موضوع
ادب بندگی(۲)
[انواع و مصادیق]
#منبر_رمضان_۱۴۴۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
الحمدلله رب العالمین و الصلاه والسلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
🌙#بیان_احکام_با_شیوه_آسان
سؤال معمایی:
روستایی به نام علی آباد،در پانزده کیلومتری محل زندگی ما وجود دارد من در یک هفته دو بار به علی آباد سفر کردم ، در سفرِ اول ،نماز ظهرو عصر را تمام خوندم، اما در سفر دوم شکسته، اگه گفتی چرا اینجوری شد؟
پاسخ: در سفر اول مقصد نهایی علی آباد بود و چون فاصله علی آباد تا محل زندگیِ من کمتر از حد سفر شرعی است نماز را باید تموم می خوندم. اما در سفر دوم مقصد نهایی مشهد مقدس بود و علی آباد در مسیر سفر قرار داشت و از آنجایی که مقصد نهایی این بار بیشتر از مسافت شرعی است و از طرفی حد ترخص [ که حدود دو سه کیلومتری محل زندگی است]را پشت سر گذاشته ام ،باید نماز را شکسته بخونم.
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
حضرت امیر(ع) ، تا زمانی که حضرت فاطمه(ع) زنده بود، با هیچ زنی ازدواج نکردند اما بعد از شهادت حضرت زهرا با چند نفر ازدواج کردند.
نوشته اند از جمله زنهایی که آن حضرت از او خواستگاری کرد زنى به نام «فاتک» بود.
زن گفت : باید ایشان را ببینم .
حضرت امیر(ع) را در حال نماز به او نشان دادند، از آنجایی که آن حضرت ، موقع نماز، به جهت توجه و ادب حضور در برابر خداوند متعال لرزه به اندام شان می افتاد و چهره شان زرد می شد فاتک آن حضرت را برای همسری نپسندید و ازدواج را قبول نکرد.
در یکی از جنگ ها که آن حضرت میدان جنگ باز می گشت با صلابت تمام قدم بر می داشت و صورتشان مثل ماه شب چهارده مى درخشید و نورانى بود.
وقتی فاتک آن حضرت را با آن ، هیبت پهلوانی و چهره نورانى مشاهده کرد مشتاق ازدواج با آن حضرت شد کسى را خدمت آن جناب فرستاد و تقاضاى ازدواج با حضرت را کرد.
امام در جوابش فرمود:«الفَتى فاتَکِ یا فاتک»
اى فاتک ! جوانمرد از دستت رفت دیگر به وصال او نمى رسى .(۱)
✅بیان موضوع
بحث نه در موضوع شیرین ازدواج است و نه در مورد ستون دین نماز، بلکه ، در صدد تبیین ادب بندگی هستیم.
در مبحث قبلی اهمیت ومراتب ادب بندگی بیان شد. در ادامه همان بحث موارد و مصادیق ادب بندگی مورد بحث قرار می گیرد.
🔻بحث را در سه عنوان« ادب نفسانی»،« ادب ذکری» و «ادب امتثالی» تقدیم میکنیم؛🔺
✔️ادب نفسانی
از اقسام و مصادیق ادب در برابر خداوند متعال، ادب نفسانی است؛ به این معنا که خداوند در جان ما، از همه بزرگتر باشد و همه چیز به جز خدای عزیز، کوچک.
➖ باید بدانی خدا بر هر چیزی تواناست پس تمامی نیاز، امید و ترس تو فقط نسبت به او باشد و بس.
حضرت امام سجاد (ع) فرمود: فَكَمْ قَدْ رَأَيْتُ- يَا إِلَهِي- مِنْ أُنَاسٍ طَلَبُوا الْعِزَّ بِغَيْرِكَ فَذَلُّوا، وَ رَامُوا الثَّرْوَةَ مِنْ سِوَاكَ فَافْتَقَرُوا، وَ حَاوَلُوا الارْتِفَاعَ فَاتَّضَعُوا»
ای خدای! من چه بسیار انسان ها دیدم که با تکیه به غیر تو، عزّت خواستند، ولی خوار شدند، و از غیر تو درخواست ثروت کردند، اما به تهی دستی نشستند، و آهنگ بلندی کردند، ولی پست شدند.(۲)
➖ انسان باید در پیشگاه الهی به نقصها، عیبها و گناهان خود توجه نماید. حتی بزرگانی که در دام گناههای بیّن نیافتادهاند، در عالم خودشان ضعفهایی دارند که میتوانند به آنها توجه کنند و درصدد عذرخواهی از درگاه الهی برآیند گناهان فقط مشروب خوردن و عربده کشیدن نیست، بلکه برای کسانی هم که از اینگونه گناهان دورند لغزشگاههای خطرناکی وجود دارد.
👌شخصی را در نظر بگیرید که پایش شکسته و از درد پا رنج میبرد و مجبور است در رختخواب بخوابد و پایش را هم دراز کند. وقتی شخصیتی بزرگ به دیدن او میآید و از او احوالپرسی میکند، اگر او انسان با ادبی باشد، بهخاطر اینکه نمیتواند پایش را جمع کند مدام عذرخواهی میکند. البته هیچ کسی توقع ندارد او با این وضعیت پایش را جمع کند یا از جای خود برخیزد. اما او به خاطر این ناتوانی در برابر آن شخصیت بزرگ خجالت میکشد.
👌 استغفار معصومان در پیشگاه الهی مثل عذرخواهیهای چنین بیماری است. آنها وقتی به قصور ذاتی خودشان نگاه میکنند، در پیشگاه الهی احساس ذلت میکنند و این احساس موجب میشود که پیوسته از خدای متعال عذرخواهی کنند. وقتی این حال خودشان را با عظمت الهی مقایسه میکنند خجالت میکشند و احساس شرم میکنند و در مقام عذرخواهی برمیآیند.
➖ سعدی گلستان خود را اینگونه شروع کرده است؛
در هر نفسي دو نعمت موجود است و بر هر نعمتي شکري واجب.
از دست و زبان که بر آيد
کز عهده شکرش به در آيد
اِعملوا آلَ داودَ شکراً وَ قليلٌ مِن عباديَ الشکور
بنده همان به که ز تقصير خويش
عذر به درگاه خداي آورد
ور نه سزاوار خداوندياش
کَس نتواند که به جاي آورد
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️ادب امتثالی
«فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَينَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أنْفُسِهِم حَرَجا مِمّا قَضَيتَ ويُسَلِّمُوا تَسْلِيما»
«چنين نيست سوگند به پروردگارت كه ايمان نياورند ، مگر آن كه در نزاعى كه ميان آنهاست تو را داور كنند و از حكمى كه تو مى دهى هيچ ناخشنود نشوند و يكسره تسليم آن گردند» (۳)
➖ادب در امتثال یعنی خداوند و پیام آور خدا،هر دستوری داد، به سرعت اطاعت امر کنیم و انجام وظیفه را به تأخیر نیندازیم.
➖در حدیث داریم که پیامبر(ص) فرمود: خداوند می فرماید:
«يَا ابْنَ آدَمَ أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ وَ لَا تُعَلِّمْنِي مَا يُصْلِحُك»
اى فرزند آدم! در چيزى كه تو را فرمان دادهام از من اطاعت كن و به من ياد مده كه چه چيزى به صلاح تو است.(۴)
👈ادب در فرمانبری از خداوند متعال یعنی وقتی صدای اذان را می شنویم این ادب را رعایت کنیم و آماده نماز شویم.
➖ در احوالات حضرت امام نقل می کنند که وقتی ایشان در فرانسه بودند روزی جمعیت زیادی از خبرنگاران برای ملاقات و تهیه گزارش به خدمت ایشان رسیدند امام تا وقت نماز رسید مجلس را ترک کرد و برای نماز آماده شدند.
👈ادب در امتثال یعنی اینکه روزه دار از جهت اطاعت کردن از دستور خداوند خوشحال است؛
پیامبر(ص)فرمود:«لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ، وَ فَرْحَةٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ»
برای روزه دار دو خوشحالی وجود دارد یکی هنگام افطار و دیگری در قیامت(۵)
✔️ادب ذکری
از اقسام ادب در برابر خداوند متعال، ادب در ذکر است؛
➖ادب ذکری یعنی نام خدای سبحان را با احترام بیاوریم و همواره خداوند را با خوبی ها و زیبایی ها توصیف کنیم؛
«وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ إِبْرَاهِيمَ • وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ»
و بر آنان سرگذشت ابراهيم را بخوان، و هنگامى كه بیمار شوم مرا شفا مىدهد.»(۶)
چنانچه می بینیم حضرت ابراهيم(ع) بيمارى را به خود و شفا را به خدا نسبت داده است .
➖ادب ذکری یعنی به خودمان اجازه ندهیم خودمان را مالک چیزی بدانیم بلکه متوجه باشیم که «العبدُ و ما فی یده کانَ لِمولاه» عبد، خودش و آنچه در اختیار اوست، مال مولایش است:
امام صادق (ع) در پاسخ به سؤال عنوان بصری که در باره حقیقت بندگی سوال کرده بود چنین فرمود:
« ثَلاثةُ أشياءَ : أن لا يَرَى العَبدُ لِنَفسِهِ فيما خَوَّلَهُ اللّه ُ إلَيهِ مُلكا؛ لِأنَّ العَبيدَ لا يَكونُ لَهُم مُلكٌ، يَرَونَ المالَ مالَ اللّه ِ يَضَعونَهُ حَيثُ أمَرَهُمُ اللّه ُ تَعالى بهِ، و لا يُدَبِّرَ العَبدُ لِنفسِهِ تَدبيرا، و جُملَةُ اشتِغالِهِ فيما أمَرَهُ اللّه ُ تَعالى بهِ وَ نَهاهُ عَنهُ ··· فهذا أوّلُ دَرَجَةِ المُتَّقينَ»
حقيقت بندگى سه چيز است: اين كه بنده در آنچه خداوند به او عطا فرموده است براى خود مالكيتى در نظر نگيرد ؛ زيرا بندگان [واقعى خدا ]مالك چيزى نيستند، مال را متعلّق به خدا مى دانند و آن را هر جا كه خداوند عزّ و جلّ فرمان داده است به مصرف مى رسانند . [دوم ]بنده براى خود تدبير و چاره انديشى نكند ، و [سوم] تمام اشتغالش به چيزهايى باشد كه خداوند عزّ و جلّ او را به انجام آنها فرمان داده يا از آنها باز داشته است··· اين نخستين درجه پرهيزگاران است.(۷)
💠داستان
روزی فتحعلی شاه قاجار با همسرش مشاعره می کرد در حین مشاعره شاه این شعر را خواند که «آفرین بر حسن یوسف، آفرین»، همسرش به او گفت که این شعر را این طور بخوانی بهتر است: «آفرین بر حسن یوسف_آفرین، یعنی به جای اینکه یوسف را مدح و ستایش کنی خدایی را که یوسف را آفریده مدح و ستایش کن.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱ . مطابق؛ خزینة الجواهر فی زینة المنابر، ج۱، ص۶۸۲.
۲.صحیفه سجادیه، دعای ۲۸.
۳.نسا/۶۵.
۴.الخصال، ج۱، ص۴
۵.امالي طوسی،ج۱، ص۴۹۶
۶.شعرا/۸۰.
۷.مشكاة الأنوار ،ص۵۶۳.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع
ادب بندگی(۳)
نشانه ها و آثار
#منبر_رمضان_۱۴۴۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
#بیان_احکام_با_شیوه_آسان
➖کسی که میداند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربهی شخصی حاصل شده باشد یا از گفتهی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر.
➖ ملاک تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن، تشخیص خود روزهدار نسبت به خودش است، بنابراین اگر پزشک بگوید روزه ضرر دارد، اما او با تجربه دریافته است که ضرر ندارد باید روزه بگیرد، همچنین اگر پزشک بگوید روزه ضرر ندارد ولی او بداند روزه برایش ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد.
➖کسی که به جهت بیماری یا سفر یا هر عذر شرعی دیگری روزه نمیگیرد باید از روزه علنی که باعث قبح شکنی می شود اجتناب کند .
✅مقدمه
در دو مبحث که قبلا تقدیم شد در موضوع ادب بندگی نکاتی تقدیم شد. در ادامه آثار ادب بندگی را مورد بحث قرار خواهیم داد.
امروزه کم نیستند افرادی که با اباحه گری و با تکرار شعار «دل پاک باشه کافیه» رعایت دستورات خداوند و لزوم حرمت نگه داشتن به مقدسات را زیر سوال می برند.
این رویکردهای غلط امر جدیدی نیست حتی گاهی در ادبیات قدیم نیز از این اشتباهات دیده میشود .
به عنوان مثال مولوی در شعر معروف و بحث برانگیزِ «موسی و شبان» مطلبی را که در هیچ منبع روایی وجود ندارد به حضرت موسی(ع) نسبت می دهد و در این شعر «پاکی درون» کافی دانسته می شود و حضرت موسی که در صدد اصلاح فکر و عقاید و ادب شبان بر آمده مورد سرزنش قرار میگیرد!!!
🌸شعر
ما برون را ننگریم و قال را
مادرون را بنگریم و حال را
هیچ آداب و ترتیبی مجوی
هرچه میخواهد دل تنگت، بگوی
جالب اینکه خود مولوی در شعری دیگر ،بر آثار مثبت ادب بندگی همین طور آثار منفی بی ادبی در برابر خداوند صحه گذاشته است.
🌸شعر
از خدا جوییم توفیق ادب
بیادب محروم گشت از لطف رب
بیادب تنها نه خود را داشت بد
بلک آتش در همه آفاق زد
درمیان قوم موسی چند کس
بیادب گفتند کو سیر و عدس
منقطع شد خوان و نان از آسمان
ماند رنج زرع و بیل و داسمان
ابر بر ناید پی منع زکات
وز زنا افتد وبا اندر جهات
هر چه بر تو آید از ظلمات و غم
آن ز بیباکی و گستاخیست هم
از ادب بر نور گشتست این فلک
وز ادب معصوم و پاک آمد ملک
🔻در ادامه برخی آثار ادب در برابر خداوند مورد اشاره قرار می گیرد؛🔺
✔️حیات طیبه
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» هر کس کار شایستهای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده میداریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام میدادند، خواهیم داد.(۱)
➖یکى از آموزههای قرآنى و حقایق عرفانى، «حیات طیبه»(زندگى پاک) است که تنها یکبار در قرآن مجید، به صراحت از آن، سخن به میان آمده، اما در جاى جاى قرآن اشارات بسیارى به آن شده است.
➖حیات طیبه؛ یعنی زندگى پاکیزه از هر نظر؛ پاکیزه از آلودگیها، ظلمها، خیانتها، دشمنیها، اسارتها، ذلتها و انواع نگرانیها و هر گونه چیزى که آب زلال زندگى را در کام انسان ناگوار میسازد.
به دیگر سخن؛ حیات طیبه؛ یعنى زندگىای که نیازهای مادى، جسمانى و معنوى - چه علمى، چه عملى، چه روحى – آدمی را پاسخگو باشد.
✔️تسلط بر نفس
یکی دیگر از آثار عبودیتِ شایسته، این است که انسان ربّ و مالک نفس خودش می شود، تسلط بر نفس خودش پیدا می کند.
به حضرت صادق (ع) منسوب است که« اَلْعُبُودِيَّةُ جَوْهَرٌ كُنْهُهَا اَلرُّبُوبِيَّةُ»
بندگی جوهری است که به ربوبیت باز می گردد.»(۲)
👈 یکی از بیچارگیهای ما که کاملاً احساس می کنیم این است: زمام نفس خودمان در اختیار ما نیست، اختیار خودمان را نداریم؛ اختیار زبان خودمان را نداریم، اختیار شهوات خودمان را نداریم، اختیار شکم خودمان را نداریم، اختیار دامن خودمان را نداریم، اختیار چشم خودمان را نداریم، اختیار گوش خودمان را نداریم، اختیار دست خودمان را نداریم، اختیار پای خودمان را نداریم؛ و این نهایت بدبختی است.
👈قدرت ربوبی پیدا کردن یعنی تسلط بر خویشتن یافتن که از آثار عبودیت و بندگی درست و شایسته دانسته شده است.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️تسلط بر قلب
یکی از دشوارترین کارها مالک شدن بر خطورات قلبی است.
اهمیت تسلط بر قلب از آنجا روشن میشود که شرط قبولی نماز حضور قلب است.
ارتباط دو طرفه بین ادب و خشوع قلب وجود دارد. یعنی ادب حضور، خشوع قلب میاره، و از طرفی دیگر خشوع قلب باعث میشه ادب در اعضا و جوارح انسان جریان پیدا کنه؛
➖پيامبر خدا (ص) درباره مردى كه در نمازش با ريش خود بازى مى كرد ـ فرمود :« أما إنّهُ لو خَشَعَ قَلبُهُ لَخَشَعَت جَوارِحُهُ ».
اگر دل او خاشع بود ، بي گمان اندامهايش نيز خشوع داشتند .(۳)
➖«اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ»
خداوند بهترین سخن را نازل کرده، کتابی که آیاتش (در لطف و زیبایی و عمق و محتوا) همانند یکدیگر است؛ آیاتی مکرّر دارد (با تکراری شوقانگیز) که از شنیدن آیاتش لرزه بر اندام کسانی که از پروردگارشان میترسند میافتد؛ سپس برون و درونشان نرم و متوجّه ذکر خدا میشود؛ این هدایت الهی است که هر کس را بخواهد با آن راهنمایی میکند؛ و هر کس را خداوند گمراه سازد، راهنمایی برای او نخواهد بود!(۴)
✔️زهد و بی اعتنایی به دنیا
یکی دیگر از آثار ادب بندگی ذهد و بی اعتنایی به دنیاست . افرادی که در میسر ادب بندگی قرار دادند دلبسته دنیا و جاذبه ها مادی نیستند و هیج چیزی آنها را از یاد الهی غافل نمیکند.
«رِجالٌ لاّتُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لابَیْعٌ عَنْ ذِكْرِاللّهِ ...»مردانى كه هیچ كسب و تجارتى آنان را از یاد خدا غافل نمىسازد.(۵)
➖خداوند به پیامبر فرمود:
«یا اَحْمَدُ؛ لَیْسَ كُلُّ مَنْ قالَ اُحِبُّ اللّهَ اَحَبَّنى، حَتّى یَأْخُذَ قُوتاً وَ یَلْبِسَ دُوناً وَ یَنامَ سُجُوداً وَ یُطیلَ قِیاماً وَ یَلْزَمَ صَمْتا»
اى محمد؛ چنان نیست كه هر كس گفت خدا را دوست مىدارم، دوستدار من است، مگر اینكه به اندكى غذا اكتفا كند و به مختصر لباسى قناعت جوید و خوابش به سجده باشد و قیام نماز را طول دهد و به سكوت روى آورد.(۶)
✔️تواضع
از جمله بهترین صفات کمالی، شکسته نفسی به معنای حقیر شمردن و ذلیل و پست دانستن خود در پیشگاه پروردگار است که در مقابل صفت عجب و خود بزرگبینی قرار میگیرد.
👈تواضع از آثار ادب بندگی است
➖ تواضع و احترام بنده های خدا نیز در راستای ادب بندگی است؛
یا أَباذَرٍّ؛ مِنْ إِجْلالِ اللّهِ تَعالى إِكْرامُ ذِى الشَّیْبَةِ الْمُسْلِمِ وَ إِكْرامُ حَمَلَةِ الْقُرانِ الْعامِلینَ وَإِكْرامُ السُّلْطانِ الْمُقْسِطِ. یا أَباذَر؛ لا یَزالُ الْعَبْدُ یَزْدادُ مِنَ اللّهِ بُعْداً ماساءَ خُلْقُهُ.»
اى ابوذر؛ بزرگداشت و تعظیم خداوند تبارك و تعالى، احترام به كهنسال مسلمان و احترام به حاملان قرآن و عمل كنندگان به آن و احترام به حاكم دادگستر است. اى ابوذر؛ هركس بد خلق و خو باشد همواره از خداوند دورتر مىشود.(۷)
💠داستان
خدا به موسیبن عمران(ع) وحی فرستاد که ای موسی: هیچ میدانی که چرا تو را برگزیدم و به سخن گفتن با خودم اختیار کردم؟ عرض کرد به چه علت؟ فرمود: من ظاهر و باطن همه بندگان خود را دیدم، هیچ یک را ندیدم که ذلت ایشان از برای من چون تو باشد. ای موسی به درستی که تو هر وقت نماز میگذاردی رخسار خود را بر خاک میگذاردی.
💠داستان
در بعضی از روایات وارد شده که چون خداوند به کوهها وحی فرستاد که من کشتی نوح را بر کوهی خواهم گذاشت، همه کوهها گردن کشیدند و خود را بلند کردند مگر «کوه جودی» که خود را حقیر شمرد و با خود گفت که با وجود این کوهها، بر من کجا قرار خواهد گرفت؟ پس کشتی بر آن قرار گرفت.
✔️رضوان الهی
بالاخره اینکه نتیجه نهایی ادب در برابر خداوند رسیدن به رضوان الهی است:
«وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»
خداوند به مردان و زنان باایمان، باغهایی از بهشت وعده داده که نهرها از زیر درختانش جاری است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ و مسکنهای پاکیزهای در بهشتهای جاودان (نصیب آنها ساخته)؛ و (خشنودی و) رضای خدا، (از همه اینها) برتر است؛ و پیروزی بزرگ، همین است!(۸)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.نحل/۹۷.
۲.مصباح الشريعة ، ج۱ ، ص۷.
۳.بحار الأنوار ،ج۸۴،ص۲۲۸.
۴.زمر/۲۳.
۵.نور/۳۷.
۶.إرشاد القلوب ،ص۲۰۵
۷.مکارم الأخلاق.
۸.توبه/۷۲.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع
ادب بندگی(۴)
عوامل ایجاد و تقویت ادب بندگی
#منبر_رمضان_۱۴۴۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
روزه از یک نظر بر چهار نوع است:
۱. روزهی واجب، مثل روزهی ماه مبارک رمضان.
۲. روزهی مستحب، مثل روزهی ماه رجب و شعبان.
۳. روزهی مکروه، مثل روزهی روز عاشورا.
۴. روزهی حرام مثل روزهی عید فطر(اول ماه شوال) و قربان(دهم ماه ذیالحجه).
✅ مقدمه
سخن در ادب بندگی است، ماه رمضان ماه تمرین بندگی است، ماه ریاضت برای تربیت و ادب بندگی است.
بعد از اینکه انسان با اهمیت و راههای بندگی آشنا شد این سؤال ایجاد می شود برای کسب ادب بندگی و تقویت آن چه باید کرد؟
برای به پاسخ به این سؤال مهم نکاتی تقدیم می شود؛
✔️کسب معرفت
یکی از عواملی که با ادب بندگی ارتباط دوسویه دارد معرفت الله است یعنی از طرفی هر چه معرفت انسان نسبت به خدا بیشتر شود ادب بندگی نیز بیشتر می شود و از سوی دیگر ادب بندگی در کسب معرفت نقش دارد.
إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او میترسند؛ خداوند عزیز و غفور است!(۱)
خداشناسی و معرفت خداوند متعال به این معناست که انسان به حقیقتی برسد که درک کند خداوند علت و خالق اوست و او عین نیاز و متعلق به خداوند است. شناخت خداوند و درک این مطلب که مبدأ و معاد از آن خداوند است آثار و برکات فراوانی هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی بشر به دنبال دارد.
اگر ما بتوانیم عظمت الهی را درک کنیم که عظمتی میلیاردها برابر عظمت آدمیان و موجودات نیز در برابر آن همانند قطرهای است در مقابل اقیانوس بیکران، به تناسب مقدار توجّه و معرفتمان حالت خضوع و تواضعی را در نفس خود احساس میکنیم که هر قدر معرفت ما کاملتر باشد این احساس در ما زندهتر و عمیقتر خواهد بود.
➖پيامبر خدا (ص) فرمود:«لَو عَرَفْتُمُ اللّه َ حقَّ مَعرِفَتِهِ لَزالتْ بِدُعائكُمُ الجِبالُ» .اگر خداى را چنان كه بايد و شايد بشناسيد، هر آينه با دعاى شما كوهها از جاى كنده شود.(۲)
➖در کافی شریف از امام صادق (ع)نقل شده که فرمود: «لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی فَضْلِ مَعْرِفَةِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مَا مَدُّوا أَعْیُنَهُمْ إِلَى مَا مَتَّعَ اللَّهُ بِهِ الْأَعْدَاءَ مِنْ زَهْرَةِ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ نَعِیمِهَا وَ كَانَتْ دُنْیَاهُمْ أَقَلَّ عِنْدَهُمْ مِمَّا یَطَئُونَهُ بِأَرْجُلِهِمْ، وَ لَنُعِّمُوا بِمَعْرِفَةِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ تَلَذَّذُوا بِهَا تَلَذُّذَ مَنْ لَمْ یَزَلْ فِی رَوْضَاتِ الْجِنَانِ مَعَ أَوْلِیَاءِ اللَّهِ. إِنَّ مَعْرِفَةَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ آنِسٌ مِنْ كُلِّ وَحْشَةٍ وَ صَاحِبٌ مِنْ كُلِّ وَحْدَةٍ وَ نُورٌ مِنْ كُلِّ ظُلْمَةٍ وَ قُوَّةٌ مِنْ كُلِّ ضَعْفٍ وَ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ سُقْم»
اگر مردم میدانستند که معرفت خدا چه ارزشی دارد هیچگاه چشم به نعمتهایی نمیداشتند که خداوند به دشمنان از شكوفایى زندگانى دنیا و نعمت آن داده است، و دنیایشان در نظرشان فروتر میشد از آن چه زیر گام خود بمالند و پایمال كنند، و هر آینه به شناختن خدای عزّوجلّ چنان كامجو گردند به مانند كسى كه در گلستانهاى بهشت با دوستان خدا بسر برد. به راستى که معرفت خدای عزّوجلّ از هر هراسی آرامش و در هر گونه تنهائى یار و همدم و در هر تاریكى چراغ فروزان و از هر ناتوانى نیروبخش و براى هر دردى درمان است.»(۳)
👈دقت کنیم ؛حضرت میفرمایند: معرفت خدا همان لذتی را برای صاحب آن به ارمغان میآورد که اولیای خدا در بهشت بدان متنعماند؛ لذتهایی که اصلا برای ما قابل وصف نیست. همچنین با معرفت خدا انسان هیچ نگرانی و دردی نخواهد داشت و این بدان معناست که معرفت خدا زندگی انسان را سراسر نورانی میگرداند.
➖در حدیث قدسی معروف نیز این معنا با عباراتی دیگر بیان شده است :
مَن طَلَبَنی وَجَدَنی، و مَن وَجَدنی عَرَفَنی، و مَن عَرَفَنی احَبّنی و مَن احَبّنی عَشَقَنی، و مَن عَشَقَنی عَشَقْتُهُ، و مَن عَشَقْتُهُ قَتَلْتُهُ، و من قَتَلْتُهُ فَعَلَی دِیتُهُ، و مَن علی دیتُه فانا دِیتُه» آنکس که مرا طلب کند، مرا مییابد و آنکس که مرا یافت، مرا میشناسد و آنکس که مرا شناخت، مرا دوست میدارد و آنکس که مرا دوست داشت، به من عشق میورزد و آنکس که به من عشق ورزید، من نیز به او عشق میورزم و آنکس که من به او عشق ورزیدم، او را میکشم و آنکس را که من بکشم، خونبهای او بر من واجب است و آنکس که خونبهایش بر من واجب شد، پس خود من خونبهای او میباشم.(۴)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️عبادت
عبادت یکی از عوامل مؤثر در تربیته. مثلاً خداوند متعال درباره ی نماز می فرماید:
« إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر»
آنچه را از کتاب آسمانى به تو وحى شده تلاوت کن، و نماز را بر پا دار که نماز(انسان را) از زشتىها و منکرات باز مىدارد.(۵)
➖«إِنَّ الَّذِينَ عِندَ رَبِّكَ لَا يَسْتَكْبرُِونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَ يُسَبِّحُونَهُ وَ لَهُ يَسْجُدُونَ» «يقيناً مقرّبان و نزديكان خدا هيچگاه از عبادت و بندگىاش تكبّر نمىورزند و همواره او را تسبيح مىگويند و پيوسته براى او سجده مىكنند.»(۶)
عبادت نوعی خضوع در محضر ربوبی و دوری از کبر و غرور میباشد، به طوری که سجدة راستین تمام منیّتها و خودخواهیها را نابود کرده، سجده کننده را از این رذیلة شیطانی نجات میدهد.
➖امام کاظم (ع) در این باره می فرماید: «أَفْضَلُ مَا تَقَرَّبَ بِهِ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ بِهِ الصَّلَاة» بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرّب پیدا می کند، نماز است.(۷)
✔️خُلقیات و رفتارها
برخی خلقیات و رفتارها، در تربیت انسان نقش ایفا می کند که تکرار و ممارست به آنها ادب بندگی را تقویت می کند. دو مورد را بر می شمریم؛
👈یادآوری نعمت ها و شکرگزاری
یادآوری نعمت های الهی و شکر گزار بودن از عوامل مهم کسب ادب بندگی است.
➖«وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ»
ما به لقمان حکمت دادیم؛ (و به او گفتیم:) شکر خدا را بجای آور هر کس شکرگزاری کند، تنها به سود خویش شکر کرده؛ و آن کس که کفران کند، (زیانی به خدا نمیرساند)؛ چرا که خداوند بینیاز و ستوده است.(۸)
➖«وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ»
و (نیز به یادآور) هنگامی که پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر شکر کنید، قطعاً (نعمت های) شما را می افزایم، و اگر کفران کنید البتّه عذاب من سخت است.(۹)
👈حسن ظن
پيامبر اكرم (ص) فرمودند: «لَا يمُوتَنَّ أَحَدُكمْ حَتَّي يحْسِنَ ظَنَّهُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّ حُسْنَ الظَّنِّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَل ثَمَنُ الْجَنَّة»
هيچ يك از شما نبايد بميرد تا آنكه گمانش را به خداي بلندمرتبه نيكو سازد؛ زيرا خوش بيني به خدا بهاي بهشت است.»(۱۰)
💠در روايات آمده:
روز قيامت وقتي خداي بلند مرتبه، حساب مردم را رسيدگي كند. يك نفر باقي مي ماند كه گناهان او بيش از خوبي هايش است. فرشتگان عذاب او را مي گيرند و به سوي آتش مي كشند. او برمي گردد و پشت سرش را نگاه مي كند. خدا دستور مي دهد او را برگردانيد. سپس از او مي پرسد؟ چرا پشت سرت را نگاه كردي؟ او پاسخ مي دهد كه: بارالها! گمان من به تو اين نبود كه مرا به جهنم ببري. در اين هنگام خداوند مي فرمايد: اي ملائكه! به عزت و جلالم قسم او حتي يك روز هم به من خوش گمان نبود؛ لكن او را به بهشت ببريد به خاطر آنكه ادعاي خوش بيني به مرا داشت.
💠داستان
زمانی که نادر شاه افشار عزم تسخیر هندوستان داشته در راه کودکی را دید که به مکتب میرفت.
از او پرسید: پسر جان چه میخوانی؟
گفت: قرآن.
پرسید: از کجای قرآن؟
گفت: «انا فتحنا….»
نادر از پاسخ او بسیار خرسند شد و از شنیدن آیه فتح فال پیروزی زد.
سپس یک سکه زر به پسر داد اما پسر از گرفتن آن اباکرد.
نادر گفت: چر ا نمی گیری؟
گفت: مادرم مرا میزند میگوید تو این پول را دزدیده ای.
نادر گفت: به او بگو نادر داده است.
پسر گفت: مادرم باور نمیکند.
میگوید: نادر مردی سخاوتمند است. او اگر به تو پول میداد یک سکه نمیداد. زیاد میداد.
حرف او بر دل نادر نشست. یک مشت پول زر در دامن او ریخت.
از قضا چنانچه مشهور تاریخ است در آن سفر بر حریف خویش محمد شاه گورکانی پیروز شد.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.فاطر/۲۸.
۲.كنز العمّال ،۵۸۸۱.
۳.الكافي ،ج۸،ص۲۴۷.
۴.هزار و يك نكته، تهران، ص ۵۶۹.
۵. عنکبوت/۴۵.
۶.اعراف/۲۰۶.
۷.تحف العقول، ص ۳۹۱
۸.لقمان/۱۲.
۹.ابراهیم/۷.
۱۰.بحار الأنوار ،ج۷۰،ص۳۸۵.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع
ادب بندگی(۵)
مصادیق بی ادبی
#منبر_رمضان_۱۴۴۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
الحمدلله رب العالمین والصلاه والسلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
🌙بیان احکام
مومنین محترم، جهت رعایت احتیاط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح همزمان با شروع اذان صبح از رسانه ها برای روزه امساک نمایند و حدود ۵ الی ۸ دقیقه بعد از اذان، شروع به ادای فریضه صبح نمایند.
💠داستان
روزی سوداگر بغدادی از بهلول سوال نمود: ای شیخ! من چه بخرم تا منافع زیاد ببـرم؟
بهلـول جـواب داد: آهن و پنبه.
آن مرد رفت و مقداری آهن و پنبه خرید و انبار نمود. اتفاقاً پس از چند مـاهی فروخت و سود فراوان برد.
باز روزی به بهلول برخورد این دفعه گفت: بهلول دیوانه! من چه بخرم تا منافع زیاد ببرم.
جواب داد: پیاز بخر و هندوانه.
سوداگر ایندفعه رفت و تمام سرمایه خود را پیاز و هندوانه خرید و انبار نمود. پس از مدت کمی تمام پیاز و هندوانه های او پوسید و از بین رفت و ضرر فراوان نمود. فـوری بـه سـراغ بهلـول رفت و گفت: بار اول که با تو مشورت نمودم، گفتی آهن بخر و پنبه و نفعی بردم ولی دفعه دوم این چه پیشنهادی بود کردی؟ تمام سرمایه من از بین رفت.
بهلول در جواب آن مرد گفت: روز اول که مرا صدا زدی، گفتی آقای شیخ بهلـول و چـون مـرا شخص عاقلی خطاب نمودی، من هم از روی عقل به تو جواب دادم. ولی دفعه دوم مرا دیوانه خطاب نمودی، من هم از روی دیوانگی جوابت را دادم. مرد از گفته دوم خود خجل شد و مطلب را درک نمود.
✅بیان موضوع
در حد مبحث مطالبی قرآنی و حدیثی تحتِ عنوانِ کلیِ« ادب بندگی» تقدیم شد.
یکی دیگر از ریز عنوان های بحث عبارت است از اینکه مصادیق رعایت نشدن ادب بندگی چیست؟
پس از بیان داستان فوق سخن را با حدیثی نورانی دنبال کنیم:
امام رضا (ع) فرمود:
«أحسِنِ الظَّنَّ باللّه ِ؛ فإنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يقولُ : أنا عِندَ ظَنِّ عَبدِيَ المُؤمِنِ بي؛ إن خَيرا فخَيرا، و إن شَرّا فَشَرّا ».
به خداوند گمان نيك ببر ؛ زيرا خداى عزّ و جلّ مى فرمايد : من نزد گمان بنده مؤمن خويشم ؛ اگر گمانِ او به من نيك باشد ، مطابق آن گمان با او رفتار كنم و اگر بد باشد نيز مطابق همان گمانِ بد با او عمل كنم .(۱)
بی ادبی نسبت به ذات مقدس خداوند متعال به شکل های مختلف می تواند ظهور و بروز داشته باشد و به هر شکلی که رخ نمود خطرات و آسیب های خود را خواهد داشت.
در ادامه مواردی را متذکر میشویم؛
🔴توهین به مقدسات
توهین به مقدسات، از گناهان کبیره است.که مصداق بارز بی ادیی در برابر خداوند است.
➖آیاتی در این خصوص نازل شده است؛
–«وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِک فَحَاقَ بِالَّذِینَ سَخِرُوا مِنْهُم مَّا کانُوا بِهِ یسْتَهْزِئُونَ» پیامبرانی را که پیش از تو بودند نیز به مسخره گرفته بودند ولی عذابی که مسخرهاش میکردند بر سر مسخرهکنندگان فرود آمد.(۲)
– یا حَسْرَةً عَلَی الْعِبَادِ مَا یأْتِیهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا کانُوا بِهِ یسْتَهْزِئُونَ» ای دریغ بر این بندگان. هیچ پیامبری بر آنها مبعوث نشد مگر آنکه مسخرهاش کردند.(۳)
– وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِک فَأَمْلَیتُ لِلَّذِینَ کفَرُوا ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَکیفَ کانَ عِقَابِ» پیامبرانی هم که پیش از تو بودند به استهزا گرفته شدند. من به کافران مهلت دادم، آنگاه همه را فرو گرفتم و آن عقوبت من چه سخت بود.(۴)
– ذَلِک جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا کفَرُوا وَاتَّخَذُوا آیاتِی وَرُسُلِی هُزُوًا »همچنین کیفر آنان به سبب کفرشان و نیز بدان سبب که آیات و پیامبران مرا مسخره میکردند، جهنم است.(۵)
👈خداوند به مؤمنان دستور میدهد از مسخره کنندگان و اهانت کنندگان فاصله بگیرند؛
– «وَقَدْ نَزَّلَ عَلَیکمْ فِی الْکتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللَّـهِ یکفَرُ بِهَا وَیسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّی یخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیرِهِ إِنَّکمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللَّـهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِینَ وَالْکافِرِینَ فِی جَهَنَّمَ جَمِیعًا » و از این پیش، در این کتاب بر شما نازل کردهایم که چون شنیدید کسانی آیات خدا را انکار میکنند و آن را به ریشخند میگیرند با آنان منشینید تا آنگاه که به سخنی دیگر پردازند. وگرنه شما نیز همانند آنها خواهید بود. و خدا همه منافقان و کافران را در جهنم گرد میآورد.(۶)
➖در کتابهای فقهی عناوینی نظیر «حُرمَةُ اِهانةِ المُحَّرمات فی الدّین» و «حُرمةُ الاِهانةِ بالشَّعائر و رُجحانِ تعظیمِها» در این مورد می باشد.
➖مفسران نیز احکامی را از آیه ۱۰۸ سوره انعام استفاده کردهاند؛ مثل حرمت دشنام دادن به کافران، اگر موجب دشنام به خداوند شود و نیز حرام بودن اهانت به غیرمسلمانان و مقدساتشان در صورتی که منجر به اهانت به مقدسات مسلمانان شود.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴بی ادبی های عادی شده
باید توجه داشت که آنچه خطرناک تر به نظر می رسد مصادیق واضح بی ادبی مثل تمسخر مقدسات و اهانت به اولیا نیست چرا که افراد مؤمن نسبت به این امور حواسشان هست اما اموری که در بین مؤمنان ممکن است عادی شده باشد خطر ش بیشتر است.
➖«فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ»پس وای بر نمازگزارانی که در نماز خود سهلانگاری میکنند.
👌نکته تفسیری
مراد از «ساهون» در آیه ۵ سوره «ماعون» چیست؟
یعنی از اصل نماز سهو مى کنند و کل آن را به دست فراموشى مى سپرند نه اینکه در اجزا نماز سهو کنند. البته اگر یک یا چند بار اتفاق بیفتد، ممکن است از قصور باشد، اما کسى که پیوسته نماز را فراموش مى کند و آن را به دست فراموشى مى سپارد، پیدا است که براى آن اهمیتى قائل نیست و یا اصلاً به آن ایمان ندارد و اگر گه گاه نماز مى خواند، از ترس زبان مردم و مانند آن است.
تفسیرهاى دیگرى نیز گفته اند از جمله:
منظور تأخیر انداختن نماز از وقت فضیلت است.
منظور اشاره به منافقانى است که نه براى نماز ثوابى معتقد بودند و نه براى ترک آن عقاب.
منظور کسانى است که در نمازهاى خود ریا مى کنند.
البته، جمع میان این معانى ممکن است، هر چند تفسیر اول مناسب تر به نظر مى رسد.
👈به هر حال، وقتى فراموش کنندگان نماز، شایسته «ویل» هستند، آنها که به کلى ترک نماز گفته و تارک الصلوة هستند، چه حالى خواهند داشت؟!
🔶حدیث قدسی
روایت شده است خداوند متعال در بعضی کتاب های آسمانی اش می فرماید: ای بنده من! آیا سزاوار است وقتی با من سخن می گویی به چپ و راست نگاه کنی، در حالی که اگر بنده ای مثل خودت با تو سخن بگوید و این گونه رفتار کند رهایش میکنی!پس رواست با من این گونه باشی؟
👌نماز فقط یکی از مصادیق است، سایر دستورات الهی نیز به همین صورت است «روزه»، «حجاب» ،«تکالیف مالی مثل خمس و زکات»ّ، بی اعتنایی به هر یک از این دستورات الهی ، بی ادبی به محضر مقدس خداوند می باشد.
🔴بی ادبی به شکل های دیگر
بی ادبی نسبت به خدای متعال، در تمسخر مقدسات خلاصه نمی شود بلکه بی اعتنایی به هر یک از دستورات خداوند و بی احترامی به مؤمنان نیز در این دایره قرار می گیرد؛
➖چنانچه در حدیثی از امیر المومنین علیه السلام نقل شده که: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَخْفَی أَرْبَعَةً فِی أَرْبَعَةٍ أَخْفَی: رِضَاهُ فِی طَاعَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ طَاعَتِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ رِضَاهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ وَ أَخْفَی سَخَطَهُ فِی مَعْصِیَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ مَعْصِیَتِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ سَخَطُهُ مَعْصِیَتَهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ وَ أَخْفَی إِجَابَتَهُ فِی دَعْوَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَ شَیْئاً مِنْ دُعَائِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ إِجَابَتَهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ وَ أَخْفَی وَلِیَّهُ فِی عِبَادِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَبْداً مِنْ عَبِیدِ اللَّهِ فَرُبَّمَا یَکُونُ وَلِیَّهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ.»
خدای تبارک و تعالی چهار چیز را در چهار چیز پنهان داشته است:
۱. خوشنودی خود را در میان طاعتها. پس هیچ طاعتی را کوچک مشمار که بسا خوشنودی خداوند در همان باشد و تو ندانی.
۲. و خشم خود را در میان گناهان پنهان کرده. پس هیچ گناهی را کوچک مپندارد که شاید خشم خدا در همان باشد و تو ندانی.
۳. و اجابت خویش را در میان دعاهایش پنهان نموده. پس هیچ دعائی را کوچک مدار که بسا همان دعای مستجاب باشد و تو ندانی.
۴. و ولی خود را در میان بندگان خود پنهان داشته پس به هیچ بنده ای از بندگان خدا با چشم حقارت منگر که شاید همان ولی خدا باشد و تو ندانی.(۷)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.الكافي ،ج۲،ص۷۲.
۲.انعام/۱۰ و انبیا/۴۱.
۳.یس/۳۰.
۴.رعد/۳۲.
۵.کهف/۱۰۶.
۶.نسا/۱۴۰.
۷.کافی، ج۲، ص ۳۵۲.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d