🌺 خدمتی جدید از کانال منبر طلاب برای مبلغین عزیز 🌺
🌺 با سلام و احترام خدمت اعضای فرهیخته و گرامی کانال وزین منبر طلاب
➖ نظر به درخواست تعداد زیادی از اعضای گرامی، و در راستای گسترش هرچه بیشتر معارف اسلام ناب محمدی و استفاده راحتتر شما مخاطبین عزیز، از محتوای منابر، در اقدامی جدید، همزمان با ولادت با سعادت مولیالموحدین حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام، تولیدات محتوایی کانال در دو قالب متنی و #پیدیاف در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.
✅ بنابراین، اولا طبق روال سابق، متن منبرها در کانال قرار میگیرد و ذیل هر منبر، فایل #پیدیاف آن که با تنظیمات ویژه مطالعه راحت در صفحه موبایل تولید شده، قرار داده میشود.
💫 همچنان پذیرای پیشنهادات و انتقادات شما مخاطبین عزیز هستیم و از همه شما بزرگواران التماس دعا داریم.💫
🆔 @talabe_admin
مدیریت مجموعه منبر طلاب
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فضایل امیر المومنین علیه السلام
[به مناسبت ماه رجب]
#منبر_پانزده_دقیقه_ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌸شعر
دست خدا و «نفْس» پیمبر فقط علی است
شمشیر و شیر خالق اکبر فقط علی است
بعد از نبی به امر خداوند ذوالجلال
ما را امام و هادی و رهبر فقط علی است
دست خدا که با سر انگشت خویشتن
خورشید را نمود مسخر فقط علی است
بر آن دو تن که هر دو ز خیبر گریختند
اعلان کنید فاتح خیبر فقط علی است
این نام را مباد به دیگر کسان دهند
این حق حیدر است که حیدر فقط علی است
مردی که جان به دست، شب لیلة المبیت
جای رسول خفت به بستر فقط علی است
ای تشنگان حشر به حق خدا قسم
باور کنید ساقی کوثر فقط علی است
مردی که در مهاجر و انصار از نخست
گردید با رسول برادر فقط علی است
دیوار کعبه سینه گشود از برای او
مولود بیت حضرت داور فقط علی است
نوزاد بیت و صاحب بیت و امیر بیت
مهمان بیت همره مادر فقط علی است
آن شیر کبریا که در ایام کودکی
از هم درید پیکر اژدر فقط علی است
روز احد به رغم تمام فراریان
یاری که گشت دور پیمبر فقط علی است
از منبر رسول خدا آید این ندا
بعد از رسول صاحب منبر فقط علی است
کس را چه زهره تا که شود کفو فاطمه
آنکس که شد به فاطمه شوهر فقط علی است
ممدوح «انّما» که خدا گفته در کتاب
گفتیم و گفته اند مکرر فقط علی است
در روز حشر پیشروِ ختم انبیا
صاحب علَم به عرصه ی محشر فقط علی است
شاهی که رخت کهنه به تن کرد و رخت نو
با دست خویش داد به قنبر فقط علی است
دست خدا که یک تنه در عرصه ی نبرد
بگرفت سر ز عمر دلاور فقط علی است
در فتح بدر و خیبر و در خندق و احد
بالله قسم امیر مظفّر فقط علی است
آن بتشکن که در حرم خاص کبریا
بگذاشت پا به دوش پیمبر فقط علی است
«الا علی» ندای خدا بود در احد
ممدوح این ندای منور فقط علی است
فرمود مصطفی که منم شهر علم و بس
این شهر علم را که منم، در فقط علی است
آن کو به کودکی به رسول خدا مدام
بودی انیس و مونس و یاور فقط علی است
گو صد خلیفه بعد پیمبر فقط علی است
آن را که حق نموده مقرر فقط علی است
«میثم» امیر خلق و رفیق فقیر شهر
در عالم وجود سراسر فقط علی است
✅تبیین موضوع
امام على (ع) فرمود :
«شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرُ اللّه ِ وَ شَعْبانَ شَهْرُ رَسُولِ اللّه ِ وَ رَجَبٍ شَهْرى».(۱) رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجـب مـاه من اسـت.
