مراحل و شیوه های بخشودگی
[به مناسبت ماه رجب ماه بخشش و استغفار]
#منبر_پانزده_دقیقه_ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
اگر مسافری در شهری مثل مشهد قصد ده روز کند باید نماز را کامل بخواند.البته قصد ده روز به شرطی صحیح است که بداند ده روز کامل می ماند که ده روز کامل یعنی حداقل 240 ساعت بتواند در مشهد بماند و اگر شب آمده حداقل تا غروب روز دهم بماند.
🌸شعر
بازآ بازآ هر آنچه هستی بازآ
گر کافر و گبر و بت پرستی بازآ
این درگه ما درگه نومیدی نیست
صد بار اگر توبه شکستی بازآ
ای واقف اسرار ضمیر همه کس
در حالت عجز، دستگیر همه کس
یارب تو مرا توبه ده و عذر پذیر
ای توبه ده و عذرپذیر همه کس
جز وصل تو دل به هرچه بستم، توبه
بی یاد تو هرجا که نشستم، توبه
در حضرت تو، توبه شکستم صدبار
زین توبه که صد بار شکستم، توبه
✅بیان فضیلت ماه رجب
امام صادق(ع) میفرماید:
«إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ أَيْنَ الرَّجَبِيُّونَ فَيَقُومُ اُنَاسٌ يُضِيءُ وُجُوهُهُمْ لِأَهْلِ الْجَمْعِ، عَلَى رُءُوسِهِمْ تِيجَانُ الْمَلَك، مُكَلَّلَةً بِالدُّرِّ وَ الْيَاقُوتِ مَعَ كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ أَلْفُ مَلَكٍ عَنْ يَمِينِهِ وَ أَلْفُ مَلَكٍ عَنْ يَسَارِهِ، يَقُولُونَ هَنِيئاً لَكَ كَرَامَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَا عَبْدَ اللَّهِ، فَيَأْتِي النِّدَاءُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عِبَادِي وَ إِمَائِي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَأُكْرِمَنَّ مَثْوَاكُمْ وَ لَأُجْزِلَنَّ عَطَاكُمْ [عَطَايَاكُمْ] وَ لَأُوتِيَنَّكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ غُرَفاً تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِينَ إِنَّكُمْ تَطَوَّعْتُمْ بِالصَّوْمِ لِي فِي شَهْرٍ عَظَّمْتُ حُرْمَتَهُ وَ أَوْجَبْتُ حَقَّهُ مَلَائِكَتِي أَدْخِلُوا عِبَادِي وَ إِمَائِي الْجَنَّةَ، ثُمَّ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ: هَذَا لِمَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ شَيْئاً وَ لَوْ يَوْماً وَاحِداً فِي [مِنْ] أَوَّلِهِ أَوْ وَسَطِهِ أَوْ آخِرِه؛»
روز قیامت از درون عرش پروردگار، منادی ندا میدهد: کجایند رجبیّون؟ پس گروهی از مردم بپا میخیزند که صورتهایشان برای اجتماع کنندگان (اهل قیامت) نورافشانی میکند و تاجهای فرشتگان بر سر آنهاست، در حالی که مزین به درّ و یاقوتند، با هر یک از آ نها هزار فرشته از راست و هزار فرشته از چپ همراه هستند که میگویند: گوارا باد کرامت و عنایت ویژة پروردگار بر تو ای بندة خدا! پس ندایی از جانب خداوند میرسد (که میفرماید): ای بندگان و کنیزان من! به عزت و جلالم قسم که قطعاً جایگاهتان را گرامی داشته و عطایای شما را وافر قرار خواهم داد و قصرهایی از بهشت به شما خواهم بخشید که نهرها از زیر آن جاری و همیشه در آنجا خواهید بود و (چه زیبا و) خوب است پاداش عمل کنندگان. شما بدون اجبار و تکلیف برای من روزه گرفتید، در ماهی که احترام آن را بزرگ شمردم و حق آن را لازم کردم. ای فرشتگانم! بندگان و کنیزهایم را داخل بهشت کنید. سپس امام صادق فرمودند: این برای کسی است که در ماه رجب روزهای گرفته باشد، ولو یک روز؛ در اول یا وسط یا آخرش.»(۱)
➖ماه رجب در نزد عارفان و اهل سیر و سلوک از جایگاه ویژهای برخوردار است.
➖پیامبر(ص) فرمود: «رَجَبٌ شَهْرُ الِاسْتِغفَارِ لِأُمَّتِی أَکْثِرُوا فِیهِ الِاسْتِغفَارَ- فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ» رجب، ماه استغفار امت من است. در این ماه بسیار استغفار کنید که خداوند غفور و رحیم است. (۲)
➖ازحضرت رسول اكرم (ص) روايت شده كه: هر كس در ماه رجب صد مرتبه بگويد:
«أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ»
و آن را به صدقه ختم فرمايد حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و كسى كه چهار صد مرتبه بگويد بنويسد براى او اجر صد شهيد عطا فرمايد.(۳)
قبلا در ضمن یک منبر در مبحثی مفصل در باره فضیلت ماه رجب بحث شده است 👈 لینک
https://eitaa.com/menbare_tollab/19054
از آنجایی که ماه رجب ، ماه استغفار است ، مناسب است مبحثی در مورد انواع شیوه های استغفار و بخشودگی بحث شود، فلذا با همین رویکرد بحثی تقدیم میشود؛
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠حکایت
[ایجاد انگیزه]
شخصی در حضور امام علی علیه السلام «استغفرالله» کرد.
از آنجا که بسیار دیده شده افرادی، این جمله را به طور سطحی و بی آنکه از صمیم قلب ، قصد طلب بخشش داشته باشند و برای رسیدن به بخشودگی قدم های لازم را بردارد صرفا با زبان آوردن کلمه استعفار خیال میکند استغفار کرده است لذا امام علی علیه السلام به او فرمود:
«ثَکِلَتْکَ أُمُّکَ، أَتَدْرِي مَا الاِسْتِغْفَارُ؟ الاِسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ آلْعِلِّيِّينَ ، و هُو اسمٌ واقعٌ على سِتَّةِ مَعـانٍ : أوّلُها النـدمُ علـى ما مضى ، و الثّاني العَزْمُ على تَرْكِ العَوْدِ إلَيهِ أبَدا ، و الثّالثُ أنْ تُؤدّيَ إلى المَخْلوقينَ حُقوقَهُم ··· و الرّابعُ أنْ تَعْمِدَ إلى كُلِّ فَريضةٍ علَيكَ ضَيَّعْتَها فتُؤدّيَ حَقَّها ، و الخامسُ أنْ تَعْمِدَ إلى اللَّحمِ الَّذي نَبَتَ على السُّحتِ فتُذيبَهُ بالأحْزانِ حتّى تُلْصِقَ الجِلدَ بالعَظمِ و يَنْشَأ بَينَهُما لَحمٌ جديدٌ ، و السّادسُ أنْ تُذيقَ الجِسمَ ألَمَ الطّاعةِ كما أذَقتَهُ حَلاوةَ المَعصيةِ ، فعند ذلكَ تقولُ : أستَغْفِرُ اللّه»
«مادرت به عزایت بنشیند آیا می دانی معنی «استغفار» چیست؟!» استغفار، مقام بلند مرتبگان است.
و آن را شش شرط است، نخست پشيمانى برگذشته. دوم، عزم بر ترك بازگشت به طور هميشه. سوم، اين كه حقوق مردم را ادا كنى تا با خداى عارى از هر گناهى ديدار نمايى. چهارم، هر واجبى را كه بر عهده تو بوده و انجامش نداده اى، به جاى آورى. پنجم، آنكه گوشتى را كه در گناه بر پيكرت روييده، در غمها و اندوهان آب كنى تا پوستت به استخوانت بچسبد و ميان پوست و استخوان گوشت تازه برويد. ششم، جسم خود را رنج طاعت بچشانى، همچنان، كه بر او حلاوت معصيت چشانده بودى. در اين هنگام بگوى: استغفر الله.(۴)
👌چنانچه در این حکایت که مشتمل بر آموزه ای زیبا از حضرت امیر(ع) است به مراحل و شرایط استغفار اشاره شده است در ادامه برخی دیگر از شیوه های طلب بخشودگی و پاک شدن از گناهان ذکر خواهد شد.
✔️نماز
➖قرآن کریم در نشانه های پرهیزکاران می خوانیم: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَوهَ وَمِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ»؛ «(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب ایمان داشته، و نماز به پا می دارند و از آنچه ما به آنان روزی کرده ایم انفاق می کنند. »(۵)
➖وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ۚ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ»
در دو طرف روز، و اوایل شب، نماز را برپا دار; چرا که حسنات، سیّئات (و آثار آنها) را از بین مى برند; این تذکّرى است براى کسانى که اهل تذکّرند.(۶)
✔️احسان و نیکوکاری
خداوند،در ترسیم حالت محتضر می فرماید: «وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاکمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یأْتِی أَحَدَکمُ الْمَوْتُ فَیقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِی إِلَی أَجَلٍ قَرِیبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَکنْ مِنَ الصَّالِحِینَ وَلَنْ یؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْسًا إِذَا جَاءَ أَجَلُهَا وَاللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» و از آنچه روزی شما کرده ایم انفاق کنید پیش از آنکه یکی از شما را مرگ فرا رسد و بگوید: پروردگارا! چرا تا مدتی بیشتر اجل مرا به تاخیر نینداختی تا صدقه دهم و از صالحان و نیکوکاران باشم؟ ولی هر کس اجلش فرا رسد، هرگز خدا آن را به تاخیر نمی افکند؛ و خدا به آنچه می کنید آگاه است. (۷)
➖امام صادق(ع) در این باره می فرماید:« ثَلاثٌ مَنْ اَتَی اللهَ بِواحِدَهْ مِنْهُنَّ اَوْجَبَ اللهُ لَهُ الْجَنَهْ اَلاْنْفاقُ مِنْ اِقْتارٍ وَ الْبِشْرُ لِجَمیعِ الْعالَمِ وَ الاِنْصافُ مِنْ نَفْسِهِ» ؛ هر کس یکی از این کارها را به درگاه خدا ببرد، خداوند بهشت را برای او واجب می گرداند: انفاق در تنگدستی، گشاده رویی با همگان و رفتار منصفانه. (۸)
➖پیامبر(ص) می فرماید: «اَلصَّدَقَهْ عَلی وَجهِها وَاصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَینِ وَصِلَهْ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَهْ وَتَزیدُ فِی العُمرِ وَ تَقی مَصارِعَ السُّوءِ» صدقه بجا، نیکوکاری، نیکی به پدر و مادر و صله رحم، بدبختی را به خوشبختی تبدیل و عمر را زیاد و از پیشامدهای بد جلوگیری می کند.(۹)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️اصلاح گری و مهر گستری
امام صادق(ع) می فرماید: «صَدَقَةٌ یحِبُّهَا اللّه: إِصلاحٌ بَینَ النّاسِ إِذا تَفاسَدوا، وَتَقارُبٌ بَینَهُم إِذا تَباعَدوا» صدقه ای که خداوند آن را دوست دارد عبارت است از: اصلاح میان مردم هرگاه رابطه شان تیره شد و نزدیک کردن آنها به یکدیگر هرگاه از هم دور شدند. (۱۰)
➖ پیامبر(ص) می فرماید:« اَلا اُخبِرُکم بِاَفضَلَ مِن دَرَجَةِ الصّیامِ وَ الصَّلاَهْ وَ الصَّدَقَهْ؟ صَلاحُ ذاتِ البَینِ، فَاِنَّ فَسادَ ذاتِ البَینِ هِی الحالِقَهْ؛ آیا به چیزی با فضیلت تر از نماز و روزه و صدقه (زکات) آگاهتان نکنم؟ و آن اصلاح میان مردم است، زیرا تیره شدن رابطه بین مردم ریشه کن کننده دین است. (۱۱)
✔️صله رحم
امیرمومنان علی(ع) می فرماید: «کفِّروا ذُنوبَکم وَ تَحَبَّبوا اِلی رَبِّکم بِالصَّدَقَهْ وَ صِلَهْ الرَّحِمِ» با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(۱۲)
➖امام صادق (ع): «اِنَّ صِلَةَ الرَّحِمِ وَالبِرَّ لَيُهَوِّنانِ الحِسابَ وَيَعْصِمانِ مِنَ الذُّنوبِ فَصِلُوا أرحامَكُم ، و بَرُّوا بِإخوانِكم ، و لو بِحُسنِ السَّلامِ و رَدِّ الجوابِ»
» صله رحم و نيكى، حساب (قيامت) را آسان مىكند و از گناهان جلوگيرى مىنمايد.(۱۳)
💠داستان
امام زين العابدين (ع)فرمود :«جاءَ رَجلٌ إلى النبيِّ فقالَ : يا رسولَ اللّه ِما مِن عَمَلٍ قَبيحٍ إلّا قَد عَمِلتُهُ فهَل لِي مِن تَوبَةٍ ؟» مردى خدمت پيامبر آمد و عرض كرد: هيچ كار زشتى نيست كه نكرده باشم. آيا راه توبه و بازگشت برايم وجود دارد؟
حضرت فرمود : «فهَل مِن والِدَيكَ أحَدٌ حَيٌّ ؟» آيا از پدر و مادرت كسى زنده هست؟ عرض كرد: پدرم.
فرمود:«فاذهَبْ فَبَرَّهُ» برو و به او نيكى كن. وقتى آن مرد رفت، فرمود:«لَو كانَت اُمُّهُ» كاش مادرش مى بود!(۱۴)
💠داستان
در كتاب گناهان كبيره جلد دوم مرحوم شهيد آية اللّه دستغيب رضوان اللّه تعالى عليه مى نویسند :
وقتى كه آيه تحريم خمر (شراب ) فرود آمد منادى حضرت رسول اللّه (ص ) ندا داد كسى نبايد شراب بخورد؛ داستانى آورده ، كه جالب است .
روزى آقا رسول اكرم (ص ) از كوچه اى مى گذشتند؛ اتفاقا يكى از مسلمانها شيشه شرابى در دست داشت وارد همان كوچه اى شد كه حضرت داشتند ميگذشتند تا حضرت رسول خدا (ص ) را ديد مى آيد خيلى ترسيد، گفت الا ن است كه آبرويم بريزد گفت خدايا غلط كردم توبه كردم و ديگر لب به خمر و شراب نمى زنم فقط مرا جلوى حضرت رسول اكرم (ص ) رسوا نكن .
وقتى كه نزديك حضرت شد. حضرت رسول اللّه (ص ) فرمود: در اين شيشه چيست ؟ از ترس گفت آقا سركه است . آنحضرت فرمود: اگر سركه است قدرى در دست من بريز حضرت دست مبارك را پيش برد.
آن مرد هم شيشه را برگردانيد يك وقت متوجه شد كه مقدارى سركه در دست حضرت ريخته شده . مرد به گريه در آمد و گفت يا رسول اللّه قسم بخدا كه در اين شيشه شراب بود ولى چون توبه كردم و از خدا خواستم كه مرا رسوا نكند خدا هم توبه مرا قبول كرده و دعايم را مستجاب فرموده .
حضرت رسول اكرم (ص ) فرمود: چنين است حال كسى كه توبه كند از گناهان خود و خداوند متعال تمام سيئات و بديها و زشتى هاى او را تبديل به حسنه و خوبى فرمايد: اولئك يبدّل اللّه سيّئاتهم حسنات .
💠داستان
در كتاب ثمراة الحيوة جلد سوم صفحه سيصدو هفتاد و هفت نوشته :
جوانى در بنى اسرائيل زندگى مى كرد و به عبادت حق تعالى مشغول بود روزها را به روزه و شبها را بنماز و طاعت ، تا بيست سال كارش همين بود تا كه يك روز فريب خورده و كم كم از خدا كناره گرفت و عبادتها را تبديل به معصيت و گناه كرد و از جمله گنه كاران قرار گرفت و در اين كار بيست سال باقى ماند يك روز آمد جلو آئينه خود را ببيند، نگاه كرد ديد موهايش سفيد شده از معصيتهاى خود بدش آمد واز كرده هاى خود سخت پشيمان گرديد.
گفت خدايا بيست سال عبادت و بيست سال معصيت كردم اگر برگردم بسوى تو آيا قبولم مى كنى .
صدائى شنيد كه مى فرمايد: « اَحبَبتَنا فَاَحبَبناك تَركتَنا فَتَركناك و عَصَيتَنا فَاَمهَلناك و اِن رَجَعتَ اِلَينا قَبِلنا».
تا آن وقتى كه ما را دوست داشتى پس ما هم تو را دوست داشتيم . ترك ما كردى پس ما هم تو را ترك كرديم ، معصيت ما را كردى ترا مهلت داديم . پس اگر برگردى بجانب ما، تو را قبول مى كنيم .
پس توبه نمود و يكى از عبّاد قرار گرفت . از اين مرحمتها از خدا نسبت به همه گنه كاران بوده و هست .
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.روضه الواعظین ج۲،ص۴۰۲.
۲.زاد المعاد ،ج۱ ،ص۱۲ .
۳.همان.
۴.نهج البلاغه، حکمت۴۱۷.
۵.بقره،۳.
۶.هود/۱۱۴.
۷.منافقون، آیات ۱۰ و۱۱.
۸.کافی، ج ۲، ص ۱۰۳.
۹.نهج الفصاحه، ص۵۴۹.
۱۰.کافی، ج۲، ص۲۰۹
۱۱.نهج الفصاحه ص۲۴۹.
۱۲.تصنیف غررالحکم ، ص ۳۹۵.
۱۳.الكافی،ج۲،ص۱۵۷
۱۴.بحار الأنوار ،ج۷۴،ص۸۲
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
هدایت غافلان
به مناسبت شهادت امام هادی
[ #منبر__پانزده_دقیقه_ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ، وَإِمَامِ الْأَنْقِيَاءِ، وَخَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَالْحُجَّةِ عَلَى الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ، وَذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ، يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
🌸شعر
اى مظهر جلال و جمال خداى فرد
شد طوطیاى چشم ملك خاك پاى تو
در هر دو كون خرم و شاد است و رستگار
در دل هر آن كه داشت فروغ ولاى تو
خوفش ز آفتاب جز این است بى سخن
در دهر هر كه زیست به تحت لواى تو
تا مدفن شریف تو شد سُرَّ مَن رَا
جان بخش و غم زداى شد از صفاى تو
زد طعنه بر بهشت برین هر كسى كه دید
آن گنبد منور و صحن و سراى تو
اى هادى هدایت دین مبین حق
اى آن كه مدح خوان تو باشد خداى تو
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
مسعودی در مروج الذهب گفته است که عده ای نزد متوکل آمده و سخن چینی و بدگویی کردند که در منزل حضرت امام هادی اسلحه و نامه های زیادی از طرف شیعیانش از اهالی قم برای او فرستاده اند موجود است. او میخواهد علیه حکومت تو شورش کرده و انقلاب کند.
