🔺فاصله گرفتن از علما ربانی
در روایات معصومین بر حضور در مجالس علما تأکید زیادی شده است.
➖امام سجاد(ع) می فرماید:«أَوْ لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی»: شاید مرا در مجالس عالمان نیافتهای که خوارم نمودهای.
➖رسول اعظم(ص) میفرماید: «لا تَجْلِسوا إلاّ عندَ كُلِّ عالِمٍ یدْعوكُم مِن خَمْسٍ إلى خَمسٍ: مِن الشَّكِّ إلى الیقینِ، و مِن الرِّیاءِ إلى الإخْلاصِ، و مِن الرَّغْبَةِ إلى الرَّهبَةِ، و مِن الكِبْرِ إلى التّواضُعِ، و مِن الغِشِّ إلى النّصیحَةِ»: تنها در محضر دانشمندانى بنشینید كه شما را از پنج چیز به پنج چیز فرا مىخوانند: از دودلى به یقین، از ریا به اخلاص، از دنیاخواهى به دنیاگریزى، از تكبّر به فروتنى و از ناخالصى به خلوص.(۲)
➖ امام علی(ع) میفرمایند: «جالِسِ العلماءَ یَزْدَدْ علمُكَ و یَحْسُنْ أدبُكَ وَ تَزكُ نَفْسُكَ»: با علما همنشین باش تا علمت زیاد و ادبت نیکو و جانت پاک گردد. بنابراین کمتوجهی به علما و استفادهنکردن از محضر نورانی آنها منجر به سلب توفیق میشود.(۳)
🔺ناسپاسی
امام سجاد(ع) در ضمن دعای ابوحمزه فرمود:
«أَوْ لَعَلَّكَ رَأَیتَنِی غَیرَ شَاكِرٍ لِنَعْمَائِكَ فَحَرَمْتَنِی»: شاید مرا ناسپاس در مقابل نعمتهایت یافتهای که محرومم داشتهای.
➖در آیات «وَاللَّهُ لَا یحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِیمٍ» و «إِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ» بهصراحت بیان شده است خداوند ناسپاسها را دوست نمیدارد. محرومیت از محبت الهی به معنای ورود به دایرۀ کسانی است که دوزخ آنها را در بر گرفته است؛ چراکه تنها اهل امنیت و آرامش دنیوی و اخروی محبوب خدایاند و کسانی که خداوند بر آنان خشم گرفته و محبوب خدا نیستند، در دوزخ فراق در دنیا و دوزخ آتش در قیامت خواهند سوخت؛ ازاینرو در روایات به سپاسگزاری از خداوند تأکید شده است.
➖ امام سجاد(ع) به فرزندانش توصیه مینمود: «یا بُنَیَّ اُشْكُرِ اَللَّهَ فَمَنْ أَنْعَمَ عَلَیكَ وَ أَنْعِمْ عَلَى مَنْ شَكَرَكَ فَإِنَّهُ لاَ زَوَالَ لِلنِّعْمَةِ إِذَا شُكِرَتْ وَ لاَ بَقَاءَ لَهَا إِذَا كُفِرَتْ»: اى فرزندم، در برابر كسى كه در حق تو احسان نموده، شكر خداوند را بهجاى آور و در قبال كسى كه از تو تشكر میكند، احسان كن كه اگر سپاس نعمت انجام شود، ادامه یافته و از دست نمیرود و اگر كفران نعمت شد، بقا و دوام نخواهد یافت. (۴)
➖امام باقر(ع) در حدیثی مىفرمایند: رسول خدا(ص) شبى نزد عایشه بودند [و پیوسته مشغول عبادت بود]. عایشه گفت: چرا اینقدر خود را به زحمت مىافكنى؛ درحالىكه خداوند گذشته و آینده تو را بخشوده است. پیامبر(ص) فرمود: اى عایشه، «اَلاّ اَكُونَ عَبْداً شَكوُراً»: آیا من بنده شكرگزار خدا نباشم. (۵)
🔺دروغ
➖ امام سجاد(ع) :«أَوْ لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْكَاذِبِینَ فَرَفَضْتَنِی»: شاید دیدهای که در جایگاه دروغگویانم که از چشمات مرا انداختهای.
دروغگو از نظر قرآن کریم از هدایت خداوند دور است: «إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ»: خداوند اسرافکار و دروغگو را هدایت نمیکند.یکی از مصادیق دروغ، دروغگویی در اظهار بندگی است. علمای اخلاق گفتهاند: «کسى که [هنگام نماز یا هر زمان دیگری] مىگوید: "وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ" [: روى خود را به سوى کسى کردم که آسمانها و زمین را پدید آورده است] و در دلش غیر این است یا مىگوید: "ایّاک نعبد و ایاک نستعین" [: فقط تو را مىپرستیم و تنها از تو مدد میجوییم]؛ درحالیکه با دلبستگى به دنیا آن را مىپرستد، چنین شخصى دروغگوست». این دروغگویی سبب سلب توفیق میشود.
🟢عوامل لذت بردن از عبادت
عواملي كه ميتواند عبادت را براي انسان لذت بخش كند چند چيز است:
➖ قبل از عبادت انسان خود را مستعد و مهيا سازد؛ يعني، قدري به خود تلقين كند من در صدد نيايش و نماز هستم و سعي كند افكار متفرق را از ذهنش دور كند.
➖حتي الامكان در بهترين وقت عبادت كند؛ مثلاً، با كسالت - خستگي و خواب آلودگي - وارد نماز نشود. "لاتقربوا الصلوة و انتم كسالي".
➖ در محيط پر سر و صدا و آشوب به مناجات نايستد، بلكه محيط آرام و با فراغتي را انتخاب كند.
➖ در حين عبادت مصمّم بر مراقبت باشد و اگر احياناً افكار ديگري به او هجوم آورد، همين كه متوجه شد، سعي كند خود را از دام آن افكار برهاند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.عنکبوت/۶۵.
۲.[بحار الأنوار ،ج۷۴،ص۱۸۸
۳.غرر الحكم ، ح ۴۷۸۶
۴.تفسير نور الثقلين،ج۲ ،ص۵۲۹
۵.الكافی،ج۲،ص۹۵
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
ابعاد مختلف فدک و خطبه فدکیه
[ #منبر_بیست_و_پنج_دقیقه_ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
👌نکته
این مبحث با رویکرد بیان تاریخ تنظیم شده است که برای مخاطب جذابیت خاصی دارد.
💠 فدک و رویارویی با یهود
به دنبال فتنه آفرينى يهوديان، پيامبر خدا(ص) در ماه صفر سال هفتم هجرى دژهاى خيبر را تسخير كرد.پس از آن و با روى آوردن سپاه اسلام به سوى فدك، ساكنان آن ديار به رهبرى نون بن يوشع، ضمن درخواست صلح از سپاه اسلام، تقاضا كردند تا با آنان همانند اهالى خيبر رفتار كنند.يعنى در مقابل نيمى از اموال و زمين هاى فدك به آنان اجازه دهند در سرزمين خود باقى بمانند. پيامبر خدا(ص) نيز خواسته ايشان را پذيرفت.از آنجا كه اين سرزمين بدون جنگ و خون ريزى به دست آن حضرت افتاد، بر اساس آيات ششم و هفتم سوره حشر و آيه نخست سوره انفال، فدك از اموالى شد كه تنها در اختيار پيامبر خدا(ص) قرار مى گرفت و مسلمانان سهمى از آن نداشتند.
ابن هشام مى نويسد:
«فكانت فدك لرسول اللّه (ص)، خالصة لانّه لم يوجَف عليها بخيلٍ و لا رِكابٍ».
فدك از آنِ رسول خدا(ص) بود ؛ چون براى تصرف آن هيچ اسب و شترى [براى جنگ] دوانده نشده بود.
💠هدیه فدک به فاطمه (س)
👈اهل سنت با روایت ابو سعيد خدرى و ابن عباس نقل کرده اند؛ در همان سال هفتم، به دنبال نزول آيه «وَآتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّه»،پيامبر خدا(ص)، دخترش فاطمه(ع) را فراخواند ومنطقه فدك را به او بخشيد.
سيوطى در الدرّالمنثور اين اهدا را چنين گزارش كرده است:
و أَخرَجَ البَزّارُ و أبو يَعلى و ابن أبى حاتم و اِبْنِ مَرْدویه عن أبى سعيد الخدرى قال: لَمّا نَزَلت هذه الآية: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ»دَعا رسولُ اللّه (ص) فاطمة فَأَعطاها فدكَ».
بزّار، ابو يعلى، ابن ابى حاتم و ابن مردويه از ابو سعيد خدرى نقل كرده اند: وقتى آيه «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ» نازل شد، رسول خدا(ص) فاطمه را فرا خواند و فدك را به او هديه داد.
👈در تفسيرهاى شيعى نيز به اين بخشش پيامبر(ص) به گونه هاى مختلف اشاره شده است. روايت ذيل از تفسير عياشى است:
عن عطية العوفى قال: لمّا افتتح رسول اللّه (ص) خيبر، و أفاء اللّه عليه فدك و أنزل عليه: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ» قال: «يا فاطِمَةُ لَكِ فَدَكٌ»
عطيه عوفى مى گويد: وقتى رسول خدا(ص) خيبر را فتح كرد، و خداوند فدك را فى ء [و مال] او قرار داد و آيه «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ» را بر او نازل كرد، فرمود: اى فاطمه، فدك براى تو.
حضرت زهرا در سرزمین فدک نماینده ای قرار داد، و او پس از محاسبات لازم و پرداخت مخارج، در آمد آن را - که از هفتاد هزار سکه طلا تا صد و بیست هزار سکه نوشته اند - خدمت حضرت زهرا تقدیم می نمود.
هر ساله حضرت به اندازه قوت خود بر می داشت و بقیه را بین فقرا تقسیم می کرد، و تا هنگام رحلت پیامبر (ص) این شیوه ادامه داشت.
چند روز پس از رحلت پیامبر (ص) ابوبکر مأمورانش را به فدک فرستاد و نماینده حضرت زهرا (س) را از آنجا اخراج کرد و آن را غضب نمود و در آمد آن را برای تأمین مخارج حکومت خود قرار داد.
🔴اعتراض به غصب فدک
[مرحله اول]
حضرت فاطمه زهرا علیها سلام، در چند مرحله برای احقاق حق و اعتراض به دستگاه خلافت، اقدام فرمودند.
در مرحله اول در مراجعه ای که داشتند، ابوبکر و عمر، از آن حضرت قباله فدک را خواستند و حضرت زهرا قباله را ارائه کردند با بهانه های مختلف اما و اگر آوردند و قباله را قبول نکردند.
گفتند برای اثبات حق شاهد بیاور
حضرت فاطمه(ع) اشاره فرمودند به اینکه مگر نه این است که در زمان پیامبر(ع) فدک در اختیار من بود و شما کارگران مرا اخراج کرده اید سپس به یک قاعده فقهی اشاره فرمود:
«فَإِنِ اِدَّعَى جَمِيعُ اَلْمُسْلِمِينَ مَا فِي يَدِي تَسْأَلُونَهُمُ اَلْبَيِّنَةَ أَمْ تَسْأَلُونَنِي»
اگر همه مسلمانان به آن چیزی که در دست من است مدعی شوند شما از آنها شاهد میخواهید یا از من؟
عمر خشمگین شد و گفت تو باید شاهد بیاوری.
بانوی بهشت فرمود:«أَ ما سَمِعتُمْ رسولَ اَللَّهِ (ص)يَقُولُ إِنَّ اِبنَتِي سيّدَةُ نِساءِ أَهلِ اَلجَنَّةِ»
آیا نشنیده اید پیامبر فرمود دخترم سرور بخوان بهشت است؟
گفتند به خدا قسم آری شنیده ایم!
فرمود:« فَسَيّدَةُ نِساءِ أَهلِ اَلجَنَّةِ تَدَّعِي اَلبَاطِلَ وَ تَأخُذُ مَا لَيسَ لَهَا» پس سرور زنان بهشت ادعای باطل میکند و میخواهد چیزی را بگیرد که حقش نیست؟
سپس فرمود: حتی اگر چهار شاهد بر علیه من شهادت بدهند که من فاحشه آشکار مرتکب شده ام و یا دزدی کرده ام آیا شهادت شاهدان بر علیه مرا قبول میکنید ؟!
ابوبکر ساکت شد اما عمر گفت: بله در این صورت بر تو حد جاری میکنیم!!
#فاطمیه
#ایام_فاطمیه
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
خانم فرمود:«كَذَبْتَ وَ لَؤُمْتَ إِلاَّ أَنْ تُقِرَّ أَنَّكَ لَسْتَ عَلَى دِينِ مُحَمَّدٍ» در این صورت دروغ گفتی مگر آنکه اقرار کنی که بر دین محمد(ص) نباشی.
«إِنَّ اَلَّذِي يُجِيزُ عَلَى سَيِّدَةِ نِسَاءِ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ شَهَادَةً أَوْ يُقِيمُ عَلَيْهَا حَدّاً لَمَلْعُونٌ كَافِرٌ» کسی که حد زدن بر سرور بانوان بهشت را روا دارد او ملعون کافر خواهد بود.
حضرت زهرا(ع) به قاعده فقهی حقوقیِ «البینه علی المدعی و الیمین علی من انکر» اشاره داشتند که در این مورد که فدک سالها در اختیار ایشان بوده و ابوبکر و عمر مدعی شده بودند از نظر حقوقی وظیفه حضرت فاطمه(ع) شاهد آوردن نبود اما برای آنکه بهانه را از دست شان بگیرد شاهدان خود را ارائه فرمود که حضرت علی ، امام حسن و امام حسین و ام ایمن بودند.
شاهدان را به بهانه هایی رد کردند. و در مورد ام ایمن که پیامبر بهشتی بودن او را بیان فرموده بود، عمر گفت او عرب نیست و نمیتواند شهادت خود را با عربی فصیح بیان کند !!!
طبق برخی روایات ابوبکر بعد از این گفتگوها متقاعد شد و در تصدیق مالکیت فاطمه زهرا(ع) بر فدک ، نوشته ای را تقدیم کرد و حضرت زهرا(ع) آن جلسه را ترک کردند که در مسیر بازگشت به منزل عمر سد راه شد و به آن حضرت سیلی زد پ نوشته ابوبکر را گرفت و آب دهان انداخت و آن را پاره کرد.
🟢اعتراض به غصب فلک
[ماجرای خطبه فدکیه]
«لَمّا أَجْمَعَ اَبُوبَکْرٍ وَ عُمَرٍ عَلی مَنْعِ فاطِمَةَ فَدَکاً وَ بَلَغَها ذلِکَ».
زمانی که ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند که مانع رسیدن فدک به حضرت زهرا(س) شوند. این خبر که به حضرت زهرا(س) رسید. ایشان همه را خبر کرد و پس از پوشیدن لباس ها برای سخنرانی به سمت مسجد رفت. نوع و چگونگی پوشش حضرت زهرا را همه روایت کرده اند:
لاثَتْ خِمارَها عَلی رَأْسِهٰا
لاث به معنی پیچیده است. خمار چیزی بوده است بزرگتر از روسریهای فعلی زن ها به صورتی که سر و سینه و گردن را میپوشانده است و همان است که در آیۀ شریفه آمده است:
«وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ»
روسریهایشان را طوری روی سر بیندازند که سینه را بپوشاند.
«وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِهٰا»
جلباب نوعی پوشش سراسری بوده که روی لباس ها میپوشیدهاند. شاید چیزی شبیه چادر امروز یا پیراهن بلند عربی. حضرت آن پوشش سراسری را هم طوری بر سر افکندند که محیط بر تمام بدن ایشان بود.
« وَ أَقْبَلَتْ فی لُمَّةٍ مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِهٰا»
یعنی حضرت زهرا(س) همراه با گروهی که به اصطلاح همسن و سال، یا هماهنگ، یا از یاران و اعوان و خویشاوندان ایشان بودند حرکت کردند
👈پس اولین مساله که در ماجرای خطبه فدکیه حضرت صدیقه طاهره(س) مورد توجه قرار گرفته مسئلۀ پوشش حضرت است که ایشان برای وارد شدن در مسجد که مردان در آنجا حضور داشتند چگونه خودشان را از نظر پوشش آماده کردند.
✔️«حَتّی دَخَلَتْ عَلی أَبی بَکْرٍ وَ هُوَ فی حَشْدٍ مِنَ الْمُهاجِرینَ وَ الأنْصٰارِ وَ غَیْرِهِمْ»
تا این که حضرت وارد شد بر ابیبکر در مسجد در حالی که گرداگرد او را جمع زیادی از مهاجرین و انصار و دیگر مسلمین گرفته بود. حَشد همان گروه و جماعت است.
« فَنیطَتْ دُونَها مُلاَءةٌ»
سپس میان حضرت و مردم پردهای نصب شد و حضرت فاطمه سلام الله علیها روی زمین نشستند.
ناگهان مردم صدای او را شنیدند که آهی جانسوز کشید و همه مردم به گریه در آمدند و مجلس بر خود لرزید و همه منقلب شدند. شدت گریه به حدی بود که حضرت مدتی طولانی صبر کرد تا مردم ساکت شدند. حضرت خواست سخنان خود را آغاز که با شنیدن چند کلمه بار دیگر مردم به گریه در آمدند و حضرت آن قدر صبر کرد تا مردم کاملا آرام شدند و آنگاه سخنان خود را آغاز کرد.
[سخنانی مهم، شگفت انگیز و تاریخی که به تعبیر جالب آیت الله جوادی آملی گویا نهج البلاغه شرح و تفسیر خطبه فدکیه است.]
✅محورهای شش گانه خطبه فاطمه
این خطبه بر شش محور دور می زند که با ذکر فرازهایی از خطبه، این هفت محور مورد اشاره قرار می گیرد؛
✔️محور اوّل؛
سپاس و ستایش
این بخش، تحلیل فشرده و عمیق پیرامون مسأله توحید و صفات پروردگار و اسمای حسنی و هدف آفرینش است.
سپاس خداوند را با این عبارات بیان فرمود: «اَلْحَمْدُ للهِ عَلى ما اَنْعَمَ وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلى ما اَلْهَمَ وَ الثَّناءُ بِما قَدَّمَ، مِنْ عُمُومِ نِعَم ابْتَدَأها، وَ سُبُوغِ آلاء اَسْداها، وَ تَمامِ مِنَن والاها! جَمَّ عَنِ الاِحْصاءِ عَدَدُها، وَ نَأى عَنِ الْجَزاءِ اَمَدُها، وَ تَفاوَتَ عَنِ الاِدْراکِ اَبَدُها، وَ نَدَبَهُمْ لاِسْتِزادَتِها بِالشُّکْرِ لاِتِّصالِها وَ اسْتَحْمَدَ اِلَى الْخَلائِقِ بِاِجْزالِها، وَ ثَنّى بِالنَّدْبِ اِلى اَمْثالِها».
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
خدا را بر نعمت هایش سپاس مى گویم، و بر توفیقاتش شکر مى کنم، و بر مواهبى که ارزانى داشته، ثنا مى خوانم.بر نعمت هاى گسترده اى که از آغاز به ما داده.و بر مواهب بى حسابى که به ما احسان فرموده.
و بر عطایاى پى در پى که همواره ما را مشمول آن ساخته.نعمت هایى که از شماره و احصا بیرون است. و به خاطر گستردگى در بستر زمان هرگز قابل جبران نیست. و انتهاى آن از ادراک انسان ها خارج است. بندگان را براى افزایش و استمرار این مواهب به شکر خویش فراخوانده. و خلایق را براى تکمیل آن به ستایش خود دعوت نموده.و آنان را براى بدست آوردن همانند آنها تشویق فرموده.
➖در ادامه ستایش الهی را با تعابیری بی نظیر بیان فرمودند؛
«وَ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شریکَ لَهُ، کَلِمَةً جَعَلَ الاِخْلاصَ تَأْویلَها وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُولَها، وَ اَنارَ فِی الْفِکْرِ مَعْقُولَها.اَلْمُمْتَنِعُ مِنَ الاَبْصارِ رُؤْیَتُهُ، وَ مِنَ الاَلْسُنِ صِفَتُهُ، وَ مِنَ الاَوْهامِ کَیْفِیَّتُهُ».
و من شهادت مى دهم که معبودى جز خداوند یکتا نیست.بى مثال است، و شریک و مانند ندارد.این سخنى است که روح آن اخلاص است، و قلوب مشتاقان با آن گره خورده، و آثار آن را در افکار پرتو افکن شده.خدایى که رؤیتش با چشم ها غیر ممکن است، و بیان اوصافش با این زبان، محال، و درک ذات مقدّسش براى عقل و اندیشه ها ممتنع است.
✔️محور دوم؛
رسالت پیامبر
مقام والای پیامبر (ص) و مسؤولیت ها و ویژگی ها و اهداف او مورد بحث قرار گرفته است.
«وَ اَشْهَدُ اَنَّ اَبِی مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اخْتارَهُ وَ انْتَجَبَهُ قَبْلَ اَنْ اَرْسَلَهُ، وَ سَمّاه قَبْلَ اَنِ اجْتَبَلَهُ، وَ اصْطَفاهُ قَبْلَ اَنِ ابْتَعَثَهُ، اِذِ الْخَلائِقُ بِالْغَیْبِ مَکْنُونَةٌ، وَ بِسَتْرِ الاَهاوِیلَ مَصُونَةٌ، وَ بِنِهایَةِ الْعَدَمِ مَقْرُونَةٌ.عِلْماً مِنَ اللهِ تَعالى بِمائِلِ [بِمَآلِ] الاُمُورِ، وَ اِحاطَةً بِحَوادِثِ الدُّهُورِ، وَ مَعْرِفَةً بِمَواقِعِ الْمَقْدُورِ.ابْتَعَثَهُ اللهُ اِتْماماً لاَمْرِهِ وَ عَزِیمَةً عَلى اِمْضاءِ حُکْمِهِ وَ اِنْفاذاً لِمَقادِیرِ حَتْمِهِ.فَرَأَى الاُمَمَ فُرَّقاً فِی اَدْیانِها، عُکَّفاً عَلى نِیرانِها، [وَ] عابِدَةً لاَوْثانِها، مُنْکِرَةً للهِ مَعَ عِرْفانِها.»
گواهى مى دهم که پدرم محمّد(صلى الله علیه وآله) بنده و فرستاده اوست؛ پیش از آن که او را بفرستد، برگزید؛ و پیش از آن که او را بیافریند، براى این مقام نامزد فرمود؛ و قبل از بعثتش او را انتخاب نمود، در آن روز که بندگان در عالم غیب پنهان بودند، و در پشتِ پرده هاى هول انگیز نیستى پوشیده و به آخرین سر حدّ عدم مقرون بودند.
این بخاطر آن صورت گرفت که خداوند از آینده آگاه بود، و به حوادث جهان احاطه داشت، و مقدرات را به خوبى مى دانست. او را مبعوث کرد تا فرمانش را تکمیل کند، و حکمش را اجرا نماید، و مقدرات حتمى اش را نفوذ بخشد.
هنگامى که مبعوث شد، امّت ها را مشاهده کرد که مذاهب پراکنده اى را برگزیده اند: گروهى بر گرد آتش طواف مى کنند، و گروهى در برابر بت ها سر تعظیم فرود آورده اند، و با این که با قلبِ خود خدا را شناخته اند، او را انکار مى کنند.
✔️محور سوّم؛
اهمیت قرآن
در این بخش از اهمیت قرآن مجید و عمق تعلیمات اسلام، فلسفه و اسرار احکام، و پند و اندرزهایی در این رابطه سخن می گوید.
«کِتابُ اللهِ النّاطِقُ، وَ الْقُرْآنِ الصّادِقُ، وَ النُّورُ السّاطِعُ، وَ الضِّیاءُ اللاّمِعُ، بَیِّنَةٌ بَصائِرُهُ، مُنْکَشِفَةٌ سَرائِرُهُ، مُتَجَلِّیَةٌ ظَواهِرُهُ، مُغْتَبِطٌ بِهِ اَشْیاعُهُ، قائِدٌ اِلَى الرِّضْوانِ اتِّباعُهُ، مُؤَدٍّ اِلَى النَّجاةِ اسْتِماعُهُ، بِهِ تُنالُ حُجَجُ اللهِ الْمُنَوَّرَةُ، وَ عَزائِمُهُ الْمُفَسَّرَةُ، وَ مَحارِمُهُ الْمُحَذَّرَةُ، وَ بَیِّناتُهُ الْجالِیَةُ، وَ بَرَاهِینُهُ الْکافِیَةُ، وَ فضایلهُ الْمَنْدُوبَةُ، وَ رُخَصُهُ الْمَوْهُوبَةُ، وَ شَرایِعُهُ الْمَکْتُوبَةُ»
کتاب الله ناطق و قرآن صادق و نور آشکار و روشنایى پر فروغ است.
کتابى که دلایلش روشن، باطنش آشکار، ظواهرش پر نور و پیروانش پر افتخار.کتابى که عاملان خود را به بهشت فرا مى خواند و مستمعینش را به ساحل نجات رهبرى مى کند.از طریق آن به دلایل روشن الهى مى توان نائل گشت و تفسیر واجبات او را دریافت و شرح محرمات را در آن خواند و براهین روشن و کافى را بررسى کرد و دستورات اخلاقى و آنچه مجاز و مشروع است در آن مکتوب یافت.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️محور چهارم؛
بیان فلسفه شرعیات
یکی از جالب ترین محورها بیان فلسفه شرعیات است؛
«فَجَعَلَ اللَّهُ الْایمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ، وَ الْحَجَّ تَشْییداً لِلدّینِ، وَ الْعَدْلَ تَنْسیقاً لِلْقُلُوبِ، وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَ اِما مَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ، وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ، وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَی اسْتیجابِ الْاَجْرِ.وَ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلِحَةً لِلْعامَّةِ، وَ بِرَّ الْوالِدَیْنِ وِقایَةً مِنَ السَّخَطِ، وَ صِلَةَ الْاَرْحامِ مَنْساءً فِی الْعُمْرِ وَ مَنْماةً لِلْعَدَدِ، وَ الْقِصاصَ حِقْناً لِلدِّماءِ، وَ الْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْریضاً لِلْمَغْفِرَةِ، وَ تَوْفِیَةَ الْمَکائیلِ وَ الْمَوازینِ تَغْییراً لِلْبَخْسِ.»
پس خداى بزرگ ایمان را براى پاک کردن شما از شرک، و نماز را براى پاک نمودن شما از تکبّر، و زکات را براى تزکیه نفس و افزایش روزى، و روزه را براى تثبیت اخلاص، و حج را براى استحکام دین، و عدالتورزى را براى التیام قلبها، و اطاعت ما خاندان را براى نظم یافتن ملتها، و امامتمان را براى رهایى از تفرقه، و جهاد را براى عزت اسلام، و صبر را براى کمک در بدست آوردن پاداش قرار داد.امر به معروف را براى مصلحت جامعه، و نیکى به پدر و مادر را براى رهایى از غضب الهى، و صله ارحام را براى طولانى شدن عمر و افزایش جمعیت، و قصاص را وسیله حفظ خونها، و وفاى به نذر را براى در معرض مغفرت الهى قرار گرفتن، و دقت در کیل و وزن را براى رفع کمفروشى مقرر فرمود.
و نهى از شرابخوارى را براى پاکیزگى از زشتى، و حرمت نسبت ناروا دادن را براى عدم دورى از رحمت الهى، و ترک دزدى را براى پاکدامنى قرار داد، و شرک را حرام کرد تا در یگانهپرستى خالص شوند.
✔️محور پنجم
ارتجاع مسلمانان
تغییر یافتن، بی دین شدن، بازگشت به فرهنگ جاهلی و به تعبیر دیگر «ارتجاع مسلمانان» خطری است که همواره افراد را تهدید میکند و حضرت زهرا(س) این خطر بزرگ را متذکر شده اند و برای عبرت گذشته و فرهنگ بی دینی را یاد آور می شوند ؛
«اَیُّهَا النَّاسُ! اِعْلَمُوا اَنّی فاطِمَةُ وَ اَبیمُحَمَّدٌ...فَبَلَّغَ الرِّسالَةَ صادِعاً بِالنَّذارَةِ، مائِلاً عَنْ مَدْرَجَةِ الْمُشْرِکینَ، ضارِباً ثَبَجَهُمْ، اخِذاً بِاَکْظامِهِمْ، داعِیاً اِلى سَبیلِ رَبِّهِ بِالْحِکْمَةِ و الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، یَجُفُّ الْاَصْنامَ وَ یَنْکُثُ الْهامَّ، حَتَّى انْهَزَمَ الْجَمْعُ وَ وَ لَّوُا الدُّبُرَ...وَ کُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ، مُذْقَةَ الشَّارِبِ، وَ نُهْزَةَ الطَّامِعِ، وَ قُبْسَةَ الْعِجْلانِ، وَ مَوْطِیءَ الْاَقْدامِ، تَشْرَبُونَ الطَّرْقَ، وَ تَقْتاتُونَ الْقِدَّ، اَذِلَّةً خاسِئینَ، تَخافُونَ اَنْ یَتَخَطَّفَکُمُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِکُمْ»
ای مردم بدانید من فاطمه ام و پدرم محمد است ... او که رسالت خود را با انذار انجام داد، از پرتگاه مشرکان کنارهگیرى کرده، شمشیر بر فرقشان نواخت، گلویشان را گرفته و با حکمت و پند و اندرز نیکو بسوى پروردگارشان دعوت نمود، بتها را نابود ساخته، و سر کینهتوزان را مىشکند، تا جمعشان منهزم شده و از میدان گریختند....شما بر کناره پرتگاهى از آتش قرار داشته، و مانند جرعهاى آب بوده و در معرض طمع طمّاعان قرار داشتید، همچون آتشزنهاى بودید که بلافاصله خاموش مىگردید، لگدکوب روندگان بودید، از آبى مىنوشیدید که شتران آن را آلوده کرده بودند، و از پوست درختان به عنوان غذا استفاده مىکردید، خوار و مطرود بودید، مىترسیدند که مردمانى که در اطراف شما بودند شما را بربایند، تا خداى تعالى بعد از چنین حالاتى شما را بدست آن حضرت نجات داد، بعد از آنکه از دست قدرتمندان و گرگهاى عرب و سرکشان اهل کتاب ناراحتیها کشیدید.
✔️ محور ششم؛
غصب فدک
«اَنْتُمُ الانَ تَزَْعُمُونَ اَنْ لا اِرْثَ لَنا...یَابْنَ اَبیقُحافَةَ! اَفی کِتابِ اللَّهِ تَرِثُ اَباکَ وَ لا اَرِثُ اَبی؟ لَقَدْ جِئْتَ شَیْئاً فَرِیّاً...فَنِعْمَ الْحَکَمُ اللَّهُ، وَ الزَّعیمُ مُحَمَّدٌ، وَ الْمَوْعِدُ الْقِیامَةُ، وَ عِنْدَ السَّاعَةِ یَخْسِرُ الْمُبْطِلُونَ، وَ لا یَنْفَعُکُمْ اِذْ تَنْدِمُونَ، وَ لِکُلِّ نَبَأٍ مُسْتَقَرٌّ، وَ لَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ یَأْتیهِ عَذابٌ یُخْزیهِ، وَ یَحِلُّ عَلَیْهِ عَذابٌ مُقیمٌ....
اى مسلمانان! آیا سزاوار است که ارث پدرم را از من بگیرند، اى پسر ابی قحافه، آیا در کتاب خداست که تو از پدرت ارث ببرى و از ارث پدرم محروم باشم. امر تازه و زشتى آوردى.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
چه نیک داورى است خداوند، و نیکو دادخواهى است پیامبر، و چه نیکو وعدهگاهى است قیامت، و در آن ساعت و آن روز اهل باطل زیان می برند، و پشیمانى به شما سودى نمیرساند، و براى هرخبرى قرارگاهى است، پس خواهید دانست که عذاب خوارکننده بر سر چه کسى فرود خواهد آمد، و عذاب جاودانه که را شامل میشود.
آن گاه جمعیت را مخاطب ساخت و فرمود:
«مَعاشِرَ الْمُسْلِمینَ الْمُسْرِعَةِ اِلى قیلِ الْباطِلِ، الْمُغْضِیَةِ عَلَى الْفِعْلِ الْقَبیحِ الْخاسِرِ...ایهاً بَنیقیلَةَ! ءَ اُهْضَمُ تُراثَ اَبی وَ اَنْتُمْ بِمَرْأى مِنّی وَ مَسْمَعٍ وَ مُنْتَدى وَ مَجْمَعٍ، تَلْبَسُکُمُ الدَّعْوَةُ وَ تَشْمَلُکُمُ الْخُبْرَةُ، وَ اَنْتُمْ ذَوُو الْعَدَدِ وَ الْعُدَّةِ وَ الْاَداةِ وَ الْقُوَّةِ، وَ عِنْدَکُمُ السِّلاحُ وَ الْجُنَّةُ، تُوافیکُمُ الدَّعْوَةُ فَلا تُجیبُونَ، وَ تَأْتیکُمُ الصَّرْخَةُ فَلا تُغیثُونَ...»
اى مسلمانان! که براى شنیدن حرفهاى بیهوده شتابان بوده، و کردار زشت را نادیده میگیرید...اى پسران قیله *، آیا نسبت به میراث پدرم مورد ظلم واقع شوم در حالى که مرا میبینید و سخن مرا می شنوید، و داراى انجمن و اجتماعید، صداى دعوت مرا همگان شنیده و از حالم آگاهى دارید، و داراى نفرات و ذخیره اید، و داراى ابزار و قوه اید، نزد شما اسلحه و زره و سپر هست، صداى دعوت من به شما می رسد ولى جواب نمیدهید، و ناله فریاد خواهیم را شنیده ولى به فریادم نمی رسید...
⚫️مقدمه روضه
درکتاب نزهه الکلام به نقل از ابن عباس آمده است: روزی به خانه ابوبکر رفتم عمر بن خطاب و چند نفر دیگر آنجا بودند. ناگاه پیرمردی وارد شد و سلام کرد. جوابش دادیم. ابوبکر گفت: ای پیرمرد بنشین. پیرمرد تکیه بر عصا نمود و گفت: من قصد حج دارم و مرا همسایه ای است که به من گفت: تو به حج می روی پس پیغام مرا به خلیفه رسول خدا برسان. گفت: بگو من زنی ضعیفه ام و مرا پدری بود که یاری ام می داد. پس پدرم وفات یافت و مزرعه ای برای من گذاشت که وجه معاش من و فرزندانم از آن بود. امیر آن شهر مزرعه را از من گرفت و یکی از عمال خود را بر آن گماشت تا درآمد آن را بگیرد و به او برساند و از آن هیچ به من و فرزندانم نمی دهد.
ابوبکر گفت: کراهت باد آن غاصب فاجر را. عمر گفت: ای خلیفه رسول خدا! کسی را بفرست تا آن ظالم فاجر را به سزای خود برساند.
ابن عباس گوید: پس دیدم که پیرمرد بازگشت و گفت:نعوذبالله من حقد الله فمن اظلم ممن یظلم بنت رسول الله (ص).
"پناه می برم به خدا از دشمنی و عداوت خدا.چه کسی از ظلم کننده بر دختر رسول خدا ظالم تر و فاجر تر است؟" و از آن خانه بیرون رفت
ابوبکر گفت: او را برگردانید و کسی را دنبال او فرستاد. اما پیرمرد را ندیدند.
ابن عباس گفت: خدمت امیر المومنین علیه السلام رسیدم. حضرت از این داستان پرسید و سپس فرمود: او خضر پیامبر بود.**
➖بزرگ ترین هتک ها نسبت به این وجود مقدس شد. او محور کائنات است. ناموس خداست. در قیامت که جای هیچ تخلفی نیست، وقتی حضرت وارد می شود، ندای «غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ»به گوش می رسد. حتی انبیا باید سر را به زیر بیندازند. مگر بی حساب و کتاب است؟ چه اشکال دارد سرشان بالا باشد؟ غیرت حق اجازه نمی دهد. وقتی به محشر می آید، در محاصره ملائکه است. پوشش کامل دارد و ندا می رسد سرها را به زیر بیندازید. فدک چنین بانویی را غصب کردند. اما ظلم آنها به غصب فدک منتهی نشد بلکه در جهت استحکام حکومت غصبی شان به خانه فاطمه زهرا حمله کردند .
☑️روضه
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُالشَّهِیدَةُ، الْمَغْصُوبَةِ حَقُّهَا، الْمَمْنُوعَةِ اِرْثُهَا، الْمَکسُورَةِ ضِلْعُهَا، الْمَظْلُومِ بَعْلُهَا، الْمَقْتُولِ وَلَدُها.
رنگ پاییز، به دیوار بهاری افتاد
بر در خانۀ خورشید شراری افتاد
فاطمه ظرفیت کل ولایت را داشت
وقت افتادن او، ایل و تباری افتاد
تکیه بر در زدنش درد سرش شد به خدا
او کنار در و در نیز کناری افتاد
فضَرَبَ الْبَابَ بِرِجْلِهِ فَکَسَرَهُ؛
آنقدرضربۀ پاخورد به در تا که شکست
شماها کنایه فهمید، ببینم از این مصرع چی می فهمید؟
آنقدر ضربۀ پا خورد به در تا که شکست
آنقدر شاخه تکان خورد که باری افتاد.
یه وقت دیدن صدا زد: آه یا فضّة! إلیک فخذینی فقد و اللَّه قُتِل ما فی أحشائی من حمل؛
وقت افتادنش رو زمین، تا فاصله به هوش آمدنش، نمی دونم چقدر طول کشید؟! اما به محض اینکه به هوش اومد پرسید علی رو کجا بردن؟
بعدِ احمد حق تو انکار شد یا فاطمه
غربت و غم بر سرت آوار شد یا فاطمه
میخ در هم مایه ی آزار شد یا فاطمه
"هرچه شد بین در و دیوار شد" یا فاطمه
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
* قیله ؛ زنی که قبیله اوس و خزرج از نسل آن زن می باشند.
** حدیقه الشیعه ج۱ص۳۲۶به نقل از نزهه الکرام ج۱ص۲۳۲
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
ابعاد معنویت فاطمه زهرا(س)
[#منبر_ده_دقیقه_ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
✅مقدمه
➖امروز بشر دچار بحران معنویت است. دوری از معارف معنوی دین، بشر را سردرگم کرده است. رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام (ره) در نامه به گورباچف رهبر شوروی مشکل اساسی آنان را همین دانستند؛ ایشان نوشتند: «مشکل شما عدم اعتقاد واقعی به خداست، همان مشکلی که غرب را هم به ابتذال و بنبست کشیده و یا خواهد کشید، مشکل شما مبارزه طولانی و بیهوده با خدا و مبدأ هستی و آفرینش است.»
➖معنویت یعنی منسوب بودن به معنا؛ یعنی جنبه روحی و درونی انسان. معنویت دینی با هدفمندی و غایتگرایی همراه است. حقیقت معنویت در دین، همان روح عبودیت است.
حضرت زهرا (س) مظهر معنویت و بندگی خداست ، به منظور الگو گیری از آن بانو که الگوی حضرت مهدی هستند ، که امام مهدی (ع،)فرمود: «إنَّ لِي في إبنَةِ رَسولِ اللّه ِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ ».*
مواردی از ابعاد معنویت سرور زنان عالم تقدیم میشود:
✔️عابدتر از همه
در مورد حضرت زهرا (س) می نویسند: «مَا کَانَ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدَ مِنْ فَاطِمَةَ کَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا؛ در بین امت اسلام، کسی عابدتر از فاطمه (س) نبود، آنقدر برای عبادت ایستاد که پاهایش ورم کرد.»
➖حضور بینظیر در حال نماز
رسول خدا (ص) فرمود: هنگامی که دخترم فاطمه (س) به نماز میایستد خدا به فرشتگان میفرماید:
«انْظُرُوا إِلَى أَمَتِی فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ إِمَائِی قَائِمَةً بَیْنَ یَدَیَّ تَرْتَعِدُ فَرَائِصُهَا مِنْ خِیفَتِی وَ قَدْ أَقْبَلَتْ بِقَلْبِهَا عَلَى عِبَادَتِی أُشْهِدُکُمْ أَنِّی قَدْ آمَنْتُ شِیعَتَهَا مِنَ النَّار؛ به بندهام و سرور بندگانم فاطمه نگاه کنید چگونه در برابر من ایستاده است و از خوف من بدنش میلرزد و با تمام وجودش به پرستش من ایستاده است، شما را گواه میگیرم که شیعیان و پیروانش را از آتش جهنم در امان قرار دادم.»(۱)
✔️عبادت در لحظات حساس زندگی
انسان های الهی در حساس ترین و مهم ترین لحظات زندگی عبادت خدا مشغول می شوند.
هنگامی که وارد خانه امیرالمؤمنین (ع) شد، در شب زفاف به آن حضرت عرض کرد: «فشبهت دخولی فی فراشی بمنزلی کدخولی إلی لحدی و قبری فانشدک الله إن قمت إلی الصلاة فنعبد الله تعالی هذه اللیلة؛ امروز از خانه پدر به خانه همتای گرانقدرم آمدم و فردا نیز از این جا به منزلگاه دیگری و به جوار رحمت حق خواهم رفت. از این رو، علی جان! به خدای سوگندت میدهم که بیا تا در آغازین لحظات زندگی مشترک به نماز بایستیم و هر دو با هم این شب جاودانه را به پرستش خدا سپری کنیم».(۲)
✔️انس با قرآن در حالات مختلف
افراد مختلفی حضرت را در حین کار، مشغول تلاوت قرآن دیده بودند. در روایتی سلمان گوید: بر حضرت وارد شدم در حالیکه آن حضرت قرآن میخواند و آسیاب خود میچرخید. سلمان گوید: نزد رسول خدا (ص) آمدم و موضوع را عرض کردم، رسول خدا (ص) تبسمی نمود و فرمود: «یَا سَلْمَانُ إِنَّ اِبْنَتِی فَاطِمَةَ مَلَأَ اللَّهُ قَلْبَهَا وَ جَوَارِحَهَا إِیمَاناً إِلَى مُشَاشِهَا تَفَرَّغَتْ لِطَاعَةِ اللَّهِ؛ همانا خداوند قلب و اعضاء دخترم فاطمه را از ایمان سرشار نموده و ایمان تا درون استخوانهای او نفوذ کرده او برای بندگی خدا فارغ شده است.»(۳)
➖ حضرت زهرا(ع)فرمود: «حُبِّبَ إلَىَّ من دُنیاکُم ثَلاثٌ: تِلاوَةُ کِتابِ اللّهِ و النَّظَرُ فی وَجهِ رَسولِ اللّهِ و الإنفاقُ فی سَبیلِ اللّهِ؛ از دنیاى شما محبّت سه چیز در دل من نهاده شد: تلاوت قرآن، نگاه به چهره پیامبر خدا و انفاق در راه خدا.»(۴)
➖به امیرالمؤمنین (ع) سفارش کرد وقتی مرا به خاک میسپاری «فَأَکْثِرْ مِنْ تِلاَوَةِ الْقُرْآنِ؛ زیاد برایم قرآن بخوان.»(۵)
#فاطمیه #ایام_فاطمیه
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️تسبیحات حضرت زهرا
یکی از ابعاد معنویت حضرت زهرا ذکر ویژه تسبیحاتی است که پیامبر اکرم (ص) آن را به حضرت زهرا (ع) آموختند.
💠داستان
مطابق با حدیثی که علامه مجلسی در بحارالانوار به نقل از «علل الشرایع» شیخ صدوق آورده است، این تسبیحات را پیامبر اکرم (ص) به حضرت فاطمه و حضرت علی (ع) در پاسخ به درخواست آنان برای در نظر گرفتن خادمی برای فاطمه(ع) داد، در حالی که کارهای سنگین روزانه بر جسم آن حضرت اثر نموده بود. پیامبر (ص)فرمودند: آیا بهتر نیست چیزى به شما تعلیم نمایم که از خادم براى شما بهتر باشد، پس هر گاه خواستید بخوابید سى و سه مرتبه سبحان اللَّه، و سى و سه مرتبه الحمد للَّه، و سى و چهار مرتبه اللَّه اکبر بگویید.
➖روایات متعددی در بیان فضیلت و آثار تسبیحات حضرت زهرا در کتب معتبر حدیثی وجود دارد.
امام صادق (ع) نیز به فضیلت تسبیح بعد از نمازهای واجب چنین اشاره کرد: «من سبح تسبیح فاطمه الزهراء (ع) قبل ان یثنی رجلیه من صلاة الفریضه، غفر الله له. هر کس بعد از نماز واجب تسبیح فاطمه زهرا(ع) را به جا آورد، قبل از این که پای راست را از بالای پای چپ بردارد، جمیع گناهانش آمرزیده میشود.(۶)
➖در اسرار تسبیح فاطمی سلام الله علیها، گفته اند؛ انسان با گفتن «الله اکبر» به نهایت عجز خود اعتراف میکند و به ناتوانیش به درگاه الهی بارها اقرار میکند.
پس از آن که انسان به عجز و ناتوانی خویش در شناخت خالق اعتراف کرد، با گفتن «الحمدلله» ، وارد مرحله بعدی میشود.
و سبحان الله اوج گرفتن در تقدیس خداوند متعال است .
✔️دعا و نیایش در زندگی
مجموعهای از ادعیه از آن حضرت نقل شده ، تا لحظات آخر این برنامه دوام داشت است ؛
➖سوید بن غفله نقل میکند فشار اقتصادی و فقر بر امیرالمؤمنین (ع) عارض شد، حضرت فاطمه (س) نزد پدر آمد تا کمکی از او دریافت کند. پیامبر اکرم (ص) که چیزی نزدشان نبود، فرمود: دخترم! پنج کلمه به تو میآموزم که جبرئیل به من آموخته است. حضرت زهرا (س) پرسید: آن کلمات چیست؟ رسول خدا (ص) فرمود:
«یَا رَبَّ الْأَوَّلِینَ وَ الآخِرِین َو یا خَیْرَ الْأَوَّلِینَ وَ الآخِرِین و یَا ذَا الْقُوَّةِ الْمَتِینَ وَ یَا رَاحِمَ الْمَسَاکِینِ وَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین».(۷)
➖اسماء بنت عمیس گوید: در لحظههای پایانی عمر حضرت فاطمه (س) دیدم آن حضرت غسل کرد، لباس عوض کرد، رو به قبله نشست و چنین دعا کرد:
«إلهی وَ سَیِّدی، أسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَیَّ فی مُفارِقَتی أَنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتی وَ شیعَةِ ذُرِّیَّتِی؛ پروردگارا به حق پیامبرانی که برگزیدی و به گریههای دو فرزندم در فراق من از تو میخواهم از گناهکاران پیروان من و پیروان فرزندان من درگذری.»(۸)
➖ در آخرین لحظات، در بستر شهادت چنین دعا کرد:
«بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، یَا حَیُّ یَا قَیُّوْمُ، بِرَحْمَتِکَ أَسْتَغِیثُ، فَأَغِثْنِی وَ لَا تَکِلْنِی إِلى نَفْسِی طَرْفَةَ عَیْنٍ أَبَداً، وَ أَصْلِحْ لِی شَأْنِی کُلَّهُ».(۹)
⚫️ روضه
اشک بر زهرا حیاتم می دهد
از غم دوزخ نجاتم می دهد
اشک بر زهرا، دهد بوی بهشت
می کند ترسیم خط سرنوشت
اشک بر زهرا برد دل را بقیع
می کشاند رشته ام را تا بقیع
آن قدر مصیبت ها سنگین اند که تعبیر امیرالمومنین(ع) این است: «یَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِیَّتِک صَبْرِی وَ عَفَا عَنْ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ تَجَلُّدِی»؛دیگه صبر علی تمام شده، کم شده توانش تمام شده اما «حُزْنِی فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَیْلِی فَمُسَهَّدٌ» دیگه خواب به چشم امیرالمومنین بعد از این صحنه ها راه ندارد دیگه غصه های امیرالمومنین(ع) بعد از فاطمة زهرا(س) تمام شدنی نیست. می فرمود: فاطمه جان! نگرانی من این است
لَا خَیْرَ بَعْدَک فِی الْحَیَاةِ وَ إِنَّمَا
أَبْکی مَخَافَةَ أَنْ تَطُولَ حَیَاتِی
علی آمد کنار بستر زهرای مرضیه نشست. این آخرین ملاقات علی با زهراست. اولین مطلبی که عرضه داشت سئوال کرد: علی جان بگو از من راضی هستی یا نه؟ اشک در چشمان امیرالمومنین حلقه زد، فرمود: فاطمه، مگر تو چقدر با من زندگی کردی؟ تو غضب مرا برانگیختی؟ تو کی با من مخالفت کردی؟ به خدا قسم، تو در هیچ امری با من مخالفت نکردی؛
ای صفای خانۀ من، الوداع
گرمی کاشانۀ من، الوداع
الوداع، ای همدم و هم ناله ام
الوداع، ای یار هجده ساله ام
خواهشی دارم ز تو ریحانه ام
یک شب دیگر بمان در خانه ام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
* الغيبه ، طوسى ، ص۲۸۶.
۱.أمالي الصدوق ،ص۱۰۰
۲. ارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۲۷۰.
۳.دلائل الامامه،ص۱۳۹.
۴.نهج الحياة ، ح ۱۶۴
۵.بحار،ج۷۹،ص۲۷.
۶.کافی،ج۳،ص۳۴۳.
۷.بحار الأنوار ؛ ج۴۳ , ص۱۵۲.
۸.کوکب الدّری، ج۱،ص۲۵۴.
۹.مفاتیح الجنان
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
دوست داشتنی های فاطمه(ع)
#منبر_پنج_دقیقه_ای
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.
حضرت زهرا(ع)فرمود: «حُبِّبَ إلَىَّ من دُنیاکُم ثَلاثٌ: تِلاوَةُ کِتابِ اللّهِ و النَّظَرُ فی وَجهِ رَسولِ اللّهِ و الإنفاقُ فی سَبیلِ اللّهِ»؛ از دنیاى شما محبّت سه چیز در دل من نهاده شد: تلاوت قرآن، نگاه به چهره پیامبر خدا و انفاق در راه خدا.».(۱)
✅دوست داشتنی فاطمه(ع)
تلاوت قرآن
معصومين(ع) بر تلاوت قرآن بسيار تاكيد كرده اند؛ قرآن عهدنامه الهي بر خلق خداست، شايسته است كه انسان به عهدنامه خدا نگاه كند و شبانه روز ـ لااقل ـ پنجاه آيه بخواند؛
➖امام صادق(ع) فرمود: «الْقُرْآنُ عَهْدُ اللَّهِ إِلَى خَلْقِهِ فَقَدْ يَنْبَغِي لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ يَنْظُرَ فِي عَهْدِهِ وَ أَنْ يَقْرَأَ مِنْهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسِينَ آيَة»قرآن عهدنامه الهي بر خلق خداست، شايسته است كه انسان به عهدنامه خدا نگاه كند و شبانه روز ـ لااقل ـ پنجاه آيه بخواند.(۲)
🔵آثار تلاوت
✔️جلا یافتن دل: پیامبر خدا (ص)فرمودند: «جِلاءُ هذِهِ القُلوبِ ذِکرُ اللّهِ وتِلاوَةُ القُرآنِ»؛ جلاى این دل ها ذکر خدا و تلاوت قرآن است.(۳)
✔️شکوفایی ایمان: امام علی علیه السلام می فرمایند: «لِقاحُ الإیمانِ تِلاوَةُ القرآنِ»بارور شدن ایمان به تلاوت قرآن است.(۴)
✔️استجابت دعا: رسول خدا(ص)فرمودند: «إنَّ لِصاحِبِ القُرآنِ عِندَ کلِّ خَتمَةٍ دَعوَةً مُستَجابَةً»؛ براى کسى که قرآن تلاوت مى کند، در هنگام هر ختمى یک دعاىِ مستجاب شونده است.(۵)
✅ دوست داشتی فاطمه(ع)
(انفاق فی سبیل الله)
یکی دیگر از محبوب های فاطمه انفاق و کمک مالی به دیگران است.
➖«إِنَّ الَّذینَ یتْلُونَ کتابَ اللَّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیةً یرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ»کسانى که کتاب الهى را تلاوت مى کنند و نماز را برپا مى دارند و از آن چه به آنان روزى داده ایم پنهان و آشکار انفاق مى کنند، تجارتى بى زیان و خالى از کساد را امید دارند.(۶)
➖خداوند سوره انسان را به خاطر تکریم انفاق و احسان فاطمه زهرا و شوهر و فرزندان او نازل فرموده که در حد ایثار و فداکاری سه روز پشت سرهم افطاری خود را به نیازمندان بخشیدند.
➖ آلوسي از مفسرين اهل سنت در تفسير خودش با اشاره به این مطلب نکته لطیفی نوشته است؛
« خداوند در اين سوره وقتی به لذت های بهشتی اشاره فرمود از حور العين نام نبرده است به خاطر رعایت احترام حضرت زهراي بتول(ع) و نور ديده حضرت رسول(ص).
«أنه سبحانه لم يذكر فيها الحور العين.... رعاية لحرمة البتول و قرة عين الرسول...».(۷)
✅دوست داشتی فاطمه(ع)
نگاه به حضرت پیامبر
مقام پیامبر(ص) خیلی با عظمت است و « قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری» آری وجود مقدسی مثل سرور زنان بهشت فاطمه زهرا میخواهد که این عظمت را درک کند.
💠 داستان
امام صادق (ع): وقتی آیه مبارکه «لاتجعلوا دعاء الرسول بینکم کدعاء بعضکم » پیامبر را به صورتی که همدیگر را می خوانید، مورد خطاب قرار ندهید . نازل شد و بدین وسیله امر شد که مسلمانان پیغمبر را همانند افراد دیگر به اسم نخوانند و «یا محمد!» نگویند بلکه او را با احترام و با القابی چون «یا رسول الله (ص)» ، «یا ایهاالنبی » و امثال آن صدا بزنند من جرات نکردم به ایشان «پدرجان » بگویم و هرگاه خدمت ایشان می رسیدم می گفتم: یا رسول الله! پیامبر یکی دو بار از من رو گرداند و بار سوم به من فرمود: ای فاطمه! این آیه درباره تو و خاندان و نسل تو نازل نشده; زیرا تو از من هستی و من از توام، این آیه درباره ستم پیشگان و خشونت طلبان متکبر و فخرفروش قریش نازل شده است . تو مرا «پدر» صدا بزن که این کلمه دل را زنده تر و پروردگار را خشنودتر می سازد ...
⚫️مقدمه روضه
عایشه نقل می کند: رسول خدا (ص) دخترش را طلبید، وقتی او آمد، آهسته با وی سخن گفت: فاطمه (س) گریست، سپس برای بار دوم به آهستگی با او صحبت کرد و این بار فاطمه (س) خندان شد .
من از فاطمه پرسیدم: رسول خدا آهسته به تو چه گفت که نخست گریه کردی و سپس خندیدی؟
فاطمه گفت: او بار اول خبر مرگ خود را به من داد که گریستم اما بار دوم خندیدم چون به من خبر داد که نخستین کسی که از این خاندان به او ملحق خواهد شد من هستم .
#فاطمیه #ایام_فاطمیه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. نهج الحياة ، ح ۱۶۴.
۲.جامع الاخبار ، ج۱، ص ۳۳۵.
۳.مجموعة ورام، ج۲، ص: ۱۲۳
۴.تصنیف غرر الحکم، ص: ۱۱۳
۵. کنزالعمّال، ج ۲ ص ۱۰۲
۶.سوره فاطر آیه ۲۹
۷.آلوسي، محمود، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، انتشارات دار الكتب العلميه، ج۱۵، ص۱۷۴
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d