غدیر خم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
کسی که روزه قضا بر عهده دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد اما کسی که روزه استیجاری بر عهده دارد می تواند روزه مستحبی بگیرد .
💠نقل تاریخی ماجرای غدیر
➖امام باقر(ع) فرمود:«حَجَّ رَسُولُ اللَّهِ (ص ) مِنَ الْمَدِینَهْ وَ قَدْ بَلَّغَ جَمِیعَ الشَّرَائِعِ قَوْمَهُ غَیْرَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَهْ فَأَتَاهُ جَبْرَئِیلُ فَقَالَ لَهُ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ اسْمُهُ یُقْرِئُکَ وَ یَقُولُ لَکَ إِنِّی لَمْ أَقْبَضْ نَبِیّاً (ص) مِنْ أَنْبِیَائِی وَ لَا رَسُولًا مِنْ رُسُلِی إِلَّا بَعْدَ إِکْمَالِ دِینِی وَ تَأْکِیدِ حُجَّتِی وَ قَدْ بَقِیَ عَلَیْکَ مِنْ ذَلِکَ فَرِیضَتَانِ مِمَّا یَحْتَاجُ أَنْ تُبَلِّغَهُمَا قَوْمَکَ فَرِیضَهْ الْحَجِّ وَ فَرِیضَهْ الْوَلَایَهْ وَ الْخِلَافَهْ مِنْ بَعْدِک...»(۱)
رسول خدا (ص) از مدینه به حج رفت، زیرا همه احکام غیر از حج و ولایت را به قوم خود تعلیم داده بود، از این رو جبرئیل نزد وی آمده و گفت: «ای محمّد، خداوند عزّوجلّ بر تو سلام می¬کند و میگوید: من هیچ نبی یا رسولی از انبیا و رسل خود قبض را روح ننموده¬ام مگر اینکه دین خود را کامل و حجّت خویش را تأکید کرده باشم، و بر تو انجام دو فریضه باقی مانده است که قوم تو نیازمند ابلاغ آن هستند: فریضه حج و فریضه ولایت و خلافت پس از خودت .
➖با این دستور خداوند منادی پیامبر ندا در مدینه ندا سر داد که ای مردم! پیامبر عازم حج است و می خواهد اعمال حج را به شما تعلیم فرماید. هزاران نفر مشتاقانه آماده همراهی پیامبر در این سفر مهم شدند .
پیامبر و مسلمانان از مدینه عازم مکه شدند .
➖هنگامی که به میقات ذوالحُلیفه رسیدند پیامبر در مسجد شجره احرام بست و لبیک گفت مسلمانان نیز تبعیت کردند و صدای لبیک فضا را پر کرد. و با شکوه خاصی پیامبر و مسلمانان عمل حج را آغاز کردند.
➖هنگامی که به عرفات رسیدند جبرییل نازل شد و گفت «یا محمد إنَّ اللهَ عز و جل یُقرُئکَ السلامَ و یَقولُ لَک إنّه قَد دَنا أجلَک و مُدَّتَک...» ای محمد خدا سلامت می رساند و می فرماید مدت تمام شده و عمرت به سر آمده به تو خبر می دهم از چیزی که از آن گریزی نیست باید وصیت کنی و میراث علوم انبیا قبل از خود ، سلاح ،تابوت و تمام ودایعی که از پیامبران در نزد توست را به وصی ،جانشین و حجت من بر بندگانم علی بن ابی طالب تسلیم کنی.
امام باقر(ع) در ادامه فرمود: «فَخَشِیَ رسولُ الله قومَه و أهلَ النفاق و الشِّقاقِ أَن یَتَفَرَّقوا و یَرجِعوا الی الجاهلیه لِما عَرَفَ مِن عَداوَتِهم و ما یَبطُنونَ علیه أنفسَهم لِعلیٍّ مِن البغضاء» از آن جایی که پیامبر از عداوت عده ای از اهل نفاق نسبت به علی(ع) خبر داشت از ترس آن که مبادا از دین برگردند و به جاهلیت روی آورند از جبرییل خواست تا خداوند وعده عصمت بیاورد یعنی محفوظ ماندن دین از شر منافقان تضمین شود.
➖هنگامی که پیامبر و مسلمانان به منا رسیدند جبرییل در مسجد خیف بر پیامبر نازل شد و دستور خداوند را تکرار کرد اما بازهم از تضمین عصمت (محفوظ ماندن از خطر منافقان) سخنی نیامد پیامبر ای جبرییل می ترسم قوم من مرا تکذیب کنند و گفتارم در مورد علی را قبول نکنند منتظر فرصتی هستم تا این وظیفه خطیر را به شایستگی انجام دهم .
➖پیامبر و مسلمانان حرکت کردند وقتی به صحرای غدیر خم رسیدند جبرییل نازل شد و آیه مهم تبلیغ را بر پیغمبر خواند:« يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام ندادهای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه میدارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران (لجوج) را هدایت نمیکند.(۲)
وقتی این آیه نازل شد پیامبر دستور توقف صادر فرمود ؛«أَیها الناس اَجیبوا داعی اللَّه أَنا رسولُ اللَّه» ای مردم، دعوت کننده خدا را اجابت کنید که من پیام آور خدایم. و این کنایه از آن بود که هنگام ابلاغ پیام مهمی فرا رسیده است.
سپس فرمان دادند تا منادی ندا کند: «همه مردم متوقف شوند و آنان که پیش رفته اند بازگردند و آنان که پشت سر هستند توقف کنند».
[ادامه در صفحه بعدی]
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
➖پس از این دستور همه مرکب ها متوقف شدند، و کسانی که پیش تر رفته بودند بازگشتند و همه مردم در منطقه غدیر پیاده شدند و هر یک برای خود جایی پیدا کردند، و کم کم آرام گرفتند. شدت گرما در اثر حرارت آفتاب و داغی زمین سوزنده و به حدی ناراحت کننده بود که مردم و حتی خود حضرت گوشه ای از لباس خود را به سرانداخته و گوشه ای از آن را زیر پای خود قرار داده بودند، و عده ای از شدت گرما عبای خود را به پایشان پیچیده بودند.
➖سپس در زیر سایبان، سنگ ها را روی هم چیدند و از رواندازهای شتران و سایر مرکب ها هم کمک گرفتند و منبری به بلندی قامت حضرت ساختند و روی آن پارچه ای انداختند، و آن را طوری بر پا کردند که نسبت به دو طرف جمعیت در وسط قرار بگیرد و پیامبر (ص) هنگام سخنرانی مشرف بر مردم باشد تا صدای حضرت به همه برسد و همه او را ببینند. البته ربیعة بن امیة بن خلف کلام حضرت را برای مردم تکرار می کرد تا افرادی که دورتر قرار داشتند مطالب را بهتر بشنوند.
انتظار مردم به پایان رسید.
➖ابتدا منادی حضرت ندای نماز جماعت داد، و سپس نماز ظهر را به جماعت خواندند. بعد از آن مردم ناظر بودند که پیامبر (ص) بر فراز آن منبر ایستادند و امیرالمومنین(ع) را فراخواندند و به ایشان دستور دادند بالای منبر بیایند و در سمت راستشان بایستند. قبل از شروع خطبه، امیرالمؤمنین (ع) یک پله پایین تر بر فراز منبر در طرف راست حضرت ایستاده بودند.
➖سپس آن حضرت نگاهی به راست و چپ جمعیت نمودند و منتظر شدند تا مردم کاملاً جمع شوند. پس از آماده شدن مردم، پیامبر سخنرانی تاریخی و آخرین خطابه رسمی خود را برای جهانیان آغاز کردند.
پیامبر سخنان تاریخی شان را شروع کردند تا اینکه دست علی(ع) را بلند نمود تا مردم او را ببینند و فرمود: ألَسْتُ أوْلَى بِكُمْ مِنْ أنْفُسِكُمْ«ای مردم، آیا من از خود شما، به ولایت [سرپرستی] شما سزاوارتر نیستم؟
مردم پاسخ دادند: آری، ای رسول خدا.
حضرت فرمود: مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا عَلِىٌّ مَوْلاَهُ؛ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ، وَ انْصُرْ مَنْ نّصَرَهُ، وَ اخْذُل مَنْ خَذَلَه
پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا(ص) سه بار این جمله را تکرار کرد و فرمود: «خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن هر کسی را که علی را دوست دارد و او را مولای خود بداند و دشمن بدار هر کسی را که او را دشمن میدارد و یاری نما هر کسی را که او را یاری مینماید و به حال خود رها کن هر کس را که او را وا میگذارد.» سپس خطاب به مردم فرمود: «حاضران این پیام را به غایبان برسانند.
➖خطبه مهم پیامبر در حالی تمام شد که عرق از سر و روی هر دو جاری بود هنور صف های جمعیت متفرق نشده بودند که امین وحی نازل شد و این آیه را آورد: ...الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکمُ الْإِسْلَامَ دِینًا...» امروز، کافران از (زوال) آیین شما، مأیوس شدند بنابراین از آنها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما پذیرفتم.(۳)
➖در این موقع پیامبر(ص) فرمود:
اَللّهُ أَکْبَرُ عَلى اِکْمالِ الدِّیْنِ وَ اِتْمامِ النِّعْمَةِ وَ رَضِىَ الرَّبِّ بِرِسالَتِى وَ بِالْوِلایَةِ لِعَلِىٍّ(ع) مِنْ بَعْدِى، ثُمَّ قالَ: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ اَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ:
«اللّه اکبر بر تکمیل دین و اتمام نعمت پروردگار و خشنودى خداوند از رسالت من و ولایت على(ع) بعد از من، سپس فرمود: هر کس من مولاى اویم على(علیه السلام)مولاى او است، خداوندا! آن کس که او را دوست بدارد دوست بدار، و آن کس که او را دشمن دارد، دشمن بدار، هر کس او را یارى کند یارى کن، و هر کس دست از یاریش بر دارد دست از یارى او بردار».
سپس شوری در بین جمعیت افتاد و مردم برای تبریک به سمت علی(ع) هجوم آوردند.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢فضیلت روز غدیر خم
در فضیلت غدیر خم، امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) فرموده است:
«إِذَا كَانَ یوْمُ الْقِیامَةِ زُفَّتْ أَرْبَعَةُ أَیامٍ إِلَی اللَّهِ كَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَی خِدْرِهَا قیلَ ما هذِهِ الاْیامُ قالَ: یوْمُ الاْءَضْحَی وَ یوْمُ الْفِطْرِ وَ یوْمُ الْجُمُعَةِ وَ یوْمُ الْغَدِیرِ وَ إِنَّ یوْمَ الْغَدِیرِ بَینَ الاَْضْحی وَ الْفِطْرِ وَ الْجُمُعَةِ كَالْقَمَرِ بَینَ الْكَوَاكِبِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی نَجَافِیهِ اِبْرَاهِیمُ الْخَلِیلُ مِنَ النَّارِ فَصَامَهُ شُكْرا للَّهِ وَ هُوَ الْیومُ الَّذِی اَكْمَلَ اللَّهُ بِهِ الدِّینَ فِی اِقَامَةِ النَّبِی(ص) عَلِیا اَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ عَلَما وَ اَبَانَ فَضِیلَتَهُ وَ وَصَاءَتَهُ فَصَامَ ذَلِكَ الْیوْمَ وَ اِنَّهُ لَیوْمُ الْكَمَالِ وَ یوْمُ مَرغَمَةِ الشَّیطَانِ وَ یوْمُ تَقَبُّلِ اَعْمَالِ الشِّیعَةِ وَ مُحِبِّی آلِ مُحَمَّدٍ»
در هنگام قیامت، چهار روز را آرایش كرده نزد خدای سبحان میآورند؛ چنان كه عروس را [در شب زفاف] به حجله میبرند. از حضرت پرسیده شد: این ایام كدام اند؟ فرمود: روز قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدیر است. و روز «غدیر» بین روزِ فطر و روز جمعه مثل ماه است در میان ستارگان. آن روزی است كه حضرت ابراهیم خلیل (ع) از آتش نجات پیدا كرد و روزه گرفت و از خدا تشكر كرد. روز غدیر روزی است كه خداوند به وسیله آن دین را كامل كرد و پیامبر(ص) علی (ع)را به عنوان امیرالمؤمنین معرفی كرد و فضائل وی را برشمرد و جانشین بودن وی را [از طرف خدای سبحان به همگان] اعلام كرد و به میمنت این روز، روزه گرفت؛ چرا كه روز كمال است و روز ناامیدی شیطان و روز قبولی اعمال شیعیان و دوستداران آل محمد (ص)است.»(۴)
🔵جلوه های غدیر خم
غدیر خم در اعمال و عبادت هایی جلوه کرده است که به عنوان اعمال این روز مطرح میشود اما در واقع بیانگر اهمیت این اعمال در کمال انسان است که چهار عمل بیشتر از همه مورد تأکید می باشد
🔹روزه
یکی از عبادت های مهم که در روز غدیر خم جلوه می کند روزه است ، در این خصوص امام صادق (ع) فرموده است:
«ثواب روزه این روز، معادل روزه شصت ماه است.»
«روزه عید غدیرخم در نزد خدای سبحان، معادل یكصد حج و یكصد عمره پذیرفته شده است.»
«همه انبیاء به جانشینان خود سفارش میكردند كه روز تعیین جانشین را روزه بدارند.» «روزه روز غدیرخم، كفاره شصت سال است.»
🔹نماز
امام صادق(ع) فرموده است:
«كسی كه نیم ساعت قبل از ظهر، [در روز عید] دو ركعت نماز شكر بگذارد و در هر ركعت ده مرتبه سوره حمد، ده بار سوره قل هو الله احد، ده بار سوره انا انزلناه فی لیلة القدر و ده بار آیة الكرسی بخواند، نمازش نزد خدای متعال برابر است با هزار حج و عمره و هر حاجتی چه دنیوی و چه اخروی از خداوند بخواهد، به آسانی و در كمال سلامتی بر آوردهاش خواهد كرد.»
🔹احسان و نیكی
یكی دیگر از جلوههای ویژه روز عید غدیر، احسان و نیكی به دیگران، از جمله به خانواده و برادران دینی است. حضرت علی (ع)
«معاش خانواده تان را توسعه دهید! به برادرانتان نیكی كنید! شكر گزار نعمتهای الهی باشید! با خوشحالی و چهره شاداب همدیگر را ملاقات كنید! انفاق یك درهم در این روز، مساوی است با دویست هزار درهم. هر كه در این روز مؤمنی را افطاری دهد، مانند كسی است كه ده «فئام» را افطار داده باشد.
شخصی از امیرالمؤمنین پرسید «فئام» چیست؟ حضرت فرمود:
هر فئام عبارت است از دویست هزار نبی، صدیق و شهید. پس اگر فردی چند نفر از اهل ایمان را افطار دهد، چه پاداشی خواهد داشت! برای چنین فردی من از جانب خدا ضامن میشوم كه دُچار فقر و كفر نشود.»
🔹دعا
یكی از آداب شب عید غدیر، دعا خواندن است و دعا وسیله ارتباط مخلوق با خالق است و سبب توجه و عنایت خدای مهربان با بنده خاضع و محتاج خود میشود؛ چرا كه خودش فرموده است:
«قُلْ ما یعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُكُم»؛« [ای پیامبر!] بگو اگر دعا و درخواست شما نباشد، خدا به شما توجه نخواهد كرد...»
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستانی جالب
خوب است بیان ماجرای مهم غدیر خم را را با این داستان جالب به پایان ببریم .
پس از آنکه پیامبر(ص)، مسئله ولایت را به مردم اعلام کرد، و این خبر در شهرهای مختلف منتشرشد، شخصی به نام نعمان بن حارث فهری نزد ایشان آمد و با حالت اعتراض به پیامبر(ص) گفت: ما را به توحید و قبول رسالتت و انجام جهاد و حج و روزه و نماز و زکات امر کردی؛ ماهم قبول کردیم. اما به این مقدار راضی نشدی تا اینکه این جوان را منصوب کردی و او را ولی ما قرار دادی. آیا این اعلام ولایت از ناحیه خودت بود یا از سوی خدا؟ به محض اینکه حضرت به او فرمود که از ناحیه خداوند است، با حالت انکار از خداوند خواست که اگر این حکم از جانب اوست، سنگی از آسمان بر سرش فرود آید. در این هنگام سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و در دم جان باخت. در این هنگام آیات ابتدایی سوره معارج نازل شد: سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِع...؛ سؤالکنندهای درخواست عذابی کرد که واقع شد.(۵)
💠داستان
روزی پیامبر(ص)پرسیدند:کدامیک از شما در تمام روزگار روزه است؟سلمان گفت:من یا رسول الله،پیامبر پرسش کردند:کیست از شما که هر شب تا صبح احیاء بدارد؟ سلمان پاسخ داد:یا رسول الله من،پس سؤال کردند:کدامین از شما هر شب قرآن را ختم می کند؟ باز سلمان گفت:من یا رسول الله،عمر غضبناک شد و گفت:یا رسول الله این شخص می خواهد بر ما قریش افتخار کند،این ادعاها را می کند پیامبر فرمودند:فلانی تو چه می دانی که سلمان در میان امت من مثل لقمان حکیم است از او بپرس تا برایت بیان کند.پس او از سلمان پرسید:ای بنده خدا آیا گمان می کنی همیشه روزه داری با آنکه من دیده ام یشتر روزها طعام می خوری؟سلمان فرمود آن طور که تو گمان کردی نیست من در هر ماه سه روز را روزه می گیرم و خدای عزّوجلّ فرموده است:«مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» هر کس حسنه ای بیاورد پس برای او ده برابر آن می باشد و من علاوه بر این،ماه شعبان را هم به رمضان وصل می کنم.
او گفت:و این گونه پنداشتی که هر شب را تا صبح به احیاء می گذرانی؟ سلمان فرمود:بله وی گفت: چگونه و حال آنکه من دیده ام بیشتر شب را می خوابی؟سلمان فرمود:این طور که تو می پنداری نیست من از حبیب خود رسول خدا شنیدم؛که می فرمود:کسی که در بسترش شب را تا به صبح با وضو سپری کند،گوئی آن شب را احیاء کرده است؛و من همیشه با طهارت به بستر می روم.در پایان پرسید:با اینکه من دیده ام تو بیشتر ایام ساکتی پس چگونه مدعی هستی که ختم قرآن می کنی؟سلمان پاسخ داد:من شنیدم از حبیبم رسول الله که به امیرالمؤمنین فرمود:یا ابا الحسن مَثَل تو در میان امت مَثَل سوره توحید است هر کس یک بار این سوره را بخواند یک سوم قرآن را خوانده و کسی که دو مرتبه آن را بخواند دو ثلث قرآن را خوانده و هر کس سه مرتبه قل هو الله احد را بخواند حتما ختم قرآن را کرده است.
پس پیامبر(ص) خطاب به علی(ع) فرمودند:هر کس تو را با زبان دوست بدارد یک سوم ایمانش کامل است و هر کس تو را با زبان و قلبش دوست بدارد دو سوم ایمانش کامل شده و کسی که با زبان و قلب تو را دوست بدارد و با دستش تو را یاری کند ایمانش کامل است.(۶)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.الاحتجاج: ج۱ ص۱۳۳
۲.مائده/۶۷.
۳.مائده/۳.
۴.الغدیر، ج 1، ص ۲۸۷.
۵.رجوع شود؛ تفسیر نمونه، ج۲۵، ص۸، المیزان،ج۲۰، ص۱۱.
۶.لئالی الاخبار ص۲۱۴.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
#اطلاعیه
🛑مرکز خدمات حوزه های علمیه
حمایت مرکزخدمات حوزههای علمیه از طلاب خواهر پژوهشگر
رئیس اداره امور پژوهشگران حوزه های علمیه خواهران از آغاز حمایتهای مرکز خدمات حوزههای علمیه از طلاب خواهر پژوهشگر خبر داد.
بعد از مهلت مقرر، گزارش نهایی از سامانه گرفته شد و مرحله امتیازدهی و رتبه بندی در این اداره با دریافت اطلاعات و مستندات آغاز گردید که همکاران این اداره توانستند با امتیازدهی به فعالیتهای ۱۳۰۰ پژوهشگر، ۵۰۰ نفر را به عنوان حائز رتبه پژوهشی مشخص کنند.
پس از ارتقا و بهینه سازی سامانه نجم، فراخوان سراسری پژوهشگران از خردادماه سال جاری آغاز شده و پس از اصلاح زیرساختهای سامانه مذکور، امتیازدهی و رتبهبندی پژوهشگران به صورت سیستمی و هوشمند انجام خواهد شد.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
اوصاف علی(ع)
[منبر ۲۰ دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
🌸شعر
درمکتب لایموت دردانه علی است
در کون و مکان شاهد فرزانه علی است
در کعبه ظهور کرده تابر همه خلق
معلوم شود که صاحب خانه علی است
خانه کعبه صدف گشت که معلوم شود
بین ابناء بشر گوهر یک دانه علی است
🟢اهمیت ذکر فضایل علی(ع)
در اهمیت ذکر فضایل و اوصاف حضرت امیر(ع) احادیث زیادی وارد شده است، از آن جمله است که پیامبر(ص)فرمود؛
«لِأَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَضَائِلُ لاَ تُحْصَى كَثْرَةً فَمَنْ ذَكَرَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِذَلِكَ اَلْكِتَابَةِ رَسْمٌ وَ مَنِ اِسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالسَّمَاعِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالنَّظَرِ». خداوند برای برادرم علی (ع) فضایلی قرار داده که از شماره بیرون است . هر کس یکی از فضایل او را بیان و بدان معترف باشد، خداوند گناهان گذشته و آینده اش را خواهد بخشید و کسی که فضیلتی را از او بنویسد تا وقتی که از آن نوشته اثری باقی است فرشته ها برایش طلب آمرزش می کنند و آنکه به فضایل علی (ع)گوش بسپارد، خداوند گناهانی را که به وسیله گوش دادن مرتکب شده، می بخشد . هر کس به نوشته ای در فضیلت علی (ع)نگاه کند، گناهانی را که به وسیله چشم انجام داده است، مورد آمرزش قرار خواهد داد .(۱)
🟢 اوصاف متضاد علی (ع)
از مسائلی که سخت توجه دانشمندان را به خود جلب نموده، اوصاف متضاد علی(ع) است .
به طور معمول انسانها یا شجاع اند و اهل تقوی و تقدس نیستند; یا دلسوزند و شجاعت ندارند; یا حراف و پرسخن هستند; یا ساکت و کم گو; یا زاهدند و اهل سیاست و رزم نیستند و یا ... . ولی علی علیه السلام چنین نیست; بلکه جامع صفات نیکو است
جُمِعَتْ فی صِفاتِکَ الاْضْدادُ
فَلِهَذا عَزَتْ لَکَ الاْنْدادُ
زاهِدٌ حاکِمٌ حَلیمٌ شُجاعٌ
فاتِکٌ ناسِکٌ فَقیرٌ جَوادُ
شیَمٌ ما جُمِعْنَ فی بَشَرٍ قَــطُ
وَ لا حازَ مِثْلَهُنَ الْعِبادُ
خُلُقٌ یُخْجِلُ النَسیمَ مِنَ اللُطْــفِ
وَ بَأْسٌ یَذوبُ مِنْهُ الْجَمادُ
ظَهَرَتْ مِنْکَ لِلْوَرَی مُکْرَماتٌ
فَأقَرَتْ بِفَضْلِکَ الحُسادُ
در صفات تو ضدها جمع شده اند . از این رو، همانند تو کم پیدا است، هم زاهدی و هم حاکم [که نوعا این دو جمع نمی شوند]، هم حلیمی [در نهایت درجه حلم] و هم شجاعی [در نهایت درجه شجاعت]، هم خونریزی [در نهایت درجه خونریزی آنجایی که باید خون کثیفی را ریخت] و هم عابدی [در منتهای درجه عبادت]، فقیری و بخشندگی ، خلقهای که نسیم از لطافت آن شرمسار و خجل است و شدت [و قدرت و صلابتی که] جمادات به موجب آن ذوب می شوند مکارم اخلاقی که از تو ظاهر شد مورد اعتراف حسودان هم واقع شده است.
اوصاف انبیا و ملایکه
🟢
پیامبر اکرم(ص) به بیانهای مختلفی از شباهت حضرت علی (ع) و عدهای از انبیا سخن گفتهاند؛ ولی فعلا مجال بحث درباره آنها وجود ندارد، لذا سه مورد از آنها تقدیم می شود
مَنْ أرادَ أنْ یَنْظُرَ إلى إسْرافیلَ فی هَیْـبَتِهِ وَ إلى میکائیلَ فی رُتْبَتِهِ وَ إلى جَبرائیلَ فی جَلالَتِهِ وَ إلى آدَمَ فی سِلْمِهِ وَ إلى نُوح فی حُسْنِهِ وَ إلى إ بْراهیمَ فی خُلَّتِهِ وَ إلى یَعْقُوبَ فی حُزْنِهِ وَ إلى یُوسُفَ فی جَمالِهِ وَ إلى مُوسى فی مُناجاتِهِ وَ إلى أیُّوبَ فی صَبْرِهِ وَ إلى یَحْیى فی زُهْدِهِ وَ إلى عیسى فی سُنَنِهِ وَ إلى یُونُسَ فی وَرَعِهِ وَ إلى مُحَمَّد فی جِسْمِهِ وَ خُلْقِهِ، فَلْیَنْظُرْ إلى علیّ؛ فإنَّ فیه تِسْعینَ خَصْلَةً مِنْ خِصالِ الْأنبیاءِ، جَمَعَهَا اللهُ فیهِ وَ لَمْ تُجْمَعْ فی أحَد غَیْرِهِ».
(هر که مى خواهد هیبت اسرافیل و مقام میکائیل و جلالت جبرائیل و سلامتِ نفس آدم و نیکویى نوح و خدا دوستىِ ابراهیم و حزن یعقوب و جمال یوسف و راز و نیاز موسى و شکیبایى ایّوب و زُهد یحیى و آیین و روش عیسى و پرهیزکارى یونس و خلقت نیکو و اخلاق نیک محمّد را ببیند، علىّ را بنگرد؛ چرا که در وى نَود خصلت از خصلتهاى پیامبران نهفته است که خدا آنها را در او گردآورده و در هیچ کس دیگر چنین خصلتهایى جمع نشده است(۲)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔵اوصاف قرآنی
آیاتی از قرآن هستند که درباره امام علی(ع) نازل شدهاند یا امام علی(ع) مصداق آنها معرفی شده است. از ابنعباس نقل شده است آن مقدار از قرآن كه درباره على(ع) نازل شده، درباره هيچكس نازل نشده است همچنین ابنعباس از رسول خدا(ص) نقل کرده خدا آیهای را نازل نکرد که در آن «یا أیها الذین آمنوا» باشد، مگر آنکه علی در رأس مؤمنان و امیر آنان است او نزول بیش از ۳۰۰ آیه را در مدح علی(ع) دانسته است.
👈در این مبحث صرفا آیاتی که اوصاف و ویژگیهای اخلاقی-رفتاری آن حضرت را بیان فرموده مورد اشاره قرار می دهیم؛
🔷 آیه ولایت( عبادت و احسان)
«إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» .آیه ۵۵ سوره مائده
سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند؛ همانها که نماز را برپا میدارند، و در حال رکوع، زکات میدهند.
مفسران شیعه و سنی، شأن نزول این آيه را ماجرای خاتمبخشی حضرت علی(ع) دانستهاند که در حال رکوع، انگشتر خود را به فقیر بخشید.
🔷آیه شراء (از جان گذشتگی)
«وَ مِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّـهِ وَ اللَّـهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ ». آیه ۲۰۷ سوره بقره.
کسانی را ستوده است که حاضرند جان خود را در ازای بهدستآوردن رضایت خداوند فدا کنند.
همه مفسران بر این باورند که این آیه در فضیلت امام علی(ع) نازل شده است. علامه طباطبایی نوشته است: که طبق روایات این آیه درباره ماجرای لیلة المَبیت نازل شده است.[۱۳] در لیلة المبیت مشرکان قصد داشتند به خانه پیامبر اکرم(ص) در مکه حمله کنند و او را به قتل برسانند. در این شب، امام علی(ع) برای حفظ جان پیامبر در بستر او خوابید.
🔷آیه صادقین(راستگویی)
يا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقوا الله وَ كُونُوا مَعَ الصّادقين
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از خدا بپرهيزيد و با صادقان باشيد.
۱۱۹ سوره توبه
در روایات شیعه، صادقین به اهلبیت(ع) تفسیر شده است.
🔷آیه خیر البریه(اعمال صالح)
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَـٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ ﴿ بینه/7﴾
در حقيقت كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند، آنان بهترين آفريدگانند.
براساس روایاتِ شیعه و سنی، این گروه امام علی(ع) و شیعیان او هستند
🔷آیه صالحالمؤمنین(اعمال صالح)
«فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَٰلِكَ ظَهِيرٌ»
زیرا خداوند یاور اوست و همچنین جبرئیل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنان پشتیبان اویند.
﴿ تحریم/4﴾
در تفاسیر با استناد به روایاتی از طریق فریقین،تنها مصداق صالحالمومنین امام علی(ع) معرفی شده است.
🔷آیه انفاق
«الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ».﴿ بقره/274﴾
این آیه پاداش کسانی را که در شب و روز، و نهان و آشکارا، انفاق میکنند، نزد پروردگارشان دانسته است..
بهگفته مفسران، این آیه درباره على(ع) نازل شده که چهار درهم داشت و يكى را در شب انفاق كرد، يكى را در روز، يكى را در نهان و يكى را آشكارا.
🔷آیه نجوا
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَاجَیتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَینَ یدَی نَجْوَاکمْ صَدَقَةً ۚ ذَٰلِک خَیرٌ لَّکمْ وَأَطْهَرُ ۚ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿مجادله/۱۲﴾
ای کسانی که ایمان آوردهاید، هرگاه با پیامبر گفتگوی محرمانه میکنید، پیش از گفتگوی محرمانه خود صدقهای تقدیم بدارید. این برای شما بهتر و پاکیزهتر است؛ و اگر چیزی نیافتید بدانید که خدا آمرزنده مهربان است.
بهگفته طبرسی بیشتر مفسران شیعه وسنی امام علی(ع) را تنها کسی دانسته اند که به این آیه عمل کرده است.
🔷آیه تطهیر(عصمت از گناه)
«إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» خداوند فقط میخواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.﴿احزاب/33﴾
مفسران شیعه معتقدند این آیه در خصوص اصحاب کساء نازل شده است.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔷آیات سوره انسان( اطعام)
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا».
و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» میدهند! ﴿انسان/8﴾
بنابر روایات این آیه، درباره بخشش امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) نازل شد. طبق احادیث، حضرت علی(ع)، فاطمه(س) بهخاطر شفای حسنین(ع) سه روز روزه گرفتند و هر سه روز هنگام افطار با اینکه خود گرسنه بودند، غذایشان را به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدند
🔷آیه اهلالذکر(علم و دانش)
«فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ».اگر نمیدانید، از آگاهان بپرسید.﴿نحل/43﴾
بر پایه برخی روایات، اهل ذکر منحصر در اهلبیت پیامبر است
🟢اوصاف حدیثی
در احادیث مختلف پیامبر(ع)، به ویژگی های رفتاری امام علی(ع) اشاره شده است که در یک حدیث هفت ویژگی بیان شده است که آن را بیان میکنیم؛
«یا عَلِيُّ إِنَّكَ تُخَاصَمُ فَتَخْصِمُ بِسَبْعِ خِصَالٍ لَيْسَ لِأَحَدٍ مِثْلُهُنَّ أَنْتَ أَوَّلُ اَلْمُؤْمِنِينَ مَعِي إِيمَاناً وَ أَعْظَمُهُمْ جِهَاداً وَ أَعْلَمُهُمْ بِآيَاتِ اَللَّهِ وَ أَوْفَاهُمْ بِعَهْدِ اَللَّهِ وَ أَرْأَفُهُمْ بِالرَّعِيَّةِ وَ أَقْسَمُهُمْ بِالسَّوِيَّةِ وَ أَعْظَمُهُمْ عِنْدَ اَللَّهِ مَزِيَّةً »(۳)
طبق حدیث فوق حضرت علی(ع) هفت ویژگی دارد که هیچکس این هفت تا را ندارد. اگر هم داشته باشد حضرت علی(ع) در قله قرار دارند پس هیچگاه به او نمیرسد.
هفت ویژگی خاص حضرت علی (ع) از زبان پیامبر (ص) بدین شرح است:
🔶سبقت در ایمان
اولین شخصی که ایمان آورد
پیامبر(ص):«سُبّاقُ الاُمَمِ ثلاثةٌ لَم يَكفُرُوا بِاللّه ِ طَرفَةَ عَينٍ : عليُّ بنُ أبي طالبٍ ، و صاحِبُ ياسِينَ ، و مُؤمنُ آلِ فِرعَونَ ، فهُمُ الصِّدِّيقُونَ و عَلِيٌّ أفضَلُهُم» .
پيشتازان امّتها سه نفرند ، كه آنى به خدا كفر نورزيدند : على بن ابى طالب ، صاحب ياسين ، و مؤمن آل فرعون . اينان همان صدّيقانند و على برترين آنهاست .(۴)
🔶 جهاد در راه خدا
کلام و رفتار امام، جلوه های جهاد در راه خداست ،فرمود؛ «فَاِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ اَبْوَابِ الْجَنَّهِ».
🔶دانش
علی (ع)می فرماید: إنّ رسولُ اللّه ِ (ص) علّمَني ألفَ بابٍ مِن الحلالِ و الحرامِ ، و مِمّا كانَ و مِمّا يكونُ إلى يومِ القيامةِ ، كلُّ بابٍ مِنها يَفتَحُ ألفَ بابٍ ، فذلكَ ألفُ ألفِ بابٍ ، حتّى علِمتُ عِلمَ المَنايا و البَلايا و فَصلَ الخِطابِ .
پيامبر خدا(ص) هزار باب از حلال و حرام و از آنچه بوده و تا قيامت خواهد بود به من آموخت، كه از هر باب آن هزار باب گشوده مى شود، كه هزار هزار باب خواهد شد، چندان كه دانش مرگ و ميرها و بلايا و فصل الخطاب.(۵)
➖شیخ عباس قمی (ره) اعلمیت آن حضرت را از جهاتی مورد اثبات قرار می دهد:
الف - دارای نهایت فطانت و قوت حدس و شدت ذکاوت بودن.
ب - مرجع نهایی در تمام شبهات و مشکلات علمی بودن.
ج - مفاد حدیث «اقضاکم علی علیه السلام » که مستلزم اعلمیت است. زیرا قضا مستلزم علم است.
د - جامعیت در علوم مختلف، مانند تفسیر، نحو، فقه، کلام و..
🔶وفاداری
مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا﴿۲۳﴾
در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستادهاند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.
وفاداری به عهد الهی و همین طور وفاداری به پیمان ها حتی پیمان دشمنان ،ویژگی مهم امام(ع) بوده است
🔶مهربانی
داستان های زیادی از مهربانی حضرت امیر(ع) به ویژه نسبت به محرومان ،مستضعفان و یتیمان گذارش شده است که چند نمونه در آخر ذکر می شود.
🔶عدالت
در عدالت حضرت علی(ع) سخن فراوان است تا جایی که جرج جرداق مسیحی کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» را در توصیف عدالت آن امام عظیم القدر نوشته است.
➖شبی امیرالمومنین (ع) بر بیت المال داخل شد تا تقسیم آنها را در دفتر حساب بنویسد در این هنگام طلحه و زبیر وارد شدند. امام علی (ع) چراغی را که در مقابلش بود خاموش کرد و چراغ دیگری را از خانه اش بیاورند آنها سئوال کردند میان دو چراغ چه فرقی است ؟ فرمودند:
روغن این چراغ از بیت المال است در روشنی و با شما در غیربیت المال سخن گفتن درست نیست.
🔶قرب الهی
قرب الهی به معنای نزدیکی مکانی و زمانی نیست؛ بلکه مراد این است که انسان در اثر حرکت اختیاری و انتخابی که دارد با اعمال و کردار نیکو و دوری از هر زشتی و پلیدی به مقامی برسد که مورد عنایت خاص الهی قرار گیرد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
روزى حضرت امیرالمؤمنین (ع)از جلوى مغازه قصّابى که داراى گوشتهاى خوبى بود عبور نمود، همین که چشم قصّاب به آن حضرت افتاد، عرضه داشت: یا امیرالمؤمنین! گوشت خوب و مناسبى دارم، مقدارى از آن را براى منزل خریدارى نمائید.
امام على (ع) فرمود: پول همراه خود ندارم، قصّاب گفت: مشکلى نیست، من بابت پول آن صبر مىکنم؛ و هر موقع توانستى پولش را بیاور.
حضرت فرمود: خیر، من نسبت به خرید گوشت صبر مىنمایم؛ و نسیه نمىخرم، و بدون آن که گوشت خریدارى نماید به حرکت خود ادامه داد و رفت.
💠داستان
مردى خدمت على (ع) آمد و عرض کرد:
یا امیرالمؤمنین من حاجتى دارم .
حضرت فرمود:
حاجتت را روى زمین بنویس ! زیرا که من گرفتارى تو را آشکارا در چهره تو مى بین و لازم نیست بیانش کنی!
مرد روى زمین نوشت .
” انا فقیر محتاج ” من فقیرى نیازمندم .
على (ع) به قنبر فرمود:
با دو جامه ارزشمند او را بپوشان .
مرد فقیر پس از آن ، با چند بیت شعر از امیرالمؤمنین (ع) تشکر نمود.
حضرت فرمود: یکصد دینار نیز به او بدهید!
بعضى گفتند:
یا امیرالمؤمنین او را ثروتمند کردى !
على(ع) فرمود:
من از پیغمبر خدا، شنیدم که فرمود: مردم را در جایگاه خود قرار دهید و به شخصیتشان احترام بگذارید. آنگاه فرمود:
من براستى تعجب مى کنم از بعضى مردم ، آنان بردگان را با پول مى خرند ولى آزادگان را با نیکى هاى خود نمى خرند.
نیکى ها انسان را برده و بنده مى کند.
💠داستان
امام جعفر صادق(ع) حکایت میفرماید:
روزى امیرالمؤمنین على بن ابى طالب (ع) به غلام خود، قنبر دستور داد تا بر شخصى که محکوم به حدّ شلاّق بود، هشتاد ضربه شلاّق بزند. و چون قنبر ناراحت و عصبانى بود؛ سه شلاّق، بیشتر از هشتاد ضربه بر او وارد ساخت.
حضرت امیرالمؤمنین على (ع)شلاّق را از دست قنبر گرفت و سه ضربه شلاّق بر او زد.
شایان ذکر است حضرت علی(ع) بسیار زیاد به رعایت حقوق دیگران توجه داشتند و در این امر به این که فرد خطاکار از نزدیکان و اصحابم هست نگاه نمیکردند. هر کس برخلاف عدالت عمل میکرد باید مجازات میشد و هر کس که حقی را پایمال مینمود باید تقاص پس میداد. پس این عمل عین عدالت و مهربانی امیرالمومنین بود .
💠داستان
در جنگی، حضرت علی(ع) بر پهلوانی غلبه می کند، اما به محض این که می خواهد او را بکشد جنگجو آب دهان خود را بر روی حضرت می اندازد و در این حال حضرت از کشتن او منصرف می شود و وقتی جنگجو علت این کار را سؤال می کند. حضرت می فرماید که به علت خشمی که از آب دهان انداختن پهلوان بر او غلبه کرده خلوص عمل حضرت از میان رفته و مانع کشتن او شده است.
💠داستان
در زمان خلافت امام على (ع) در کوفه، زره آن حضرت گم شد. پس از چندى در نزد یک مرد مسیحى پیدا شد. على (ع) او را به محضر قاضى برد و اقامه دعوى کرد که این زره از آن من است، نه آن را فروختهام و نه به کسى بخشیدهام و اکنون آن را در نزد این مرد یافتهام. قاضى به مسیحى گفت: خلیفه ادعاى خود را اظهار کرد، تو چه مىگویى؟ او گفت: این زره مال خود من است و درعینحال گفته مقام خلافت را تکذیب نمىکنم (ممکن است خلیفه اشتباه کرده باشد). قاضى رو کرد به على (ع) و گفت: تو مدعى هستى و این شخص منکر است، علیهذا بر تو است که شاهد بر مدعاى خود بیاورى. على (ع) خندید و فرمود: قاضى راست مىگوید، اکنون مىبایست که من شاهد بیاورم، ولى من شاهد ندارم. قاضى روى این اصل که مدعى شاهد ندارد، به نفع مسیحى حکم کرد و او هم زره را برداشت و روان شد.
مرد مسیحى که خود بهتر مىدانست که زره مال کیست، پسازآنکه چند گامى پیمود وجدانش مرتعش شد و برگشت، گفت: این طرز حکومت و رفتار از نوع رفتارهاى بشر عادى نیست، از نوع حکومت انبیاست و اقرار کرد که زره از على (ع) است. طولى نکشید او را دیدند مسلمان شده و با شوق و ایمان در زیر پرچم على (ع) در جنگ نهروان مىجنگد.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. إرشاد القلوب، ج۲ ،ص۲۰۹
۲. ینابیع المودّة، ج۲، ص۳۰۷.
۳.الإرشاد ، جلد۱ , صفحه۳۸
۴.بحار الأنوار ،ج۶۷،ص۲۰۵.
۵.الخصال ،ص۶۴۶.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d