🏴 #شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه وآله
#حدیث_قرطاس❻ #مطاعن_خلیفه_دوم
🖋 استاد سید قاسم علی احمدی در کتاب شریف"حقانیت در اوج مظلومیت" می نویسد:
▪️" ❹ ابن ابالحديد نقل میکند که: عمر خود اعتراف کرد که حضرت رسول اکرم در آن وقت خواست تصریح به اسم علی علیه السلام کند، ولی من مانع شدم! [ شرح نهج البلاغه ابن ابالحديد جلد ۱۲ صفحه ۲۱ ]
خداوند متعال میفرمایند:
•" وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَآءَتْ مَصِيرًا" ( سوره نساء آیه ۱۱۵ ) یعنی: کسی که بعد از آشکار شدن حق، با پیامبر مخالفت و معارضه کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، ما او را به همان راه که می رود می بریم، و به دوزخ داخل میکنیم❗️و سر انجام بدی است.
❺ عمر بن خطاب با این جسارت خود، پیامبر صلی الله علیه وآله را اذیت کرد و آن حضرت را به غضب آورد به حدی که با آن سعهٔ خُلق که خداوند او را به خُلق عظیم وصف فرموده ( سوره قلم آیه ۴) و او را رحمت بر عالَمین دانسته است ( سوره نساء آیه ۱۰۷ ) از ایشان روی گردانید و فرمود:
"قُومُوا عَنِّي وَ لَا يَنْبَغِي عِنْدِي التَّنَازُعُ" [ صحیح بخاری جلد ۱ صفحه ۳۴ ]
و حق تعالی در قرآن کریم میفرمایند:
•"وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ" ( سوره توبه آیه ۶۱) یعنی: برای آنها که رسول خدا را آزار میدهند عذابی درد ناک است.
•"إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا"( سوره احزاب آیه ۵۷ ) یعنی: به درستی آنها که خدا و رسول او را اذیت میکنند، خداوند ایشان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و از برای آنها عذاب خوار کننده ای مهیا کرده است.❗️
⚠️ ❻ رسول خدا قصد داشت چیزی بنویسد که تا قیامت امت گمراه نشوند و اختلافی بین شان پیش نیاید، عُمَر مانع نوشتن رسول خدا شد که اگر نوشته می شد، هیچ گونه گمراهی و اختلافی محقق نمیشد. پس میشود با استدلال به این حدیث اثبات کنیم که منشأ تمام گمراهی های اعتقادی و اخلاقی و غیره که در طول تاریخ - بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله - رخ داده است قائلِ «إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر» بوده.
و حاصل سخن اینکه حادثهٔ روز پنجشنبه ریشه تمامی بدبختی ها و گرفتاری ها و گمراهی هاست.
مرحوم سید بن طاووس در این باره می نویسد:
"من أعظم طرائف المسلمين أنهم شهدوا جميعا أن نبيهم أراد عند وفاته أن يكتب لهم كتابا لا يضلون بعده أبدا 👈🏻 و أن عمر بن الخطاب كان سبب منعه من ذلك و سبب ضلال من ضل من أمته و سبب اختلافهم و سفك الدماء بينهم و تلف الأموال و اختلاف الشريعة و هلاك اثنتين و سبعين فرقة من أصل فرق الإسلام و سبب خلود من يخلد في النار منهم "
[ الطرائف في معرفة مذهب الطوائف جلد ۲ صفحه ۴۳۱ ]
📙 حقانیت در اوج مظلومیت جلد ۲ صفحه ۱۶۰ و ۱۶۱ - ۱۶۴ و ۱۶۵ مع تصرّف يسير
↩️ پ ن:
گفتنی است که مؤلف محترم ۱۲ اشکال به این سخن خلیفهٔ دوم مطرح کرده که ما به جهت اختصار به همین ۶ مورد بسنده کردیم و مَن أراد الإطلاع فلیراجع
@Menhajol_velayat
#نکات_اعتقادی #درس_های_توحیدی
❓مراد از مکر و خُدعهٔ الهی چیست❓
✍🏻 مرحوم شیخ صدوق در کتاب گرانقدر «التوحيد» حدیثی از #امام_رضا علیه السلام در این باره نقل کرده اند :
راوی گوید از امام رضا علیه السلام معنای این آیات را پرسیدم :
• سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ. «توبة ۷۹»
• اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ«بقرة ۱۵»
• وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ.
