eitaa logo
منهاج الولاية
3هزار دنبال‌کننده
444 عکس
88 ویدیو
18 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
10.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚪️ بهترین راه برای دعوت دیگران به اهل البیت علیهم السلام 💠 آیت الله سید علی حسینی میلانی حفظه الله تعالی ↔️  عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‌ كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ. 📚 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 2 صفحه : 78 @Menhajol_velayat
7.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 لحظهٔ اهتزاز پرچم عزای بر فراز ایوان نجف 🔸امام صادق علیه السلام فرمودند: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ عَمْرٍو النَّخَعِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ أُصِيبَ بِمُصِيبَةٍ فَلْيَذْكُرْ مُصَابَهُ بِالنَّبِيِّ ص فَإِنَّهُ مِنْ أَعْظَمِ الْمَصَائِبِ. ➖ترجمه: هر كس گرفتار مصيبتى شد، مصيبتی که بر رسول اکرم صلی الله علیه وآله پیش آمد را به ياد بیاورد چرا که [ این مصیبت ] از بزرگ‌ترين مصائب بود 📕 الکافی ط - الاسلامية جلد ۳ صفحه ۲۲۰ @Menhajol_velayat
🗯 علم همه پیامبران در نزد رسول خدا و امیرالمومنین سلام الله علیهما است ● الکافی مُحَمَّدٌ عَنْ أَحْمَدَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ النُّعْمَانِ رَفَعَهُ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: یَمَصُّونَ الثِّمَادَ (۱) وَ یَدَعُونَ النَّهَرَ الْعَظِیمَ❗ قِیلَ لَهُ وَ مَا النَّهَرُ الْعَظِیمُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ الْعِلْمُ الَّذِی أَعْطَاهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله سُنَنَ النَّبِیِّینَ مِنْ آدَمَ علیه السلام وَ هَلُمَّ جَرّاً إِلَی مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله قِیلَ لَهُ وَ مَا تِلْکَ السُّنَنُ قَالَ عِلْمُ النَّبِیِّینَ بِأَسْرِهِ وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله صَیَّرَ ذَلِکَ کُلَّهُ عِنْدَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام 🔸ترجمه‌: از امام محمد باقر علیه السلام روایت شده که ایشان فرمود: مردم رطوبت را می‌مکند و آن نَهر عظیم را رها می‌کنند. عرض شد: آن نهر عظیم چیست؟ فرمود: رسول خدا صلّی الله علیه و آله است و دانشی که خداوند عزّ و جلّ به ایشان عطا فرموده است. خداوند متعال برای حضرت محمد صلّی الله علیه و آله سنت‌های همه پیامبران از آدم تا برسد به خود حضرت را گرد آورده است. عرض شد: آن سنت‌ها چیست؟ فرمود: تمامیِ دانش پیامبران و رسول خدا صلّی الله علیه و آله نیز همه آن را نزد امیرالمومنین علیه السلام نهاد. (۱) مرحوم علامه مجلسی اعلی الله مقامه الشریف راجع به واژهٔ «ثَماد» می‌فرمایند: بيان: الثماد ككتاب : الماء القليل الذي لا مادة له ، أو ماء يظهر في الشتاء ويذهب في الصيف.   📚 بحار الأنوار، ط - دار احیاء الثراث، جلد ۱۷ صفحهٔ ۱۳۲ @Menhajol_velayat
16.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️مهمترین ویژگی رسول خدا صلی الله علیه وآله ❗️پیامبر اعظم «عَبد» عَلَی الإطلاق خداوند عزوجل 🎙حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله @Menhajol_velayat
🏴 صلی الله علیه وآله 🥀 يوم الخميس و جسارت خلیفهٔ دوم به رسول خدا صلی الله علیه وآله 🖋 آیت الله سید اسماعیل طبرسی صاحب کتاب شریف "کفایة الموحدین" می نویسد: 🔴" از جمله مطاعن او [ خلیفهٔ دوم ] که از مسلّمات طرفین است، قول عمر بن خطاب است در حین وفات رسول خدا صلی الله علیه وآله که امر به احضار دوات و کاغذ نموده است تا آنکه کتابی از برای امت بنویسد تا بعد از آن گمراه نشوند، و عُمَر منع نمود از احضار دوات و کاغذ و گفت:« إنّ رسولَ الله یَهجُرُ، حَسبُنَا کتابُ اللّه» • چنانکه مُسلِم در صحیح خود نقل نموده [ صحیح مسلم جلد ۳ صفحه ۱۲۵۹ ] • بخاری نیز در صحیح خود در هفت موضع حدیث مذکور را نقل نموده. [ از باب نمونه: صحیح بخاری جلد ۶ صفحه ۹ ] ⚠️ و در بعضی از مواضع از کتاب صحیح مسلم و بخاری چنین روایت کرده اند از ابن عباس که گفته بود: يَومُ الخَميس، و مَا يَومُ الخَميس!؟ و آن قدر گریه کرد تا زمین از اشک او تَر شد.❗️راوی سؤال نمود که: يابن عباس! چه چیز است يوم الخميس؟ گفت: چون مرض بر رسول خدا صلی الله علیه وآله مستولی شد، أمر فرمود به احضار دوات و کتف، و فرمود که: بنویسم برای شما کتابی که هرگز به ضلالت و گمراهی نیفتید. پس بعضی حاضرین در محضر رسول خدا منازعه نمودند و غوغای ایشان بلند شد - و حال آنکه جایز نبود در محضر رسول خدا منازعه نمایند - و گفتند که: چه شده است که هَجر [ هَذَیان] می‌گوید؟ پس رسول خدا فرمود که: واگذارید مرا به حال خود. 👈🏻 و بخاری در موضع دیگر چنین روایت کرده که: رسول خدا فرمود که: ائْتُونِي بِکتابٍ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا، قَالَ عُمَرُ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَلَبَهُ الوَجَعُ، وَعِنْدَنَا كِتَابُ اللَّهِ حَسْبُنَا. فَاخْتَلَفُوا وَكَثُرَ اللَّغَطُ و قال: قُومُوا عَنِّي، وَلاَ يَنْبَغِي عِنْدِي التَّنَازُعُ [ صحیح بخاری جلد ۱ صفحه ۳۴ ] •... اعتراف کرده اند بعضی [ از علمای عامه ] که: حدیث قرطاس و دوات، از احادیث متواتره بین فریقین است، و شهرستانی در کتاب ملل و نحل گفته است که: اول خلافی که در اسلام واقع شد، منع عُمَر بود از دوات و کاغذ و قلم❗️ [ الملل و النحل صفحه ۳۰ ] 📚 کفایه الموحدین جلد ۴ صفحه ۴۴۴ الی ۴۴۶ 👈🏻 چرا بحث از مطاعن!؟ @Menhajol_velayat
🏴 صلی الله علیه وآله 📌 حدیث قرطاس در منابع شیعی ↩️ روز يوم الخميس و واقعهٔ جانسوزی که بر رسول خدا صلی الله علیه وآله گذشت، از جمله مواردی است که بین علمای شیعه و عامّه مورد اتفاق است. از باب نمونه مرحوم شیخ مفید در کتاب شریف "اوائل المقالات" می‌فرمایند: ◄ المورد الوحيد الذي اتفق علي نقله الخاصة والعامة قوله صلي الله عليه و آله و سلّم في آخر عمره حيث قال : إيتوني بدواة وقلم ( أو كتف ) اكتب لكم كتابا لن تضلوا بعده أبدا فقال عمر إن الرجل ليهجر ▪️ترجمه: تنها مورد ( از مواردی که رسول خدا قصد کتابت آن را داشتند ) كه در نقل آن عامّه و خاصّه اتّفاق و اجماع نموده اند سخن آن حضرت در آخر عمر شريف شان است كه فرمودند برايم صحيفه اي بياوريد تا برايتان مطلبي بنويسم كه بعد از من به هيچ وجه گمراه نشويد. و در اين جا بود كه عمر گفت: آن مرد هذيان مي گويد.❗️ 📔 أوائل المقالات صفحه ۴۰۶ 👈🏻 جهت دستیابی به منابع شیعیِ دیگری که به حدیث قرطاس اشاره کرده اند، کلیک کنید @Menhajol_velayat
💠 دو روایت در مدح و عظمت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ❶ امام باقر علیه السلام فرمود: «عَلِيٌّ أَوَّلُنَا وَ أَفْضَلُنَا وَ خَيْرُنَا بَعْدَ النَّبِيِ‏ .» ➖ ترجمه: علی علیه السلام نخستین و بافضیلت ترین و بهترین ما بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله است. 📙 بصائر الدرجات صفحه ۲۱۶ ❷ امام صادق علیه السلام فرمود: اِتَّقُوا اَللَّهَ، وَ عَظِّمُوا اَللَّهَ، وَ عَظِّمُوا رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلِّمْ، وَ لاَ تُفَضِّلُوا عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ أَحَداً، فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ فَضَّلَهُ. وَ أَحِبُّوا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ حُبّاً مُقْتَصِداً وَ لاَ تَغُلُّوا ➖ ترجمه: از خدا بترسید و او و رسولش را بزرگ دارید و کسی را بر رسول خدا صلی الله علیه و آله برتری ندهید زیرا خداوند او را برتری داده و اهل بیت پیامبر خود را به طور میانه دوست داشته باشید و غلوّ نکنید. 📙 قرب الإسناد صفحه ۱۵۹ @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 صلی الله علیه وآله 🔴 مراد از واژهٔ «هَجر» در قول عمر بن خطاب ➖ استاد سید محمد حسینی قزوینی 📔 النهايه في غريب الحديث والأثر جلد ۵ صفحه ۲۴۵ 📔 لسان العرب جلد ۵ صفحه ۲۵۹ [ طبق چاپ دیگری ] نکته: دو کتاب مذکور، از زمرهٔ کتب لغوی ای هستند که علمای عامه نویسنده آن میباشد @Menhajol_velayat
🏴 صلی الله علیه وآله 🥀 مکتوب رسول خدا صلی الله علیه وآله چه بود که خلیفهٔ دوم مانع آن شد!؟ 🖋 استاد سید قاسم علی احمدی در کتاب شریف"حقانیت در اوج مظلومیت" می‌نویسد: ⚫️ " واضح است که وصیت و عهدی که مناسب آن وقت و آن حالت است و امری که آن حضرت می خواست در این وقت کَم، در کتفی و استخوان شانهٔ گوسفندی بنویسد، وصایای مفصل و جمیع شرایع دین نبود، بلکه باید امر مجملی باشد که مشتمل بر مصالح جميع امت تا روز قیامت باشد و آن جز وصیت به خلافت و جانشینی نبود. و اهتمام بر این امر به این جهت بود که رسول خدا صلی الله علیه وآله می دانست که سفارش هایی را که در حال حیات به خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام کرده بود [ همچون حدیث ثقلین - سفینه - غدیر - يوم الدار - منزلت - سد الباب - أخوت و... ] نادیده می‌گیرند و انکار می‌کنند، می خواست حجت را بر آنها با نوشتن نوشتهٔ صریحی، بیش از پیش تمام کند تا نتوانند آن را انکار کنند. عمر بن خطاب وقتی این مطلب را فهمید، گفت: مرض بر آن حضرت غالب شد و هذیان می گوید❗️- العیاذ بالله - ▪️به عبارت دیگر: رسول خدا صلی الله علیه وآله تصمیم داشت چه مطلبی بنویسد که فرمودند: «أکتب لکم کتابا لن تضلوا بعدی» چیزی بنویسم تا هرگز بعد از من گمراه نشوید! این عبارت را در حدیث شریف ثقلین هم می بینیم آنجا که رسول خدا صلی الله علیه وآله می فرماید: «اگر به این دو ثقل ( کتاب و عترت ) تمسک کنید هرگز گمراه نشوید ( لن تضلوا بعدی أبدا ) و هدایت همیشگی را در پی دارد. ◄ پس معلوم می‌شود که «لن تضلوا» در این حدیث در وقت احتضار رسول خدا صلی الله علیه وآله همان «لن تضلوا» در حدیث ثقلین است؛ چون اگر مطلب جدیدی بود امر سومی می شد و در این صورت، حديث ثقلین درست و تمام نبود❗️ 👈🏻 علاوه بر این که بر طبق آیه اکمال دین، دین در وقت نزول آیه، کامل و تمام شد لذا اگر پیامبر میخواستند مطلب جدیدی بنویسند ( که نوشته نشده بود ) این آیه و حدیث ثقلین خلاف می شد، پس می شود ادعای قطع کرد که پیامبر نمی‌خواستند مطلب تازه ای بنویسند. ⚠️ علاوه بر این که ابن ابالحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه روایتی نقل می‌کند از عُمَر که میگوید: "پیامبر چیزهایی درمورد علی علیه السلام گفته بود، ولی خیلی واضح نبود و در وقت مرگ میخواستند به اسم علی تصریح کنند من مانع شدم چون..." [ النص:لقد أراد في مرضه أن يصرح باسمه فمنعت من ذلك!!! شرح نهج البلاغه ابن ابالحدید جلد ۱۲ صفحه ۲۱ ] 📙 حقانیت در اوج مظلومیت جلد ۲ صفحه ۱۵۶ - ۱۶۹ و ۱۷۰ @Menhajol_velayat
⚠️ این کارها روش من نیست و شیعیانم را به آن دستور نداده ام!!! ◄ عَنْهُ عَنْ مُعَلًّی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ غَسَّانَ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَقَالَ لِی مُبْتَدِئاً یَا سَمَاعَةُ مَا هَذَا الَّذِی کَانَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ جَمَّالِکَ!؟ إِیَّاکَ أَنْ تَکُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً فَقُلْتُ وَ اللَّهِ لَقَدْ کَانَ ذَلِکَ أَنَّهُ ظَلَمَنِی فَقَالَ إِنْ کَانَ ظَلَمَکَ لَقَدْ أَرْبَیْتَ عَلَیْهِ! 👈🏻 إِنَّ هَذَا لَیْسَ مِنْ فِعَالِی وَ لَا آمُرُ بِهِ شِیعَتِی اسْتَغْفِرْ رَبَّکَ وَ لَا تَعُدْ قُلْتُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ لَا أَعُودُ. ➖ ترجمه: سَماعه گوید: داخل شدم بر امام صادق علیه السّلام، آن حضرت بدون مقدمه به من فرمودند: ای سماعه این چه رفتاری بود میان تو و شتربانت؟ بپرهیز از دشنام گوئی و عربده کشی و لعنت گوئی. گفتم: به خدا سوگند اگر من چیزی گفته ام بخاطر ظلم و ستمی است که شتردار بر من روا داشته است. امام فرمودند: اگر او به تو ظلم و ستم کرده تو نیز ( با فحش و فریاد و لعن او ) به او سرافتادی (یعنی تو ظلم بیشتری کردی)❗️ ✓ این کارها روش من نیست و شیعیانم را به آن دستور نداده ام، إستغفار کن و دیگر از این کارها نکن. گفتم: إستغفار می کنم و دیگر چنین کاری نمی کنم. 📔 الكافي- ط الاسلامية، جلد ۲ صفحه ۳۲۶ 🖋قال الملاصالح المازندراني رحمه الله: (فقال: إن كان ظلمك لقد أربيت عليه) أي إن كان جمالك ظلمك لقد أربيت أي زدت عليه، والإرباء " أفزون شدن وأفزون كردن ". [ شرح اصول کافی جلد ۹ صفحه ۳۶۴ ] @Menhajol_velayat
7.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 صلی الله علیه و آله 🎥 در شناخت پیامبر اعظم کوتاهی کرده ایم 🎙 استاد معاونیان حفظه الله @Menhajol_velayat