#فضائل_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
✨ شریکة الحسین علیه السلام
● مرحوم سید خویی در ترجمهٔ حضرت زینب سلام الله علیها مینویسد:
✏️ میگویم: همانا حضرت زینب سلام الله علیها شریک برادرش حسین علیه السلام در دفاع از اسلام و جهاد در راه خدا و نیز دفاع از شریعت جدّش پیامبر صلی الله علیه وآله است، 👈🏻 پس او را در فصاحت چنان میبینی که گویا از زبان پدرش علیه السلام فارغ میشود همچنین در ثبات و استواری از ثبات پدرش بر میخیزد، نزد زورگویان هرگز سر خم نمیکند و از چیزی جز خدای سبحان نمی هراسد، دائماً حق و راست میگوید بادهای سخت و تند او را تکان نمیدهد و تندرها و بادهای شکننده او را پراکنده نمیسازد بنابراین به راستی او خواهر امام حسین علیه السلام و شریک او در راه عقیده و جهادش هست.
📕 معجم رجال الحديث جلد ۲۴ صفحه ۲۱۹
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
هدایت شده از منهاج الولاية
صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی.pdf
4.69M
#آداب_الشیعه
☝️🏻 متن صلوات ابوالحسن ضَرّاب اصفهانی
🌸 قرائت این صلوات در عصر جمعه بسيار مورد سفارش علماء بوده است
💠 مرحوم سيدابن طاووس در کتاب "جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع" می نویسد:
«إذا تركت تعقيب عصر يوم الجمعة لعذر فلا تتركها أبدا لأمر اطلعنا الله جل جلاله عليه»
◄ ترجمه:
«اگراز هرعملي در عصر جمعه غافل شدی از صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهاني غافل مشو چراكه دراين دعا سرّی است كه خداوند جل جلاله ما را بر آن مطلع کرد.»
📙جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع صفحه ۴۹۴
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
5.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تلنگر #پیشنهاد_دانلود
"وَ أنَّ المَوتَ حَقّ"
و یاد مرگ برای موعظه گرفتن کافیست...
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#علمای_صالح #شهید_ثانی
در حالی کتاب مسالک را نوشت که...❗️
💠 در فهرست کتابخانه مجلس سنا نسخه ای از مسالک الأفهام شهید ثانی معرفی شده که از نسخه محمد لاهیجی شاگرد شهید ثانی استنساخ شده است.
✓ لاهیجی می گوید:
«شهید در حالی مسالک را می نوشت که از دِیهی به دیهی و از کوهی به کوهی میگریخت.»
( به پاورقی دقت شود )
📕 جرعه ای از دریا جلد ۴ صفحه ۳۷۸
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#مهم #پیشنهاد_مطالعه
⚔۱۰ جمادی الاولی سالروز #جنگ_جمل
🖋 جنگ جمل نخستین جنگ از دروان خلافت امام علی علیه السلام است که توسط گروهی به رهبری عايشه، طلحه و زبیر علیه ایشان به راه افتاد
مرحوم شیخ طوسی در کتاب شریف "امالی" میفرمایند:
" وقتی امیرالمؤمنین حکومت را در اختیار گرفت و مهاجران و انصار و گروهی از مردم برای بیعت با او شتافتند. امام در میان آنها خطبه ای فرمودند و سپس مردم آماده بیعت با ایشان شدند. جالب آنکه طلحه و زبیر اولین کسانی بودند که با حضرت بیعت کردند!"
«فَقَامَ إِلَيْهِ اَلنَّاسُ فَبَايَعُوهُ، 👈🏼 فَأَوَّلُ مَنْ قَامَ فَبَايَعَهُ طَلْحَةُ وَ اَلزُّبَيْرُ، ثُمَّ قَامَ اَلْمُهَاجِرُونَ وَ اَلْأَنْصَارُ وَ سَائِرُ اَلنَّاسِ حَتَّى بَايَعَهُ اَلنَّاسُ»
📘 الأمالي - ط دار الثقافة، جلد ۱ صفحه ۷۲۸
↩️ حدود سه ماه بیشتر از بیعت با امیرالمومنین نگذشته بود که تحمّل عدالت آن حضرت بر عده ای، سخت و ناگوار آمد و مخالفتها از سوى آنان شروع شد.
❌ اولین اقدامات طلحه و زبیر علیه امیرالمؤمنین :
❶ اعتراض به نحوه ی تقسیم بیت المال!
طلحه و زبیر معترض تقسیم بیت المال حضرت شدند و به خاطر سابقه خود در اسلام راضی به تقسیم مساوی بیت المال نبودند.
