در کشور ما کارها بیشتر مبتنی بر امکانات است تا نیرویانسانی و به آدمها توجهی نمیشود و هرجا که بیشتر امکانات باشد، صنعت هم حضور دارد...
در صنعت ما، نیرویانسانی نهایتا یک اپراتور یا تکنسین است که آموزش داده میشود و پشتدستگاه، کارش را انجام میدهد...
مسئله دانشبنیان که آقا مطرح کردند پدیدارشدن انسان در کار و صنعت است و شما در دانشبنیان منتظر کسی هستی که بیاید و یک مسیری را باز کند و پیش برود...
حجتالاسلاموالمسلمین نجاتبخش
@merat_14
محفل روضهسیدالشهداء علیهالسلام، محلی نبوده که در آن نقشهای برای پیمودنراه پیدا شود بلکه محلی بوده که در آن فهم و رازی درک میشده که هرکسی راه خود را پیدا میکرده. و به همین جهت یک سیاستی پیدا میشده که خارج از محاسبه محاسبهپذیران بوده است...
حجتالاسلاموالمسلمین نجاتبخش
@merat_14
به برکت این انتخابات و شهادت آیتاللهرئیسی، شاید روضههای ما امسال معنایِدیگری پیدا کند. روضه باید با همان اضطراری که راهی را میخواهد پیدا کند، پیش بیاید. میخواهیم چکار کنیم و چه راهی را در پیش داریم؟...
آیا با چهارتا تحلیلذهنی میخواهیم تکلیفمان را مشخص کنیم؟... یا منتظر یک راهی هستیم و یک نحوه حضورِمؤثری را طلب میکنیم؟...
سال92 چهراهی را شهیدحججی طی میکند؟... او تلاش میکرده که یک نحوهحضوری را پیدا بکند... انگار او به دنبال یکحضوری میگردد... اینکه کجا میتوانم بایستم که خطری که دارد پیش میآید دفع بشود...
حجتالاسلاموالمسلمین نجاتبخش
@merat_14
هدایت شده از مخبت
این دورهمنشستن ما در روضه، روزنه امیدی است برای فکرکردن به اینکه آیا واقعا یکراهی پیدا میشود؟... و یک کاری از ما برمیآید یا نه؟...
روضه یک سنتی نیست که هرساله میخواهیم برگزار کنیم. باید واقعا بنای هیئتداری ما در وضعیتِموجود باشد، نه اینکه فقط گزارشی از کارهای خوب و اشتباه بدهیم و یک تحلیلی هم بکنیم. در اینصورت آخرش چه میخواهد پیش بیاید؟...
آیا واقعا در نسبت با آنچه که در انقلاب پیش میآید یک کاری از دست ما برمیآید یا نه؟... یک شهیدحججی یکتنه به جایی رسیده که میتواند یکجایی از تاریخ بایستد...
حجتالاسلاموالمسلمین نجاتبخش
@merat_14
خیلی کارها را میتوان بیپروا انجام داد اما کاری پیش نمیرود... همه منتظر هستند تا این دولت پایش را جایی کج گذاشت، چیزی بگویند. بسیار خوب، آخرش چه میشود؟...
این حرفها فقط راضیکردنخودمان است و اثبات اینکه ما انقلابی هستیم، فایدهای ندارد. آن مسائلی که کفِمیدان پیدا میشود یا اشتباهاتی که پیش میآید، آخرش برای اینها ما چهکاری میخواهیم انجامدهیم؟...
حجتالاسلاموالمسلمین نجاتبخش
@merat_14
چهکسی میتواند استخاره بگیرد؟...
کسی میتواند استخاره بگیرد که جایگاه آیاتِقرآن را در سورهها بداند...
حضرت استادطاهرزاده
@merat_14
اسرار روضه...
ما در روضه، متوجه میشویم که انگار هنوز وجودی که باید داشتهباشیم برایاینکه خود را از لشکر عمرسعد جدا کنیم، نداریم...
اینجا به جایاینکه به اعمالِخوبمان نگاه کنیم و با آنها خوش باشیم، به وجودمان نگاه میکنیم و متوجه میشویم که وجودمان یک گناهی است که اگر از آن توبه نکنیم، نمیتوانیم راهی را پیش برویم...
حجتالاسلاموالمسلمین نجاتبخش
@merat_14
در نفاق، ظاهر با شماست اما قلبها، علیه شماست اما در کربلا، چهصحنهای وجود دارد که قلبها با سیدالشهداء است ولی شمشیرها علیه اوست؟... این همان بیتاریخی یا بیوجودی است...
بیتاریخی یعنی در برابر امامحسین علیهالسلام کسانیکه عهدی ندارند، میایستند. اینجاست که وقتی به کربلا نگاه میکنیم، متوجه این خواهیمشد که مسئله، بالاتر از دوستداشتنِ امامحسین علیهالسلام است...
حجتالاسلاموالمسلمین نجاتبخش
@merat_14
ما از کربلا چه چیزی پیدا میکنیم؟...
هرچقدر هم زبانِآتشینِانقلابی داشتهباشیم و نتوانیم راهی را نشان بدهیم چه فایدهای دارد؟...
اگر زبانِنرمی داشتهباشیم ولی یک بودنِشدیدی در انقلاب داشتهباشیم مثل شهیدحججی یا حاجقاسم یا حتی دولت شهیدرئیسی اینها یک سیری بودهاند که خارج از تحلیل ما انقلابیها بود...
زمانی که گمان میکردیم مردم از انقلاب بریدند و آمریکا هرکاری را میتواند بکند، دقیقا با شهادت شهیدحججی و حاجقاسم و آیتاللهرئیسی چه اتفاقی افتاد؟...
حجتالاسلاموالمسلمین نجاتبخش
@merat_14
تمام مکافاتِانسان، از جایی شروع میشود که خود را در انتظار چیزی قرار میدهد که دوستدارد همانچیز اتفاق بیفتد...
دقیقاً همین جاست که خداوند از معادلاتِزندگی و آیندهِانسان خود را خارج میکند و تمامِامور را به خودِ انسان واگذار میکند، چون دیگر خداوند فقط ابزاری برای رسیدن به اهدافِانسان میشود.
اما...
اگر انسان خود را در انتظارِچیزی قرار بدهد که خداوند قرار است برای او به صحنه بیاورد و به تصویر بکشد، اینجاست که خدا به صحنهِزندگی انسان وارد میشود و مستقیماً، امور او را پیش میبرد...
@merat_14
حاجقاسم میگوید ما در یک مسیری هستیم که هیچ بنبستی ندارد این یعنی آن حوادث و اتفاقاتی که میافتد و شهادتی که در این مسیر، رقم میخورد، جزئی از این مسیر است و مانع، محسوب نمیشود... اینجا حاجقاسم خود را در یکافقی حاضر میکند که هیچمانعی در آن وجود ندارد...
حجتالاسلاموالمسلمین نجاتبخش
@merat_14
با معنایی از دینداری مواجهیم که نسبتی با زندگی ندارد و شاید حتی بهظاهر در مقابلِزندگی است و حیاتی به انسان نمیدهد
و در واقع مجموعهای از تکالیف و مناسکِمختلفی است که آدمی در آن به امید رسیدن به یک بهشت آسمانیست اما در زندگیِکنونیِخودش، سهم و درکی از آن بهشت را ندارد.
افرادی که خود را در هالهای از تقدس گذاشتند و در آرزویِآمدن یک بهشتی، روزگار میگذرانند...
حجتالاسلاموالمسلمین نجاتبخش
@merat_14
انسانِ آخرالزمانی، انسانی است که از سیطره اندیشههایِمعمولی که امکانِتردید در آنها هست، رهایی یافته تا با اصلترین اصلها روبهرو شود که آن انسانیتِکامل است...
انسانیتی که بالاتر از آن ممکن نیست و این یعنی نظر به اولیایالهی در نمادهایی همچون علی«علیهالسلام»
لازمه چنینحضوری، عبور از هرچیزی است که در آن توهّماتِساختهِذهنِپنهان است، حضوری که مانع میشود تا انسان در گردابنومیدی و انکار غرق شود...
حضوری که این روزها میتوان در حرکتِاربعینی آن را تجربه کرد و از آن به بعد با آنحضور در همهزندگی بهسر برد، در عین همراهی با مردمِغزه...
حضرت استادطاهرزاده
@merat_14
1.68M
نظرصریحِرهبرِانقلاب دربارهِقانون...
قانونشکنیهای آقایقالیباف...
رأیآوریِوزرایی که انتخابات را مهندسیشده دانستند...
رأیآوریِوزرایی که فتنه زن، زندگی، آزادی را جنبشمردمی دانستند...
رأیآوریِوزرایی که هنوز حامی جریانِفتنه هستند...
مجلسی که هرهفته وزرایِ شهیدرئیسی را به مجلس میکشاند...
مجلسی که پنجوزیر و معاون شهیدرئیسی را مجبور به استعفا کردند، به کابینهپزشکیان رأی دادند...
@merat_14