eitaa logo
منبرطلاب
19.8هزار دنبال‌کننده
217 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢ذکر الهی یکی دیگر از چیزهایی که دل را آباد می‌کند، ذکر و یاد خداوند است. لذا هر کاری که مصداق یاد خداوند باشد، آباد کنندة دل است. امیرالمؤمنین (ع) در ضمن وصایای خود به فرزندشان امام حسن (ع)می‌فرماید: «أُوصِیکَ بِتَقْوَى اللَّهِ أَیْ بُنَیَّ وَ لُزُومِ أَمْرِهِ وَ عِمَارَةِ قَلْبِکَ‏ بِذِکْرِه‏» ای پسرم! تو را سفارش مى‏کنم به ترس از خدا، و پیوسته در فرمان او بودن و آبادان نمودن دل با یاد او‏.(۲)   🟢همنشینی با خوبان از جمله عوامل آبادی دل, هم‌نشینی و هم‌کلامی با انسان‌های اهل خیر و معرفت است. چرا دیدار و سخنان ایشان، انسان را از خواب غفلت بیرون آورده و یاد خدا را در قلب او زنده می‌کند. ➖امیرالمؤمنین (ع) :«لِقَاءُ أَهْلِ الْخَیْرِ عِمَارَةُ الْقَلْب‏» دیدار مردمان اهل خیر و نیکی، باعث آباد کردن دل است‏.(۳) ➖امیرالمؤمنین (ع) :«لقاء أهل‏ المعرفة عمارة القلوب» ملاقات کردن اهل معرفت، باعث آباد کردن دل‌هاست(۴) 🟢خوش گمانی به مردم امام صادق (ع): «حُسْنُ الظَّنِّ أَصْلُهُ مِنْ حُسْنِ إِیمَانِ الْمَرْءِ وَ سَلَامَةِ صَدْرِهِ وَ عَلَامَتُهُ أَنْ یرَى کلَّمَا نُظِرَ إِلَیهِ بِعَینِ الطَّهَارَةِ وَ الْفَضْلِ مِنْ حَیثُ رُکبَ فِیهِ وَقُذِفَ (فِی قَلْبِهِ) مِنَ الْحَیاءِ وَ الْأَمَانَةِ وَ الصِّیانَةِ وَ الصِّدْقِ أَوْحَى اللَّهُ تَبَارَک وَ تَعَالَى إِلَى دَاوُدَ ذَکرْ عِبَادِی مِنْ آلَائِی وَ نَعْمَائِی فإِنَّهُمْ لَمْ یرَوْا مِنِّی إِلَّا الْحَسَنَ الْجَمِیلَ لِئَلَّا یظُنُّوا فِی الْبَاقِی إِلَّا مِثْلَ الَّذِی سَلَفَ مِنِّی إِلَیهِمْ وَ حُسْنُ الظَّنِّ یدْعُو إِلَى حُسْنِ الْعِبَادَةِ وَ الْمَغْرُورُ یتَمَادَى فِی الْمَعْصِیةِ وَ یتَمَنَّى الْمَغْفِرَةَ وَ لَایکونُ أَحْسَنَ الظَّنَّ فِی خَلْقِ اللَّهِ إِلَّا الْمُطِیعُ لَهُ یرْجُو ثَوَابَهُ وَ یخَافُ عِقَابَهُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ یحْکی عَنْ رَبِّهِ أَنَا عِنْدَ حُسْنِ ظَنِّ عَبْدِی بِی یا مُحَمَّدُ فَمَنْ زَاغَ عَنْ وَفَاءِ حَقِیقَةِ مُوجِبَاتِ ظَنِّهِ بِرَبِّهِ فَقَدْ أَعْظَمَ الْحُجَّةَ عَلَى نَفْسِهِ وَ کانَ مِنَ الْمَخْدُوعِینَ فِی أَسْرِ هَوَاه» حسن ظنّ و گمان نیک، ناشى مى شود از حسن ایمان، هرچه آدمى ایمانش محکمتر و سینه اش از تیرگى و سیاهى سالمتر است، حسن ظنّ او به خدا بیشتر است. علامت حسن ظنّ آن است که به هر چه نظر کند غیر خوبى نبیند و عیب بین نباشد. چرا که خداوند عالم جلّ شأنه، ترکیب کرده است در بدن انسان و جا داده است در نفس او، صفت هاى حیا، امانت، صیانت و صدق، که نیست مقتضاى آن صفت ها مگر حسن ظنّ. حضرت بارى عزّ اسمه، به حضرت داود (ع) وحى کرد که: نعمتهای من را به خاطر بندگان من بیار و بگو به ایشان که، گمان نبرند و اعتقاد نکنند به پروردگار خود در باقى اوقات مگر مثل آن چه از من به ایشان رسیده است پیشتر و ایام سابقه از لطف و احسان و نعمت هاى گوناگون. یعنى: چنان که در دنیا غرق نعمت من بوده اند و در هر وقت از اوقات، به الطاف جسیمه و نعمت هاى عظیمه من، متنعّم بوده اند، در ایام آینده نیز حتّى در قیامت به همان طریق حسن ظنّ به من داشته باشند. و حسن ظنّ به خدا، این معنى دارد که، اگر از بنده تقصیرى و خطائى واقع شود، بعد از توبه و انابه، امید مغفرت داشته باشد، نه آن که با وجود جرائم بسیار و نافرمانى، بى توبه و رجوع و ندامت و پشیمانى، گوید: من حسن ظنّ به خدا دارم. حضرت پیغمبر مى فرماید که: خداوند (سبحانه تعالى) به من وحى فرستاد که اى محمّد، رفتار من با بنده، موافق ظنّ او است به من، و هر که منحرف شد از این و حسن ظنّ به من تحصیل نکرد، پس حجّت را بر علیه خود بزرگ کرده، و از جمله فریب خورندگان و مغرور شدگان در قید هواى نفس خواهد بود.(۵) 🟢اجتناب از نابود کننده های قلب قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : أربَعٌ يُمِتنَ القلبَ : الذَّنبُ علَى الذَّنبِ ، و كَثرَةُ مُناقَشَةِ النِّساءِ ـ يَعني مُحادَثَتَهُنَّ ـ و مُماراةُ الأحمَقِ، تَقولُ و يَقولُ و لا يَرجِعُ إلى خَيرٍ أبَدا ، و مُجالَسَةُ المَوتى . فقيلَ لَهُ : يا رسولَ اللّه ِ ، و ما المَوتى ؟ قالَ : كُلُّ غَنِيٍّ مُترَفٍ» به نقل از امام باقر (ع) پيامبر خدا (ص)فرمود: چهار چيز دل را مى ميراند: گناه روى گناه، همسخن شدن زياد با زنان، مجادله كردن با نابخرد، تو مى گويى و او مى گويد و هرگز به راه نمى آيد و همنشينى با مردگان. عرض شد: اى رسول خدا! منظور از مردگان چيست؟ فرمود: هر توانگر خوشگذرانى. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان حکیم جهانگیرخان قشقایی در سال ۱۲۴۳هجری قمری در منطقه کزن بروجن پا به عرصه وجود  گذاشت .او از ایل قشقایی بود وتانیمه عمر خود رادر میان طایفه گذراند. معروف است زمانی برای خواستگاری دختر عمه اش گل اندام به سمیرم سفلی رفت.گلندام شرط همسری را شکستن سه تار جهانگیر نهاد .اما او که به موسیقی علاقه ای وافر داشت به حالت قهربیرون رفت.مادرش از این ساز وی رنجشی به دل گرفت وآن را شکست .خان برای تعمیر ساز به اصفهان رفت وسراغ مرد ارمنی را که تعمیر ساز میکرد گرفت. اورادر حالی یافت که از مستی مدهوش بود. درویشی که جنب مدرسه صدر منزل داشت و اورا پریشان حال دید گفت :از چه سراغ ارمنی میگیری؟گفت:برای تعمیر سازم.درویش گفت:« برو ساز دلت را درست کن»  این حرف درویش انقلابی در او پدید آورد واورابه مدرسه صدربرد. گویند در آن زمان او ۴۰ سال داشت. وی در علم وعمل به درجه ای رسد که اخلاص، ایمان ،تواضع،وزندگی زاهدانه او ضرب المثل شد .علما به شاگردی او افتخار می کردند ومردم به دیده انسان کامل به او می نگریستند. 💠داستان امام صادق (ع) فرمودند : روزی حضرت موسی (ع) پیروان خودراموعظه میکرد. یکی ازشنوندگان چنان تحت تاثیرگفتارحضرت قرارگرفت که ازجاحرکت کرد. پیراهن خودراچاک زد. خداوندبه حضرت موسی وحی کرد: به اوبگوپیراهنت راچاک نزن .قلبت رابرایم بشکاف . حضرت امام صادق (ع) درپایان گفتارخودفرمود: یک روزحضرت موسی (ع) به مردی ازپیروان خودبرخوردکردکه درحال سجده بود.ازآن جاردشد پس ازانجام دادن کارخودبرگشت وبازاورادرحال سجده دید. به آن مردگفت : اگــر حاجت توبه دست من بودبرآورده میکردم. به موسی علیه السلام خطاب شد: اگرآن قدرسجده کندکه گردنش قطع شوداز اونمی پذیرم مگراین که قلب خودراپاک کند. آنچه مــــن دوست دارم اونیزدوست بداردوازآنچه نسبت به آن بی میلم اوهم بی میل شود.                                                                       (روضه کافی129) 💠داستان فضیل بن عیاض در ابتدای زندگی خود یكی از راهزنان مشهور در نواحی سرخس و ابیورد بود مدتی از عمر خود را به این كار گذرانیده و در سرقت شهرتی یافت . كم كم در قلبش عشق و محبت دختری پیدا شد، شبی خیال داشت خود را به آن دختر برساند. از دیواریكه فاصله بین او و معشوقه اش ‍ بود بالا می رفت در این هنگام صدای شخصی را شنید كه آیه ای از قرآن را تلاوت می كرد: (الم یاءن للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذكر الله) آیا آن هنگام نرسیده است كه مؤمنین خشوع پیدا نمایند و در مقابل ذكر خدا قلبهایشان خاضع شود . فضیل از نیمه راه دیوار فرود آمد این آیه چنان در قلب او اثر گذاشت كه زندگیش را دگرگون كرد. با كمال اخلاص و صفای دل گفت پروردگارا چرا نزدیك شده و هنگام خشوع رسیده . فضیل از صمیم قلب بسوی خدا بازگشت . آن شب را پناه به خرابه ای برد در همان خرابه عده ای نشسته با هم صحبت می كردند آنها مسافرینی بودند كه در آن خرابه بار انداخته و اكنون در فكر كوچ و حركت بودند با یكدیگر می گفتند از شر فضیل چگونه خلاص شویم قطعا در این موقع شب بر سر راه ما كمین كرده تا دستبردی بزند. از شنیدن گفتگوی كاروانیان فضیل بیشتر متاءثر شد كه چقدر من بدبختم پیوسته خاطر آسوده خانواده هائی را بتشویش انداخته آنها را از طرف خود نگران می كنم . از جای حركت كرد خود را به كاروانیان معرفی نمود گفت آسوده باشید دیگر كاروانی از دست من ناراحت نخواهد شد. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.الفقیه،،صدوق، ج ۳، ص ۴۶۷ ۲.نهج البلاغه، نامه ۳۱ 3. بحار الأنوار ،ج۷۴ ص۲۰۸. 4. غرر الحکم و درر الکلم ؛ ص۵۷۲. ۵.مصباح الشريعة،ج۱،ص۱۷۳ ۶.الخصال ،ص ۲۲۸. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعمال اواخر شعبان [بیان حدیثی از امام رضا(ع)] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌺شعر کم کم هلال ماه خدا می‌رسد ز راه اوقات ناب اهل بکاء می‌رسد ز راه مهمان کند خدا همگان را به سفره‌اش وقتی که ماه جود و سخا می‌رسد ز راه گُل می‌کند به لب ،همه دم ذکر یا علی زیرا بهار اهل دعا می‌رسد ز راه ماه مجیر و جوشن و شب‌های عاشقی ماه جنون و ماه صفا می‌رسد ز راه  امضا کند خدا گذر از نار دم به دم چون ماه توبه، ماه عطا می‌رسد ز راه وقتی که ماه خوب خدا رو کند به ما فرصت برای ترک گنه می‌رسد ز راه معلوم می‌شود که عزیزی به نزد حق وقتی بلا به پشت بلا می‌رسد ز راه پر می‌شود فضای دل از عطر عاشقی لَا تَقْنَطو بر اهلِ خطا می‌رسد ز راه می‌ترسم از گناه و امیدم به رحمتش وقتی که ماه خوف و رجا می‌رسد ز راه افطار گر کنی همه دم یاد لعل او الطاف سیدالشهدا می‌رسد ز راه گر خوب بندگی کنی ای دل به هر صباح توفیق طوف کرب و بلا می‌رسد ز راه وقتی به یاد کرب و بلا بغض می‌کنی صدها ملک ز ارض و سما می‌رسد ز راه ✅مقدمه بدون آمادگى نمى‏ توان وارد ماه مبارک رمضان شد؛هميشه در ضيافت و مهمانى هم ميزبان بايد آماده باشد و هم ميهمان، ميزبان بايد وسايل پذيرايى را آماده كند و ميهمان بايد از نظر لباس و نظافت خود را آماده كند. خداوند كه ميزبان ما در اين ماه است چون رحمتش عام و بى‏ پايان است هميشه آماده پذيرايى مى‏ باشد، و اين ما هستيم كه براى ورود در اين ضيافت، و بهره ‏مندى هرچه بيشتر از اين فرصت گران بها، بايد خويشتن را با آداب‏ و مقدماتى كه بعضاً در روايات نیز آمده است، آماده كنیم. روایتی جامع از عالم آل محمد حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام نقل شده است که به بیان نکات آن می پردازیم؛ 🌸«عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِی یَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى‏ أَکْثَرُهُ‏ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَکْ فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ تَقْصِیرَکَ فِیمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَیْکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا یَعْنِیکَ وَ تَرْکِ مَا لَا یَعْنِیکَ وَ أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْکَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا وَ لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِکَ‏ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْراً وَ أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُعْتِقُ فِی هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ». اباصلت می گوید در آخرین جمعه ماه شعبان، به محضر حضرت امام رضا(ع) وارد شدم. آن حضرت به من ­فرمودند: اى اباصلت ماه شعبان بیشترش گذشت و این جمعه آخر آن است، پس آنچه از اعمال خیر که در این ماه در انجام آن کوتاهى کرده‏اى در این چند روزى که باقى مانده تدارک کن، و بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است و ترک آنچه براى تو فائده‏اى ندارد، و دعا و استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن، و از گناهان و نافرمانی­هایت به‏سوى خدا بازگرد و توبه نما، تا ماه خدا به تو رو کرده باشد در حالى که تو با خدایت اخلاص ورزیده باشى، و امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنى، و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى. و هیچ گناهى را که مرتکب بوده‏اى وامگذار مگر آنکه آن را رها کرده و از آن دورى گزینى، و از خداوند پروا داشته باش، و در امور نهان و آشکارت بر او توکّل و اعتماد کن، و هر کس بر خدا توکّل کند همانا خداوند او را کافى است، زیرا خداوند کار خود را به انجام می­رساند، و براى هر چیز اندازه‏اى قرار داده است، و در باقی‏مانده این ماه زیاد این ذکر را بگو: «اللّهم إن لم تکن قد غفرت لنا فی ما مضى من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه». زیرا خداوند تبارک و تعالى در ماه  شعبان مردم بسیارى را به جهت احترام ماه مبارک رمضان از آتش آزاد مى‏کند.(۱) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
اموری که امام رضا علیه السلام برای استقبال از ماه رمضان بیان فرموده اند را مورد بررسی قرار میدهیم؛ ✔️ترک امور لغو [عَلَیْکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا یَعْنِیکَ وَ تَرْکِ مَا لَا یَعْنِیکَ] در قرآن و حدیث، با واژه هایی نظیر «لغو»،«لهو» به امور بی فایده و سرگرم کننده اشاره شده است که فرصت های کوتاه و گذرای دنیا را از انسان سلب میکند . اولیاءالله و عبادالرّحمن نه تنها به دنبال کارهاى بیهوده و بى هدف نمى روند، بلکه از کنار مجالس لغو و بیهوده نیز بزرگوارانه عبور مى کنند. متاسفانه امروزه عمر بسیاری از افراد پای برنامه های لغو و سرگرم کننده گوشی ها نابود می شود . 🌺شعر سرمایه زکف رفت و تجارت ننمودیم جز حسرت و اندوه متاعى نخریدیم 🌺 شعر تا رسد دستت به خود شو کارگر چون فُتی از کار خواهی زد به سر ➖شاید این که خداوند در سوره عصر انسان را در حال ضرر و زیان معرّفى مى کند، اشاره به همین افراد دارد که دائم مشغول صرف و خرج سرمایه عمرشان هستند و هیچ چیز عایدشان نمى گردد. ✔️ عبادات سه گانه [أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ] امام رضا(ع) سه برنامه عبادی را به عنوان برنامه های سلوکی مؤمنان مورد تأکید قرار میدهند که مومن قبل از ماه رمضان تمرین آنها را شروع کند و در رمضان به اوج برسد، که عبارت است از دعا، ذکر استغفار و تلاوت قرآن. ➖ همه شنیده ایم که سیدالشهدا(ع) از دشمن مهلت خواستند برای انجام این عبادات. آری اینها عناصر اصلی معنویت اصیل هستند. ➖ امام صادق(ع) : «ثَلاثٌ لا یَضُرُّ مَعَهُنَّ شَی‌ءٌ: الدُّعَاءُ عِندَ الکُرُباتِ وَ الِاستِغفارُ عِندَ الذَّنبِ وَ الشُّکرُ عِندَ النِّعمَة». سه چیز است که با وجود آن ضرری متوجه انسان نمی‌شود عبارتند از دعا در گرفتاری ها، استغفار در گناه و شکر هنگام نعمت. ✔️ توبه از گناهان [تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْکَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ] ➖توبه کردن از گناهان و کنار گذاشتن عادات زشت باید قبل از ماه رمضان کلید بخورد. مثلا اگر کسی بد اخلاق، بد دهن، دروغگو، غیبت کننده، چشم ناپاک، قاطع رحم، عاق والدین و... باشد قبل از ورود به ماه رمضان توبه کند و پاکیزه وارد مهمانی خدا شود. از این روست که در ادامه همین حدیث می فرماید:« وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ» کنده شدن از گناهان برای ورود به رمضان از اهمیت بالایی برخوردار است. ✔️ادای امانت [وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا] امانت داری و ادای امانت از دیگر شرایط درک مهمانی خداوند است. ➖خداوند مى فرمايد: «اِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ اَنْ تُؤَدُّوا الاْماناتِ اِلَى اَهْلِها وَ اِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النّاسِ اَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ اِنَّ اللّهَ نِعِمّا يَعِظُكُمْ بِهِ، اِنَّ اللّه كانَ سَمِيعاً بَصِيراً»؛خداوند به شما فرمان مى دهد كه امانتها را به صاحبانش بدهيد! و هنگامى كه ميان مردم داورى مى كنيد، به عدالت داورى كنيد! خداوند، اندرزهاى خوبى به شما مى دهد خداوند شنوا و بيناست. ➖در جای دیگر می‌فرماید:«فَاِنْ اَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤدَّ الَّذِى اؤْتُمِنَ اَمانَتَهُ وَ لْيَتَّقِ اللّهَ رَبَّه»؛ و بايد كسى كه امين شمرده شده [و بدون گروگان چيزى از ديگرى گرفته] امانت [و بدهى خود را به موقع] بپردازد و از خدائى كه پروردگار او است بپرهيزد. ✔️کینه زدایی [وَ لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ] از جملۀ آمادگى ها برای ورود به ماه مبارک رمضان اين است كه روح و قلبمان را صفا دهيم و كينه ‏ها و حسادت ‏ها و غل و غش ‏ها را از روحمان بزداييم. پیامر اکرم (ص) در ادامه خطبه شعبانيه حضرت شرايط دعا كردن را بيان مى‏فرمايند: «فاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ بِنِيَّاتٍ صادِقَةٍ وقُلوبٍ طاهِرَة؛ پس، از پروردگار خويش با نیّات راستین و با دل هاى پاک بخواهید». یعنی بايد قلب كه محل نيت انسان است از كينه ‏ها و رذايل اخلاقى پاك باشد. ➖بی شک همان گونه كه دوست داريم اگر خطايى كرديم عذرمان را بپذيرند، بايد نسبت به ديگران نيز چنين باشيم، و عذر تقصيرشان را پذيرا باشيم. عجيب است كه در مظان اجابت دعا، انتظار داريم خداوند متعال تمام گناهان و خطاهاى ما را بخشيده، و قلم عفو بر جرائم اعمالمان بكشد، اما نسبت به خطاى ديگران، گاه سال ها كينه‏ آن را در سينه نگه مى‏داريم، و به هيچ وجه حاضر به بخشيدن او نيستيم. ✔️توکل به خداوند [وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِکَ‏ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْراً] 👈توضیح در پست بعدی 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
