#معرفی_کتاب #جنگ_جمل
📘 کتاب «الجمل» تأليف مرحوم شیخ مفید رضوان الله تعالی علیه
✓ این کتاب از معتبر ترین کتاب هایی می باشد که بيانگر وقایع تاریخیِ اولین جنگ بین مسلمانان است، جنگی که شروع آن توسط طلحه و زبیر بود و با حمایت جناب عایشه، قوت یافت.
❗️ترجمه این کتاب با عنوان «نبرد جمل» ارسال خواهد شد❗️
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
الجمل_الشيخ_المفيد_محمد_بن_النعمان.pdf
5.94M
- «الجمل» تأليف مرحوم شیخ مفید رضوان الله تعالی علیه
- زبان عربی
- ۲۳۷ صفحه
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
نبرد جمل - شیخ مفید.pdf
5.9M
#پیشنهاد_مطالعه
- «نبرد جمل» ترجمه و تحشیه کتاب «الجمل» مرحوم شیخ مفید، توسط دکتر محمود مهدوی دامغانی
- زبان فارسی
- ۲۸۳ صفحه
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#علمای_صالح
⚠️ برخورد شدید مرحوم آیت الله بروجردی با شخصی که نام ایشان را در کنار حضرت حجت عجل الله فرجه ذکر کرد❗️
🖋 مرحوم آیت الله شيخ لطف الله صافی گلپایگانی در شرح حال این فقیه وارسته نسبت به این مسأله اینطور می نویسد:
● ... به امامان عليهم السلام بسیار احترام می گذاشت و محبت داشت. یک روز در منزلشان مجلسی بود. در آن مجلس، شخصی با صدای بلند گفت: «برای سلامتی امام زمان و آیت الله بروجردی صلوات» 👈🏼 در همان حال ایشان در حیاط قدم میزد، با شتاب و ناراحتی به طرف در بیرونی آمد و با عصا محکم به در زد به طوری که آقایانی که در بیرون بودند، ترسیدند که نکند جریانی اتفاق افتاده باشد، چندین نفر به طرف در اندرونی رفتند که ببینند چه خبر است. آیت الله بروجردی گفتند: این که بود که اسم مرا در کنار نام مبارک امام زمان عليه السلام آورد؟ این مرد را بیرون کنید و دوباره به خانه راهش ندهید!
📕 فخر دوران صفحه ۱۰۳
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#باید_بدانیم #فاطمیه
📆 تاریخ شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها
⁉️فاطمیه اول | فاطمیه دوم ⁉️
❖ آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله در درس "خارج فقه" در سال ۱۳۷۴ فرمودند:
✏️ بين عوام، ايام فاطمیه و شهادت حضرت زهراعليها السلام، فاطميه اول است يعنی "سيزدهم جمادي الاول"، ولي اخيراً فاطميه دوم يعني سوم جمادي الثانيه شهرت يافته و شايد منشأ آن حاجي نوري يا شاگردان او باشند. وجهي كه برايش ذكر ميكنند، آن است كه 75 روز در نسخ مختلف كتب تاريخي، تصحيف 95 روز است و چنين تصحيفي بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امري رايج و شايع است، من به ياد ندارم كه در كتب تاريخي و اختلاف نسخهها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد، در نسخ مختلف كتب تاريخي يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه ميكنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ ميدهد، اصل اصالة عدم خطا هم جاري نيست....
● ولی علي اي حال، شهادت آن حضرت هر روزي باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابي كه وعده داده شده، به توسل به قصد رجاء اعطاء ميشود. در محاسن برقي آمده كه حضرت ميفرمايد: رواياتي كه حروريه ـ كه خوارجاند ـ نقل ميكنند، طرح نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شده باشد، چون قطعي الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد چنانچه قاعده تسامح و امثال آن اقتضا ميكند. ☜ به حسب روايات، وعده ثواب به توسل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اول و چه فاطميه دوم.
● از يكي از آقايان تبريز ـ آقاي آقا ميرزا جعفر اشراقي ـ شنيدم كه درباره علم امام ميگفت: بعضي چيزها دانستنش كمال است و بعضي از امور ندانستنش، و خداوند علم آن را از ائمه ميگرفت، مثلاً در ليلة المبيت، اگر حضرت امير ميدانست كه بواسطه خوابيدن در بستر پيامبر آسيبي به او نميرسد، كمال نبود، شرط كمال كه فدا كاري حضرت را نشان ميدهد، اين بود كه نداند و نميدانست. در چنين مواردي كه ندانستن شرط كمال است، خداوند علم را ميگرفت.
● در ليلة القدر و امثال آن، ندانستن مصلحتي داشته و ائمه نيز بيان نفرمودند، در خصوص قبر حضرت زهراعليها السلام ( و ايام شهادت آن حضرت )، مشخص نبودن مصلحتي دارد كه نشانگر مظلوميت حضرت است مثلاً آيه بيّنه بايد ثابت بماند و از بين نرود، حجرالاسود و امثال آن از آيات بينات است، يكي از آيات بينات نيز مسئله خفاء قبر حضرت زهراعليها السلام است.
درس خارج فقه معظم له، ۱۶ مهر ۱۳۷۴
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
May 11
#فاطمیه
💥 تأکیدِ امام کاظم علیه السلام بر "عصمت و شهادتِ" حضرت زهرا علیهاالسلام
▪️مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنِ الْعَمْرَكِيِّ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ أَبِي الْحَسَنِ قَالَ: إِنَّ فَاطِمَةَ صِدِّيقَةٌ شَهِيدَة.
➖ ترجمه:
امام کاظم علیه السلام فرمودند:
همانا فاطمه عليها السلام صديقهای است که بشهادت رسید.
📕 الکافی، ط_الاسلامیه جلد ۱ صفحه ۴۵۸
✍🏻 علامه مجلسی رحمهالله ضمن تصریح به صحیح بودن این روایت در شرح آن مینویسد:
▪️و الصديقة فعلية للمبالغة في الصدق والتصديق، أي كانت كثيرة التصديق لما جاء به أبوها صلىاللهعليهوآله، و كانت صادقة في جميع أقوالها مصدقة أقوالها بأفعالها، و هي معنى العصمة، و لا ريب في عصمتها صلوات الله عليها لدخولها في الذين نزلت فيهم آية التطهير بإجماع الخاصة والعامة والروايات المتواترة من الجانبين...
➖ ترجمه:
"صدیقه" برای مبالغه در صدق و تصدیق است، یعنی آن حضرت بسیار تصدیق مینمود آن معارفی را که بر پدرش رسول خدا صلی الله علیه و آله وحی میشد؛ و ایشان در تمام اقوالش راستگو بود و اقوالش با افعالش تصدیق میشد (ایمانش مستقر بود) و این دلالت بر عصمت آن حضرت دارد؛ و شکی نیست در عصمت آن حضرت، زیرا داخل در افرادی است که آیه تطهیر در شأنشان نازل شد، که خاص و عام در این مورد اجماع دارند.
📕 مرآة العقول جلد ۵ صفحه ۳۱۵
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#فاطمیه #تلنگر
🥀 چرا در حق من سستی میکنید...
🖋 قالت مولاتنا فاطمة الزهراء عليها السلام في الخطبة الفدكية
ما هذه الغميزةُ في حقّي والسِّنة عن ظُلامتي...
➖ ترجمه:
حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه می فرمایند:
چرا در حق من سستی میکنید؟
چرا در برابر ظلمی که به من شده خوابتان برده؟
📕 بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث، جلد ۲۹ صفحه ۲۲۷
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#فاطمیه
🥀 حالِ جانسوز حضرت زهرا سلام الله علیها، در روزهای آخر عمرشریفش
▪️مَا زَالَتْ بَعْدَ أَبِيهَا مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ، نَاحِلَةَ الْجِسْمِ، مُنَهَّدَةَ الرُّكْنِ بَاكِيَةَ الْعَيْن، مُحْتَرِقَةَ الْقَلْبِ، يُغْشَي عَلَيْهَا سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ وَ تَقُولُ لِوَلَدَيْهَا: أَيْنَ أَبُوكُمَا الَّذِي كَانَ يُكْرِمُكُمَا وَ يَحْمِلُكُمَا مَرَّةً بَعْدَ مَرَّةٍ؟ أَيْنَ أَبُوكُمَا الَّذِي كَانَ أَشَدَّ النَّاسِ شَفَقَةً عَلَيْكُمَا فَلا يَدَعُكُمَا تَمْشِيَانِ عَلَي الْأَرْضِ؟ وَ لا أَرَاهُ يَفْتَحُ هَذَا الْبَابَ أَبَداً وَ لا يَحْمِلُكُمَا عَلَي عَاتِقِهِ كَمَا لَمْ يَزَلْ يَفْعَلُ بِكُمَا.
🖋 ترجمه : حضرت زهراي اطهر سلام الله عليها بعد از شهادت پدر بزرگوارش دائماً سر خود را ميبست، جسمش ناتوان بود، قوّت خود را از دست داده بود، چشمانش گريان بود، قلبي سوخته داشت، ساعت به ساعت غش ميكرد 💔 و به حسنين عليهما السلام ميفرمود: پدر (يعني جدّ) شما كه شما را گرامي ميداشت و مرتّب شما را در آغوش ميگرفت، كجاست؟ كجاست آن جدّ شما كه از همه مردم بيشتر به شما مهربان بود و نمي گذاشت كه روي زمين راه برويد. ديگر نمي بينم كه جدّ شما درب خانه مرا باز نمايد و شما را به دوش خود بگيرد، در صورتي كه دائماً اين عمل را انجام ميداد.
📕 بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث، ۴۳ صفحه ۱۸۱
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت جانسوز اولین شهیدۀ راه ولایت، صدّیقه کبری، حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها به دست غاصبین خلافت را به محضر مقدّس قطب عالم امکان، حضرت صاحبالزّمان عجّلاللهفرجهالشریف و همۀ شیعیان و محبّان آن حضرت تسلیت عرض مینمائیم.
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#فاطمیه
⚠️ با حال مناسب بخوانید
وَ بَكَي أمِيرُالْمُؤمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ إذ رَأي جَنبَهَا الْمَكْسُورَة و سَادَ عَرْضَ وَجْهِهَا مِن لَطْمِ عُمَرَ 😔💔
◾️قال روقه بن عبدالله: كنت قائما علي باب دار سيد الاوصياء اميرالمومنين عليه السلام حين اشتعاله بتغسيل فاطمه عليهاالسلام، فاذا سمعته يبكي بكاء عاليا لم اعهد نظيره منه، فتعجبت منه و قلت: سبحان الله! اهكذا يصنع علي عليه السلام مع شده صبره و حلمه و سكونه؟ فلما فرغ من التغسيل خرج و دموعه تسيل من عينيه من دون انقطاع. فقلت: ما يبكيك يا اباالحسن امن فقد (فراق) الزهرا عليهاالسلام؟ فقال: لا، يا ورقه! ما يبكيني الا اثر السياط بجسمها، اسود كانه النيل فهكذا تحشر يوم القيامه و تلقي الله.
✍🏻 روقة بن عبدالله : هنگامی که امیرالمؤمنین علیه السلام مشغول غسل فاطمه اطهر بود، شنیدم که حضرت امیر بلند بلند گریه میکند و من چنان گریه ای ندیده بودم.😭 تعجب کردم که علی علیه السلام با آن صبر و حلم، اینطور گریه میکند. سپس دیدم حضرت بیرون آمد در حالی که اشک از چشمانش سرازیر بود و اشکش قطع نمیشد. به حضرت گفتم: آیا از فراق فاطمه چنین بی تاب شدید؟ فرمود: چرا چنین گریه نکنم وقتی دیدم جسم فاطمه در اثر ضرب تازیانه سیاه شده بود. او با همین حال محشور و خدا را ملاقات میکند.🥀
◾️و بكي اميرالمومنين عليه السلام حين تغسيل فاطمه عليهاالسلام اذ راي جنبها المكسوره و ساد عرض وجهها من لطم عمر، فبكي بكائا عاليا.
✍🏻 اسماء بنت عميس گوید : امیرالمؤمنین علیه السلام هنگام غسل فاطمه اطهر، وقتی پهلوی شکسته و جای سیلی عمر بر صورت زهرای مظلومه را دید، بلند بلند گریه کرد.
📜 الهجوم علی بیت فاطمه، محقق ارجمند استاد صدری، ص ۳۳۸_۳۴۰
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
پاسخ به چند شبهه فاطمی.pdf
9.73M
#معرفی_کتاب #فاطمیه
🚩 عنوان: پاسخ به چند شُبهه فاطمی
در این کتاب مختصر ارزشمند، پاسخهایی مستند به تعدادی از شبهات ساخته وهابیت خبیث پیرامون شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها داده شده است.
◾️ محقّق گرانقدر استاد نجمالدین طبسی
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
روضه مظلومیت امیرالمؤمنین علیه السلام .mp3
4.33M
#فاطمیه
🥀 روضه مظلومیت امیرالمؤمنین علیه السلام
➖ حجت الاسلام میرزا محمدی
⚠️ لطفا با حال مناسب گوش دهید
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#فاطمیه #مهم
🔥 قاتِل حضرت فاطمه سلام الله علیها ، - در منظر اهل تسنن - از قتل ایشان ثواب برده است!
🔴 ما فرض میکنیم که در مصادر اهل تسنن ده ها روایت صحیح السند وتام الدلاله در شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها بدست خلیفه دوم وجود داشته باشد ، اهل تسن چه حکمی بر آن ترتیب میدهند!؟
✔️ همـه میدانند اهل تسنن خواهند گفت «عمر مجتهد است وبابت قتل فاطمه ثواب برده است❗️» یعنی عملاً اثبات شهادت حضرت فاطمه برای آنها هیچ ثمره علمی و عملی نخواهد داشت جز اثبات یک ثواب وفضیلت برای خلیفه اول و دوم و تابعین آنان.
🔱⇣با منهج کلی اهلسنت آشنا شوید⇣🔱
✍🏻 ابن حزم مینویسد: و یقین داریم که معاویه رضی الله عنه وهمراهان او که خطا کار اند مجتهد هستند و [ با این حساب ] دارای یک أجـر هستند.
«وقطعنا أَن مُعَاوِيَة رَضِي الله عَنهُ وَمن مَعَه مخطئون مجتهدون مأجورون أجرا وَاحِدًا»
📚 نام کتاب : الفصل في الملل والأهواء والنحل نویسنده : ابن حزم جلد : 4 صفحه : 125
✍🏻 نووۍ میگوید : حق، حسن ظن به صحابه است وسکوت دربرابر آنچه بین آنها اتفاق افتاد وجنگشان را تأویل کرد وآنها مجتهد وتأویلگر هستند وقصد معصیت نداشتند وبعضی از آنها خطاکار بودند و مجتهد اگر خطا کند گناهی بر او نیست.
«وَالْحَقُّ إِحْسَانُ الظَّنِّ بِهِمْ وَالْإِمْسَاكُ عَمَّا شَجَرَ بَيْنَهُمْ وَتَأْوِيلُ قِتَالِهِمْ وَأَنَّهُمْ مُجْتَهِدُونَ مُتَأَوِّلُونَ لَمْ يَقْصِدُوا مَعْصِيَةً...وَبَعْضُهُمْ مُخْطِئًا مَعْذُورًا فِي الْخَطَأِ لِأَنَّهُ لِاجْتِهَادٍ وَالْمُجْتَهِدُ إِذَا أَخْطَأَ لَا إِثْمَ عَلَيْهِ»
📚 نام کتاب : شرح النووي على مسلم نویسنده : النووي، أبو زكريا جلد : 18 صفحه : 11
✍🏻 ابن تیمیه میگوید : اگر گناهان محقق صحابه آمرزیده شده ، چه برسد به اموری که در آنها مجتهد بودند! 👈🏻 اگر اصابت کنند دوثواب دارند واگر خطا کنند یک ثواب دارند وخطایشان آمرزیده شدند.
« فَإِذَا كَانَ هَذَا فِي الذُّنُوبِ الْمُحَقَّقَةِ فَكَيْفَ بِالْأُمُورِ الَّتِي كَانُوا فِيهَامُجْتَهِدِينَ: إنْ أَصَابُوا فَلَهُمْ أَجْرَانِ وَإِنْ أَخْطَئُوا فَلَهُمْ أَجْرٌ وَاحِدٌ وَالْخَطَأُ مَغْفُورٌ لَهُم»
📚 نام کتاب : مجموع الفتاوى نویسنده : ابن تيمية جلد : 3 صفحه : 155
✍🏻 ابن عثیمین مینویسد : کل صحابه مجتهد هستند ،کسی که درست انجام داده دو ثواب دارد وکسی که خطا کرده یک ثواب دارد
«كلهم مجتهدون، المصيب منهم له أجران، والمخطئ منهم له أجر واحد»
📚 نام کتاب : شرح رياض الصالحين نویسنده : ابن عثيمين جلد : 2 صفحه : 281
➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
💡 پس نزد اهل تسنن قتل حضرت فاطمه سلام الله علیها یک ثواب برای عمر به حساب می آید ودر صورت ثبوت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، برای اهل تسنن آن را یکی از فضایل خلیفه دوم عمر بن الخطاب به شمار مۍآورند.
👈🏻ݪذا بحث با أهل تسنن در خصوص شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از ابطال عدالت صحابه یک عمل لغو وبیفایده است.
⇣ادامــــه⇣
🔥 قاتِل حضرت فاطمه سلام الله علیها ، - در منظر اهل تسنن - از قتل ایشان ثواب برده است.
بخش دوم :
🖋 ⇠بعد از بیان فوق دانستید که هیاهویِ «یک روایت صحیح برای شهادت بیاورید» و «یک سند صحیح بیارید» یک بازی ولهو بیش نیست.
مراد مولوی های اهل تسنن از این بازی صرفاً تلف وقت ونگه داشتن عوام خود در کنج حماقت است،چون مطلوب یک سند صحیح باید ترتیب یک حکم شرعی یا افاده نفع دینی باشد،
🔺 ولی همانگونه که مشاهده کردید،اگر روایت صحیحی بر شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها برای اهل تسنن ارائه دهیم آنان 👈🏻به راحتی خواهند گفت عمر بابت قتل دختر پیامبر اجتهاد کرده ثواب برده است.
واکنش آنها همیشه یکی است👇🏻
👈🏻معاویه حجر بن عدی راکشته، #اجتهاد_کرده!
👈🏻طݪحـه عثمان را کشته، #اجتهاد_کرده!
👈🏻عایشـه جنگ راه انداخته و هزاران مسلمان را به قتل رسانده ، #اجتهاد_کرده!
👈🏻خاݪد، مالک بن نویره را کشته، #اجتهاد_کرده!
⚠️ برای آنان چه مانعۍ وجود دارد که اگر شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برای آنان ثابت شود،بگویند که عمـر اجتهاد کرده وخوب کرده حضرت را کشته ؟!
𖣐➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
⇠پس شایسته است در برخورد با این بازی های کودکانه وتطفّل بر ساحت علم،عقلانی برخورد کنیم ودقیقاً مطلوبشان از سند صحیح را بخواهیم ،
👈🏻 اگر قرار است قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها را تکفیر کنند، پس باید قبل از آن بیزارۍ خود را از منهج اهل تسنن اعلام کنند چون تا وقتی که جزء عامه هستند نمیتوانند عمر بن الخطاب را در قتل سیّدة النساء سلام الله علیها تخطئه کنند.
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#فاطمیه #جنگ_جمل
از عجایب روزگار...❗️
✍🏻 مرحوم علامه ابوالفتح کراجکی (م۴۴۹ق)، فقیه و متکلّم شیعه در قرن پنجم و از شاگردان مرحوم شیخ مفید و شیخ طوسی مینویسد:
💠 فمن عجيب الامور و طريفها: أن تخرج فاطمة الزهراء البتول سيّدة نساء العالمين، ابنة خاتم النبيّين، تندب أباها و تستغيث بامّته، و من هداهم إلى شريعته، في منع أبي بكر من ظلمها فلا يساعدها أحد، و لا يتكلّم معها بشر، مع قرب العهد برسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، و مع ما يدخل القلوب من الرّقة في مثل هذا الفعل إذا ورد من مثلها حتى تحمل الناس أنفسهم على الظلم فضلا عن غيره، 👈🏼 ثمّ تخرج عائشة بنت أبي بكر إلى البصرة تحرّض الناس على قتال أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب عليه السّلام، و قتال من معه من خيار الناس، ساعية في سفك دمه و دماء أولاده، و أهله و شيعته، فتجيبها عشرة آلاف من الناس، و يقاتلون أمامها، إلى أن هلك أكثرهم بين يديها، إنّ هذا لمن الأمر العجيب!
➖ ترجمه:
از عجایب روزگار این است که فاطمه زهراء بتول، سیدة نساء العالمین، دختر خاتم الانبیاء، بسوی پدرش گریهکنان خارج میشد و از امتّش یاری میطلبید و از کسانی که آنان را به دینش هدایت کرده بود برای دفع ظلم ابوبکر در حقّش استمداد میکرد، اما هیچکس او را یاری نکرد و پاسخش را نداد، با وجود زمان کمی که از رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله گذشته بود و اگر این عمل آن غاصبان در حقّ فرد دیگری مثل او صادر میشد، رقّت قلبی بر مردم عارض میگشت و به یاری آن مظلوم میشتافتند!
⚠️ اما دیر زمانی نگذشت که عایشه دختر ابوبکر، بسوی بصره خارج شد و مردم را به جنگ با امیرالمؤمنین علیّ بن ابیطالب علیهماالسلام و نیکانی که در اصحابش بودند تحریض و ترغیب کرد و بسوی ریختن خون او و فرزندان و خاندان و شیعیانش سوق داد، در عین حال ده هزار نفر از همین مردم ندای او را لبیک گفتند و (در جنگ جمل) در برابرش جنگیدند تا اینکه اکثرشان در مقابلش به هلاکت رسیدند! و این از امور عجیب روزگار است!
📕 التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة، صفحه ۱۲۸
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#فاطمیه
⚫️ شیخ صدوق رحمه الله:
اگر آزار دادنِ حضرت زهرا سلام الله علیها آزار به رسول خداست، پس قتل ایشان چگونه خواهد بود !!!
🔻 مرحوم شيخ صدوق در کتاب شریف "من لا يحضره الفقيه" روایت کرده است:
وَ قَدْ قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله مَنْ آذَی ذِمَّتِی فَقَدْ آذَانِی.
⇠ ترجمه:
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هرکس افرادِ در ذمه و أمان من را بیازارد، من را آزرده.
💠 سپس ایشان در شرح و توضیح روایت فوق می نویسد:
فَإِذَا کَانَ فِی إِیذَائِهِمْ إِیذَاءُ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله و سلّم فَکَیْفَ فِی قَتْلِهِمْ!؟ وَ إِنَّمَا أَرَادَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله و سلّم بِذَلِکَ فَاطِمَةَ صلی الله علیه و آله و سلّم وَ قَالَ إِذَا کَانَ مَنْ آذَی ذِمَّتِی فَقَدْ آذَانِی لِمَنْعِی مِنْ ظُلْمِهِ وَ إِیذَائِهِ فَکَیْفَ مَنْ آذَی ابْنَتِی وَ وَاحِدَتِی الَّتِی هِیَ بَضْعَةٌ مِنِّی وَ سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ أَتْبَعَ علیه السلام ذَلِکَ بِأَنْ قَالَ مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ غَاظَهَا فَقَدْ غَاظَنِی وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی.
⇠ترجمه:
اگر آزار و اذیت آنان مساوی با آزارِ رسول خدا صلی الله علیه و آله باشد، پس قتل ایشان با رسول اکرم چه خواهد کرد؟ و منظور رسول اکرم صلی الله علیه و آله از این کلام، حضرت زهرا سلام الله علیها بود. حضرت، با این کلام منع کردند از ظلم و آزار به ایشان، و خواستند بفرمایند که وقتی آزار و ظلم به دخترم اینگونه باشد، پس قتل او چگونه خواهد بود؟! حال آنکه او تنها دختر من است و پاره تن من و سَرور تمام زنان از اولین تا آخرین میباشد؛ و حضرت رسول اکرم این کلام را در راستای همان حدیث مشهور فرمودند که هرکس دخترم فاطمه را بيازارد و خشمگین کند، مرا آزرده و خشمگین کرده، و هرکس او را شاد کند، مرا شاد کرده.
📚 کتاب من لا یحضره الفقیه، ط_الاسلامیه، جلد ۴ صفحهٔ ٩٣
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#فاطمیه
فِرَاقُکِ أَعْظَمُ الْأَشْیَاءِ عِنْدِی 💔
🥀 حسنين عليهما السلام را از سینهٔ مادر برداشت و فرمود :
«فِرَاقُکِ أَعْظَمُ الْأَشْیَاءِ عِنْدِی
وَ فَقْدُکِ فَاطِمُ أَدْهَی الثُّکُولِ
سَأَبْکِی حَسْرَهً وَ أَنُوحُ شَجْواً
عَلَی خَلٍّ مَضَی أَسْنَی سَبِیلٍ
أَلَا یَا عَیْنُ جُودِی وَ أَسْعِدِینِی
فَحُزْنِی دَائِمٌ أَبْکِی خَلِیلِی»
▪️ترجمه : «فراق تو نزد من بزرگ ترین چیزها است و از دست دادن تو برایم سخت ترین مصیبت است😭
من برای حسرت و غم کسی گریه و ناله می کنم که بهترین راه مرگ را رفت
ای چشم من! با من همراهی کن که حزن من دائمی است و برای دوست خودم گریانم»
📕 بحار الأنوار - ط داراحیاء التراث، جلد ۴۳ صفحه ۱۷۹
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#فاطمیه
شروع مظلومیت امیرالمؤمنین...💔
🖋ابن ابالحدید معتزلی در کتاب "شرح نهج البلاغه" و دیگرانی نقل کرده اند:
▪️« وَ کَانَ لِعَلِيٍ وَجْهٌ فِي حَيَاةِ فَاطِمَةَ فَلَمَّا تُوُفِّيَت فَاطِمَةُ إنصَرَفَ وُجوهُ النَّاسِ عَنْهُ»
🔻ترجمه:
«برای علی علیه السلام، احترامی در حياة حضرت فاطمه سلام الله علیها [ بین مردم ] بود تا هنگامی که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از دنیا رفت... مردم از علی علیه السلام روی گردان شدند»
📕 إحقاق الحق و إزهاق الباطل،جلد ۱۰ صفحه ۴۸۴
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#علمای_صالح #فاطمیه
🖋 آیت الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
قِوام مذهب حقّهٔ شیعه فقط به دو چیز است: «تولّی و تبرّی». آنچه که این دو امر را زنده میکند،بزرگداشتِ روز شهادت صدّیقه کبریٰ(علیها السلام) است!
📕 حلقهٔ وصل رسالت و امامت؛ ص ۳۳۹-۳۴۰
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#فاطمیه #دفن_شبانه
🔥 توجیهات بیثمر اهل تسنن برای تبرئه خلیفه
❌ در صحیح بخاری روایت شده است:
«فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا، وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا»
⇠ترجمه: «وقتی فاطمه سلام الله علیها از دنیا رفت شوهرش علی علیه السلام او را شبانه دفن کرد و ابو بکر را خبر نکرد و خودش بر او نماز خواند.»
صحيح البخاري، جلد ۵ صفحه ۱۳۹
👈🏻 این گزارش برای عامه چنان رسواکننده بوده که شارحان مجبور شدهاند وجوهی برای آن دست و پا کنند که به هذیانگویی شبیهتر است! برای نمونه:
❶ ابن حجر ( ۷۷۳_۸۵۲ق )
«وَلَعَلَّهُ لَمْ يُعْلِمْ أَبَا بَكْرٍ بِمَوْتِهَا لِأَنَّهُ ظَنَّ أَنَّ ذَلِكَ لَا يَخْفَى عَنْهُ! وَلَيْسَ فِي الْخَبَرِ مَا يَدُلُّ عَلَى أَنَّ أَبَا بَكْرٍ لَمْ يَعْلَمْ بِمَوْتِهَا وَلَا صَلَّى عَلَيْهَا»
⇠ترجمه: «شاید ابوبکر را از وفات فاطمه خبر نکرد چون گمان میکرد بر او مخفی نمیماند! و این روایت دلالت ندارد که ابوبکر از مرگ فاطمه خبردار نشد و بر او نماز نخواند!!»
فتح الباري، جلد ۷ صفحه ۴۹۴
✅ بر اهل زبان مخفی نیست که هیچ معنایی جز این ندارد؛ ولی تعصب، ابن حجر را بر آن داشته تا خود را از مرتبه فهم ابتدایی جملات هم تنزّل دهد.
❷ محمد بن إسماعيل الكحلاني (م ١١٨٢ق)
«يحتمل أنه لكون الدفن ليلاً، فكره علي - عليه السلام - إيقاظ أبي بكر من نومه❗️...»
⇠ترجمه: «شاید برای این بود که شبانه دفن شد و علی دوست نداشت ابوبکر را از خواب [ ناز ] بیدار کند»
التحبیر، جلد ۳ صفحه ۸۶۵
❸ أبو العباس القرطبي (٥٧٨ - ٦٥٦ ق) هم از گزارش بخاری و مسلم چنان خشمگین شده که راهی جز فرافکنی نیافته است:
«وليس في الخبر ما يدل على: أن أبا بكر لم يعلم بموتها، ولا صلَّى عليها، ولا شاهد جنازتها، بل اللائق بهم، المناسب لأحوالهم حضور جنازتها، واغتنام بركتها، ولا تسمع أكاذيب الرَّافضة المبطلين، الضالين، المضلين.»
المفهم، جلد ۳ صفحه ۵۶۹
⚠️ عجب آن که در همین گزارش، یک سطر بالاتر علت به اجمال بیان شده است:
«فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ...»
⇠ترجمه: «فاطمه به خاطر فدک بر ابوبکر خشمگین شد و با او قهر کرد و تا زمانی که از دنیا رفت با او سخن نگفت...»
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#فاطمیه #مهم
⁉️ فاطمیه اول | فاطمیه دوم ⁉️
⚠️ در نقل تاریخ شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها در اسناد روایی کهن شیعه به خط کوفی صدر اسلام که بدون نقطه است، عبارتی آمده به این مضمون «عاشت بعد أبيها خمسة و سبعین يوما» یعنی: حضرت زهرا علیهاالسلام بعد از پیامبر، تنها هفتادوپنج یا نودوپنج روز زندگی کردند؛ که در این عبارت بین «خمسة و سبعین» [۱] (هفتادوپنج روز) و «خمسة و تسعین» [۲] (نودوپنج روز) قابل تشخیص نیست! و به همین خاطر محدّثین شیعه هر دو برداشت را نقل کردهاند؛ لذا این ماهیت تاریخ است که باعث اختلاف در نقل قول و برگزاری دو فاطمیّه توسط شیعیان شده است.
📸 به تصویر ارسال شده، دقت بفرمائید
📕 منابع:
[۱] الکافی جلد ۱، صفحه ۴۵۸
[۲] کفایة الأثر، صفحه ۶۵
📌 فرمایش آیت الله شبیری حفظه الله راجع به علت برگزاری مراسمات در فاطمیه اول و فاطمیه دوم
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat