eitaa logo
منبرطلاب
19.8هزار دنبال‌کننده
217 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۹۱) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️ خصلت ۹۱.سَخِی الْکَفِّ     لَا یرُدُّ سَائِلًا وَ لَا یبْخَلُ بِنَائِلٍ سخاوت دارد ،سائلی را رد نمی کند ونسبت به دستاورد دیگران بخل نورزد. ➖يكى از روش‌هاى اساسى براى رسيدن به هدف‌هاى معنوى و تكامل انسانى، مبارزه با فقر اقتصادى و فراهم آوردن نياز زندگى آبرومندانه همۀ انسان‌ها است. بنابراين، در برنامۀ حكومت حضرت مهدى (عج) کمک به رفع نیاز همه انسان ها از اولویت هاست. ➖طبق حدیثی از امام باقر(ع) امام مهدی(ع)، ثروت دنیا را در اختیار عموم بشریت قرار میدهد و می فرماید: « تَعَالَوْا إِلَی مَا قَطَعْتُمْ فِيهِ الْأَرْحَامَ وَ سَفَكْتُمْ فِيهِ الدِّمَاءَ الْحَرَامَ وَ رَكِبْتُمْ فِيهِ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ» بیایید به‌ سوی‌ آنچه‌ در راه‌ [ به‌ دست‌ آوردن‌] آن‌ پیوندهای‌ خویشی‌ را گسستید؛ خون‌ به‌ ناحق‌ ریختید و به‌ دست به حرام آلوده کردید . 👈افق دید منتظران حضرت مهدی(عج) تحقق دوران آرمانی رفع نیاز همه بشریت است پس همین الان در حد امکان برای رفع نیاز افراد تلاش میکند. 🟢اهمیت سخاوت سخاوت مشهورترین صفات اخلاقی انبیا و اولیاست. جود و سخاوت از هنجارهای اخلاقی است که دین اسلام بسیار بر آن تأکید نموده، زیرا موجب روشنائی و گرم کردن جامعه و زمینه‌سازی برای بهره‌مندی بینوایان است. فضایل سخاوت در روایات عبارت است از: ۱- از اخلاق انبیاء است. ۲- ستون ایمان می باشد. ۳- سخاوتمند به معارف الهی یقین دارد. ۴- خدا سخاوتمند را دوست دارد. ۵- موجب نزدیک شدن به بهشت می شود. ۶- باعث دوستی و محبت مردم می شود. ۷- موجب دوری از آتش جهنم می شود. ۸- نشانه شجاعت می باشد و .... 🔵سخاوت و بهشت ➖خداوند در قرآن كريم می فرماید : «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» هرگز به نیکی دست نمی یابید و از نیکان نمی شوید مگر این که از آنچه دوست می دارید انفاق کنید. ➖حضرت پیامبر(ص) فرمود: «اَنَّ السَّخَاءَ شَجَرَةٌ مِنْ اَشجَارِ الجنّة لَها اَغصَانٌ مُتدَلّیةٌ فى الدُّنیا فَمَنْ کانَ سَخِیاً تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ اَغْصَانِهَا فَسَاقَهُ ذَلِک الغُصْنُ اِلَى الجَنَّةِ؛ سخاوت درختى از درختان بهشت است، براى آن شاخه هائى است که در دنیا آویزان است. کسى که سخى شد به شاخه اى از شاخه هاى آن چنگ انداخته و آن شاخه او را بسوى بهشت مى کشاند.»(۳) 👌از این رو آن حضرت پس از مرگ حاتم طایی به پسر وی ‌فرمود: «از او به خاطر سخاوتمند بودنش عذاب سخت برداشته شد». 🔴عامل اصلی بُخل نقطه مقابل سخاوت، بخل است. مهم‌ترین عاملی که موجب پیدایش این رذیله در انسان می‌شود، بدگمانی به خدا  دنیا دوستی و ضعف در آخرت باوری است. شخص بخیل به دلیل وجود چنین رذیله‌ای در کمک رساندن به دیگران حتی نزدیکان خود دائماً بهانه آورده و تلاش می‌کند داشته‌های خود را از دیگران مخفی بدارد. خداوند می فرماید: «أَرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ فَذَلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ وَلَا یَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ» آیا کسى را که [روز]جزا را دروغ مى‏ خواند دیدى این همان کس است که یتیم را بسختى مى ‏راند و به اطعام در حق نیازمندان انگیزشی ندارد. ➖ و خدای تعالی می‌فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ یَبْخَلُونَ بِما اتیهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَیرا لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرُّ لَهُمْ سَیُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ یَوْمَ الْقِیمَه»   گمان نکنند کسانی که بخل می‌ورزند به آنچه خدا از فضل خود به ایشان عطا فرموده، که این خیر ایشان است بلکه این شرّ است از برای ایشان و زود باشد که در روز قیامت آنچه را بخل کرده‌اند طوق شود و به گردن ایشان افتد» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱. ۲. همان،ج ۵۲، ص۳۹۰. ۳.همان،ج۸،ص۱۷۱ ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باقیات الصالحات [منبر ۴۵ دقیقه ای] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام پرسش : تيمّم بر خاک یا زمین نمناک چه حکمی دارد؟ پاسخ : احتیاط مستحب آن است که با وجود زمین یا خاک خشک بر زمین یا خاک نمناک تیمّم نکند. 💠داستان بلند [ایجاد انگیزه] داستانى شنیدنی از مرحوم علامه طباطبايى نقل شده است ،ايشان فرمود: واعظى به نام «سيد جواد» از اهل كربلا، در ايام محرم براى تبليغ و ارشاد به اطراف و قصبات دور دست سفر مى كرد و براى مردم نماز جماعت مى خواند و مسئله مى گفت و بعد از ايام محرم به كربلا بر مى گشت. در اين مسافرتها يك مرتبه گذارش به محلى افتاد كه همه ساكنين آن، «سنى»مذهب بودند. در آن جا با پيرمرد محاسن سفيد و نورانى بر خورد كرد، متوجه شد كه او سنى است. از در صحبت و مذاكره وارد شد، ديد الان نمى تواند مقام امامت را به او بفهماند و او را شيعه كند؛ اين پير مرد ساده لوح و پاك دل، قلبش از محبت افرادى كه غصب خلافت كرده اند چنان سرشار است كه آمادگى ندارد و شايد ارائه مطلب نتيجه بد داشته باشد. تا اين كه يك روز كه با آن پير مرد صحبت مى كرد از او پرسيد: شيخ شما كيست؟ پير مرد در پاسخ گفت: شيخ ما يك مرد قدرت مندى است كه چندين مهمان سرا و ضيافت خانه، چقدر گوسفند و شتر، چهار هزار نفر تير انداز و چقدر عشيره و قبيله دارد. سيد جواد گفت: به به از شيخ شما كه چقدر مرد ثروت مند و قدرت مندى است. پیر مرد رو كرد به سيد گفت شیخ شما كيست؟ سیدگفت: شيخ ما يك آقايى است كه هر كس هر حاجتى داشته باشد بر آورده مى كند، اگر در مشرق عالم باشى و او در مغرب اگر گرفتارى و ناراحتى براى تو پيش آيد و اسم او را ببرى و او را صدا زنى، فورا به سراغت مى آيد و رفع مشكل از تو مى كند و از گرفتارى نجاتت مى دهد. پيرمردگفت: به به عجب شيخى است، اصلا بايد شيخ اين طور باشد، بعد گفت: اسمش چيست؟ سيد جواد گفت: «شيخ على». سخن اینجا تمام شد آن دو از همديگر جدا شدند و سيدبه كربلا برگشت. اما آن پيرمرد احساس به طور عجیبی محبت از «شيخ على» به دلش نشسته شیخ علی فکر او را به خود مشغول کرده بود. بعد از مدتى كه «سيد» دوباره به آن محل برگشت تا بلکه بتواند کار ناتمام را تمام کند و آن پیر مرد نورانی را با مکتب اهل بیت آشنا کند اما وقتی به خانه پیرمرد رسید و سراغ پیر مرد را گرفت باخبر شد که او از دنیا رفته است. سید خيلى متاءثر شد و با خود گفت: معلوم بود كه اهل عناد و دشمنى با اهل بیت نبود و می شد او را با مکتب اهل بیت آشنا کرد. سید از فرزندان پیرمرد خواست او را بر سر قبر او بردند. در کنار قبرش گفت: خدايا! ما در اين پير مرد اميد داشتيم. چرا او را از دنيا بردى؟ خيلى به آستانه تشيع نزديك بود، افسوس كه ناقص و محروم از دنيا رفت. سید میگوید از سر قبر او باز گشتيم و با فرزندانش به منزل پير مرد آمديم. شب را در همان جا ماندم و خوابيدم. در عالم خواب دالان بزرگ و طولانى ديدم که در انتهاى دالان شيشه اى باغى بزرگ ديده مى شد. در آن دالان يك نيمكتى بلند بود كه روى آن، دو نفر نشسته بودند و آن پير مرد سنى نيز در مقابل آن‌ها نشسته است. از پير مردپرسيدم: اين جا، كجاست؟ گفت: عالم قبر و برزخ است. گفتيم: چرا در آن باغ نرفتى؟ گفت: هنوز موقعش نرسيده است ؛ زيرا اول بايد اين دالان را طى كنم و سپس داخل آن باغ شوم. گفتم: چرا آن دالان را طى نمى كنى و جلو نمى روى؟ گفت: اين دو نفر فرشته آسمانى و معلم من هستند، آمده اند مرا تعليم ولايت دهند، وقتى ولايتم كامل شد داخل باغ مى روم. ادامه در صفحه بعدی👈 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
پیرمرد ادامه داد: سيد جواد! گفتی «شيخ على»ما، اگر از مغرب يا مشرق عالم او را صدا زنند جواب مى دهد و به فرياد مى رسد، اما نگفتى اين«شيخ على»اسمش على بن ابيطالب(ع) است. به خدا قسم! همين كه صدا زدم:«شيخ على»! به فريادم برس، همين جا حاضر گرديد. گفتم: داستان چيست؟ گفت: وقتى از دنيا رفتم مرا در قبر گذاشتند. بعد از آن، نكير و منكر به سراغ من آمدند و پرسيدند: «مَن رُبّك و مَن نبيُك و مَن امامُك؟» خداى تو كيست، پيامبرت كيست، امام تو كدام است؟ در اين حال دچار وحشت و اضطرابى سخت شدم و هر چه خواستم پاسخ دهم چيزى به زبانم جارى نشد و توانستم بگويم من اهل اسلامم خدا و پيامبر را قبول دارم هر چه خواستم خدا و پيغمبر خود را معرفى كنم به زبانم جارى نمى شد. نكير و منكر آمدند كه اطراف مرا بگيرند و عذابم كنند. ديدم هيچ راه فرارى نيست، گرفتار شده ام. ناگهان به ذهنم آمد كه گفتى: ما يك «شيخى» داريم كه اگر كسى گرفتار باشد و او را صدا زند اگر او در مشرق يا در مغرب عالم باشد فورا حاضر مى شود و رفع گرفتارى از او مى كند. لذا فورا صدا زدم «على» به فريادم برس و مرا نجات ده. همان وقت على بن ابى طالب اميرالمؤ منين اين جا حاضر شدند و به نكير و منكر فرمودند: دست از اين مرد برداريد او معاند و از دشمنان ما نيست، اين طور تربيت شده عقايدش كامل نيست ؛ چون اطلاع نداشته است. حضرت على (ع) آن دو ملك را رد كرد و دستور داد و فرشته ديگر بيايند و عقايد مرا كامل كنند. اين دو نفر كه روى نيمكت نشسته اند دو فرشته اى هستند كه به دستور آن حضرت آمده اند و مرا تعليم عقايد مى دهند. حال وقت عقايد من كامل شد از امامت و ولايت اطلاع كافى پيدا كردم، اجازه دارم كه اين دالان را طى كنم و وارد آن باغ بزرگ شوم.(۱) 🔷بیان موضوع ➖گاهی انسان ها با یک نیت درست مسیرش برای همیشه نورانی میشود، می توان تصور کرد ، آدمی با یک محبت مقدس نسبت به خدا و اولیا پاک خدا، سرانجامی شایسته پیدا میکند. ➖باقیاتِ صالحات اصطلاحی قرآنی به معنای کارهای پسندیده انسان است که خیر و ثواب آن در آخرت باقی می‌ماند. تعبیر باقیات الصالحات، در دو آیه قرآن کریم آمده است و برخی آیات دیگر نیز با این مفهوم ارتباط دارند. ➖ در عرف مسلمانان، معنای باقیات صالحات محدودتر و شامل خدمات عام المنفعه‌ای است که آثار و برکاتش پس از مرگ انسان نیز باقی است. در روایات، مصادیقی برای باقیات صالحات ذکر شده است اما به نظر مفسران دلیلی برای انحصار وجود ندارد. بلکه هر عمل صالح که به خاطر انجام گیرد و حتی نیت و محبتی به خاطر در دل انسان شکل گیرد آن هم باقیات الصالحات محسوب میشود که موجب کمال اخروی انسان خواهد بود . برخی از این اعمال صالح به جهت ماندگار بودن منافع شان بیشتر از بقیه اعمال در کمال اخروی تأثیر دارد . پیامبر فرمود: «إِذَا مَاتَ اِبْنُ آدَمَ اِنْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلاَّ عَنْ ثَلاَثٍ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ وَ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ بَعْدَهُ وَ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ . چون فرزند آدم بمیرد منقطع شود او مگر از سه چيز فرزندى صالح كه دعا كند از براى او و علمى كه نفع يابند از آن و صدقه جاريه.(۲) 🟢باقیات الصالحات در قرآن در قرآن کریم دو بار به این اصطلاح تصریح شده است: ➖سوره کهف آیه ۴۶: «اَلمالُ والبَنونَ زینَةُ الحَیوةِ الدُّنیا والبقِیاتُ الصّلِحاتُ خَیرٌ‌ عِندَ رَبِّک ثَوابـًا وخَیرٌ اَمَلا»؛ مال و فرزندان زینت حیات دنیاست و اعمال صالح که (تا قیامت) باقی است نزد پروردگار از نظر ثواب بهتر و از نظر امیدمندی نیکوتر است. ➖سوره مریم آیه ۷۶: «وَیزِیدُ اللَّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدًى ۗ وَالْبَاقِیاتُ الصَّالِحَاتُ خَیرٌ عِنْدَ رَبِّک ثَوَابًا وَخَیرٌ مَرَدًّا»؛ و خدا هدایت یافتگان را بر هدایت می‌افزاید و اعمال صالحی که (اجرش نعمت) ابدی است نزد پروردگار تو بهتر (از مال و جاه فانی دنیا) است هم از جهت ثواب الهی و هم از جهت حسن عاقبت اخروی 🔵مصادیق باقیات الصالحات مفسّران  بر اساس روایات تفسیری، برای باقیات صالحات، مصادیق و احتمالات متعددّی ذکر کرده‌اند: ➖تسبیحات اربعه: «سبحان‌الله و الحمدلله و لا إله إلاّ الله والله أکبر» یا به همراه «لا حول و لا قوة إلاّ بالله العلی العظیم». ➖اذکار سه‌گانه ؛«لا اله إلاّ الله»، «استغفرالله» و «صلی الله علی محمد و آله». ➖مطلق ذکر. پیامبر(ص):«عَلَیْکَ بِذِکْرِ اللَّهِ وَ الْعَمَلِ الصَّالِحِ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ وَ الْباقِیاتُ الصَّالِحاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَواباً وَ خَیْرٌ أَمَلًا». بر تو باد به ذکر خدا و عمل صالح، که می‌فرماید: وَ الْباقِیاتُ الصَّالِحاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَواباً وَ خَیْرٌ أَمَلًا.(۳) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
نماز شب و تهجّد. امام صادق(ع) :«الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ ثَمَانُ رَکَعَاتٍ مِنْ آخِرِ اللَّیْلِ وَ الْوَتْرُ زِینَهًُْ الْآخِرَهًِْ وَ قَدْ یَجْمَعُهُمَا اللَّهُ لِأَقْوَامٍ». مال و اولاد زینت دنیاست و هشت رکعت نماز پایان شب، و سه نماز وتر، آرایش آخرت می‌باشد و گاهی خداوند این دو آرایش دنیا و آخرت را برای مردمی فراهم آورد. ➖امام صادق(ع): «أَنَّ قَوْلَهُ تَعَالَی وَ الْباقِیاتُ الصَّالِحاتُ هِیَ الْقِیَامُ آخِرَ اللَّیْلِ لِصَلَاهًِْ اللَّیْلِ وَ الدُّعَاءُ فِی الْأَسْحَار». باقیات صالحات، منظور برخاستن برای نماز شب در آخر شب و دعا در سحرگاهان است.(۴) ➖نمازهای یومیه ادریس قمی گوید: از امام صادق(ع) معنای الْباقِیاتُ الصَّالِحاتُ را پرسیدم. امام فرمود: «هِیَ الصَّلَاهًُْ فَحَافِظُوا عَلَیْهَا وَ قَالَ لَا تُصَلِّی الظُّهْرَ أَبَداً حَتَّی تَزُولَ الشَّمْسُ». منظور نماز است، بر آن محافظت کنید و نماز ظهر را هرگز قبل از اینکه خورشید زوال نکرده، نخوانید».(۵) ➖هر کاری که برای خدا انجام شود «کل ما أُرید به وجه اللّه» در حديث ذيل به شش مورد اشاره شده است كه بعد از مرگ انسان بسيار مفيد است و درآمد آن، مرتّب به حساب جاري انسان واريز مي شود: امام صادق (ع) فرمود: «سِتُّ خِصَالٍ ينْتَفِعُ بِهَا الْمُؤْمِنُ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهِ وَلَدٌ صَالِحٌ يسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ يقْرَأُ مِنْهُ وَ قَلِيبٌ يحْفِرُهُ وَ غَرْسٌ يغْرِسُهُ وَ صَدَقَةُ مَاءٍ يجْرِيهِ وَ سُنَّةٌ حَسَنَةٌ يؤْخَذُ بِهَا بَعْدَهُ» مؤمن از شش [عمل و] خصلت، بعد از مرگش سود مي برد: ۱. فرزند صالح كه براي او اسغفار كند ۲.قرآني كه از طرف او خوانده مي شود. ۳.چاهي را كه حفر كرده است ۴. درختي را كه كاشته است [و مردم از آن و ميوة آن استفاده مي برند] ۵. [وقف كردن] و صدقه قرار دادن آبي كه جاري ساخته است. ۶.سنّت نيكويي كه [پايه گذاري كرده است و] مردم بدان پس از او عمل مي كنند. »(۶) حديث فوق مي رساند كه با وجود خصلتهاي مذكور، دفتر اعمال انسان پس از مرگ مفتوح است و صدقات جاريه فوق هر روز به حساب اعمال او واريز مي شود. ➖ فرزندان صالح به ویژه دختر پیامبر(ص):«رَحِمَ اللّه ُ أبَا البَناتِ ، البَناتُ مُبارَكاتٌ مُحَبَّباتٌ ، وَالبَنونَ مُبَشِّراتٌ ، وهُنَّ الباقِياتُ الصّالِحاتُ» خداوند رحمت آورد بر پدر دختران، که دختران ؛مبارک و دوست داشتنی اند و پسران، بشارت آورند. دختران، باقیات الصالحات اند.(۷) ➖دوستی اهل‌ بیت(ع) اامام صادق(ع) فرمود: «لا تَستَصغِروا مَوَدَّتَنا ، فَإِنَّها مِنَ الباقِياتِ الصّالِحاتِ» دوستى ما را دست كم نگيريد؛ چرا كه از جمله باقيات الصالحات است. (۸) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: روزی حضرت عیسی بن مریم(ع) از قبری گذشت که صاحب آن عذاب می‌کشید. سال بعد نیز بر همان قبر گذشت، اما دید که دیگر عذاب نمی‌شود. عرض کرد: پروردگارا، پارسال که از این گور گذشتم صاحبش را عذاب می‌کردند، امسال که می‌گذرم عذابش نمی‌کنند. خدا به او وحی کرد: یا روح الله‌،قد ادرک له ولد صالح فاصلح طریقا و آوی یتیما فغفرت له بما عمل ابنه؛‌ای روح‌الله، فرزند صالحی از او بزرگ شد و راهی را تعمیر نمود و یتیمی را سرپرستی کرد. من هم به خاطر کارهای فرزندش او را آمرزیدم.(۹) 💠داستان «امام باقر(ع) فرمود: رسول خدا(ص) از کنار مردى عبور می‌کرد که در باغش درخت می‌کاشت. ‏پس آن‌حضرت(ص) در کنارش ایستاد و فرمود: «أَ لَا أَدُلُّکَ عَلَی غَرْسٍ أَثْبَتَ أَصْلًا وَ أَسْرَعَ إِینَاعاً وَ أَطْیَبَ ثَمَراً وَ أَبْقَی» تو را راهنمائى نکنم بر کاشتن درختى که ریشه‏اش پا برجاتر و میوه‏هایش زودرس‏تر و بهتر و پاینده‏تر باشد؟ عرض کرد: مرا رهنمائى فرما اى رسول خدا فرمود: «إِذَا أَصْبَحْتَ وَ أَمْسَیْتَ فَقُلْ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ فَإِنَّ لَکَ إِنْ قُلْتَهُ بِکُلِّ تَسْبِیحَهًٍْ عَشْرَ شَجَرَاتٍ فِی الْجَنَّهًِْ مِنْ أَنْوَاعِ الْفَاکِهَهًِْ وَ هُنَّ مِنَ الْبَاقِیَاتِ الصَّالِحَات». چون بامداد کنى و شام کنى بگو: «سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اکبر»؛ زیرا اگر آن‌را بگویى به شماره هر تسبیحه‏‌اى ده درخت در بهشت دارى (که هر درختى از آنها یکنوع) از انواع میوه‏ها (می‌دهد) و آنها از (باقیات صالحات) است».(۱۰) 💠داستان مرحوم حاجى نورى در «دار السلام» نقل مى کند: دخترى از دنیا رفت، مادرش بعد از مدتى او را در خواب دید که در عذاب است و بعد از بیدار شدن بسیار محزون گردید که، چرا دخترش در عذاب است؟ و در رفع او چه کارى مى تواند بکند. سپس بعد از زمانى دفعه دیگر دخترش را در خواب دید که برخلاف گذشته عذاب از وى برداشته شده است، پرسید: دخترم علت رفع عذاب و رسیدن به نعمت چه بود؟ جواب داد: مادر یک نفر از بندگان خدا از قبرستان مى گذشت، ایستاد و براى اهل قبور چند صلوات فرستاد، ثواب آن صلواتها را میان اهل قبرستان تقسیم کردند، به من هم آنقدر رسید که از عذاب خدا خلاص شده و در رحمت شدم. 💠داستان عالم بزرگ مرحوم سيد نعمت الله جزايري با علامه مجلسی عهد کرده بودند که هر کدام زودتر از دنیا برود دیگری را از قبر و برزخ خود مطلع کند . علامه مجلسی زودتر از دنیا رفت و سید در خواب علامه از او در مورد قبر و برزخ پرسید و در خواب از علامه جزئیات مرگ را شنید . علامه در مورد وارد شدن قبر این چنین گفته بود: ناگاه منادي ندا کرد اي بنده من يا محمدباقر چه چيز مهيا کرده اي از براي امروز؟ من آنچه اعمال حسنه و صالحه داشتم شماره کردم از من قبول نشد و من مضطرب و متحير شدم و ديدم راه فرار ندارم. در اين حالت وحشت يادم آمد که يک روز من سواره از بازار بزرگ اصفهان مي گذشتم ديدم مردم در اطراف يک نفر از مومنين جمع شده اند و او را متهم نموده اند به فساد عقيده و او را مي زدند و بد مي گفتند. نعل کفش بر سر و صورت او مي کوبيدند و مطالبه طلب از او مي کردند و من او را مي شناختم که از مومنين و صالحين بود و هرچه مهلت مي خواست طلبکارها مهلت نمي دادند. قلب من به حال آن مومن سوخت و گفتم تا به کي بايد از خلق تقيه کرده و از خداوند بزرگ نترسم و بنده ضعيفش را اعانت نکنم، پس توقف کردم و فرياد زدم واي بر شما اي مردم با من بياييد که هر قدر از اين مومن طلب داريد به شما بدهم و آن مرد مومن را بردم ميان منزل و خيلي او را احترام نمودم و تمام قرضش را ادا کردم. همين عمل خود را در ميان قبر به خداوند عرض کردم، از من قبول فرمود و مرا آمرزيد و امر فرمود که در رحمت به جانب بهشت به روي من باز نمودند و قبرم را وسعت دادند و متنعم هستم به انواع نعمت هاي بهشت و مانوس به زيارت مومنين که به نزد من مي آيند و خوشحال هستم به دعا و قرائت و احسان به آنها، بعد فرمود: اي سيد شريف اگر اين نعمت ها را نداشتم چگونه مي توانستم اين مردم مومن را ياري کنم؟ سيد فرمود: من از خواب بيدار شدم و دانستم که آنچه مجلسي در حيات خود از مال دنيا جمع کرده عين مصلحت دين و منفعت اسلام و مسلمين بوده است. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.معادشناسى، ج ۳، ص ۱۱۹. ۲.جامع الأخبار  ,  جلد۱  ,  صفحه۱۰۵  ۳..تفسیر اهل بیت(ع) ج۸، ص۴۸۸ ۴.همان ج۸، ص۴۹۰ ۵.همان ج۸، ص۴۸۸ ۶.الخصال ،ص۳۲۴ ۷.مستدرك الوسائل،ج ۱۵ ،ص ۱۱۵ ۸.مناقب ابن شهر آشوب،ج۴،ص۲۱۵ ۹.الکافی،ج ۶ ص ۳ ۱۰.مستدرک الوسایل، ج۱۴، ص۴۶ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۹۱) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه جهاد با نفس بخشی از کتاب وسائل الشیعه است که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند ،مبحث ۹۱ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ امام صادق (ع) فرمود: «قالَ اللّه ُ تبارَكَ و تَعالى: إنَّما أقبَلُ الصَّلاةَ لِمَن تَواضَعَ لِعَظَمَتي، و يَكُفُّ نَفسَهُ عنِ الشَّهَواتِ مِن أجلي، و يَقطَعُ نَهارَهُ بِذِكرِي، و لا يَتَعاظَمُ على خَلقِي، و يُطعِمُ الجائعَ، و يَكسُو العارِيَ، و يَرحَمُ المُصابَ، و يُؤوِي الغَريبَ ، فذلكَ يُشْرِقُ نورُهُ مِثلَ الشَّمسِ، أجْعَلُ لَهُ في الظُّلُماتِ نورا، و في الجَهالَةِ عِلما».  خداوند تبارك و تعالى فرموده است : من نماز كسى را مى پذيرم كه در برابر عظمت من فروتن باشد ، به خاطر من نفْس خود را از شهوتها باز دارد و روزش را با ياد من سپرى كند و بر آفريدگان من بزرگى نفروشد و گرسنه را غذا دهد و برهنه را بپوشاند و به مصيبت ديده رحم كند و غريب را جاى دهد ؛ چنين كسى مانند خورشيد مى درخشد ، در تاريكيها براى او نورى قرار مى دهم ، و در نادانى، دانشى .(۱) در مسیر خودسازی و جهاد با نفس آداب و قواعدی را باید رعایت کرد که مواردی در این حدیث مورد اشاره قرار گرفته در دو محور تبیین میکنیم؛ 🔶اخلاق عبادی « تَواضَعَ لِعَظَمَتي، و يَكُفُّ نَفسَهُ عنِ الشَّهَواتِ مِن أجلي، و يَقطَعُ نَهارَهُ بِذِكرِي» ➖تواضع در برابر عظمت الهی نه در زبان بلکه در رفتار انسان خود را بهتر نشان می‌دهد و کسی که خود را در برابر عظمت خداوند تصور کند جرأت ندارد خلاف اراده الهی انجام دهد و همواره به یاد خداست او جرأت ندارد دربرابر خداوندی كه از قدرت و عظمت بی‌نهایت برخوردار است و در سراسر هستی نشانه‌های عظمتش گسترده شده، قد علم كند و به مخالفت با او بپردازد و گناه كند؟ آیا با چشمی كه از میلیون‌ها سلول گوناگون تركیب یافته و به‌صورت اندامی ظریف روی صورت ما قرار گرفته كه اگر آفتی به آن برسد نابینا یا كم‌بینا می‌گردد، گناه می‌كنیم؟ ➖پيامبر (ص) فرمود:« طُوبى لِمَن تَرَكَ شَهوَةً حاضِرَةً لِمَوعُودٍ لَم يَرَهُ ».  خوشا به حال كسى كه شهوت نقد را به خاطر وعده اى (بهشتى) كه آن را نديده است رها كند.(۲) 🔶اخلاق اجتماعی [لا يَتَعاظَمُ على خَلقِي، و يُطعِمُ الجائعَ، و يَكسُو العارِيَ، و يَرحَمُ المُصابَ، و يُؤوِي الغَريبَ] در بخش دوم حدیث،برخی اخلاق نیک و مهرورزی در حق دیگران مورد تأکید قرار گرفته است؛ 👈تواضع [لا يَتَعاظَمُ على خَلقِي] چه تعبیر جالبی که کبر ورزی به افراد به عنوان «خود برتر بینی در برابر خلق خدا»تعبیر شده است. ➖پیامبر(ص) فرمود:«مَن تَواضَعَ للّهِ دَرجَةً یرفَعْهُ اللّهُ دَرجَةً حتّى یجعَلَهُ فی أعلى عِلِّیینَ، ومَن یتکبَّرَ علَى اللّهِ دَرجَةً یضَعْهُ اللّهُ دَرجَةً حتّى یجعَلَهُ فی أسفلِ السافِلینَ»؛ هر که یک درجه به خاطر خدا فروتنى کند، خداوند ، یک درجه او را بالا مى برد تا آن جا که وى را در اَعلى علّیین جاى دهد، و هر کس یک درجه بر خدا تکبّر ورزد، خداوند او را یک درجه فرود مى آورد تا جایى که وى را در اسفل سافلین، جاى دهد.(۳) 👈کمک به نیازمندان [يُطعِمُ الجائعَ، و يَكسُو العارِيَ] خداوند در آیات زیادی در مورد کمک به نیازمندان سخن به میان آورده است؛ ➖ در آیه ای می‌فرماید: « يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ» «کسانی که اموالشان را برای جلب خوشنودی خدا انفاق می‌کنند. ➖در آیه دیگر این معنا را بیان فرموده که؛ انفاق کننده هرگز خود را مالک حقیقی تصور نکرده، بلکه خود را واسطه بین خدا و خلق بداند. «وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ» «انفاق کنید از آنچه خداوند شما را نماینده خود در آن قرار داده است» 👈حمایت عاطفی [ يَرحَمُ المُصابَ، و يُؤوِي الغَريبَ ] یکی دیگر از اموری که انسان با ایمان در جهت تقویت کمالات عاطفی خود باید آنها را انجام دهد حمایت عاطفی از افراد است به ویژه افرادی که به جهت مصایب یا محرومیت های عاطفی و اجتماعی نیاز بیشتری به حمایت عاطفی دارند که در این حدیث مصیبت دیده و غریب مورد اشاره قرار گرفته. پیامبر(ص)فرمود:«من عَزّى مُصابا كانَ لَهُ مِثلُ أجرِهِ ».هر كه سوگوارى را تسليت دهد، همانند اجر او داشته باشد.(۴) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۶۴. ۲.بحار الأنوار،ج۷۷،ص۱۵۳. ۳.الترغيب و الترهيب،ج۳،ص۵۶۰. ۴.بحار الأنوار ج۴۶،ص۹۴. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۹۲) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️ خصلت۹۲.مُتَوَاصِلًا إِلَى الْإِخْوَانِ [و مُتَرَادِفاً إِلَى الْإِحْسَانِ] یکی دیگر از خصلت های مومن منتظر عبارت است از اینکه با برادران ارتباط و پیوستگی دارد در نیکوکاری پیاپی اقدام کند. 🟢خردمندی عصر ظهور افق دید منتظران دوران طلایی ظهور است و خردمندی افراد در عصر ظهور با شاخص هایی بیان شده است که یکی از جالب ترین این شاخص ها خیر رسانی بی توقع ، به برادران دینی است. امام باقر(ع) فرمود: «أيَجيءُ أحَدُكُم إلى أخيهِ فَيُدخِلُ يَدَهُ في كيسِهِ فَيَأخُذُ حاجَتَهُ فَلا يَدفَعُهُ ؟ فَقُلتُ : ما أعرِفُ ذلِكَ فينا» . فَقالَ أبو جَعفَرٍ (ع): فَلا شَيءَ إذا . قُلتُ : فَالهَلاكُ إذا ! فَقالَ : إنَّ القَومَ لَم يُعطَوا أحلامَهُم بَعدُ ». آيا شده است كه يكى از شما بيايد و دست در جيب برادرش كند و آنچه نياز دارد ، از آن بردارد و كسى مانعش نشود ؟. گفتم : چنين چيزى در ميان خودمان نديده ام . امام فرمود : «پس هنوز به هيچ چيزى نرسيده ايد» . گفتم : در اين صورت ، همه هلاك شده ايم؟! فرمود : «هنوز اين مردم ، خِردهايشان كامل نشده است».(۲) 🟢حقوق برادر مومن البته در آموزه های پیامبر (ص) نیز حقوق مؤمن نسبت به برادران دینی به طور جالب و عالی بیان شده است؛ «للمؤمنِ على المؤمنِ سَبْعَةُ حُقوقٍ واجِبَةٍ لَهُ مِن اللّه ِ عزّوجلّ ، واللّه ُ سائلُهُ عَمّا صَنَعَ فيها : الإجْلالُ لَهُ في عَيْنِهِ ، والوُدُّ لَهُ في صَدرِهِ ، والمُواساةُ لَهُ في مالِهِ ، وأنْ يُحِبَّ لَهُ ما يُحِبُّ لنَفْسِهِ، وأنْ يُحرِّمَ غِيبَتَهُ، وأنْ يَعودَهُ فيمَرضِهِ، ويُشَيّعَ جَنازَتَهُ ولا يَقولَ فيهِ بعدَ مَوتِهِ إلّا خَيرا» برای مومن نسبت به سایر مؤمنان حقوقی هفت گانه وجود دارد؛ ➖احترام: او را در چشم خود بالا مرتبه ببیند. ➖محبت: از عمق دل او را دوست داشته باشد. ➖مواسات: در مال و اموال خود با او شریک باشد. ➖حمایت: در مقابل غیبت و بدگوئى دیگران از او حمایت کند. ➖عیادت: در زمان بیماریش از او عیادت کند. ➖تشییع: در تشییع جنازه‌ مؤمن شرکت بکند‌. ➖یاد خیر: پس از مردن مؤمن جز به خوبى از او یاد نکند.(۳) 🟢نیکو کاری و فرج احسان و نیکی به مردم از جمله ابزاری است که نزدیکی به خدا را سرعت می‌بخشد، مانع نزول بلا و موجب برطرف ‌شدن سختی‌ها و مشکلات می‌شود، و از همه مهم‌تر محبوبیت در پیشگاه خداوند متعال را که منشأ رحمت‌های بی‌کران او است به ارمغان می‌آورد. در نتیجه منتظران ظهور باید به نیت تحقق فرج نهایی بشر با نیکوکاری موجبات رحمت الهی برای تعجیل ظهور فراهم آوردند. چنانچه در حدیث مهدوی، امام زمان(ع) از شیعیان دعا برای تعجیل فرج را خواسته اند بدیهی است نشانه واقعی بودن دعا و خواست قلبی تلاش و اعمال صالح متناسب با دعا می باشد؛ «اَکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ»برای تعجیل فرج، بسیار دعا کنید؛ زیرا، همانا، فَرَج شما در آن است.(۴) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱. ۲. الكافي ،ج۲،ص۱۷۴. ۳.الخصال،ص۳۵۱. ۴. کمال الدین، ج۱، ص۴۸۵. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۹۲) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه جهاد با نفس بخشی از کتاب وسائل الشیعه است که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند ،مبحث ۹۲ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ امام صادق (ع) فرمود: أيُّما مُؤمِنٍ أقبَلَ قِبَلَ ما يُحِبُّ اللّه ُ ، أقبَلَ اللّه ُ عَلَيهِ قِبَلَ كُلِّ ما يُحِبُّ ، و مَنِ اعتَصَمَ بِاللّه ِ بِتَقواهُ عَصَمَهُ اللّه ُ ، و مَن أقبَلَ اللّه ُ عَلَيهِ و عَصَمَهُ لَم يُبالِ لَو سَقَطَتِ السَّماءُ عَلَى الأرضِ ، و إن نَزَلَت نازِلَةٌ عَلى أهلِ الأرضِ فشَـمِلَهُم بَلِيَّةٌ كانَ في حِرزِ اللّه ِ بِالتَّقوى مِن كُلِّ بَلِيَّةٍ ، أ لَيسَ اللّه ُ تَعالى يَقولُ : «إنَّ المُتَّقينَ في مَقامٍ أمينٍ» ؟ هر مؤمنى كه به سوى آن چه خدا دوست دارد روى آورد، خداوند نيز به سوى هر چه او دوست دارد روى كند و هر كه با تقواى خدا به او پناه جويد، خداوند او را [از گناه ]نگاه دارد و هر كه خدا به او روى كند و نگهش دارد، اگر آسمان هم به زمين افتد، ديگر برايش اهميتى ندارد و اگر بلايى بر زمينيان فرود آيد و همه آنها را فرا گيرد، او به سبب تقوا از هر گونه بلايى در پناه خداست. مگر نه اين كه خداوند متعال مى فرمايد: «همانا پرهيزگاران در جايگاهى امن هستند»؟ 👈آیه فوق به یک مرحله از تقوا اشاره دارد که برای انسان پارسا امنیت کامل به وجود میاورد. 🔵گرفتاریها و امنیت پارسایان سؤال: گرفتاریهایی از قبیل فقر و بیماری افراد مؤمن پارسا با وعده الهی امنیت و ایمنی از گرفتاریها ؛«وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجَعَل لَّهُ مخَرَجًا وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لَا یحَتَسِبُ» چگونه قابل جمع است؟ 👈 در پاسخ باید گفت خدای مهربان می فرماید: اگر شما با تقوا بودید من بر شما آسان می کنم. یعنی اولیای خدا که با تقوا و ایمان هستند، بلاها آنها را از پا در نمی آورد. 🟢مراتب تقوا تقوا دارای مراتب است و هر مرتبه از تقوا آثار خاص خود را دارد که در احادیث تقوا در سه مرتبه بیان شده است؛ امام صادق(ع) می‌فرماید : «التَّقوی عَلی ثَلاثَهِ اَوجُهٍ: تَقوی بِاللهِ وَهُوَ تَرکُ الحَلالِ فَضلاً عَنِ الشُّبهَهًِْ، وَهُوَ تَقوی خاصِّ الخاصِّ؛ وَتَقوی مِنَ اللهِ تَعالی وَهُوَ تَرکُ الشُّبهاتِ فَضلاً عَنِ الحَرامِ، وَهُوَ تَقوی الخَاصِّ؛ وَتَقوی مِن خَوفِ النَّارِ وَالعِقابِ وَهُوَ تَرکُ الحَرامُ، وَ هُوَ تَقوی العامِ»(۲) طبق حدیث فوق مراتب تقوا عبارت است از؛ ➖ تقوای عام: آن است که مؤمنان عادی از ترس عذاب جهنم، از محرمات الهی اجتناب کرده و کارهای حرام را انجام نمی‌دهند. ➖ تقوای خاص: کسانی هستند که به‌ حدّ کمال انسانی ایده‌آل نرسیده‌اند، ولی در مرتبه‌ای هستنـد که نه تنهـا از محرمات الهی دوری می‌کنند، بلکه از شبهـات و موارد مشکوک نیز پرهیز می‌کنند و آن را تقوای خاص گویند. ➖تقوای خاصّ الخاصّ: کسانی که به مقام فنا راه یافته‌اند که در این مرتبه اهل تقوا حلال را جز به اندازه ضرورت ترک می‌کنند، چه رسد به شبهه، و این مرتبه اعلای تقوا است، و آن را تقوای خاص الخاص گویند. 🔷تقوا= سعادت ابدی تقوا و جهاد با نفس با سعادت واقعی انسان ها در ارتباط است. رسیدن به سعادت آرمان فطری همه انسانهاست ولی بیشتر آن‌ها در تشخیص راه سعادت به اشتباه می روند، از دیدگاه اسلام تقوای الهی، مرکب راهواری است که صاحب خویش را به سر منزل سعادت می‌رساند. 🟢نجات یافتگان امام محمد باقر(ع) به سعد الخیر نوشتند:«إنّ اللّه‏َ عز و جل یَقِی بالتَّقوی عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ، و یُجَلِّی بالتَّقوی عَنهُ عَماهُ و جَهلَهُ ، و بالتَّقوی نَجا نُوحٌ و مَن مَعهُ فیالسَّفینَةِ ، و صالِحٌ ومَن مَعهُ مِن الصّاعِقَةِ، و بالتَّقوی فازَ الصّابِرونَ، و نَجَتْ تِلکَ العُصَبُ مِن المَهالِکِ». خداوند عز و جل به واسطه تقوا آنچه را که عقل بنده به آن نمی‏‌رسد، از وی دور می‏‌گرداند. و به وسیله تقوا کوری و نادانی او را برطرف می‏‌سازد. به کمک تقوا بود که نوح و کسانی که با او در کشتی بودند نجات یافتند و صالح و پیروانش از صاعقه رستند. و با تقواست که صابران کامیاب شدند و آن گروه‏ها از مهلکه‏ ها رهایی یافتند.(۳) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۶۴. ۲.مصباح الشریعه، ص۳۸. ۳.اصول کافی، ج۸، ص۵۲. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d