الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
همکار فرهیخته و ارجمند جناب آقای محمدصادق غلامی، معاون محترم منابع انسانی
با نهایت اندوه و تاسف درگذشت پدر گرامیتان را تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای ایشان رحمت و مغفرت و برای شما و خانواده محترم صبر جزیل تمنا داریم. ما را در غم خود شریک بدانید.
همکاران شما در اندیشکده مرصاد
✍️ چمران، صیاد یا باقری: راه پاسداران از کدام میگذرد؟
👤حمید عظیمی
✂️برش هایی از متن
🔹 از تمام پهنۀ مقاومت، اهمیت بازدارندگی نسبت به حریم سازمان قدرت، تنها اختصاص به ایران دارد. ترور عیاش و رنتیسی و احمد یاسین تا موسوی یا مغنیه یا قنطار و یا هریک از سران گروههای مقاومت، قابل قیاس با ترور شهروندان ایران نیست؛ چه رسد آنکه با ترور مقامات رسمی برابر شود. این طبیعت یک نزاع نابرابر است که به این گروهها آمادگی دریافت و جذب ضربۀ علیه شخصیتهای کلیدی خود را داده است.
🔹 طراحان دکترین نظامی ایران در برابر رژیم تلاویو آگاه هستند که تلاش برای رفع فاصلۀ تکونولوژیک جنگ افزارهای ما با این رژیم به معنای مقابله با تعهد قطعی ایالات متحده برا حفظ برتری کیفی نظامی (QME) اسرائیل در منطقه است. همین موضوع نیز سبب روی آوردن به جنگ چریکی در برابر رژیم و محوریت پدیدۀ تونل ها و گروگانگیری توسط پراکسیها و اجتناب از مداخلۀ مستقیم است.
🔹 پس از چندین دهه سرمایهگذاری بر کریدور مدیترانه، ایران هرچند با چنگ و دندان مسیر نقل ادوات را باز نگاه داشته است، پیشرفتی در گشایش مسیرهای مدنی و زیرساخت جابجایی انبوه نفرات در این کانال فراهم نیست. بدین ترتیب تفاوت چندانی نمی کند صد هزار نفر آماده سلاح به دست گرفتن علیه اسرائیل باشند یا صد میلیون نفر.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ آهسته آهسته... جمعهمان یکشنبه میشود!
👤حامد دهقانی
✂️برشهایی از متن
🔹آنچه این روزها بهعنوان «انزوا»ی ایران در تقویم اسلامی و «تکافتادگی» آن در نقشه تعطیلات جهانی بر آن انگشت گذاشته میشود، امری نوپدید و محصول وادادگی سالیان اخیر یکبهیک دولتهای اسلامی در نزدیکشدن به تقویم تعطیلاتی غربیها است.
🔹تا همین دو دهه پیش بیشتر کشورهای اسلامی همچون ایران «جمعه» و یا «پنجشنبه و جمعه» را بهعنوان تعطیلات هفتگی به رسمیت میشناختند. اما در ارادهای پرشتاب برای پشت سر گذاشتن سنت و هویت تقویمی مسلمانان، دولتمردان مسیری گامبهگام برای سازگاری با تقویم «میلادی»، «ویکند» و «تعطیلات کریسمس» میپیمایند.
🔹ایران اسلامی حتی اگر پس از سالها «مقاومت»، در راستای تغییر تعطیلات هفتگی گامی برداشته تا با تعطیلی شنبه به قافلهی کشورهای اسلامی «پیش رفته» بپیوندند، چنانکه روشن است دیری نپاید این کاروان یکسره به منزلگاه تعطیلی «شنبه و یکشنبه» برسد و بار دیگر این تنها ایران باشد که در نقشه تعطیلات هفتگی «عقبمانده» و «منزوی» باقی بماند. آن هنگام است که...
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🏴مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا🏴
◾️ شهادت رئیس جمهور محبوب و محترم آیتالله سید ابراهیم رئیسی، دکتر امیر عبداللهیان وزیر محترم امورخارجه، آیتالله آل هاشم نماینده ولیفقیه در استان آذربایجان شرقی و همراهان در سانحه هوایی را به پیشگاه مقام معظم رهبری و ملت عزیز ایران تسلیت عرض مینماییم و از خداوند متعال علوّ درجات را برای ایشان مسئلت داریم.
◾️ باشد که این ضایعه بزرگ خللی در مسیر اعتلای امت اسلامی و ملت ایران ایجاد نکرده و خون این شهیدان اقتدار هرچه بیشتر ایران و مقاومت اسلامی را موجب شود.
◾️ اندیشکده مطالعات راهبردی مرصاد
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ از ایلات تا تلآویو؛ بازخوانی پنج مرحله تشدید تنش انصارالله در حمایت از غزه
👤ایمان محمدی
✂️برشهایی از متن
🔹حدود 9 ماه پیش و تنها چند روز پس از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بود که انصارالله به بندر ایلات حمله و چند روز بعد نیز به صورت رسمی، ورود یمن به صحنه مقابله با اسرائیل در دفاع از فلسطین را اعلام کرد.
🔹در این مدت، ارتش یمن سلاحهای متنوعی را به کارگیری کرده و توانسته است در چهار مرحله تشدید تنش، دایره عملیاتهای خود را از شمال غرب اقیانوس هند تا نیمه شرقی دریای مدیترانه گسترش و فشار اقتصادی قابل توجهی را بر رژیم صهیونیستی وارد کند.
🔹انصارالله در آخرین اقدام، مرحله پنجم عملیاتهای خویش را اعلام و با عملیاتی کردن یک پهپاد جدید به نام «یافا»، تلآویو را مورد حمله قرار داد. رهبر جنبش انصارالله و انقلاب یمن نیز در این باره تاکید کرد که از این پس، تلآویو دیگر امن نخواهد بود.
🔹مرحله پنجم عملیاتهای انصارالله، نوعی عبور جنبش از استراتژی حملات گذشته خویش است که برای فهم آن، یک بازخوانی از مراحل قبل عملیاتهای انصارالله نیاز است.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 اندیشکده مرصاد با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک یمن و انجمن همبستگی یمنیهای مقیم ایران برگزار میکند:
❇️ نشست تخصصی بررسی تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه دولت نجات ملی یمن و راهکارهای بیاثرسازی آنها
با ارائه
👤 رشید الحداد
👤 عبدالرحمن راجح
👤مسعود براتی
👤 احمد حاجی صادقیان
👤محمدمهدی خانوار
📆 زمان: دوشنبه 15 مرداد 1403 ساعت 16 تا 19
📌 مکان: خانه اندیشه ورزان
✅ جهت شرکت در نشست با @Mers_ad تماس بگیرید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ از دشمنی به نفاق؛ رویکرد غیر رسمی سعودی علیه ایران همچنان بر پاشنه سابق می چرخد
👤سیدهاشم رضوی
✂️برشهایی از متن
🔹نوع رابطه ایران و سعودی در سالهای اخیر و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اکثرا در حدی نبوده که بتوان به نتایج اقتصادی، امنیتی یا نظامی آن امیدوار بود، اما در دوره اخیر و پس از تغییرات جدی سیاسی درعربستان به ویژه پس از سال 2017 و تغییر عمده بازیگران داخلی پادشاهی، شاهد عدم ترمیم شکاف سیاسی میان دو تهران-ریاض با وجود گذشت بیش از یک سال از توافق هستیم.
🔹 فضای سیاسی سعودی به دلیل ویژگی خاص حاکمیت و هنجارهای امنیتی حاکم بر جامعه و رسانه های عمومی و اجتماعی، تابع ضوابط و مقررات خاصی است و به شکل کاملا هدایت شده از سوی نهادهای حاکمیتی اداره می شود. از همین رو خروجی های رسانهای این سیستم برخلاف دیگر کشورها، بیانگر و مطابق با دیدگاه های حاکمیت بوده یا اینکه به بیان مسائلی می پردازد که نهادهای رسمی تصریح به آن را به مصلحت نمی دانند، از این رو می توان از این مواضع به عنوان سیاست غیر رسمی و حتی سیاست اعمالی در برابر سیاست اعلامی سعودی نام برد.
🔹 در بررسی اظهار نظرها یا مکتوبات نویسندگان اصلی سیاست خارجی سعودی به روشنی این واقعیت آشکار می گردد که گارد این قشر نسبت به سیاست، رفتار و کنشهای منطقه ای ایران کاملا بسته بوده و با ذهنیتی بسیار منفی رویدادها و اتفاقات ایران را دنبال و درباره آن اظهار نظر می کنند، تاجایی که حتی رخدادی مانند تغییر دولت در ایران و به قدرت رسیدن طیف منتسب به اصلاحطلبان در قوه مجریه نیز نتوانسته نظر آنان را نسبت به بهبود شرایط همکاری با ایران تغییر دهد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ قانون جدید انتخابات؛ خالص سازی در اردن
👤محمد امین قاضی نژاد
✂️برشهایی از متن:
🔹 طبق قانون جدید اردن، تعداد کرسیهای مجلس به 138 کرسی رسید. از این تعداد 97 کرسی به قبایل اردن و 41 کرسی به احزاب تعلق گرفت.
🔹 حدیثه خریشا وزیر توسعه سیاسی دولت اردن تاکید کرد که کرسی های احزاب در قانون جدید، کرسی های قبیله ای نبوده. بلکه یک شورای سیاسی و قانون گذاری است.
🔹 در نگاه اول، تحولاتی که در انتخابات مجلس رخ میدهد منجر به حذف نمایندگانی می شود که صرفا عضوی از قبیله هستند و صلاحیت وبرنامهای برای اردن ندارند. این در حالی است که در همین مدت شاهد دستگیری و محدودیت های جدی علیه ریشه دار ترین احزاب فعال در اردن یعنی احزاب اسلامگرا و اخوانی هستیم.
🔹 در این سالها دولت اردن که تجربه کنترل اسلامگراها بعد از حزب شدنشان را کسب کرد به این باور رسیده است که برای کنترل بیشتر قبایل نیز باید ساختار قبایلی را به حزب تغییر داد و با تعیین شرایط حزب مقبول، تسلط خود را بر آنها افزایش دهد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ «زندگی بزی»؛ حکایت رسوایی سعودی و بردهداری مدرن در قرن 21
👤 زهرا اکبری
✂️برشهایی از متن:
🔹 فیلمی که در این روزها سروصدای بسیاری در فضای مجازی کشورهای عربزبان به پا کرده، «حیات الماعز» (در فارسی زندگی بزی و در انگلیسی The Goat Life) است. این فیلم که ساخته کشور هند با مشارکت شرکت ویژوال رومنس امریکا است، زندگی یک جوان هندی را به نمایش میگذارد که برای پیدا کردن شغل و درامد راهی عربستان شده و در آنجا با قوانین کفالت – و به بیان دیگر، بردگی – مواجه میشود.
🔹داستان این فیلم الهامگرفته از رمان هندی و با سبک رئالیستی با همین نام است که در آن، زندگی یک جوان هندی به نام «نجیب» روایت شده؛ جوانی که نماینده جامعه فقیر هند در دهه 90 میلادی است و برای بهبود زندگی خود به عربستان مهاجرت میکند تا شغلی یافته و درآمد مناسبی کسب کند.
🔹 این فیلم، با به تصویر کشیدن واقعیت خشنی که پیش روی کارگران مهاجر قرار دارد، تلاشهای چند ساله محمد بنسلمان و ترکی آلالشیخ رئیس اداره سرگرمی سعودی در ارائه تصویری متمدن و روشن از عربستان را بر باد داد و هزینههای میلیارد دلاری آنها در ورزش و هنر و موسیقی و سرگرمی برای پاک کردن سابقه حقوق بشری این کشور را از بین برد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ مخاطب جبههها: چرا تسنن هویتی توئیت رهبری را به خود گرفت؟
👤 حمید عظیمی
✂️برشهایی از متن
🔹 ماجرای هفتههای اخیر با توییتی آغاز شد که در شب اربعین گذشته روی حساب عربی رهبر انقلاب قرار گرفت. این توئیت گزیدهای از سخنان رهبری در ظهر همان روز بود که در حسینۀ امام خمینی و در خطاب به هیئات حسینی ایراد شده بود. این بخش خاص از سخن رهبری در توضیح فرازی از زیارت عاشورا و توضیح اهداف قیام حسینی با استناد به حدیثی معروف از سیدالشهدا ع است که با مطلع « مَن رَأَى سُلطاناً جَائِرا...» آغاز میگردد.
🔹موضوع واکنشها به این توئیت تا زمانی که محدود به بازیگران رسانهای و مجازی بود میتوانست یک موج مقطعی و مهندسی شده قلمداد گردد. این مداخلۀ مرجعیتهای علمی و علمائی اهل سنت بود که پیامدهای سخنان رهبر انقلاب را به سطوح پایدارتری منتقل و صف بندیها را بنیادیتر کرد. اینجا نیز گزندهترین مواضع را شیوخ اخوان سوریه اتخاذ کردند و به طرح موضوع در سطوح علمائی دامن زدند.
🔹بیانیه الددو را تا این لحظه میتوان جمعبندی و برایند مواضع جامعۀ سنی نسبت به وضعیت محور مقاومت پس از طوفان الاقصی دانست. موضعی که پرتگاه فروافتادن دوباره اسلامگرایان سنی به ایدهئالهای اخلاقی بریده از واقعیت و فرورفتن بیشتر آنان در جماعت گرایی و سیاست زدایی میتواند باشد. سوژه سنی در این موضع رمانتیستی برای اینکه فاصلۀ خود را از دیگری شیعی به شیوهای اخلاقی حفظ کند، به تنزیه خود از واقعیت دولتهای سنی روی میآورد. خطر این وضعیت کمتر از اسلام سیاسی وابسته به سعودی یا ترکیه نیست چراکه دستکم وابستگان به این دو امروز با واقعیتی مواجه هستند که به دشواری باید مسئولیت آن را به عهده گرفته و با هر تکلفی که شده آن را توجیه نمایند.
🔹 در میانۀ این دورۀ فترت اخیری که پس از سقوط عثمانی آغاز شده است، تشیع سیاسی متحد اقتضائی سه گروه از اهل سنت میتواند باشد. گروه نخست تسنن جهادی است که بدون آنکه معطل تشکیل یا توشیح حکومتها بماند، در رباطهای مسلمین دست به سلاح برده است؛ ما با همین وجه حماس در اتحاد راهبردی هستیم و نه آن چهرهاش که در دمشق به دنبال برپاکردن دولت اسلامی بود. گروه دوم تسنن دعوی است که در عصر مکی جا مانده و نه خود را آمادۀ سیاست میداند و نه دل مشغول تکفیر و تبدیع مسلمانان شده؛ بلکه عرصۀ وسیع جمعیتهای غیرمسلمان را بارانداز دعوت خود قرار داده است. گروه سوم اسلام سیاسی عجالتا سنی است که در حقیقت به بازاندیشی در الهیات تغلب روی آورده و به لحاظ ایدئولوژیک از شیعیان هویتی ما شیعهتر است.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🏴 (وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ) 🏴
برادر عزیز، جناب آقای محمد طلایی
خبر ناگوار درگذشت فرزند دلبندتان بسی سنگین و جانسوز بود و همکاران شما را در اندیشکده مرصاد متألم و متأثر نمود.
این مصیبت را به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای شما صبری جمیل و رحمتی واسعه را خواهانیم.
اندیشکده مرصاد
@mersadcss ◼️◼️◼️
✍️ بزرگداشت میلاد پیامبر اکرم (ص)؛ سیاست دینی و ملی کارآمد انصارالله
👤احمد حاجی صادقیان
✂️ برش هایی از متن
🔹سابقه برگزاری جشن عمومی میلاد پیامبر اکرم (ص) توسط جنبش انصارالله به مارس 2008 مصادف با ربیع الاول 1429 هجری قمری باز میگردد. در آن دوران و در میانه جنگهای ششگانه صعده و درگیریهای جنبش انصارالله با ارتش علی عبدالله صالح جنبش انصارالله تجمعی را در منطقه مطره در استان صعده ترتیب داد و سید عبدالملک الحوثی برای نخستین بار به عنوان رهبر انصارالله در یک مراسم عمومی برای مردم سخنرانی کردند.
🔹 شکست دو الگوی مشارکت در نظام سیاسی از طریق تاسیس حزب الحق و پیگیری پروژه مشترک با دولت از طریق انجمن شباب المومن موفقیت آمیز نبود. این سیاست نتوانست نظر زیدیان هویتی در مقابله با موج زیدی زدایی در مناطق شمال صنعا تا استان صعده را تامین کند. در نهایت تمامی این اتفاقات موجب شد این جریان به سمت گزینه دیگر حرکت کند. در نتیجه این تحولات جنبش انصارالله به عنوان یک حرکت زیدی مستقل از حکومت برای پیگیری دغدغههای جامعه متدین زیدی توسط سیدحسین الحوثی و با حمایت سید بدرالدین الحوثی به عنوان یکی از شاخص ترین علمای معاصر زیدی تاسیس شد.
🔹 در کنار ایجاد فصل مشترک با بدنه جهان اسلام و نشان دادن تقابل با سلفیه وهابی برگزاری این جشن از سال 2014 و پس از تسلط جنبش انصارالله بر صنعا کارکرد دیگری نیز پیدا کرده است. جنبش انصارالله در غیاب فاکتورهای مشروعیت بینالمللی برای دولت خود، حضور مثال زدنی مردم یمن در این مراسم را به ابزار مشروعیت خود تبدیل کرده است و این حضور را پشتوانه اقدامات سیاسی داخلی و بینالمللی خود قرار داده است.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