تا جایی که به امام علی علیه السلام گفتند:
«جَعَلْتَ حَظَّنَا فِي اَلْإِسْلاَمِ كَحَظِّ غَيْرِنَا مِمَّا أَفَاءَ اَللَّهُ عَلَيْنَا بِسُيُوفِنَا، مِمَّنْ هُوَ لَنَا فَيْءٌ، فَسَوَّيْتَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُم»
◄ ترجمه:
تو بهره ی مسلمانىِ ما را در آنچه كه خداوند به خاطر شمشير زدن هايمان به ما ارزانى داشت و آنچه كه غنيمت ما بود، همانند غير ما قرار دادى و ميان ما و آنان يكسانسازى كردى!
✔️ امیرالمؤمنین علیه السلام هم به آنان فرمود :
«وَ اَللَّهِ مَا لَكُمْ وَ لاَ لِغَيْرِكُمْ إِلاَّ ذَلِكَ، أَلْهَمَنَا اَللَّهُ وَ إِيَّاكُمْ اَلصَّبْرَ عَلَيْه»
◄ ترجمه:
به خدا سوگند! چيزى براى شما و غير شما نيست مگر همين! خداوند ما و شما را بر تحمّل اين مسأله شكيبايى عنايت كند.
📘 الأمالي- ط دار الثقافة جلد ۱ صفحه ۷۳۲
❷ اعتراض به بی نصیب ماندن از پست حکومتی❗️
طلحه و زبیر انتظار پست حکومتی از امام داشتند، از این جهت زبیر خواستار حکومت عراق و طلحه حکومت یمن بود.
آنان می گفتند :
«نُبَايِعُكَ عَلَى أَنَّا شُرَكَاؤُكَ فِي اَلْأَمْرِ»
◄ ترجمه: ما با تو بیعت کردیم که در حکومت نصیبی داشته باشیم.
🍂 که امام علی علیه السلام بعدها در طی خطبه ای فرمود که من به آنان گفتم:
«لاَ وَ لَكِنَّكُمَا شُرَكَائِي فِي اَلْقُوَّةِ وَ عَوْنَايَ فِي اَلْعَجْزِ فَبَايَعَانِي عَلَى هَذَا اَلْأَمْرِ، وَ لَوْ أَبَيَا لَمْ أُكْرِهْهُمَا كَمَا لَمْ أُكْرِهْ غَيْرَهُمَا. وَ كَانَ طَلْحَةُ يَرْجُو اَلْيَمَنَ وَ اَلزُّبَيْرُ يَرْجُو اَلْعِرَاقَ، فَلَمَّا عَلِمَا أَنِّي غَيْرُ مُوَلِّيهِمَا اِسْتَأْذَنَانِي لِلْعُمْرَةِ يُرِيدَانِ اَلْغَدْرَ، فَاتَّبَعَا فَأَتَيَا عَايِشَةَ وَ اِسْتَخَفَّاهَا مَعَ كُلِّ شَيْءٍ فِي نَفْسِهَا عَلَيّ»
◄ ترجمه: نه! اما شما با من در نيرو و قوت شريك هستید و در حال عجز مددكار من هستید. پس با اين شرط با من بيعت كردند و اگر امتناع كرده بودند اكراه و اجبارشان نمي كردم، چنانچه نسبت به غير آنان اجبار نكردم.
👈🏼 طلحه اميد حكومت يمن داشت و زبير اميد حكومت عراق داشت.
و چون دانستند كه من به آنان حكومت نخواهم داد، به بهانه عمره از من اجازۀ مسافرت خواستند و در حقيقت قصدشان غدر و مكر بود.
پس به عايشه پيوستند و او را با عداوتهائى كه از من در دل داشت بر عليه من بر انگيختند.!!!
📘 كشف المحجة لثمرة المهجة، جلد ۱ صفحه ۲۵۲
ان شاء الله ادامه دارد...
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
19.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تلنگر #پیشنهاد_دانلود
کاش واقعا نوکر اهل البیت علیهم السلام باشیم...💔
➖ حجت الاسلام حامدرضا معاونیان
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
زراره و امامت امام موسی کاظم علیه السلام .mp3
594K
#رجال #زراره_بن_اعین
💥 زراره و امامت امام موسی کاظم علیه السلام...
● استاد حسینی نسب حفظه الله
👈🏻 فهرست مطالب مرتبط با اصحاب أئمة رضوان الله تعالی علیهم
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
⚔ ۱۰ جمادي الاولي سالروز #جنگ_جمل | قسمت قبل
🖍 چهار ماه پس از به خلافت رسیدن امیرالمؤمنین علی علیه السلام، طلحه و زبیر که دریافتند با خلافت حضرت، مردم از ایشان رویگردان شدهاند و دیگر جایی در مدینه ندارند، از حضرت اجازه خواستند که برای انجام عمره به مکه بروند.
