eitaa logo
منبرطلاب
19.8هزار دنبال‌کننده
217 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢کرم و مکارم در یک آیه قرآن «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» همانها که در توانگری و تنگدستی، انفاق می‌کنند؛ و خشم خود را فرو می‌برند؛ و از خطای مردم درمی‌گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد.(۱) 👌نکته طبق آیه فوق ارتباط جالبی بین کرم و بخشش مالی با عفو و مکارم اخلاقی وجود دارد با این توضیح که؛ هنگام غلبه هیجان خشم ، نفس آدمی را به انتقام فرا می خواند در چنین موقعیتی اگر انسان درست صد و هشتاد درجه بر خلاف تقاضای نفس اقدام کند و به جای انتقام ، احسان و نیکی کند، قدم بزرگی در تربیت نفس برداشته است و تکرار این عمل به طور کلی نفس را رام و تحت کنترل قرار خواهد داد. ✔️آثار رفتار کریمانه رفتار کریمانه چه بخشش مالی باشد و چه بخشش اخلاقی آثار مشترک دارند که در ادامه سه مورد از آثار و برکات مورد اشاره قرار می گیرد. ۱.عزیز و محبوب شدن ➖امام حسن عسکری(ع) سه راز محبوبیت را این گونه بیان می‌فرمایند: « مَنْ کانَ الْوَرَعُ سَجّیَتَهُ، وَ الْکَرَمُ طَبیعَتَهُ، وَ الْحِلْمُ خُلَّتَهُ، کَثُرَ صدیقُهُ وَ الثَّناءُ عَلَیْهِ؛ یعنی هر فرد ورع و احتیاط در روش زندگیش، و بزرگواری و سخاوت عادت برنامه‌اش و صبر و بردباری از اخلاق او باشد، دوستانش زیاد و تعریف کنندگانش بسیار خواهند شد».(۲) ➖چنان‌که قرآن می فرماید: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا؛ همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند.»(۳) ➖رسول خدا (ص) فرمود «يَا بَنِي عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا اَلنَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَالْقَوْهُمْ بِطَلاَقَةِ اَلْوَجْهِ وَ حُسْنِ اَلْبِشْرِ». اى فرزندان عبد المطلب،شما با اموال خود نمى توانيد مردم را متوجه خود كنيد،اينك با چهرۀ باز و خوشرويى آنها را به خود نزديك سازيد.(۴) ➖ حضرت پیامبر(ص) : «عَلیكُم بِالعَفِو فَاِنَّ العَفْوَ لایزیدُ العَبدَ اِلاّ عِزاًّ فَتَعافُوا یُعِزُّكُمُ اللهُ». بر شما باد عفو و اغماض را. عفو و گذشت بر عزت و سرافرازی بنده می‌افزاید، شما گذشت داشته باشید خداوند شما را عزیز و سرافراز می‌گرداند. (۵) 👈اگر در زندگی مشترک از خطاهای یکدیگر بگذرید، باعث محبوبیت و عزیز شدن شما در نگاه یکدیگر می‌شود. ۲.طول عمر یکی از عواملی که به طور طبیعی باعث کم شدن عمر انسان می‌شود، افسردگی و کینه و کدورت است و در نقطه مقابل عفو و بخشش باعث طول عمر انسان می‌شود. امام باقر (ع): «اَ لْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ يَنْفيانِ الْفَقْرَ وَ يَزيدانِ فِى الْعُمْرِ وَ يَدْفَعانِ عَنْصاحِبِهِما سَبعينَ ميتَةَ سوءٍ» نیکی و صدقه، فقر را مى بَرند، بر عمر مى افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خوددور مى كنند.(۶) ➖ امام صادق(ع) : «اَلْبِرُّ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ يَعْمُرانِ الدّيارَ وَ يَزيدانِ فِى الاَْعْمارِ» ؛ نيكوكارى و خوش اخلاقى، خانه ها را آباد و عمرها را طولانى مى كنند.(۷) ۳. رحمت و رضوان الهی «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ»، باید مؤمنان عفو و صفح پیشه کنند و از بدی ها در گذرند، آیا دوست نمی‌دارید که خدا هم در حق شما مغفرت (و احسان) فرماید؟ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. ➖«وَلَا تُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفاً وَطَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ» پس از اصلاح زمین، در آن دست به فساد نزنید و خداوند را با بیم و امید بخوانید، قطعاً رحمت خداوند به نیکوکاران نزدیک است. ➖امام محمدباقر(ع): « اَلعافُونَ عَنِ‌النّاسِ یَدخُلونَ الجَنَّةَ بِغَیرِ حِساب». کسانی که همواره خُلق و طبعشان عفو و گذشت از دیگران است بدون حساب، وارد بهشت خواهند شد. (۸) 🌸شعر ما را گدایانِ کریمان می نویسند گرد و غبارِ راه ایشان می نویسند هرکس غلام خاندان اهل بیت است از دید ما او را مسلمان می نویسند آن را که دور افتاده از این خانواده زار و گرفتار و پریشان می نویسند اهل کرامت بر نگین حلقه خود ذکر شریف «یا حسن جان» می نویسند هر جا کریم آل طاها سفره دار است رزقِ گدایان را فراوان می نویسند ما کمتر از موریم وقتی در حضورش صدها گدا مثل سلیمان می نویسند از صبح تا شب سفره اش پهن است و دیدیم گاهی سگی را نیز مهمان می نویسند. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.آل عمران/۱۳۴. ۲.بحار الأنوار ، ج۷۸ ، ص۳۷۹. ۳.مریم/۹۶. ۴.مشکاة الأنوار، ج۱، ص۴۶۷. ۵.اصول کافی، ج ٣، ص ١٦٧ ۶.ثواب الاعمال ، ص ۱۴۱. ۷.كافى ، ج ۲، ص ۱۰۰، ح ۸. ۸.لئالی‌الأخبار، ج ٢، ص ١٦٢.   🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع دغدغه حسن عاقبت(۲) 👈در ادامه بحثی که قبلا تقدیم شده است تقدیم می شود، لینک بخش اول بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال آمپولهای مقوّی یا مغذّی، یا آمپولهایی که به رگ تزریق می‌شود و نیز انواع سِرُم‌ها خودداری کند، ولی تزریق آمپول در عضله یا برای بی حس کردن و نیز دارو گذاشتن در زخمها و جراحتها اشکال ندارد.(۱) 💠داستان [ایجاد انگیزه] زمانی که یمنی‌ها برای بیعت با حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به خدمت ایشان رفتند، هر کسی یک بار با آن حضرت بیعت می‌کرد. اما وقتی نوبت به ابن ملجم رسید، آن حضرت سه بار از ابن ملجم بیعت گرفتند. به این معنا که یک بار ابن ملجم با آن حضرت بیعت کرد، وقتی داشت از آن حضرت دور می‌شد ، حضرت علیه السلام به او فرمودند که بیا و بار دیگر بیعت کن. دوباره ابن ملجم با امام بیعت کرد و باز هم امام برای بار سوم از او بیعت گرفتند. ابن ملجم از این نوع رفتار حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام تعجب کرد و پرسید که چرا از دیگران یک بار و از من سه بار بیعت گرفتید؟ امام در جواب او شعری خواندند با این مضمون که «من زندگی او را می‌خواهم اما او اراده کشتن من را دارد. عذر پذیرش خود را نسبت به دوست مرادی خود بیاور.» 🌸شعر أُرِيدُ حَيَاتَهُ وَ يُرِيدُ قَتْلِي عَذِيرَكَ مِنْ خَلِيلِكَ مِنْ مُرَادٍ در واقع امام با این جمله به او این پیام را رساندند که بر بیعت خود استوار باقی نخواهد ماند و بیعت شکنی خواهد کرد. ✅بیان موضوع یکی از دغدغه های انسانهای خداباور دغدغه پایان کار است. آیا حسن عاقبت خواهند داشت یا نه؟ انسانها چهار دسته اند؛ ☜ گروه اول از ابتدا تا انتها در مسیر حق مانند انبیا و اولیا. ☜ گروه دوم از ابتدا تا انتها در مسیر باطل مانند ابوجهل ها و ابو سفیانها. ☜ گروه سوم ابتدا در مسیر باطل هستند ولی در نهایت به حق باز می گردند مانند زهیر و حربن یزید ریاحی. ☜ گروه چهارم کسانی که ابتدا در مسیر حق هستند ولی از این مسیر منحرف می شوند و عاقبت به شر مانند بلعم باعورا و زبیر و... وقتی به این دسته نگاه می کنیم متوجه می شویم مراقبت باید نمود و از خدا بخواهیم که تا آخر کار در مسیر حق بمانیم. 👈یکی از دعاهای قرآنی این آیه شریفه است رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّاب(۲) 🔻 باید دید چه چیزهایی عامل عاقبت به خیری است؟ در ادامه به برخی عوامل عاقبت بخیری اشاره می شود؛ 🔺 ✔️تقوا و پارسایی ➖«وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ». عاقبت نیک برای پرهیزکاران است.(۳) ➖«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا يَکْسِبُونَ» و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم؛ ولی (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.(۴) ➖«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا یُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَیَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِیمًا» ای کسانی که ایمان آورده‌اید! تقوای الهی پیشه کنید و سخن حق بگویید تا خدا کارهای شما را اصلاح کند و گناهانتان را بیامرزد؛ و هر کس اطاعت خدا و رسولش کند، به رستگاری (و پیروزی) عظیمی دست یافته است!(۵) ➖«اوصیکمْ عِبادَاللَّهِ بِتَقْوَی اللَّهِ فَانَّها خَیرُ ما تَواصی الْعِبادُ بِهِ وَ خَیرُ عَواقِبِ الْامُورِ عِنْدَ اللَّهِ شما را به تقوای الهی سفارش می کنم، زیرا که تقوا بهترین چیزی است که بندگان یکدیگر را به آن سفارش می کنند و بهترین مرحله پایان کار در پیشگاه خداوند است.(۶) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️رعایت حق خدا امام صادق(ع) در نامه ای به یکی از اصحابش نوشت: إِنْ أَرَدْتَ أَنْ يُخْتَمَ بِخَيْرٍ عَمَلُكَ حَتَّى تُقْبَضَ وَ أَنْتَ فِي أَفْضَلِ اَلْأَعْمَالِ فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ أَنْ تَبْذُلَ نَعْمَاءَهُ فِي مَعَاصِيهِ وَ أَنْ تَغْتَرَّ بِحِلْمِهِ عَنْكَ وَ أَكْرِمْ كُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ يَذْكُرُنَا أَوْ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا ثُمَّ لَيْسَ عَلَيْكَ صَادِقاً كَانَ أَوْ كَاذِباً إِنَّمَا لَكَ نِيَّتُكَ وَ عَلَيْهِ كَذِبُهُ » می خواهی کارهایت به نیکی انجام گیرد و پایان عمر و زندگی‌ات خیر باشد؛ تا هنگام مرگ، حق خدا را مراعات کن، نعمت های خداوند را در راه معصیت خرج نکن، به بردباری و حلم خداوند، مغرور نباش و به آن که یاد ما می‌کند یا مدعی مودت و دوستی ما می‌شود، نیکی نما و لازم نیست بدانی او راست می گوید یا دروغ، تو طبق نیت خود کار کن و او را به دروغش واگذار.(۷) ✔️دعا یکی از عوامل عاقبت بخیری، دعا است. ➖امام صادق(ع) به زراره فرمود برای حفظ دین این دعا را بخوانید:« اُدْعُ اَللَّهَ بِهَذَا اَلدُّعَاءِ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْكَ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَبِيَّكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَبِيَّكَ لَمْ أَعْرِفْهُ قَطُّ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي» خدايا خود را به من بشناسان،زيرا اگر تو خود را به من نشناسانى من تو را نشناسم،بار خدايا پيغمبرت را به من بشناسان، زيرا اگر تو پيغمبر خود را به من نشناسانى من هرگز او را نشناسم، بار خدايا حجت خود را به من بشناسان،زيرا اگر تو حجت را به من نشناسانى من از دينم گمراه شوم.(۸) ➖عبدالله بن سنان، یکی از یاران امام صادق(ع) نقل می کند که روزی آن حضرت خطاب به ما فرمودند: به زودی شبهه ای به شما روی خواهد آورد و شما نه پرچمی خواهید داشت که دیده شود و نه امامی که هدایت کند. تنها کسانی از این شبهه نجات خواهند یافت که دعای غریق را بخوانند. گفتم: دعای غریق چگونه است؟ فرمود: می گویی: «یا الله یا رَحمنُ یا رحیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثبِّت قَلبِی عَلی دِینکَ» ای خدا، ای بخشنده، ای بخشایشگر، ای کسی که قلب ها را دگرگون می سازی! قلب مرا بر دینت پایدار فرما. ✔️رضایت والدین ➖قال علی بن الحسین(ع): جاء رجل الی النبی(ص) فقال: یا رسول الله ما من عمل قبیح الا قد عملته فهل لی توبة؟فقال له رسول الله(ص): فهل من والدیک احد حی؟قال: ابی قال: فاذهب فبره. قال: فلما ولی قال رسول الله(ص): لو کانت امه. امام سجاد(ع) فرمود: مردی خدمت رسول خدا(ص) رسید و گفت: ای رسول خدا، من هیچ کار زشتی نمانده که انجام نداده باشم، آیا می توانم توبه کنم؟ رسول خدا(ص) فرمود: آیا هیچیک از پدر و مادرت زنده هستند؟ گفت: بله، پدرم. حضرت فرمود: برو به او نیکی کن (تا آمرزیده شوی). وقتی او راه افتاد پیامبر(ص) فرمود: کاش مادرش زنده بود. (یعنی اگر او زنده بود و به او نیکی می کرد، زودتر آمرزیده می شد. (۹) 💠داستان رسول خدا (ص) بر بالین جوانی که در حال احتضار بود حاضر گردید. آن حضرت کلمه شهادت را به او تلقین فرمود لکن جوان نتوانست بگوید، پرسید: آیا مادر دارد؟ زنی که نزد او بود عرض کرد: بلی من مادر او هستم. فرمود: آیا بر او غضبناکی؟ گفت: آری شش سال است با او حرف نزده ام. پس آن حضرت خواهش فرمود از او راضی شود. مادر بخاطر آن حضرت از جوان در گذشت. زبان آن جوان به کلمه توحید باز شد. حضرت به او فرمود: چه می بینی؟ گفت مردی سیاه و زشت روی بدبوی، مرا رها نمی کند. حضرت فرمود بگو یَا مَن یَقبَلُ الیَسیر وَ یَعفُوا عَنِ الکَثیرِ اقبَل مِنّیِ الیَسیرَ وَاعفُ عَنّیِ الکَثیرِ انَّکَ اَنتَ الغَفُورُ الرَّحِیمُ و او خواند و عرض کرد: می‌بینم مردی سفید رنگ خوشروی، خوش بوی و خوش منظر، رو به من آورد و هیولای مهیب اوّلی از من دور شد. فرمود: همان جمله را تکرار کن. پس از آن گفت: آن هیکل موحّشه به کلّی محو گردید. پس آن حضرت شاد شد و فرمود: خدا او را آمرزید. آنگاه جوان از دنیا رفت.(۱۰) ـــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.رساله آموزشی آیت الله خامنه ای ۲.آل عمران/۸. ۳.قصص/۸۳ ۴.اعراف/۹۶. ۵.احزاب/۷۱ ۶.نهج البلاغه خطبه۱۷۲ ۷.مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۴۲. ۸.کافی ج۱ ،ص۳۴۲ ۹.بحار الانوار، ج۷۴، ص۸۲. ۱۰.امالی صدوق ص۶۵. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع سیمای ابرار بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ اما بعد قال الله الحکیم: «إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا» 🌙بیان احکام اگر در سفر به شهری رسیدید و آنجا ، از اول ورود قصد اقامت ده روز کامل را داشتید ، نمازتان کامل و روزه تان درسته. اما اگر هنگام ورود به شهر قصد اقامت ده روز نداشتند و احتمال می دادید کمتر از ده روز بمانید اما سفرتان لفت پیدا کرد تا سی روز نمازتان قصر خواهد بود و روزه تان درست نیست. ✔️شأن نزول سوره انسان «شیخ طوسى» گویند: مفسرین خاصه و عامه روایت کنند که این آیات درباره على و فاطمه و حسن و حسین علیهم‌السلام نازل گردیده زیرا آنان مسکین و یتیم و اسیر را در سه شب با افطار خود سیر کردند و خود گرسنه ماندند و خداوند با این آیات آن‌ها را ستایش فرمود و این سوره را به خاطر آن‌ها نازل گردانید . 💠داستان [ایجاد انگیزه] امام حسن‌ (ع) و امام حسین (ع) در ایام کودکی بیمار شدند و پیامبر اکرم (ص) به همراه برخی از صحابه از آنان عیادت نمودند و آنگاه پیامبر (ص) به پدرشان حضرت امام علی (ع)فرمود: اگر برای بهبودی آنان نذری نمایی، امید است خداوند سبحان زودتر شفا عنایت کند. حضرت علی (ع) گفت: ای رسول خدا ! برای شفای آن دو نذر می‌کنم که سه روز روزه شکر به جای آورم. حضرت فاطمه (ع) و خدمتکارش فضه نیز به مانند حضرت علی (ع) نذر کردند. چند روزی نگذشت که دو ریحانه رسول خدا (ص) شفا یافتند و حضرت علی (ع) و همسرش فاطمه زهرا (ع) قصد کردند که به نذرشان وفا کرده و سه روز روزه شکر بگیرند. حضرت امیر(ع)،از شمعون بن حاریای یهودی مقداری جو قرض کند و آن را پس از آسیاب کردن، برای پخت نان استفاده کند. فاطمه زهرا (ع) آن جو را آسیاب کرد و به سه بخش تقسیم نمود و هر بخشی را برای افطاری یک روز جدا کرد و سپس آن‌ها را در سه روز متوالی نان پخت، آنها شروع کردند به روزه گرفتن و ادا نمودن نذر خویش. حضرت علی (ع) در روز اول، نماز مغرب را با پیامبر (ص) به جا آورد و سپس برای صرف افطار به خانه رفت. ولی همین که در سر سفره نشست، مستمند و بیچاره‌ای از راه رسید و از آنان غذا طلبید. حضرت علی (ع) فرمود که سهمیه وی را به آن فقیر دهند. فاطمه زهرا (ع) ، فضه و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نیز به پیروی آن حضرت سهمیه اندک خود را به فقیر داده و خودشان با آب افطار نمودند و روز بعد را با همین وضع روزه گرفتند. فاطمه زهرا(ع) در روز دوم بخش دیگر آرد را نان پخت و منتظر افطار ماند که او و همسرش و فرزندانش با آن نان افطار کنند. ولی در این شب نیز یتیمی از راه رسید و درخواست غذا نمود. جملگی سهمیه خود را به یتیم داده و خود با آب افطار کردند و روز سوم را با همان وضع روزه گرفتند. در روز سوم نیز فاطمه زهرا (ع) باقی مانده آرد را نان پخت و در سر سفره گذاشت تا هنگام افطار، همگی از آن تناول کنند اما در این شب نیز محتاج دیگری فرارسید. وی اسیر بی‌بضاعت و گرسنه‌ای بود که از فرط گرسنگی و دربدری به خانه امام علی (ع) پناه آورد. در این شب نیز اهل خانه، غذای خود را به اسیر بخشیدند و تنها با آب افطار کردند. روز چهارم حضرت علی (ع) دست فرزندانش حسن و حسین (ع) را گرفت و نزد رسول خدا (ص) رفت، در حالی که فرزندانش از شدت گرسنگی می‌لرزیدند. پیامبر (ص) از وضعیت آنان پرسید و حضرت علی (ع) ماجرا را برای آن حضرت تعریف کرد. پیامبر (ص) آن دو را در آغوش گرفت و به نزد دختر خود فاطمه (ع) آمد و دید وی در محراب عبادتش نشسته و به عبادت مشغول است ولی چهره مبارکش از گرسنگی زرد و چشمانش گود شده است و کلاً بی‌حال است. پیامبر (ص) از دیدن آنان بسیار متأثر و غمگین شد و دست بندگی به سوی پروردگارش بلند کرد و گفت: «واغوثاه، یا الله اهل بیت محمد یموتون جوعاً»؛ ای داد، ای خدا! اهل بیت محمد از گرسنگی می‌میرند. در همین هنگام جبرئیل امین فرود آمد و عرض کرد: ای رسول خدا، آنچه خداوند متعال درباره اهل بیت تو عنایت کرده است، بنگر. فرمود: چه چیزی را بنگرم! جبرئیل امین سوره انسان را که در شأن فداکاری حضرت (ع) و همسرش حضرت فاطمه زهرا (ع) و فرزندانش حسن و حسین (ع) نازل شد، بر آن حضرت قرائت کرد: « ....وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا اِنَّما نُطعِمُکم لِوَجهِ اللهِ لانُریدُ مِنکم جَزاءً وَ لاشُکوراً...». 🔻در ادامه ویژگیهای ابرار طبق آیات و احادیث مورد بحث قرار خواهد گرفت🔺 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️دعا برای همراهی با ابرار ابرار به معنای نیکو کاران می باشد اما چنانچه معلوم شد «ابرار» طبق تفسیر معتبر حدیثی حضرت علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین(ع) هستند و یکی از دعاهای قرآنی همراهی با ابرار است. ➖در دعای روز شانزدهم ماه رمضان آمده است؛ اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ و جَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ خدایا توفیقم ده آن به سازش کردن نیکان و دورم را در آن از رفاقت بدان... در قرآن آمده است« وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ»پروردگارا... و ما را بانیکان و در مسیر آنها بمیران.(۱) 🟢سیمای ابرار در قرآن «لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ» نیکوکاری آن نیست که روی به جانب مشرق یا مغرب کنید «چه این چیز بی‌اثری است» لیکن نیکوکاری آن است که کسی به خدای عالم و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیغمبران ایمان آرد و دارایی خود را در راه دوستی خدا به خویشان و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان و گدایان بدهد و در آزاد کردن بندگان صرف کند، و نماز به پا دارد و زکات مال «به مستحق» بدهد، و نیز نیکوکار آنانند که با هر که عهد بسته‌اند به موقع خود وفا کنند و در حال تنگدستی و سختی و هنگام کارزار صبور و شکیبا باشند. «کسانی که بدین اوصاف آراسته‌اند» آنها به حقیقت راستگویان و آنها به حقیقت پرهیزکارانند(۲). 🟢سیمای ابرار در احادیث ✔️تقوا و پرهیزگاری ➖امام علی(ع)فرمود: «سادَةُ أهلِ الجَنَّةِ الأَتقيِاءُ الأَبرارُ» سادات اهل بهشت با تقواهای نیکوکارند.(۳) ✔️صداقت و امانتداری امام علی(ع) فرمود: «اِلْزَمْ الصِّدْقَ وَ الاَْمانَةَ فَاِنَّهُما سَجِيَّةُ الاَْبْرارِ» ملازم راستگویی باش و امانتداری که به راستی این دو شیوه نیکان است.(۴) ✔️صبر و بردباری امام علی(ع) فرمود:«طول الاصطبار من شيم الأبرار» صبرمداوم«همیشگی» ازروش نیکان است. (۵) ✔️زهد در دنیا رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: «ما تَزَيَّنَ الأَبرارُ فِي الدُّنيا بِمِثلِ الزُّهدِ فِي الدُّنيا » نیکان در دنیا خود را به چیزی چون زهد به دنیا نیاراستند. (۶) ✔️وفای به عهد امام علی (ع) فرمود:« بحُسنِ الوفاء یعرف الابرار» به حسن وفاء«پایبندی خوب به تعهدات» نیکان شناخته می شوند.(۷) ✔️ایثار و از خودگذشتگی امام علی (ع) فرمود:« الإِيثارُ سَجِيَّةُ الأَبرارِ ، و شيمَةُ الأَخيارِ» ایثار «از خودگذشتگی» خصلت نیکان و خوی خوبان است.(۸) ✔️حیاء و عفت امام علی(ع) فرمود: «إنَّ الحَيـاءَ و العِفَّـةَ مِن خَلائـقِ الإيمانِ ، و إنّهُما لَسَجِيّةُ الأحْرارِ و شِيمَةُ الأبْرارِ » همانا حیاء و پاکدامنی از خوبی های ایمان «مومنان» است و همانا این دو خوی آزادگان و منش نیکوکاران است. ✔️ انجام فرائض امام جواد(ع) فرمود: «ثلاث مِن عَمَلِ الأبرارِ: إقامةُ الفَرائِضِ، ‌وَ اجتِنابُ المَحارِمِ، ‌وَ احتِراسٌ مِنَ الغَفلَةِ فِی الدّینِ» سه چیز است که از کار نیکان است: ۱- برپا داشتن واجبات ۲.پرهیز ازحرام ها ۳.دوری نمودن از غفلت در دین. (۹) ✔️ نیکی به پدر و مادر رسول گرامی اسلام(ص) فرمود:« سَيِّدُ الْأَبْرارِ يَوْمَ الْقِيامَةِ رَجُلٌ بَرَّ والِدَيْهِ بَعْدَ مَوْتِهِما» سرور نیکوکاران در روز قیامت مردی است که بعد از درگذشت پدر و مادر به آنان نیکی کند. [ یعنی برای آنان احسان و خیرات کند] (۱۰) ✔️ هماهنگی ظاهر و باطن رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: «تَمامُ البِرِّ اَن تَعْمَلَ فِى السِّرّ ِعَمَلَ العَلانِيَةِ» تمام نیکی آن است که در پنهان همان کنی که آشکار می کنی «ظاهر و باطن تو یکسان باشد» (۱۱) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.آل عمران /۱۹۳. ۲.بقره آیه/۱۷۷. ۳.غررالحکم ۴.عیون الحکم و المواعظ،ص۸۲. ۵.همان، ص۲۱۸. ۶.دنیا و آخرت از نگاه قرآن و حدیث، ج۲،ص۸۴. ۷. میزان الحکمه ج۱۳،ص۳۴۷. ۸.میزان الحکمه ج۱،ص۲۵. ۹.بحارالانوارج۷۸،ص۸. ۱۰.بحارالانوار ج۷۴،ص۸۶. ۱۱.کنزالعمال، ج۳،ص۲۸۲. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع عبادت و کمال، کمال عبادت بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام یکی از شرایط نماز پاک بودن اعضای بدن ازجمله مو و ناخن و همچنین لباس نمازگزار است، ولی لباس‌های کوچک مانند جوراب و کلاه که به‌تنهایی نمی‌توانند عورت انسان را بپوشانند لازم نیست پاک باشند، البته به‌شرط این‌که ـ بنابر احتیاط واجب ـ از مردارِ نجس یا حیوان نجس العین مانند سگ درست نشده باشند، و همراه داشتن شیء متنجس در حال نماز مثل قرار دادن آن در جیب اشکال ندارد. 💠داستان ایجاد انگیزه روزی جوانی نزد حضرت موسی(ع) آمد و گفت: ای موسی(ع)خدا را از عبادت من چه سودی می رسد؟ که چنین امر و اصرار بر عبادت اش دارد؟ حضرت موسی علیه السلام گفت: یاد دارم در نوجوانی از گوسفندان شعیب نبی چوپانی می کردم. روزی بز ضعیفی بالای صخره ای رفت که خطرناک بود و ممکن بود در پایین آمدن از آن صخره اتفاقی بر او بیفتد. با هزار مصیبت و سختی به صخره خود را رساندم و بز را در آغوش گرفتم و در گوشش گفتم: ای بز ، خدا داند این همه دویدن من دنبال تو وصدا کردنت برای برگشتن به سوی من، به خاطر سکه ای نقره نیست که از فروش تو در جیب من می رود. می دانی موسی از سکه‌ای نقره که بهای نگهداری و فروش تو است، بی نیاز است. دویدن من به دنبال تو و صدا کردنت به خاطر ، خطر گرگی است که تو نمی بینی و نمی شناسی و او هرلحظه اگر دور از من باشی به دنبال شکار توست. ای جوان بدان که خدا را هم از عبادت من و تو سود و زیانی نمی رسد، بلکه با عبادت می‌خواهد از او دور نشویم تا در دام شیطان گرفتار نشویم. «وَ مَنْ‌ يَعْشُ‌ عَنْ‌ ذِکْرِ الرَحْمٰنِ‌ نُقَيِضْ‌ لَهُ‌ شَيْطَاناً فَهُوَ لَهُ‌ قَرِينٌ‌ »(زخرف/۳۶) «و هر کس از یادخدا روی‌گردان شود شیطان را به سراغ او می فرستیم پس همواره قرین اوست» (۱) ✅بیان موضوع ➖خدا به عبادت ما نیازى نداشت و از عبادت نكردن ما آسیبى به او نمى‌رسد:« فَاِنَّ اللّهَ خَلَقَ الْخَلْقَ غَنِیّاً عَنْ طاعَتِهِمْ امِناً مِنْ مَعْصِیَتِهِمْ»خداوند مخلوقات را آفرید در حالى كه از اطاعتشان بى نیاز و از نافرمانى آنها در امان بود.(۲) خداوند نه آن گاه كه ما او را عبادت كنیم، لذتى برایش حاصل مى‌شود و نه آن گاه كه به جنگ با خدا برویم و بر علیه او تظاهرات كنیم (!) بر دامن كبریاش نشیند گردى. ➖خداوند در قرآن مجید هدف خلقت انسان را عبادت می‌داند، که این موضوع نشان می‌دهد که عبودیت و بندگی تنها راه کمال انسان است. کمال نهایی انسان و هدف از آفرینش او تقرب به خداست. راه اساسی رسیدن به این هدف عبادت و بندگی خداست. ➖« أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْكُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ. وَ أَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ» اى فرزندان آدم، مگر با شما عهد نكرده بودم كه شیطان را مپرستید، زیرا وى دشمن شما است؟ و این‌كه مرا بپرستید، این است راه راست! (۳) «صراط مستقیم» و راه راستى كه انسان را به كمال برساند یك راه بیشتر نیست و آن هم «اَنِ اعْبُدونى» است. اگر جایى و راهى عبادت خدا نشد حتماً عبادت شیطان است. 👌در کلام معصومان از مراتب عبادت سخن به میان آمده است چنانچه امیرالمؤمنین(ع)  عبادت بندگان را به «عبادت بردگان»، «عبادت تاجران» و «عبادت آزادگان» تقسیم فرموده است: « اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ التُّجّارِ وَ اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبیدِ وَ اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبادَةُ الاَْحرارِ» گروهى خدا را به رغبت و طمع بهشت عبادت مى‌كنند؛ عبادت اینان عبادت تجارت پیشگان است. گروهى خدا را از ترس جهنم و عذابش عبادت مى‌كنند؛ این عبادت بردگان است. گروهى نیز خدا را از سر سپاس عبادت مى‌كنند؛ این عبادت آزادگان است.(۴) ➖امام علی(ع) فرمود: «إذا أحَبَّ اللّه ُ عَبدا ألْهَمَهُ حُسنَ العِبادَةِ » خدای متعال زمانی که بنده ای را دوست بدارد به او حسن عبادت را الهام می فرماید. 🔻در ادامه اموری که به راههای کمال عبادت و رسیدن به مراتب بالاتر عبادت و در نتیجه راه یافتن به کمال الهی اشاره می شود🔺 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️آگاهی به حقیقت عبادت حقیقت عبادت عبارت است از تعظیم و تقدیس و خضرع و خشوع احترام آمیز و تحسین آمیز همراه با ثنا و تذلل و خاکساری عابد در برابر معبود و پرستش در حقیقت توجه باطنی انسان به حقیقتی است که او در آفریده و آدمی خود را نیازمند او در قبضه قدرت او می بیند. عبادت سیری است که انسان از خلق به سوی خالق می کند و خدای متعال در قرآن کریم فرمود:« وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» و من جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا به یکتائی پرستش کنند. فلسفه آفرینش جن و انس عبادت خدای متعال است که خود مقدمه رسیدن به کمال است ولی عبادت آنگاه جن و انس را به آن مقام می رساند با آگاهی و معرفت باشد ، آگاهی نسبت به حقیقت عبادت. ➖امام علی(ع) فرمود:« لا خَیر فی عبادَةِ لا عِلم فیها» خیری نیست در عبادتی که همراه علم نباشد.(۵) ➖امام علی(ع) فرمود:«أَوَّلُ عِبَادَةِ اللَّهِ مَعْرِفَتُهُ » اول عبادت و بندگی خدا معروف اوست. ✔️اخلاص حضرت زهرا(س) فرمود: «مَنْ أَصْعَدَ إِلَي اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه» کسی که به سوی خداوند عبادت خالصش را بفرستد خدای متعال برای او برترین مصلحتش را فرو می فرستد. (۷) ✔️عشق و شوق رسول گرامی اسلام(ص) فرمود:«أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا...» بهترین مردم کسی است که عاشق عبادت شود. دست به گردن شود و آن را از دل دوست بدارد و با تن خود انجام دهد و برای آن فارغ شود.(۸) ➖در دعای عالية‌المضامين‌ آمده است: «و تُحَبِّب الَي‌َّ عبادَتَک‌َ و المواظَبَة‌َ عليها و تُنَشِّطَنِي لَها و تُبَغِّض‌َ اِلَي‌َّ مَعاصِيَک و مَحارمک» پروردگارا عبادت و طاعتت را محبوبم گردان! به آن با توجه و با شوق و نشاط گردان! از هر چه معصیت و حرام توست مبغوض و متنفرم ساز.(۹) امام صادق(ع) فرمود: «لاتُکرِهُوا إِلی أَنْفُسِکمْ اَلْعِبادَةَ» به خویش عبادت را تحمیل نکنید «با اکراه انجام ندهید». (۱۰) ✔️نشاط امام سجاد(ع) عبادت توأم با نشاط را از خدواند طلب میکند؛ «اجْعَلْ قُوَّتِي فِي طَاعَتِكَ وَ نَشَاطِي فِي عِبَادَتِكَ وَ رَغْبَتِي فِي ثَوَابِكَ وَ زُهْدِي فِيمَا يُوجِبُ لِي أَلِيمَ عِقَابِكَ...» خدایا و قرار بده قوت و نیروی مرا در طاعتت و نشاط مرا در عبادتت و رغبت «میل مرا» در رسیدن به ثوابت و زهد «بی اعتنایی» مرا در آنچه که برای موجب عقاب دردناک می گردد. ➖امام على عليه السلام : «خادِعْ نفسَكَ في العِبادَةِ ، و ارفُقْ بها و لا تَقهَرْها ، و خُذْ عَفوَها و نَشاطَها ، إلاّ ما كانَ مَكتوبا علَيكَ مِن الفَريضَةِ ، فإنّهُ لا بُدَّ مِن قضائها و تَعاهُدِها عندَ مَحَلِّها» . براى عبادت كردن نفْس خود را بفريب و با آن ملايمت كن و به زور [به عبادت ] وادارش مكن و در زمان فراغت و نشاطش او را به عبادت گير ، مگر در عباداتى كه بر تو واجب گشته است كه در اين صورت بايد آنها را به موقع انجام دهى و بر آنها مواظبت كنى . ✔️تداوم قال علی(ع) دَوامُ العِبادَةِ بُرهانُ الظَّفَرِ بِالسَّعادَةِ امام علی(ع) فرمود: تداوم در عبادت «بهترین» نشانه دست یابی بر سعادت است. ✔️رعایت لقمه حلال قال النبی(ص) العِبادَةُ مَعَ أكلِ الحَرامِ كالبِناءِ عَلَى الرَّملِ و قیل رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: عبادت توام با حرام خواری چون ساختمانی است که بر روی شن و به قولی بر روی آب بنا شده است.(۱۱) ✔️خشوع خدای متعال در توصیف مومنان می فرماید: الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ در نمازشان خشوع دارند. (مومنون آیه2) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.برگرفته از کتاب الانوار النعمانیه. ۲.خطبه متقین. ۳.یس/۶۰. ۴.نهج البلاغة ، حکمت ۲۳۷. ۵.بحارالانوار ج ۷۸،ص۷۵. ۶. تحف العقول، ص۶۱. ۷.بحارالانوار ج۶۷،ص۲۴۹. ۸.کافی، ج۲، ص۸۳. ۹.مفاتیح الجنان ۱۰.کافی ج۲،ص۸۶. ۱۱.عدة الداعی ص۱۴۱. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع شب۱۹؛ شب قدر بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿۳﴾ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾ در ظلمت شب نور جلی را کشتند در مسلخ عاشقی ولی را کشتند در لوح قدر نوشته با خط جلیلی از فرط عدالتش علی را کشتند 🌙بیان اعمال شب ۱۹ برخی از اعمال شب نوزدهم: ➖غسل کردن، علاّمه مجلسی فرموده‌اند: بهتر است غسل این شب‌ها در هنگام غروب آفتاب انجام بگیرد که نماز شام با غسل خوانده شود. ➖خواندن دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه سوره توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود: «استَغفِرُالله وَ اَتوبُ اِلَیهِ» ➖صد مرتبه "اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه" بگویید. ➖صد مرتبه "اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ" بگویید. ➖ زیارت امام حسین(ع) 🟢حدیث جالبایجاد انگیره] از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمود:علی (ع) زیاد می فرمود: مَا اِجْتَمَعَ اَلتَّيْمِيُّ وَ اَلْعَدَوِيُّ عِنْدَ رَسُولِ اَللَّهِ ص وَ هُوَ يَقْرَأُ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ بِتَخَشُّعٍ وَ بُكَاءٍ..... هیچگاه تیمی و عدوی [ابوبکر و عمر] خدمت پیامبر  جمع نشدند مگر آن که آن حضرت [سوره] «انا انزلناه...» را با خشوع و گریه می خواند، سپس آن دو عرض می کردند چقدر رقت شما نسبت به این سوره شدید است. پیامبر اکرم (ص) می فرمود: به جهت آنچه چشمم دیده و دلم فهمیده است و به جهت آنچه دل این شخص [یعنی علی علیه السلام] پس از من خواهد دید. آن دو می گفتند: مگر شما چه دیده ای و او چه می بیند؟ پیامبر اکرم (ص) برای آن دو روی خاک نوشت: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کلِّ أَمْرٍ»؛ سپس فرمود: آیا بعد از «کل امر» که خداوند می فرماید، چیزی باقی خواهد ماند؟ گفتند: نه. سپس حضرت فرمود: آیا می دانید آن کسی که هر امری بر او نازل می شود کیست؟ گفتند: تو هستی ای رسول خدا! آنگاه می فرمود: بله [ولی] آیا شب قدر بعد از من هم ادامه دارد؟ گفتند: بله. فرمود: آیا [در شبهای قدر] بعد از من هم آن امر نازل می شود؟ گفتند: بله. سپس فرمود: بر چه کسی؟ گفتند: نمی دانیم. سپس آن حضرت از سر من [علی] می گرفت (و دست را روی سر من قرار می داد) و می فرمود: اگر نمی دانید بدانید، آن شخص پس از من این مرد است. [امام صادق] فرمود: پس آنگاه آن دو نفر همیشه این گونه بودند که شب قدر را بعد از پیامبر اکرم (ص) به سبب هراسی که بر دلشان می افتاد، می شناختند. 🔻با مقدمه فوق شب قدر از سه جهت مورد بررسی قرار می گیرد🔺 ☑️شب قدر؛ شب عبد صالح شب قدر شب عبد صالح و ولی خداست، شبی است که قرآن بر ولی خدا نازل میشه در این خصوص احادیثی تقدیم می شود؛ حضرت پیامبر(ص) فرمود:«آمِنُوا بِلَیْلَةِ القَدْرِ اِنَّها تَکُونُ لِعَلیِّ بنِ اَبیطالِبِ وَوُلْدِهِ الاِحْدی وَعَشَرَ مِنْ بَعدی» ایمان به شب قدر بیاورید، زیرا که آن شب به امیرالمؤمنین و یازده فرزندش اختصاص دارد.(۲) ➖امام سجاد(ع)، می فرماید:«إِنَّ مُحَمَّداً حِينَ يَمُوتُ يَقُولُ أَهْلُ اَلْخِلاَفِ لِأَمْرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَضَتْ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ مَعَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَهَذِهِ فِتْنَةٌ أَصَابَتْهُمْ خَاصَّةً وَ بِهَا اِرْتَدُّوا عَلَى أَعْقَابِهِمْ لِأَنَّهُمْ إِنْ قَالُوا لَمْ تَذْهَبْ فَلاَ بُدَّ أَنْ يَكُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا أَمْرٌ وَ إِذَا أَقَرُّوا بِالْأَمْرِ لَمْ يَكُنْ لَهُ مِنْ صَاحِبٍ بُدٌّ». هنگامی که پیامبر اسلام(ص) از دنیا رفت، اهل خلاف گفتند: با رفتن رسول خدا (ص) لیلة القدر نیز از میان رفت. این فتنه ای بود که آنان دچار شدند و با این نظر جاهلانه به عقب برگشتند. زیرا اگر می گفتند که لیلة القدر از میان نرفته، پس باید اقرار نموده باشند که خدا را در آن اراده و امری است و باید برای آن صاحبی باشد.(۳) ➖امام صادق (ع) می فرماید: «هِی لَیْلَةٌ قُدِّرَتْ فیها السَّمَواتُ وَالاَرضُ وَقُدِّرَتْ وِلایَةُ امیرِالمُؤمِنینَ فیها» شب قدر شبی است که در آن مقدرات آسمانها و زمین معین و ولایت امیرالمؤمنین مقدر می‌شود.(۴) ➖امام باقر (ع) می فرماید: «اِذا اَتَتْ لَیْلَةُ القَدْرِ فَیَهبِطُ فیها مِنَ المَلائِکَةِ اِلی وَلیِّ الاَمرِ» هنگامی که شب قدر فرا می‌رسد، فرشتگان برا امام (معصوم هر) زمان فرود می‌آیند.(۵) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d