يكي از رخدادهاي مهم ماه رجب، ولادت با سعادت مولاي متقيان امير مؤمنان علي بن ابي طالب است كه در روز جمعه سيزدهم اين ماه، دوازده سال قبل از بعثت پيامبر اسلام- و در داخل كعبه معظمه واقع شده است.
فضائل و مناقب مولاي متقيان آنقدر زياد است كه به راحتي نميتوان شمارش كرد؛ لذا شاعر گفته است:
كتاب فضل تو را آب بحر كافي نيست
كه تَر كُنم سر انگشت و صفحه بشمارم
بخشي از آن فضائل در آيات قرآن كريم، روايات معصومين و نقل تاريخ نويسان به ما رسيده است و در بيان آنها كتابهاي فراوان نوشته شده است. برخي از فضائل آن حضرت را در اينجا ذكر ميكنيم كه در قرآن كريم نيز به آنها اشاره شده است؛
✅اهمیت موضوع
همیشه بیان فضائل و سبک زندگی شخصیت های والا برای افراد جامعه راهگشا بوده است.
امروزه فضای مجازی دین و ایمان جوانان را هدف قرار داده است و سعی دارند با القا شبهات شخصیت های مقدس را در اذهان تخریب کنند.
بیان فضائل و تبیین شخصیت اشخاص مقدس مثل حضرت امیر اهمیت مضاعف پیدا کرده است.
وانگهی یکی از دستوراتی که ائمه ما را به آن بسیار توصیه کرده اند و به عبارتی یکی از واجبات دینی است شنیدن و گفتن از فضائل امیرالمؤمنین است. زیرا به همین واسطه و همنشینی با آن حضرت زندگی دنیوی و اخروی انسان آباد می شود.
دلیل دیگر تکرار بر ذکر فضائل امیرالمؤمنین(ع)عداوت و دشمنی است که در طول تاریخ با آن حضرت و اهل بیتش(به عبارت دیگر با خدا) وجود داشته و دارد؛ که همیشه این دشمنان سعی در تضعیف و تحقیر جایگاه و مرتبه امیرالمؤمنین (ع)و ائمه داشتند. یکی از حربه های همیشگی این امر کتمان فضائل آن حضرت و یا سرقت آن فضائل به نام دیگران بوده است.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔶آیات قرآن
با توجه به اين كه ذكر همة آيات مربوط به فضائل مولاي متقيان علي(ع) در يك مبحث امكان ندارد، فقط به ۵نمونه از آن آيات اشاره ميشود:
۱.سورة بقره، آيه ۲۰۷ در «ليلة المبيت» به پاس فداكاري آن حضرت نازل شده است؛
« وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ»
۲. سورة مائده آيه ۵۵ به پاس اعطاي انگشتر توسط حضرت امير(ع)به سائل در حال ركوع، نازل شده است؛
«إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»
۳.سورة انسان [هَلْ اَتيَ]، آيه ۵ـ ۲۲ كه در شأن علي(ع)و همسر و فرزندانش نازل شده است؛
«إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْس کانَ مِزاجُها کافُوراً...»
۴. سورة بقره، آيه 37 كه به بركت توسل به «خمسه طيّبه» توبه آدم(ع) قبول شده است؛
فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
۵. سورة رحمن،۱۹ الی ۲۲كه علي و فاطمه به خاطر كثرت بركات، و وسعت ظرف وجوری شان در علم و معرفت به دريا تشبيه شدهاند؛
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ
✅جمع بندی آیات
فضایل شخصیتی مقدس همچون حضرت امیر الگوی سبک زندگی الهی را به انسان تعلیم می دهد ؛
قرآن کریم به مواردی با اشاره به فضائل حضرت امیر ویژگیهای زیبای رفتاری از قبیل «فداکاری و از جان گذشتی به جهت مقدسات و اهداف عالی» ، «فداکاری در ایثار مالی » ، « احسان و صدقه دادن» و « وسعت ظرف وجودی در علم و معرفت» تاکید فرموده است.
🔶احادیث
شیعه و سنی ، احادیثی از پیامبر6نقل کرده اند که مدح یا فضلیتی برای امام علی(ع) بیان میکنند. برخی از این احادیث عبارتاند
۱. حدیث مدینة العلم
« أنَا مَدينَةُ العِلمِ وعَلِيٌّ بابُها، فَمَن أرادَ العِلمَ فَليَأتِ البابَ »
کتاب الغدیر ۲۱ تن از محدثان سنی را نام برده که این حدیث را حدیث حسن یا حدیث صحیح دانستهاند.