ذکر«تقوا و توکل» در کنار هم ، در بردارنده یک اشاره زیباست . عامل مهم بی تقوایی بی اعتمادی به خداوند است اگر انسان به خدواند اتکال و اعتماد داشته باشد برای برآورده کردن نیازهای خود راه های نادرست را پیش نمی گیرد. خیلی وقتها، فشارهایی که به ما وارد مي شود به خاطر خیالات ما است. اگر انسان از این عالم خیال عبور کند خیلی از فشارها برداشته می شود. آدم خیال می کند که این زمین و ماه و خورشید و ... کاره ای هستند. اگر از عالم خیالش عبور کرد می فهمد که همه به ید قدرت حضرت حق است. «ان بیدلک لا بید غیرک زیادتي و نقصی و نفعي و ضری ان حرمتنی فمن ذا الذی يرزقني و ان خذلتنی فمن ذا الذی ینصرنی» ➖ برای درک معنویت ماه رمضان باید توحید خودمان را باید تقویت کنیم که گفته اند««آدمی که اهل توحید است نه در کویر خودش را تشنه می بیند و نه در دریا سیراب» 💠داستان در سالی که قحطی بیداد کرده بود و مردم همه زانوی غم به بغل گرفته بودند. مرد عارفی از کوچه ای می گذشت غلامی را دید که بسیار شادمان و خوشحال است. به او گفت: چه طور در چنین وضعی می خندی و شادی می کنی؟ جواب داد که: من غلام اربابی هستم که چندین گله و رمه دارد و تا وقتی برای او کار می کنم روزی مرا میدهد پس چرا غمگین باشم در حالی که به او اعتماد دارم؟ آن مرد که از عرفای بزرگ ایران بود، می گوید: از خودم شرم کردم که یک غلام به اربابی با چند گوسفند توکل کرده و غم به دل راه نمی دهد و من خدایی دارم که مالک تمام دنیاست و نگران روزی خود هستم…! 💠داستان این ماجرای واقعی در مورد شخصی به نام نظرعلی طالقانی است که در زمان ناصرالدین‌شاه طلبه ای در مدرسه مروی تهران بود و بسیار بسیار انسان فقیری بود. شبی از شدت تهی دستی و گرفتاری به این فکر میوفتد که بالاخره چه باید کرد؟ آیا به مراجع تقلید وقت روی آورم؟ یا نامه‌ای به شاه نوشته و از او کمک بخواهم؟ سرانجام شب را تا نزدیک سپیده در فکر سپری میکند و به این نتیجه میرسد که نباید به انسانها مراجعه کنم و تنها راه این است که نامه‌ای به خدا بنویسم و خواسته های خود را بصورت کتبی از او بخواهم. به همین جهت خالصانه و در اوج اعتماد و امید به خدا، نامه‌ای به درگاه خدای متعال نوشت که نامه او در موزه گلستان تهران تحت عنوان"نامه‌ای به خدا" نگهداری میشود. مضمون نامه: بسم الله الرحمن الرحیم خدمت جناب خدا! سلام علیکم اینجانب بنده شما هستم. از آنجا که شما در قرآن فرموده اید: و ما من دایه فی الارض الا علی الله رزقها هیچ موجود زنده‌ای نیست الا اینکه روزی او بر عهده من است .من هم جنبنده ای هستم از جنبندگان شما در روی زمین. و در جای دیگر قرآن فرموده‌اید: "ان الله لا یخلف المیعاد" مسلما خدا خلف وعده نمیکند بنابراین اینجانب به چیزهای زیر نیاز دارم: ۱- خانه‌ای وسیع ۲. همسری زیبا و متدین ۳- یک خادم ۴- یک کالسکه و سورچی ۵. یک باغ ۶. مقداری پول برای تجارت لطفا پس از هماهنگی به من اطلاع دهید. مدرسه مروی - حجره شماره 16 - نظرعلی طالقانی نظر علی بعد از نوشتن نامه با خودش فکر میکند که نامه را کجا بگذارم؟ میگوید مسجد خانه خداست. پس به مسجد شاه می رود و نامه را در سوراخی در دیوار مسجد قایم می‌کند و با خودش میگوید: "حتما خدا پیدایش میکند" و به مدرسه بازمی‌گردد. فردای آن روز، ناصرالدین شاه با درباری‌ها میخواستند به شکار بروند. کاروان او از جلوی مسجد میگذشت. از آنجا که به قول پروین اعتصامی: "نقش هستی نقشی از ایوان ماست آب و باد و خاک سرگردان ماست" ناگهان به اذن خداوند، باد تندی شروع به وزیدن میکند و نامه نظرعلی را روی پای ناصر الدین‌شاه می‌اندازد. ناصرالدین شاه نامه را میخواند و شکار را کنسل کرده دستور میدهد کاروان به کاخ برگردد. او یک پیک به مدرسه مروی می‌فرستد و نظرعلی را به کاخ فرا‌می‌خواند. وقتی نظرعلی را به کاخ آوردند، دستور میدهد همه وزرایش جمع شنود و می‌گوید: "نامه‌ای را برای خدا نوشته بودند، ایشان به ما حواله فرمودند. پس ما هم باید انجامش دهیم" و دستور میدهد همه خواسته‌های نظرعلی یک به یک اجرا شود. ✔️دعای ویژه این ایام [ «وَ أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُعْتِقُ فِی هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ».] یکی دیگر از برنامه های سلوکی که امام رضا(ع) تعلیم فرمود اند تکرار دعای بالاست که همان طلب بخشش گناهان است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. عیون أخبار الرضا، ج‏۲، ص۵. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرمت نگهداشتن به ماه رمضان [محورهایی از دعای۴۴ صحیفه] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام یَومُ الشَّک، غالباً برای روز مشکوک میان آخر ماه شعبان و اول ماه رمضان به‌کار می‌رود. ➖یوم‌الشک در فقه احکام خاصی دارد. طبق قاعده استصحاب، این روزِ مشکوک جزو ماه شعبان بوده و روزۀ آن همچون بقیه روزهای این ماه واجب نیست، اما می‌توان نیت روزه مستحبی یا قضا کرد. اگر کسی در این روز نیت روزه ماه رمضان کند، روزه او حرام خواهد بود. اگر فردی این روز را روزه گرفت و بعدا مشخص شد که ماه رمضان بوده، روزه او، روزۀ ماه رمضان حساب می‌شود و اگر مشخص شد که آخر ماه شعبان بوده، روزه مستحبی یا روزه قضایی که نیت کرده محسوب می‌شود. ➖اگر کسی در یوم‌الشک روزه نگرفت و قبل از ظهر مشخص شد که آن روز اول ماه رمضان است، اگر مُبطِلات روزه را مرتکب نشده، باید نیت روزه ماه رمضان کند و روزه‌اش صحیح است و اگر بعد از ظهر مشخص شد که آن روز، روز اول ماه رمضان است و یا یکی از مبطلات را انجام داده بود، روزه آن روز صحیح نیست؛ ولی باید تا اذان مغرب از کاری که روزه را باطل می‌کند خودداری نموده و بعد از ماه رمضان آن روز را قضا کند. ✅مقدمه مبحث مستقلی تحت عنوان استقبال از ماه رمضان تقدیم شد. لینک در ادامه همان بحث در پرتو انوار هدایت گر صحیفه سجادیه در چند محور اموری که تحت عنوان رعایت حرمت این ماه عزیز بیان شده می پردازیم. در ابتدا امام سجاد(ع) از خداوند میخواهد که رعایت حرمت این ماه را بر انسان ها الهام فرماید؛ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلاَلَ حُرْمَتِهِ وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِيهِ‏ بار خدايا، درود بفرست بر محمد و خاندانش و شناخت فضيلت اين ماه و بزرگداشت حرمت آن و پرهيز از هر چه در اين ماه ما را از آن منع كرده‏اى. به ما الهام كن. 🔻سپس مواردی از بزرگداشت ماه رمضان را بر می شمردند که محورهایی ار آن تقدیم می‌شود؛🔺 ✔️حفظ اعضا و جوارح به ویژه گوش و چشم وَ أَعِنَّا عَلَى صِيَامِهِ بِكَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِيكَ وَ اسْتِعْمَالِهَا فِيهِ بِمَا يُرْضِيكَ حَتَّى لاَ نُصْغِيَ بِأَسْمَاعِنَا إِلَى لَغْوٍ وَ لاَ نُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَى لَهْوٍ و ما را به روزه داشتن يارى ده:آن سان كه اعضاى بدن خويش از معاصى تو بازداريم و در آنچه سبب خشنودى توست به كار داريم، تا به هيچ سخن بيهوده گوش نسپاريم و به هيچ لهو و بازيچه ننگريم‏. 👈 نکته«اصغا سمع» یعنی چه؟ انسان حرف و کلام دیگران را می­تواند به سه شکل بشنود: الف) انسان در زندگی روزمره خویش، خیلی صدها و حرفها را از طریق گوش می‌شنود ولی اگر انسان به آن صدا و حرف توجهی ننماید، این حالت را «سماع» می‌گویند و این صدا در باطن انسان تأثیری ندارد و جزء روحش نمی‌شود. ب) انسان از طریق گوش، صدایی را می‌شنود ولی به آن توجه می‌کند، این حالت تا «استماع» می‌گویند. ج) انسان صدایی را بشوند که علاوه بر اینکه به آن توجه نماید، رغبت و توجه شدید میتنی بر میل باطنی داشته باشد، این حالت را «اِصغاء» می‌گویند. 👈نکته: حفظ چشم وقتی سخن از حفظ چشم است اذهان متوجه نگاه کردن به صحنه های مهیج شهوت متوجه میشود در حالی که حفظ چشم از مرحله ی حفظ از نگاه های غیر ضروری شروع می‌شود چنانچه سخن غیر ضروری نهی شده است نگاه غیر ضروری نیز مورد نهی قرار گرفته؛ حضرت پیامبر(ص) فرمود: «ایّاکُم وَ فضول النَّظر فانّه یُبذرُ الهَوی وَ یُولِّدُ الغِفلَةَ» «از نگاه کردن فضول، بیکار و لغو بپرهیزید، زیرا چنین نگاه کردنی بذر هوا و هوس را در دل انسان قرار می‌دهد و باعث غفلت انسان می‌شود.»(۱) ✔️حفظ زبان وَ لاَ تَنْطِقَ أَلْسِنَتُنَا إِلاَّ بِمَا مَثَّلْتَ وَ لاَ نَتَكَلَّفَ إِلاَّ مَا يُدْنِي مِنْ ثَوَابِكَ وَ لاَ نَتَعَاطَى إِلاَّ الَّذِي يَقِي مِنْ عِقَابِكَ‏ و زبانمان جز سخن تو نگويد و رنجى بر خود هموار نكنيم جز آنكه ما را به ثواب تو نزديك سازد و كارى نكنيم جز آنچه ما را از عقاب تو در امان دارد. 