موضوع
حکمت پایانی
آخرین بخش از وصیتهای حضرت امیر(ع)
#منبر_رمضان_۱۴۴۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
اگر روزه دار چیزی را که لای دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزه اش باطل می شود.
امافرو بردن آب دهان، هرچند به علّت تصوّر کردن مزه غذا و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمیکند.
✅بیان مقدمه
قبلا به طور مفصل به وصیت های مولای متقیان(ع) پرداخته ایم👈 لینک
👈پس از توصیه های مهم از قبیل رعایت تقوا، رعایت تکلیف شرعی از قبیل نماز، روزه، حج و.... ، توصیه های اعتقادی و خلاقی مهم دیگر ، در پایان یک فراز جالبی دارند که امام محمد باقر(ع) آن بخش را مورد تأکید قرار میدادند که در شرح و تفسیر این حکمت پایانی بحثی تقدیم می شود؛
👈«يا بَنِيَّ ، عاشِرُوا النّاسَ عِشرَةً إن غِبتُم حَنُّوا إلَيكُم ، وإن فُقِدتُم بَكَوا عَلَيكُم، یا بُنَیَّ اِنَّ القلوبَ جُنودٌ مُجَنَّدة تُتَلاحَظُ بالمَودةِ و تُتَناجی بِها، و كذلك هی فی البُغضِ فَاِذا أَحبَبتُم الرجلَ مِن غَیرِ خَیرٍ سَبَقَ مِنه الیكم فَارجوه، و اِذا أَبغَضتُم الرجلَ مِن غَیرِ سوءٍ سَبَقَ مِنهُ الیكم فاحذروه.»
یعنی؛ ای پسران من! با مردم به گونه ای آمیزش و معاشرت داشته باشید كه اگر از نظرشان دور شدید دل در هوای شما داشته باشند و اگر پنهان شدید بر شما بگریند، ای پسران من براستی كه دلها لشكرهایی هستند صف بسته كه با دوستی و مودت با یكدیگر پیوسته و همراز می شوند، و در بغض و دشمنی هم همین گونه هستند، پس هر گاه مردی را (بی جهت) بدون آنكه خبری از جانب او به سوی شما سبقت گرفته باشد دوست داشتید به او امیدوار شوید، و اگر مردی را (بی جهت) بدون آنكه بدی و شری از سوی او به شما رسیده باشد مبغوض و دشمن دارید از او دوری جسته و برحذر باشید.(۱)
🔻این حکمت دو بخش دارد که ابتدا در مورد بخش دوم اشاره مختصری تقدیم می شود و سپس بخش اول تحت عنوان «بایسته های معاشرت شیعه علی(ع)» مورد بحث قرار می گیرد.🔺
✔️تله پاتی و فهم فرا حس
در قرآن و حدیث گاهی از نوعی دیگر از فهم و ارتباط با دیگران سخن به میان آمده است که چیزی فراتر از امور عادی و ارتباطات معمولی است که این نوع فهم و درک را «فراحس» میگویند یعنی فهمی که نه راه حواس پنج گانه بلکه از راهی دیگر برای انسان حاصل می شود.
چنانچه در قرآن و حدیث از سخن گفتن حضرت سلیمان با حیواناتی از قبیل هدهد ، مورچه،سگ، جوجه تیغی ، اسب و... سخن به میان آمده است.
بدیهی است حیوانات یا اینکه اصلا فاقد صدای محسوس هستند مثل مورچه ها که به جهت فرکانس صوتی خاص شان صدای شان برای ما محسوس نیست،یا اینکه صدای محسوس دارند اما قدرت نطق ندارند و اگر کسی بخواهد با این حیوانات ارتباط و مفاهمه داشته باشد باید از ارتباطی فرا حس بهره ببرد.
▪️البته اینکه به طور معجزه، حیوانات مثل انسان سخن بگویند نیز امری پذیرفته شده است.
👌 ليكن مهم آن است كه توجه داشته باشیم که راه ارتباط و فهم و درک مان با انسان ها و با دیگر موجودات فقط راه های حسی نیست و انسان ها قادرند از نوعی دیگر از فهم و درک بهره ببرند در کتب غربی به این نوع فهم و رابطه« تله پاتی» گفته میشه که بخشی از کلام حضرت امیر(ع) که بعد از ضربت خوردن بیان فرموده اند چنین مطلبی استفاده میشود؛
«یا بُنَیَّ اِنَّ القلوبَ جُنودٌ مُجَنَّدة تُتَلاحَظُ بالمَودةِ و تُتَناجی بِها، و كذلك هی فی البُغضِ فَاِذا أَحبَبتُم الرجلَ مِن غَیرِ خَیرٍ سَبَقَ مِنه الیكم فَارجوه، و اِذا أَبغَضتُم الرجلَ مِن غَیرِ سوءٍ سَبَقَ مِنهُ الیكم فاحذروه.»
ای پسران من براستی كه دلها لشكرهایی هستند صف بسته كه با دوستی و مودت با یكدیگر پیوسته و همراز می شوند، و در بغض و دشمنی هم همین گونه هستند، پس هر گاه مردی را (بی جهت) بدون آنكه خبری از جانب او به سوی شما سبقت گرفته باشد دوست داشتید به او امیدوار شوید، و اگر مردی را (بی جهت) بدون آنكه بدی و شری از سوی او به شما رسیده باشد مبغوض و دشمن دارید از او دوری جسته و برحذر باشید.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻اکنون بخش اول از حکمت مورد اشاره که توصیه به معاشرت نیک با دیگران است را مورد بحث قرار میدهیم.
امام علی( ع) در یک توصیه کلی رفتار خوب و معاشرت شایسته با دیگران را مورد تأکید قرار داده اند اما به جهت اینکه بحث نورانیت قرآنی هم به خود بگیرد یادآور می شویم در قرآن کریم معاشرت نیک با دیگران به شکل های مختلف بیان شده است که مواردی را بر می شمریم؛🔺
✅نکته کلی
خداوند در قرآن کریم ما را به این مهم توجه داده که انسان ها از نظر درجات کمال در یک سطح نیستند و همین تفاوت ها و کم و زیاد عامل امتحان انسان هاست و بسیاری از کمالات انسان در نحوه معاشرت با دیگران شکل می گیرد؛
«هُوَ الّذی جَعَلَکُمْ خَلائفَ الاَرضِ و رفَعَ بَعضَکُم فَوقَ بَْعضٍ دَرَجاتٍ لِیَبْلُوَکُمْ فی ما آتاکُمْ اِنَّ ربُّکَ سَریعُ العِقاب وِ اِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحیمٌ»
و او کسی است که شما را جانشینان در زمین ساخت، و درجات بعض از شما را بالاتر از بعضی دیگر قرار داده، تا شما را به وسیله آن چه در اختیارتان قرار داده بیازماید، به یقین پروردگار تو سریع العقاب و آمرزندهی مهربان است.(۲)
👈به جهت اینکه در مواجهه با طیف ها و سلایق مختلف جامعه ارتباط و معاشرت درست داشته باشیم لازم است از شیوه به خصوصی بهره بگیریم مواردی از آن شیوه را بیان میکنیم؛
✔️معاشرت با مسلمانان(وحدت و برادری):
«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا»
و همگی به ریسمان خدا (قرآن و اسلام) چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت(بزرگ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید و از میان دلهای شما الفت ایجاد نمود و به برکت نعمت او برادر شدید.(۳)
✔️معاشرت با خانواده (هدایت و دلسوزی):
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ...»
ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ هاست نگه دارید.(۴)
✔️معاشرت با همسر( رفتار شایسته)
«وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا»
و با آنان، بطور شایسته رفتار کنید! و اگر از آنها، (به جهتی) کراهت داشتید، (فوراً تصمیم به جدایی نگیرید!) چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد، و خداوند خیر فراوانی در آن قرار میدهد!(۵)
👈 توجه داشته باشم که این دستور خداوند در خصوص خانمهای سازگار نیست بلکه دستور به رفتار شایسته در ارتباط با زنان ناسازگار است «فتبدر جیدا»
✔️ معاشرت با والدین مادر(احسان و تکریم):
«وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا»
و پروردگار تو مقرر کرد که جزء او را نپرستید و به پدر و مادر خود احسان کنید اگر یکی از آن دو یا هر دو در کنار تو به سالخوردگی رسیدند و به آنها(حتی) اف مگو و به آنان پرخاش نکن و با آنان سخنی شایسته بگوی.(۶)
✔️ معاشرت با اهل لغو (کرامت):
«وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا»
و کسانی که به شهادت به باطل نمیدهند (و در مجالس باطل شرکت نمی کنند) و هنگامی که با لغو و بیهودگی برخورد می کنند بزرگوارانه از آن می گذرند.(۷)
✔️معاشرت با افراد نادان(سلام)
«وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا»
بندگان (خاصّ) خداوند رحمان، کسانى هستند که آرام و بى تکبّر بر زمین راه مى روند; و هنگامى که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام مى گویند (و با بزرگوارى مى گذرند).(۸)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. بحار الأنوار،ج۷۴،ص۱۶۳
۲.فاطر/۳۹.
۳.آل عمران/۱۰٣.
۴.تحریم/۶.
۵.نسا/۱۹.
۶.اسراء/٢٣.
۷.فرقان/٧٢.
۸.فرقان/۶۳.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع
امور مهم شب قدر
[نکاتی از سوره قدر]
#منبر_رمضان_۱۴۴۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد اما كسى كه نماز قضا بر ذمّه دارد میتواند نماز مستحبی بخواند.
✔️مخفی بودن شب قدر
خداوند بر اساس حکمتی بعضی امور را مخفی فرموده است؛
طبق احادیث دوست خود را بین انسان ها مخفی کرده، رضایتش را در انواع طاعات و خشمش را در انواع گناهان مخفی کرده است.
و یکی از امور مخفی، شب قدر است ، شب قدر که در سال امور معنوی مهمی در آن اتفاق می افتد بین شب های ماه رمضان مخفی شده است به ویژه در سه شب۱۹،۲۱،۲۳ .
اما قرینه های بیشتری برای شب ۲۳ وجود دارد از جمله آن قرینه ها ماجرای جُهَنی است .
جهنی لقب «عبد اللّه بن انیس انصاری» صحابی پیامبر صلّى اللّه عليه و آله است. وى به جهت دور بودن منزلش از مدینه از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله تقاضا كرد كه براى ورود به مدينه شبى را براى او معين كند. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله شب بيست و سوم ماه رمضان را تعيين كرد؛ از اين رو، اين شب به «ليلة الجُهَنى» نام گرفت.
➖از هیمن روست که عارف ملکی تبریزی می گوید:
«الاقوی روایةً و قولاً ان التی خیر من الف شهر لیلة الجهنی» (۱)
➖و قبل از او شیخ صدوق و دیگران بهمین معنا اشارت فرموده اند.
🔻اما در شب قدر چه اموری در عالم معنا اتفاق می افتد؟در پاسخ به این سؤال، با بهره گیری از سوره مبارکه قدر بحثی تقدیم می شود؛🔺
✔️نزول قرآن
[إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ]
اولین امر مهم شب قدر عبارت است از اینکه این شب یاد آور نزول قرآن است و معنی نزول قرآن از جمله اموری است که فکر و ذهن متفکران اسلامی را به خود مشغول کرده است.
امام خمینی می گویند:
«قرآن سرّ است، سرِّ سرّ است، سرِّ مستسرّ به سرّ است، سرّ مقنع به سرّ است، و باید تنزل کند، بیاید پایین، تا اینکه برسد به این مراتب نازله؛ حتی به قلب خود رسول اللّه که وارد میشد، باز تنزل بود، یک تنزلی کرده بود تا به قلب وارد می شد. بعد هم از آنجا باید نازل بشود تا برسد به آنجایی که دیگران هم بفهمند. (۲)
➖در مورد قرآن مبحثی تقدیم شده است اگر لازم مراجعه و استفاده شود👈 لینک
✔️ وسعت لایتناهی رحمت
[وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ]
در قرآن کریم ۱۳ بار تعبیر «و ما ادراک» آمده است که همگی آنها، به غیر از این آیه، درباره قیامت و احوالات آنجاست. پس مقایسه شب قدر در عظمت و پیچیدگی و جهان شمولی و … با قیامت مقایسه بیربطی نیست.
از آنجایی که شب قدر شب سلام است، یعنی شب عنایت و رحمت بی انتهاء و نامحدود خداوند بر موجودات است و چون رحمت خدا همانند ذاتش نامحدود است بتمامه مورد احاطه هیچ ممکن محدودی ولو انسان کامل نخواهد بود و تنها ذات نامحدود حضرت باریتعالی بر آن احاطه مطلق دارد.
✔️برتری اعمال و عبادات
[لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ]
➖پیامبر (ص) به یاران خود فرمودند: در بنى اسرائیل ، عابدى مى زیست كه «شمسون» نام داشت ، وى هزار ماه ، سلاح بست و در راه خدا نبرد كرد. صحابه گفتند: آیا ما نیز با این عمر كوتاه به چنین سعادتى نائل خواهیم شد؟ كه سوره قدر نازل گردید.و فهمانید که عبادت در یک شب قدر از پوشیدن سلاح آن مرد و جهاد در هزار ماه برتر و بالاتر است.
➖چهار نفر در قوم بنىاسرائیل بودند که هشتاد سال خداوند را عبادت نمودند و کوچکترین گناهى نیز از آنها سر نزد، اینان عبارت بودند از: ایوب و زکریا و حزقیل بن عجوز و یوشع بن نون، اصحاب رسول خدا از این عبادت به شگفت آمدند تا این که جبرئیل آمد و این سوره را نازل نمود و فرمود: که عبادت یک شب قدر از این عبادات بالاتر است.
➖ملك سلیمان هزار ماه بود و ملك ذوالقرنین هزار ماه و كسى كه در شب قدر خدا را عبادت كند، از ملك و سلطنت آن دو بهتر است.
➖از امام صادق (ع) سؤال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
حضرت فرمود:«أَلْعَمَلُ الصّالِحُ فيها خَيْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فىأَلْفِ شَهْرٍ لَيْسَ فيها لَيْلَةُ الْقَدْرِ». كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.(۳)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️نزول فرشتگان و تقدیر امور
[تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ]
➖با نزول فرشتگان بر قلب پيامبر و امام معصوم در شب قدر، ارتباط زمين با آسمان، مُلك با ملكوت و طبيعت با ماوراء طبيعت برقرار مى شود.
➖خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال آینده را از قبیل مرگ و زندگی، وسعت یا تنگی روزی، سعادت و شقاوت، خیر و شر، طاعت و معصیت و... تقدیر میکند؛ «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ ۚ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ» که ما آن را در شبی پر برکت نازل کردیم؛ ما همواره انذارکننده بودهایم!در آن شب هر امری بر اساس حکمت (الهی) تدبیر و مشخص میگردد.
✔️سلام و برکت
[سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ]
➖کلمه سلام و سلامت به معنای عاری بودن از آفات ظاهری و باطنی است. و جمله «سلام هی» اشاره به این مطلب دارد که عنایت الهی تعلق گرفته است به این که رحمتش شامل همه آن بندگان بشود که به سوی او روی میآورند و نیز به این که در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد. به این معنا که عذابی جدید نفرستد. و لازمه این معنا این است که دراین شب کید شیطانها هم مؤثر واقع نشود چنانکه در بعضی از روایات نیز به این معنا اشاره شده است.
➖ بعضی از مفسرین گفته اند: مراد از کلمه «سلام» این است که در شب قدر ملائکه از هر مؤمن مشغول به عبادت بگذرند، سلام میدهند.
➖داستان ابراهيم (ع) آمده است كه چند نفر از فرشتگان الهى نزد او آمدند و بشارت تولد فرزند براى او آوردند و بر او سلام كردند (هود - ۶۹) مى گويند لذتى كه ابراهيم (ع) از سلام اين فرشتگان برد با تمام دنيا برابرى نداشت، اكنون بايد فكر كرد كه وقتى گروه گروه فرشتگان در شب قدر نازل مى شوند و بر مؤمنان سلام مى كنند چه لذت و لطف و بركتى دارد؟
وقتى ابراهيم (ع) را در آتش نمرودى افكندند فرشتگان آمدند و بر او سلام كردند، و آتش بر او گلستان شد، آيا آتش دوزخ به بركت سلام فرشتگان بر مؤ منان در شب قدر برد و سلام نمى شود؟
➖ یکی از آثار سلام های این شب بخشش گناهان است ؛
حضرت پیامبر(ص) فرمود:
مَن قامَ لَيلَةَ القَدرِ إيماناً وَ احتِساباً ، غُفِرلَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ؛
هر كه از روی ايمان و برای رسيدن به ثواب الهی، شب قدر را به عبادت بگذراند، گناهان گذشته اش آمرزيده می شود.
👌حدیث جالب
حضرت موسى (ع): «الهى ارید قربک، قال: قربى لمن استیقظ لیله القدر»
خداوندا! مىخواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسى است که شب قدر بیدار شود،
قال: الهى ارید رحمتک، قال: رحمتى لمن رحم المساکین لیله القدر،
گفت: خداوندا! رحمتت را مىخواهم، فرمود: رحمتم از آن کسى است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند.
«الهى ارید الجواز على الصراط، قال: ذلک لمن تصدق بصدقه فى لیله القدر»
گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو مىخواهم فرمود: آن، از آن کسى است که در شب قدر صدقهاى بدهد.
«الهى ارید من اشجار الجنه و ثمارها، قال: ذلک لمن سبح تسبیحه فى لیله القدر»
خداوندا! از درختان بهشت و از میوههایش مىخواهم، فرمود: آنها از آن کسى است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد.
« الهى ارید النجاه من النار، قال: ذلک لمن استغفر فى لیله القدر»
خداوندا! رهایى از جهنم را مىخواهم، فرمود: آن، از آن کسى است که در شب قدر استغفار کند.
«الهى ارید رضاک، قال: رضاى لمن صلى رکعتین فى لیله القدر».
خداوندا خشنودى تو را مىخواهم، فرمود: خشنودى من از آن کسى است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد.(۴)
👌حدیث جالب
پیامبر(ص) در ضمن حدیثی طولانی فرمود وقتی شب قدر تمام می شود فرشتگان از جبرئیل سوال میکنند امشب خداوند با بندگان چه کرد او پاسخ می دهد :«إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ نَظَرَ إِلَيْهِمْ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ وَ غَفَرَ لَهُمْ إِلاَّ أَرْبَعَةً فَقِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَنْ هَؤُلاَءِ اَلْأَرْبَعَةُ قَالَ رَجُلٌ مَاتَ مُدْمِنَ خَمْرٍ وَ عَاقَّ وَالِدَيْهِ وَ قَاطِعَ رَحِمٍ وَ مشاحن [مُشَاحِناً] قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا اَلْمُشَاحِنُ قَالَ هُوَ اَلْمُصَارِ»
خداوند در اين شب به آنان نظر كرد و از خطاهايشان درگذشت و آنان را بخشود ، جز چهار تن.
گفته شد : اى پيامبر خدا! آنان كيان اند ؟
فرمود : « شرابخوار ، آزارنده پدر و مادر خود ، قطع کننده صله رحم و مُشاحِن» .
گفته شد : اى پيامبر خدا! مشاحن كيست؟فرمود: «آن كه از برادرش مى بُرد و با او دشمنى مى كند».(۵)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.المراقبات/ ۱۴۶
۲.تفسیر سوره حمد؛ ص۱۶۲
۳.وسائل الشيعه، ج۷، ص ۲۵۶
۴.مستدرک الوسائل، ج۷،ص۴۵۶.
۵.فضائل الأشهُر الثلاثة،ج۱،ص۱۲۵.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع:
چگونگی توبه
#منبر_رمضان_۱۴۴۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
✅مقدمه
➖یکی از مهم ترین برنامه های ماه رمضان توبه کردن از گناهان و بازگشت به سوی خداوند است .
رمضان را ماه توبه و انابه دانسته اند؛«وَ هُوَ شَهْرُ الإنابَةِ»
انابه يعنى چه؟ با توجه به اين كه انابه هم خودش معانى متعددى دارد، ولى در اين زمينه انابه يعنى پيوسته، پى در پى، با قدم عبادت و طاعت به جانب خدا حركت كردن.
➖پیامبر(ص) در خطبه شعبانیه فرمود:«فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِيمِ، ... وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكُمْ، ..
بدبخت كسى است كه از آمرزش الهى در اين ماه بزرگ محروم گردد...و به سوى خدا از گناهانتان توبه كنيد.
🔻توبه مسائل مختلفی دارد.
و در کانال منبر طلاب به آنها پرداخته شده است.👈 لینک
اما در این مبحث چگونگی توبه از نظر قرآن و حدیث مورد بحث می باشد. 🔺
✔️چگونگی توبه از نظر قرآن
قرآن کریم به شکل های مختلف به توبه پرداخته و در آیاتی از قرآن کریم چگونگی توبه واقعی مورد اشاره قرار گرفته؛
➖«إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَأُولئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَ أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ؛ مگر كسانى كه توبه كنند و اصلاح نمايند و آنچه را كتمان كرده بودند آشكار سازند كه من توبه آنها را مى پذيريم، و من توّاب رحيم هستم».(۱)
➖«أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ، ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ، فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ هركس از شما كار بدى از روى نادانى كند سپس توبه و اصلاح نمايد، مشمول رحمت خدا مى شود، چرا كه خداوند غفور و رحيم است».(۲)
👈 ذکر كلمه «اصلاح» بعد از «توبه» در آيات قرآن، یعنی جبران مافات، یعنی اصلاح هر آن چیزی که با گناه تخریب شده بود که هرگونه جبران مافات را شامل مى شود که چهار نوع اصلاح متصور است؛
۱.شخص توبه كار بايد حقوقى را كه از مردم پايمال كرده است به آنها باز گرداند؛ اگر در حيات هستند به خودشان، و اگر از دنيا رفته اند به وارثان آنها برساند.
۲. اگر حيثيّت كسى را به خاطر غيبت كردن يا اهانت لكّه دار كرده باشد بايد از او حليّت بطلبد، و اگر از دنيا رفته است به تلافى حيثيّت بر باد رفته، كار خير براى او انجام دهد تا روح او راضى گردد.
۳. اگر عباداتى از او فوت شد، قضا نمايد. و اگر كفّاره دارد - مانند ترك روزه عمداً و شكستن عهد و نذر - كفّاره آن را بدهد.
۴. با توجّه به اين كه گناه قلب را تاريك مى سازد، بايد آنقدر اطاعت و بندگى كند تا ظلمت دل را با نور اطاعت برطرف سازد.
✔️چگونگی توبه در نهج البلاغه
«رَجُلاً يَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ فَقَالَ ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ أَ وَ تَدْرِي مَا حَدُّ اَلاِسْتِغْفَارِ اَلاِسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ اَلْعِلِّيِّينَ وَ هُوَ اِسْمٌ وَاقِعٌ عَلَى سِتَّةِ مَعَانٍ أَوَّلُهَا اَلنَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى وَ اَلثَّانِي اَلْعَزْمُ عَلَى تَرْكِ اَلْعَوْدِ إِلَيْهِ أَبَداً وَ اَلثَّالِثُ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى اَلْمَخْلُوقِينَ حَتَّى تَلْقَى اَللَّهَ أَمْلَسَ وَ اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى كُلِّ فَرِيضَةٍ ضَيَّعْتَهَا فَتُؤَدِّيَ حَقَّهَا وَ اَلْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اَللَّحْمِ اَلَّذِي نَبَتَ عَلَى اَلسُّحْتِ وَ اَلْمَعَاصِي فَتُذِيبَهُ وَ اَلسَّادِسُ أَنْ تُذِيقَ اَلْجِسْمَ أَلَمَ اَلطَّاعَةِ كَمَا أَذَقْتَهُ حَلاَوَةَ اَلْمَعْصِيَةِ فَعِنْدَ ذَلِكَ تَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ»
امام علی (ع) به شخصى كه در حضور او (از روى غفلت و بى خبرى) استغفرالله گفت، فرمود: مادرت به عزايت بنشيند آيا مى دانى استغفار چيست؟ استغفار مقام بلندمرتبه گان است و واژه اى است كه بر شش معنا اطلاق مى شود (مراحل شش گانه اى دارد): نخست پشيمانى از اعمال گذشته، دوم تصميم بر ترك هميشگى آن ها در آينده. سوم اين است كه حقوقى را كه از مردم ضايع كرده اى به آن ها بازگردانى تا به هنگام ملاقات پروردگار (به هنگام مرگ يا محشور شدن در قيامت) حق كسى بر تو نباشد و چهارم اين كه هر واجبى كه از تو فوت شده است حق آن را ادا كنى (و قضاى آن را به جاى آورى). پنجم، گوشت هايى را كه براثر حرام بر اندامت روييده با اندوه بر گناه آب كنى تا چيزى از آن باقى نماند و پوست به استخوانت بچسبد و گوشت تازه در ميان آن ها برويد و ششم آن كه به همان اندازه كه لذت و شيرينى گناه را به جسمت چشانده اى زحمت و مرارت طاعت را نيز به آن بچشانى. پس از انجام اين مراحل مى گويى: استغفر الله.(۳)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️چگونگی توبه در کلام پیامبر(ص)
رسول خدا (ص) فرمود:
«اتَدرُونَ مَنِ التّائِبُ؟ قالُوا اللّهمَّ لا»
آیا می دانید توبه کننده حقیقی کیست؟ گفتند: نه، فرمود:
[جلب رضایت از بابت حق الناس]
«اذا تابَ العَبدُ وَ لَم یرضِ الخُصماءَ فَلَیسَ بتائِبٍ»
هر گاه انسان به زبان و دل توبه کند، ولی طلبکاران و ستم کشیدگان را از خود راضی ننماید در حقیقت توبه نکرده است.
[افزایش عبادت]
«مَن تاب وَلَم یزِد فی العِبادَة فَلَیسَ بِتائِبٍ»
کسی که توبه کند، ولی به عبادتش اضافه نشود، او هم توبه نکرده است.
[تغییر سبک پوشش]
«مَن تابَ وَ لَم یغیر لِباسَهُ فَلَیسَ بِتائبٍ»
هر گاه کسی توبه کند ولی در لباس او تغییراتی داده نشود باز هم توبه نکرده است.
(یا مقصود این است که لباس حرام و گناه را اگر از تنش بیرون نیاورد و عوض نکند تائب شمرده نمی شود.)
[تغییر در رفقا]
«مَن تابَ وَ لَم یغَیر رُفقائهُ فَلَیسَ بِتائِبٍ»
در صورتی که شخصی توبه کند، ولی در مسائل اجتماعی روابط قبلی خود را با افراد فاسد همچنان ادامه دهد و آنان را عوض نکند، گویا اصلًا توبه نکرده است.
[تغییر در نشست و برخاست]
«مَن تاب وَلَم یغیر مَجلِسَهُ فَلَیسَ بَتائبٍ»
اگر کسی توبه کند، ولی درنشست وبرخاست ها ودعوت ها و پذیرائی های او چهره اسلامی مشاهده نشود، باز هم توبه او اساسی نیست.
[تغییر در امور خانوادگی]
«مَن تابَ وَ لَم یغیر فِراشَهُ وَ وِسادَتَهُ فَلَیسَ بتائبٍ»
کسی که توبه کند، ولی در مسائل خانوادگی و زناشوئی تغییری نداشته باشد، باز هم توبه نکرده است.
[تغییر در حالات روحی و اخلاقی]
«مَن تابَ وَ لَم یغیر خُلقَهُ وَ نیتَهُ فَلَیس بِتائِبٍ»
کسی که توبه کند، ولی در حالات روحی و فکری و قلبی و برخوردهای اجتماعی او تغییراتی حاصل نشود توبه نکرده.
👈اگر انسان به جای راضی کردن خدا به فکر راضی کردن این وآن باشد و تکبر و کینه و حسادت و بخل و ریا را کنار نگذارد و انگیزه ها و هدف های مادی خود را به قصد قربت و اخلاص تبدیل نکند، باز هم توبه او ریشه و اساس ندارد.
[تغییر در دست و دل]
«مَن تابَ وَ لَمْ یفتَحْ قَلبَهُ وَ لَم یوَسَّع کفَّهُ فَلَیسَ بتائبٍ»
کسی که توبه کند، ولی روحش باز و دستش گشاده نباشد، بلکه همان تنگ نظری های قبلی را داشته باشد و همچنین از کمک به دیگران خودداری کند، او هم توبه نکرده است.
[تغییر در تفکرات]
«مَن تابَ وَ لَم یقَصِّر امَلَهُ وَ لَم یحفَظ لسانَهُ فَلَیسَ بِتائِبٍ»
هرگاه کسی توبه کند، ولی از خیال پردازی ها و آرزوهای دور و دراز خویش دست برندارد و زبانش را حفظ نکند توبه نکرده.
👈آری اگر کسی ادعای توبه کند اما از انواع تهمت ها و دروغ ها و غیبت ها و نیش هاوسوگندهای نابجا وگواهی دادن های ناروا وناسزاها وشایعه سازی ها و یاوه گویی ها و سخن چینی ها و... باز ندارد او هم در حقیقت توبه نکرده است.
[تغییر در امور مالی]
«مَن تابَ وَ لَم یقَدِّم فَضلَ قُوتِهِ مِن بَدَنِهِ فَلَیسَ بِتائِبٍ»
کسی که توبه کند، ولی در مسائل اقتصادی و مصرف مال، نسبت به محرومان وگرسنگان جامعه بی تفاوت باشد و حاضر نباشد کمی از اموال شخصی خود را در راه رفاه آنان صرف نماید، او هم توبه نکرده است.
سپس پیامبر (ص) فرمود:
«اذَا استَقامَ عَلی هذِهِ الخِصالِ فَذاک التّائِبُ»
هرگاه توبه کننده، این صفات ده گانه را مراعات کرد، توبه حقیقی کرده است.(۴)
💠داستان
حضرت موسی در كوه طور در مناجات خود عرض كرد:
یا اله العالَمین (ای خدای جهانیان) جواب آمد لبیك
سپس عرض كرد: یا اله المطیعین (ای خدا اطاعت كنندگان)
جواب شنید لبیك،
سپس عرض كرد: یا اله العاصین (ای خدای گنهكاران)،
این دفعه سه بار شنید لبیك،لبیک؛ لبیك .
موسی عرض كرد: حكمتش چیست كه این دفعه سه بار شنیدم كه فرمودی لبیك، به او خطاب شد: عارفان به معرفت خود، و نیكوكاران به كار نیك خود، و مطیعان به اطاعت خود، اعتماد دارند، ولی گنهكاران، جز به فضل من، پناهی ندارند، اگر از درگاه من ناامید گردند، به درگاه چه كسی پناه ببرند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بقره/۱۶۰.
۲.نحل/۱۱۹.
۳.نهج البلاغه، حکمت ۴۱۷.
۴.بحارالانوار، ج۶، ص۳۵.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع
پاسخگویی دین به نیازهای اساسی
[شرح و تفسیر یک حدیث]
#منبر_رمضان_۱۴۴۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
اما بعد قال مولانا امیر المؤمنین علیه السلام: «إِن جَعَلتَ دینَکَ تَبَعَاً لِدُنیاکَ اَهلَکتَ دِینَکَ وَ دُنیاکَ و کُنتَ فِیالآخِرَةِ مِنَ الخاسِرینََ إِنْ جَعَلْتَ دُنْیاكَ تَبَعاً لِدِینِكَ أَحْرَزْتَ دِینَكَ وَ دُنْیاكَ وَ كُنْتَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْفَائِزِینَ » اگر دینت را تابع دنیایت قرار دهی، هم دین خود را نابود کردهای و هم دنیای خود را، و در آخرت از زیانکاران خواهی بود؛ و اگر دنیای خود را تابع دینت قرار دهی (و دنیایت رنگ و بوی معنوی داشته باشد) هم دین و هم دنیای خود را به چنگ آوردهای و در آخرت نیز جزء رستگاران خواهی بود.»(۱)
🌙بیان احکام
اگر موقعی که مشغول خوردن غذا است بفهمد صبح شده، باید لقمه را از دهان بیرون بیاورد، و اگر عمداً آن را فرو ببرد روزهاش باطل است.
همچنین اگر فراموش کرده بود که روزه است به مجرد اینکه یادش آمد باید لقمه را بیرون بیاورد.
✅بیان موضوع
➖اسلام به عنوان آخرین و کاملترین و جامعترین دین، هم به دنبال تأمین سعادت دنیوی انسان است و هم تأمین کننده و برنامه دهنده برای سعادت ابدی و آخرتی انسان.
یکی از راههای تقویت دین و دین داری توجه به کارکردهای آن است . اگر چه دین مهم ترین رسالتش برای کمال اخروی است که حیات واقعی و ابدی انسان است اما دین و باورهای دینی در زندگی دنیوی نیز کارکردهای بی بدیل دارد که در این مبحث برخی از آن را مرور می کنیم ؛
✔️آرامش روحی
➖«الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» آنها [هدایت یافتگان] کسانی هستند که ایمان آوردهاند و دلهایشان به یاد خدا مطمئن [و آرام] است. آگاه باشید که با یاد خدا دلها آرامش مییابد.(۲)
➖آرامش یکی از گمشدههای مهمّ بشر است و انسان به هر دری میزند تا به آن راه پیدا کند، حتی از طریق اعتیاد دیدن فیلمهای مبتذل، تفریح و...؛ ولی هرگز به آن دست نیافته است. قرآن کریم که سخن خالق و سازندۀ انسان است در کلام پرمغز و کوتاهی میفرماید: «بدانید که یاد خدا آرام بخش دلها است.»
➖نگرانیها یا از آیندۀ تاریک است، که خداوند برای انسان مؤمن آیندۀ روشن را نوید داده است، و یا از گذشتۀ تاریک که با توبه و استفاده از رحمت و مغفرت خدا قابل جبران است، و یا از ضعف و ناتوانی که اگر انسان احساس کند زیر سایۀ قدرت الهی قرار دارد، قلبش آرام میگیرد؛ چرا که احساس تنهایی نمیکند و خود را به قدرتی بیپایان وابسته میداند.
قرآن کریم با صراحت میفرماید: «أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ»؛آگاه باشید اولیای خدا نه ترسی دارند و نه غمگین میشوند.(۳)
👈معمولاً ترس از احتمال فقدان نعمتهایی که انسان در اختیار دارد، یا خطراتی که ممکن است در آینده او را تهدید کند، ناشی میشود، همانگونه که معمولاً غم و اندوه نسبت به گذشته و فقدان امکاناتی است که در اختیار داشته است.
دوستان راستین خدا از هرگونه وابستگی و اسارت جهان آزادند و «زهد» به معنی حقیقیش بر وجود آنها حکومت میکند، که نه با از دست دادن امکان مادّی جزع و فزع میکنند، و نه ترس از آینده افکارشان را به خود مشغول میدارد.
بنابراین «غمها» و «ترسهایی» که دایم دیگران را در حال اضطراب و نگرانی نسبت به گذشته و آینده نگه میدارد، در وجود آنها راه ندارد و توقع خداوند از مؤمنان این است که: «لِكَیلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ»رای آنچه از دست دادهاید، تأسف نخورید، و به آنچه به شما داده است، دلبسته و شادمان نباشید.(۴)
👈گاه ریشۀ نگرانیهای آزاردهندۀ انسان، احساس پوچی در زندگی و بیهدف بودن آن است؛ ولی انسان مؤمن با عقیدهای که به آخرت و جهان پس از مرگ دارد، این اضطراب را نیز از خود دور میکند و ترس از مرگ نیز به همین دلیل رنگ میبازد؛ چرا که شخص دین مدار مرگ را همچون عبور از دالان زندان و رسیدن به فضای آزاد میداند که نه تنها نگران کننده نیست؛ بلکه دوست داشتنی و خواستنی میباشد. پس وقتی عوامل اضطراب از انسان مؤمن دور شد و در مقابل ایمان به خدا رنگ باخت، آرامش سراسر وجود او را فرا خواهد گرفت.
👌آمار وحشتناک خودکشی در کشورهای توسعه یافته نشان دهنده این واقعیت است که بشر صنعتی با فاصله گرفتن از دین و معنویت آرامش خود را به جاذبه های تکنولوژی باخته است.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️ظرفیت و شرح صدر
➖«أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ» آیا کسی که خدا سینهاش را برای اسلام گشاده و بر فراز مرکبی از نور الهی قرار گرفته (همچون کوردلان گمراه) است؟!(۵)
👈دینمداری ظرفیت انسان را بالا میبرد و انسان را دریادل میکند، به گونهای که هم حقیقت را به راحتی و گشادهرویی میپذیرد، و هم صبر و تحمّل او در مقابل حوادث و تلخیها فزونی مییابد، و هم قدرت و تحمّل مخالف در او توسعه مییابد.»
➖«ابن مسعود» از پیامبر(ص)درباره تفسیر این آیه پرسید که چگونه انسان شرح صدر پیدا میکند؟ فرمود: «اِذا دَخَلَ النُّورُ فِی الْقَلْبِ اِنْشَرَحَ وَ انْفَتَحَ؛ هنگامی که نور وارد قلب انسان شد، گسترده و باز میگردد.» عرض کردمای رسول خدا! نشانۀ آن چیست؟ فرمود: «اَلْإِنَابَةُ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ التَّجَافِی عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْاِسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَبْلَ نُزُولِهِ» نشانۀ آن توجّه به سرای جاوید، جدا شدن از سرای غرور (و دنیا) و آماده گشتن برای استقبال از مرگ، پیش از آمدن آن است.»(۶)
✔️. امیدواری
👈امید بال حرکت انسان به سمت تکامل و پیشرفت است. انسانی که امید ندارد، حرکت و تلاش ندارد، در نتیجه پیشرفت ندارد، و هر کسی از سرمایۀ امید برخوردار است، همیشه در حال تحرّک و تلاش میباشد. یقیناً کسانی که دینمدارند و به خدا و دستورات او ایمان دارند، همیشه در زندگی سرشار از امیدواری به لطف بیپایان الهی هستند.
➖قرآن کریم میفرماید: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللَّهِ أُولئِكَ یرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ» کسانی که ایمان آورده و کسانی که هجرت کرده و در راه خدا جهاد نمودهاند، به رحمت پروردگار امید دارند و خداوند آمرزنده و مهربان است.(۷)
انسان مؤمن به خداوند هیچگاه بنبست ندارد، به همین جهت خودکشی و امثال آن نیز در بین مؤمنان وجود ندارد. آمار خودکشی در جایی بالا است که از همه جا قطع امید کرده، و از منبع اصلی امید؛ یعنی خداوند بریدهاند.
➖امام علی(ع)فرمود: «اِجعَلوُا کُلَّ رَجائِکُم لِلّهِ سُبحانَهُ وَ لا تَرجوُا اَحَداً سِواهُ، فَاِنَّهُ ما رجا اَحَدٌ غَیرَ الله تَعالی، اِلّا خَابَ» تمام امیدتان به خدای منزه باشد و به کسی غیر از او امید نداشته باشید؛ زیرا کسی که به غیر خدا امید داشته باشد، ناامید خواهد شد.(۸)
✔️کامیابی
➖ «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً» هر کس کار شایستهای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک؛ زنده میداریم.(۹)
از حضرت علی(ع)سئوال شد: مراد از «حیات طیّبه» چیست؟ فرمود: «اَلقناعَةُ» قناعت کردن است.(۱۰)
جمع آیه و روایت این میشود: کسی که مؤمن باشد و عمل صالح انجام دهد، دارای حیات پاکیزه؛ یعنی قناعت است.
قناعت داشتههای انسان را گوارا میکند و به انسان احساس رسیدن به مطلوب و کامیابی دست میدهد و بر عکس، کسی که ایمان و عمل صالح ندارد، به کم قانع نیست و طبعاً به هر مرحلهای از زندگی دنیوی و لذات آن میرسد، احساس میکند به آنچه که میخواهد، نرسیده است؛ و لذا از داشتهها احساس کامیابی نمیکند؛ بلکه در واقع آنچه دارد، جهنّمی است در مقابل زیادهخواهیهایی که دارد.
➖امام علی(ع)فرمود: «اَنْعَمُ النَّاسِ عَیشاً مَنْ مَنَحَهُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ الْقَنَاعَةَ وَ أَصْلَحَ لَهُ زَوْجَهُ» با نعمتترین (و بهترین) زندگی از آن کسی است که خدای منزّه به او قناعت بخشیده و همسرش را برای او اصلاح نموده است.(۱۱)
وقتی کسی قناعت دارد، خود را کامیاب میداند؛ لذا از داشتههای موجود احساس گوارایی دارد، و در مسائل جنسی نیز به همسر خود قانع است؛ لذا به دنبال ناموس دیگران نیست. بر عکس، آنهایی که ایمان ندارند، همیشه به دنبال لذّتخواهی و زیادهطلبی هستند و هرگز از داشتههای خود احساس لذت و کامیابی نمیکنند.
➖صادق(ع فرمود: «اقْنَعْ بِمَا قَسَمَ اللَّهُ لَكَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَا عِنْدَ غَیرِكَ وَ لَا تَتَمَنَّ مَا لَسْتَ نَائِلَهُ فَإِنَّهُ مَنْ قَنِعَ شَبِعَ وَ مَنْ لَمْ یقْنَعْ لَمْ یشْبَع» به آنچه خدا قسمتت کرده است، راضی باش و به آنچه نزد دیگران میباشد نگاه (طمعآلود) نداشته باش و آرزوی آنچه را نداری؛ به دل راه مده! [که داشتههایت خوار و بیمقدار نشود.(۱۲)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
1. غررالحکم، ح۱۳۹۱.
2. رعد/۲۸.
3. یونس/۶۲.
4. حدید/۲۳.
5. زمر/۲۲.
۶. بحار الانوار، ج۷۴، ص۹۵.
۷. بقره/۲۱۸.
۸.غرر الحکم، ح۳۸۶۱.
۹. نحل/۱۷.
۱۰.نهجالبلاغه، حکمت ۲۲۹
۱۱. بحارالانوار، ج۷۵، ص۴۵۴.
۱۲. الکافی، ج۸، ص۲۴۳.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d