متوکل پس از شنیدن این جریان گروهی از ترکان را که از دژخیمان او بودند شبانه به خانه حضرت روانه کرد آنان در آن دل شب خانه امام هادی را مورد هجوم و تفتیش قرار دادند، ولی چیزی پیدا نکردند. دیدند حضرت در منزل در بسته ای لباس پشم پوشیده و روی ریگ و خاک، رو به قبله نشسته و قرآن میخواند.
مأموران متوکل آن امام مظلوم را به همان هیئت و حالت به نزد متوکل آوردند و این چنین گزارش دادند ما به جستجوی خانه علی النقی پرداختیم ولی چیزی نیافتیم دیدیم او رو به قبله نشسته و قرآن میخواند متوکل در کنار سفره شراب نشسته بود و در دستش جام شراب بود. برخاست و با احترام آن حضرت را در کنار خود نشانید و جام شراب را به حضرت تعارف کرد.
امام هادی فرمود: «والله ما يُخَامِرُ لَحْمِي وَدَمِی قَطُّ، فَأَعْفِنِی» به خدا سوگند! هرگز گوشت و خون من با شراب آمیخته نشده، مرا معاف بدار.
متوکل او را معاف داشت. سپس گفت: «اَنشِدنی شِعرا» برایم شعری بخوان.
امام فرمود: من با شعر چندان سر و کاری ندارم کم روایت میکنم متوکل گفت: باید بخوانی حضرت امام هادی این اشعار را که در دیوان امام علی ، و در مورد بی وفائی دنیا است خواند؛
باتُوا عَلَى قُلَلِ الْأَجْبَالِ تَحْرُسُهُمْ
غُلْبُ الرِّجَالِ فَلَمْ تَنْفَعُهُمُ الْقُلَلُ
شب را در های کوهها آرمیدند و مردان دلاور آنان را پاسداری کردند ولی قلههای کوه برای آنان سود نبخشید.
وَاسْتُنْزِلُوا بَعْدَ عِزُّ عَنْ مَعَاقِلِهِمْ
إِلَى مَقَابِرِهِمْ يَا بِئْسَ مَا نَزَلُوا
بعد از عزتی آنان را از پناهگاههای خود به سوی قبرهایشان فرود آوردند، آه چه بد فرود آمدند؟!
ناداهُمْ صَارِحٌ مِنْ بَعْدِ دَفْنِهِمْ
أَيْنَ الْأَسِرَّةُ وَالتَّيجَانُ وَالْحُلَلُ
بعد از دفن آنان، منادی صدا زد: تخت تاج و لباسهای شما کجا است؟!
أَيْنَ الْوُجُوهُ اللَّتِي كَانَتْ مُنَعَمَةٌ
مِنْ دُونِهَا تُضْرَبُ الْأَسْتَارُ وَالْكَلَلُ
کجا رفت آن چهره های مرفه که برابرشان پرده ها و آذین ها آویخته می شد؟
فَأَفْصَحَ الْقَبْرُ عَنْهُمْ حِينَ سَائَلَهُمْ
تِلْكَ الْوُجُوهُ عَلَيْهَا الدُّودُ
پس قبر به زبان فصیح از آنان پرسش کرد و گفت: این همان صورت های نیکویی هستند که کرم ها بر آنها میغلطند و محل تاخت و تاز کرمها شده اند.
قَدْ طَالَ مَا أَكَلُوا دَهْراً وَقَدْ شَرِبُوا
وَأَصْبَحُوا الْيَوْمَ بَعْدَ الْأَكْلِ قَدْ أَكِلُوا
آنها مدت طولانی خوردند و نوشیدند و اکنون خود خوراک خاک و کرمها شده اند.
راوی می گوید: «فَبَكَى الْمُتَوَكِّلُ حَتَّى بَلْتَ لِحْيَتَهُ دُمُوعُ عَيْنَيْهِ وَبَكَى الْحَاضِرُونَ»
متوكل تحت تأثیر اشعار حضرت قرار گرفت و چنان گریه کرد که ریشش خیس شد.
حاضران نیز گریه کردند سپس دستور داد امام هادی را با احترام به خانه اش باز گرداندند.
روایت شده است متوکل چنان متغیر شد که کاسه شراب را بر زمین زد و آن روز عيش او به عزا مبدل گردید.(۱)
✅بیان موضوع
همه امامان ، هدایت گران الهی در روی زمین هستند و امام هادی (ع) نیز در هدایت افراد نادان و غافل همواره تلاش و مجاهدت داشته اند.
البته هدایت گری داری مراحل مختلف است.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
و قابلیت هدایت نیز با توجه به ظرفیت افراد، دارای مراتب است.
گاهی مخاطب هدایت گری قابلیت هدایت تامه دارد یعنی با یک تلنگر مسیر زندگی ش تغیر میکند اما گاهی هدایت تامه پیدا نمیکند اما میتوان با تلنگر و نصیحت و نهی از منکر او را به طور مقطعی از برخی گناهان بازداشت.
از این رو انسان تکلیف هدایت گری را باید حتی از این دسته از افراد دریغ نکند.
به عنوان مثال ، اگر چه متوکلِ ملعون با آنهمه جنایت که مرتکب شده بود لیاقت و قابلیت هدایت یافتن و اصلاح مسیر را نداشت اما ، امام هادی(ع) به طور موردی او را از غفلت در آن جلسه و گستاخی و میگساری در محضر امام معصوم بازداشتند.
🔻با این مقدمه و به بهانه اسم مقدس «هادی» در قالب چند عنوان موضوع هدایت غافلان را دنبال میکنیم🔺
✔️اهمیت هدایت گری
➖پیامبر(ص) هنگامى كه على عليه السلام را به يمن فرستاد فرمود:« يا عليُّ ، لا تُقاتِلَنَّ أحَدا حتّى تَدعُوَهُ ، و ايمُ اللّه ِ لَأن يَهدي اللّه ُ على يَدَيكَ رجُلاً خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت علَيهِ الشَّمسُ و غَرَبَت ، و لَكَ وَلاؤهُ يا عليُّ .»
اى على! هرگز با كسى جنگ مكن مگر اينكه قبلاً او را [به اسلام] دعوت كرده باشى كه به خدا سوگند، اگر خداوند كسى را به دست تو هدايت كند برايت بهتر است از آنچه آفتاب بر آن طلوع و غروب مى كند ؛ و تو بر شخص هدايت شده ولايت دارى ، اى على .(۲)
➖ امام صادق(ع) : «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً قَالَ مَنْ أَخْرَجَهَا مِنْ ضَلَالٍ إِلَی هُدًی فَکَأَنَّمَا أَحْیَاهَا وَ مَنْ أَخْرَجَهَا مِنْ هُدًی إِلَی ضَلَالٍ فَقَدْ قَتَلَهَا».
امام صادق(ع) در ذیل آیه «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً»فرمود:
كسى كه ديگرى را از گمراهى به راه راست درآورد، مانند اين است كه او را زنده كرده است و كسى كه ديگرى را از راه راست به گمراهى كشاند، او را كشته است.(۳)
💠داستان
روايت شده است كه داوود عليه السلام تنها به صحرا رفت. پس خداوند به او وحى فرمود: اى داوود! چه شده است كه تو را تنها مى بينم؟ عرض كرد: معبودا! شوق ديدار تو در جانم شدّت گرفته و ميان من و خلق تو حائل گشته است. خداوند به او وحى فرمود:
« اِرجِعْ إلَيهِم ؛ فإنّكَ إن تَأتِني بِعَبدٍ آبِقٍ اُثْبِتْكَ في اللَّوحِ حَميدا »
به ميان آنان برگرد؛ زيرا اگر تو يك بنده گريز پا را نزد من بياورى نام تو را در لوح، با صفت ستوده ثبت مى كنم(۴)
👈دغدغه هدایت بهتر از عبادت
پیامبر(ص) فرمود:
«وَ الّذی نَفسُ مُحَمَّدٍ بِیَدهِ لَعالِمٌ واحِدٌ أشَدُّ عَلی إبلیسَ مِن ألفِ عابِدٍ؛ لأِنَّ العابِدَ لِنَفسِهِ و العالِمَ لِغَیرِهِ».
سوگند به آن که جان محمّد در دست اوست، هر آینه وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است؛ زیرا عابد به فکر خویشتن است و عالم در اندیشه دیگران.(۵)
✔️انواع غفلت
برای برخورد با ناهنجاری و پدیده نا مطلوب غفلت، ابتدا باید انواع آن را دانست، عوامل آن را ریشهیابی کرد و سپس به درمان غافلان پرداخت. غفلت یک آفت و مرض روحی است که به تدریج انسان را گرفتار میکند. غفلت انواع گوناگونی را دربر دارد.
۱. غفلت از خداوند؛
۲. غفلت از معاد؛
۳. غفلت از هدف زندگی و آفرینش؛
۴. غفلت از انجام وظیفه و تکلیف؛
۵. غفلت از انسانهای دیگر؛
۶. غفلت از آیات و نعمتهای الهی؛
۷. غفلت از عهد و پیمان الهی.
✔️مراحل هدایت
خداوند حکیم در کتاب کریمش میفرماید: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»؛
با حکمت و اندرز نیکو، به راه خداوند دعوت نما و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال کن(۶)
مراحل هدایت، عبارتاند از:
۱. جذب؛
۲. تصحیح باورها؛
۳. اصلاح رفتار؛
۴. نهادینه کردن رفتارهای مثبت.
با سخنان نیکو و زیبا میتوان افراد را جذب کرد و با ایجاد مقبولیت خود در نزد آنان، زمینه را برای پذیرش سخن آماده کرد. هدایت و بیداربخشی با برخورد منطقی، حکیمانه، همراه با دلسوزی و صمیمیت میتواند اثر مفید و مؤثری داشته باشد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
علّامه طبرسى می نویسد:
«ابوهاشم جعفری میگوید:در مدينه بودم، سپاه خلیفه عباسی به فرماندهى يكى از سرلشكران ترك، براى سركوبى شورشيان اعراب، به مدينه وارد شده بودند. روزى امام هادى به اطرافيان فرمود: «برويم تا از نزديك، لشكركشى اين مرد ترك را ببينيم، با هم رفتيم و در كنار عبور لشكر ايستاديم.مردى از تركان در نزد ما عبور می كرد. امام هادى با او به زبان تركى، صحبت كرد.آن مرد ترك، از اسبش پياده شد و سم مركب امام هادى را بوسيد.
من آن مرد ترك را سوگند دادم و به او گفتم: «اين مرد (امام) به تو چه گفت؟» [كه اين گونه شيفته او شدى؟].
مرد ترك گفت: آيا اين آقا، پيامبر است؟
گفتم: نه.
گفت: او مرا به نامى صدا زد كه در كودكى در شهرهاى ترك، مرا با آن نام می خواندند، و تا اين ساعت هيچكس از آن اطّلاع نداشت».(۷)
💠داستان
قطب راوندى (ره) می نویسد: در اصفهان مردى بود به نام عبد الرّحمن و شيعه شده بود [با اينكه در آن وقت شيعيان در اصفهان، بسيار كم بودند]، به او گفته شد، علّت چيست كه شيعه شده و به امامت حضرت هادى(ع) اعتقاد دارى؟».
او گفت:
سرگذشتى، با امام هادى دارم كه موجب شيعه شدن من شده است، و آن اينكه: من فقير بودم، ولى در سخن گفتن و جرئت، قوى بودم، در آن سالى كه جمعى از مردم اصفهان براى دادخواهى نزد متوكّل عازم شهر سامرّاء شدند، و مرا با خود بردند، سرانجام به در خانه متوكّل رسيديم، روزى در كنار در قلعه متوكّل بوديم، ناگاه شنيدم متوكّل فرمان احضار امام هادى را داده است، از بعضى از حاضران پرسيدم: «اين شخصى را كه متوكّل، فرمان احضارش را داده كيست؟».او گفت: «اين شخص، مردى از آل على است، رافضيان به امامت او اعتقاد دارند، سپس گفت: «ممكن است متوكّل او را احضار كرده تا بكشد».