💠حکایت
«اَصْبغ بن نُباته» مى گويد: هنگامى كه مردم با على(ع)به عنوان خليفه رسول خدا بيعت كردند. آن حضرت، عمامه رسول خدا را به سر بسته بود و لباس او را بر تن نموده بود. در مسجد از منبر بالا رفت و (ايستاده) پس از حمد و ثنا، مردم را موعظه و نصيحت كرد، سپس نشست و انگشتان دو دست خود را داخل هم گذارد و به زير ناف نهاد، آنگاه فرمود:
«سَلُونِى قَبْلَ اَنْ تَفْقِدُونِى فَاِنَّ عِنْدِى عِلْمُ الاَوَّلِينَ وَالاَّخَرِينَ ...»
«از من بپرسيد قبل از آنكه مرا نيابيدچرا كه علم پيشينيان و آيندگان، نزد من است. بدانيد سوگند به خدا! اگر بستر خلافت برايم گسترده شودبا پيروان تورات، طبق تورات و با پيروان انجيل، طبق انجيل و با پيروان زبور، طبق زبور، و با پيروان قرآن طبق قرآن ، حكم مى كنم به گونه اى كه (اگر) هريك از اين كتابها، به سخن درآيد بگويد: «پروردگارا! على مطابق قضاوت تو، قضاوت كرد»، سوگند به خدا! من به قرآن و معانى بلند پايه آن از همه آگاهتر هستم و اگر يك آيه از قرآن نبود قطعا شما را به آنچه تا روز قيامت ، پديد مى آيد، آگاه مى كردم.»
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
۲. حدیث سفینه
حدیث سفینه بنابر نقل ابوذر غفاری از پیامبر(ص)، این چنین است: «إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَنْ دَخَلَهَا نَجَی، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ » جز این نیست که مَثَل اهل بیت من در میان شما مثل کشتی نوح است، هر کس به این کشتی داخل شود نجات مییابد، و هر کس جا بماند، غرق میشود.
۳. حدیث مع الحق
«عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ». على با حق است و حق با على. حق بر مدار او مى گردد.
حق طلبی ، حق مداری فضیلت بزرگی محسوب می شود و امام علی به درستی امام حق طلبان ، امام به حق و امام عدالت گستران در همه عالم است و جرج جرداق مسیحی به درستی او را آهنگ دلنشین عدالت می نامد. و در این خصوص کتاب می نویسد؛ «الامام علی صوت العداله الانسانیه»
۴. سبقت در اسلام در غربت دین
پیشگامی در اسلام آنهم در زمانی که اکثریت از دین فراری هستند فضیلت بزرگی محسوب می شود . دین داری در زمانی که جو دینی در جامعه غلبه دارد امتیاز بزرگی محسوب نمی شود اما دین داری در زمان غربت دین امتیاز بزرگی محسوب می شود احادیثی معتبر سبقت حضرت امیر در دین را مورد تاکید قرار داده است؛
«يَا عَلِيُّ أَنْتَ أَوَّلُ اَلْمُسْلِمِينَ إِسْلاَماً وَ أَوَّلُ اَلْمُؤْمِنِينَ إِيمَاناً». ای علی تو اولین نفر مسلمان ها هستی و اولین مومنان هستی.
«سُبّاقُ الاُمَمِ ثلاثةٌ لَم يَكفُرُوا بِاللّه ِ طَرفَةَ عَينٍ : عليُّ بنُ أبي طالبٍ ، و صاحِبُ ياسِينَ ، و مُؤمنُ آلِ فِرعَونَ ، فهُمُ الصِّدِّيقُونَ و عَلِيٌّ أفضَلُهُم ».
پيشتازان امّتها سه نفرند ، كه آنى به خدا كفر نورزيدند : على بن ابى طالب ، صاحب ياسين ، و مؤمن آل فرعون . اينان همان صدّيقانند و على برترين آنهاست.
