معنویت در خانواده
#منبر_ده_دقیقه_ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحمْد لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ وَ صلی اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ محمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🔹مقدمه
در تعریف معنویت آمده است: احساس بامعنا بودن جهان هستی، حیات انسان و رابطه انسان و جهان بهگونهایکه بتوان تفسیری معنوی از جهان ارائه کرد؛ زیرا هستی زمانی بامعناست که تحت سیطره قدرتی مطلق و بیکران اداره شود و انسان در دامن این هستی، از جایگاهی رفیع و ارزشمند برخوردار باشد و وجهی مشترک میان خود و هستی بیابد.
البته لازم است همین ابتدا این مهم روشن شود مراد از معنویت، معنویت اصیل اسلامی است و نه معنویت های جعلی و کاذب.
✅تاکید قرآن کریم بر ایمان در تشکیل خانواده
«وَلا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکاتِ حَتَّي يُؤْمِنَّ وَلَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِکَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَلا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکينَ حَتَّي يُؤْمِنُوا وَلَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَلَوْ أَعْجَبَکُمْ» و با زنان مشرک ازدواج نکنید؛ تا زمانی که ایمان بیاورند. قطعاً کنیز باایمان، از زن آزاد مشرک، بهتر است؛ هرچند [زیبایی، مال و موقعیت او] شما را خوش آید و زنان باایمان را به ازدواج مردان مشرک درنیاورید؛ تا زمانی که ایمان آورند. مسلماً بَرده باایمان، از مرد آزاد مشرک، بهتر است؛ هرچند [زیبایی، مال و موقعیت او] شما را خوش آید».(۱)
آید».
👈بر اساس مضمون آیه، ازدواج با فرد غیردیندار، انسان را از سعادت اخروی بازمیدارد؛ زیرا ایمان و باورهای دینی، بهعنوان نگرش اصلی و محوری، بر تمام ابعاد و شخصیت افراد اثرگذار است و دیدگاههای او را نسبت به شغل، ازدواج، تحصیل و حتی اموری مانند نوع تفریح و نوع علاقه و گرایش تحت تأثیر قرار می دهد.
➖ایمان به خداوند آثار متعددى در رفتار انسان و اعضاى خانواده دارد و هریک به شیوهاى خاص بر کارآمدى خانواده اثر مىگذارد. فردى که خدا را همواره ناظر بر اعمال خود مىبیند و براساس کلام وحى، آفریدگارش را از رگ گردن به خود نزدیکتر مىبیند مىکوشد در برخورد با دیگر اعضاى خانواده و اداى وظایف و رعایت حقوق، رضایت او را جلب کند و رفتارهایش را در زندگى خانوادگى براى رسیدن به رشد، تعالى و کمال تنظیم نماید.
➖اما درون اعضاى خانواده بىایمان پر از عقده، کینه و ناآرامى است.قرآن کریم نیز مىفرمایند: «هر کس از توجه و یاد من روبرگرداند، زندگى سخت و پر از فشارى خواهد داشت.»(۲)
✅شرط ها و شیوه ها
باورهاى دینى از سه بُعد زیر بر کارآمدى خانواده اثرگذارند:
۱.معنا دهى به زندگى.۲. اجراىوظایف وتکالیفتوسط اعضاى خانواده ۳. مواجهه با مشکلاتى که در خانواده پدید مىآید.
شرایط و شیوه های تحقق این امور در ادامه مورد توجه قرار میگیرد؛
✔️شرط اول: ترک محرمات
شرط اصلی معنویت دینی، رعایت تقوا و اجتناب از محرمات است.
نمی توان انتظار داشت هنگامیکه گناهانی نظیر استفاده از مال حرام، توجه غیرمشروع به مسائل جنسی و بی توجهی به انجام واجبات و ترک محرمات در خانواده وجود دارد، فضای خانواده نیز توأم با معنویت و یاد خدا باشد.
✔️ شرط دوم: انجام عبادات
برای تقویت معنویت در این سطح اموری توصیه می شود؛
➖با نماز اول وقت خود، همسر و فرزندانتان را به نماز اول وقت تشویق و ترغیب کنیم.
➖با قرآن خواندن خود و عمل به آن، همسر و فرزندانتان را به قرآن خواندن وتدبر در آن ترغیب و دعوت کنیم.
➖ برنامه ای منظم برای شرکت در مراسم های مذهبی برای خانواده داشته باشیم.
➖حضور هفتگی در مجالس وعظ، خطابه و درس اخلاق در ایجاد و حفظ و ارتقاء سطح معنویت ما و خانواده مان بسیار مؤثر است.