«آل عمران ۵۴»
• يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ «نساء۱۴۲»
▪️امام رضا علیه السلام در پاسخ فرمودند :
«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يَسْخَرُ وَ لَا يَسْتَهْزِئُ وَ لَا يَمْكُرُ وَ لَا يُخَادِعُ وَ لَكِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يُجَازِيهِمْ جَزَاءَ السُّخْرِيَّةِ وَ جَزَاءَ الِاسْتِهْزَاءِ وَ جَزَاءَ الْمَكْرِ وَ الْخَدِيعَةِ»
➖ ترجمه:
«همانا خداوند تبارک و تعالی نه استهزاء می کند، نه خدعه، و نه مکر؛ بلکه جزاء و پاسخ استهزاء و مکر و خدعه را می دهد»
📚 التوحید مرحوم شیخ صدوق باب ۲۱
✴️ پ، ن:
بنابراین «مکر الهی» یعنی همان برگشت مکرشان به خودشان است. لذا از باب نمونه ترجمه آيه ۵۴، سوره آل عمران این گونه می شود که: «آنها مكر كردند و خداوند نیز مكر [ شان را به ایشان بازگشت ] نمود و خدا بهترین مكر كنندگان است»
نه آنکه بگوییم - نعوذبالله - :خداوند مکر و خُدعه میکند
@Menhajol_velayat
▪️شهادت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله در اقوال بعضی از علمای شیعه 👇🏾
#شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه و آله
📌 اقوال بعضی از علمای شیعه در شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله
➖ #شیخ_مفید رضوان الله تعالی علیه در کتاب "المقنعه" می نویسد:
◄ رسول الله صلى الله عليه وآله محمد بن عبد الله... وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقيتا من صفر....
▪️ترجمه:
رسول خدا صلی الله علیه و آله محمد بن عبدالله در روز دوشنبه بیست و هشت صفر در مدينه ☜ در حالى كه مسموم شده بود، از دنيا رفت
📕 المقنعه.ص456.ط دار المفید
@Menhajol_velayat
#شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه و آله
📌 اقوال بعضی از علمای شیعه در شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله
➖ #شیخ_طوسی رحمة الله علیه نیز در کتاب شریف "تهذیب الاحکام" چنین می نویسد:
◄ محمد بن عبد الله... وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقيتا من صفر سنة عشرة من الهجرة
▪️ترجمه:
محمد بن عبد الله (صلى الله عليه و آله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى ☜ در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود
📕 تهذیب الاحکام، ط- مکتبة الصدوق، جلد ۶ صفحه ۳
@Menhajol_velayat
#شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه وآله
📌 اقوال بعضی از علمای شیعه در شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله
➖ مفسر شهیر #شیخ_طبرسی رضوان الله علیه پیرامون شهادت حضرت سید المرسلین صلی الله علیه و آله می نویسد:
◄ فكَانَ الْمُسْلِمُونَ يَرَوْنَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص مَاتَ شَهِيداً مَعَ مَا أَكْرَمَهُ اللَّهُ بِهِ مِنَ النُّبُوَّة
▪️ترجمه:
مسلمانان اعتقاد دارند علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر صلی الله علیه و آله هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمدهاند
📕 مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ط- دار المرتضی، جلد ۹ صفحه ۱۵۶
@Menhajol_velayat
#شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه وآله
📌 اقوال بعضی از علمای شیعه در شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله
➖ فخر شیعه #علامه_حلی رحمه الله نیز در کتاب "تحریر الاحکام الشرعیة" می نویسد:
◄ محمد بن عبد الله... وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقينا من صفر سنة عشرين من الهجرة
▪️ترجمه:
محمد بن عبد الله صلى الله عليه و آله... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود
📕 تحریر الاحکام الشرعیة علی مذهب الإمامیة، ط - مؤسسة الإمام الصادق عليه السلام، جلد ۲ صفحه ۱۱۸
@Menhajol_velayat
#شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه وآله
📌 اقوال بعضی از علمای شیعه در شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله
➖ به جهت عدم إطاله کلام، به ذکر مستندات سخنان علمای ذیل بسنده میکنیم:
❶ #محمد_بن_علي_اردبیلی [جامع الرواة، ط - مکتبة آیة الله المرعشي جلد ۲ صفحه ۴۶۳ ]
❷ #علامه_محمدباقر_مجلسی [ ملاذ الأخيار ط - مکتبة آیة الله المرعشي جلد ۹ صفحه ۸ - جلاء العيون ط - انتشارات سرور صفحه ۱۴۵ ]
❸ #شیخ_جعفر_کاشف_الغطاء [ کشف الغطاء ط - قم المقدسة، جلد ۱ صفحه ۵۷ ]
❹ #شیخ_محمد_حسن_نجفی_صاحب_جواهر [ جواهر الکلام، ط - دار أحياء التراث، جلد ۲۰ صفحه ۷۹ ]
❺ #آیت_الله_میرزاجواد_تبریزی [ الأنوار الإلهية في المسائل العقائدية، ط - دار الصديقة الشهیدة، صفحه ۲۵۶ ]
❻ #آیت_الله_سیدمحمدصادق_روحانی [ سایت رسمی معظم له ]
❼ #آیت_الله_سیدعلی_حسینی_میلانی [ سایت رسمی معظم له ]
@Menhajol_velayat