💠داستان
هنگامی که علی (ع) زمام امور خلافت را در کوفه در دست داشت و اموال بسیار از بیت المال در اختیار آن حضرت بود، روزی برادرش عقیل، به محضرش آمد و گفت: «مقروض هستم و از ادای آن عاجز می باشم، قرض مرا ادا کن .» علی (ع) فرمود: «قرض تو چه اندازه است؟» عقیل گفت: صد هزار درهم . علی (ع) فرمود: «سوگند به خدا آنقدر ندارم که بتوانم قرض تو را ادا کنم، صبر کن تا جیره شخص من برسد، تا آخرین حد توان، به تو کمک می کنم . . .»
عقیل گفت: بیت المال در اختیار تو است، آیا با این حال، مرا به جیره خود وعده می دهی؟ مگر جیره تو چه اندازه است؟ اگر همه آن را هم به من بدهی، دردی را دوا نمی کند . علی (ع) به او فرمود: ای برادر! هر کدام از من و تو نسبت به بیت المال به منزله یک نفر هستیم - در این هنگام علی (ع) با برادرش در طبقه بالای دارالاماره که مشرف به بازار کوفه بود، گفتگو می کردند - علی (ع) به عقیل فرمود: اگر گفتار من تو را قانع نمی کند، به کنار این صندوق ها که در بازار پیدا است و پول های تاجران در میانشان ست برو، و آنها را بشکن و از پول آنها بردار .» عقیل عرض کرد: ای امیرمؤمنان! آیا به من امر می کنی که صندوق های عده ای را که توکل به خدا نموده و مقداری پول اندوخته اند را بشکنم؟ علی (ع) فرمود: آیا تو به من دستور می دهی که در بیت المال را که از آن مسلمانان است بگشایم، با این که توکل به خدا نموده و آن را بسته اند؟ و اگر می خواهی، شمشیرت را بردار، من نیز شمشیرم را برمی دارم و با هم به شهر «حیره » می رویم; در آنجا، بازرگانان ثروتمند زیاد هستند، به خانه یکی از آنها یورش می بریم و مالش را غارت می کنیم.
عقیل عرض کرد: آیا دزدی کنم؟ علی (ع) فرمود: اگر از مال یک نفر دزدی کنی، بهتر از آن است که از اموال همه مسلمانان دزدی کنی، چرا که بیت المال ، مال همه مسلمین است ...
🔹جمع بندی احادیث
چنانچه ملاحظه شد در احادیث اموری مثل «سبقت در دین» ، « علم و دانش » ، «نجات بخشی انسان ها»، «حق مداری و عدالت گستری »و ... تاکید فرموده است.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.وسائل الشيعه، ج۷، ص ۲۶۶
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فضائل حضرت امیر علیه السلام.pdf
1.06M
🔰 منبر فضائل حضرت امیر علیهالسلام
#فایل_پیدیاف
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
قلب های ناپاک
شرح حدیثی از حضرت امیر(ع)
#منبر_پانزده_دقیقه_ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
✔️اهمیت موضوع:
آنچه از آیات و احادیث بر می آید ، قلبـِ پاک تجلیگاه خداوند و وسیله درک حقایق عالم است؛«أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ» آیا آنان در زمین سیر نکردند، تا قلبهایی داشته باشند که حقیقت را با آن درک کنند؛ یا گوشهای شنوایی که با آن (ندای حق را) بشنوند؟! چرا که چشمهای ظاهر نابینا نمیشود،بلکه دلهایی که در سینههاست کور میشود.(۱)
زیاد اتفاق می افتد افراد ادعای پاکی قلب می کنند و برای اثبات ادعا دلیل روشنی ارائه نمی کنند.باید دید معیار پاکی و ناپاکی کدام است؟
✔️تبیین موضوع
امام على(ع)در روز جمعهای خطبة بلیغی خواند، آنگاه مردی برخاست و عرض كرد: من دربارة قول خداوند كه میفرماید: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ»؛ «بخوانید مرا اجابت میكنم شما را»، میپرسم: «فَمَا بَالُنَا نَدْعُو فَلَا یجَابُ؛ چرا ما دعا میكنیم؛ ولی مستجاب نمیشود؟»(۲)
امام (ع) در پاسخ این سوال ، سوال کننده را به یک حقیقت جالب توجه دادند و آن عبارت بود از خیانت و ناپاکی قلب ، اگر چه حدیث بیشتر در مبحث دعا و آسیب شناسی دعا مطرح می شود اما به نظر می رسد خوب است این کلام زیبا با محوریت قلب های ناپاک مطرح شود بدیهی است یکی از مهم ترین آثار قلب های ناپاک ، عدم تحقق نیایش و ارتباط بنده با خداست؛
«إِنَّ قُلُوبَكُمْ خَانَتْ بِثَمَانِ خِصَالٍ»
همانا قلب های شما به هشت دلیل خیانت کرده اند .
۱. کوتاهی در ادای تکالیف معرفت
حضرت امام على(ع) فرمود: «أَوَّلُهَا أَنَّكُمْ عَرَفْتُمُ اللَّهَ فَلَمْ تُؤَدُّوا حَقَّهُ كَمَا أَوْجَبَ عَلَیكُمْ فَمَا أَغْنَتْ عَنْكُمْ مَعْرِفَتُكُمْ شَیئاً» اوّل اینكه شما خدا را شناختید؛ ولی حق او را ادا نكردید، آنچنانكه بر شما واجب کرده است؛ لذا معرفت تنها و بدون ادای حق از طرف شما باعث بینیازی نمیشود.
به عبارتی دیگر بعد از معرفت و شناخت قلب نسبت به خداوند، تکالیفی متوجه انسان می شود که بایستی انسان آن را به جای آورد.حضرت امیر(ع)در فرمایشی دیگر تکالیف معرفت الله را بیان فرموده است؛ « أَوَّلُ اَلدِّينِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ اَلتَّصْدِيقُ بِهِ وَ كَمَالُ اَلتَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ اَلْإِخْلاَصُ لَهُ وَ كَمَالُ اَلْإِخْلاَصِ لَهُ نَفْيُ اَلصِّفَاتِ عَنْهُ» سرآغاز دین، معرفت و شناخت اوست و کمال معرفتش تصدیق به ذات پاک اوست و کمال تصدیق به او همان توحید اوست و کمال توحیدش، اخلاص براى اوست.(۳)
افراد معرفت و شناخت قلبی را با پاکی قلب و با عشق قلبی اشتباه نگیرند. چرا که شناخت و اعتراف خشک و خالی نه عشق است و نه پاکی قلب.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
۲و۳. حرکت نکردن طبق دستورات شریعت
«وَ الثَّانِیةُ أَنَّكُمْ آمَنْتُمْ بِرَسُولِهِ ثُمَّ خَالَفْتُمْ سُنَّتَهُ وَ أَمَتُّمْ شَرِیعَتَهُ فَأَینَ ثَمَرَةُ إِیمَانِكُمْ» دوم اینكه شما به رسول خدا(ص) ایمان آوردید؛ ولی سنّت او را مخالفت كردید و شریعت او را [نابود كرده و] میراندید. پس كجا رفت ثمرة ایمان شما؟
« وَ الثَّالِثَةُ أَنَّكُمْ قَرَأْتُمْ كِتَابَهُ الْمُنْزَلَ عَلَیكُمْ فَلَمْ تَعْمَلُوا بِهِ وَ قُلْتُمْ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا ثُمَّ خَالَفْتُم» سوم اینكه شما كتاب خدا را كه بر شما نازل شده خواندید؛ ولی به آن عمل نكردید و [فقط] گفتید: شنیدیم و اطاعت كردیم؛ ولی [در عمل و] پس از گفتن؛ مخالفت كردید.»
✔️توضیح
هیچ کس نمی تواند به طور کامل با دین قطع رابطه کند؛ زیرا دین داری یک امر فطری است و از انسان جدا شدنی نیست. چنان که قرآن کریم نیز به این حقیقت اشاره می کند:« فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ »پس روى خود را متوجّه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتى است که خداوند، انسانها را بر آن آفریده دگرگونى در آفرینش الهى نیست این است آیین استوار ولى اکثر مردم نمى دانند. 4
اما آنچه متاسفانه در جامعه رواج دارد دین گریزی به معنای شریعت گریزی است یعنی افراد ممکن است به خدا و پیامبر محبت و احترام داشته باشد اما در عمل به دستورات شرعی بی اعتنا باشند دستوراتی از قبیل؛نماز،حج، حجاب ، رعایت حلال و حرامِ خوردنی ها و....
نکته:
افراد کشش فطری به خداوند و گرایش درونی به پاکیها را با پاکی قلب اشتباه نگیرند. چرا که کشش فطری منهای اعمال نیک و حرکت طبق دستورات الهی مثل این است که داخل ماشین موتور وجود دارد بنزین هم فوله اما به جهت اینکه در نگهداری موتور سهل انگاری کردی و به موقع روغن عوض نکردی و اکنون قادر به حرکت نیست.
۴و۵. فقدان ترس و شوق
«وَ الرَّابِعَةُ أَنَّكُمْ قُلْتُمْ إِنَّكُمْ تَخَافُونَ مِنَ النَّارِ وَ أَنْتُمْ فِی كُلِّ وَقْتٍ تَقْدَمُونَ إِلَیهَا بِمَعَاصِیكُمْ فَأَینَ خَوْفُكُمْ وَ الْخَامِسَةُ أَنَّكُمْ قُلْتُمْ إِنَّكُمْ تَرْغَبُونَ فِی الْجَنَّةِ وَ أَنْتُمْ فِی كُلِّ وَقْتٍ تَفْعَلُونَ مَا یبَاعِدُكُمْ مِنْهَا فَأَینَ رَغْبَتُكُمْ فِیهَا» و چهارم اینكه شما [با زبان] گفتید كه از آتش میترسید؛ در حالی كه تمام وقت به سوی آتش با معاصی خود میروید، پس ترس شما [از جهنّم] كجا رفت؟ و پنجم اینكه شما گفتید كه مشتاق بهشت هستید؛ ولی همیشه كارهایی انجام میدهید كه شما را از بهشت دور میكند، پس كجا رفت عشق شما به بهشت؟
«ترس» و «شوق» دو نشانه مهمِ قلب سلیم دانسته شده است. کسی که به بهشت که همان تجلی رضایت و مهربانی خداوند است شوق ندارد و همین طور نسبت به جهنم که تجلی خشم الهی است بیمناک نیست چگونه می تواند ادعای پاکی قلب کند؟
نکته: کاش افراد از کنار واژگان مهم عالم آخرت مثل بهشت و جهنم به سادگی عبور نکنند و تصورات غلط را در این باره اصلاح کنند مراتب بهشت و جهنم را مطالعه کنند.
به عنوان مثال مطلبی اینجا قرار دارد ؛ https://eitaa.com/hosseinililab/918
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
۶ . ناسپاسی
«وَ السَّادِسَةُ أَنَّكُمْ أَكَلْتُمْ نِعْمَةَ الْمَوْلَى وَ لَمْ تَشْكُرُوا عَلَیهَا» ششم اینكه شما نعمتهای [بیشمار] خداوند را خوردید ولی شكر نعمت را انجام ندادید.»
فخر رازی در مورد حمد می نویسد ؛ «حمد هرگونه فعلی است که مُشعِر به تعظیمِ مُنعِم باشد ، و این فعل قلب ، زبان یا اعضا و جوارح است. فعل قلب عبارت است از اعتقاد به اینکه خداوند موصوف به صفات کمال و جلال است. فعل زبان ذکر الفاظی است که بر موصوف بودن خداوند به صفات کمال دلالت میکند و فعل اعضا و جوارح انجام دادن افعال و اعمالی است که دالّ بر موصوف بودن منعم به صفات کمال و جلال است.
👌 نکته: حمد نوعی اظهار رضایتمندی است و همان طور که قلبی که اظهار رضایت و خشنودی از خداوند دارد قلب سلیم دانسته می شود قلبی که نسبت به افعال الهی و اراده و دستورات خداوند ناراضی است این قلب را نمی توان قلب سالم و پاک دانست.
۷ . دوستی با شیطان
«وَ السَّابِعَةُ أَنَّ اللَّهَ أَمَرَكُمْ بِعَدَاوَةِ الشَّیطَانِ وَ قَالَ «إِنَّ الشَّیطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُواً» فَعَادَیتُمُوهُ بِلَا قَوْلٍ وَ وَالَیتُمُوهُ بِلَا مُخَالَفَةٍ»
هفتم اینكه خداوند به شما دستور داده به دشمنی با شیطان، آنجا كه فرمود: «براستی شیطان دشمن شما است و شما هم او را دشمن بگیرید»، پس با او دشمنی كردید بدون [اظهار] سخن و سرپرست [و دوست خود] قرار دادید، بدون مخالفت.
ادعای قلب پاک و قلب خدایی با دوستی با دشمنان خدا به شوخی شبیه تر است.
«اِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلطان عَلَى الَّذینَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ اِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ»؛ او بر کسانى که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل مى کنند تسلّطى ندارد؛ تسلّط او تنها بر کسانى است که او را به دوستی خود برگزیده اند و کسانى که به وسیله او شرک می ورزند و به فرمانهایش به جاى فرمان خدا گردن مى نهند.(۵)
از این روست که امام صادق(ع) فرمود:« القلبُ حَرَمُ اللّه ِ ، فلا تُسْكِنْ حَرَمَ اللّه ِ غَيرَ اللّه ِ».
دل حرم خداست، پس، جز خدا را در حرم خدا مَنِشان!(۶)
۸. عیب جویی مردم
«وَ الثَّامِنَةُ أَنَّكُمْ جَعَلْتُمْ عُیوبَ النَّاسِ نُصْبَ عُیونِكُمْ وَ عُیوبَكُمْ وَرَاءَ ظُهُورِكُمْ تَلُومُونَ مَنْ أَنْتُمْ أَحَقُّ باللَّوْمِ مِنْهُ فَأَی دُعَاءٍ یسْتَجَابُ لَكُمْ مَعَ هَذَا وَ قَدْ سَدَدْتُمْ أَبْوَابَهُ وَ طُرُقَهُ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا أَعْمَالَكُمْ وَ أَخْلِصُوا سَرَائِرَكُمْ وَ أْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ فَیسْتَجِیبَ اللَّهُ لَكُمْ دُعَاءَكُم»
هشتم اینكه شما عیوب مردم را در منظر دید خود قرار دادید و عیوب خود را نادیده میگیرید. كسانی را ملامت میكنید كه خود سزاوارتر به ملامت هستید. پس كدام دعا [با این همه موانع] برای شما مستجاب میشود و حال آنكه شما راهها و درهای [استجابت] آن را بستهاید؟ پس از خدا بترسید و اعمال خویش را اصلاح كنید و نیّتهای خود را خالص سازید و امر به معروف و نهی از منكر نمایید، آنگاه خداوند دعای شما را مستجاب میكند.»
خداوند می فرماید:«إِنَّ الَّذِینَ یحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم باایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است، و خداوند می داند و شما نمی دانید.(۷)
قلب محل حب و بغض است و خداوند به افرادی که حب و دوست داشتن شان در امور نادرست باشد و دوست داشته باشند عیب ها و زشتی های افراد آشکار شود وعده عذاب داده است.
خلاصه از جمله افرادی که حق ندارند ادعای پاکی قلب داشته باشند کسانی هستند که عیب جو و کینه توز هستند.
امام باقر7از رسول خدا 9و سلم نقل می کند که فرمود: یا مَعْشَرَ مَنْ أَسْلَمَ بِلِسَانِهِ و لمْ یسْلِمْ بِقَلْبِهِ لَا تَتَبّعُوا عَثَرَاتِ الْمُسْلِمِینَ فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَثَرَاتِ الْمُسْلِمِینَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثْرَتَهُ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثْرَتَهُ یفْضَحْهُ؛ ای کسانی که به ظاهر اسلام آورده اید ولی اسلام در قلب شما رسوخ نکرده است، در جستجوی لغزش های مسلمانان نباشید تا آنان را رسوا کنید زیرا کسی که در مقام پیدا کردن خطاهای مردم باشد خدا عیوب او را آشکار و وی را رسوا خواهد کرد.(۸)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
1. حج/۴۶.
2. بحارالأنوار، ج ۹۰، ص۳۷۷.
3. نهج البلاغه ،خ۱
4. روم/۳۰
5.نحل/۹۹.
6. جامع الأخبار، ص۵۱۸.
7. نور/۱۹.
8.الکافی،ج۲،ص۳۵۵
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
قلب ناپاک.pdf
966K
موضوع: قلب ناپاک
شرح حدیثی از حضرت امیر(ع)
#منبر_پانزده_دقیقه_ای
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d