eitaa logo
منبر روزانه «ائمه جماعات استان اصفهان»
285 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
296 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📜منبر 📚موضوع: 💬سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم 🔸علت دشمنی برخی از کشورها و در راس آنها آمریکا با نظام جمهوری اسلامی، مساله پرونده هسته ای ایران، موضوعات حقوق بشری و امثالهم نیست،بلکه علل دیگری دارد که خدمت شما عرض می کنیم: 1⃣نوع حکومت داری یعنی جمهوری اسلامی: 🔹علت اصلی دشمنی نظام سلطه با ایران را می بایست در نظام سیاسی ایران یعنی جمهوری اسلامی دانست؛زیرا تا قبل از آن دین را عملا از سیاست جدا کرده بودند ،ولی امام خمینی مدل جدیدی که برخاسته از اسلام و مردم باشد را ارائه داد که قواعد حکومت بر مبانی اسلام می باشد و مردم در چارچوب دین سرنوشت خود را با انتخابات مشخص می کنند. 2⃣پایبندی به اسلام ناب و ارزشهای اسلامی: 💬مقام معظم رهبری فرمودند: 🔸«امروز دشمنی اردوگاه استکبار با ایران اسلامی، به خاطر اسلام است. آنها با اسلام دشمن هستند که به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می کنند و الا آمریکا از هیچ چیز ملت ایران به قدر مسلمان بودن و پای بندی به اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه وآله، ناراحت نیست( روزنامه جمهوری اسلامی , 12/2/69) 3⃣استقلال طلبی جمهوری اسلامی: 🔸جمهوری اسلامی ایران به دلیل استقلال طلبی و زیر بار سلطه غرب نرفتن، همواره مورد غضب غرب و قدرتهای استکباری بوده است. 💬نوام چامسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی می گوید: 🔹جمهوری اسلامی ایران از نظر آمریکا غیر قابل پذیرش است چون از استقلال خود چشم پوشی نمی کند .( روزنامه رسالت , 27/2/80) 4⃣آگاهی بخشی و موج بیداری اسلامی نظام جمهوری اسلامی: 💬مقام معظم رهبری فرمودند: 🔸«بخش مهمی از تبلیغات ضد جمهوری اسلامی، ناظر به همین جهت است؛ ناظر به این است که الگوسازی نشود؛ در چشم ملت های مسلمان؛ جمهوری اسلامی به صورت یک الگوی موفق درنیاید». ✨خداوندپیروزی همه جانبه به نظام مقدس ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ✅روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان @isfahanmasajed
📜منبر 📚موضوع: 💬سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم- 💬خداوند در قرآن می فرماید: 🔸«هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى‏ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ)» 🔹«او كسي است كه شما را از گِل آفريد، پس مدتي مقرّر داشت و اجل حتمي نزد اوست (و او از آن آگاه است) (آیه 2 انعام) 📃انواع اجل: 🔸اَجَل انسان در آیات قرآنی به دو بخش «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» تقسیم شده است. 1⃣هر موجود زنده‌ای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى می‌تواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد، او تا پایان عمر طبیعی خود زنده می‌ماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان می‌یابد، این‌گونه مرگ را «اجل مسمَّى» (اجل غیرقابل تغییر و تبدیل) گویند. 2⃣اما اجل معلق تغییرپذیر است و به استناد علل ناقصه و مقتضیات، به وقوع می‌پیوندد؛ و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذاب‌های الهی یکی از آن‌ها است و بر عکس بر اثر تقوا و نیکو کاری و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد. 🔸بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا را برای مدتی طولانی دارند؛ ولی در اثنای این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که آن‌ها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعی باز دارد، مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن آن ممکن است بیست ساعت استعداد روشنایی داشته باشد؛ اما وزش یک باد شدید و ریزش باران یا عدم مراقبت از آن سبب شود که خاموش شود. 🕯مثال : اگر چراغ با هیچ مانعی برخورد نکند و تا آخرین قطره نفت آن بسوزد و سپس خاموش شود، به پایان مهلت تعیین شده (اجل حتمی و مسمّی) خود رسیده است؛ ولی اگر موانعی قبل از آن باعث خاموشی چراغ گردد، مدت عمر آن را اجل غیر حتمی، معلّق و مشروط می‌گوییم. 🔹در مورد انسان نیز چنین است؛ اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع کاملاً برطرف شود، ساختمان بدن و استعداد او ایجاب می‌کند که مدتی طولانی عمر کند؛ اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، مبتلا شدن به اعتیاد‌های مختلف یا ارتکاب گناهان و... خیلی زودتر از آن مدت بمیرد. مرگ را در صورت اول «اجل حتمی» و در صورت دوم «اجل غیر حتمی» یا معلق می‌نامند. 📃عوامل تاثیر گذار در طول عمر: به طور کلی: 1⃣گناه 2⃣ظلم 3⃣قطع رحم 4⃣نفرین 5⃣ناراحتی والدین در موثرند و: 1⃣اطاعت 2⃣توبه 3⃣حسن خلق 4⃣خوشحال کردن پدر و مادر 5⃣انجام صله ارحام 6⃣عدل 7⃣نیکوکاری 8⃣دعا 9⃣صدقه 🔟امثال اینها باعث میشوند. ✨خداوند عمر با برکت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ✅روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان @isfahanmasajed
📜منبر 📚موضوع: 💬سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم 💬در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می‌فرمایند‌: 🔸«إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَة ... .» 🔹«مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند.» (وسایل الشیعه، ج 10 ؛ ص: 9) 🔸یکی از واجبات الهی بر مکلفین روزه ماه مبارک است که بر هر کس که معذور نیست باید روزه بگیرد و البته ترک عمدی و بدون عذر حرام و گناه بزرگ است. 📃امروز تصمیم داریم چند نکته در رابطه با کسانی که بالاخره شاید در ایام جهل روزه ماه مبارک رمضان را عمدا نگرفته اند بیان کنیم: 1⃣اگر روزه دار در ماه مبارک رمضان خدایی ناکرده عمدا و بدون داشتن عذر روزه نگیرد و یا اینکه روزه را شروع کند ولی بین روز مثلا عمدا غذا بخورد یا آب بیاشامد مرتکب گناه شده و باید توبه کند و علاوه بر وجوب قضای روزه، کفاره عمد هم بر او واجب می شود. 📌(البته اگر کسی از روی فراموشی چیزی بخورد روزه باطل نمی شود – و اگر کسی از روی نداستن مسئله از مبطلات روزه مرتکب شود به نظر بسیاری از مراجع از جمله امام خامنه ای روزه اش باطل است و البته کفاره عمدی ندارد.) 2⃣این کفاره افطار عمدی روزه که واجب می شود چیست؟ ◀️اطعام و سیر نمودن شصت فقیر است و اگر قرار باشد طعام را به آنها بدهد باید به هر نفر یک مد طعام یعنی 750 گرم (1) از غذاهای متعارف مثل نان یا آرد یا گندم و یا برنج ... بپردازد. ◀️گرفتن شصت روز روزه است که باید سی و یک روز آن پشت سر هم باشد. (2) ◀️کسانی هم که به هر دلیلی وظیفه شان روزه نگرفتن است نباید به صورت علنی و در معرض نگاه عموم، چیزی بخورند و لازم است حرمت ماه مبارک را رعایت نمایند چرا این امر آسیب اجتماعی فرهنگی در جامعه اسلامی را به دنبال دارد. (3) ✨خداوند متعال در ماه مهمانی خودش توفیق بندگی و عبادت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد 📚نکات توضیحی و منابع: (1⃣) شبیری: یک مد طعام 900 گرم است.) (2⃣) مکارم: احتیاط واجب. (رساله مراجع م 1660و 1661) (3⃣) امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، کد779214، تاریخ استفتاء: 1396/03/27) ✅روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان @isfahanmasajed
📜منبر 📚عنوان: جهات مختلف در قرآن 💬سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم 🔸قرآن، کتابى جامع است که در هر موضوعى جامع‏نگر می باشد؛ مثلا براى تغذیه و غذاى انسان اهمیت فوق‏ العاده قائل شده و آن را مؤثر در رفتار و منش او مى‏داند و از جهات گوناگون تغذیه سالم را مدنظر قرار داده است که به برخی جهات اشاره میشود: 1⃣از نظر اجتماعى: 🔸توجه داشته باشید که مصرف به اسراف کشیده نشوید. در برابر فقرا غذاى لذیذ نخورید. دیگران را اطعام کنید و بدانیدکه بى‏اعتنایى به گرسنگان جامعه زمینه ‏ساز دوزخى شدن است 🔹« مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ... وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ»(مدّثر، 42-44.) 2⃣از نظر حقوقى: 🔸توجه داشته باشیم که این لقمه حلال باشد، نه حرام 🔹« کُلُوا... حَلَالًا »(بقره، 168) 🔸چشم بسته و بى‏ مهابا تصرف کردن، مورد انتقاد و توبیخ شدید قرآن است. 🔹« أَکْلاً لَمًّا »(فجر، 19.) ◀️«أَکْلًا لَمًّا» یعنى یکجا خوردن، بدون دقت در این که حلال است یا حرام. 3⃣از نظر فطرى: از غذاهایى استفاده کنیم که با میل ما همراه باشد 🔸« حَلَالًا طَیِّبًا »(بقره، 168.) 🔹کلمه‏ى «طیّب» به معناى دل پسند و غذایى است که با طبع هماهنگ باشد. 4⃣از نظر مقدار: 🔸سعى کنیم که پرخورى و زیاده روى نشود تا به معده فشار وارد نشود، در قرآن کریم خداوند می فرماید «کلوا...و لاتسرفوا»(اعراف، 31.) 5⃣از نظر انرژى: سعى و تلاش کنیم تا انرژى حاصله از غذا را صرف کارهاى خیر و عمل صالح کنیم، «کلوا...واعملوا صالحاً»( مؤمنون، 51) و هرگز انرژى نعمت خدا را صرف کارهاى ناروا و معصیت نکنیم. «کلوا...و لاتطغوا» (طه،81.) ✨خداوند رزق حلال را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ✅روابط عمومی مرکز رسیگی به امور مساجد استان اصفهان @iafahanmasajed
📜منبر 📚موضوع: 💬سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- 💬خداوند در قرآن می فرماید: 🔸«ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ َجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ» 🔹»با حکمت استدلال و پند نیکو به سوی پروردگارت بخوان.» (نحل/ 125) 📃برای دعوت مردم به سمت دین و خدا راههای وجود دارد که به برخی اشاره میشود: 1⃣یادآوری نعمت ها و رحمت های الهی: 🔸برای ایجاد علاقه به خدا باید عظمت نعمت های او برای مردم یادآوری شود. گاهی نعمت های کلی مانند نعمت سلامتی و حیات، نعمت علم و ایمان و گاهی نعمت های جزئی مانند نعمت چشم و لب و دهان 2⃣تحریک عواطف: 🔸خداوند متعال از این شیوه برای تربیت انسان ها استفاده می کند به طور مثال برای دور نمودن مردم از غیبت کردن، آن را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه می کند که با توجه به نفرت انسان از مرده خواری عواطف و احساسات را برمی انگیزد: آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‏ اش را بخورد(آیه12 حجرات) 3⃣تبلیغ عملی: 💬امام صادق(علیه السلام)می فرماید: 🔸«کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم» 🔹«با غیر زبان هآیتان مردم را دعوت کنید».( کافی،ج 2، ص 78) 💬از امام علی(علیه السلام)نقل شده: 🔹«هر کس خویش را پیشوای دیگران قرار داد، باید اصلاح خویش را بر اصلاح دیگران مقدم بدارد و پیش از آن که مردم را با زبان خود دعوت نماید، با سیرت و رفتار خود دعوت کند(نهج البلاغه، حکمت 73) ✨خداوند ما را عالم و عامل به دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ✅روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان @isfahanmasajed
📜منبر 📚موضوع: 💬سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم 💬حضرت کاظم علیه السلام در روایتی می فرمایند: 🔸«دَعْوَةُ الصَّائِمِ‏ تُسْتَجَابُ‏ عِنْدَ إِفْطَارِهِ 🔹«دعای شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب می شود.» (وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص148) 📃چند نکته درباره احکام روزه خدمت شما خوبان بیان می شود: 1⃣قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند. (1) 2⃣تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود مثل آمپول پنی سیلین یا بی حسی دندان یا واکسن برای روزه دار اشکالی ندارد اما اگر آمپول تقویتی باشد یا در رگ تزریق شود با توجه به اینکه در این زمینه تفاوت فتوا بین فقها وجود دارد هر کدام از بزرگواران طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کند و مطابق نظر مقام معظم رهبری احتیاط در ترک تزریق تقویتی است. (2) 3⃣آب در دهان کردن به قصد خنک شدن و بیرون ریختن آن روزه را باطل نمی کند ولی کراهت دارد و در همین صورت چنانچه بی اختیار آب فرو رود (به فتوی یا احتیاط واجب) باید قضای روزه را بگیرد. (3) ✨خداوند متعال چشم و گوش ما را از گناه حفظ فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 📚نکات توضیحی و منابع: (1⃣) نکته: اما اگر عینش به حلق برسد بین مراجع تقلید تفاوت فتوی وجود دارد. (رساله مراجع م 1657 ؛ عروه الوثقی، فصل فی ما یکره للصائم، الثانی؛ و فصل فی المفطرات، م 4) (2⃣) جهت اطلاع بیان کننده محترم: آیات عظام سیستانی، صافی، گلپایگانی، نوری، اراکی: تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی از مراجع روزه را باطل نمی کند. فاضل، بهجت: از تقویتی باید خوداری شود. مکارم: در رگ جایز نمی باشد. مقام معظم رهبری: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول‌های مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپول‌های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول‌هایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد. (اجوبة الاستفتائات، س: ۷۶۷) (3⃣) (رساله مراجع تقلید، م 1688) ✅روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان @isfahanmasajed
📜منبر 📚موضوع: 💬سلام‌ علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم 💬در روایتی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: 🔸«الْمَسَاجِدُ سُوقٌ مِنْ أَسْوَاقِ الْآخِرَةِ قِرَاهَا الْمَغْفِرَةُ وَ تُحْفَتُهَا الْجَنَّة.ُ» 🔹«مساجد، بازارى از بازارهاى آخرت است، که در آن خداوند با مغفرت و آمرزش گناهان از میهمانانش پذیرایی می کند و به ساکنینش بهشت را هدیه می دهد.» (الامالی(للطوسی)، النص ص: 139) 🌙در ماه مبارک رمضان قرار داریم این ماه عزیز فرصتی بسیار استثنایی در ارتباط با پروردگار متعال است و قطعا این ایام ارتباط گیری با خدا و توبه و انابه به درگاه الهی با دیگر ایام متفاوت است و زمان تاثیر در حالت مومن و عبادت او دارد؛ همانطور که زمان در ارتباط با خدا موثر است مکان هم در ارتباط با خدا، در دعا، نماز، و ... موثر است مثل حرم معصومین که توصیه شده است خداوند را در این مکان پاک بخوانیم. 🕌یکی از اماکن پر نور و برکت که ارتباط با خداوند در آن اثر بیشتر دارد مساجد هستند که بیوت الله اند، سعی کنیم در ماه خدا بیشتر با خانه های خدا در زمین انس بگیریم؛ 📃امروز قصد داریم چند نکته درباره احکام مساجد خدمت شما خوبان بیان کنیم: 1⃣یکی از مستحبات تمیز کردن مسجد است و باید توجه شود که هنگام تمیز کردن خسارتی به مسجد وارد نشود چرا که وارد کردن خسارت به اموال مسجد جایز نیست. (1) 2⃣خارج کردن اموال مسجد، مثل: قرآن، مهر، مفاتیح، فرش؛ ظروف مسجد ولو به قصد تبرک جایز نیست و اگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمک واسطه فورا به همان مسجد برگرداند و اگر هم امکان برگرداندن وجود نداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد. (2) 3⃣نجس کردن مسجد حرام است و هر کس بفهمد که مسجد نجس شده باید (3) فورا تطهیر کرده و اگر نتواند خودش تطهیر کند، باید به دیگران اطلاع دهد. (4) 4⃣برگزاری مراسم مثل مجالس قرآنی و دعا خوانی در مساجد بسیار خوب است لکن  نباید مزاحم برنامه نماز شود و مراسم نماز در مساجد اولویت اول است. (5)  5⃣کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) نمی تواند در مسجد توقف کند و حرام است؛ البته اگر مسجدی مثل مسجد حکیم دارای دو یا چند درب ورودی و خروجی باشد می تواند از یک درب داخل و از درب دیگر بدون توقف خارج شود.(6) ✨خداوند متعال توفیق عبادت و حضور بیشتر در مساجد را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 📚نکات توضیحی و منابع: (1⃣) (سایت لیدر، خسارت به اموال مسجد ؛ مکارم استفتائات جدید ج2 س210) (2⃣) (سایت لیدر، احوال مسجد ؛ سایت مکارم استفتائات وقف، مسجد ؛ توضیح المسائل فاضل م2193 ؛ استفتائات بهجت ج2 س 1807) (3⃣) آیات عظام خوئی، سیستانی، تبریزی: اگر بقاء نجاست هتک حرمت باشد. (4⃣) حضرت امام، سیستانی: اگر نتواند و بی احترامی باشد. (رساله مراجع مساله 900 و 901‌؛ آیات عظام) (5⃣) (توضیح المسائل جامع م 1088) (6⃣) توضیح المسائل مراجع، مساله 355 ؛ تحریر الوسیله، القول فی احکام الجنب ؛ رساله آموزشی، ج1 درس ۲۰ ص ۸۸ ✅روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان @isfahanmasajed
📜منبر 📚موضوع: 💬سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی 📃دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1⃣حشر با اهل بیت در روز قیامت 💬امام علی علیه السلام فرمود: 🔸«من احبنا کان معنا یوم القیامة و لو ان رجلا احب حجرا لحشره الله معه» 🔹«هر که ما را دوست بدارد، در روز قیامت با ما خواهد بود و اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خداوند او را با آن محشور خواهد کرد.» (امالی صدوق، ص 209) 2⃣بالاترین درجات بهشت: 💭امام علی(علیه السلام) فرمود: 🔸«اهل بهشت به منازل شیعیان ما (در بالاترین درجات آن) نگاه می کنند همانطوری که انسان به ستارگان می نگرد.» (بحارالانوار، ج 8، ص 148) 3⃣رسیدن به مقام شهید : 💬حضرت علی علیه السلام فرمود: 🔸«میت شیعه ما صدیق و شهید است چون که امر ما را تصدیق نموده و به خاطر ما دوستی و دشمنی نموده است و از این کار خود، خدای عز و جل را اراده کرده است.» (الخصال ،ج1،ص636) 4⃣چشم روشنی در هنگام مرگ: 🔸«روزی حارث همدانی به حضور علی علیه السلام آمد. امام علیه السلام از علت آمدن او جویا شد. او گفت: عشق و علاقه به شما مرا به اینجا کشانیده است. 🔹حضرت در تایید سخن او فرمود: «به خدا همین طور است. هیچ انگیزه ای جز محبت ما تو را به اینجا نیاورده است.» 💬آن گاه علی علیه السلام به عنوان تشکر از اظهار علاقه این دوست صمیمی خویش، به او فرمود: 🔸«بدان که هیچ بنده ای از دوستان ما نمی میرد مگر اینکه در هنگام مردن، مرا آن طوری که دوست دارد می بیند و همچنین از دشمنان و مخالفین ما هم کسی نمی میرد تا اینکه در هنگام مرگ، در حالی که دلش نمی خواهد، مرا می بیند و شرمنده می شود(اعلام الدین دیلمی، ص 448) 🖌«ای که گفتی فمن یمت یرنی -جان فدای کلام دل جویت 🖌کاش روزی هزار مرتبه من -مردمی تا بدیدمی رویت » ✨خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد ✅روابط عمومی نرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان @isfahanmasajed
📜منبر 📚موضوع: 💬سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم 💬خداوند در قرآن به صراحت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را (امی) معرفی کرده و می فرماید: 🔸«ألَّذينَ يَتَّبِعُونَ النَّبيّ الأُمِّيَّ» 🔹«کسانی که از پیامبر امی تبعیت می کنند»( آیه 157 اعراف) 📃مفهوم امی که از ماده ام بمعنی مادر یا امت به معنی جمعیت گرفته شده است معانی مختلفی دارد: 1⃣درس نخوانده: ❕یعنی به همان حالتی که از مادر متولد شده باقی مانده و مکتب ‏استادی را ندیده است  2⃣به معنی کسی که از میان امت و توده مردم برخاسته ، نه از میان اشراف ، ‏و مترفین و جباران  3⃣چون مکه را ام القری می‏گویند این کلمه را مرادف مکی دانسته‏اند (مجموعه آثار شهید مطهری؛ ج 3 ؛ص230 ) وهیچ مشکلی ندارد که هر سه معنا را داشته باشد(تفسیر نمونه،ج 6،ص 397 ) 🔸باید به این نکته توجه داشت که در میان مورخان بحثی نیست که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به مکتب نرفت و خط ننوشت ، و قرآن نیز صریحا در آیه 48 سوره عنکبوت درباره وضع پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) قبل از بعثت می‏گوید: 🔸«تو هرگز پیش از این کتابی نمی‌خواندی، و با دست خود چیزی نمی‌نوشتی، مبادا کسانی که در صدد (تکذیب و) ابطال سخنان تو هستند، شک و تردید کنند!» 🔹ولی باید به این نکته توجه داشت که درس نخواندن غیر از بی‏سواد بودن است و کسانی که کلمه امی را به معنی بی‏سواد تفسیر می‏کنند ، گویا توجه به این تفاوت ندارند .  🔸هیچ مانعی ندارد که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به تعلیم الهی ، خواندن - یا - خواندن و نوشتن را بداند ، بی آنکه نزد انسانی فرا گرفته باشد ، زیرا چنین اطلاعی بدون تردید از کمالات انسانی است و مکمل مقام نبوت است. 💬شاهد این سخن روایاتی است که می گوید: 🔸«پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) می‏توانست بخواند و یا هم توانائی خواندن داشت و هم توانائی نوشتن (تفسیر برهان،ج4 ،ص332 ) اما برای اینکه جائی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند از این توانائی استفاده نمی‏کرد.» ✨خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ✅روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان @isfahanmasajed
📜منبر 📚موضوع: 💬سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم 💬خداوند در اول قرآن کریم درباره خمس می فرماید: 🔸«وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَی وَالْیتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیل إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ» 🔹«بدانید که هر غنیمتی به دست شما رسید یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و برای خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه در روز فرقان بر رسولش نازل کرد ایمان دارید.»(آیه 41 انفال) 1⃣در این آیه تأکیدهای ادبی متعددی وجود دارد: واعلموا، انّما، مِن شیءٍ، فَإنّ، لِلّه، إن کنتُم آمَنتُم که اهمیت بالای خمس را می‌رساند.   2⃣معنای لغوی «غُنم» هر سود و منفعتی است که به دست انسان برسد، چه منفعت کسب باشد چه غنیمت جنگی یا هر سود دیگری.( مفردات، ج1، ص615؛ التحقیق، ج7، ص271.) 3⃣برخلاف آنچه احياناً گمان مى شود اين غنيمت تنها غنيمت جنگى نيست، گرچه آيه خمس در ضمن آيات جنگ آمده، زيرا اولًا لغت غنيمت تمام بهره ها را در بردارد، و ثانیا آياتى مانند( فَعِنْدَ اللَّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَة) غنيمتهايى بسيارى را هم از طرف خدا مقرر داشته، و آيا خدا هم جنگ مى كند تا غنيمتى جنگى داشته باشد؟! 💎مثلا :امام علی( علیه السلام ) از کلمه غنیمت استفاده کرده و فرموده است: 🔸«اغتنم المهل» 🔹«فرصت ها و مهلت ها را غنیمت بشمارید(خطبه 76 نهج البلاغه)» 💬وپیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: 🔸«خمس از هر چه انسان مالك شود اخراج می‌گردد.»(جامع الاحادیث، ج 8، ص 546) 4⃣علت خمس: 🔸امام صادق علیه السلام می‌فرماید: به راستی خداوندی كه خدائی جز او نیست چون زكات را برای ما حرام كرده خمس را برای ما قرار داده است پس زكات را بر ما حرام كرده و خمس را برای ما (دادن خمس به ما) واجب كرده است(وسائل، ج 6، ص 337) 5⃣فلسفه خمس: 💬امام رضا عليه السلام فرمود: 🔸«انَّ الْخُمْسَ عَوْنُنا عَلى دينِنا وَ عَلى عَيالاتِنا وَ عَلى مَوالينا» 🔹«همانا خمس كمكى بر دين (و اهداف دينى)، خاندان و دوستان ماست»(جامع احاديث الشيعه، ج 8، ص 581) 6⃣مصرف خمس: 🔸در راه مصالح مسلمانان، توسعه و ترويج فرهنگ و معارف اسلامى، مصرف كند. از اين رو، اداره شئون مقام ولايت و رهبرى، تقويت مراكز دينى و اسلامى، تقويت بنيه اقتصادى حكومت اسلامى، تضمين استقلال آن، رفع محروميت ها و نيازمندى هاى جامعه (به ويژه سادات) و... از آثار و بركات خمس خواهد بود. ✨خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ✅روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان @isfahanmasajed
📜منبر 📚موضوع:  💬سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام 💬خداوند درمقام بیان نعمتهای خود به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: 🔸«وَوَجَدَکَ عَائِلًا فَأَغْنَىٰ:خداوند تو را فقیر یافت و بی نیاز نمود» (آیه 8 ضحی) 🔹در تفسیرهای شیعه و سنی و در روایات اهل بیت آمده است که مراد از «بی نیاز ساختن پیامبر » مال و بخشش خدیجه سلام الله علیها بود که همه اموالش را در طبق اخلاص گذاشته و برای پیشرفت دین مبین اسلام در اختیار پیامبر قرار داد( سیمای زنان در قرآن ، ص23) 📃برخی از فضایل حضرت خدیجه سلام الله علیها را خدمت شما عرض می کنیم: 1⃣اولین زنی که ایمان آورد (نهج البلاغه فیض الاسلام، ص811) 2⃣خدا بارها به حضرت خدیجه سلام الله علیها سلام رساند(کشف الغمه، ج 2، ص 124؛) 3⃣بخاطر پاکدامنی در قبل از اسلام به طاهره و «سیده نسوان» [سرور زنان ] و ملیکه العرب مشهور بود(ریاحین الشریعه، ج2،ص207) 4⃣مادر حضرت زهرا سلام الله علیها و ام الائمه بود وتنها همسر پیامبربود که پیامبرهیچ زنی تا او زنده بود نگرفت. 5⃣از بهشت کفنی برای ایشان آوردند(منتهی الآمال، ج ۱، ص ۶۵۳) 6⃣امام حسین علیه السلام درکربلا و امام سجادعلیه السلام در شام خود را با حضرت خدیجه سلام الله علیها معرفی می کنند(بحار؛ج 44، ص 318-بحار،ج 45، ص 6) 7⃣پیامبر صل الله علیه وآله وسلم یکی از 4 زن اصلی بهشتی را حضرت خدیجه سلام الله علیها معرفی میکند (اسدالغابه، ج 5، ص 437) 8⃣امام علی علیه السلام را نیز درکودکی ایشان در منزل پیامبر، پرورش داد. 9⃣تمام فرزندان پیامبر صل الله علیه وآله وسلم جز ابراهیم از ایشان هستند. ✨خداوند ما را جزء پیروان حقیقی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ✅روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان @isfahanmasajed
📜منبر 📚موضوع: 💬سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم 💬خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: 🔸«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ.» 🔹«ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.» (سوره بقرة آیه ۱۸۳) 📃در ماه مبارک رمضان نسبت به مسواک زدن افراد روزه دار زیاد سوال می شود؛ لذا چند نکته درباره حکم مسواک زدن روزه دار را امروز خدمت شما خوبان تقدیم می کنم: 1⃣کسى که مى‏خواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان صبح دندانهایش را مسواک و خلال کند، ولى اگر بداند غذایى که لاى دندان مانده در روز فرو مى رود واجب است خلال کند یا مسواک بزند. (1) 2⃣مسواک زدن و مانند آن، برای روزه دار اشکالی ندارد بشرط اینکه چیزی از حلق پایین نرود حتی اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و مسواک مرطوب و خیس باشد و دوباره آن را در دهان قرار دهد نباید رطوبتش را فرو دهد و چنانچه فرو دهد روزه را باطل می کند. (2) مگر اینکه رطوبش در آب دهان از بین برود و مستهلک شود که دیگر رطوبت خارج گفته نشود. (3) 3⃣اگر کسی بین روز دندان درد شود می تواند از اسپری درد در موضع استفاده کند و یا اینکه به دندان پزشک برای ترمیم مراچعه نماید مشروط بر اینکه چیزی وارد حلقش نشود. ✨تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم هبری صلوات بر محمد و آل محمد. 📚نکات توضیحی و منابع: (1⃣) مکارم: احتیاط واجب. (رساله مراجع م 1578) (2⃣) شبیری: اگر رطوبت مسواک بسیار کم باشد که صدق خوردن و آشامیدن نکند، اشکال ندارد. (3⃣) صافی، نوری: بنابر احتیاط واجب در صورتی هم که مستهلک شود باید اجتناب شود. (رساله مراجع تقلید، م 1573) ✅روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان @isfahanmasajed