👌صفاتی در قرآن کریم سخن گفتن با ویژگی هایی بیان شده است؛  قَولاً مَعرُوفاً؛ سخن معروف و نیک باشد. اِذَا قُلتُم فَاعدِلُوا؛ سخن از روی انصاف و عدالت باشد. قُولُوا قَولاً سَدِیداً؛ سخن محکم و استوار و مبرهن باشد. قَولاً بَلِیغاً؛ سخن رسا باشد و مطلب را خوب برساند. قَولاً کَرِیماً؛ سخن محترمانه باشد. قَولاً لَهُ لَیِّناً؛ سخن نرم و لین باشد و حاوی کلمات درشت و دل­آزار نباشد. قُولُو لِنَّاسِ حُسناً؛ سخن نیک و خوب باشد. قَولاً مَیسُوراً؛ سخن سهل و آسان باشد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️حفظ دست و پا و شکم وَ حَتَّى لاَ نَبْسُطَ أَيْدِيَنَا إِلَى مَحْظُورٍ وَ لاَ نَخْطُوَ بِأَقْدَامِنَا إِلَى مَحْجُورٍ وَ حَتَّى لاَ تَعِيَ بُطُونُنَا إِلاَّ مَا أَحْلَلْتَ‏ و به هيچ ممنوع دست نگشاييم و به سوى هيچ حرامى گام بر نداريم و چيزى جز آنچه تو حلال كرده‏اى در شكمهاى خود جاى ندهيم‏. 👌نکته؛ حفظ شکم برای سلوک الی الله،حفظ شکم، از حفظ آن از پر خوردی شروع می شود: حضرت سلمان فارسی از پیامبر خدا(ص) نقل می‌کند که فرمود: «اِنَّ اَکثَرَ النَّاسِ شَبعاً فِی الدُّنیَا اَکثَرُهُم جُوعاً فِی الآخِرَةِ»اغلب مردمی که در دنیا پرخور بودند در آخرت نیز نسبت به دیگران گرسنه‌تر خواهند بود. و باید توجه داشت واجب شدن روزه در این جهت می باشد. 🌸شعر اندرون از طعام خالی دار تا در او نور معرفت بینی ✔️حفظ اعمال از ریا ثُمَّ خَلِّصْ ذَلِكَ كُلَّهُ مِنْ رِئَاءِ الْمُرَائِينَ وَ سُمْعَةِ الْمُسْمِعِينَ لاَ نَشْرَكُ فِيهِ أَحَداً دُونَكَ وَ لاَ نَبْتَغِي فِيهِ مُرَاداً سِوَاكَ‏ اى خداوند، از تو مى‏خواهيم كه اين همه اعمال را از رياى رياكاران و آوازه در افكندن آوازه افكنان دور نگه دارى. و چنان باد كه كسى را در عبادت با تو شريك نسازيم و جز تو براى خود مرادى نجوييم. ✔️حفظ آداب نماز اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ قِفْنَا فِيهِ عَلَى مَوَاقِيتِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ بِحُدُودِهَا الَّتِي حَدَّدْتَ‏ وَ فُرُوضِهَا الَّتِي فَرَضْتَ وَ وَظَائِفِهَا الَّتِي وَظَّفْتَ وَ أَوْقَاتِهَا الَّتِي وَقَّتَ وَ أَنْزِلْنَا فِيهَا مَنْزِلَةَ الْمُصِيبِينَ لِمَنَازِلِهَا الْحَافِظِينَ لِأَرْكَانِهَا الْمُؤَدِّينَ لَهَا فِي أَوْقَاتِهَا عَلَى مَا سَنَّهُ عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ - صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي رُكُوعِهَا وَ سُجُودِهَا وَ جَمِيعِ فَوَاضِلِهَا عَلَى أَتَمِّ الطَّهُورِ وَ أَسْبَغِهِ وَ أَبْيَنِ الْخُشُوعِ وَ أَبْلَغِهِ‏ بار خدايا، درود بفرست بر محمد و خاندان او و در اين ماه ما را به اوقات نمازهاى پنجگانه آگاه فرما:به حدود و احكامش كه مقرر داشته‏اى‏ و واجباتش كه واجب ساخته‏اى و شروط و هنگامش كه معين كرده‏اى.اى خداوند، چنان كن كه به هنگام نماز همانند كسانى باشيم كه به منازل والاى آن راه مى‏يابند و همه اركان آن رعايت مى‏كنند و آن را به وقت خود، به آيين بنده تو و رسول تو محمد - صلى الله عليه و آله -در ركوع و سجود و همه فضيلتهايش، به كامل‏ترين وضوء و طهارت و در نهايت خشوع به جاى مى‏آورند. ✔️حفظ رابطه نیک با دیگران وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِيرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِيَّةِ اى خداوند، در اين ماه ما را موفق دار كه به خويشاوندانمان نيكى كنيم و به ديدارشان بشتابيم و همسايگانمان را به بخشش و عطاى خويش بنوازيم‏ ✔️آشتی با دیگران وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَى مَنْ عُودِيَ فِيكَ وَ لَكَ‏ فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِي لاَ نُوَالِيهِ وَ الْحِزْبُ الَّذِي لاَ نُصَافِيهِ‏ و با آنان كه از ما گسيخته‏اند بپيونديم و با آن كه در حق ما ستمى روا داشته به مقتضاى انصاف رفتار كنيم و با آن كه با ما دشمنى ورزيده دوستى كنيم، جز آن كسان كه به خاطر رضاى تو با آنان دشمن شده‏ايم،كه با چنين دشمنى هيچ‏گاه سخن از دوستى نگوييم و همدل نشويم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.میزان الحکمه، ج۴، ص۳۲۸۸ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع ادب بندگی(۱) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام با شیوه آسان ➖حد تَرَخُّص یعنی به اندازه ای از شهر فاصله بگیری که صدای اذان شهر شنیده نشود.[حدود دو الی سه کیلومتر] ➖حد ترخص در سفر کمتر از سفر شرعی کاربرد ندارد یعنی اگر طول سفر به اندازه حد مسافت شرعی حدود ۲۲ کیلومتر نباشد حد ترخص کاربردی ندارد اما اگر طول سفر ، به مقدار سفر شرعی باشد حد ترخص کاربرد پیدا میکند. ➖ حد تَرَخُّص مسافتی است که مسافر باید از آنجا به بعد نمازش را شکسته بخواند و می‌تواند روزه خود را افطار کند. 💠داستان اياز، از غلام های سلطان محمود بود که در رعایت ادب در برابر سلطان زبانزد همه بود. يک بار مقابل سلطان محمود ايستاده بود و کنار او هم عده اي از سران مملکتي نشسته بودند. عقرب، پاي اياز را نيش مي‌زند؛ اما اياز مقابل سلطان محمود تکان نمي خورد. بعد از سلطان او را رخصت داد که برود ،سلطان محمود، متوجه لنگیدن او شد وقتی پیگیر شد متوجه قضیه شد. به او گفت: «چرا آنجا نگفتي که عقرب تو را نیش زده است؟!» جواب داد: «خلاف ادبِ سلطان بود که مقابل سلطان خم بشوم يا حرفی و حرکتی اضافی از من صادر شود». ✅بیان موضوع یکی از مباحث اخلاقی که اثرات زیادی در زندگی انسان دارد بحث ادب است که در آیات و روایات اسلامی بسیار بر آن تاکید شده است. ➖شعری منسوب به حضرت امیر(ع) در این باره، بسیار زیباست: ليس اليتيمُ الذي قَد ماتَ والِدُهُ إنَّ اليتيمَ ، يتيمُ العلمِ والأدب یعنی: یتیم کسی نیست که پدرش فوت کرده بلکه یتیم کسی است که ادب ندارد. ➖ادب همیشه زیباست و بالاترین ادب، ادب در برابر خداوند متعال است که با عنوان ادب بندگی از آن تعبیر می شود. ➖ادب با خداوند ، عبارت است از رعايت حرمت حضور او در همه حالات و حركات و سكنات ، آن گونه كه شايسته عظمت و بزرگوارىِ اوست . ادب بندگی در ابعاد مختلف قابل بحث می باشد که خوب است در چند مبحث جداگانه «اهمیت و مراتب» ، «انواع و مصادیق» و« علائم و آثار» مورد بحث قرار گیرد. 👈 رمضان، ماه تمرین بندگی است پس لازم است در این موضوع به طور ویژه توجه کنیم ✔️ اهمیت ادب بندگی در قرآن ➖ خداوند با بیان شکرگزاری به عنوان مصداق روشن ادب بندگی نتیجه ادب و بی ادبی را بیان فرموده است؛«لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ» اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است!»(۱) ➖«لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُعَزِّرُوهُ وَتُوَقِّرُوهُ وَتُسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا» تا (شما مردم) به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از او دفاع کنید و او را بزرگ دارید، و خدا را صبح و شام تسبیح گویید.(۲) ➖ادب حضور در میعادگاه الهی از جمله آیاتی است که لزوم رعایت ادب در برابر خداوند را نشان می‌دهد؛ «إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخلَع نَعلَیک اِنَّک بِالوادِ المُقَدَّسِ طُوًى». من پروردگار توام! کفشهایت را بیرون آر، که تو در سرزمین مقدّس «طوی» هستی!(۳) ✔️ اهمیت ادب بندگی در حدیث مردى به امام جواد عليه السلام عرض كرد: مرا سفارش فرما. حضرت فرمود: مى پذيرى؟ عرض كرد: آرى. فرمود: «تَوسَّدِ الصَّبرَ ، و اعتَنِقِ الفَقرَ ، و ارفُضِ الشَّهَواتِ ، و خالِفِ الهَوى ، و اعلَمْ أنّكَ لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللّه ِ ، فانظُرْ كَيفَ تَكونُ ». شكيبايى را بالش خود ساز و فقر را در آغوش گير و شهوت ها را به دور انداز و با هوس بستيز و بدان كه تو از چشم خدا پنهان نيستى. پس، بنگر كه چگونه اى.(۴) 💠داستان در جلسه درس یکی از علمای وارسته، افراد گوناگونی شرکت می‌کردند. اما استاد به یکی از شاگردان که نوجوان بود، احترام و توجه ویژه‌ای می‌کرد. روزی از او پرسیدند: چرا به این نوجوان بیش از دیگران عنایت دارید؟ استاد دستور داد چند مرغ آوردند. به هر کدام یک مرغ و یک کارد داد و گفت: بروید هر یک مرغ خود را در جایی که کسی نبیند، ذبح کرده و بیاورید.  در موعد مقرر همه شاگردان مرغ ذبح شده را آوردند. اما نوجوان مرغ را زنده آورد. استاد گفت: چرا آن را ذبح نکردی؟ گفت: شما فرمودید جایی ذبح کنیم که کسی نبیند ولی من هر جا رفتم دیدم خداوند مرا می‌بیند. بدین ترتیب آنان علت توجه استاد را به او دانستند و همگی وی را تحسین کردند.(۵) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d