من تصميم گرفتم در آنجا بمانم تا ببينم كار به كجا می کشد، و اين كيست؟ ناگاه ديدم امام هادى سوار بر اسب وارد شد، همه حاضران به احترام او، در جانب راست و چپ او به راه افتادند و آن حضرت در ميان دو صف قرار گرفت، و مردم به تماشاى سيماى او پرداختند، همين كه چشمم به چهره او افتاد، محبّتش در قلبم جاى گرفت، پيش خود دعا مى كردم تا خداوند وجود او را از گزند متوكّل حفظ كند، او كم كم در ميان مردم آمد، در حالى كه به يال اسبش نگاه مى كرد، و به طرف راست و چپ نمى نگريست، و من همچنان پيش خود دعا مى كردم، وقتى كه آن بزرگوار به مقابل من رسيد به من رو كرد و فرمود: «خداوند دعاى تو را به استجابت رسانيد، بدان كه عمر تو طولانى می شود و اموال و فرزندانت زياد می گردند».از هيبت و شكوه او، لرزه بر اندام شدم و با اين حال به ميان دوستانم رفتم، آنها گفتند: «چه شده، چرا مضطرب هستى؟». گفتم: خير است، و ماجراى خود را به هيچ كس نگفتم، تا به اصفهان بازگشتيم، خداوند در پرتو دعاى آن حضرت، به قدرى ثروت به من داد كه اكنون قيمت اموالى كه در خانه دارم معادل هزار هزار درهم است، و داراى ده فرزند شده ام، و اكنون عمرم به هفتاد و چند سال رسيده است، من به امامت او اعتقاد يافتم به دليل آنكه او بر افكار پنهان خاطرم، آگاهى داشت، و دعايش در مورد من به استجابت رسيد.(۸)
🖤روضه
معتمد عباسی که برادر معتز بود حضرت هادی را مسموم کرد. حضرت به هنگام شهادت غریب و تنها بود و غیر از امام حسن عسگری کسی بر بالین آن بزرگوار نبود. بعد از شهادت آن حضرت امرا و اشراف حاضر شدند. امام حسن عسکری(ع) از شدت تأثر بر مظلومیت امام هادی(ع) گریبان چاک زد ، گروهی از افراد جاهل به حضرت عسکری اعتراض کردند و گفتند شایسته نیست کسی در مصیبت چاک نماید امام عسکری در جواب آنان فرمود: شما از احکام و دستورات خدا چه اطلاعی دارید؟ در صورتی که حضرت موسی بن
عمران با این که پیامبر بود در مصیبت ،برادرش هارون گریبان چاک زد.
🌸شعر
قضی شهیدا فی دیار الغربه
فی شدة و محنة و كربه
بكته عین العلم والاداب
و محكم السنة والكتاب
بكته اعین البدور النیرة
آباؤه العز الكرام البررة
🌺شعر
ای دائم از خدا و نبـییّن تو را، سـلام
وی روی عالمی به حریم تو صبح و شام
ابنالـرّضای دومی و چـارمـین عـلی
جــدّ امـام مـنــتـظــریّ و دهــم امــام
خاموش شد صدای دعایت، ولی به زهر
ای آنکه یافت دین خـدا از دمت قـوام
داغ تو شعلـه بر جگـر شیعـیان زنــد
تا مـهـدیت بـیـاید و بـسـتـانـد انـتـقـام
از غـربـتـت و یـا جگـر پـارهپـارهات
یا زخـم بیشمار دلـت، گوید از کدام؟
گـریم به یـاد جـدّ غریبت که رأس او
گه مـاه کـوفه بود و گهی آفـتاب شـام
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.آمال الواعظین،ج۲،ص۲۸۰.
۲.الكافي ،ج۴،ص۲۸.
۳.الکافی، ج۲، ص۲۱۰
۴.بحار الأنوار،ج۱۴ص۴۰
۵.کنز العمّال : ۲۸۹۰۸
۶.نحل/۱۲۵.
۷.نگاهی بر زندگی چهارده معصوم, شیخ عباس قمی, ص۴۲۸.
۸.همان، ص۴۳۳.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
نیکی به اشرف مخلوقات
#منبر_پانرده_دقیقه_ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
یکی ازعلمای ربانی قرن دوازدهم مرحوم سید محمد باقر شفتی رشتی معروف به حجه الاسلام شفتی است که ازمجتهدین برازنده و پرهیزکار بود، او بسال ۱۱۷۵ ه-ق درجرزه طارم گیلان دیده به جهان گشود و به سال ۱۲۶۰درسن ۸۵ دراصفهان از دنیا رفت و مرقد شریفش درکنار مسجد سید اصفهان، معروف ومزار علاقمندان است.
حجه السلام شفتی درایام تحصیل خود در نجف و اصفهان به قدری فقیر بود که غالبا لباس او از زیادی وصله به رنگهای مختلف جلوه می کرد، گاهی ازشدت گرسنگی و ضعف غش می کرد، ولی فقر خود را کتمان می نمود و به کسی نمی گفت.
روزی درمدرسه علمیه اصفهان، پول نماز وحشتی بین طلاب تقسیم می کردند، وجه مختصری از این ناحیه به اورسید، چون مدتی بود گوشت نخورده بود، به بازار رفت و با آن پول جگر گوسفندی را خرید و به مدرسه بازگشت، درمسیر راه ناگاه درکنار کوچه ای چشمش به سگی افتاد که بچه های او به روی سینه او افتاده وشیر می خوردند، ولی از سگ بیش ازمشتی استخوان باقی نمانده بود و از ضعف، قدرت حرکت نداشت.
حجه الاسلام به خود خطاب کرده وگفت: اگر از روی انصاف داوری کنی، این سگ برای خوردن جگر از تو سزاوارتر است، زیرا هم خودش و هم بچه هایش گرسنه اند، از این رو جگر را قطعه قطعه کرد و جلو آن سگ انداخت.
خود حجه السلام شفتی نقل می کند: وقتی که پاره های جگر را نزد سگ انداختم گویی اورا طوری یافتم که سربه آسمان بلند کرد و صدائی نمود، من دریافتم که او درحق من دعا می کند.
