▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
🔴 مقام معظم رهبری دام ظله :
«مراد ما از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقاید اسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی - هر فرقهای عقاید خودش را دارد و خواهد داشت - میدان علمی است؛ میدان بحث فقهی است؛ میدان بحث کلامی است 👈🏻 و اختلاف عقاید فقهی و کلامی میتواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد. مراد ما از وحدت دنیای اسلام، عدم تنازع است.»
✔️ بيانات معظم له در دیدار شرکت کنندگان در همایش کنفرانس وحدت اسلامی
منبع : سایت معظم له
♦️ ۲۲ جمادی الثانی سالروز مرگ خلیفه اول است. ان شاء الله تعالی با حفظ وحدت اسلامی و احترام نسبت به برادران اهل تسنن به برخی از مَطاعِن أبوبکر بن أبي قحافه - در قالب بحثی علمی- اشاره خواهیم کرد.
🔻 🔻 🔻
⚠️ چرا بحث از مطاعن ⁉️
#مهم #باید_بدانیم
🔸 امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند :
وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي تَرَكَهُ، وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ، وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَهُ.
ترجمه : « بدانید که شما رشد و تکامل را نمی شناسید تا آنکه ( بشناسید ) و ترک کنید کسی را که آن را ترک کرده است و به عهد و میثاق کتاب چنگ نمی زنید تا آن که بشناسید کسی که آن را نقض کرده و شکسته است و به آن تمسک نمی جوئید تا بشناسید کسی را که آن را دور انداخته است.»
📔 نهج البلاغه خطبه ۱۴۷
🖍 به مقتضای این حدیث میگوئیم :
آنچه در باره خلفای سه گانه در منابع تاریخی شیعه و اهل تسنن ذکر شده نه تنها موجب خدشه در ایمان و عدالت است بلکه اثبات عدم صلاحیت آنان برای مقام خلافت است. ما در اینجا به قطره ای از اقیانوس مطاعن آنان اشاره میکنیم و باید دانست که وقوف بر همه آن ها بر ظهور مولای غریب و مظلوم ما توقف دارد، 👈🏻 تا برهمگان واضح شود که آنها چه ظلم هایی بر بشریت کردند و چقدر مردم را از چشمه های زلال و شیرین معارف آسمانی - که حاملین آن محمد و آل محمد صلي الله عليه و آله هستند - محروم نمودند و زحمات فخر انبیاء صلی الله علیه و آله را - که دعوت به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام بود - از بین بردند.
🔸امام باقر علیه السلام فرمودند :
إِنَّ عَلِيّاً(ع)آيَةٌ لِمُحَمَّدٍ وَ إِنَّ مُحَمَّداً يَدْعُو إِلَى وَلَايَةِ عَلِيٍّ ع.
ترجمه : «امیرالمؤمنین علیه السلام آیه و نشانه ای برای حضرت محمد صلي الله عليه و آله است و همانا آن حضرت به ولایت امیرالمؤمنین دعوت میکرد»
📔 نام کتاب : بصائر الدرجات نویسنده : الصفار القمي، محمد بن الحسن جلد : 1 صفحه : 72
💠 بلکه ابدا بعيد نیست که گفته شود : زحمات تمام انبیاء را هدر دادند . همانطور که امام کاظم علیه السلام فرمودند :
وَلَايَةُ عَلِيٍّ مَكْتُوبٌ فِي جَمِيعِ صُحُفِ الْأَنْبِيَاءِ وَ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً إِلَّا بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ وَ وَلَايَةِ وَصِيِّهِ عَلِيٍّ ع.
ترجمه : «ولایت علي علیه السلام در تمام کتاب های پیامبران نوشته شده است و خداوند هیچ پیامبری را نفرستاده مگر با دعوت به نبوت محمد صلي الله عليه و آله و وصی بودن علی علیه السلام.»
📔 همان
👈🏻 أيضا با توجه به برخی روایات، عدم شناخت نسبت به مخالفین، مساوی با شریک بودن با آنان در ظلم بر اهل البیت علیهم السلام میباشد. امام باقر علیه السلام فرمودند :
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ لَمْ يَعْرِفْ سُوءَ مَا أُوتِيَ إِلَيْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا نُكِبْنَا بِهِ فَهُوَ شَرِيكُ مَنْ أَبَى إِلَيْنَا فِيمَا وَلَّيْنَاهُ.❗
ترجمه : «هر كس بدى و ناروائى آنچه بسر ما آل محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم آمده است از ظلم و ستمى كه بر ما روا داشتند و حقوقى كه از ما بيغما بردند،و گرفتاريهائى كه ما بدان دچار شديم براى انجام كارى كه بعهدۀ ما بوده نفهمد،و در بارۀ اين جنايتها و خيانتها كه در حقّ ما شده است بىتفاوت باشد با مرتكب آن شريك خواهد بود.»
📔 ثواب الاعمال و عقاب الاعمال جلد ۱ صفحه ۲۳۸
✅ بنابراین خدشه در مطرح کردن چنین مسائلی با در نظر گرفتن وحدت اسلامی و احترام نسبت به اعتقادات اهل تسنن، بی وجه است.
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️
🔴 مطاعن خلیفهٔ أوَّل #مهم
⚠️ پیشنهاد مطالعه
❌ طعن اول : تخلف از لشکر اُسامة
🖋تخلف ابوبکر از سپاه اسامه به اخبار متواتر قطعی ثابت شده است، و نیز به اختبار متواتر قطعی، متخلفان از جيش [ لشکر ] او به زبان رسول خدا صلی الله علیه و آله لعن گردیدند چنان که فرمود :
🔥 لَعَنَ أللَّهُ مَن تَخَلَّفَ عَن جيشِ اُسَامَة
ترجمه : «خدا لعنت کند هر که از لشکر اُسامة سرپیچی نماید»
📕نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 30 صفحه : 428
🖍 و این مضامین در تواریخ و سِیَر و کتب معتبره خاصه و عامه ذکر شده است.
توضیح مطلب این است که : رسول خدا صلی الله علیه و آله در واپسین روز های حیات مبارک خود دستور داد لشکری آماده شود و «اُسامة بن زید» را - که در سن جوانی بود - (۱) سردار آن لشکر قرار داد و جمعی از صحابه را امر فرمود که او را همراهی کرده و از حکم او پیروی کنند و تاکید فرمود که متوجه جنگ با روم شوند. أبوبکر و عمر از جمله مامورین و از کسانی بودند که اُسامة امیر آن ها بود و باید از او تبعیت میکردند، رسول خدا صلی الله علیه و آله چندین بار هرکسی را که از لشکر اُسامة تخلف نماید، لعنت کرد.
👈🏻 أبوبکر و عمر برای غصب خلافت از لشکر اُسامة تخلف نموده و مستحق لعن رسول خدا صلی الله علیه و آله شدند و به قرائن حالیه معلوم بود که غرض آن حضرت از این دستور و نفوذ جيش أسامة و تاکید در سرعت خروج ایشان، آن بود که مدینه خالی از منافقان شود و خلافت حضرت امیرالمومنین سلام الله علیه تثبیت شود.
📝 (۱) : از عظمت و امامت امیرالمؤمنین علیه السلام آن است که : رسول خدا صلی الله علیه و آله او را در هیچ لشکری تحت فرمان کسی قرار نداد و در هر لشکری که او را می فرستاد فرمانده بود
🔻 🔻 🔻
🚫 گزارشی قابل توجه در این باره
🖋 واقدی و بلاذُری و محمد بن اسحاق و زهري و بلال بن عامر و اکثر مورخین و محدثین عامه گفته اند که ابوبکر و عمر داخل لشکر اُسامة بودند و نقل کرده اند که أسَامه به ابوبکر گفت :
وَ أُسَامَةُ بْنُ زَيْدٍ لَمْ يُبَايِعْ إِلَى أَنْ مَاتَ وَ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَمَّرَنِي عَلَيْكُمْ فَمَنْ أَمَّرَكَ عَلَيَّ يَا أَبَا بَكْرٍ⁉️
🔸ترجمه : « و اسامه بن زید با ابوبکر تا زمان مرگ خود بیعت نکردند و [ به ابوبکر و موافقين خلافت وی ] گفت : همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا امیر بر شما قرار داد ولی ای ابوبکر چه کسی تو را أمير قرار داده!؟ »
📖 نام کتاب : نهج الحق وكشف الصدق نویسنده : العلامة الحلي جلد : 1 صفحه : 276
🖍 همچنین نقل کرده اند که وقتی ابوبکر خبر خلافت خود را برای اُسَامَة فرستاد، أسَامه گفت :
ولما بعث أبو بكر إلى أسامة يخبره بخلافته ، قال : أنا ومن معي ما وليناك أمرنا ، ولم يعزلني رسول الله عنكما ، وأنت وصاحبك بغير إذني رجعتما ، وما خفي على النبي موضع ، وقد ولاني عليكما ولم يولكما ، فهم الأول أن يخلع نفسه فنهاه الثاني ، فرجع أسامة ووقف بباب المسجد وصاح : يا معاشر المسلمين! عجبا لرجل استعملني رسول الله فعزلني وتأمر علي ، انتهى كلامه.
🔸 ترجمه : «رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا بر شما امیر کرد و مرا عزل نکرد [ و همچنین ] شما را بر من امیر نکرد تا از دنیا رفت. و تو [ ای ابوبکر ] و رفیقت عُمَر، بی رخصت من برگشتید و امری بر حضرت رسول صلی الله علیه و آله مخفی نبود و مرا و شما را میشناخت، مرا بر شما امیر کرد و شما را بر من امیر نکرد. » ❗️
👈🏻 پس از این جواب منطقی و دندان شکن اُسامة، ابوبکر [ با هیاهوی ظاهری ] خواست خود را از خلافت خَلع کند، اما عُمَر نگذاشت، پس اُسامة برگشت و بر در مسجد ایستاد و فریاد زد :
«تعجب میکنم از مردی که رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا بر او امیر کرد. [ ولی آن مرد ] مرا عزل کرده و ادعای امیر بودن بر من میکند ❗️»
📕 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 30 صفحه : 432
#مطاعن_خلیفه_اول
#تخلف_از_لشکر_اُسامة
@Menhajol_velayat
#صفات_الشیعه
📌 آنها اهل رأفت و مهربانی ، علم و بردباری هستند
🔸 أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيُّ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
إِنَّ شِيعَةَ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ كَانُوا خُمْصَ الْبُطُونِ ذُبُلَ الشِّفَاهِ وَ أَهْلَ رَأْفَةٍ وَ عِلْمٍ وَ حِلْمٍ يُعْرَفُونَ بِالرَّهْبَانِيَّةِ فَأَعِينُوا عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ بِالْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ.
💠 ترجمه : «از امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه فرمود:
شيعيان على عليه السّلام، شكمهايشان لاغر و لبهايشان خشكيده بود. آنها اهل رأفت و مهربانى و علم و بردبارى بودند. اكنون نيز به زهد و بى رغبتى به دنيا شناخته مى شوند. پس با پرهيزكارى از گناه، و سعى و تلاش در كارهاى نيك، خودتان را بر آنچه به آن عقيده داريد، يارى كنيد.
📙 کتاب صفات الشیعه شیخ صدوق اعلی الله مقامه الشریف حدیث 18
@menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️
🔴 مطاعن خلیفهٔ أوَّل #مهم
❌ طعن دوم : عزل از ابلاغ آیات سورهٔ برائت
🖋 رسول خدا صلی الله علیه و آله برخی از امور را به صحابه واگذار می کردند و هیچ امری را ابوبکر تفویض ننمود مگر آیات سورهٔ برائت را برای اهل مکه! [ بله فقط ابوبکر را - بخاطر مصالحی - فرمانده قرار داد و شکست خورد و برگشت ]
و چون روانه شد، جبرئیل نازل شد و گفت : «حق تعالی می فرماید که رسالت تو را ادا نمیکند مگر تو یا کسی که از تو باشد»
📖 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 35 صفحه : 298
👈🏻 آنگاه بود که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام رفت و آیات را از ابوبکر گرفت و او را برگرداند و خود، آیات را در موسم حج برای اهل مکه خواند.
⚠️ واضح است که رسول خدا صلی الله علیه و آله کاری را بدون وحی الهی انجام نمیداد.
(۱) پس اینکه حق تعالی امر کرد که آیات را به ابوبکر بدهد و بعد از او بگیرد، حکمتی در آن ظاهر نیست به غیر آن که معلوم شود که ابوبکر صلاحیت برای هیچ امری را ندارد، چه رسد به خلافت و امارت.
کسی که صلاحیت ماموریت ابلاغ چند آیه از قرآن را ندارد، چگونه صلاحیت امری بزرگ مثل مسئله امامت و خلافت از رسول که تالي مرتبه نبوت است را داشته باشد ⁉️
📝( ۱ ) :خداوند متعال در قرآن می فرماید : وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰٓ - إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ / سورة نجم آیه ۳ - ۴.
👈🏻 طعن اول : تخلف از لشکر اُسامة
#مطاعن_خلیفه_اول
#عزل_از_ابلاغ_آیات_سورهٔ_برائت
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️
🔴 مطاعن خلیفهٔ أوَّل #مهم
❌ طعن سوم : اعتراف عُمَر به عدم صلاحیت ابوبکر
🖋 در کتب کلامی و حدیثی عامه و کتب لغت آن ها روایت کرده اند که : عُمَر در ایام خلافت خود بر منبر رفت و گفت :
اِنَّمَا کَانَتْ بَیْعَةُ اَبِی بَکْرٍ فَلْتَةً وَ تَمَّتْ، اَلاَ وَ اِنَّهَا قَدْ کَانَتْ کَذَلِکَ، وَلَکِنَّ اللَّهَ وَقَی شَرَّهَا
💠 ترجمه : «بی شک بیعت با ابوبکر کار نسنجیده بود و تمام شد. آگاه باشید که قطعا اینگونه بود و خداوند شر آن را نگه داشت»
📙 نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 8 صفحه : 168
در کتاب های مخالفین واژه «فلته» را «کار فُجْأة و ناگهانی» معنا کرده اند و بعضی هم گفته اند : «فلتة» یعنی «فتنه».
⚠️ کسی که اندک انصاف داشته باشد میداند که کلامی واضح تر از این در مذمت ابوبکر و بطلان خلافت او نمیتوان گفت. اگر عُمَر در این کلامش راست گفته است، معلوم میشود ابوبکر این قدر از اهلیت خلافت دور است که رهبری او منشأ ایجاد شر بين مسلمین است و اگر دروغ گفته است پس خود عُمَر شایسته خلافت نیست!
#مطاعن_خلیفه_اول
#اعتراف_عُمَر_به_عدم_صلاحیت_ابوبکر
@Menhajol_velayat
20.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌جلوه ای از مظلومیت امیرالمؤمنین در بین اصحاب و محبوبیت ایشان در نزد رسول الله صلی الله علیه و آله 💔
⚠️ پیشنهاد دانلود
💠 حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی
🔸 سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: كُنْتُ جَالِسًا فِي الْمَسْجِدِ أَنَا وَرَجُلَانِ، مَعِي، فَنِلْنَا مِنْ عَلَيٍّ، فَأَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَضْبَانَ، يُعْرَفُ فِي وَجْهِهِ الْغَضَبُ، فَتَعَوَّذْتُ بِاللَّهِ مِنْ غَضَبِهِ، فَقَالَ: «مَا لَكُمْ وَمَا لِي؟ مَنْ آذَى عَلِيًّا فَقَدْ آذَانِي»
📖 نام کتاب : مسند أبي يعلى الموصلي نویسنده : أبو يعلى الموصلي جلد : 2 صفحه : 109
#مظلومیت_امیرالمومنین
#فضائل_امیرالمومنین
@Menhajol_velayat
#صفات_الشیعه #مهم #باید_بدانیم
🔸قال الامامُ الرّضا عليه السلام:
«شيعَتُنا المُسَّلِمُونَ لاِمْرِنا، الْآخِذُونَ بِقَوْلِنا، الْمُخالِفُونَ لاِعْدائِنا، فَمَنْ لَمْ يَكُنْ كَذلِكَ فَلَيْسَ مِنّا»
💠 شيعيان ما كساني هستند كه:
1) تسليم امر و نهی ما باشند؛
2) گفتار ما را سرلوحه زندگی خود قرار دهند؛
3) مخالف دشمنان ما باشند.
👈🏻هر كه چنين نباشد از ما نيست.👉🏻
📔 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 65 صفحه : 167
@Menhajol_velayat
12.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ برای دقایقی تعصب بر اشخاص را کنار بگذاریم!
✳️ پاسخ استاد جعفر تبریزی ، به افاضات آقای رائفی پور
🔴 استاد رائفی پور : شوخی های اهل بیت خودش یک کتاب شده، بعضی از شوخی هاش رو اینجا نمیتونم بگم، والله نمیتونم بگم!
خانم ها نمیبودن، [ واگر ] همتون پیرمرد ۹۰ ساله بودید باز نمیتونستم بگم!...
✍🏻 از آقای رائفیپور میپرسم:
اهل البیت علیهم السلام خوشروی و اهل مزاح بودند ، یا بی ادب!؟ العیاذ بالله.
چه سخنانی میگفتند که شما روی بیان آن را ندارید؟! يعنی شما با ادب هستید که شرم میکنید و نمیگوئید، ولی آنان ....!؟ لا اله الا الله
آیا اين سخنان شما نوعی جسارت نسبت به اهل البیت علیهم السلام نیست!؟
اللهم إنا نشکو إلیک... 💔
@Menhajol_velayat
▪️بسم الله الرحمن الرحیم ▪️
- پاسخ به شبهه سنگ و قدرت خدا و مانند آن -
#مهم
🔴 کفار شبهه ای قدیمی دارند که هم اکنون نیز در ذهن عده ای از مردم جاری است که از این قرار میباشد: «آیا خدا میتواند سنگی خلق نماید که خودش نتواند آن را بلند کند؟
👈🏻 اگر بتواند چنین سنگی خلق کند، چون توانایی بلند کردن آن را ندارد، قدرتش محدود خواهد شد
👈🏻 اما اگر نتواند چنین سنگی خلق کند، باز هم قدرتش محدود خواهد شد، چون توان خلق آن سنگ را ندارد. پس در هر دو فرض، قدرتش نامحدود نیست»
شبهه فوق را میتوان در قالب های مختلف دیگری بیان کرد از جمله :
❌ «آيا خداوند مىتواند تمام اين جهان پهناور را با آنهمه كرات و كهكشانها درون تخممرغى جاى دهد بدون آنكه جهان را كوچك كند يا تخممرغ را بزرگ؟! اگر بگوئيد مىتواند قابل قبول نيست، و اگر بگوئيد نمىتواند اعتراف به عجز او كردهايد.»
❌ «آيا خداوند مىتواند موجودى را خلق كند كه قدرت معدوم كردن آن را نداشته باشد؟! هر طرف قضيه را انتخاب كنيد لازمه آن اعتراف به عجز است»
✅ پاسخ : اشتباه مستشکل، از اينجا ناشى شده كه به خاطر عدم آشنايى با مسائل فلسفی از اين حقيقت واضح غافلاند كه 👈🏻 وقتى سخن از قدرت به ميان مىآيد بايد متعلّق قدرت يك امر ممكن باشد، زيرا قدرت به محال تعلّق نمىگيرد، محال هيچ و پوچ است و هيچ و پوچ قابل تعلّق قدرت نيست.
توضيح اينكه: هنگامى كه مىگوئيم آيا خدا قادر است چنين موضوعى را ايجاد كند مفهومش اين است كه آن موضوع جزء ممكنات است، و مىخواهيم از طريق قدرت خداوند لباس وجود بر آن پوشانده شود، امّا اگر مطلبى محال است اصلًا سؤال «آيا مىتواند!؟ » درباره آن نادرست و بىمعنا است.
اين همان چيزى است كه گاهى آن تعبير مىكنند كه صورت مسأله غلط است
🔶 به عنوان مثال اگر كسى مسألهاى به اين صورت طرح كند كه ما بيست عدد پرتقال داريم و مىخواهيم در ميان چهل نفر تقسيم كنيم به طورى كه به هر كدام از آنها يك پرتقال درست برسد، در جواب گفته مىشود صورت مسأله شما غلط است.
به تعبير ديگر سؤال مزبور خود داراى نوعى تناقض است و اصلًا قابل طرح نيست، زيرا وقتى مىگوئيم بيست عدد پرتقال داريم مفهومش اين است كه چهل عدد نيست، امّا هنگامى كه مىگوئيم آنها را در ميان چهل نفر چنان تقسيم كنيد كه نصيب هركدام يك پرتقال شود معنايش اين است كه تعداد آنها چهل عدد است، نتيجه اين مىشود كه تعداد پرتقالها در عين اينكه 20 عدد است، 40 عدد مىباشد! مسلماً هيچ انسان عاقلى چنين حرفى نمىزند.
تمام مثالهايى كه در بالا ذكر شد پس از تحليل همينگونه است، يعنى سؤال داراى تضاد است و قابل طرح نيست، بنابراين نوبتى به جواب نمىرسد.
👇🏻 👇🏻 👇🏻