمله را تکرار کرد و فرمود: «خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن هر کسی را که علی را دوست دارد و او را مولای خود بداند و دشمن بدار هر کسی را که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی را که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن هر کس را که او را وا می‌گذارد.» سپس خطاب به مردم فرمود: «حاضران این پیام را به غایبان برسانند. ➖خطبه مهم پیامبر در حالی تمام شد که عرق از سر و روی هر دو جاری بود هنور صف های جمعیت متفرق نشده بودند که امین وحی نازل شد و این آیه را آورد: ...الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکمُ الْإِسْلَامَ دِینًا...» امروز، کافران از (زوال) آیین شما، مأیوس شدند بنابراین از آن‌ها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما پذیرفتم.(۳) ➖در این موقع پیامبر(ص) فرمود: اَللّهُ أَکْبَرُ عَلى اِکْمالِ الدِّیْنِ وَ اِتْمامِ النِّعْمَةِ وَ رَضِىَ الرَّبِّ بِرِسالَتِى وَ بِالْوِلایَةِ لِعَلِىٍّ(ع) مِنْ بَعْدِى، ثُمَّ قالَ: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ اَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ: «اللّه اکبر بر تکمیل دین و اتمام نعمت پروردگار و خشنودى خداوند از رسالت من و ولایت على(ع) بعد از من، سپس فرمود: هر کس من مولاى اویم على(علیه السلام)مولاى او است، خداوندا! آن کس که او را دوست بدارد دوست بدار، و آن کس که او را دشمن دارد، دشمن بدار، هر کس او را یارى کند یارى کن، و هر کس دست از یاریش بر دارد دست از یارى او بردار». سپس شوری در بین جمعیت افتاد و مردم برای تبریک به سمت علی(ع) هجوم آوردند. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢فضیلت روز غدیر خم در فضیلت غدیر خم، امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) فرموده است: «إِذَا كَانَ یوْمُ الْقِیامَةِ زُفَّتْ أَرْبَعَةُ أَیامٍ إِلَی اللَّهِ كَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَی خِدْرِهَا قیلَ ما هذِهِ الاْیامُ قالَ: یوْمُ الاْءَضْحَی وَ یوْمُ الْفِطْرِ وَ یوْمُ الْجُمُعَةِ وَ یوْمُ الْغَدِیرِ وَ إِنَّ یوْمَ الْغَدِیرِ بَینَ الاَْضْحی وَ الْفِطْرِ وَ الْجُمُعَةِ كَالْقَمَرِ بَینَ الْكَوَاكِبِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی نَجَافِیهِ اِبْرَاهِیمُ الْخَلِیلُ مِنَ النَّارِ فَصَامَهُ شُكْرا للَّهِ وَ هُوَ الْیومُ الَّذِی اَكْمَلَ اللَّهُ بِهِ الدِّینَ فِی اِقَامَةِ النَّبِی(ص) عَلِیا اَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ عَلَما وَ اَبَانَ فَضِیلَتَهُ وَ وَصَاءَتَهُ فَصَامَ ذَلِكَ الْیوْمَ وَ اِنَّهُ لَیوْمُ الْكَمَالِ وَ یوْمُ مَرغَمَةِ الشَّیطَانِ وَ یوْمُ تَقَبُّلِ اَعْمَالِ الشِّیعَةِ وَ مُحِبِّی آلِ مُحَمَّدٍ» در هنگام قیامت، چهار روز را آرایش كرده نزد خدای سبحان می‌آورند؛ چنان كه عروس را [در شب زفاف] به حجله می‌برند. از حضرت پرسیده شد: این ایام كدام اند؟ فرمود: روز قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدیر است. و روز «غدیر» بین روزِ فطر و روز جمعه مثل ماه است در میان ستارگان. آن روزی است كه حضرت ابراهیم خلیل (ع) از آتش نجات پیدا كرد و روزه گرفت و از خدا تشكر كرد. روز غدیر روزی است كه خداوند به وسیله آن دین را كامل كرد و پیامبر(ص) علی (ع)را به عنوان امیرالمؤمنین معرفی كرد و فضائل وی را برشمرد و جانشین بودن وی را [از طرف خدای سبحان به همگان] اعلام كرد و به میمنت این روز، روزه گرفت؛ چرا كه روز كمال است و روز ناامیدی شیطان و روز قبولی اعمال شیعیان و دوستداران آل محمد (ص)است.»