▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️
🔴 مطاعن خلیفهٔ أوَّل #مهم
❌ طعن سوم : اعتراف عُمَر به عدم صلاحیت ابوبکر
🖋 در کتب کلامی و حدیثی عامه و کتب لغت آن ها روایت کرده اند که : عُمَر در ایام خلافت خود بر منبر رفت و گفت :
اِنَّمَا کَانَتْ بَیْعَةُ اَبِی بَکْرٍ فَلْتَةً وَ تَمَّتْ، اَلاَ وَ اِنَّهَا قَدْ کَانَتْ کَذَلِکَ، وَلَکِنَّ اللَّهَ وَقَی شَرَّهَا
💠 ترجمه : «بی شک بیعت با ابوبکر کار نسنجیده بود و تمام شد. آگاه باشید که قطعا اینگونه بود و خداوند شر آن را نگه داشت»
📙 نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 8 صفحه : 168
در کتاب های مخالفین واژه «فلته» را «کار فُجْأة و ناگهانی» معنا کرده اند و بعضی هم گفته اند : «فلتة» یعنی «فتنه».
⚠️ کسی که اندک انصاف داشته باشد میداند که کلامی واضح تر از این در مذمت ابوبکر و بطلان خلافت او نمیتوان گفت. اگر عُمَر در این کلامش راست گفته است، معلوم میشود ابوبکر این قدر از اهلیت خلافت دور است که رهبری او منشأ ایجاد شر بين مسلمین است و اگر دروغ گفته است پس خود عُمَر شایسته خلافت نیست!
#مطاعن_خلیفه_اول
#اعتراف_عُمَر_به_عدم_صلاحیت_ابوبکر
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌جلوه ای از مظلومیت امیرالمؤمنین در بین اصحاب و محبوبیت ایشان در نزد رسول الله صلی الله علیه و آله 💔
⚠️ پیشنهاد دانلود
💠 حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی
🔸 سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: كُنْتُ جَالِسًا فِي الْمَسْجِدِ أَنَا وَرَجُلَانِ، مَعِي، فَنِلْنَا مِنْ عَلَيٍّ، فَأَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَضْبَانَ، يُعْرَفُ فِي وَجْهِهِ الْغَضَبُ، فَتَعَوَّذْتُ بِاللَّهِ مِنْ غَضَبِهِ، فَقَالَ: «مَا لَكُمْ وَمَا لِي؟ مَنْ آذَى عَلِيًّا فَقَدْ آذَانِي»
📖 نام کتاب : مسند أبي يعلى الموصلي نویسنده : أبو يعلى الموصلي جلد : 2 صفحه : 109
#مظلومیت_امیرالمومنین
#فضائل_امیرالمومنین
@Menhajol_velayat
#صفات_الشیعه #مهم #باید_بدانیم
🔸قال الامامُ الرّضا عليه السلام:
«شيعَتُنا المُسَّلِمُونَ لاِمْرِنا، الْآخِذُونَ بِقَوْلِنا، الْمُخالِفُونَ لاِعْدائِنا، فَمَنْ لَمْ يَكُنْ كَذلِكَ فَلَيْسَ مِنّا»
💠 شيعيان ما كساني هستند كه:
1) تسليم امر و نهی ما باشند؛
2) گفتار ما را سرلوحه زندگی خود قرار دهند؛
3) مخالف دشمنان ما باشند.
👈🏻هر كه چنين نباشد از ما نيست.👉🏻
📔 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 65 صفحه : 167
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ برای دقایقی تعصب بر اشخاص را کنار بگذاریم!
✳️ پاسخ استاد جعفر تبریزی ، به افاضات آقای رائفی پور
🔴 استاد رائفی پور : شوخی های اهل بیت خودش یک کتاب شده، بعضی از شوخی هاش رو اینجا نمیتونم بگم، والله نمیتونم بگم!
خانم ها نمیبودن، [ واگر ] همتون پیرمرد ۹۰ ساله بودید باز نمیتونستم بگم!...
✍🏻 از آقای رائفیپور میپرسم:
اهل البیت علیهم السلام خوشروی و اهل مزاح بودند ، یا بی ادب!؟ العیاذ بالله.
چه سخنانی میگفتند که شما روی بیان آن را ندارید؟! يعنی شما با ادب هستید که شرم میکنید و نمیگوئید، ولی آنان ....!؟ لا اله الا الله
آیا اين سخنان شما نوعی جسارت نسبت به اهل البیت علیهم السلام نیست!؟
اللهم إنا نشکو إلیک... 💔
@Menhajol_velayat
▪️بسم الله الرحمن الرحیم ▪️
- پاسخ به شبهه سنگ و قدرت خدا و مانند آن -
#مهم
🔴 کفار شبهه ای قدیمی دارند که هم اکنون نیز در ذهن عده ای از مردم جاری است که از این قرار میباشد: «آیا خدا میتواند سنگی خلق نماید که خودش نتواند آن را بلند کند؟
👈🏻 اگر بتواند چنین سنگی خلق کند، چون توانایی بلند کردن آن را ندارد، قدرتش محدود خواهد شد
👈🏻 اما اگر نتواند چنین سنگی خلق کند، باز هم قدرتش محدود خواهد شد، چون توان خلق آن سنگ را ندارد. پس در هر دو فرض، قدرتش نامحدود نیست»
شبهه فوق را میتوان در قالب های مختلف دیگری بیان کرد از جمله :
❌ «آيا خداوند مىتواند تمام اين جهان پهناور را با آنهمه كرات و كهكشانها درون تخممرغى جاى دهد بدون آنكه جهان را كوچك كند يا تخممرغ را بزرگ؟! اگر بگوئيد مىتواند قابل قبول نيست، و اگر بگوئيد نمىتواند اعتراف به عجز او كردهايد.»
❌ «آيا خداوند مىتواند موجودى را خلق كند كه قدرت معدوم كردن آن را نداشته باشد؟! هر طرف قضيه را انتخاب كنيد لازمه آن اعتراف به عجز است»
✅ پاسخ : اشتباه مستشکل، از اينجا ناشى شده كه به خاطر عدم آشنايى با مسائل فلسفی از اين حقيقت واضح غافلاند كه 👈🏻 وقتى سخن از قدرت به ميان مىآيد بايد متعلّق قدرت يك امر ممكن باشد، زيرا قدرت به محال تعلّق نمىگيرد، محال هيچ و پوچ است و هيچ و پوچ قابل تعلّق قدرت نيست.
توضيح اينكه: هنگامى كه مىگوئيم آيا خدا قادر است چنين موضوعى را ايجاد كند مفهومش اين است كه آن موضوع جزء ممكنات است، و مىخواهيم از طريق قدرت خداوند لباس وجود بر آن پوشانده شود، امّا اگر مطلبى محال است اصلًا سؤال «آيا مىتواند!؟ » درباره آن نادرست و بىمعنا است.
اين همان چيزى است كه گاهى آن تعبير مىكنند كه صورت مسأله غلط است
🔶 به عنوان مثال اگر كسى مسألهاى به اين صورت طرح كند كه ما بيست عدد پرتقال داريم و مىخواهيم در ميان چهل نفر تقسيم كنيم به طورى كه به هر كدام از آنها يك پرتقال درست برسد، در جواب گفته مىشود صورت مسأله شما غلط است.
به تعبير ديگر سؤال مزبور خود داراى نوعى تناقض است و اصلًا قابل طرح نيست، زيرا وقتى مىگوئيم بيست عدد پرتقال داريم مفهومش اين است كه چهل عدد نيست، امّا هنگامى كه مىگوئيم آنها را در ميان چهل نفر چنان تقسيم كنيد كه نصيب هركدام يك پرتقال شود معنايش اين است كه تعداد آنها چهل عدد است، نتيجه اين مىشود كه تعداد پرتقالها در عين اينكه 20 عدد است، 40 عدد مىباشد! مسلماً هيچ انسان عاقلى چنين حرفى نمىزند.
تمام مثالهايى كه در بالا ذكر شد پس از تحليل همينگونه است، يعنى سؤال داراى تضاد است و قابل طرح نيست، بنابراين نوبتى به جواب نمىرسد.
👇🏻 👇🏻 👇🏻
🖋 مثلا وقتی می گوییم : «آیا خدا می تواند چنین سنگی را بیافریند» کلمه «آفریدن» مفهومش این است که آن شی مقدور خداوند است. وقتی می گوییم : «نتواند آن سنگ را بلند کند» 👈🏻 یعنی همان سنگی که ما فرض کردیم مقدور خداوند است مقدور خداوند نباشد و در حال واحد هم مقدور باشد وهم مقدور نباشد واین تناقض است و تناقض محال است.
و امر محال متعلق قدرت خداوند متعال قرار نمیگیرد.
❌ نگوئید که اگر قدرت خداوند بر محال تعلق نگرفت نعوذ بالله نشان از عجز و نتوانی ایشان است، چون محال چیزی نیست که با عدم تعلق گرفتن قدرت خداوند بر آن موجب نقص او شود
✔️ به عبارت دیگر : خود آن سنگ قابلیت موجود شدن ندارد، نه اینکه قدرت خداوند محدودیتی داشته باشد. فلذا اگر محدودیتی هم باشد مرتبط به قابلیت اشیاء است ، نه قدرت الله تبارک و تعالی.
👈🏻 مانند قرار دادن این جهان داخل تخم مرغ که در این فرض نیز محال بودن تحقق، مربوط به ویژگی ذاتی جهان هستی و تخم مرغ است که وقوع چنین پدیده ای قابلیت و امکان ندارند، نه اینکه قدرت خداوند دارای محدودیت باشد.
⚠️ لب مطلب اينكه همين سؤال طبق يكى از روايات در محضر اميرمؤمنان على عليه السلام مطرح شد و كسى پرسيد:
« هَلْ يَقْدِرُرَبُّكَ انْ يُدْخِلَ الدُّنْيا فى بَيْضَةٍ مِنْ غَيْرِ انْ تُصَغِّرَ الدُّنْيا اوْ تُكَبَّرَ الْبَيْضَةُ»:
🔶 ترجمه : «آيا پروردگار تو مىتواند جهان را در تخممرغى جاى دهد بىآنكه دنيا كوچك شود يا تخم مرغ بزرگ»؟
و امام در پاسخ فرمود:
«انَّ اللَّهَ تَبارَكَ وَ تَعالَى لا يُنْسَبُ الَى الْعَجْزِ وَ الَّذى سَأَلْتَنى لايَكُونُ»
🔶 ترجمه : «خداوند هرگز توصيف به عجز نمىشود، امّا آنچه را تو سؤال كردى غير ممكن است.»
📕 نام کتاب : التّوحيد نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 130
✍🏻 مُتَعَلِّمِ عَاشِق
#شبهات_آتئیست
#پاسخ_به_شبهه_سنگ_و_قدرت_خداوند
@Menhajol_velayat
#صفات_الشیعه
❌ بخاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستان ما، از دجال بد ترند !
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى الْمُتَوَكِّلُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْخَزَّازِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ إِنَّ مِمَّنْ يَتَّخِذُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لَمَنْ هُوَ أَشَدُّ لَعْنَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنَ الدَّجَّالِ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِمَا ذَا قَالَ بِمُوَالاةِ أَعْدَائِنَا وَ مُعَادَاةِ أَوْلِيَائِنَا إِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ اخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ وَ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ فَلَمْ يُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ.
🔸حسن خزّاز گفت: از امام رضا عليه السّلام شنيدم كه فرمود:
بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
حسن گفت: عرض كردم: اى پسر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم به چه علّت❓
فرمود: به خاطر دوستىشان با دشمنان ما و دشمنىشان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
📚نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 8
@Menhajol_velayat
سلام علیکم و رحمة الله 🌹
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما شیعیان گرامی و محبین آل الله علیهم ❤️
🔴 ان شاء الله تعالی امروز در مبحث مطاعن خليفهٔ اول، امروز طعن چهارم رو قرار میدهیم
👈🏻با عنوان : غصب فدک👉🏻
از تمامی شما شیعیان گرامی خواستارم این بحث رو - که نسبتا مفصل تقدیم محضر میکنیم - با دقت مطالعه بفرمائید
🖋 ما جهت سهولت، مطالب رو به صورت جداگانه ارسال خواهیم کرد. التماس دعا...
👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
🔴 مطاعن خلیفهٔ أوَّل #مهم
❌ طعن چهارم : غصب فدک
🖋 ماجرای فدک تنها مسئله مِلک و زمین نیست بلکه مسئله ظلم به حضرت زهراء سلام الله علیها، تضییع حق و عدم احترام به او، بلکه مسئله اذیت و به خشم آوردن آن حضرت است و با توجه به آیات قرآن نظیر آیه «تطهیر» و حدیث متواتر «ثقلین» و «سفینه» ما شیعیان اعتقاد داریم تکذیب حضرت صدیقه کبری علیها السلام و نپذیرفتن سخن او، خود به تنهایی یکی از بزرگ ترین مطاعن برای غاصبین حق آن حضرت است!
🔍 توضیح مطلب آنکه : فدک از جمله بلاد و مناطقی بود که بدون جنگ به تصرف رسول خدا صلی الله علیه و آله در آمد؛ زیرا هنگامی که خیبر توسط حضرت امیرالمؤمنین فتح گردید، اهل فدک و سایر قراي اطراف آن، دانستند که تاب مقاومت در برابر پیامبر صلی الله علیه و آله را ندارند، لذا خودشان و اموالشان را بدون جنگ تسلیم کردند و آیات کریمهٔ قرآن نازل شد که : «چون بدون جنگ گرفته اند مال حضرت رسول است» [ حشر : ۶ ] بعد از آن، این آیه نازل شد : «وَ آتِ ذَا الْقُْربَی حَقَّهُ» ترجمه : به خویشاوندان خود حق او را بده. [ إسراء : ۲۶ ]
رسول خدا از جبرئیل پرسید که : ذَا الْقُْربَی کیست و حق او چیست؟ گفت : ذَا الْقُْربَی فاطمه است و حق او فدک است!
📝 قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا فَتَحَ عَلَى نَبِيِّهِ ص فَدَكاً وَ مَا وَالاهَا لَمْ يُوجَفْ عَلَيْهِ بِ خَيْلٍ وَ لا رِكابٍ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ ص وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ 👈🏻 فَلَمْ يَدْرِ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ هُمْ فَرَاجَعَ فِي ذَلِكَ جَبْرَئِيلَ وَ رَاجَعَ جَبْرَئِيلُ ع رَبَّهُ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنِ ادْفَعْ فَدَكاً إِلَى فَاطِمَةَ ع فَدَعَاهَا رَسُولُ اللَّهِ ص فَقَالَ لَهَا يَا فَاطِمَةُ إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنِي أَنْ أَدْفَعَ إِلَيْكِ فَدَكاً...
📕 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 543
👈🏻 همچنین بسیاری از علما و بزرگان اهل خلاف اقرار دارند فدک در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله مِلک حضرت فاطمه سلام الله علیها بوده و با عنوان عطیّه ای از جانب ایشان به حضرت فاطمه سلام الله علیها شناخته می شده است.
🔻 🔻 🔻 🔻
📛 در باره ماجرای غصب فدک _ و بلکه غیر فدک _ توسط خلفاء، روایات بسیاری در منابع شیعی و اهل خلاف نقل شده از جمله هیثمی در مجمع الزوائد می نویسد :
عَنْ عُمَرَ قَالَ: لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - جِئْتُ أَنَا وَأَبُو بَكْرٍ إِلَى عَلِيٍّ، فَقُلْنَا مَا تَقُولُ فِيمَا تَرَكَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -؟ قَالَ: نَحْنُ أَحَقُّ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -. قَالَ: فَقُلْتُ: وَالَّذِي بِخَيْبَرَ؟ قَالَ: وَالَّذِي بِخَيْبَرَ. قُلْتُ: وَالَّذِي بِفَدَكٍ؟ قَالَ: وَالَّذِي بِفَدَكٍ. فَقُلْتُ: أَمَا وَاللَّهِ حَتَّى تُحِزُّوا رِقَابَنَا بِالْمَنَاشِيرِ فَلَا.
💠 ترجمه : «عُمَر گفت : چون رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفت، من و ابوبکر پیش علی علیه السلام آمدیم و گفتیم نظرت در ماتَرَک رسول الله [ يعني آنچه حضرت باقي گذاشته است ] چیست؟ فرمود : ما سزاوار ترین اشخاص به پیامبریم. گفتم: [ حتی] آنچه از خیبر ماند؟ فرمود : آنچه از خیبر ماند. گفتم : [ حتی ] آنچه از فدک ماند؟ فرمود : آنچه از فدک ماند
👈🏻 پس گفتم :بخدا قسم ( نمیگذاریم ) حتی اینکه گردن های ما با ارّه ها ( و شمشیر ها ) پایین بیاید
📙 نام کتاب : مجمع الزوائد ومنبع الفوائد نویسنده : الهيثمي، نور الدين جلد : 9 صفحه : 40
❌ بخاري در صحيح خود و بسیاری از علمای عامه روایت کرده اند که :
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ، حَدَّثَنَا اللَّيْثُ، عَنْ، عُقَيْلٍ، عَنْ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ:... فَأَبَى أَبُو بَكْرٍ أَنْ يَدْفَعَ إِلَى فَاطِمَةَ مِنْهَا شَيْئًا، فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ، وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سِتَّةَ أَشْهُرٍ، فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا، وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا...
🔸ترجمه : «... ابوبکر از دادن فدک به فاطمه علیها السلام امتناع کرد، پس فاطمه به این خاطر بر ابو بکر خشمگین شد 🔥 و از وی دوری گزید و با او هیچ سخن نگفت، تا آنکه از دنیا رفت. 👈🏻 حضرت فاطمه سلام الله علیها پس از دنیا رفتن پیامبر صلی الله علیه و آله شش ماه زنده بود و هنگامی که از دنیا رفت، شوهرش علی علیه السلام او را در شب دفن کرد و ابو بکر را آگاه نکرد و خودش بر فاطمه نماز خواند.»
📕 نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 5 صفحه : 139
⚠️حال با این اوصاف، واقعهٔ فوق را تحلیل میکنیم
🔻 🔻 🔻 🔻
🔍 با اندک تامل و تفکر در ماجرای فدک، می توان زوایای ناپیدایی از این واقعه اسفناک را متوجه شد که به راحتی اثبات کنندهٔ بی ایمانی غاصبان فدک است، از جمله :
💠 چنان که از اخبار خاصه و عامه ظاهر میشود، حضرت امیرالمؤمنین و حضرت زهراء سلام الله علیها، ابوبکر و عمر را در این واقعه منافق و ظالم و غاصب و عاصی می دانستند «فَرَأَيْتُمَاهُ كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا، رک : نام کتاب : صحيح مسلم نویسنده : مسلم جلد : 3 صفحه : 1377 » و آن ها هم این دو بزرگوار را دروغ گو و مدعی ناحق خلافت و میراث رسول الله صلی الله علیه و میدانستند [ نعوذبالله ] و شکی نیست که یکی از دو باید بر حق باشند و دیگری باطل ❗️
جالب است بدانید علمای عامه در کتب خود به طُرُق بسیار روایت کرده اند که : پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند :
«الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ و عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ یَدُورُ مَعَه حَيثُ دَارَ» (۱)
🔸 ترجمه : «حق با علی و علي با حق است، حق دور میزند با علی هرجا که او دور میزند»
📕 احادیث « عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ»
و از سمتی واضح است که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ابوبکر راضی نشد و او را بر بطلان و ضلالت میدانست و با وی بیعت نکرد تا از دنیا رفت.
⚠️ پس هرکس به امامت ابوبکر معتقد است باید قائل شود که سیدهٔ زنان بهشتی و کسی که خداوند او را از هر رجس و پلیدی پاک گردانيده است، [ نعوذ بالله ] مدعی میراثی بوده که حق او نیست و همچنین به مرگ جاهلیت از دنیا رفته [ زیرا خاصه و عامه روایت کرده اند هر که از دنیا برود و با امامی بیعت نکند به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است ] 👈🏻 و هیچ ملحدی و زندیقی به این قول نمیتواند معتقد باشد و آن را به زبان بیاورد!
✔️ بنابراین، یا باید خلافت أبوبکر باطل باشد و در اخذ فدک، ظالم و غاصب و ستمگر بوده، و در روایت کردن حدیث ارث از رسول الله صلی الله علیه و آله، دروغ گو باشد و یا - العیاذ بالله - حضرت زهراء و امیرالمؤمنین سلام الله عليهما با وجود عصمت و طهارت و جدا نبودن از حق، مدعی ناحق باشند !
و وقتی دومی باطل باشد - که طبق برهان قطعی و روایات فراوان متفق علیه چنین است - اولی اثبات میشود که همان بطلان خلافت أبوبکر است.
#مطاعن_خلیفه_اول
#غصب_فدک
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
⚠️ تأمّلی در جایگاه و مقام والای امامت
#مهم #باید_بدانیم
💠 اهل البیت علیهم السلام هم از جهت کُنه وجود و هم از جهت مقامات الهی چنان جایگاهی منحصر به فرد را داشته که حتی انبیاء بزرگ الهی - مانند حضرت ابراهیم علیه السلام با اینکه به مقام امامت رسید - نیز قابل قیاس باایشان نیستند. در این باره اجمالا احاديثی را متذکر میشویم :
⏪ رُوِيَ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: لَوْ أُذِنَ لَنَا أَنْ نُعْلِمَ اَلنَّاسَ حَالَنَا عِنْدَ اَللَّهِ وَ مَنْزِلَتَنَا مِنْهُ لَمَا اِحْتَمَلْتُمْ. فَقَالَ لَهُ: فِي اَلْعِلْمِ؟ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اَلْعِلْمُ أَيْسَرُ مِنْ ذَلِكَ
🔸ترجمه : « مفضل بن عمر از امام صادق عليه السلام نقل کرده است که ایشان فرمود : اگر اجازه داشتیم مردم را آگاه کنیم به جایگاه و منزلت خود مان در نزد خداوند، شما تحمل و طاقت آن را نداشتید❗️. مفضل پرسید : آیا مقصود تان علم است؟ فرمودند : علم کمترین آن است»
📚 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 25 صفحه : 385
⏪ این جایگاه به گونه ای است که حتی تمنای مقامات ایشان از سوی انبیاء ، رد شده. چرا که خداوند آن مقام را فقط به آنان اختصاص داده است.
«تَلْتَمِسَانِ بِذَلكَ دَرجَةَ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ فِي فَضْلِهِم ، فَإنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلّ خَصَّهُم بِهذِهِ الدَّرَجَة دُونَ غَيْرِهِم»
📚 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 11 صفحه : 190
⏪ در روایات دیگری نیز فرموده شده : امام تک و واحد است و معادل و مثل و نظیر ندارد.
👈🏻 الْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا يُدَانِيهِ أَحَدٌ وَ لَا يُعَادِلُهُ عَالِمٌ وَ لَا يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لَا لَهُ مِثْلٌ وَ لَا نَظِيرٌ ❤️
🔹ترجمه : «امام يگانۀ روزگار خويش است. هيچكس - در مقام و منزلت- نزديك به او نيست و هيچ عالمى همتاى او نيست و كسى يافت نمىشود كه جايگزين او باشد، مانند و همتايى ندارد»
📚 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 201
👈🏻 يَلْحَقُهُ لَاحِقٌ وَ لَا يَفُوقُهُ فَائِقٌ وَ لَا يَسْبِقُهُ سَابِقٌ وَ لا يَطْمَعُ فى اِدْراكِهِ طامِعٌ
📚 نام کتاب : من لا يحضره الفقيه نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 2 صفحه : 613
[ توصیه میکنم در توضیح حدیث فوق فرمایشات آیت الله سید علی حسینی میلانی حفظه الله تعالی رو مطالعه بفرمائید : سایت معظم له ]
✔️ به جز ادله متواتری که بر افضلیت اهل البیت علیهم السلام نسبت به جميع ما سوی الله دلالت دارد، روایات متعددی نیز پیرامون نهی از قیاس با ایشان نیز وجود دارد که به جهت اختصار از ذکر آنان خود داری میکنیم.
هدف ما تنها تأمّلی دوباره راجع به این جایگاه با عظمت بود تا مبادا [ العیاذ بالله ] با سخنان نسنجیدهٔ خود، این مقام و جایگاه رو نادیده گرفته و از عظمت آن بکاهیم.
#مقام_امامت
#أفضلیت_اهل_البیت_بر_جمیع_ماسوی_الله
@Menhajol_velayat
⚠️ چگونه او را زیارت نکنم در حالیکه...
🔴 عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَمَّا أَتَى الْحِيرَةَ هَلْ لَكَ فِي قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع قُلْتُ وَ تَزُورُهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ وَ كَيْفَ لَا أَزُورُهُ وَ اللَّهُ يَزُورُهُ فِي كُلِّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ يَهْبِطُ مَعَ الْمَلَائِكَةِ إِلَيْهِ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَوْصِيَاءُ وَ مُحَمَّدٌ أَفْضَلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ نَحْنُ أَفْضَلُ الْأَوْصِيَاءِ- فَقَالَ صَفْوَانُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَتَزُورُهُ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ حَتَّى تُدْرِكَ زِيَارَةَ الرَّبِّ قَالَ نَعَمْ يَا صَفْوَانُ الْزَمْ ذَلِكَ يُكْتَبْ لَكَ زِيَارَةُ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع وَ ذَلِكَ تَفْضِيلٌ وَ ذَلِكَ تَفْضِيلٌ-
▪️ترجمه : «صفوان گويد : امام صادق علیه السلام در سفري كه به عراق داشت، از من پرسيد: آيا از قبر امام حسين عليه السلام بهره مي گيري و به زيارت آن نايل مي شوي؟
عرض كردم: فدايت شوم، شما هم اين قبر شريف را زيارت مي كنيد؟
فرمود: چگونه آن را زيارت نكنم، در حالي كه خدا و ملائكه و پيامبران - و افضل آنان كه پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله است و اوصياء كه افضلشان ما هستيم -، در هر شب جمعه آن را زيارت مي كنند⁉️
عرض كردم: آيا شما هر شب جمعه آن را زيارت مي كنيد تا به زيارت خدا نايل شده باشيد؟
فرمود: آري. اي صفوان! ملازم زيارت امام حسين عليه السلام باش تا در نامه عملت زیارت او را بنويسند كه اين تفضيل است. اين تفضيل است.
📕 نام کتاب : كامل الزيارات - ط دار المرتضوية نویسنده : ابن قولويه القمي جلد : 1 صفحه : 113
#شب_جمعة
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
🟤 امامی که "طرید و شرید" است
👈🏻 در توصيف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با دو کلمه: "الطرید و الشرید" مواجه میشویم. بعنوان نمونه شیخ کلینی و شیخ صدوق رضوان الله علیهما با سندهای خود از امام رضا علیه السلام و امام حسین علیه السلام روایت کردهاند که آن دو امام دربارهٔ حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودهاند:
«هُوَ الطَّرِيدُ الشَّرِيدُ الْمَوْتُورُ بِأَبِيهِ وَ جَدِّهِ صَاحِبُ الْغَيْبَةِ يُقَالُ مَاتَ أَوْ هَلَكَ أَيَّ وَادٍ سَلَك...»
✍🏻 او طرد شدهٔ جدا شده از مردم است و خونخواهِ پدرش و جدش است که غیبتی طولانی دارد و آنقدر طولانی میشود که دربارهاش میگویند: او مُرده یا در فلان وادی و مکان کشته شده و در محلی پنهان شده و نخواهد آمد
📚 الكافی، ط - الإسلامي، ج ١ ص ٣٢٣
📓 كمال الدين و تمام النعمة، ج ١ ص ٣١٨
🔻حال خوب است در معنای "الطرید و الشرید" دقت شود:
مرحوم ملاصالح مازندرانی در شرحِ خود بر "اصول کافی" ذیل این روایت نوشته:
«و الطريد فعيل بمعنى مفعول من الطرد بالتسكين و التحريك و هو الابعاد و الاخراج و الدفع يقال طرده السلطان اذا أخرجه عن بلده و ابعده و دفعه عن محله فهو مطرود و طريد. و الشريد فعيل بمعنى فاعل من شرد فلان اذا نفر عن الخلق و ذهب فى الارض و سار فى البلاد خوفا و فزعا فهو شارد و شريد.»
✍🏻 "طرید" بمعنای دور کردن و اخراج و پس زدن است. از همین باب است که مثلا میگویند: سلطان، فلانی را طرد کرد و او را از شهرش اخراج نمود و از آنجا دورش کرد و از محلش راندش و او مطرود و طرید شد؛ و "شرید" یعنی جداشده از مردم و کناره گیرنده از آنان و کسی که جای ثابتی ندارد و به بلاد مختلف میرود، زیراکه ترس و وحشت دارد.💔
📚 شرح الکافی، ج ٦ ص ١٩٧
🔹علامه مجلسی رحمهالله نیز به توضیح بالا اضافه میکند:
«المَوْتور: من قتل حميمه و أفرد، يقال: وترته إذا قتلت حميمه و أفردته فهو وتر موتور.»
✍🏻 "مَوْتور" کسی است که شخصی از عزیزانش را کشتهاند و تنها مانده. هنگامی که عزیزش را بکُشی و او را تنها بگذاری. پس او را وترالمَوتور گویند. (کنایه از خونخواهیِ امام عصر عجل الله فرجه الشریف درباره پدر و اجدادش علیهم السلام.)
📚 مرآة العقول، ج ٣ ص ٣٨٢
💠 محدث نوری رحمه الله در معنای «الشرید» میگوید:
«رانده شده از مردمی که آن حضرت را نشناختند و قدر وجود نعمت او را ندانستند و در مقام شکرگزاری و مقام حقش برنیامدند؛ بلکه پس از این که از دست یافتن بر او ناامید شدند، به قتل و آزار ذرّیه طاهره ایشان پرداختند و به کمک زبان و قلم، سعی بر بیرون راندن نام و یاد او، از قلوب و اذهان مردم کردند.»
📙نجم الثاقب، ص ۷۸
✨اللهم عجل لولیک الفرج✨
#مهدویت
#غربت_امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه
@fazaelvamaaref
#صفات_الشیعه
✳️ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع قَالَ : إِنَّمَا شِيعَةُ عَلِيٍّ ع اَلْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلاَيَتِنَا اَلْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا اَلْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْيَاءِ أَمْرِنَا إِنْ غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا وَ إِنْ رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا بَرَكَةٌ لِمَنْ جَاوَرُوا وَ سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا.
🔸ترجمه : « از امام محمّد باقر عليه السّلام نقل شده است كه فرمود :
جز اين نيست كه شيعيان على عليه السّلام كسانى هستند
كه در راه ولايت ما (اهل بيت) به يك ديگر بخشش میكنند،
👈🏻در راه محبّت ما با هم دوستى مینمايند ؛
👈🏻و براى زنده كردن امر ما، به ديدار يك ديگر میروند.
👈🏻اگر به خشم آيند، ظلم نمیكنند
👈🏻و اگر خرسند شوند، زياده روى نمیكنند،
👈🏻براى همسايگانشان، مايه خير و بركتند ،
👈🏻و با همنشينان خود در صلح و صفا به سر مى برند.
📖نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 13
@menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
مناظره برای احیاء حق !؟ یا اظهار فخر و قدرت نمایی ⚠️⁉️
#مهم
🔹الأمالی للصدوق فِی رِوَایَةِ یُونُسَ بْنِ ظَبْیَانَ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام فِیمَا رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله مِنْ جَوَامِعِ کَلِمَاتِهِ أَنَّهُ قَالَ: أَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ کَانَ مُحِقّاً.
🔸 راوی از امام صادق علیه السلام، و ایشان از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل میکند: پارساترین مردم کسی است که مجادله را وانهد، گرچه حق با او باشد.
✍🏻 مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه در شرح این روایت می نویسد :
المراء الجدال و یظهر من الأخبار أن المذموم منه هو ما کان الغرض فیه الغلبة و إظهار الکمال و الفخر أو التعصب و ترویج الباطل و أما ما کان لإظهار الحق و رفع الباطل و دفع الشبه عن الدین و إرشاد المضلین فهو من أعظم أرکان الدین لکن التمیز بینهما فی غایة الصعوبة و الإشکال و کثیرا ما یشتبه أحدهما بالآخر فی بادی النظر و للنفس فیه تسویلات خفیة لا یمکن التخلص منها إلا بفضله تعالی.
💠مراء بمعنای جدال و بگومگو است. آنچه از احادیث آشکار میشود این است که جدالِ مذموم، فقط جدالی است که هدف در آن، پیروزی بر طرف مقابل و اظهار کمال و فخر فروشی یا تعصب و ترویج باطل باشد، 👈🏻 اما آنچه باعث اظهار حق و بر طرف شدن باطل و دفع شبهه از دین و ارشاد گمراهان باشد، آن از بزرگترین ارکان دین است؛ ولی فرق آن دو در نهایت دشواری است و بسیاری اوقات در ابتدای امر یکی به دیگری اشتباه میشود و نفْس انسان در این مورد مشتبهات پنهانی دارد که جز به فضل پروردگار، رهایی از آن ممکن نیست.
📔 نام کتاب : بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 2 صفحه : 127
#طلب_علم
#آداب_علم_آموزی
#آداب_مناظره
#مراء_مذموم_و_ممدوح
@menhajol_velayat
🏴 فرا رسیدن سالروز وفاتِ حضرت أم کلثوم، دختر امیرالمؤمنین و فاطمهٔ زهراء سلام الله عليهم را به محضر مقدّس قطب عالم امکان، حضرت صاحبالزّمان عجّلاللهفرجهالشریف و همۀ شیعیان و محبّان آن حضرت تسلیت عرض مینمائیم.
#وفات_حضرت_ام_کلثوم
#حضرت_ام_کلثوم
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ پاسخ مختصر و دقیق به شبههٔ ازدواج خليفهٔ دوم با حضرت ام کلثوم سلام الله علیها
💠 استاد ابوالقاسمی حفظه الله تعالی
📜 عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ بُرَيْدَةَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: خَطَبَ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ فَاطِمَةَ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّهَا صَغِيرَةٌ»، فَخَطَبَهَا عَلِيٌّ فَزَوَّجَهَا مِنْهُ
📖 نام کتاب : السنن الكبرى نویسنده : النسائي جلد : 5 صفحه : 153
📖 نام کتاب : المستدرك على الصحيحين نویسنده : الحاكم، أبو عبد الله جلد : 2 صفحه : 181
#پاسخ_به_شبههٔ_ازدواج_خلیفهٔ_دوم_با_حضرت_ام_کلثوم_سلام_الله_علیها
#حضرت_ام_کلثوم
@Menhajol_velayat
#صفات_الشیعه #مهم
🔴 عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ يَرْفَعُهُ إِلَى أَحَدِهِمْ ع أَنَّهُ قَالَ : بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ صَلاَةً مِنْ بَعْضٍ وَ بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ حَجّاً مِنْ بَعْضٍ وَ بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ صَدَقَةً مِنْ بَعْضٍ وَ بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ صِيَاماً مِنْ بَعْضٍ وَ أَفْضَلُكُمْ أَفْضَلُ مَعْرِفَةً.
🔸 يكى از امامان عليهم السّلام روايت شده است كه فرمود:
بعضى از شما [دوستداران ما] نسبت به بعضى ديگر بيشتر نماز میخوانيد و بعضى نسبت به بعضى ديگر، بيشتر حجّ بجا میآوريد، و بعضى نسبت به بعضى ديگر، بيشتر صدقه میدهيد.
نيز بعضى نسبت به بعضى ديگر، بيشتر روزه میگيريد،
👈🏻 ولى با فضيلتترين شما كسى است كه معرفتاش [نسبت به ما] بيشتر باشد.❗️
📙 نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 15
@menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔱 امیرالمؤمنین آرامش قلب رسول الله صلی الله علیه و آله
⚠️ پینشهاد دانلود
▪️حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی
💠 آنَسَنِی بِهِ رَبِّی ❤️ فَسَأَلْتُ رَبِّی أَنْ لَا یَقْبِضَهُ قَبْلِی وَ سَأَلْتُهُ أَنْ یَقْبِضَهُ شَهِیداً بَعْدِی أُدْخِلْتُ الْجَنَّهَ ، ... عَلِیٌّ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِیٍّ مَنْ تَوَلَّى عَلِیّاً فَقَدْ تَوَلَّانِی حُبُّ عَلِیٍّ نِعْمَهٌ وَ اتِّبَاعُهُ فَضِیلَهٌ دَانَ بِهِ الْمَلَائِکَهُ وَ حَفَّتْ بِهِ الْجِنُّ الصَّالِحُونَ لَمْ یَمْشِ عَلَى الْأَرْضِ مَاشٍ بَعْدِی إِلَّا کَانَ هُوَ أَکْرَمَ مِنْهُ عِزّاً وَ فَخْراً وَ مِنْهَاجاً حَمَلَتْهُ الْأَرْضُ فَأَکْرَمَتْهُ لَمْ یَخْرُجْ مِنْ بَطْنِ أُنْثَى بَعْدِی أَحَدٌ کَانَ أَکْرَمَ خُرُوجاً مِنْهُ ... فَزَیَّنَ اللَّهُ بِهِ الْمَحَافِلَ وَ أَکْرَمَ بِهِ الْعَسَاکِرَ وَ أَخْصَبَ بِهِ الْبِلَادَ وَ أَعَزَّ بِهِ الْأَجْنَادَ ... إلَخ
📖 نام کتاب : الأمالي نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 58
#حب_امیرالمومنین
#فضائل_اهل_البیت_علیهم_السلام
@Menhajol_velayat
#ولادت_امام_باقر_علیه_السلام
#آداب_الشیعه #مهم
🌸 فرا رسیدن #ماه_رجب ، ماهِ نور و برکت و ماه خاصِّ خداوند و همچنین ولادت با سعادت امام باقر علیه السلام را ، بر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همچنین شیعیان گرامی و محبین آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می کنیم 🌸
✏️ مرحوم علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه میفرمایند :
💠 «به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است که حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود که : ماه رجب ماه استغفار امت من است، پس بسیار در این ماه طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را أَصَبّ میگویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته میشود، پس بسیار بگویید : أسْتَغفِرُ أللَّهُ وَ أسْئَلُهُ التَّوْبَةَ»
📔 نام کتاب : زاد المعاد - ويليه مفتاح الجنان نویسنده : العلامة محمد باقر المجلسي جلد : 1 صفحه : 12
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
بیان فضائل و اعمال شب و روزِ اول #ماه_رجب #آداب_الشیعه
✍🏻 مرحوم علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه میفرمایند :
💠 در شب اول ماه غسل، سنت است. و منقول است که : هر که در شب اول ماه رجب و شب پانزدهم و شب آخر آن غسل کند، از گناهان بیرون آید مانند روزی که از مادر متولد شده است.
🔸 و در شب اول و روز اول زیارت امام حسین علیه السلام فضیلت بسیار دارد، و در حدیث معتبر وارد شده است که : هرکه در اول رجب آن حضرت را زیارت کند بهشت او را واجب شود البته. و احیای شب اول سنت است.
🔹 و اعمال و ادعیهٔ این شب بسیار است [ مراجعه شود به مفاتيح الجنان و زاد المعاد ] و روزهٔ روز اول فضیلت بسیار دارد.
💠 از حضرت امام رضا علیه السلام منقول است که : هرکه روزه بدارد روز اول ماه رجب را از برای رغبت در ثواب خدا، بهشت او را واجب شود؛ و هرکه یک روز از وسط این ماه روزه بدارد حق تعالی شفاعت او را قبول نماید ... و هرکه یک روز از آخر این ماه روزه بدارد حق تعالی قبول کند شفاعت او را در پدر و مادر و دختر و پسر و برادر و خواهر و عمو و دایی و خالهٔ او و جميع همسایگان و آشنایان او هرچند همه مستوجب جهنم شده باشند❗️
📖 نام کتاب : زاد المعاد - ويليه مفتاح الجنان نویسنده : العلامة محمد باقر المجلسي جلد : 1 صفحه : 19
@Menhajol_velayat
#آداب_الشیعه ⚠️یادآوری
🌺 امروز، روز اوّل ماه رجب است (دفتر آیتالله سیستانی، فردا را اول ماه اعلام کرد)؛ به جهت جلب خیرات و دفع بلیّات آخرالزّمان از خود و خانوادهتان، خواندن نماز اول ماه که از امام جواد علیهالسلام روایت شده و همچنین صدقه جهت سلامتی وجود مقدّس امام زمان عجّلاللهفرجهالشریف را فراموش نکنید.
📖 نام کتاب : مصباح المتهجد نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 523
📝 کیفیت این نماز دو رکعتی ساده و پرفضیلت (که از ۲۰ دقیقه کمتر وقت شما را میگیرد) بدین صورت است که در رکعت اول پس از حمد، سی مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، سی مرتبه سوره قدر را خوانده و بعد از نماز، صدقه کنار گذاشته و دعایی را (در تصویر) میخوانیم؛ وقت آن نیز از طلوع تا غروب آفتاب روز اول ماه است.
«یارب فرج صاحب ما را برسان.» 💔
@Menhajol_velayat