ازاین جریان چندان نگذشت که یکی از بزرگان، از زادگاه خودم شفت مبلغ دویست تومان برای من فرستاد وپیام داد که من راضی نیستم از عین این پول مصرف کنی، بلکه آن را نزد تاجری بگذار تا با آن تجارت کند و از سود تجارت، از او بگیر و مصرف کن.
من به همین سفارش عمل کردم، به قدری وضع مالی من خوب شد که ازسود تجارتی آن پول، مبلغ هنگفتی بدستم آمد و با آن حدود هزاردکان وکاروانسرا خریدم و یک روستا را در اطراف محلمان بنام گروند به طور دربست خریداری نمودم، که اجاره کشاورزی آن هرسال نهصد خروار برنج می شد، دارای اهل و فرزندان شدم و قریب صد نفر از در خانه من نان می خوردند، تمام این ثروت و مکنت بر اثر ترحمی بودکه من به آن سگ گرسنه نمودم، واو را برخودم ترجیح دادم.(۱)
✅نکته
آنچه در مورد احسان و نیکوکاری در حق یک حیوان گفته شد باعث اشتباه نشه که مثل برخی از شهروندان محبت به حیواناتی از قبیل سگ و گربه آنهم با روش هایی که مناسب حیات حیوانی نیست ، را به نیکی به انسان های نیازمند محبت ترجیح بدهیم.
اگر چه محبت به حیوانات و رفع نیاز آنهم به شکل درستش از نظر آموزه های دینی فضیلت دانسته شده اما محبت به انسان ها و رفع نیاز آنها به مراتب دارای فضیلت بیشتر می باشد و نجات انسان بر نجات حیوان ارجحیت و اولویت دارد.چرا که انسان اشرف مخلوقات است.
👌محققان و عالمانی که انسان را اشرف مخلوقات دانستهاند، ادلهای بر این مطلب ذکر کردهاند:
➖خداوند در آیات قرآن مبدأ انسان را خدا معرفی میکند: «نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی؛ و از روح خود در آن دمیدم» و مقصد انسان را نیز به سمت خدا میداند؛انا لله و انا الیه راجعون .
خداوند مقام خلافت الله را به انسان داده است؛« وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ»
➖انسان نه تنها نسبت به حیوانات بلکه از فرشتگان نیز برتری داده است آنگاه که خداوند به انسان اسماء را یاد داد او را مسجود ملائک گردانید؛
«وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ»
➖ هر آنچه را در آسمانها و زمين بود مسخر وى گردانيد؛ «هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا»
➖خداوندپس از بیان اعجاز آمیز مراحل آفرینش انسان که دانشمندان علم جنین شناسی را به شگفتی واداشته به جهت آفرینش انسان به خود تبریک گفته است ؛ «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ»
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
در ادامه به برکات و آثار نیکی به انسان ها اشاره می شود؛
احسان و نیکوکاری آثار و برکات زیادی در زندگی فردی و اجتماعی شخص نیکوکار و نیز بر جامعه و دیگران دارد. عمدة آثار احسان، معنوی است؛ مثلاً باعث قرب به خداوند، تکامل روحی و استحقاق بهشت میگردد؛ ولی در این دنیا نیز آثاری دارد. اینک بیشتر به آثار دنیوی احسان میپردازیم:
✔️ تعدیل اقتصادی
از بهترین آثار نیکوکاری این است که مقداری از بار مشکلات آنها کاسته میگردد. اگر افراد توانمند بر اساس وظیفهای که خدای متعال برای آنها قرار داده، عمل کنند و به نیازمندان کمک نمایند، علاوه بر اینکه مشکلات نیازمندان را بر طرف کردهاند، به مقام محسنین - که جایگاهی بس با ارزش است - نیز نایل میشوند: «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فىِ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ... ءَاخِذِينَ مَا ءَاتَئهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهمْ كاَنُواْ قَبْلَ ذَلِكَ مُحسِنِين»؛ بىترديد پرهيزكاران در بهشتها و چشمهسارهايند... آنچه را پروردگارشان به آنان عطا كرده، دريافت مىكنند؛ زيرا آنان پيش از اين همواره نيكوكار بودند.
✔️ طول عمر
خداوند به نیکوکار برکت و طول عمر میدهد؛ چون هنگامی که به دیگران کمک میکند، به شادی و نشاطی درونی دست مییابد که موجب افزایش عمر او میشود. امام صادق(ع) میفرمایند: «يَعِيشُ النَّاسُ بِإِحْسَانِهِمْ أَكْثَرَ مِمَّا يَعِيشُونَ بِأَعْمَارِهِمْ وَ يَمُوتُونَ بِذُنُوبِهِمْ أَكْثَرَ مِمَّا يَمُوتُونَ بِآجَالِهِم؛ مردم، بيشتر از آن كه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خویش زندگى مىكنند و بيشتر از آن كه با اجل خود بميرند، بر اثر گناهان خود مىميرند.»(۲)
✔️ جلب محبت
خدای مقلّبالقلوب چنین مقرر داشته است که افراد خدمترسان و کمککننده به دیگران، مورد توجه مردم قرار میگیرند و محبوب آنان میشوند. به دو نمونه از روایات اهلبیت در این باره اشاره میشود:
الف) امام صادق: «ثَلَاثَةٌ تُورِثُ الْمَحَبَّةَ: الدِّينُ وَ التَّوَاضُعُ وَ الْبَذْلُ؛ سه چیز محبت میآورد: قرض دادن، فروتنى و بخشش.»(۳)
ب) امیرالمؤمنین(ع): «بِالْإِحْسَانِ تُمْلَكُ الْقُلُوبَ؛ قلبها با احسان تسخیر میشوند.»(۴)
✔️ احسان دو طرفه
از دیگر آثار احسان به مردم، نیکی آنها به شخص نیکوکار است. امیرالمؤمنین علی میفرمایند: «يَا نَوْفُ أَحْسِنْ يُحْسَنْ إِلَيْك؛ ای نوف! نیکی کن تا در حق تو نیز نیکی شود.»(۵)
✔️جلوگیری از مرگ ناگوار
احسان به دیگران، مرگ را به تأخیر انداخته، زندگی را برای شخص نیکوکار زیبا و شاد میکند. امام صادق(ع) میفرمایند: «صَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ تَقِي مَصَارِعَ السُّوءِ؛ کارهای نیک و نیکوکاری، انسان را از مرگهای ناگوار در امان نگه میدارند.»(۶)
✔️ زیاد شدن دوستان
برخی از هر وسیلهای استفاده میکنند تا دوستان بیشتری داشته باشند و مورد توجه قرار گیرند. اسلام احسان به دیگران را سبب محبوبیت و زیاد شدن دوستان معرفی کرده است. امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: «مَنْ كَثُرَ إِحْسَانُهُ أَحَبَّهُ إِخْوَانُهُ؛ کسی که احسانش بیشتر بود، برادرانش او را بیشتر دوست خواهند داشت.»(۷)
✔️ سرعت پاداش در دنیا
شخص نیکوکار در همین دنیا پاداش کار خیر خود را میبیند. امام باقر میفرمایند: «إِنَّ أَسْرَعَ الْخَيْرِ ثَوَاباً الْبِرُّ؛ پاداش نيكوكارى، زودتر از هر كار خوب ديگرى (به صاحبش) مىرسد.»(۸)
امام صادق(ع)نیز میفرمایند: «مَا قَضَى مُسْلِمٌ لِمُسْلِمٍ حَاجَةً إِلَّا نَادَاهُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَيَّ ثَوَابُكَ، وَ لَا أَرْضَى لَكَ بِدُونِ الْجَنَّةِ» هیچ مسلمانی نیاز مسلمانی را برآورده نمیکند، مگر اینکه خدای تبارک و تعالی او را ندا میدهد: پاداش تو بر عهدة من است و من به کمتر از بهشت برای تو راضی نخواهم بود.»(۹)
آن حضرت احسان را یکی از نشانههای شخص بهشتی معرفی کرده، میفرمایند: «إِنَّ لِأَهْلِ الْجَنَّةِ أَرْبَعَ عَلَامَاتٍ وَجْهٍ مُنْبَسِطٍ وَ لِسَانٍ لَطِيفٍ وَ قَلْبٍ رَحِيمٍ وَ يَدٍ مُعْطِيَةٍ؛ برای بهشتیان چهار علامت است: چهرة گشاده و شاداب، زبان نرم، قلب مهربان و دستِ دهنده.»(۱۰)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️ جبران انفاق
انسان بایسته است بداند که اگر به دیگران نیکی کند، خدای متعال در دنیا و آخرت آن را جبران میکند؛ زیرا میفرماید: «مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ» ؛ «مَثَل آنان كه اموالشان را در راه خدا انفاق مىكنند، مانند دانهاى است كه هفت خوشه بروياند، در هر خوشه صد دانه باشد و خدا براى هر كه بخواهد، چند برابر مىكند و خدا فراخ رحمت و داناست.»
و در آیهای دیگر میفرماید: «قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقين» بگو: يقيناً پروردگارم روزى را براى هر كس از بندگانش بخواهد، وسعت مىدهد و يا تنگ مىگيرد، و هرچه را انفاق مىكنيد [چه كم و چه زياد] خدا عوضى را جايگزين آن مىكند و او بهترين روزى دهندگان است.»
امام صادق(ع) شرط جبران انفاق را چنین بیان فرمودهاند: «لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمُ اكْتَسَبَ الْمَالَ مِنْ حِلِّهِ وَ أَنْفَقَهُ فِي حِلِّهِ لَمْ يُنْفِقْ دِرْهَماً إِلَّا أُخْلِفَ عَلَيْه؛ اگر هر یک از شما مالی را از راه حلال به دست آورد و در راه حلال انفاق کند؛ هیچ درهمی را انفاق نمیکند، مگر اینکه جایگزین آن به او عطا میشود.»(۱۱)
✔️ اشتهار به نیکوکاری
امام علی(ع) میفرمایند: «مَنْ بَذَلَ بِرَّهُ انْتَشَرَ ذِكْرُه؛ كسى كه نيكى خود را به مردم برساند، نام و يادش منتشر (و مشهور) گردد.»(۱۲)
✔️زنده در یادها
امام علی(ع)میفرمایند: «لَمْ يَمُتْ مَنْ تَرَكَ أَفْعَالًا يُقْتَدَى بِهَا مِنَ الْخَيْرِ؛ كسى كه كارهاى شايستهاى از خود به يادگار گذارد كه ديگران از او پيروى كنند، هرگز نمرده (بلكه زنده و جاويد) است.»(۱۳)
🌸شعر
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
مرده آن است که نامش به نکویی نبرند
💠داستان
امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بیمار شده بودند. حضرت زهرا (س) و خاندان ایشان به توصیه پیامبر برای شفای حسنین (ع) سه روز، روزه نذر کردند. در روز اول هنگام افطار، فقیری رسید و در خواست غذا کرد. حضرت زهرا (س) افطار خود و خانواده خود را به فقیر دادند. روز دوم در هنگام افطار، یتیمی نزد خانه ایشان آمد و درخواست کمک کرد. حضرت زهرا (س) بار دیگر افطار خود و خانواده خود را به یتیم دادند. روز سوم در هنگام افطار اسیری نزد ایشان آمد و درخواست غذا کرد و این بار هم حضرت زهرا (س) افطار خود و خانواده خود را به اسیر دادند. اینجا بود که آیه شریفه نازل شد « وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا، إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورًا» (سوره انسان آیات ۸ و ۹)؛ طعام را با آنکه خود بدان نیازمندند، به فقیر و یتیم و اسیر میدهند و (زبان حالشان این است که) برای خشنودی خدا به شما طعام میدهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی نمیخواهیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.اقتباس ازکتاب صدویک حکایت ص۱۵۸
۲.دعوات الراوندى، ص ۲۹۱.
۳.تحف العقول، ص ۳۱۶.
۴.غرر الحكم ،۴۳۳۹.
۵.أمالي شیخ صدوق، ص۲۰۹
۶.تحف العقول ، ج۲، ص ۵۶.
۷.غرر الحكم،۸۴۷۳.
۸. الخصال ،ص۱۱۰
۹.الكافي ،ج۲،ص۱۹۴.
۱۰.إرشاد القلوب ،ج۱، ص۱۷۳
۱۱.مكارم الأخلاق،ج۲ص۲۱
۱۲.غرر الحکم
۱۳.كنز الفوائد،ج۱،ص۳۴۹.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d