(۴) 🔵جلوه های غدیر خم غدیر خم در اعمال و عبادت هایی جلوه کرده است که به عنوان اعمال این روز مطرح می‌شود اما در واقع بیانگر اهمیت این اعمال در کمال انسان است که چهار عمل بیشتر از همه مورد تأکید می باشد 🔹روزه یکی از عبادت های مهم که در روز غدیر خم جلوه می کند روزه است ، در این خصوص امام صادق (ع) فرموده است: «ثواب روزه این روز، معادل روزه شصت ماه است.» «روزه عید غدیرخم در نزد خدای سبحان، معادل یكصد حج و یكصد عمره پذیرفته شده است.» «همه انبیاء به جانشینان خود سفارش می‌كردند كه روز تعیین جانشین را روزه بدارند.» «روزه روز غدیرخم، كفاره شصت سال است.» 🔹نماز امام صادق(ع) فرموده است: «كسی كه نیم ساعت قبل از ظهر، [در روز عید] دو ركعت نماز شكر بگذارد و در هر ركعت ده مرتبه سوره حمد، ده بار سوره قل هو الله احد، ده بار سوره انا انزلناه فی لیلة القدر و ده بار آیة الكرسی بخواند، نمازش نزد خدای متعال برابر است با هزار حج و عمره و هر حاجتی چه دنیوی و چه اخروی از خداوند بخواهد، به آسانی و در كمال سلامتی بر آورده‌اش خواهد كرد.» 🔹احسان و نیكی یكی دیگر از جلوه‌های ویژه روز عید غدیر، احسان و نیكی به دیگران، از جمله به خانواده و برادران دینی است. حضرت علی (ع) «معاش خانواده تان را توسعه دهید! به برادرانتان نیكی كنید! شكر گزار نعمتهای الهی باشید! با خوشحالی و چهره شاداب همدیگر را ملاقات كنید! انفاق یك درهم در این روز، مساوی است با دویست هزار درهم. هر كه در این روز مؤمنی را افطاری دهد، مانند كسی است كه ده «فئام» را افطار داده باشد. شخصی از امیرالمؤمنین پرسید «فئام» چیست؟ حضرت فرمود: هر فئام عبارت است از دویست هزار نبی، صدیق و شهید. پس اگر فردی چند نفر از اهل ایمان را افطار دهد، چه پاداشی خواهد داشت! برای چنین فردی من از جانب خدا ضامن می‌شوم كه دُچار فقر و كفر نشود.» 🔹دعا یكی از آداب شب عید غدیر، دعا خواندن است و دعا وسیله ارتباط مخلوق با خالق است و سبب توجه و عنایت خدای مهربان با بنده خاضع و محتاج خود می‌شود؛ چرا كه خودش فرموده است: «قُلْ ما یعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُكُم»؛« [ای پیامبر!] بگو اگر دعا و درخواست شما نباشد، خدا به شما توجه نخواهد كرد...» 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستانی جالب خوب است بیان ماجرای مهم غدیر خم را را با این داستان جالب به پایان ببریم . پس از آنکه پیامبر(ص)، مسئله ولایت را به مردم اعلام کرد، و این خبر در شهرهای مختلف منتشرشد، شخصی به نام نعمان بن حارث فهری نزد ایشان آمد و با حالت اعتراض به پیامبر(ص) گفت: ما را به توحید و قبول رسالتت و انجام جهاد و حج و روزه و نماز و زکات امر کردی؛ ماهم قبول کردیم. اما به این مقدار راضی نشدی تا اینکه این جوان را منصوب کردی و او را ولی ما قرار دادی. آیا این اعلام ولایت از ناحیه خودت بود یا از سوی خدا؟ به محض اینکه حضرت به او فرمود که از ناحیه خداوند است، با حالت انکار از خداوند خواست که اگر این حکم از جانب اوست، سنگی از آسمان بر سرش فرود آید. در این هنگام سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و در دم جان باخت. در این هنگام آیات ابتدایی سوره معارج نازل شد: سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِع...؛ سؤال‌کننده‌ای درخواست عذابی کرد که واقع شد.(۵) 💠داستان روزی پیامبر(ص)پرسیدند:کدامیک از شما در تمام روزگار روزه است؟سلمان گفت:من یا رسول الله،پیامبر پرسش کردند:کیست از شما که هر شب تا صبح احیاء بدارد؟ سلمان پاسخ داد:یا رسول الله من،پس سؤال کردند:کدامین از شما هر شب قرآن را ختم می کند؟ باز سلمان گفت:من یا رسول الله،عمر غضبناک شد و گفت:یا رسول الله این شخص می خواهد بر ما قریش افتخار کند،این ادعاها را می کند پیامبر فرمودند:فلانی تو چه می دانی که سلمان در میان امت من مثل لقمان حکیم است از او بپرس تا برایت بیان کند.پس او از سلمان پرسید:ای بنده خدا آیا گمان می کنی همیشه روزه داری با آنکه من دیده ام یشتر روزها طعام می خوری؟سلمان فرمود آن طور که تو گمان کردی نیست من در هر ماه سه روز را روزه می گیرم و خدای عزّوجلّ فرموده است:«مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» هر کس حسنه ای بیاورد پس برای او ده برابر آن می باشد و من علاوه بر این،ماه شعبان را هم به رمضان وصل می کنم. او گفت:و این گونه پنداشتی که هر شب را تا صبح به احیاء می گذرانی؟ سلمان فرمود:بله وی گفت: چگونه و حال آنکه من دیده ام بیشتر شب را می خوابی؟سلمان فرمود:این طور که تو می پنداری نیست من از حبیب خود رسول خدا شنیدم؛که می فرمود:کسی که در بسترش شب را تا به صبح با وضو سپری کند،گوئی آن شب را احیاء کرده است؛و من همیشه با طهارت به بستر می روم.در پایان پرسید:با اینکه من دیده ام تو بیشتر ایام ساکتی پس چگونه مدعی هستی که ختم قرآن می کنی؟سلمان پاسخ داد:من شنیدم از حبیبم رسول الله که به امیرالمؤمنین فرمود:یا ابا الحسن مَثَل تو در میان امت مَثَل سوره توحید است هر کس یک بار این سوره را بخواند یک سوم قرآن را خوانده و کسی که دو مرتبه آن را بخواند دو ثلث قرآن را خوانده و هر کس سه مرتبه قل هو الله احد را بخواند حتما ختم قرآن را کرده است. پس پیامبر(ص) خطاب به علی(ع) فرمودند:هر کس تو را با زبان دوست بدارد یک سوم ایمانش کامل است و هر کس تو را با زبان و قلبش دوست بدارد دو سوم ایمانش کامل شده و کسی که با زبان و قلب تو را دوست بدارد و با دستش تو را یاری کند ایمانش کامل است.(۶) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.الاحتجاج: ج۱ ص۱۳۳ ۲.مائده/۶۷. ۳.مائده/۳. ۴.الغدیر، ج 1، ص ۲۸۷. ۵.رجوع شود؛ تفسیر نمونه،‌ ج۲۵، ص۸، المیزان،ج۲۰، ص۱۱. ۶.لئالی الاخبار ص۲۱۴. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🛑مرکز خدمات حوزه های علمیه حمایت مرکزخدمات حوزه‌های علمیه از طلاب خواهر پژوهشگر رئیس اداره امور پژوهشگران حوزه های علمیه خواهران از آغاز حمایت‌های مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از طلاب خواهر پژوهشگر خبر داد. بعد از مهلت مقرر، گزارش نهایی از سامانه گرفته شد و مرحله امتیازدهی و رتبه بندی در این اداره با دریافت اطلاعات و مستندات آغاز گردید که همکاران این اداره توانستند با امتیازدهی به فعالیت‌های ۱۳۰۰ پژوهشگر، ۵۰۰ نفر را به عنوان حائز رتبه پژوهشی مشخص کنند. پس از ارتقا و بهینه سازی سامانه نجم، فراخوان سراسری پژوهشگران از خردادماه سال جاری آغاز شده و پس از اصلاح زیرساخت‌های سامانه مذکور، امتیازدهی و رتبه‌بندی پژوهشگران به صورت سیستمی و هوشمند انجام خواهد شد. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d