🔥 طلحه و زبیر، برای پیشبرد مقاصد خود، از عایشه، که پیش از قتل عثمان برای عمره به مکه رفته بود، درخواست کردند که به خونخواهی عثمان و انتقام از کشندگان او که اکنون از یاران نزدیک امیرالمؤمنین و سرداران او شدهاند، با آنان همراه شود و او نیز پذیرفت.
📙 الفتوح لابن اعثم ،جلد ۲ صفحه ۴۵۲
✖️ عایشه در این نبرد بر شتری سرخ موی به نام عسگر سوار بود و علت نامگذاری این جنگ به جَمَل (شتر نر ) همین است.
این جنگ نخستین جنگ داخلی مسلمانان محسوب می شد.
↩️ دیدگاه سران ناکثین «عایشه» و «طلحه» و «زبیر» :
عایشه که پیشتر در مدینه مردم را به قتل عثمان تحریک می کرد و می گفت:
«اُقْتُلُوا نَعْثَلاً قَتَلَ اَللَّهُ نَعْثَلا قَتَلَ اَللَّهُ نَعْثَلاً فَلَقَدْ أَبْلَى سُنَّةَ رَسُولِ اَللَّهِ»
◄ ترجمه : نعثل يهودى را بکشید كه خدا او را كُشَد كه او سنت رسول الله را كهنه ساخته است.
📙 كشف الغمة في معرفة الأئمة، جلد ۱ صفحه ۴۵۳
⚠️ اما بعد از مرگ عثمان برای مردم مکه سخنرانی می کرد و تحریک می نمود.
عایشه می گفت:
«أَيُّهَا اَلنَّاسُ! إِنَّ أَهْلَ اَلْمَدِينَةِ اِجْتَمَعُوا عَلَى هَذَا اَلرَّجُلِ اَلْمَقْتُولِ ظُلْماً بِالْأَمْسِ وَ نَقَمُوا عَلَيْهِ!
قُتِلَ وَاللَّهِ عُثْمَانُ مَظْلُومًا، وَاللَّهِ لَأَطْلُبَنَّ بِدَمِهِ!»
◄ ترجمه : ای مردم! همانا اهل مدینه دیروز علیه عثمان اجتماع کردند و او را مظلومانه کشتند و بر او بد کردند!
👈🏼 به خدا قسم! عثمان مظلوم به قتل رسیده است و به خدا سوگند! من خونخواه عثمان بن عفان خواهم بود.
📙 الكامل في التاريخ - ط دار صادر و دار بیروت، جلد ۳ صفحه ۲۰۶
❖ زبیر نیز چنین می گفت که خونخواهی عثمان را رها نخواهم کرد و مدعی بود که به اجبار و اکراه با امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیعت کرده است و قائل بود که؛
«وَاللُّجُّ عَلَى عُنُقِي»
هنگام بیعت شمشیر بر روی گردنم بود❗️
📙 تاريخ الطبري، جلد ۳ صفحه۴۸۰
❖ طلحه نیز در خطبهای که بین مردم بصره ایراد نمود، قصد خود را از جنگ با امام تلاش برای اصلاح امت رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده و او نیز همچون زبیر مدعی بود که به خون خواهی عثمان آمده است و بیعت آنان از روی اکراه بوده.
📙 الجمل و النصرة لسيد العترة في حرب البصرة،جلد۱ صفحه ۳۰۴
❌ عایشه، طلحه و زبیر به ناحق ادعا میکردند که امام علی علیه السلام، عثمان را کشته است و از قاتلان عثمان طرفداری کرده است.
آنان قصد داشتند که خود را خون خواه عثمان معرفی کنند تا این چنین بیعت خود را بشکنند .
ان شاء الله ادامه دارد...
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
⚔ ۱۰ جمادی الاولی سالروز #جنگ_جمل | قسمت قبل
#بسیار_مهم
🔥 قتل عثمان بن عفان بهانه ای برای فتنه!
عثمان در سال ۳۵ هجری به دلیل بی کفایتی و ضعف مدیریتی در امور مملکت داری، خانه اش توسط مسلمین مدینه محاصره شد و به او سه روز مهلت دادند تا اوضاع را سامان بخشد.
سه روز به پایان رسید و خبری نشد و آب را بر خانه او ممنوع کردند. 👈🏼 عثمان در این هنگام از فرط تشنگی دست به دامان امام علی علیه السلام شد و امام ناچار آبی را به وسیله حسنین علیهما السلام به اندرون خانه عثمان فرستاد.
در این هنگام؛ مردم فرصت طلب، فوج فوج به درون خانه عثمان ریختند و با اهل خانه نزاع کردند و عثمان را کشتند.❗️
📖 شرح نهج البلاغة،جلد ۲ صفحه ۱۵۲
[ ابن ابالحدید از صفحه ۱۲۹ تا ۱۵۸ در این باره بحث کرده است ]
❌ بعد از مرگ عثمان، جنازه او در منطقه ای دور افتاده، به نام (حَشّ کوکب ) که به قبرستان یهودیان معروف بود، انداخته شد.
در منابع آمده است که؛
«مَكَثَ عُثْمَانُ فِي حَشِّ كَوْكَبٍ مَطْرُوحًا ثَلاثًا، لا يُصَلَّي عَلَيْه»
◄ ترجمه:
جنازه عثمان به مدت سه روز، بدون اینکه کسی بر وی نماز بخواند، در حش کوکب انداخته و رها گردید.
📖 معرفه الصحابه الأصبهاني، جلد ۱ صفحه ۶۸
ودر نقلی دیگر آمده است؛
«فَعُثْمَانُ ثَمَّ ثَلَاثَةَ أَيَّامِ مَنْبُوذاً فِي الْمَزَابِلِ»
◄ ترجمه:
پس عثمان به مدت سه روز، جنازه اش در مزبله ها انداخته شده بود.
📖الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم، جلد ۱ صفحه: ۲۱۸
↩️ اینطور شد که امیرالمؤمنین با توجه به اقبال عمومی و اتمام حجت، ناچار خلافت را پذیرفت و خلیفه شد.
👈🏼 اما در مقابل؛ معاویه از این فرصت بهره جست و حضرت را خلیفه ی آشوب طلب و فتنه گر نامید و او را قاتل عثمان و سایر صحابه و هتّاک به عایشه معرفی کرد.
پیراهنِ خونین عثمان توسط همسرش نائله به نزد معاویه در شام فرستاده شد، و او از این موضوع، بیش ترین بهره برداری سیاسی را به عمل آورد.
«وَ نَصَبَ مُعَاوِیةُ القَمِیصَ عَلَى مِنبَرِ دِمَشق»
◄ ترجمه:
معاویه آن پیراهن را بر روی منبر مسجد دمشق قرار داد.
📖 تاريخ الاسلام، جلد ۳ صفحه ۴۵۱ و ۴۵۲
❌ و با سخنانی، احساسات همگان را برانگیخت و در نتیجه، مردم هم با معاویه یک صدا شدند که حضرت علی علیه السلام باید خون عثمان را گردن بگیرد.
معاویه در عموم، امیرالمؤمنین را قاتل عثمان معرفی کرد و این ادعا پیروانی پیدا کرد و عثمان همچون قدیسی مظلوم خون پیروان خود را به جوشش و غلیان در می آورد.
✔️ فلذا امیرالمومینن در ضمن خطبه ای راجع به ناکثین فرمود:
«اِنَّهُم لَیَطلُبُونَ دَمَاً، هُم سَفَکُوهُ»
◄ترجمه:
آنها خونی را طلب می کنند که خود آن را بر زمین ریخته اند
📖 شرح نهج البلاغة، ابن ابي الحديد، جلد ۹ صفحه۳۳
ان شاء الله ادامه دارد...
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#علمای_صالح #تلنگر
⚠️ فریبنده بودن دنیا
❖ آیتالله شبیری زنجانی حفظه الله:
"معمولا آقای بروجردی در پایان درس چند جملهای موعظه میکردند و پیدا بود که از روی قلب موعظه میکند و به گونهای بود که در مخاطب اثر میکرد. 👈🏼 به یاد دارم این عبارت را با حال خاصّی میگفتند: «الدنیا یمرّ و یغرّ» یعنی دنیا میگذرد و انسان را میفریبد."
📕 جرعهای از دریا، جلد ۳، صفحه ۴۸۷
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
7.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#وحدت_اسلامی
💥 لزوم مطرح کردن بعضی از وقایع تاریخی
✔️ دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد جنگ های جمل و صفین و بیان حقایق صدر اسلام برای مردم [ با تأکید بر کتاب انسان ۲۵۰ ساله ]
💠 آیت الله سید محمد قزوینی
🔖 بخشی از بیانات مقام معظم رهبری:
« مگر میشود کسی تاریخ زندگی حکومت پنج ساله علی علیه السلام را بخواهد بیان کند، جنگ جمل مطرح نشود جنگ صفین مطرح نشود؟ این یک واقعیت تاریخی است.
در روزگاری چند تن از صحابه معروف پیغمبر، زوجه رسول الله، با امیرالمؤمنین که خلیفهٔ مُجمعٌ علیه زمان بود جنگیدند ... [ بالاخره ] صحابه پیغمبر با امیرالمؤمنین در یک برهه ای از زمان جنگیدند و این جنگیدن کار خلافی بوده ... 👈🏼 اما در بیان تاریخ و گزارش تاریخی، هم با لحن اهانت آمیز و هم با لحن بدون اهانت می توان صحبت کرد. ما میگوییم بدون اهانت باشد و الا گزارش تاریخی هیچ مانعی ندارد، أثر سوئی هم ندارد.»
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat