eitaa logo
معراج اندیشه
136 دنبال‌کننده
127 عکس
43 ویدیو
52 فایل
کانال طرح معراج اندیشه دفتر مطالعه آثار استاد شهید مطهری (ره) حوزه علمیه شهیدصدوقی واحد۵ قم 📋فعالیت های کانال: معرفی طرح_ دوره های مجازی #اخبار کلاس ها #همایش ها #معرفی_کتب #صوت_برگزیده خادم شما :
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰چه شد که توانست پست خلافت را اشغال کند؟ 🔴با نيروي حق، با نيروي مردم مرتاد، حقّ طلب، حنيف و حقيقت جو که تازه با اسلام آشنا شده بودند و دلشان براي اسلام مي‌‌‌‌‌طپيد!!! 🔴وقتي عثمان بر اثر انحرافهايش در خطر کشته شدن بود، معاويه هيچ کمکي براي او نفرستاد، براي اينکه او با عثمان کار نداشت، او دنبال خودش بود. فکرهايش را کرد، ديد اگر عثمان کشته بشود مرده عثمان بيشتر به نفع اوست تا زنده او؛ لذا جاسوسهايش را فرستاد تا لباس خون آلودي، انگشت بريده‌‌‌‌‌اي از عثمان براي او ببرند. وقتي اينها را آوردند فوراً پيراهن عثمان را بر سر دروازه شام يا مسجد جامع دمشق آويزان کرد و رفت بالاي منبر شروع کرد به ريختن که ايها النّاس خليفه مظلوم پيامبر را کشتند، اين هم پيراهن خون آلود او. 🔴صداي غريو گريه مردم بلند شد. معاويه روزها از اين مردم اشک گرفت و از مظلوميت خليفه پيامبر سخن گفت و اين آيه را مي‌‌‌‌‌خواند: وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيهِ سُلْطاناً فَلا يسْرِفْ فِي الْقَتْلِ انَّهُ کانَ مَنْصُوراً. «1» و کسي که مظلوم کشته شود ما براي ولي او حق قصاص قرار داديم، امّا نبايد در کشتار زياده روي کند و همانا او پيروز است. 🔴حال اي مردم! شما مي‌‌‌‌‌گوييد ما در مقابل اين جنايت بزرگ که بر اسلام وارد شد، سکوت کنيم؟ مردم هم گفتند نه، نه، ما با جان و دل حاضريم جهاد کنيم. 🔴آنگاه مردم را جمع کرد و به جنگ با علي (عليه السّلام) آمد. پس معاويه از خودش نيرويي نداشت، از نيروي پيغمبر استفاده کرد، از نيروي قرآن استفاده کرد. (نبرد حق و باطل/۵۴)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شاخص_حق #فتنه_جدید #سال_۹۸ #هشدار #بصیرت #معراج_اندیشه #معاونت_مطالعات_راهبردی_اسلامی
✅عناوین مطرح شده در جلسه دوم تدریس کتاب استاد: 1⃣سر فصل های اصلی در علم معرفت شناسی 2⃣تقسیم علم به حضوری و حصولی،حقیقت علم حضوری از دیدگاه جناب بوعلی و صدرا و علامه طباطبایی ۱ @meraj_andishe1
📌📌📌📌ضرورت بحث از معرفت شناسی(آموزش فلسفه استاد مصباح یزدی جلد اول) 🔶براي انسان به عنوان يک موجود آگاه که فعاليت‌هايش از آگاهي نشئت مي‌گيرد، يک سلسله مسائل بنيادي مطرح است که تغافل و شانه خالي کردن از تلاش براي يافتن پاسخ‌هاي صحيح آنها، او را از مرز انسانيت خارج کرده، به چارپايان ملحق مي‌سازد، و باقي‌ماندن در حال شک و دودلي علاوه بر اينکه وجدان حقيقت‌جويش را خرسند نمي‌کند و نگراني از مسئوليت محتمل را رفع نمي‌نمايد، وي را موجودي ايستا و بي‌تحرک و احياناً خطرناک به‌بار مي‌آورد، چنان‌که راه‌حل‌هاي غلط و انحرافي مانند ماديگري و پوچ‌انگاري نيز نمي‌توانند آرامش رواني و خوشبختي اجتماعي را فراهم کنند، و ريشه‌اي‌ترين عامل مفاسد فردي و اجتماعي را بايد در کژبيني‌ها و کژانديشي‌ها جست‌وجو کرد. 🔶 پس چاره‌اي جز اين نيست که با عزمي راسخ و سستي‌ناپذير به بررسي اين مسائل بپردازيم، و از هيچ کوششي در اين راه دريغ نورزيم، تا هم پايه‌هاي زندگي انساني خود را استوار سازيم و هم ديگران را در اين راه ياري دهيم، و از نفوذ انديشه‌هاي نادرست و رواج مکتب‌هاي منحرف در جامعه خويش جلوگيري کنيم. 🔶اکنون که ضرورت تلاش عقلاني و فلسفي کاملاً روشن شده و جاي هيچ‌گونه شک و ترديد و وسوسه‌اي نسبت به آن باقي نمانده و بر سير و سلوک در اين مسيرِ ضروري و اجتناب‌ناپذير عزم کرده‌ايم، در نخستين گام با اين سؤال مواجه مي‌شويم که آيا عقل بشر توان حل اين مسائل را دارد؟
معرفت شناسی استاد حبیب پور.pdf
642.9K
📌📌📌تقریر مباحث مطرح شده در دو جلسه ی اول درس استاد 📋📋📋تهیه و تنظیم:طلبه ی ارجمند حمید ثناگو
🔰قابل توجه طلاب محترم ✅امشب دوره معراج اندیشه رأس ساعت ۱۸:۱۵ برگزار می گردد. 🔴تذکر۱:طلاب محترم کتاب های تدریسی را همراه داشته باشند. 🔴تذکر۲:گزارش مطالعات و تقریر کلاسها را در دفترچه معراج اندیشه مرقوم بفرمایید. معاونت مطالعات راهبردی
وظیفه حوزه ها در مقابل نظام اسلامی محقق نشده است! اگر که امروز در کشور ما و بلکه در عالم تشیع، مادر و محور حوزه‌های علمیه است و در درجه‌ی بعد بقیه‌ی حوزه‌ها، تنقیح و تبیین مقررات و احکام و معارف اسلامی را - که نظام با آنها حرکت خواهد کرد - به عهده نگیرند، چه کسی باید به عهده بگیرد؟ حوزه‌ها بایستی این مسؤولیت را احساس بکنند. حوزه، تاکنون این مسؤولیت را به صورت مستقیم برعهده نگرفته است. من، این نکته را به صورت صریح عرض میکنم. غیرمستقیم به عهده گرفته است؛ ولی مستقیم نه. در حوزه‌ها کسانی هستند که کار و تلاش میکنند و از لحاظ فکری، مشکلات و گرههای را با مباحث خود باز میکنند. کسانی از حوزه‌ها متخرج شده‌اند و به سراسر کشور یا در داخل تشکیلات گوناگون نظام رفته‌اند و کار میکنند؛ اما حوزه - به ماهی حوزه - هنوز تنظیم و مقررات اسلامی و اسلام و عمومییی را که ما میخواهیم ملت داشته باشند و متکی به مدارک قطعی شرع باشد و دیگر جای بحث و لَیت و لعلّ ولِمَ و بِمَ نداشته باشد، متکفل نشده و الگوی را ارایه نداده است. هی به ما میگویند: الگوی زندگی اسلامی را بدهید. چه کسی باید این کار را بکند؟ طبیعی است که حوزه باید در این جهت گام بردارد. ۶۸/۰۹/۰۷
بسم الله الرحمن الرحیم 📌📌📌تقریر جلسه ی سوم و چهارم استاد حبیب پور بدلیل ارتباط زیاد این دو جلسه با هم قرار داده شده است. 🔶🔶🔶ضمنا تقریر بحث اصالت وجود و ماهیت ،تکمله ی تقریر جلسه ی سوم و چهارم است که در بالا قرار داده شده است.لذا با هم مطالعه شود.
🔶🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶🔶 📌📌طلاب عزیزی که متمایل به استفاده از صوتها و تقاریر دروس طرح شهید مطهری هستند،میتوانند با وارد نمودن نام استاد یا کتاب مورد نظر در قسمت"جست و جو" به بانک صوت و تقاریر دسترسی پیدا کنند.
🔰قابل توجه طلاب محترم ✅دوره معراج اندیشه فردا یکشنبه رأس ساعت ۱۸:۱۵ برگزار می گردد. 🔴تذکر۱:طلاب محترم کتاب های تدریسی را همراه داشته باشند. 🔴تذکر۲:گزارش مطالعات و تقریر کلاسها را در دفترچه معراج اندیشه مرقوم بفرمایید. 🔴تذکر۳: سه جلسه غیبت در کلاس بمنزله حذف از دوره است.
#حدیث_ولایت ✅در همان روزگار هم افکار شهید مطهری جایگاه امنی بود برای جوان های طالب و عاشق فکر اسلامی که در زیر بمباران شدید تفکرات بیگانه قرار می گرفتند. ✅مارکسیست ها یک طور، غربگراها یک طور؛ هم در دانشگاه ها وجود داشت، هم در محیط بیرون از دانشگاه ها، و هم حتی در حوزه های علمیّه. ✅شهید مطهری یک سنگر و یک مأمن برای این افراد شد تا بتوانند خود را زیر سایۀ این تفکر عمیق و مستحکم، حفظ کنند؛ هم دین خود را حفظ کنند، هم بتوانند دفاع کنند و حرف نو داشته داشته باشند. #طلبه_طراز_عصر_انقلاب #حوزه_انقلابی #شاخص #دوره_معراج_اندیشه #معاونت_مطالعات_راهبردی_اسلامی
🔰تسلط بر نفس 💠اولین درجه ربوبیت در توضیح روایت« یا فُضَیلُ اَلْعُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبِیَّةُ» 🔴اوّلین درجه ی ربوبیّت و خداوندگاری كه در نتیجه ی عبودیت پیدا می شود این است كه انسان ربّ و مالك نفس خودش می شود، تسلط بر نفس خودش پیدا می كند. 🔴یكی از بیچارگیهای ما كه كاملاً احساس می كنیم این است: زمام نفس خودمان دراختیار ما نیست، اختیار خودمان را نداریم؛ اختیار زبان خودمان را نداریم، اختیار شهوات خودمان را نداریم، اختیار شكم خودمان را نداریم، اختیار دامن خودمان را نداریم، اختیار چشم خودمان را نداریم، اختیار گوش خودمان را نداریم، اختیار دست خودمان را نداریم، اختیار پای خودمان را نداریم؛ و این نهایت بدبختی است. ما می رویم در این خیابانها ولی این چشم دراختیار ما نیست، ما در اختیار این چشم هستیم؛ یعنی این ما هستیم كه این چشم دلش می خواهد چشم چرانی كند، دلش می خواهد به نوامیس مردم نظر شهوت بكند.ما مالك زبان خودمان نیستیم، اختیار زبان خودمان را نداریم. وقتی كه گرم می شویم به حرف زدن، به اصطلاح چانه مان گرم می شود، نمی فهمیم كه چه می گوییم. مجلس گُل انداخته، حالا كه مجلس گل انداخته است نه راز خودمان را می توانیم نگه داریم نه راز مردم را؛ نمی توانیم عیب پوش مردم باشیم، نمی توانیم از مردم غیبت نكنیم... اختیار گوش خودمان را نداریم. هرچه كه گوشمان از آن خوشش بیاید، مثلاً از غیبت خوشش می آید ما هم تسلیم هستیم، از لهو و لعب خوشش می آید ما هم تسلیمش هستیم. اختیار دستمان را نداریم. اختیار پای خودمان را نداریم. 🔴اختیار غضب خودمان را نداریم. می گوییم (خود من یكی از آن اشخاص هستم) آقا دیگر عصبانی شدم، هرچه به دهانم آمد گفتم. عصبانی شدم یعنی چه؟ ! عصبانی شدم یعنی من یك آدمی هستم كه مالك نفس خودم نیستم، همین قدر كه عصبانی شدم اختیار من دیگر دست اوست، هرچه كه به دهانم می آید چون عصبانی هستم می گویم. آن دیگری مالك شهوت خودش نیست. 🔴آیا نباید انسان مالك نفس خودش باشد؟ اصلاً تا ما مالك نفس خودمان نباشیم آیا می توانیم مسلمان باشیم؟ نه، مسلمان باید مالك نفس خودش باشد. 📌(کتاب آزادی معنوی)
🔰قابل توجه طلاب محترم بمناسبت شهادت ام الائمه صدیقه طاهره  حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» کلاسهای این هفته دوره برگزار نمی گردد. طلاب محترم توجه داشته باشند که قالب خود را بروز رسانی کنید و در قید بفرمایید.
🔰مقام حضرت زهرا سلام الله علیها 🔴وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) یکی از درخشان ترین چهره های والای انسانی و نمونه کامل خلقت پروردگار در قالب زن می باشد، پیروی و تاسی به چنین شاهکار آفرینش در بر گیرنده سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت است. 🔴حضرت زهرا(س) از نظر زندگی مادی؛ بشری چون دیگران است، اما از جنبه معنوی؛ به آنجا رسید که شناخت تمامی ابعاد شخصیتی آن حضرت بسی دشوار و دستیابی به همه جوانب آن مشکل بسیار است. 🔴مقامی که آن بزرگوار در اثر بندگی خدا و شناخت و معرفت حضرت حق به دست آورد؛ مقامی بس بزرگ و فضایل او بی شمار است و همین حقیقت است که امام صادق(ع) فرمود: « فاطمه همان شب قدر است، هر کسی فاطمه را آن چنان که باید بشناسد، به حقیقت شب قدر را درک کرده است. علت نامگذاری آن حضرت به «فاطمه» آن است که خلایق از کنه معرفت وی بریده شدند.» (بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۶۵)