➖ نسبت به مناسبت های مذهبی بی تفاوت نباشیم؛ اعیاد، شهادت ها، روز عرفه و. . . در برقراری و حفظ رابطه معنوی با خدا و اولیاء الهی بسیار مؤثر و مفید است.
➖ در کنار سفرهای تفریحی، به سفرهای زیارتی هم برویم که در برقراری ارتباط عاطفی و معنوی با اولیاء خدا بسیار مفید است.
✔️ شرط سوم:رعایت سبک زندگی دینی
یعنی سبک زندگی انسان، از دین و معنویت حکایت کند که در احادیث این مرحله از معنویت نشانه ایمان واقعی دانسته شده است؛
پیامبر(ص) میفرماید:« لا تَنْظروا إلى كَثرةِ صَلاتِهِم و صَومِهِم ، و كَثرةِ الحَجِّ ، و المعروفِ ، وَ طَنطَنَتِهِم باللّيلِ! و لكنِ انْظُروا إلى صِدقِ الحديثِ و أداءِ الأمانةِ»
به زيادى نماز كسان و روزه و حجّ و بخشش و ناله هاى شبانه آنها نگاه نكنيد، بلكه راستگويى و امانتدارى شان را بنگريد.(۳)
مواردی زیادی در ارتباط با این مرحله میتوان برشمرد که رعایت انصاف،دلسوزی و مهربانی، ترک خیانت، رعایت صداقت و راستگویی ، رعایت پاکدامنی، رعایت حقوق شرعی هر یک از اعضا خانواده از آن جمله است که صرفا به رعایت حق همسران و والدین اشاره می شود؛
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔶انجام تکالیف همسران
در سبک زندگی مومنانه ،زن و مرد و سایر اعضا خانواده، باید همه دستورات الهی را با جان و دل بپذیرند و رعایت کنند .
➖پیامبر در پاسخ به سئوال یک خانم در مورد حق شوهر فرمود:«حَقُّهُ عَلَیک أن لا تَخرجی مِن بَیتِهِ إلّا بِإِذنِهِ، ولا تَصومی تَطَوُّعا إلّا بِإِذنِهِ، ولا تَتَصَدَّقی مِن بَیتِهِ إلّا بِإِذنِهِ، وإن دَعاک عَلی ظَهرِ قَتَبٍ تُجیبیهِ».
حقّ او بر تو، این است که از خانه اش جز با اجازه او بیرون نروی، و جز با اجازه او روزه مستحبّی نگیری، و از [اموال] خانه اش جز با اجازه او صدقه ندهی، و اگر [حتّی] بر پشت پالان [چهارپا] سوار بودی و تو را خواست، اجابتش کنی.
➖ علاوه بر حقوق مالی از قبیل پرداخت مهریه و نفقه ، حقوق دیگری نیز از نظراخلاق و معنویت اسلامی متوجه شوهر می باشد؛
امام صادق(ع)فرمود:
«إنَّ المَرءَ یَحتاجُ فی مَنزِلِهِ و عیالِهِ إلی ثَلاثِ خِصالٍ یَتَکلَّفُها و إن لَم یَکن فی طَبعِهِ ذلِک: مُعاشَرَهٍ جَمیلَهٍ و سَعَهٍ بِتَقدیرٍ و غَیرَهٍ بِتَحَصُّنٍ».
مرد برای اداره منزل و خانواده خود به سه خصلت نیاز دارد که حتی اگر در طبیعت او نباشد، (باید خود را به آنها وادارد)، آن خصلت ها عبارتند از: خوش رفتاری، گشاده دستی سنجیده و غیرت برای حفاظت از آنها.
🔶حقوق شرعی والدین
«وَوَصَّينَا ٱلإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَيهِ حَمَلَتهُ أُمُّهُۥ وَهۡنًا عَلَىٰ وَهۡنٖ وَفِصَٰلُهُۥ فِي عَامَينِ أَنِ ٱشکُر لِي وَلِوَٰلِدَيكَ إِلَيَّ ٱلمَصِيرُ»
ما به انسان درباره والدین سفارش کردیم؛ [به ویژه مادرش که] او را با ناتوانی روی ناتوانی حمل کرد (به هنگام بارداری هر روز رنج و ناراحتی تازهای را متحمّل میشد)، و دوران شیرخوارگی او در دو سال پایان مییابد؛ (آری به او توصیه کردم) که برای من و برای پدر و مادرت شکر بجا آور که بازگشت (همه شما) به سوی من است!(۴)
👈 در آیه فوق، خداوند با یادآوری مهم ترین گذاره اعتقادی ،یعنی ایمان به قیامت، انسان را نسبت به احترام به والدین به ویژه مادر دستور داده است.
💠داستان بسیار جالبی هم در این کانال قرار داده شده است حتما ببینید👈 لینک
💠داستان
مردى به محضر رسول خدا آمد و گفت: من همسر شايسته اى دارم كه هنگام ورودم به خانه از من استقبال مى كند، و زمان بيرون رفتنم مرا چند قدم مشايعت مى نمايد و چون دچار اندوه و غصه گردم با مهر و محبتش اندوه و غصه مرا برطرف مى كند، رسول خدا با يك دنيا لطف و مهربانى به آن مرد فرمود:
«بَشِّرها بِالجَنةِ و قُل لَها اِنّكِ عامِلةٌ مِن عُمّالِ اللهِ و لَكِ فى كُلِّ يَومٍ اَجرُ سَبعينَ شهيداً»
او را به بهشت مژده ده، و به او بگو تو يكى از كارگزاران خدائى، و هر روز معادل هفتاد شهيد داراى پاداشى.(۵)
😄طنز
[آخر عاقبت عشق و ازدواج غلط]
در بازدید از تیمارستان یه نفر رو می بینن که به یه درختی بستنن و مرتب می گه :« لیلا ، لیلا ، لیلا.....!» از مسئول اونجا پرسیدن چی شده که همش می گه لیلا ؟ جواب می ده :« این بیچاره عاشق لیلا بوده بهش ندادن دیوونه شده و مرتب اسم لیلا رو تکرار می کنه !» از اونجا میرن به یکی از بندهایی که دیوونه های خطرناک و زنجیری رو نگه داری می کردن ، می بینن یه دیوونه ی دیگه رو به زنجیر کشیدن در یه قفس نگهداری می کنن اونم داره مرتب و با عصبانیت فریاد می زنه :« لیلا لیلا ....!!!» می پرسن این چی شده ؟ میگن :« اینم عاشق لیلا بوده ؛ لیلا رو بهش دادن اینجوری شده !!!!»
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بقره/۲۲۱.
۲.اشاره به آیه ی؛«وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ»
۳.بحار الأنوار،ج۷۵،ص۱۱۴.
۴.لقمان/۱۴.
۵.مکارم الأخلاق: ج ۱ ص ۴۶۹
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
واژه قرآنی اَوّاه
[دلسوزی و مهربانی در اسلام]
#منبر_ده_دقیقه_ای🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
در قرآن کریم، واژگان مهربانی فراوان اند که رئوف،حنان، ناصح، مشفق،عطوف، رحمان، رحیم، معروف ترین آنهاست.
برخی واژگان مهربانی کم تر شنیده شده نیز وجود دارد که «اَوّاه» از آن جمله است.
اوّاه ، به کسی گفته می شود که از سر محبت و دلسوزی آه می کشد.
إِنَّ إِبْراهيمَ لَحَليمٌ أَوَّاهٌ مُنيبٌ»
همانا ابراهيم، بردبار و دلسوز و بازگشت كننده (بسوى خدا) بود!(۱)
✅«آه » اسم خداست
إِنَّ آه اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ قَالَ آه فَقَدِ اسْتَغَاثَ بِاللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى.
به درستی که "آه" اسمی است از اسما خدا، هر کس که "آه" بگوید ، در حقیقت به خداوند تبارک و تعالی استغاثه و طلب نیاز کرده است.(۲)
🟢اهمیت دلسوزی
مرحوم علامه مجلسى (ره ) در کتاب بحارالانوار بابى راجع به این موضوع و مطلب به نام "التراحم و التعاطف و التودد" منعقد نموده است.
خداوند پیامبر را دلسوز و مهربان معرفی فرمود؛
«لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ»؛ به یقین، پیامبری از جنس خود شما به سویتان آمد که رنجهاى شما او آزرده ساخته و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، بسیار مهربان و دلسوز است(۳)
✅دلسوزی به همه مسلمانان
در آموزه های دینی در وهله اول اهتمام بر امور مسلمین و دلسوز به مسلمانان توصیه شده است ؛
پیامبر فرمود:«مَنْ أَصْبَحَ لاَ يَهْتَمُّ بِأُمُورِ اَلْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ ».
هر کس شب را صبح کند در حالی که به امور مسلمانان اهتمام ندارد پس او مسلمان نیست، هر کس ندای مظلومیت مسلمانی را بشنود و او را اجابت نکند[ در حد توان او را یاری نکند] مسلمان نيست».(۴)
➖پیامبر می فرماید:
«مَثَلُ المُؤمِنينَ في تَوادِّهِمْ وَ تَعاطُفِهِمْ وَ تَراحُمِهِمْ مَثَلُ الجَسدِ ؛ إذا اشتكى مِنهُ عُضوٌ تَداعى سائرُ الجَسَدِ بالسَّهَرِ و الحُمّى» مؤمنان در دوستى، عطوفت و مهر ورزى نسبت به هم چونان يك پيكرند؛ كه هرگاه عضوى از آن به درد آيد، ديگر اعضا را بى خوابى و تب فرا مى گيرد.(۵)
👈شعر معروف و جهانی سعدی مضمون حدیث فوق است؛
🌸شعر
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی
✅ دلسوزی به همه انسان ها
دین اسلام دین محبت است و پیامبر (ص) و امامان نسبت به همه مهربان بودند تا جایی که در مورد دلسوزی و داستان مهربانی پیامبر نسبت به همسایه یهودی معروف است و حضرت علی(ع) مهربانی به همه انسان ها را توصیه فرموده اند:
« أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ، وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ، فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ» قلب خويش را کانون رحمت و محبّت و لطف به رعيت قرار ده و در مورد آنان همچون درنده اى مباش که خوردنشان را غنيمت شمارى، زيرا آنها دو گروهند يا برادر دينى تواند و يا انسان هايى که در آفرينش شبيه تو هستند.
👈 باید توجه کرد که نسبت به کفار حربی یعنی آنها که با مسلمانان در حال جنگ هستند دلسوزی جایز نیست.الا رعایت آداب اخلاقی که پیامبر برای کفار حربی دستور داده است.
🟢آداب اخلاقی در جنگ
هرگاه پیامبر (ص) تصمیم مى گرفت لشگرى را به جنگى بفرستد، آنها را مى طلبید و در مقابل خود نشانده و مى فرمود: به نام خدا و در راه خدا و بر روش پیامبر او حرکت کنید. به دشمنان خویش خیانت نکنید، آنها را مثله ننمائید و با آنها مکر نورزید. پیرمرد ضعیف و زن و کودک را نکشید. درختان را قطع ننمائید، مگر اینکه ناچار شوید. هر کس از مسلمین از کوچک و بزرگ توجهى به یکى از مشرکین داشته باشد و او را پناه بدهد، او در امان است تا کلام خدا را بشنود، اگر از شما متابعت کرد از برادران دینى شما محسوب مى شود، و اگر امتناع کرد، او را به منزلگاه خود برسانید و از خدا استعانت جوئید.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅دلسوزی به حیوانات
در مورد لزوم دلسوزی به حیوانات احادیث زیادی وارد شده است.
البته تذکر این نکته لازم است که دلسوزی و محبت به حیوانات باید متناسب با آنها باشد و اَشکال جدید مهربانی به سگ و گربه که از فرهنگ غربی وارد فرهنگ ما هم شده است از انحرافات عصر حاضر است.
➖در لزوم دلسوزی به حیوانات احادیث زیادی وارد شده است و در قرآن کریم نیز تذکر تکان دهنده«وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَت» میتواند هشداری باشد که مراقب باشیم که اگر در حق حیوانی ستم کنیم مورد بازخواست قرار خواهیم گرفت که برای حیوانات هم رستاخیزی و حساب کتابی هست.
➖ روایت شده است که پیامبر(ص) وقتى ماده شترى را ديد كه زانويش بسته شده و بارش همچنان بر پشت اوست ـ فرمود : صاحب او كجاست ؟ به او بگوييد؛«مُروهُ فلْيَسْتعِدَّ غَدا للخُصومَةِ» خودش را براى شكايت [ اين شتر در قيامت ] آماده كند .(۶)
➖از پیامبر(ص)روایت شده که فرمود:
«مَن قَتلَ عُصْفورا عَبَثا عَجَّ إلى اللّهِ يَومَ القِيامَةِ مِنهُ ، يقولُ : يا رَبِّ ، إنّ فُلانا قَتلَني عَبَثا و لَم يَقتُلْني لِمَنفَعَةٍ»
هر كس گنجشكى را بى سبب بكُشد، آن گنجشك در روز قيامت از او به درگاه خدا بنالد و بگويد : پروردگار من ! فلانى مرا نه براى استفاده كه بى سبب كشت .(۷)
💠داستان
وقتی به حضرت امیر(ع) خبر دادند که لشكريان معاویه به جنایاتی مرتکب شده اند از جمله اینکه زن غیر مسلمانی را غارت کرده اند به شدت ناراحت و خشمگین شدند و فرمودند:
«و لَقَد بَلَغَني اَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كانَ يَدْخُلُ عَلَي الْمَرأَةِ المُسْلِمَةِ وَ الأُخري المُعاهَدَةِ فَيَنْتَزِعُ حِجْلَها و قُلْبَها و قَلائِدَها و رِعاثَها ما تَمْتَنِع مِنْهُ الاّ بالإسْتِرْجاعِ و الإسْتِرْحام، ثُمَّ انْصَرَفُوا وافِرينَ، مانالَ رَجُلاً مِنْهُمْ كَلْمٌ ولااُريقَ لَهُمْ دَمٌ. فَلَوْ أنَّ امْرَأً مُسْلِما ماتَ من بَعدِ هذا أَسَفَا ما كانَ بِه مَلُوما بَل كانَ به عِنْدي جَديرا»
شما را از حدود آن شهر دور گردانيده است شنيده ام كه مردي از لشكريان او به خانه ي زن مسلمان و زن ديگر غيرمسلماني كه در پناه اسلام جان و مال شان محفوظ بوده است، وارد شده اند و خلخال از پا و دست بند از دست و گردن بند از گردن و گوشواره هاي آن ها را از گوش شان بيرون آورده و ربوده اند، در حالي كه هيچ وسيله اي براي دفاع جز گريه و التماس نداشته اند. آنان با غنيمت فراوان برگشته اند بدون اين كه حتي يك نفرشان زخمي گردد يا قطره خوني از ايشان ريخته شود.
اگر از اين پس، مسلماني از غم چنين حادثه اي بميرد، جاي ملامت نيست، بلكه به نظر من سزاوار است
💠داستان
پیامبر شب معراج زنی بدکاره را مشاهده فرمود که به بهشت راه یافته بود؛
زنى بد كاره سگى را ديد كه بر سر چاهى له له مى زند و كم مانده است از تشنگى بميرد . او كفش خود را در آورد و آن را به روسرى خود بست و به وسيله آن از چاه آب كشيد [ و به آن حيوان داد ] ؛ و به سبب اين كار آمرزيده شد.
💠داستان
پیامبر فرموده است در شب معراج زن مومنه ای را مشاهده فرمود که معذب است؛
به سبب آن كه گربه اى را بسته بود و اجازه نمى داد براى غذاى خود شكار كند و بدين سبب مُرد ، مستوجب آتش دوزخ گشت .(۸)
💠داستان
دختر علامه طباطبایی میگوید: «یک روز به دیدنشان رفتم. دیدم خیلی ناراحتند. علت را پرسیدم. خانمشان گفتند: بچه گربهای افتاده توی چاهک حیاط خلوت ایشان. از دیروز تا حالا پریشان است. همین طور راه میروند؛ نه غذا میخورند و نه استراحت میکنند. من خندیدم و گفتم: برای بچه گربه ناراحتید؟ ایشان به من گفتند: بشر باید عاطفه داشته باشد. آدم بیعاطفه یعنی با قرآن دوست نیست.» بعد هم کلی خرج کرد و چاهک را شکافت تا بچه گربه را دربیاورد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.هود/۷۵
۲.التوحید صدوق، ص ٢١٩
۳.توبه/۱۲۸.
۴.الکافي ،ج۲،ص۱۶۴.
۵.مطابق ؛بحار الانوار، ج۷۱، ص۲۳۴.
۶. بحار الأنوار،ج۵۰،ص۲۷۶.
۷.كنز العمّال /۳۹۹۷۱ .
۸. كنز العمّال / ۴۳۶۹۵
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
تقابل صدق و نفاق
[منبر پنج دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
✅بیان موضوع
در فقره ای از زیارت عاشورا «قدم صدق» مطرح شده است؛
«وَأجْعَلْ لي قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَيْنِ، وَاَصْحابِ الْحُسَيْنِ، الَّذينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ؛ خدايا براي من نزد خود قدم صدقي با حسين و يارانش قرار ده؛ همان كساني كه خون قلبشان را فداي امام حسين كردند».
➖در قرآن هم « قدم صدق» مطرح شده است «وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُواْ أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبِّهِمْ؛ به كساني كه ايمان آورده اند بشارت ده كه نزد پروردگارشان قدم صدق [ومنزلتي راستين] دارند».
➖ در آیه ای از قرآن صدق در مقابل نفاق مطرح شده است؛
«وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا...لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِنْ شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا»
هدف این است که خداوند صادقان را بخاطر صدقشان پاداش دهد، و منافقان را هرگاه اراده کند عذاب نماید یا (اگر توبه کنند) توبه آنها را بپذیرد؛ چرا که خداوند آمرزنده و رحیم است...مؤمنان وقتی لشکر احزاب را دیدند گفتند: «این همان است که خدا و رسولش به ما وعده داده، و خدا و رسولش راست گفتهاند!» و این موضوع جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود.(۱)
➖در انتخاب بین دو جبهه ،لیاقت خود بشر است که در عمل اثبات کند که چه موجودی است؟ یک موجود حق جو، عدالت خواه، ارزش خواه و نور طلب است یا برعکس یک موجود شریر، مفسد، خونریز، ظالم و... است؟
🔴نگرانی پیامبر از سقوط امت
حضرت امیر(ع) نگرانی مهم پیامبر(ص) را خطر نفاق دانسته اند:«و لَقد قالَ لي رسولُ اللّه ِ(ص) : إنّي لا أخافُ على اُمَّتي مُؤمِنا و لا مُشرِكا ، أمّا المُؤمنُ فيَمنَعُهُ اللّه ُ بإيمانِهِ ، و أمّا المُشرِكُ فيَقمَعُهُ اللّه ُ بشِركِهِ، و لكنّي أخافُ علَيكُم كُلَّ مُنافِقِ الجَنانِ ، عالِمِ اللِّسانِ ، يقولُ ما تَعرِفونَ ، و يَفعَلُ ما تُنكِرونَ»
رسول خدا (ص) به من فرمود : من براى امّتم نه از مؤمن مى ترسم و نه از مشرك؛ زيرا مؤمن را خداوند به واسطه ايمانش جلوگيرى مى كند و مشرك را خداوند به سبب شركش از پاى در مى آورد. امّا ترس من براى شما از منافق زبان بازى است كه مطابق اعتقادات شما سخن مى گويد و برخلاف آنچه معتقديد عمل مى كند.(۲)
🔴فتنه؛زمینه سقوط
تقابل صدق و نفاق و سقوط اهل نفاق در شرایط فتنه اتفاق می افتد در این باره کلام شگفت انگیزی از حضرت امیر(ع) وجود دارد؛
«إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ، يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ. فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ، وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ، وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ، فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى».
آغاز پيدايش فتنه ها پيروى از هوا و هوسها و بدعتهايى است که با کتاب خدا مخالفت دارد و گروهى (چشم و گوش بسته يا هواپرست آگاه) به پيروى آنان برمى خيزند و برخلاف دين خدا از آنها حمايت مى کنند. اگر باطل از آميختن با حق جدا مى گرديد بر کسانى که طالب حقّند پوشيده نمى ماند. و اگر حق از آميزه باطل پاک و خالص مى شد زبان دشمنان و معاندان از آن قطع مى گشت. ولى بخشى از اين گرفته مى شود و بخشى از آن و اين دو را به هم مى آميزند و اينجا است که شيطان بر دوستان و پيروان خود مسلّط مى شود. و «تنها کسانى که مشمول رحمت خدا بودند» از آن نجات مى يابند.(۳)
🔶جمع بندی
در اتفاقاتی که روزمره در برابر چشمان ما رخ میدهد در معرض امتحان الهی هستیم بی طرفی در این میدان معنا ندارد و باید ایمان راستین خود را در عمل اثبات کنیم و در جبهه گیری های حق و باطل ، انتخاب داشته باشیم و برای تقویت جبهه حق قدم بر داریم و این همان قدم صدق است که مورد تأکید قرار گرفته است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.احزاب ۲۲ و۲۴
۲.نهج البلاغه، نامه ۲۷
۳.همان، خطبه ۵۰
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
نشانه های فضل و رحمت الهی
#منبر_۲۰_دقیقه_ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
نماز شب ۱۱ رکعت است: هشت رکعت آن به صورت چهار نماز دورکعتی به نیت نافله شب خوانده میشود. دو رکعت به نیت نماز شَفع. یک نماز یکرکعتی هم به نیت نماز وَتر خوانده میشود.
مستحب است در رکعت اولِ نماز شفع، سوره حمد و سوره ناس و در رکعت دوم، سوره حمد و سوره فلق خوانده شود. همچنین در نماز وتر پس از سوره حمد، سه مرتبه سوره توحید و یک مرتبه سورههای فلق و ناس قرائت شود
مستحبات قنوت نماز وتر
➖برای۴۰ مؤمن دعا یا استغفار شود
➖«اَسْتَغْفِرُاللهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیه»۷۰ بار
➖«هذا مَقامُ الْعائِذِ بِک مِنَ النّارِ»۷ بار
➖«اَلعَفو» ۳۰۰ بار
➖سپس این دعا را بخواند: «رَبِّ اغْفِرْلی وَارْحَمْنی وَ تُبْ عَلی اِنَّک اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحیمُ.»
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
حضرت سلیمان دارای قدرت های خاصی بوده است، باد مسخر ش بود، جن و انس در خدمتش بودند، خداوند منطق الطیر و سخن گفتن با حیوانات را به او ممکن ساخته بود
روزی حضرت سلیمان علیه السلام از بیت المقدس بیرون آمد در حالی که سیصد هزار تخت در جانب راست او بود که انسانها عهده دار آن بودند و سیصد هزار تخت در جانب چپ او وجود داشت که جن ها بر آنها گمارده شده بودند. به پرندگان فرمان داد بر روی لشگرش سایه بیافکنند، به باد فرمان داد تا آنها را به مدائن برساند؛ باد ماموریت خود را انجام داد، سپس از آنجا به منطقه اسطخر بازگشت و شب را در آنجا به سر برد. فردای آن شب به جزیره «برکاوان» (واقع در فارس) رفت. سپس به باد فرمان داد آنها را به سرزمین گود فرود آورد. باد چنین کرد. آنها در سرزمینی فرود آمدند که نزدیک بود پاهایشان به آبهای زیر زمین برسد. بعضی از حاضران به دیگران گفتند: «آیا حکومت و سلطنتی بزرگتر از این دیده اید؟» بعضی جواب دادند: نه هرگز چنین شکوه و عظمتی نه دیده ایم و نه شنیده ایم. فرشته ای از آسمان فریاد زد: «پاداش یک تسبیح بزرگتر است از آنچه شما مشاهده کردید».
بر همین اساس روزی حضرت سلیمان علیه السلام با اسکورت و شکوه پادشاهی عبور می کرد در حالی که پرندگان بر سرش سایه افکنده بودند و جن و انس در اطرافش با کمال ادب و احترام عبود می نمودند. در مسیر راه دید عابدی در گوشه ای مشغول عبادت خدا است. آن عابد هنگامی که موکب پرشکوه سلیمان را دید به پیش آمد و گفت: «ای پسر داود! براستی خداوند سلطنت و امکانات عظمیمی در اختیارت نهاده است!»
حضرت سلیمان فرمود:
«لَتَسبیحَةٌ فی صَحیفةِمومنٍ خَیرٌ مِمّا اُعطِیَ لابن داود، فَاِنّ ما اُعطی ابنَ داود یَذهب و التسبیحُ تَبقی»
ثواب یک تسبیح خالص در نامه عمل مومن از همه آنچه خداوند به سلیمان داده بیشتر است زیرا ثواب آن تسبیح در نامه عمل باقی می ماند ولی سلطنت سلیمان از بین میرود.
✅بیان موضوع
در منظر انسانها افرادی که دارای ثروت و قدرت باشند مورد لطف و فضل و رحمت الهی هستند ،خداوند در سوره فجر که سوره امام حسین(ع) است با کلمه «کلا» به چنین انگاره ای خط بطلان کشیده است؛
«فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ»
امّا انسان هنگامی که پروردگارش او را برای آزمایش، اکرام میکند و نعمت میبخشد (مغرور میشود و) میگوید: «پروردگارم مرا گرامی داشته است! و امّا هنگامی که برای امتحان، روزیش را بر او تنگ میگیرد (مأیوس میشود و) میگوید: «پروردگارم مرا خوار کرده است!»
پس از نظر قرآن نشانه های دیگری به عنوان نشانه های فضل و رحمت خاصه الهی بیان شده است.
که در این مبحث برخی از این نشانه ها مورد بحث قرار میگیرد؛
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢توفیق عبادت و شب زنده داری
امام سجاد (ع) در قالب دعایی زیبا انگاره های اشتباه در مورد عوامل فضل و رحمت الهی، فضل و فضیلت را در طاعات و عبادات دانسته اند؛
«وَ اعْصِمْنِی مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِی عَدَمٍ خَسَاسَةً، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلا، فَإِنَّ الشَّرِیفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُک، وَ الْعَزِیزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُک»
پروردگارا! مرا در امان نگاه دار از اینکه گمان کنم کسی که مالی ندارد پست است و یا کسی که ثروتمند است برتر باشد؛ چرا که شریف کسی است که طاعت تو او را شریف نموده و عزیز کسی است که عبادت تو او را عزیز کرده باشد!
➖امام باقر (ع) فرمود:
«إنَّ مِن رَوحِ اللّه ثَلاثَةً التَّهَجُّدَ بِاللَّیلِ وَ إفطارَ الصّائمِ و لِقاءَ الإخوانِ»(۲)
سه چیز نشانه رحمت خدا است:
۱.عبادت شبانه
۲.افطار دادن به روزه دار
۳.دیدار با برادران
➖« إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَعُیُونٍ آخِذِینَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ کَانُوا قَبْلَ ذَلِکَ مُحْسِنِینَ کَانُوا قَلِیلاً مِّنَ اللَّیْلِ مَا یَهْجَعُونَ»
پرهیزگاران در میان باغهای بهشت و چشمه ساران خواهند بود. دریافت می دارند چیزهائی را که پروردگارشان بدیشان مرحمت فرموده باشد. چرا که آنان پیش از آن (در سرای جهان) از زمره نیکوکاران بوده اند. آنان اندکی از شب می خفتند.(۳)
➖امام صادق (ع) می فرمایند :
«شَرَفُ الرَّجُلِ قِیَامُهُ بِالَّلیْلِ وَ عِزُّهُ اسْتِغْنَائُهُ عَنِ النَّاس. شرف مرد به شب خیزی اوست و عزتش در بی نیازی از مردم نهفته است.(۴)
➖آیتالله قاضی به علامه طباطبایی:
«فرزندم، اگر دنیا میخواهی، نماز شب بخوان. اگر آخرت هم میخواهی، نماز شب بخوان
🟢علم و دانش
➖«يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» خداوند کسانی را که ایمان آوردهاند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی میبخشد؛ و خداوند به آنچه انجام میدهید آگاه است!(۵)
➖«وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا ۖ وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَىٰ كَثِيرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ»
و ما به داوود و سلیمان، دانشی عظیم دادیم؛ و آن دو گفتند: «ستایش از آن خداوندی است که ما را بر بسیاری از بندگان مؤمنش برتری بخشید.»(۶)
🔹خداوند علوم خاصّى را به افراد خاصّى داده ودر قرآن از آنها ياد كرده است از جمله:
➖ به حضرت آدم، علم اسما را آموخت؛«وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها»
➖ به حضرت خضر، علوم باطنى وتأويل حوادث تفضل فرموده بود تا حضرت موسى شاگردش شود؛« هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً»
➖یکی از علومی که به حضرت يوسف، داده بود علم تعبير خواب بود؛ «عَلَّمَنِي رَبِّي»
➖به حضرت داوود، دانش زرهسازى. «وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ»
➖ به حضرت سليمان، علم زبان پرندگان و حیوانات عطا فرموده بود؛«عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّيْرِ»
➖به جانشین حضرت سليمان، علمى داده بود كه با آن تخت سلطنتى را از كشورى به كشور ديگر مىآورد. «قالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ...»
➖ به طالوت، دانش های نظامى داده بود؛ «وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ»
➖به رسولاكرم وساير انبيا، علوم غيب عطا فرموده؛ «فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ»
➖حضرت پیامبر(ص) می فرماید:
«إنَّ اَكْرَمَ العِبادِ إلَی اللهِ بَعْدَ الاَنبیاءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن. یخْرُجونَ مِن الدُّنیا كَما یخْرُجُ الاَنبیاء وَ یحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبیاءِ و یمُرُّونَ عَلی الصِّراط مَعَ الاَنبیاءِ و یأخُذونَ ثوابَ الاَنبیاء. فَطوبی لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَ اللهِ مِن الكرامَةِ وَ الشَّرَفِ.»
گرامی ترین بندگان بعد از انبیاء ، علما و سپس حافظان قرآن هستند. مانند انبیاء از دنیا میروند، همراه انبیاء از قبرهایشان خارج میشوند، به همراه انبیاء از صراط میگذرند و ثواب انبیاء را میبرند. پس خوشا به حال پوینده راه علم و حافظ قرآن، به سبب كرامت و شرافتی كه نزد خدا دارند.(۷)
🌺شعر
آن را که فضل و دانش و تقوا مسلّم است
هر جا قدم نهد قدمش خیر مقدم است
در پیشگاه علم مقامی عظیم نیست
از هر مقام و مرتبهای علم، اعظم است
جاهل اگر چه یافت تقدّم مؤخر است
عالم اگر چه زاد مؤخّر مقدّم است
جاهل به روز فتنه ره خانه گم کند
عالم چراغ جامعه و چشم عالم است
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d