eitaa logo
منهاج الولاية
3.1هزار دنبال‌کننده
427 عکس
88 ویدیو
17 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
روضه مظلومیت امیرالمؤمنین علیه السلام .mp3
4.33M
🥀 روضه مظلومیت امیرالمؤمنین علیه السلام ➖ حجت الاسلام میرزا محمدی ⚠️ لطفا با حال مناسب گوش دهید 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥 قاتِل حضرت فاطمه سلام الله علیها ، - در منظر اهل تسنن - از قتل ایشان ثواب برده است! 🔴 ما فرض میکنیم که در مصادر اهل تسنن ده ها روایت صحیح السند وتام الدلاله در شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها بدست خلیفه دوم وجود داشته باشد ، اهل تسن چه حکمی بر آن ترتیب میدهند!؟ ✔️ همـه میدانند اهل تسنن خواهند گفت «عمر مجتهد است وبابت قتل فاطمه ثواب برده است❗️»‌ یعنی عملاً اثبات شهادت حضرت فاطمه برای آنها هیچ ثمره علمی و عملی نخواهد داشت جز اثبات یک ثواب وفضیلت برای خلیفه اول و دوم و تابعین آنان. 🔱⇣با منهج کلی اهلسنت آشنا شوید⇣🔱 ✍🏻 ابن حزم مینویسد: و یقین داریم که معاویه رضی الله عنه وهمراهان او که خطا کار اند مجتهد هستند و [ با این حساب ] دارای یک أجـر هستند. «وقطعنا أَن مُعَاوِيَة رَضِي الله عَنهُ وَمن مَعَه مخطئون مجتهدون مأجورون أجرا وَاحِدًا» 📚 نام کتاب : الفصل في الملل والأهواء والنحل نویسنده : ابن حزم    جلد : 4  صفحه : 125 ✍🏻 نووۍ می‌گوید : حق، حسن ظن به صحابه است وسکوت دربرابر آنچه بین آنها اتفاق افتاد وجنگشان را تأویل کرد وآنها مجتهد وتأویلگر هستند وقصد معصیت نداشتند وبعضی از آنها خطاکار بودند و مجتهد اگر خطا کند گناهی بر او نیست. «وَالْحَقُّ إِحْسَانُ الظَّنِّ بِهِمْ وَالْإِمْسَاكُ عَمَّا شَجَرَ بَيْنَهُمْ وَتَأْوِيلُ قِتَالِهِمْ وَأَنَّهُمْ مُجْتَهِدُونَ مُتَأَوِّلُونَ لَمْ يَقْصِدُوا مَعْصِيَةً...وَبَعْضُهُمْ مُخْطِئًا مَعْذُورًا فِي الْخَطَأِ لِأَنَّهُ لِاجْتِهَادٍ وَالْمُجْتَهِدُ إِذَا أَخْطَأَ لَا إِثْمَ عَلَيْهِ» 📚 نام کتاب : شرح النووي على مسلم نویسنده : النووي، أبو زكريا    جلد : 18  صفحه : 11 ✍🏻 ابن تیمیه می‌گوید : اگر گناهان محقق صحابه آمرزیده شده ، چه برسد به اموری که در آنها مجتهد بودند! 👈🏻 اگر اصابت کنند دوثواب دارند واگر خطا کنند یک ثواب دارند وخطایشان آمرزیده شدند. « فَإِذَا كَانَ هَذَا فِي الذُّنُوبِ الْمُحَقَّقَةِ فَكَيْفَ بِالْأُمُورِ الَّتِي كَانُوا فِيهَامُجْتَهِدِينَ: إنْ أَصَابُوا فَلَهُمْ أَجْرَانِ وَإِنْ أَخْطَئُوا فَلَهُمْ أَجْرٌ وَاحِدٌ وَالْخَطَأُ مَغْفُورٌ لَهُم» 📚 نام کتاب : مجموع الفتاوى نویسنده : ابن تيمية    جلد : 3  صفحه : 155 ✍🏻 ابن عثیمین می‌نویسد : کل صحابه مجتهد هستند ،کسی که درست انجام داده دو ثواب دارد وکسی که خطا کرده یک ثواب دارد «كلهم مجتهدون، المصيب منهم له أجران، والمخطئ منهم له أجر واحد» 📚 نام کتاب : شرح رياض الصالحين نویسنده : ابن عثيمين    جلد : 2  صفحه : 281 ➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄ 💡 پس نزد اهل تسنن قتل حضرت فاطمه سلام الله علیها یک ثواب برای عمر به حساب می آید ودر صورت ثبوت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، برای اهل تسنن آن را یکی از فضایل خلیفه دوم عمر بن الخطاب به شمار مۍآورند. 👈🏻ݪذا بحث با أهل تسنن در خصوص شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از ابطال عدالت صحابه یک عمل لغو وبیفایده است. ⇣ادامــــه⇣
