eitaa logo
مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
963 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
2.5هزار ویدیو
477 فایل
صفحه رسمی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان آدرس: خیابان مسجد سید کوچه ۲۴ تلفن: ۰۳۱۳۲۳۵۷۶۱۳ نمابر: ۰۳۱۳۲۳۵۷۸۷۵ ارتباط با ادمین: @isfahanmasajed_admin کانال خبرنامه: @khabarnamehmasjed کانال منبر: @menbarisfahan
مشاهده در ایتا
دانلود
7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ شنبه ٢٧ ١۴٠٣ 🌙 السبت ١۶ ١۴۴۶ 🌲 فوریه 2025 15 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز: 💎 حضرت مهدی (عج): «فَاِنّا یُحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِكُم و لایَعزُبُ عَنّا شَیءٌ مِن اَخباركُم» «ما از اوضاع شما کاملاً باخبریم و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست» 📚 بحارالأنوار، ج ٥٣، ص ١٧٥ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
480.4K
🔰 «» موضوع: ❓اجرای نمایش طنز و خنده دار در مراسم مذهبی چه حکمی دارد؟ ✅ اگر همراه گناهی مانند توهین یا مسخره کردن مؤمنین نباشد، فی نفسه اشکال ندارد. ❓اجرای مراسم نور افشانی در مراسم جشن (مذهبی و انقلابی) چه حکمی دارد؟ چون این برنامه‌ها معمولاً با صدای زیاد اجرا می‌شود؟ ✅ اگر موجب ضرر و یا ایذای (آزردگی) دیگران گردد، جایز نیست؛ وگرنه فی نفسه مانعی ندارد. ❓استفاده از برق شهری (سرتیر، یا پشت کنتور) جهت مراسم دینی (و انقلابی) اشکال شرعی دارد یا خیر؟ ✅ باید با اجازه از شرکت برق (یا شهرداری) باشد و بدون اجازه جایز نیست و شخص ضامن است. ❓مبلغی برای صدقه کنار گذاشته شده، آیا می توان از این مبلغ برای جشن‌های مذهبی استفاده کرد؟ ✅ اگر صدقه مستحبی بوده و مربوط به خودتان است و یا اگر مربوط به دیگران باشد با اجازه‌ی آنان باشد، مانعی ندارد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « خَیرٌ لَکُم» ✍️ مناسبت روز: دیروز نیمه شعبان و سالروز ولادت حضرت «بقیةالله الاعظم» (عج) بود لذا در روزبرگ امروز از خیر کثیر وجود مبارک آن حضرت برای بشريت سخن می‌گوئیم؛ از کودکی هر وقت کار خوبی انجام می‌دادیم، به ما می‌گفتند: «خیر ببینی»؛ بزرگترها هم وقتی می‌خواستند ما را دعا کنند، می‌گفتند: «خدا عاقبت شما را ختم به خیر کند»؛ هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شدیم، به ما می‌گفتند: «صبح به خیر»؛ و هر شب وقت خواب هم «شب‌به‌خیر» می‌گفتند؛ در طول روز هم بارها «روز به خیر» را از زبان افراد مختلف می‌شنیدیم؛ گویی همیشه و در همه حال، ما در طلب «خیر» هستیم؛ چنانچه در قرآن کریم نیز آمده: «إنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيد» (عادیات/۸) یعنی «همه انسان‌ها شدیداً در پی خیر هستند» اما متأسفانه نمی‌دانند که «خیر واقعی» آنها در چیست! لذا هر کس «خیر» را در چیزی جستجو می‌کند! یکی در مال و ثروت فراوان؛ دیگری در خانه‌ و ویلا و ماشین‌های آنچنانی؛ و یکی هم در مقام و ریاست؛ و... بنابراین همه ما به دنبال «خیر» هستیم اما چون نمی‌دانیم که خیر ما در چیست، راه را اشتباه می‌رویم و چه بسا چیزی که شر ما در آن است را خیر خود فرض کنیم و بالعکس! چنانچه خداوند در آیه ٢١۶ سوره بقره می‌فرماید: «عَسَی أنْ تَکْرَهُوا شَیئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُم وَ عَسی أنْ تُحِبُّوا شیئاً و هُوَ شَرٌّ لَکُم»؛ لذا انبیاء الهی همچون حضرت موسی (ع) اعتراف می‌کنند که فقط خداست که آگاه به خیر ماست و چنین می‌فرمایند: «ربِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیر» (قصص/۲۴) «پروردگارا، من به آنچه از خیر بر من نازل کنی، محتاجم». ❓اما به‌راستی خیر و سعادت ما در چیست؟! و آیا خداوند در جایی به آن اشاره ننموده است؟ ✅ در جواب این سؤال، باید عرض کنیم که حضرت حق در آیه ٨۶ سوره هود به صراحت، خیر بشر را معرفی کرده است: «بقِيَّةُاللهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»: «بقيةالله همان خیرِ شماست، اگر از اهل ایمان باشید» مفسرین بر اساس روایات تفسیری اهل‌بیت (ع) چنین آورده‌اند که به هر وجود مباركى كه به اراده‌ى خداوند براى خیر بشريّت باقى بماند، «بقيةاللَّه» گفته مى‌شود و مراد از «بَقِیة‌اللَّه» در این آیه، به‌طور عام، همهٔ اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و به‌طور خاص، آخرین ذخیره و حجت الهی، حضرت مهدی (عج) هستند؛ زیرا آن وجود شريف به خواست خداوند براى هدايت بشر، ذخيره و باقى نگه‌ داشته شده‌اند؛ چنانچه امام صادق (ع) يكى از نام‌ها و القاب مبارک حضرت مهدی (عج) را «بقيةاللَّه» دانسته و توصیه نموده‌اند که در مواجهه با امام غائب، ایشان را به اين نام، سلام دهید: «السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ‌اللَّهِ فِی أَرْضِه» و سپس این آیه را تلاوت نمودند: «بَقِیتُ‌اللَّهِ خَیرٌ لَکمْ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنین» (بحارالأنوار، ج ۴۶، ص٢۵٩) امام باقر (ع) نیز فرمودند: «هنگامی‌ که (مهدی) ظهور نماید، به کعبه تکیه می‌دهد و ٣١٣ نفر از (یاران خاص حضرت) نزد ایشان جمع می‌شوند و اولین سخنی که بیان می‌فرمایند، این آیه است: «بَقِیتُ اللَّهِ خَیرٌ لکم إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنین» و سپس ادامه می‌دهند که منم «بقیة‌الله» در روی زمین و جانشین و حجت خدا بر شما» (تفسير کَنزُ الدَّقائِق، ذیل آیه مذکور) امام هادی (ع) نیز در معرفی حق در زیارت ‌جامعه‌ کبیره فرمودند: «إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه»: «هر جا که صحبت از خیر باشد، اهل‌بیت، اوّل و آخر و اصل و فرع و معدن و جایگاه آن خیر هستند» ✍️ در نتیجه اگر ما به دنبال خیر واقعی و کثیر در دنیا و آخرت هستیم، فقط باید آن را در سیره و کلام اهل‌بیت عصمت و طهارت و در وجود مبارک حضرت بقیةالله الاعظم (عج) جستجو نمائیم و بدانیم که این خیر، چنان کثیر است که حتی انتظار فرج آن حضرت نیز برای ما فرج و ضامن خیر و سعادت است؛ چنانچه امام رضا (ع) فرمودند: «أوَ لَيسَ تَعلَمُ أنَّ انتِظارَ الفَرَجِ مِنَ الفَرَجِ»: «مگر نمی‌دانید كه انتظار فرج، خود، فرج است؟!» (بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۲۸) در پایان برای فرج حضرت بقیةالله (عج) و رسیدن خیر کثیر به تمام بشریت، دست به دعا برداشته و می‌گوئیم: «اللهم عجل لولیک الفرج» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٢٩ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ١٨ ١۴۴۶ 🌲 فوریه 2025 17 Monday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالروز قیام مردم قهرمان تبریز در چهلم شهدای قیام خونین قم در ١٩ دی ١٣۵۶ شمسی ☀️ روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی ☀️ سالروز تأسیس حزب جمهوری اسلامی (١٣۵٧ش) 💠 حدیث روز: امام جواد (ع): «الثِّقَةُ باللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ [و ]سُلَّمٌ إلى [كلِّ] عالٍ» «اعتماد به خدا، بهاى هر چیز گران و ارزشمندى است [ و ] نردبانى براى بالا رفتن به سوى [ هر ] بلندى است» 📚 الدرّة‌الباهرة، ص٣٩ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
274.6K
🔰 مناسبت: «روز و » ❓آیا اگر کالایی را به خاطر اینکه ایرانی است، بخریم، ثواب برده‌ایم؟ ✅ اگر قصدتان از خرید کالای ایرانی این باشد که نظر مراجع و دین این است؛ یا به هر حال این کار شما موجب تقویت مسلمانان و اقتصاد مملکت اسلامی شود تا بتوانیم در مقابله با دشمن و تحریم دشمن روی پاهای خودمان بایستیم و استقلال خود را حفظ کنیم، قطعاً این کار شما ثواب دارد. 📚 http://farsi.khamenei.ir ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «اَدلّه تشکیل در » ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای قم در سال ١٣۵۶ شمسی است؛ قیام بزرگی که یکی از نقاط عطف و از ریشه‌های اساسی انقلاب اسلامی ایران بود؛ چراکه باعث ایجاد سنت «چهلم‌های انقلابی» در کشور شد و قیام‌های مردمی را، از شهری به شهر دیگر سرایت داد و پس از آن به ترتیب یزدی‌ها، شیرازی‌ها، جهرمی‌ها، کازرونی‌ها و نهایتا همه ایران، به پا خاستند. رهبر فرزانه انقلاب درباره این قیام بزرگ فرمودند: «این تبریز، همان تبریزی است که نخستین ضربه را بر پیکر شاه بعد از مردم قم وارد کرد و هنوز هم سرآمد مبارزان و مجاهدان است»؛ لذا سخن امروز را با یاد و نام حماسه گران ٢٩ بهمن تبریز و سلام و صلوات بر شهدای گلگون کفن این حماسه به یاد ماندنی آغاز می‌نمائیم. ✍️ اما در ایام نیمه شعبان و همچنین ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی ایران هستیم و هر ساله در این ایام یکی از شبهاتی که در فضای مجازی و حقیقی منتشر می‌شود، این پرسش است که: ❓«با توجه به وجود بعضی روایات در رابطه با عدم جواز تشکیل حکومت در دوران غیبت امام معصوم، آیا تشکیل حکومت اسلامی در این دوران، مشروعیت دارد؟» ✅ در پاسخ این سؤال، ابتدا باید بدانیم که با بررسی و ارزیابی دقیق روایاتی که به‌گونه‌ای از آنها، نهی تشکیل حکومت در زمان غیبت، برداشت می‌شود، روشن می‌گردد که در این روایات، هیچ گونه دلالتی به طور کلی و عام بر جایز نبودن تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت، وجود ندارد و این روایات، فقط ناظر به موارد خاصی همچون: فقدان شرایط لازم وزمینه‌های قیام و تشکیل حکومت، و یا انگیزه‌های نادرست و غیر الهی، و همچنین تشکیل حکومت توسط مدعیان دروغین مهدویت می‌باشد که انشاالله در فرصت و مجالی دیگر به شرح و توضیح این روایات خواهیم پرداخت. ✍️ اما در سخن امروز به ادله عقلی و نقلی در نقض این موضوع و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در تمامی دوران‌ها می‌پردازیم، تا انشاالله با تبیین دقیق این ضرورت، در صحت مشروعیت تشکیل حکومت اسلامی در دوران غیبت، تردیدی باقی نماند! 1️⃣ دلایل عقلی: بی‌تردید هر عقل سلیمی، وجود حکومت را برای جلوگیری از هرج و مرج ناشی از تزاحم و تلاقی منافع انسان‌ها و پرهیز از اختلافات، و همچنین به منظور تأمین نظم و نظام اجتماعی، لازم و ضروری می‌شمارد. اجتماعی بودن آدمی، از یک سو؛ و طَبْعِ منفعت‌طلبی انسان (که طالب برتری و به خدمت گرفتن دیگران در جهت منافع خویش است) از سوی دیگر؛ ضرورت وجود حکومت و قانون را برای جلوگیری از اختلاف، و ظلم و ستم و تجاوز به حقوق دیگران، و همچنین ایجاد نظم و امنیت در جامعه، به اثبات می‌رساند، و بدیهی است که این مهم، اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد و تمام دوران‌ها را در بر می‌گیرد. ضمناً از آنجا که اسلام، به مسائل اجتماعی و تکامل مادی و معنوی جامعه اهمیت فراوانی داده و این امر مهم، بدون وجود حکومت اسلامی و دستگاه حاکمه صالح، میسر نمی‌شود، لذا ایجاد حکومت اسلامی در راستای تأمین مصالح مادی و معنوی بشر، موضوعی قطعی و ضروری است. همچنین ماهیت احکام و قوانین اسلامی نیز، بیان‌گر ضرورت وجود حکومت اسلامی است؛ قوانینی همچون جهاد، دفاع، قضاوت، اجرای حدود و... که مسلماً اجرا و تحقق این احکام، بدون ایجاد حکومت اسلامی ممکن نیست! بر این اساس، حضرت امام خمینی (ره) مرجع عظیم‌الشأن جهان تشیع و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران فرمودند: «نهاد حکومت، آن قدر اهمیت دارد که نه تنها در اسلام، حکومت وجود دارد، بلکه اسلام چیزی جز حکومت نیست! و احکام شرعی، (به‌عنوان) قوانین و یکی از شئون حکومت هستند...».[کتاب البیع، ج۲، ص۴۷۲] ✍️ صرف نظر از دلایل عقلی، ادله نقلی و آیات و روایات فراوانی نیز، ضرورت وجود حکومت اسلامی را در تمامی دوران‌ها به اثبات می‌رساند که انشاالله در روزبرگ فردا به بخشی از آنها اشاره خواهیم نمود... ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ سه‌شنبه ٣٠ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ١٩ ١۴۴۶ 🌲 فوریه 2025 18 Monday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 غزوه بنى المصطلق (۶ق) 💠 حدیث روز: رسول خدا (ص): «إِنَّ عَلَى کُلِّ حَقٍّ حَقِیقَةً وَ عَلَى کُلِّ صَوَابٍ نُوراً فَمَا وَافَقَ کِتَابَ اللهِ فَخُذُوهُ وَ مَا خَالَفَ‏ کِتَابَ‏ اللهِ‏ فَدَعُوهُ» «براى هر حقى، حقیقتی است و بر فراز هر صوابى پرتو درخشانى؛ به آنچه با کتاب خدا موافق است عمل کنید، و آنچه را مخالف کتاب خدا است رها نمایید» 📚 کافی، ج١، ص۶٩ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
357.2K
موضوع: ❓آیا بیان عیب‎های آشکار و ویژگی‌های ظاهری، مثل كوتاهی یا بلندی، چاقی و لاغری، كچلی و امثال این‌ها که همه می‌بینند، غیبت حساب می‌شود؟ ✅ بیان صفات ظاهرى و عیوب آشكار، غیبت نیست ولی اینکار اگر به قصد تحقیر و تمسخر کسی باشد و یا باعث اذیّت و آزار شود، حرام است. : همچنین اگر اصل موضوع را گوینده و شنونده می‌دانند ولی گفتن توضیحات بیشتر موجب می‌شود عیب یا عیوب پنهان دیگری مشخّص شود، این کار، غیبت و حرام است. 📚 توضیح‌المسائل مراجع https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «اَدلّه تشکیل در ٢» ✍️ از روز گذشته، مبحثی را پیرامون ضرورت و مشروعیت تشکیل حکومت اسلامی در دوران غیبت امام معصوم (ع) آغاز نمودیم و ابتدا به این مبحث پرداختیم و انشاالله امروز نیز به بخشی از آن، از نگاه آیات و روایات اسلامی می‌پردازیم؛ که البته قبل از پرداختن به آیات متعدد قرآن کریم که دال بر ضرورت تشکیل حکومت در دوران‌های مختلف هستند، توجه به این موضوع لازم و ضروری است که در دین مبین اسلام، قرآن کریم مانند قانون اساسی مسلمانان بوده و هر محتوایی که مخالفت با آن داشته باشد، قطعاً مورد پذیرش نیست! چنانچه در کلام اهل‌بیت (ع) نیز بر این موضوع تأکید گردیده که به دو نمونه از این روایات اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ پیامبر (ص): «هرگاه حدیثى از من به شما برسد، آن‌ را بر کتاب خدا عرضه کنید، آنچه از آن موافق قرآن بود بپذیرید و آنچه مخالف بود به دیوارش بکوبید» [التبیان، ج١، ص۵] 2️⃣ امام صادق (ع): «حدیثى که با قرآن همخوان نباشد، دروغی است خوش‌رنگ و لعاب» [کافی، ج١، ص۶٩] . ✅ ادله نقلی: ✍️ «آیات»: همانطور که عرض کردیم آیات متعددی در قرآن، دال بر ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در دوران‌های مختلف است که در این مجال کوتاه به ذکر دو نمونه از آنها بسنده می‌کنیم: 1️⃣ «...وَآتَاهُ اللّهُ الْمُلْک وَالْحِکمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا یَشَاء وَلَوْلاَ دَفْعُ اللّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الأَرْضُ وَلَکنَّ اللّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَی الْعَالَمِینَ»: «خداوند حکومت و دانش را به او (حضرت داوود) بخشید و از آن چه می‌خواست به او تعلیم داد، و اگر خداوند بعضی از مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نمی‌کرد، زمین را فساد فرا می‌گرفت، ولی خداوند نسبت به عالمیان، لطف و احسان دارد» [بقره/۲۵۱] در این آیه جمله «و لولا دفع الله...» به خوبی نشان می‌دهد که اگر حکومت مقتدر و نیرومندی نباشد و جلوی طاغیان و سرکشان را نگیرد، زمین پر از فساد می‌شود، به این ترتیب حکومت عادلانه یکی از عطایای بزرگ الهی است که در هر زمان باید جلو مفاسد دینی و اجتماعی را بگیرد. [پیام قرآن، ج۱۰، ص۲۳] 2️⃣ «الَّذِینَ إِن مَّکنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»: «کسانی که در زمین، به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را بر پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و بدرستی که سرانجام کارها برای خداوند است» [حج / ۴۱] در این آیه نیز خداوند، بر پا داشتن نماز و ادای زکات و امر به معروف و نهی از منکر را در قیاسی گسترده و عام از طریق تشکیل حکومت اسلامی، میسر می‌داند و لذا مؤمنان راستین را، به این صفت توصیف می‌کند که آنها به هنگام قدرت یافتن و به حکومت رسیدن این فرائض بزرگ الهی را بر پا می‌دارند و اجرا می‌کنند و از اینجا، نقش حکومت در اصلاح جامعه از دیدگاه اسلام، روشن می شود. [پیام قرآن، ج۱۰، ص۲۴] ✍️ «روایات»: علاوه بر آیات، روایات متعددی نیز دال بر ضرورت تشکیل حکومت در تمامی دوران‌ها است، که به ذکر دو نمونه از آنها نیز بسنده می‌کنیم: 1️⃣ حضرت علی (ع)، ضرورت تشکیل حکومت را در پاسخ شعار خوارج که می‌گفتند «لا حُکْمَ إلاّ لِلّه»، این گونه بیان فرمودند: «این سخنِ حقی است که از آن اراده باطل شده؛ آری، درست است، فرمانی جز فرمان خدا نیست! ولی اینها می‌گویند زمامداری و حکومت جز برای خدا نیست! در حالی که مردم به زمامداری نیک و یا حتی بد، نیازمندند!» [نهج البلاغه، خطبه ۴۱] این سخن حضرت، به خوبی نشانگر ضرورت تشکیل حکومت است و این که جامعه هرگز نمی‌تواند بدون حکومت و حاکم به حیات خویش ادامه دهد و حتی حاکم بد از جامعه بدون حکومت و حاکم بهتر است! 2️⃣ همچنین امیرالمؤمنین (ع)، بعد از ذکر آیات ۲۴ سوره انفال و ۱۷۹ سوره بقره فرمودند: «در این «آیات» روشن‌ترین دلایل برای لزوم وجود امام و پیشوا برای هر قوم وجود دارد که امور آنها را بر پا و امر و نهی نماید؛ رهبری که حدود شرعی را اقامه کند و با دشمنان بجنگد و غنائم را تقسیم نموده و واجبات را بر پا نماید و آنچه در آن صلاح آنهاست به آنان بشناساند و از چیزهایی که ضرر آنها در آن است بر حذرشان دارد، چرا‌که امر و نهی، یکی از اسباب بقای مردم است و اِلاّ رغبت و ترس از بین رفته و هیچ کس از گناه باز نمی‌ایستد و نظام جامعه فاسد می‌شود و این سبب هلاکت بندگان خواهد شد» [بحارالأنوار، ج۹۰، ص۴۱] ✍️ بنابرآنچه گذشت، به روشنی، مشروعیت وجود حکومت اسلامی در تمام دوران‌ها و از جمله دوران غیبت و همچنین ضرورت وجود رهبر و حاکم عادلی که احکام اسلام را به پا دارد، معلوم می‌گردد. https://eitaa.com/ROOZBARG