برتری های تکلیف آور
[منبر ۲۰ دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
➖نماز آيات برای زلزله، ماه گرفتگی و خورشیدگرفتگی ( کلی یا جزئی فرقی ندارد) و هر حادثه طبیعی که موجب ترس بیشتر مردم شود. واجب میشود مثل بادهای شدید.
➖نماز آيات براى زلزله هميشه ادا است و بايد در خواندن آن تعجيل کند و مسامحه نکند ولى در خورشيدگرفتگى و ماه گرفتگی اگر بعد باز شدن کامل بخواند بايد نيّت قضا کند.
💠داستان
در زمانهای گذشته، مردی صالح و ربانی و عاقبت اندیش در روستای نزدیک صنعای یمن(که اسم روستا صروان ضروان ،رضوان ذکر شده است)، نزدیک یمن زندگی میکرد. او صاحب کشتزار و باغ پرمیوه بود. او از رسیدگی به زندگی مستمندان و احسان به آنها دریغ نمیکرد، به طوری که از محصول باغ و کشت خود، به اندازه کفاف برمی داشت و برای سپاس از نعمتهای خداوند بقیه را به فقرا میداد.
خانه او کعبه فقرا بود و بیشتر نیازمندان برای تاءمین نیازهای خود، همواره سراغ او را میگرفتند.
این مرد ربانی هر وقت که صلاح میدید، فرزندان خود را به دور خود جمع میکرد و آنها را به رسیدگی و فقراء وصیت میکرد و میگفت: همه نعمتها از آن خداست و برای کسب رضایت او انفاق در راهش را از یاد نبرید.
فرزندان، از این نوع وصیتها زیاد شنیده بودند، اما به دارائی مغرور بودند. سرانجام مرگ این مرد فرا رسید و از دنیا رفت. فرزندان نصیحت پدر را به فراموشی سپردند و پیمان بستند که محصول باغ و مزرعه را بین خود تقسیم کنند و به فقراء ندهند.
فقراء طبق معمول سالهای گذشته هر روز به نزد آنان در باغ میآمدند اما فرزندان مرحوم چیزی از نعمتهای ارزانی شده را نمیدادند.
خداوند بر آن خیره سران غضب کرد. هنوز روز برداشت محصول نرسیده بود که صاعقه ای آتشین بر مزرعه و باغ آنها افتاد و همه را سوزاند. آنها وقتی که صبح به سوی باغ رفتند، دیدند همه سوخته است.
👈مفسران داستان این برادران را تحت عنوان «اصحاب الجنة» در تفسیر آیات ۱۷تا۳۳ سوره قلم ذکر کرده اند.
برادرانی که خداوند با آنها نعمت برتری در مال عطا فرموده بود اما بر اثر حرص و بخل در امتحان الهی شکست خورده و با نزول عذاب الهی باغشان نابود شد.
✅بیان موضوع
برتریهایی که در دنیا برای افراد، نعمت داده می شود تکلیف آور است مخصوصا آن برتری ها که انسان نقشی در آنها ندارد. که خداوند در قرآن کریم این را به شکل های مختلف بیان فرموده است؛
👈به عنوان مثال برتری های #بنی_اسراییل از آن جهت که خداوند عوامل رشد را برای آنها فراهم آورده بود و انبیا به عنوان آموزگاران مدرسه کمال الهی در بین شان بود در مقام سرزنش و نه تحسین خطاب به آنها تکرار می شود؛
«يا بَني إِسرائيلَ اذكُروا نِعمَتِيَ الَّتي أَنعَمتُ عَلَيكُم وَأَوفوا بِعَهدي أوفِ بِعَهدِكُم وَإِيّايَ فَارهَبونِ» ﴿بقره/۴۰﴾
ای فرزندان اسرائیل! نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید! و به پیمانی که با من بستهاید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم. (و در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها) تنها از من بترسید!
➖«وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فيكُمْ أَنْبِياءَ وَ جَعَلَكُمْ مُلُوكاً وَ آتاكُمْ ما لَمْ يُؤْتِ أَحَداً مِنَ الْعالَمين»
و [ياد كن] زمانى را كه موسى به قوم خود گفت: «اى قوم من، نعمت خدا را بر خود ياد كنيد، آنگاه كه در ميان شما پيامبرانى قرار داد، و شما را پادشاهانى ساخت، و آنچه را كه به هيچ كس از جهانيان نداده بود، به شما داد.»(۱)
👈 همین طور برتری های انسان نسبت به سایر موجودات نیز به انسان گوشزد میشود که این گرامیداشت و برتری و نعمت تکلیف انسان را زیاد کرده است:
«وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا.يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا»
ما آدمیزادگان را گرامی داشتیم؛ و آنها را در خشکی و دریا، (بر مرکبهای راهوار) حمل کردیم؛ و از انواع روزیهای پاکیزه به آنان روزی دادیم؛ و آنها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کردهایم، برتری بخشیدیم.(به یاد آورید) روزی را که هر گروهی را با پیشوایشان میخوانیم! کسانی که نامه عملشان به دست راستشان داده شود، آن را (با شادی و سرور) میخوانند؛ و بقدر رشته شکاف هسته خرمایی به آنان ستم نمیشود!(۲)
🔻در ادامه انواع برتری ها و تکالیف الهی افراد مورد بررسی قرار می گیرد🔺
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢برتری در عقل
➖حضرت پیامبر(ص) فرمود:«مَا قَسَم الله لِلعِباد شیئاً اَفضَلَ مِنَ العَقلِ» خداوند چیزی را با فضیلت تر از عقل، میان بندگانش تقسیم نکرده است(۳)
➖در کلام حضرت علی (ع) عقل بهترین موهبت الهی دانسته شده: «خَیْرُ المَواهِبِ العَقْل»
بهترین بخششهای خداوند، عقل است.(۴)
➖اميرمؤمنان(ع)مى فرمایند: «ان الله تبارَكَ وَ تَعالى يُحاسِبُ الناسَ عَلى قَدرِ ما آتاهُمْ مِنَ العُقولِ فى دارِ الدُّنيا» خداوند متعال مردم را به مقدار عقلى كه در دنيا به آنها داده است محاسبه مى كند.(۵)
➖امام باقر (ع) می فرماید:«إنَّما يُداقُّ اللّه ُ العِبادَ في الحِسابِ يَومَ القِيامَةِ عَلى قَدرِ ما آتاهُم مِنَ العُقولِ في الدّنيا ». در روز قيامت، خداوند به اندازه عقلى كه در دنيا به بندگان داده است در رسيدگى به حساب آنها دقّت به خرج مى دهد.(۶)
👌همان طور که سرزنش خداوند در حق بنی اسرائیل به جهت بهره نبردن از نعمت انبیا و برتری که از این جهت برایشان فراهم شده بود بارها در قرآن اشاره شده بهره نبردن از توان عقل نیز به همان صورت توبیخ و سرزنش به دنبال خواهد داشت چرا که عقل نیز مانند انبیا حجت الهی است
امام صادق (ع) فرمود:« ﺣُﺠﺔُ اللهِ عَلَی الْعِبادِ النَّبیُّ وَاﻟْﺤُﺠﺔُ فیما بَینَ العِبادِ وَ بَیْنَ اللهِ العَقْلُ». حجّت خداوند بر مردم، پیامبر است و حجّت بین مردم و خداوند، عقل است.(۷)
➖ حضرت علی (ع) فرمود: عقل بر دو قسم است یکی عقلی که به طور طبیعی نصیب بشر میشود و دیگری عقلی که از راه شنیدن سخنان دیگران و فرا گرفتن معلومات این و آن عاید انسان میگردد؛
اَلْعَقْلُ عَقْلانِ عَقْلُ الطَّبْعِ وَ عَقْلُ التَّجْرَﺑَﺔِِ وَ کِلاهُما یُؤَدِّی اِلی اﻟﻤَﻨْﻔَﻌَﺔِ .» عقل بر دو نوع است عقل طبیعی و عقل تجربی و هر دو تای آنها به سود انسان منجر میشود.(۸)
🟢برتری در موقعیت اجتماعی
انسان در طبقات اجتماعی در هر سطحی که قرار گیرد تکلیف ش به تناسب آن خواهد بود
➖ پیامبر(ص) فرمود: «اَلْعَدْلُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الاُْمَراءِ اَحْسَنُ، وَ السَّخاءُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِىالاَْغْنياءِ اَحْسَنُ، اَلْوَرَعُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الْعُلَماءِ اَحْسَنُ، اَلصَّبْرُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الْفُقَراءِاَحْسَنُ، اَلتَّوبَةُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الشَّبابِ اَحْسَنُ، اَلْحَياءُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى النِّساءِ اَحْسَنُ»
عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمنداندنيكوتر؛ تقوا نيكو است اما از علما نيكوتر؛ صبر نيكو است اما از فقرا نيكوتر، توبه نيكواست اما از جوانان نيكوتر و حيا نيكو است اما از زنان نيكوتر. (۹)
➖ خداوند موقعیت اجتماعی زنان پیامبر را به آنها متذکر شده و آنها را به رعایت ملزومات چنین موقعیتی دستور داده است؛ «يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا...يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا»ای همسران پیامبر! هر کدام از شما گناه آشکار و فاحشی مرتکب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود؛ و این برای خدا آسان است....ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از زنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونهای هوسانگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!(۱۰)
➖شقرانی را به اعتبار اینكه یكی از اجدادش برده بوده و رسول خدا او را آزاد كرده بود و قهرا شقرانی هم آزادی را از او به ارث می برد «مولی رسول اللّه» می گفتند یعنی آزادشده ی رسول خدا، و این به نوبه ی خود افتخار و انتسابی برای شقرانی محسوب می شد و از این نظر خود را وابسته به خاندان رسالت می دانست.
او در عصر حضرت صادق علیه السلام زندگی می کرد. او با آنکه خود را از دوستان و پیروان آن اهل بیت علیهم السلام می دانست شراب می خورد و به این گناه بزرگ آلوده بود. روزی امام علیه السلام در رهگذر تنها با وی برخورد کرد؛ برای آنکه از عملش انتقاد کند و از شرب خمرش بازدارد آهسته به او فرمود:
«إِنَّ اَلْحَسَنَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْكَ أَحْسَنُ لِمَكَانِكَ مِنَّا وَ إِنَّ اَلْقَبِيحَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ قَبِيحٌ وَ إِنَّهُ مِنْكَ أَقْبَحُ لِمَكَانِكَ مِنَّا »
عمل خوب از هر کس که باشد خوب است و از تو خوبتر زیرا وابسته به مایی و عمل بد را هر کس انجام دهد بد است و از تو بدتر و ناپسندتر.(۱۱)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢برتری از نظر قدرت مادی
عَن اَبی قَتادَةَ عَن داوُدِ بنِ سِرحانَ قالَ: کُنّا عِندَ اَبی عَبدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ اِذ دَخَلَ عَلَیهِ سَدیرٌ الصَّیرَفیُّ فَسَلَّمَ وَ جَلَسَ فَقالَ لَهُ: یا سَدیرُ! ما کَثُرَ مالُ رَجُلٍ قَطُّ اِلَّا عَظُمَتِ الحُجَّةُ لِلَّهِ تَعالى عَلَیهِ، فَاِن قَدَرتُم اَن تَدفَعوها عَن اَنفُسِکُم فَافعَلوا؛ قالَ لَهُ: یَا بنَ رَسولِ اللَّهِ! بِماذا؟ قالَ: بِقَضاءِ حَوائِجِ اِخوانِکُم مِن اَموالِکُم».
داوود میگوید خدمت حضرت صادق(ع)بودیم، سَدیر صیرفی وارد شد بمجرّدی که نشست، حضرت رو کردند به او و فرمودند که ای سدیر! هر کسی که پولش زیاد شد، مالش زیاد شد، حجّت خدا بر او زیاد خواهد شد؛ اگر میتوانید این مال زیادی را که دارید، از خودتان دفع کنید
[ خب، چه جوری دفع کنیم؟ مثلاً بریزیم پولها را در آب، در دریا، در چاه؟ یا برای اینکه پول را از بین ببریم، خرجهای مُسرفانه و بیجا کنیم، خرج بیخودی بکنیم؟ اینها مراد نیست.]
[سدیر گفت:] چه جوری این پول را از خودمان دفع کنیم؟
[حضرت فرمود:] راهش این است که نگاه کنید، ببینید برادران شما چه نیازی دارند به اموال شما، آن نیاز را برآورده کنید.(۱۲)
👈خداوند در آیات مختلفی تکلیف ثروتمندان را متذکر شده است:
➖«وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ»
و بدانید اموال و اولاد شما، وسیله آزمایش است؛ و (برای کسانی که از عهده امتحان برآیند،) پاداش عظیمی نزد خداست!(۱۳)
➖« لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا ۚ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» به یقین (همه شما) در اموال و جانهای خود، آزمایش میشوید! و از کسانی که پیش از شما به آنها کتاب (آسمانی) داده شده [= یهود]، و (همچنین) از مشرکان، سخنان آزاردهنده فراوان خواهید شنید! و اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید، (شایستهتر است؛ زیرا) این از کارهای مهم و قابل اطمینان است.(۱۴)
➖«وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ للسائلِ و المَحروم»
و آنها که در اموالشان حق معلومی است برای نیازمند و محروم »(۱۵)
👈در خطبه ۱۵۶ نهج البلاغه حضرت علی(ع) هشدار مهم پیامبر(ص)در مورد ثروتمندان را بیان فرموده است؛
«وَ قَالَ يَا عَلِيُّ إِنَّ الْقَوْمَ سَيُفْتَنُونَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ يَمُنُّونَ بِدِينِهِمْ عَلَى رَبِّهِمْ وَ يَتَمَنَّوْنَ رَحْمَتَهُ وَ يَأْمَنُونَ سَطْوَتَهُ وَ يَسْتَحِلُّونَ حَرَامَهُ بِالشُّبُهَاتِ الْكَاذِبَةِ وَ الْأَهْوَاءِ السَّاهِيَةِ، فَيَسْتَحِلُّونَ الْخَمْرَ بِالنَّبِيذِ وَ السُّحْتَ بِالْهَدِيَّةِ وَ الرِّبَا بِالْبَيْعِ. قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَبِأَيِّ الْمَنَازِلِ أُنْزِلُهُمْ عِنْدَ ذَلِكَ، أَبِمَنْزِلَةِ رِدَّةٍ أَمْ بِمَنْزِلَةِ فِتْنَةٍ؟ فَقَالَ بِمَنْزِلَةِ فِتْنَةٍ».
اى على، مردم بعد از من با ثروتشان آزمايش مى شوند. ديندار بودن را منّتى بر خدا قرار مى دهند و (با اين که مرتکب گناهان بزرگى مى شوند) انتظار رحمت خدا دارند و خود را از خشمش در امان مى بينند. حرام خدا را با شبهات دروغين و هوس هاى غفلت زا حلال مى شمارند. شراب را به نام «نبيذ»، و رشوه را به نام «هديه» و ربا را به اسم «تجارت» حلال مى پندارند. عرض کردم: اى رسول خدا، در چنين شرايطى، اين افراد را که داراى چنين صفاتى هستند در چه مرتبه اى قرار دهم؟ آيا کار آن ها به منزله ارتداد و بازگشت از دين است يا به منزله فتنه و انحراف از احکام خدا؟ فرمود: به منزله فتنه بدان (و با آنان همچون مسلمانان خطاکار رفتار کن).
🟢برتری از نظر قدرت علمی
یکی دیگر از برتری های که تکلیف آور است برتری علمی است .
حضرت علی(ع):
«لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ، و ما أخَذَ اللّه ُ عَلَى العُلَماءِ أن لا يُقارُّوا على كِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ ، لأَلقَيتُ حَبلَها على غاربِهِا» .(۱۶)
اگر نبود حضور آن جمعيت و تمام شدن حجّت با وجود يار و ياور و اگر نبود كه خداوند از دانايان پيمان گرفته است كه بر سيرى ستمگر و گرسنگى ستمديده رضايت ندهند ، هر آينه مهار شتر خلافت را بر شانه اش مى انداختم .
➖ پیامبر(ص) فرمود :«إِذَا ظَهَرَتِ اَلْبِدَعُ فِي أُمَّتِي فَلْيُظْهِرِ اَلْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ» .زمانى كه در امتم بدعتها هويدا گشت بر عالم است كه علم خويش را آشكار كند، هر كه نكند لعنت خدا بر او باد.(۱۷)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
داستان قارون یکی از داستان های قرآنی است که در این رابطه بیان شده است؛ قارون روز به روز ثروتمندتر شد و به قدری ثروتمند شد که کلیدهای انبارهای اموال قارون توسط مردان قوی هیکل حمل می شد.
قارون را به لغت عبری قورح خوانند که پسر عموی حضرت موسی بود .قارون بسیار وجیه المنظر بود ود دارای فضل و تقوای بسیار بود بطوریکه مردم پس از موسی برای او احترام زیاد قائل بودند. قارون یکی از هفتاد نفری بود که با موسی به کوه طور رفت . او در آغاز زندگی فقیر و بی بضاعت بود و خداوند او را به مال و منال و اموال بی حساب مورد امتحان قرار داد. قارون بواسطه ی علوم غریبه و علم کیمیا ثروت زیادی بدست آورد بطوریکه چهل مرد قوی کلید گنجهای او را نقل وانتقال میدادند. قارون بر آن شد که بنی اسراییل را زیر فرمان خود در آورد تختی از طلا ساخت و خیمه بر پا کرد و دفتر و اداره آراست و منشیان بی حساب به حساب او رسیدگی میکردند کثرت ثروت موجب غرور او شد و سرکشی و جباری را آغاز کرد از اطاعت خدا سر باز زد و روزها را به عیش ونوش و طرب می گذراند و مهمانخانه ساخت واز مردم پذیرایی میکرد.روزهای شنبه که تعطیل عمومی بود زین طلا بر روی اسب میگذاشت و لباسهای ارغوانی می پوشید و همراه چهار هزار ملازم و هزار کنیز با کبکه ی فراوان از میان مردم عبور میکرد. توانگران همه آرزوی زندگی او را میکردند و حسرت او را می خوردند. علمای بنی اسرائئل به او می گفتند به مال دنیا غره مشو و راه حق را از دست مده ولی در او اثری نمی کرد. حضرت موسی او را نصیحت و موعظه نمود و از او زکات مالش را خواست او قبول نکرد و حتی در صدد لجبازی با حضرت موسی درآمد و زنی بدکاره را اجیر کرد که به حضرت موسی تهمت بزند و در آخر با نفرین حضرت موسی(ع) دچار غضب الهی شد و خود ش و ثروت ش به زمین فرو رفت .عذاب الهی که موجب نابودی قارون شد را چنین نقل میکند: «فخََسَفْنَا بِهِ وَ بِدَارِهِ الْأَرْضَ؛ پس او و خانهاش را در زمین فرو بردیم.
💠داستان
ثعلبة بن حاطب که یکی ازانصار بود به رسول خدا(ص)عرض کرده بود یا رسول الله!از خدابخواه مال دنیائی به من روزی کند.حضرت فرمود: ای ثعلبه مال اندکی که از عهده شکرش برآئی بهتر است از مال فراوانی که نتوانی شکرش را بجای آری، مگر مسلمانها که تو یکی ازایشانی نباید به رسول خدا(ص)تاسی بجویند، و مگر خدا نفرموده: لکم فی رسول الله اسوة حسنةپس چرا چنین تقاضائی می کنی؟با اینکه من به آن خدائی که جانم بدست قدرت او است اگر بخواهم این کوهها برایم طلا و نقره شود می شود و لیکن نمی خواهم.
بعد از چند روز دیگر آمد و عرض کرد: یا رسول الله!از خدا بخواه مرامال دنیائی روزی بفرماید، و به آن خدائی که تو را به حق مبعوث فرموده اگر به من روزی کندمن حق همه صاحبان حق را می پردازم.حضرت عرض کرد: بارالها!ثعلبه را مالی روزی فرما.ثعلبه گوسفندی خرید و زاد ولدآن بسیار شد به حدی که مدینه برای چرانیدن آنها تنگ آمد و مجبورشد گوسفندان خود را بیرون برده در بیابانی از بیابانهای مدینه جای دهد و بچراند، و همچنان روبه زیادی می رفت و او از مدینه دور می شد و به همین جهت از نماز جمعه و جماعت باز ماند.
وقتی آیه زکات نازل شدرسول خدا(ص)مأمور فرستاد تا گوسفندانش را شمرده، زکاتش را بگیرد.
ثعلبه پرسید این دستور فقط برای من است یا شامل دیگران هم می شود؟
گفت: شامل دیگران هم می شود.
گفت:پس اول برو از دیگران بگیر .
مأمور زکات رفت و ثروتمندان زکات شان را دادند اما وقتی دوباره پیش ثعلبه رفت تا زکات او را بگیرد ثعلبه قبول نکرد و بخل ورزید و گفت: این زکات در حقیقت همان باج دادن است.رسول خدا(ص)فرمود: وای بر ثعلبه!وای بر ثعلبه!چیزی نگذشت که این آیات در باره اش نازل شد؛
«و مِنهُم مَن عـهَدَ اللّهَ لـَئِن ءاتَـنا مِن فَضلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ ولَنَکونَنَّ مِنَ الصّــلِحین• فَلَمّا ءاتـهُم مِن فَضلِهِ بَخِلوا بِهِ و تَوَلَّوا و هُم مُعرِضون• فَاَعقَبَهُم نِفاقـًا فی قُلوبِهِم اِلی یَومِ یَلقَونَهُ بِما اَخلَفُوا اللّهَ ما وعَدوهُ و بِما کانوا یَکذِبون». از امام باقر علیهالسّلام نیز ذیل آیه نقل شده که مقصود از مردی که بخل ورزیده و دروغ گفته ثعلبه است.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.مائده/۲۰.
۲.اسرا/۷۰.
۳. اصول كافی، ج۱، ص۱۲.
۴.غرر الحکم ،ج۱، ص۳۸۷
۶.الكافي ،ج۱،ص۱۱
۷.همان،ص۲۵.
۸.بحارالانوار،ج۷۸،ص۶
۹.نهج الفصاحه،۲۰۰۶.
۱۰.احزاب/۳۰،۳۲
۱۱.بحارالانوار، ج۱۱، ص۲۰۹.
۱۲.امالی طوسی،مجلس یازدهم.
۱۳.انفال/۲۸.
۱۴.آل عمران/۱۸۶.
۱۵.معارج/۲۴،۲۵.
۱۶.نهج البلاغه، خطبه ۳.
۱۷.الکافي،ج۱،ص۵۴
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فضیلت و آثار صدقه
#منبر_پانزده_دقیقه_ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحمدُ لِلَّهِ ربِّ الْعالمِینَ وَ صلّی اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
➖دادن صدقات مستحبی به سادات جایز است، اما صدقات واجب مثل زکات، فطریه و کفاره غیر سیّد را به سیّد ندهید.
➖صدقه دادن به کافر و غیر شیعه در صورتیکه نیازمند باشد و عداوتی نسبت به مسلمین نداشته باشد اشکالی ندارد.
💠داستان
[ ایجاد انگیزه]
معلی بن خنیس گفت، شبی امام صادق (ع) از خانه به قصد رفتن به ظله بنی ساعده (آنجا که سایبان بنی ساعده بود و روز در گرما آنجا جمع میشدند و شب فقراء و غریبان در آنجا میخوابیدند) بیرون شدند و آن شب بارانی بود.
من نیز دنبال آن حضرت بیرون آمدم که ناگاه چیزی از دست امام به زمین افتاد و فرمود: (خداوندا آنچه افتاد به من برگردان) من نزدیک رفتم و سلام کردم و فرمود: معلی، گفتم: بلی فدایت شوم، فرمود: دست به زمین بکش هر چه بدستت بیاید جمع کن و بمن بده.
من دست بر زمین کشیدم، دیدم نان است که بر زمین ریخته شده است، پس جمع کردم و آنرا به آن حضرت میدادم که کیسه ای از نان شد.
عرض کردم: فدایت شوم بگذار کیسه نان را بدوش بگیرم و بیاورم؟ فرمود: نه، من اولی تر به برداشتن آن هستم و لکن ترا اجازه میدهم که همراهم بیائی، گفت پس با امام به ظله بنی ساعده رسیدیم، و در آنجا گروهی از فقراء در خواب بودند. امام در زیر لباس آنان یک یا دو عدد نان میگذاشت تا نانها تمام شد و برگشتیم.
گفتم فدایت شوم این گروه شیعه هستند. فرمود: اگر شیعه بودند خورش آنها را حتی نمکشان را میدادم.(۱)
✅بیان موضوع
در داستان فوق اهتمام امام صادق(ع)برای کمک به فقرا و دغدغه ایشان برای رفع نیاز انسان ها حتی آنهایی که شیعه نبودند مورد اشاره قرار گرفته است.
صدقه یکی از جلوه های مهربانی و ایمان و انسانیت است که در دین اسلام بیشتر از هر مکتبی به آن تأکید شده است.
در قرآن و حدیث با واژگانی مانند انفاق، زکات، احسان و صدقه به کمک کردن به افراد نیازمند تأکید شده است.
👈خداوند در قرآن دو شیوه صدقه دادن را مطرح کرده و هر دو را ستوده است:
☜صدقه پنهان:انسان را از ریا دور میسازد و آبروی فقیر محفوظ میماند و فقیر احساس ذلت و خفت نمیکند. از آنجا که بنای دین بر اخلاص است، هرآنچه عمل خالصتر باشد، فضیلت بیشتری دارد و به همین جهت خدای سبحان صدقه مخفی را بر صدقه علنی ترجیح داده و میفرماید:«اگر مخفیانه صدقه دهید برایتان بهتر است».
☜صدقه آشکار: که تشویق و دعوت عملی مردم به کار نیک و مایه دلگرمی فقرا و مساکین است؛ چرا که میبینند در جامعه کسانی هستند که به حال آنان ترحم میکنند؛ همچنین این کار باعث میشود روحیه یأس و ناامیدی از فقرا برود.
🟢اهمیت و فضیلت صدقه
👈در سوره توبه آیه ۱۰۴ آمده است، خداوند خود، صدقات را میگیرد: «أَلَمْ یعْلَمُوا أَنَّ الله هُوَ یقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَیأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ» آیا ندانستهاند که تنها خداست که از بندگانش توبه را میپذیرد و صدقات را میگیرد، و خداست که خود توبهپذیر مهربان است؟(۲)
➖در تفسیر نمونه ذیل این آیه آمده است: این تعبیر، علاوه بر تشویق همه مسلمانان به این فریضه الهی، هشدار میدهد در پرداخت زکات و صدقات، نهایت ادب و احترام را به خرج دهند؛ چرا که گیرنده خداست.
➖در روایتی از امام سجاد (ع) آمده است:«إنَّ الصَّدَقَة لاتَقَع فی یدِ العَبدِ حتّی تَقَعُ فی یدِ الرَّب» صدقه در دست بنده قرار نمیگیرد مگر این که قبلاً در دست خدا قرار گیرد.(۳)
➖خداوند در ترسیم حالت محتضر میفرماید: وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ وَلَنْ يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْسًا إِذَا جَاءَ أَجَلُهَا وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ و از آنچه روزى شما کردهایم انفاق كنيد پيش از آنكه يكى از شما را مرگ فرا رسد و بگويد: پروردگارا! چرا تا مدتى بيشتر اجل مرا به تأخير نينداختى تا صدقه دهم و از صالحان و نيكوكاران باشم؟ ولى هر كس اجلش فرا رسد، هرگز خدا آن را به تأخير نمىافكند؛ و خدا به آنچه میكنيد آگاه است.(۴)
➖امام صادق(ع) میفرماید: ثَلاثٌ مَنْ اَتَى اللهَ بِواحِدَةً مِنْهُنَّ اَوْجَبَ اللهُ لَهُ الْجَنَةً اَلاْنْفاقُ مِنْ اِقْتارٍ وَ الْبِشْرُ لِجَميعِ الْعالَمِ وَ الاِنْصافُ مِنْ نَفْسِهِ؛ هر كس يكى از اين كارها را به درگاه خدا ببرد، خداوند بهشت را براى او واجب میگرداند: انفاق در تنگدستى، گشاده رويى با همگان و رفتار منصفانه. (۵)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔵آثارصدقه
خداوند آثار و فوائد زیادی برای صدقه قرار داده است که فقط به سه مورد اشاره میکنیم؛
🔹افزایش مال و ثروت
از مهمترین برکاتی که قرآن به عنوان آثار صدقه دادن بیان میکند، افزایش مال و ثروت است. از نظر قرآن، اگر کسی مشکل مالی دارد میتواند با دادن صدقه آن مشکل مالی خویش را برطرف کند. خدا میفرماید: إِنَّ الْمُصَّدِّقِينَ وَالْمُصَّدِّقَاتِ وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا يُضَاعَفُ لَهُمْ وَلَهُمْ أَجْرٌ كَرِيمٌ؛ در حقيقت مردان و زنان صدقه دهنده و آنان كه به خدا وامى نيكو دادهاند ايشان را پاداش، دو چندان گردد و اجرى نيكو خواهند داشت.(۶)
🔹دفع بلا، درمان دردها و دفع قضا
➖پيامبر اکرم(ص) در این باره میفرماید: «الصَّدَقَةً تَدْفَعُ الْبَلَاءَ وَ هِيَ أَنْجَحُ دَوَاءً وَ تَدْفَعُ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً وَ لَا يَذْهَبُ بِالْأَدْوَاءِ إِلَّا الدُّعَاءُ وَ الصَّدَقَةً» صدقه بلا را برطرف مىكند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمىگرداند و درد و بيمارىها را چيزى جز دعا و صدقه از بين نمىبرد.(۷)
➖امام باقر(ع) میفرماید:« اَلبِرُّ وَ الصَّدَقَةً يَنفيانِ الفَقرَ وَ يَزيدانِ فِى العُمرِ وَ يَدفَعانِ عَن صاحِبِهِما سَبعينَ ميتَةً سوءٍ» كار خير و صدقه، فقر را مىبَرند، بر عمر مىافزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مىكنند.
➖ حضرت علی(ع) فرمود: «إِذَا أَمْلَقْتُمْ، فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ».هر گاه تنگدست شديد با دادن صدقه با خداى تعالى سودا كنيد.(۹)
➖امام صادق(ع) میفرماید:« مَنْ تَصَدَّقَ فى يَوْمٍ اَو لَيْلَةً اِنْ كَانَ يَوْمٌ فَيَوْمٌ وَ اِنْ كانَ لَيْلَةً فَلَيْلٌ دَفَعَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ عَنْهُ الْهَمَّ وَ السَّبُعَ وَ ميتَةً السُّوءِ» هر كس در روز و يا شب صدقه بدهد- اگر روز است روز و اگر شب است، شب- خداوند از او غم و اندوه، درنده و مرگ بد را دور مىكند.(۱۰)
👈جالب اینکه در احادیث، خودِ ترکِ صدقه، عامل خشم الهی دانسته شده است؛
امام صادق (ع) می فرماید : «مَلعون ، ملعون ، مَن وَهَبَ اللهُ لَهُ مالاَ فَلَم یَتَصدق مِنهُ بِشیءٍ» از رحمت خدا بدور است ، دور است کسی که خداوند به او مالی ببخشد و او از صدقه دادن مقداری از آن دریغ ورزد.(۱۱)
🔹تکفیر گناهان و محبت پروردگار
برخی از اعمال صالح چون صدقه موجب تکفیر گناهان میشود، به طوری که خود گناه و آثار آن از پرونده اعمال آن شخص پاک شده و دیگر شخص تحت تأثیر گناه و آثار آن قرار نمیگیرد.
«وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِي كَانُوا يَعْمَلُونَ؛و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند، قطعاً گناهانشان را از آنان مىزداييم و بهتر از آنچه میکردند پاداششان مىدهيم».(۱۲)
➖امیرمؤمنان على(ع) میفرماید: كَفِّروا ذُنوبَكُم وَ تَحَبَّبوا اِلى رَبِّكُم بِالصَّدَقَةً وَ صِلَةً الرَّحِمِ؛ با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاك كنيد و خود را محبوب پروردگارتان گردانيد.(۱۳)
➖پيامبر(ص) میفرماید: إنَّ الصَّدَقَةً لتُطفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ؛ صدقه، خشم پروردگار را فرو مینشاند.(۱۴)
💠داستان
امام صادق(ع)فرمود : یهودی ای از کنار پیامبر(ص) گذر کرد و گفت: السّام علیک (مرگ بر تو).
پیامبر خدا فرمود: «علیک (بر تو باد)».
یاران پیامبر(ص) گفتند: با مرگ، به تو سلام کرد و گفت: مرگ بر تو!
پیامبر(ص) فرمود: «من نیز همان گونه جوابش دادم». پیامبر(ص) سپس فرمود: «گردن این یهودی را مار سیاهی، از پشت می گزد و او را می کشد».
یهودی رفت و هیزم بسیاری جمع کرد و بر پشت خود نهاد. سپس زمانی نگذشت که باز گشت. پیامبر خدا به او فرمود: «بارت را زمین بگذار».
او هیزم ها را زمین گذاشت. ناگهان مار سیاهی که در درون هیزم ها چوبی را به دندان گرفته بود، پیدا شد. [پیامبر(ص)] فرمود: «ای یهودی! امروز، چه کرده ای؟».
گفت: جز جمع آوری این هیزم ها کاری نکرده ام، آن را بار پشتم کردم و آوردم، در حالی که دو قرص نان، همراهم بود: یکی از آن دو را خودم خوردم و دیگری را به مسکینی صدقه دادم.
پیامبر خدا(ص) فرمود:
«بِها دَفَعَ اللَّهُ عَنهُ».
به خاطر همان، خداوند، از او دفع کرد» و فرمود:« إنَّ الصَّدَقَةَ تَدفَعُ میتَةَ السَّوءِ عَنِ الإِنسانِ».همانا صدقه، مرگ بد را از انسان برطرف می کند».(۱۵)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
هارون بن عيسى گفته است: امام صادق(ع) از فرزندش محمد پرسید: «چه مبلغ مال نزد تو باقى مانده؟» عرض كرد: «چهل دينار» فرمود: «آنها را بين فقرا تقسيم كن.» عرض كرد: «آن وقت ديگر چيزى براى خودمان نداريم!» فرمود: «اين مبلغ را صدقه بده. خدا جايش را پر مىكند. آيا نمىدانى که هر چيزى كليدى دارد و صدقه كليد روزى است.»
محمد، طبق دستور پدر، اموال موجود را صدقه داد. طولى نكشيد و ده روز بیشتر نگذشت که مبلغ چهار هزار دينار از جايى براى حضرت رسيد. پس فرمود: «پسرم! ما، چهل دينار در راه خدا داديم، خدا، در عوض، چهار هزار دينار براى ما رسانيد.»
کافی، ج۴، ص۹
💠 داستان
امام هفتم علیه السلام می فرمایند: امام صادق علیه السلام همراه با جمعی که دارای اموالی بودند در راه بود، خبر دادند در این مسیر دزدانی هستند که راه را بر مردم گرفته و اموال آنان را به غارت می برند.
بدن کاروانیان از وحشت به لرزه آمد، حضرت فرمودند: شما را چه شده؟
گفتند: اموالی با ماست که از غارت شدن آن به توسط دزدان راه می ترسیم.
آیا آن اموال را به عنوان اینکه از شماست از ما قبول می کنی؟ باشد که دزدان راه اگر آنها را در اختیار تو ببینند گذشت کرده و واگذارند.
فرمودند: چه می دانید؟ شاید دزدان جز مرا قصد نداشته باشند، شاید آنها را برای تلف شدن در اختیار من بگذارید.
گفتند: می گویی چه کنیم؟ آیا اموالمان را زیر خاک پنهان کنیم؟ فرمودند: نه، چرا که دفن آنها سبب ضایع شدن آنهاست، شاید بیگانه ای یا غریبی به آن دستبرد بزند یا ممکن است بعد از این به آن دست نیابید و محل آن را گم کنید.
گفتند: چه کنیم؟ فرمودند: آن را نزد کسی به امانت بگذارید که حفظش کند و از آن جانبداری نموده و به آن بیفزاید، و یک درهم از آن را از دنیا و آنچه که در آن است بزرگتر نماید، سپس آن را به شما باز گرداند و بر شما بیش از آنچه که نیازمندید کامل و تمام نماید.
گفتند: چنین امانتداری کیست؟ فرمودند: پروردگار عالمیان، عرضه داشتند:
چگونه نزد او امانت بگذاریم؟ فرمودند: به ناتوانان از مسلمانان صدقه دهید، عرضه داشتند: در این بیابان چنین افرادی وجود ندارند تا ما به آنان صدقه بدهیم، فرمودند: ثلث مال خود را تصمیم بگیرید در راه حق صدقه دهید تا خداوند باقی آن را از بلایی که از جانب دزدان می ترسید به سر شما آید حفظ کند. عرضه داشتند: تصمیم گرفتیم، فرمودند: پس همه ی شما در امان خدا هستید، راه را ادامه دهید.
حرکت خود را ادامه دادند، سر و کله ی دزدان پیدا شد، حضرت فرمودند:
چرا می ترسید؟ شما در امان خدا هستید. دزدان جلو آمدند، پیاده شده دست امام صادق علیه السلام را بوسیدند و گفتند: دیشب در عالم خواب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را دیدیم، به ما امر فرمودند خود را به حضرت شما عرضه کنیم، اکنون در اختیار شما و این کاروانیم تا دشمنان و دزدان راه را از آنان دفع کنیم، فرمودند: نیازی به شما نیست، کسی که شما را از ما دفع کرد، دشمنان و دزدان راه را از ما دفع می کند!
کاروان سالم بیابان را پشت سر گذاشت، ثلث مال خود را به ناتوانان صدقه دادند، تجارتشان برکت گرفت، به هر درهمی ده درهم به دست آوردند، گفتند:
برکت وجود حضرت صادق علیه السلام چه اندازه عظیم و بزرگ بود! حضرت فرمودند:
برکت معامله با خدا را شناختید، بر آن مداومت کنید.(۱۶)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار، ج۱۱، ص۱۱۰
۲.توبه/۱۰۴.
۳.عدّة الدّاعي ، ص ۵۹
۴.منافقون، آیات۱۰ و۱۱
۵.کافی، ج ۲، ص۱۰۳
۶.حدید/۱۸
۷.بحارالأنوار، بیروت، ج۹۳، ص۱۳۷.
۸.من لایحضره الفقیه،ج۲، ص ۶۶
۹.نهج حکمت ۲۵۸
۱۰.ثواب الأعمال، ص۱۴۰.
۱۱.بحار الأنوار ،ج۹۶،ص۱۳۳
۱۲.عنکبوت/ ۷
۱۳.تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص۳۹۵.
۱۴.نهجالفصاحه، ص 283،
۱۵.الکافی ج ۴ ص ۵ .
۱۶.وسائل الشیعه،ج۹،ص۳۹۰
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
تقرب الی الله
[#منبر_پنج_دقیقه_ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
✅ورود به بحث
«تقرب الى اللّه» مفهوم محورى معارف توحیدى است و در تعالیم همه انبیا بسیار بر آن تأکید مىشود. انبیا و اوصیاى ایشان آن قدر بر این مفهوم تأکید و اصرار ورزیده بودند که حتى در ادبیات کفار و مشرکان هم وارد شده بود. قرآن از قول مشرکان مکه مىفرماید: «ما نَعْبُدُهُمْ إِلاّ لِيُقَرِّبُونا إِلَى اللّهِ زُلْفى« ما آنها [بتها] را جز براى آن که ما را هرچه بیشتر به خدا نزدیک گردانند، نمىپرستیم. حتى مشرکان و بتپرستان به دنبال تقرب الى اللّه بودند؛ البته راه را اشتباه گرفته بودند. آنان تصور کردند، حال که خدا را نمىبینند و نمىتوانند سر به آستان خود او بسایند و با او مرتبط شوند، باید با بتها که محسوس و در معرض دید آنها هستند ارتباط برقرار کنند!
🟢آثار تقرب الی الله
در حدیث معراج وارد شده؛«قالَ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ اَهانَ لِىَ وَلِيّاً فَقَدْ اَرْصَدَ لِمُحارَبَتى وَ ما تَقَرَّبَ اِلَىَّ عَبْدٌ بِشَيْئ اَحَبَّ اِلَىَّ مِمّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ اِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ اِلَىَّ بِالنّافِلَةِ حَتّى اُحِبُّهُ فَاِذا اَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذى يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذى يُبْصِرُ بِهِ وَلِسانَهُ الَّذى يَنْطِقُ بِهِ وَ يَدَهُ الَّتی يَبْطِشُ بِها اِنْ دَعانى اَجَبْتُهُ وَ اِنْ سَأَلَنى اَعْطَيْتُه؛»
خداى متعال مىفرماید: هر کس به یکى از دوستان من بىحرمتى کند به من اعلان جنگ کرده است؛ و نزدیک نشد بندهاى به من به چیزى که محبوبتر از انجام اَعمالى باشد که بر او واجب کردهام؛ و او با انجام مستحبات تا آنجا نزد من مقرب مىشود که او را دوست مىدارم. پس وقتى او را دوست داشتم گوش او مىشوم که با آن مىشنود، و چشم او مىشوم که با آن مىبیند، و زبان او مىشوم که با آن سخن مىگوید، و دست او مىشوم که با آن کار انجام مىدهد. اگر مرا بخواند او را اجابت مىکنم؛ و اگر از من چیزى بخواهد به او عطا مىکنم.(۱)
🔶عوامل تقرب الی الله
تقّرب و رسیدن به خدا مهم ترین دغدغه هر مؤمنی است که برای دستیابی به آن تلاش می کند.
بهترین راه رسیدن به خداوند نیز همان راهی است که خداوند خود در آیات نورانی قرآن بیان کرده است. ابتدا باید معرفت و شناخت خود را نسبت به پروردگار و همین طور نسبت به اولیا الهی افزایش داد و سپس در مسیری که او تعیین کرده است گام نهاد.
خداوند از طریق حضرات معصومین راهها و عوامل تقرب الی الله را بیان فرموده که برخی از آنها را ذکر میکنیم؛
🔸عبادت
➖امام کاظم (ع) می فرماید: «أَفْضَلُ مَا تَقَرَّبَ بِهِ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ بِهِ الصَّلَاة»بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرّب پیدا می کند، نماز است. (۲)
➖امام صادق(ع) می فرماید: «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِي» نماز خواندن، برای هر شخص پرهیزگاری وسیله نزدیكی به خدا است.(۳)
🔸تواضع و خوشرویی
➖امام سجاد(ع) می فرماید: «إِنَّ أَقْرَبَكُمْ مِنَ اللَّهِ أَوْسَعُكُمْ خُلْقا» نزديك ترين شما به خداوند، خوش خُلق ترین شماست.(۴)
➖ امام صادق(ع) می فرماید: «فِيمَا أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى دَاوُدَ ع يَا دَاوُدُ كَمَا أَنَ أَقْرَبَ النَّاسِ مِنَ اللَّهِ الْمُتَوَاضِعُونَ كَذَلِكَ أَبْعَدُ النَّاسِ مِنَ اللَّهِ الْمُتَكَبِّرُون» از وحي هاي خداي عزوجل به داود(ع) اين بود: اي داود! همچنان كه نزديك ترين مردم به خدا فروتنان اند، دورترین مردم از خداوند هم متکبرین هستند.(۵)
➖امام محمد باقر(ع) در بیان اثر گناه تکبر در دوری از خداوند می فرماید: «الجَبّارونَ اَبعَدُ النّاس منَ اللهِ عزّوجلَّ یومَ القیامَهِ»دورترین مردم از خداوند عزّوجل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.(۶)
🔸 حق گويي
امام علي(ع) می فرماید: «أقرَبُ العِبادِ إلَى اللّه ِ تعالى أقوَلُهُم لِلحَقِّ و إن كانَ علَيهِ، و أعمَلُهُم بالحَقِّ و إن كانَ فيهِ كُرهُهُ»نزديك ترين بندگان به خداي متعال، حق گوترين آنهاست، هر چند به زيانش باشد و عمل كننده ترين آنهاست به حق، هر چند بر خلاف ميلش باشد.(۷)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔸ورع و دوری از گناه
اجتناب از محارم الهی طبق حدیث قدسی که خداوند به موسی(ع) نازل کرد، بهترین وسیله برای تقرب به خداوند معرفی شده است؛
امام صادق عليه السلام فرمود :
«فيما ناجَى اللّه ُ تباركَ و تعالى بهِ موسى صلواتُ اللّه ِ عليهِ : يا موسى ، ما تَقَرَّبَ إلَيَّ المُتَقرِّبونَ بمِثلِ الوَرَعِ عن مَحارِمي ، فإنّي أمنَحُهم جِنانَ عَدْني لا اُشرِكُ مَعهُم أحَدا ».
از جمله نجواهاى خداوند تبارك و تعالى با موسى ـ صلوات اللّه عليه ـ اين بود كه: اى موسى! تقرّب جويان به من، به چيزى مانند پرهيز از حرامهايم به من نزديك نشدند. من بهشتهاى ماندگار خود را به آنان مى بخشم و هيچ كس را شريكشان قرار نمى دهم.(۸)
➖ناگفته پیداست که گناه از مهم ترین موانع قرب الهی است که باید از آن پیشگیری کرد.
خداوند میفرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» ای کسانی که ایمان آوردهاید! آن گونه که حق تقوا و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید! و از دنیا نروید، مگر اینکه مسلمان باشید! (باید گوهر ایمان را تا پایان عمر، حفظ کنید!)(۹)
🔸 عمل صالح
با استناد به آیاتی از قرآن از ایمان و عمل صالح به عنوان وسیلههای جهت دستیابی به مقام قرب الهی نام برده شده است.
پرداختهای مالی در راه خدا از جمله راههای تقرب به خداوند معرفی شده است.
در روایات تلاش برای برآوردن حاجات دیگران اگرچه مثمر ثمر نباشد و ناامید نکردن آنها از جمله عوامل تقرب به خدا دانسته شده است.
🔸معرفت و محبت اهل بیت
در روایتی امام حسین علیه السلام فرمودند:
➖«أَیهَا النَّاسُ! إِنَّ اللهَ جَلَّ ذِکرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِیعْرِفُوهُ، فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ، فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ». فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: «یا ابْنَ رَسُولِ اللهِ! بِأبِی أنْتَ وَ اُمِّی، فَمَا مَعْرِفَةُ اللهِ؟» قَالَ: «مَعْرِفَةُ أَهْلِ کلِ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یجِبُ عَلَیهِمْ طَاعَتُهُ»ای مردم! خداوند- جلّ ذکره- بندگانش را نیافرید، مگر برای آنکه او را بشناسند. هنگامی که او را شناختند، عبادتش می کنند و زمانی که او را عبادت کردند، از پرستش غیر او بی نیاز می شوند. مردی در میان یاران عرضه داشت: «ای فرزند رسول خدا! پدر و مادرم به فدای تو باد! معرفت و شناخت خدا چیست؟» حضرت فرمودند: آن است که اهل هر عصر و زمانی، امامی را که اطاعتش بر آن ها واجب است بشناسند».(۱۰)
➖امام صادق علیه السلام فرمودند:
نَحْنُ السَّبَبُ بَینَکمْ وَ بَینَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَ»ما سبب و واسطه میان شما و خداوند متعال هستیم.(۱۱)
➖رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
حُبِّی وَ حُبُّ عَلِی سَیدُ مَا تَقَرَّبَ بِهِ الْمُتَقَرِّبُونَ مِنْ طَاعَةِ رَبِّهِم»محبت من و محبت علی برترین وسیله و طاعتی است که تقرّب جویانِ به حضرت حق، از آن بهره می برند.(۱۲)
💠داستان
آورده اند که عیسی علیه السلام به سه نفر برگذشت، ایشان را دید ضعیف و نحیف گشته، ایشان را پرسیدکه سبب این نحول و نحافت (لاغری) شما چیست؟ گفتند: اَلْخَوْفُ مِنَ النّار (ترس از آتش) فرمود: بر خداوند حق است که خائف را ایمن دارد. چون از ایشان در گذشت، سه نفر دیگر را دید از ایشان نحیف تر و ضعیف تر، روی هایشان چون آیینه ها از نور. گفت: چه چیز شما را به این حال آورد و چنین ضعیف کرد؟ گفتند: حبِّ خداوند عزّوجل. فرمود:
أنتُم المُقَرَّبونَ ، أنتُم المُقَرَّبونَ
شما مقربان هستید، شما مقربان هستید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.کافی،ج۲، ص۳۵۲.
۲.بحار الأنوار ، ج۱، ص۱۴۴.
۳.همان، ج ۷۵،ص ۲۰۳
۴.اعیان الشیعه،ج۱ ،ص ۶۴۴.
۵. بحارالانوار، ج۱۴، ص۳۹.
۶. وسائل الشيعه، ، ج۱۵،ص۳۸۲
۷.غررالحکم، ص ۲۶
۸.مشكاة الأنوار ،ص۲۰۸
۹.آل عمران/۱۰۲.
۱۰.علل الشرائع، ج۱، ص۹.
۱۱.بحار الأنوار ،ج ۲۳ ، ص۱۰۱
۱۲.همان،ج ۲۷،ص۱۲۹
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d