🔥 قاتِل حضرت فاطمه سلام الله علیها ، - در منظر اهل تسنن - از قتل ایشان ثواب برده است. بخش دوم : 🖋 ⇠بعد از بیان فوق دانستید که هیاهویِ «یک روایت صحیح برای شهادت بیاورید» و «یک سند صحیح بیارید» یک بازی ولهو بیش نیست. مراد مولوی های اهل تسنن از این بازی صرفاً تلف وقت ونگه داشتن عوام خود در کنج حماقت است،چون مطلوب یک سند صحیح باید ترتیب یک حکم شرعی یا افاده نفع دینی باشد، 🔺 ولی همانگونه که مشاهده کردید،اگر روایت صحیحی بر شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها برای اهل تسنن ارائه دهیم آنان 👈🏻به راحتی خواهند گفت عمر بابت قتل دختر پیامبر اجتهاد کرده ثواب برده است. واکنش آنها همیشه یکی است👇🏻 👈🏻معاویه حجر بن عدی راکشته، ! 👈🏻طݪحـه عثمان را کشته، ! 👈🏻عایشـه جنگ راه انداخته و هزاران مسلمان را به قتل رسانده ، ! 👈🏻خاݪد، مالک بن نویره را کشته، ! ⚠️ برای آنان چه مانعۍ وجود دارد که اگر شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برای آنان ثابت شود،بگویند که عمـر اجتهاد کرده وخوب کرده حضرت را کشته ؟! 𖣐➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄ ⇠پس شایسته است در برخورد با این بازی های کودکانه وتطفّل بر ساحت علم،عقلانی برخورد کنیم ودقیقاً مطلوبشان از سند صحیح را بخواهیم ، 👈🏻 اگر قرار است قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها را تکفیر کنند، پس باید قبل از آن بیزارۍ خود را از منهج اهل تسنن اعلام کنند چون تا وقتی که جزء عامه هستند نمیتوانند عمر بن الخطاب را در قتل سیّدة النساء سلام الله علیها تخطئه کنند. 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
از عجایب روزگار...❗️ ✍🏻 مرحوم علامه ابوالفتح کراجکی (م۴۴۹ق)، فقیه و متکلّم شیعه در قرن پنجم و از شاگردان مرحوم شیخ مفید و شیخ طوسی می‌نویسد: 💠 فمن عجيب الامور و طريفها: أن تخرج فاطمة الزهراء البتول سيّدة نساء العالمين، ابنة خاتم النبيّين، تندب أباها و تستغيث بامّته، و من هداهم إلى شريعته، في منع أبي بكر من ظلمها فلا يساعدها أحد، و لا يتكلّم معها بشر، مع قرب العهد برسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، و مع ما يدخل القلوب من الرّقة في مثل هذا الفعل إذا ورد من مثلها حتى تحمل الناس أنفسهم على الظلم فضلا عن غيره، 👈🏼 ثمّ تخرج عائشة بنت أبي بكر إلى البصرة تحرّض الناس على قتال أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب عليه السّلام، و قتال من معه من خيار الناس، ساعية في سفك دمه و دماء أولاده، و أهله و شيعته، فتجيبها عشرة آلاف من الناس، و يقاتلون أمامها، إلى أن هلك أكثرهم بين يديها، إنّ هذا لمن الأمر العجيب! ➖ ترجمه: از عجایب روزگار این است که فاطمه زهراء بتول، سیدة نساء العالمین، دختر خاتم الانبیاء، بسوی پدرش گریه‌کنان خارج می‌شد و از امتّش یاری می‌طلبید و از کسانی که آنان را به دینش هدایت کرده بود برای دفع ظلم ابوبکر در حقّش استمداد می‌کرد، اما هیچکس او را یاری نکرد و پاسخش را نداد، با وجود زمان کمی که از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله گذشته بود و اگر این عمل آن غاصبان در حقّ فرد دیگری مثل او صادر می‌شد، رقّت قلبی بر مردم عارض می‌گشت و به یاری آن مظلوم می‌شتافتند! ⚠️ اما دیر زمانی نگذشت که عایشه دختر ابوبکر، بسوی بصره خارج شد و مردم را به جنگ با امیرالمؤمنین علیّ بن ابیطالب علیهماالسلام و نیکانی که در اصحابش بودند تحریض و ترغیب کرد و بسوی ریختن خون او و فرزندان و خاندان و شیعیانش سوق داد، در عین حال ده هزار نفر از همین مردم ندای او را لبیک گفتند و (در جنگ جمل) در برابرش جنگیدند تا اینکه اکثرشان در مقابلش به هلاکت رسیدند! و این از امور عجیب روزگار است! 📕 التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة، صفحه ۱۲۸ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
⚫️ شیخ صدوق رحمه الله: اگر آزار دادنِ حضرت زهرا سلام الله علیها آزار به رسول خداست، پس قتل ایشان چگونه‌ خواهد بود !!! 🔻 مرحوم شيخ صدوق در کتاب شریف "من لا يحضره الفقيه" روایت کرده است: وَ قَدْ قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله مَنْ آذَی ذِمَّتِی فَقَدْ آذَانِی. ⇠ ترجمه: رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هرکس افرادِ در ذمه و أمان من را بیازارد، من را آزرده. 💠 سپس ایشان در شرح و توضیح روایت فوق می نویسد: فَإِذَا کَانَ فِی إِیذَائِهِمْ إِیذَاءُ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله و سلّم فَکَیْفَ فِی قَتْلِهِمْ وَ إِنَّمَا أَرَادَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله و سلّم بِذَلِکَ فَاطِمَةَ صلی الله علیه و آله و سلّم وَ قَالَ إِذَا کَانَ مَنْ آذَی ذِمَّتِی فَقَدْ آذَانِی لِمَنْعِی مِنْ ظُلْمِهِ وَ إِیذَائِهِ فَکَیْفَ مَنْ آذَی ابْنَتِی وَ وَاحِدَتِی الَّتِی هِیَ بَضْعَةٌ مِنِّی وَ سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ أَتْبَعَ علیه السلام ذَلِکَ بِأَنْ قَالَ مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ غَاظَهَا فَقَدْ غَاظَنِی وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی. ⇠ترجمه: اگر آزار و اذیت آنان مساوی با آزارِ رسول خدا صلی الله علیه و آله باشد، پس قتل ایشان با رسول اکرم چه خواهد کرد؟ و منظور رسول اکرم صلی الله علیه و آله از این کلام، حضرت زهرا سلام الله علیها بود. حضرت، با این کلام منع کردند از ظلم و آزار به ایشان، و خواستند بفرمایند که وقتی آزار و ظلم به دخترم اینگونه باشد، پس قتل او چگونه خواهد بود؟! حال آنکه او تنها دختر من است و پاره تن من و سَرور تمام زنان از اولین تا آخرین می‌باشد؛ و حضرت رسول اکرم این کلام را در راستای همان حدیث مشهور فرمودند که هرکس دخترم فاطمه را بيازارد و خشمگین کند، مرا آزرده و خشمگین کرده، و هرکس او را شاد کند، مرا شاد کرده. 📚 کتاب من لا یحضره الفقیه، ط_الاسلامیه، جلد ۴ صفحهٔ ٩٣ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
فِرَاقُکِ أَعْظَمُ الْأَشْیَاءِ عِنْدِی 💔 🥀 حسنين عليهما السلام را از سینهٔ مادر برداشت و فرمود : «فِرَاقُکِ أَعْظَمُ الْأَشْیَاءِ عِنْدِی وَ فَقْدُکِ فَاطِمُ أَدْهَی الثُّکُولِ سَأَبْکِی حَسْرَهً وَ أَنُوحُ شَجْواً عَلَی خَلٍّ مَضَی أَسْنَی سَبِیلٍ أَلَا یَا عَیْنُ جُودِی وَ أَسْعِدِینِی فَحُزْنِی دَائِمٌ أَبْکِی خَلِیلِی» ▪️ترجمه : «فراق تو نزد من بزرگ ترین چیزها است و از دست دادن تو برایم سخت ترین مصیبت است😭 من برای حسرت و غم کسی گریه و ناله می کنم که بهترین راه مرگ را رفت ای چشم من! با من همراهی کن که حزن من دائمی است و برای دوست خودم گریانم» 📕 بحار الأنوار - ط داراحیاء التراث، جلد ۴۳ صفحه ۱۷۹ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
شروع مظلومیت امیرالمؤمنین...💔 🖋ابن ابالحدید معتزلی در کتاب "شرح نهج البلاغه" و دیگرانی نقل کرده اند: ▪️« وَ کَانَ لِعَلِيٍ وَجْهٌ فِي حَيَاةِ فَاطِمَةَ فَلَمَّا تُوُفِّيَت فَاطِمَةُ إنصَرَفَ وُجوهُ النَّاسِ عَنْهُ» 🔻ترجمه: «برای علی علیه السلام، احترامی در حياة حضرت فاطمه سلام الله علیها [ بین مردم ] بود تا هنگامی که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از دنیا رفت... مردم از علی علیه السلام روی گردان شدند» 📕 إحقاق الحق و إزهاق الباطل،جلد ۱۰ صفحه ۴۸۴ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🖋 آیت الله وحید خراسانی(دام ظلّه): قِوام مذهب حقّهٔ شیعه فقط به دو‌ چیز است: «تولّی و تبرّی». آنچه که این دو امر را زنده میکند،بزرگداشتِ روز شهادت صدّیقه کبریٰ(علیها السلام) است! 📕 حلقهٔ وصل رسالت و‌ امامت؛ ص ۳۳۹-۳۴۰ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥 توجیهات بی‌ثمر اهل تسنن برای تبرئه خلیفه ❌ در صحیح بخاری روایت شده است: «فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا، وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا» ⇠ترجمه: «وقتی فاطمه سلام الله علیها از دنیا رفت شوهرش علی علیه السلام او را شبانه دفن کرد و ابو بکر را خبر نکرد و خودش بر او نماز خواندصحيح البخاري، جلد ۵ صفحه ۱۳۹ 👈🏻 این گزارش برای عامه چنان رسواکننده بوده که شارحان مجبور شده‌اند وجوهی برای آن دست و پا کنند که به هذیان‌گویی شبیه‌تر است! برای نمونه: ❶ ابن حجر ( ۷۷۳_۸۵۲ق ) «وَلَعَلَّهُ لَمْ يُعْلِمْ أَبَا بَكْرٍ بِمَوْتِهَا لِأَنَّهُ ظَنَّ أَنَّ ذَلِكَ لَا يَخْفَى عَنْهُ! وَلَيْسَ فِي الْخَبَرِ مَا يَدُلُّ عَلَى أَنَّ أَبَا بَكْرٍ لَمْ يَعْلَمْ بِمَوْتِهَا وَلَا صَلَّى عَلَيْهَا» ⇠ترجمه: «شاید ابوبکر را از وفات فاطمه خبر نکرد چون گمان می‌کرد بر او مخفی نمی‌ماند! و این روایت دلالت ندارد که ابوبکر از مرگ فاطمه خبردار نشد و بر او نماز نخواند!!» فتح الباري، جلد ۷ صفحه ۴۹۴ ✅ بر اهل زبان مخفی نیست که هیچ معنایی جز این ندارد؛ ولی تعصب، ابن حجر را بر آن داشته تا خود را از مرتبه فهم ابتدایی جملات هم تنزّل دهد. ❷ محمد بن إسماعيل الكحلاني (م ١١٨٢ق) «يحتمل أنه لكون الدفن ليلاً، فكره علي - عليه السلام - إيقاظ أبي بكر من نومه❗️...» ⇠ترجمه: «شاید برای این بود که شبانه دفن شد و علی دوست نداشت ابوبکر را از خواب [ ناز ] بیدار کند» التحبیر، جلد ۳ صفحه ۸۶۵ ❸ أبو العباس القرطبي (٥٧٨ - ٦٥٦ ق) هم از گزارش بخاری و مسلم چنان خشمگین شده که راهی جز فرافکنی نیافته است: «وليس في الخبر ما يدل على: أن أبا بكر لم يعلم بموتها، ولا صلَّى عليها، ولا شاهد جنازتها، بل اللائق بهم، المناسب لأحوالهم حضور جنازتها، واغتنام بركتها، ولا تسمع أكاذيب الرَّافضة المبطلين، الضالين، المضلين.» المفهم، جلد ۳ صفحه ۵۶۹ ⚠️ عجب آن که در همین گزارش، یک سطر بالاتر علت به اجمال بیان شده است: «فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ...» ⇠ترجمه: «فاطمه به خاطر فدک بر ابوبکر خشمگین شد و با او قهر کرد و تا زمانی که از دنیا رفت با او سخن نگفت...» 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
⁉️ فاطمیه اول | فاطمیه دوم ⁉️ ⚠️ در نقل تاریخ شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در اسناد روایی کهن شیعه به خط کوفی صدر اسلام که بدون نقطه است، عبارتی آمده به این مضمون «عاشت بعد أبيها خمسة و سبعین يوما» یعنی: حضرت زهرا علیهاالسلام بعد از پیامبر، تنها هفتادوپنج یا نودوپنج روز زندگی کردند؛ که در این عبارت بین «خمسة و سبعین» [۱] (هفتاد‌وپنج روز) و «خمسة و تسعین» [۲] (نودوپنج روز) قابل تشخیص نیست! و به همین خاطر محدّثین شیعه هر دو برداشت را نقل کرده‌اند؛ لذا این ماهیت تاریخ است که باعث اختلاف در نقل قول و برگزاری دو فاطمیّه توسط شیعیان شده است. 📸 به تصویر ارسال شده، دقت بفرمائید 📕 منابع: [۱] الکافی جلد ۱، صفحه ۴۵۸ [۲] کفایة الأثر، صفحه ۶۵ 📌 فرمایش آیت الله شبیری حفظه الله راجع به علت برگزاری مراسمات در فاطمیه اول و فاطمیه دوم 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
☑️ عتبه بوسی مرحوم علامه شيخ مرتضی انصاری ✍🏻 شیخ عبدالله مامقانی نقل می‌کند، برایم نقل فرمود شیخ والد [ شیخ محمد حسن مامقانی ] ؛ یعنی مرحوم پدرم، که مرحوم شیخ فاضل دربندی( قدس سره )، به شیخ اعظم انصاری ( قدس سره ) گفت: فعل شما حجّت است، زمانی که قبور ائمّه را زیارت میکنید، اعتاب و درگاه آن بزرگواران را ببوسید. جناب شیخ انصاری جواب فرمودند که من حین تشرّف به زیارت حضرت اباالفضل عليه‌السلام فضلا از ائمه معصومین علیهم السلام: من عتبه و درگاه حرم آن جناب را میبوسم، آن هم به عنوان جای پای زائرین، نه به عنوان عتبه و درگاه حرم حضرت اباالفضل عليه‌السلام. 📘 إزاحة الوسوسة عن تقبيل الأعتاب المقدسة صفحه ۲۴ و ۲۵ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
⚠️ اگر امروز فدک را به ایشان می‌داد، فردا نیز می‌آمد و می‌گفت خلافت حق علی است ❶ يكى از القاب مشهور حضرت فاطمه عليهالسلام، «صدّيقه» است؛ يعنى بسيار راستگو - اگرچه خاندان رسالت، همه اهل صدق در كردار و گفتارند ،ولی تاکید بر این لقب برای ایشان ، بی‌ارتباط با ماجرای غصب فدک نیست ❷ این صدق گفتار، چنان زیبنده آن حضرت بوده که بنا به تصریح منابع فریقین حتی عایشه اعتراف میکند: «ما رَأَيْـتُ اَحَدا قَطُّ اَصْدَقَ مِنْ فاطِمَةَ غَيْرَ اَبيها» كسى را راستگوتر از فاطمه نديدم جز پدرش. ❸ ابن ابالحديد معتزلی، شارح نهج‌البلاغه، گفتگوی قابل توجهی با استادش را چنین نقل می‌کند: به علی بن فارقی گفتم: «اَکانَتْ فاطِمَهُ صادِقَةٌ؛ آیا فاطمه در ادعای مالکیت فدک راست‌گو بود؟». پاسخ داد: بلی! گفتم: پس چرا خلیفه، فدک را به او برنگرداند؟ استاد با اینکه اهل خنده و شوخی نبود، تبسمی کرد و گفت: «اگر امروز فدک را به ایشان می‌داد، فردا نیز می‌آمد و می‌گفت خلافت حق علی است، و ابوبکر هم مجبور می‌شد باز هم حرف فاطمه را بپذیرد!» 📓 شرح نهج البلاغه، ابن ابالحديد، جلد ۱۶ صفحه ۲۸۵ 📌 خلاصه ای از غصب فدک که سابقا تقدیم محضر کرده ایم [ بسیار مهم ] 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
⚠️ اطلاعیه سلام عليكم ورحمة الله عرض تسلیت بابت ايام شهادت حضرت صدیقهٔ طاهره فاطمهٔ زهراء سلام الله تعالی علیها در راستای تبیین وقایعی که در سقیفه گذشت، سابقا مطالبی با عنوان " آنچه در سقیفه گذشت... " بیان کرده ایم، إن شاء الله از فردا راجع به از جمله خالد بن وليد - مغیره بن شعبه - قنفذ و... لعنة الله عليهم، مسائلی را تقدیم محضر خواهیم کرد پیشنهاد می‌شود که فهرست مطالب " آنچه در سقیفه گذشت " و مبحث آتی را مطالعه بفرمائید ملتمس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 فضائل حضرت فاطمهٔ زهراء سلام الله علیها به نقل از عایشه بنت أبي بکر 💠⇠مقام معظم رهبری آیت الله خامنه دام‌ظله ●... عَائِشَةَ بِنْتِ طَلْحَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: مَا رَأَيْتُ مِنَ اَلنَّاسِ أَحَداً أَشْبَهَ كَلاَماً وَ حَدِيثاً بِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ فَاطِمَةَ كَانَتْ إِذَا دَخَلَتْ عَلَيْهِ رَحَّبَ بِهَا وَ قَبَّلَ يَدَيْهَا وَ أَجْلَسَهَا فِي مَجْلِسِهِ فَإِذَا دَخَلَ عَلَيْهَا قَامَتْ إِلَيْهِ فَرَحَّبَتْ بِهِ وَ قَبَّلَتْ يَدَيْهِ وَ دَخَلَتْ عَلَيْهِ فِي مَرَضِهِ فَسَارَّهَا فَبَكَتْ ثُمَّ سَارَّهَا فَضَحِكَتْ فَقُلْتُ كُنْتُ أَرَى لِهَذِهِ فَضْلاً عَلَى اَلنِّسَاءِ فَإِذَا هِيَ اِمْرَأَةٌ مِنَ اَلنِّسَاءِ بَيْنَمَا هِيَ تَبْكِي إِذْ ضَحِكَتْ فَسَأَلْتُهَا فَقَالَتْ إِذَنْ إِنِّي لَبَذِرَةٌ فَلَمَّا تُوُفِّيَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سَأَلْتُهَا فَقَالَتْ إِنَّهُ أَخْبَرَنِي أَنَّهُ يَمُوتُ فَبَكَيْتُ ثُمَّ أَخْبَرَنِي أَنِّي أَوَّلُ أَهْلِهِ لُحُوقاً بِهِ فَضَحِكْتُ. 📕 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام جلد ۴۳، صفحه ۲۵ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
خطبه فدکیه - نسخه موبایل.pdf
1.6M
📒 عنوان: متن و ترجمهٔ خطبهٔ فدکیه 💠⇠مرحوم طبرسی در کتاب احتجاج به نقل از عبدالله بن حسن نوادهٔ امام حسن مجتبی علیه السلام، از پدرانش چنین نقل می‌کند: " هنگامی که خبر غصب فدک به حضرت زهراء سلام الله علیها رسید، لباس بر تن کرده و چادر بر سر نهاد و با گروهی از زنان به سوی مسجد روانه شد و... 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥 شخصیت شناسی موافقان سقیفه ❶ ⚫️ خالد بن وليد 🖋 خالد بن وليد نقاط منفی و ضعف فراوانی دارد و در خونریزی و سفاکی شهرت داشت، جریان بنی جذیمه در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و کشتار او و جریان مالک بن نويره، حکایت از قساوت قلب شدید و خودسری اوست. الف | پاره ای از رفتار های اجتماعی خالد برای آشنایی با شخصیت و پرونده خالد به پاره ای از رفتار های اجتماعی و خشونت و خونریزی های خالد اشاره می کنیم. 🚫1. فرار از میدان جنگ ننگ عقب نشینی و فرار خالد در جنگ موته برای او کافی است. اگر آن روز خالد فرار نمی کرد، اسلام بر عظیم ترین امپراطوری دنیا چیره میشد. در حالیکه سه فرمانده دیگر تا آخر ایستاده و به شهادت رسیدند و مسلمانان حاضر به عقب نشینی نبودند، خالد به زور پرچم را از آنان گرفت و دستور عقب نشینی داد (۱) ⇠عروة بن زبیر می گوید: وقتی سپاهیان نزدیک مدینه رسیدند، پیامبر و مردم به استقبال آنان آمدند درحالی که به جای گُل، خاک بر سر آنان می پاشیدند و می گفتند: "ای فرار کنندگان در راه خدا!" ام سلمه همسر پیامبر صلی الله علیه وآله از همسر فردی به نام سلمة بن هشام که در جنگ موته بود و با دستور خالد فرار کرده بود، سوال کرد: چرا شوهرت به نماز جماعت نمی آید؟ زن گفت: روی آن را ندارد که بیرون بیاید و خجالت می کشد. هر وقت از خانه خارج می‌شود مردم فریاد می‌زنند: آیا در راه خدا فرار کرده ای؟ چاره ای ندارد جز این که دراین خانه بنشیند. (۲) ⚠️ ای خالد! چه شد که اینجا عقب نشینی کردی و فرار خفت بار را برای خود و مسلمانان پذیرفتی، اما در مخالفت با امیرالمؤمنین و صدیقهٔ طاهره سلام الله علیهما ذره ای کوتاهی نکردی ⁉️ ان شاء الله ادامه دارد... 📚 منابع: ۱. السيرة النبوية - ط دار المعرفة، جلد ۲ صفحه ۳۸۲ ۲. تاریخ طبری، ابن جریر، جلد ۲ صفحه ۳۲۳ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥 شخصیت شناسی موافقان سقیفه ❷ | قسمت قبل ⚠️نکته: به جهت طولانی بودن مطلب، این بخش تنها به محققین و کسانی که علاقه به تاریخ دارند، پیشنهاد می‌شود ⚫️ خالد بن وليد 🚫2. قتل عام بی گناهان و ماجرای بنی جذیمه چه کسی باور می‌کرد که پیامبر اکرم بتواند روزی پایتخت کفار و مشکرین را تصرف کند؟ فتح مکه و بعد هم پیشروی در هوازن و ثقیف، نه تنها جزیرة العرب بلکه کل منطقه را لرزاند و باعث شد که عده ای مسلمان شدند. طبیعی است که پیامبر صلی الله علیه وآله هیئت های سیاسی به اطراف بفرستد تا انگیزه و هدف خود را از این کار بیان کنند و غیر مسلمین را به اسلام دعوت کنند. 👈🏼 ایشان خالد بن وليد را مأمور کرد تا طایفه بنی جذیمه را به اسلام دعوت کند، ولی او رفت و ده ها نفر را به خاک و خون کشید. با این کار، حکومت اسلامی را در موقعیت سختی قرار داد. پیامبر اکرم ناچار شد هیئتی را برای عذرخواهی بفرستد و بخشی از پول هایی را که برای امور نظامی و... از چند تاجر قرض گرفته بود، بابت دیه بپردازد 📌 اصل و ریشهٔ ماجرای بنی جذیمه قبل از اسلام، تاجری در طایفه بنی جذیمه بود که برای تجارت به یمن می رفت. در یکی از آن سال ها، عده ای از قریش از جمله عَفَّان و پسرش عثمان (خلیفهٔ سوم) پدر عبدالرحمن بن عوف و زهری و شخصی به نام فاکة بن مغیره از طایفه مخزومی هم برای تجارت به یمن آمده بودند. اتفاقا شخصی که از طایفه بنی جذیمه بود، احساس کرد که مرگش نزدیک شده است. چون پول زیادی به همراه داشت به افرادی که از قریش بودند وصیت کرد که پول هایش را به ورثه اش بدهند. ورثه او در سرزمینی به نام غمیصاء، درنزدیکی مکه، بودند. شخصی از طایفه بنی جذیمه به نام خالد بن هشام ( عموی خالد بن وليد ) مطلع شد که فلانی فوت شده و پول کلانی به ورثه اش رسیده است. وی با چند نفر همدست شد و قبل از اینکه عفّان و همراهانش به غمیصاء برسند، به آنان شبیخون زدند. بین آنان درگیری صورت گرفت و در این درگیری، پدر عبدالرحمن و نیز فاکه، 👈🏼 عموی خالد از طایفه بنی مخزوم، کشته شدند. عفان و عثمان فرار کردند و جریان را به قریش خبر دادند. قریش برای انتقام حرکت کردند. وقتی خبر به بنی جذیمه رسید، فورا هیئتی را برای عذرخواهی فرستادند و از این جریان اظهار تبری کردند. آنان حاضر شدند دیه افراد کشته شده را هم بپردازند. در فاصله مذاکرات عبدالرحمن بن عوف کمین کرد و قاتل پدرش را کُشت.❗️وقتی قریش مطلع شد پیشنهاد بنی جذیمه را پذیرفت و پرونده بسته شد. (۱) ● پرونده این ماجرا بسته بود، اما کسی انتقام عموی خالد را نگرفت. وقتی پیامبر، مکه را فتح کرد، فرمود: هر خونی که دوران جاهلیت ریخته شده، زیر پاست، تمام پرونده های زمان جاهلیت مختومه است. ان شاء الله ادامه دارد... 📚 منابع: ۱. السيرة النبوية - ط دار المعرفة، جلد ۲ صفحه ۴۳۱ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ تأسّی و الگو برداری از اهل البیت علیهم السلام، یک عمل بسیار مهم و فقیهانه است 💠 استاد حامد کاشانی حفظه الله ✍🏻 تأسی آدابی دارد، یعنی هر رفتار پیامبر اعظم و یا امیرالمؤمنین سلام الله علیهما برای ما الگو نیست، اگرچه در صحت آن شکی نیست. مانند احکامی که اختصاصی به پیامبر صلی الله علیه وآله داشت... 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥 شخصیت شناسی موافقان سقیفه ❸ | قسمت قبل ⚫️ خالد بن وليد 📌 ادامهٔ اصل و ریشهٔ ماجرای بنی جذیمه عرض کردیم پرونده قريش و بنی جذیمه بسته شده بود تا اینکه رسول خدا صلی الله علیه وآله خالد را به همراه سیصد و پنجاه نفر از مهاجرین و انصار برای مأموریت تبلیغی به سرزمین غمیصاء فرستاد. ⇠ بنی جذیمه با دیدن خالد و هیئت همراهش، فورا مسلح شدند. خالد به بنی جذیمه گفت: اسلام بیاورید. آنان گفتند: ما مسلمان هستیم، مسجد ساخته ایم، از مأذنه اذان می‌گوییم و نماز جماعت می‌خوانیم. گفت: پس چرا مسلح هستید؟ گفتند: ما با بعضی از اعراب مشکل داریم و ترسیدیم از اینکه شاید گروهی که به طرف ما می آیند، دشمنان ما باشند، برای همین مسلح شدیم. خالد گفت: ما کاری با شما نداریم، اسلحه خود را کنار بگذارید.❗️ 👈🏼 یکی یکی اسلحه هایشان را انداختند. شخصی از طایفه بنی جذیمه، به نام جحدم برخاست و گفت: گول نخورید. من او را می شناسم. او خالد است. به خدا قسم! اگر شمشیر هایتان را بیندازید، شما را اسیر می کند و بعد هم گردن هایتان را می زند. عده ای گفتند: ای جحدم! آیا می خواهی خون مارا بریزی؟ مردم مسلمان شده اند و همه در امان هستند. شمشیر جحدم را گرفتند و همگی با اعتماد به حرف خالد، شمشیر هارا زمین گذاشتند (۱) ⚠️ همین که افراد قبیله بنی جذیمه اسلحه را زمین گذاشتند، خالد دستور داد که حمله کنند و همه را اسیر بگیرند. آنان را اسیر کردند و دست هایشان را بهم بستند. در اینجا مسلمانان دچار اختلاف شدند. بعضی گفتند: این ها مسجد دارند و نماز می خوانند، این کارها برای چیست؟! عده ای گفتند: آنان را امتحان میکنیم و عقایدشان را می پرسیم اگر درست گفتند رهایشان میکنیم. بعضی گفتند: ما اسیران را نزد پیامبر اکرم می بریم. وقت اذان، اسرا را برای نماز خواندن باز می‌کردند و بعد از نماز دوباره می بستند. هنگام سحر، خالد به نیروهایش گفت: هر کس سر اسیری را که همراهش است ببرد. گروهی از مسلمانان که از مهاجر و انصار بودند، زیر بار نرفتند و همین که دستور اعدام صادر شد، فورا اسیران شان را آزاد کردند. گروه دیگری که از طایفه بنی سلیم بودند، به خاطر کینه ها و دشمنی های پیشین، دستور را اجرا کردند.❗️ ● خالد از دست مهاجرین و انصار عصبانی شد. أبو اسید ساعدی گفت: ای خالد! حيا کن و از خدا بترس. به خدا قسم! ما مسلمانان را نمی کشیم. خالد گفت‌: چه کسی گفته که این هان مسلمان هستند؟ أبواسید ساعدی گفت: ما اقرار آنان را شنیدیم که گفتند ما مسلمانیم. این هم مساجدشان هست که می بینی. (۲) 🩸خلاصه خالد توجیه نشد و در این حمله ناجوان مردانه سی نفر کشته شدند. بعضی هم فرار کرده، خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آمده و قضیه را نقل کردند. پیامبر دستانش را به آسمان بلند کرد و عرض کرد‌: «خدایا! من از آنچه خالد بن وليد انجام داده است، بیزارم». سپس حضرت علی علیه السلام را احضار کرد و به ایشان مأموریت داد تا به ملاقات بنی جذیمه برود، دیه همه افرادی را که کشته شده بودند پرداخت کرده و خسارت آنان را جبران کند. (۳) ❖ بعد از آن، رسول خدا صلی الله علیه وآله پول هایی را که قرض کرده بود، به حضرت علی داد تا جبران خسارت کند. حضرت علی علیه السلام مردم را جمع کرده و از آنان عذرخواهی کرد. بعد به خانواده های مقتولین دیه داد و خسارت حمله به خانه ها، باغ ها و... را پرداخت. حتی خسارت ظرفی که سگ در آن آب می‌خورد را پرداخت. وقتی همه خسارت پرداخت شد، مقداری پول باقی ماند. حضرت فرمود: آیا چیز دیگری باقی مانده که خسارت آن پرداخت نشده باشد؟ گفتند: نه. فرمود: مقداری از پول باقی مانده، که احتیاطا آن را بین شما تقسیمن میکنم، تا اگر اتفاقی افتاده باشد که شما خبر ندارید، جبران شود. ✏️ مرحوم شیخ طوسی می نویسد: بعد از انجام مأموریت توسط حضرت علی، پیامبر اکرم صلوات الله علیهما فرمود‌: "تو مرا راضی کردی؛ خدا تو را راضی کند. ای علی! تو هدایت گر امت من هستی. سعادتمندن حقیقی کسی است که تو را دوست داشته باشد و راه تو را انتخاب کند و نگون بخت کسی است که از راه تو پیروی نکند" ( ۴) ➖ در قسمت بعد به دو سوال پاسخ خواهیم داد‌: اولا؛ دلیل واگذاری این ماموریت به خالد چه بود؟ ثانيا؛ به چه دلیل خالد بن وليد قصاص نشد!؟ ان شاء الله ادامه دارد... 📚 منابع: ۱. المغازي، للواقدی، جلد ۳ صفحه ۸۷۵ ۲. همان جلد ۳ صفحه ۸۷۷ ۳. تاریخ طبری، ابن جرير، جلد ۲ صفحه ۳۴۲ ۴. الأمالي - ط دار الثقافة، صفحه ۴۹۸ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
▪️عنوان: "الهجوم علی بیت فاطمه علیها السلام" 🖋 نگرشی در اسناد و مدارک هجوم به خانهء صدیقهء کبری سلام الله علیها از قرن اول هجری تاکنون ➖ مؤلف: عبدالزهراء مهدی ⚠️ ترجمهٔ آن متعاقبا ارسال خواهد شد 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
hojom-arabi.pdf
4.58M
📕 الهجوم علی بیت فاطمه علیها السلام [ عربی ] تعداد صفحات: ۵۲۶ تألیف: عبدالزهراء مهدی 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
hojoom-tarjome.pdf
1.17M
📕 الهجوم علی بیت فاطمه علیها السلام [ فارسی ] تعداد صفحات: ۲۵۶ تألیف: عبدالزهراء مهدی 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat