eitaa logo
اندیشکده مرصاد
819 دنبال‌کننده
77 عکس
2 ویدیو
14 فایل
وبگاه: http://mersadcss.com ادمین: @Mers_ad تماس: 02537830553
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 سفر هیئت سعودی به پایتخت انصار و تغییر جدی موازنه های داخلی و بین المللی 👤نویسنده: سید هاشم رضوی ✂️برش هایی از متن 🔹سفر شنبه گذشته سعودی‌ها به صنعا، به ریاست محمد آل‌جابر یکی از سرسخت ترین دیپلمات‌های مخالف دولت نجات ملی در سال‌های گذشته، حتی اگر هیچ دستاورد دیگری نداشته باشد، تحولی بزرگ در پرونده یمن به شمار می آید. با وجود اینکه هیئت سعودی به هنگام ترک یمن ترجیح داد پیرامون نتایج سفر و مذاکرات صورت گرفته سکوت کند اما رسانه ها به نقل از منابع یمنی جو حاکم بر این گفتگوها را مثبت ارزیابی کرد. 🔹این تغییر استراتژی سعودی دفعی نبوده و ریشه در تراکم شکست های چندین ساله در مواجهه با انصارالله و ناتوانی ائتلاف ضد یمنی در تحقق اهداف ترسیم شده دارد. از سوی دیگر یکی از الزامات توافق تهران-ریاض حل سریع پرونده های اختلافی منطقه و مهیا کردن فضا برای تعامل میان طرفین پس از برقراری کامل روابط دیپلماتیک است وگرنه ادامه نزاع بر سر مسائل اختلافی گذشته، افق توافق میان ایران و سعودی را در ابهام فرو برده و احتمال بروز تنش‌های جدید را تقویت می کند. 🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🎙 به مناسبت ماه مبارک رمضان میز یمن اندیشکده مرصاد مصاحبه ای با دکتر حمود الاهنومی از علمای زیدی معاصر و رئیس دانشکده مدیریت اسلامی دانشگاه قرآن کریم یمن پیرامون نقش قرآن و معارف قرآنی در تأسیس و فعالیت جنبش انصار الله یمن و فعالیت ها و رسوم قرآنی مردم یمن در ماه مبارک رمضان داشته است. 🔹مهمترین محورهای این مصاحبه 👈جایگاه قرآن در فعالیت های شهید سید حسین الحوثی 👈مختصات اندیشه قرآنی شهید سید حسین الحوثی 👈تاثیر آموزه های قرآنی بر مقاومت مردم یمن 👈آداب و رسوم مردم یمن در ماه مبارک رمضان 🔗 متن کامل این مصاحبه به زبان عربی را اینجا بخوانید. 🔗 ترجمه این مصاحبه به زبان فارسی را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 پس از 12 سال مخاصمه؛ ماراتون دیپلماتیک سعودی برای بازگشت اسد 👤 نویسنده: سید هاشم رضوی ✂️ برش هایی از متن 🔹 نکته قابل تامل ماراتون دیپلماتیک سعودی برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب بود که در پایان روز یکشنبه هفته جاری به ثمر رسید و وزرای خارجه این اتحادیه پس از نشستی فوق‌العاده در مقر اتحادیه در قاهره، با بازگرداندن کرسی این عضو موسس اتحادیه پس از ۱۲ سال تعلیق، به دولت دمشق موافقت کرد... 🔹 شبه اجماعی که کشورهایی مانند سعودی، قطر و ترکیه و غرب علیه دمشق ایجاد کرده بوند، برقراری روابط با دولت اسد را پرهزینه کرده بود و مانعی جدی بر سر راه توسعه روابط با سوریه به حساب می آمد. اپیدمی کرونا در سال 2020 فرصت مناسبی را برای امارات بوجود آورد تا با ارائه کمک های بهداشتی به سوریه علاوه بر کمک به سوریه برای مبارزه با کرونا با این اجماع نیز مقابله کند. 🔹 جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در ژوئن 2020 در واکنش به سفر یک هیئت اماراتی به دمشق برای بازگشایی رسمی سفارت ابوظبی در این شهر گفت که سفر هیئت اماراتی به سوریه کمکی به اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت و پایان درگیری های سوریه کمکی نخواهد کرد و امارات می داند ما به شدت مخالف عادی سازی روابط با سوریه هستیم و هرگونه فعالیت اقتصادی در سوریه را با تحریم "سزار" پاسخ خواهیم داد. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 نگاهی متفاوت به کنشگری سیاسی جماعتهای دینی در انتخابات ترکیه 👤 نویسنده: مسعود صدرمحمدی ✂️ برش هایی از متن 🔹جماعت‌های دینی یکی از واقعیت‌های اجتماعی ترکیه است و نمی‌توان نسبت به نقشی که آنها در مهندسی اجتماعی و سیاسی ترکیه معاصر داشته‌اند بی توجه بود. از زمان جنگ سرد پس از آن که جماعت‌ها و طریقت‌های دینی در راستای مبارزه با موج کمونیسم امکان تنفس پیدا کردند تا به امروز یکی از عناصر شکل دهنده به کنش‌های اجتماعی و سیاسی ترکیه بوده‌اند و سیاسیون نیز با توجه به همین واقعیت در برهه‌های مختلف تاریخی تلاش کرده‌اند از بدنه اجتماعی و کاریزمای مشروعیت بخش این جریانات به نفع خود بهره ببرند. 🔹 اگرچه جماعت‌های دینی – همچنان که اشاره شد- در دهه‌های گذشته نقشی کلیدی و حیاتی در زیست اجتماعی ترکیه داشتند اما در سال‌های اخیر، زمان علیه مرجعیت اجتماعی آنان در حال پیشرفت است. با گذشت زمان این تشکل‌ها مرجعیت پیشین خود را از دست می‌دهند و اعتبار و مکانت اجتماعی سابقشان در رهبری گروه‌های اجتماعی و جهت دهی به فعالیت‌های فکری و مدنی آنها رو به کاهش است. 🔹 اما از سوی دیگر نوع رفتار اردوغان در چند سال اخیر در قبال جریانات دینی مخالف خود نشانگر یک حقیقت دیگر نیز است و آن هم این که اردوغان در قبال کسانی که با صبغه دینی به مخالفت با او برخیزند رحمی نخواهد داشت. او از تحقیر و تنبیه آنها هم برای منفعل کردنشان و هم برای درس عبرت بودن برای دیگران چشم‌پوشی نمی‌کند و نشان داده است که در این مساله جدی است. 🔗 متن کامل این یادداشت به زبان فارسی را اینجا بخوانید. 🔗 ترجمه این یادداشت به زبان عربی را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 عادی‌سازی عادی نمی‌شود؛ حمله به صهیونیست‌ها در کنیسه‌ای در تونس 👤 نویسنده: احمد معصوم زاده ✂️برش هایی از متن 🔹 کنیسه الغريبه در جزيره جربه واقع در جنوب شرقی پایتخت تونس، با قدمتی نزدیک به 2500 سال، قدیمی‌ترین کنیسه در آفریقا است و یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های تورات در جهان در آن نگهداری می‌شود. این کنیسه یکی از مقاصد اصلی سفرهای مذهبی یهودیان به ویژه یهودی‌های ساکن تونس است که هرساله در ماه مه (۳۳ روز پس از عید فصح) به این مکان روی آورده و مناسکی مذهبی به جای می‌آورند. 🔹در تونس گرچه پروژه عادی‌سازی به دلایل گوناگون، از جمله نقش مهم اسلام‌گرایان در سیاست این کشور، نتوانسته چندان بروز و ظهور یابد، اما صهیونیست‌ها توانسته‌اند با همان شعارهای تسامح و تعایش و از دریچه حرکت‌های فرهنگی، ورزشی و اقتصادی گام‌هایی را برای پیشبرد این پروژه بردارند. 🔹عملیات اخیر ضد صهیونیست‌ها در تونس، بی‌شک یکی از بلندترین صداها در اعتراض به عادی‌سازی با رژیم اشغالگر بوده است. به همین خاطر دولت‌مردان تونس و صهیونیست‌ها در این چند روز تمام تلاش خود را کردند تا صدای این اعتراض سرمایه‌گذاری‌های آنها برای عادی‌سازی در تونس را بر باد ندهد. آنها تمام سعی خود را در این چند روز کردند تا با ارائه روایتی «عادی» از این عملیات، از پوشش رسانه‌ای آن در قالب یک حرکت اعتراضی علیه صهیونیست‌ها جلوگیری کنند. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 نقد مشهورات: آیا تعاونی برخاسته از اندیشۀ چپ است؟ 👤 نویسنده: امین محمدی ✂️برش هایی از متن: 🔹نزدیک به دو هفته از شبه‌مناظره -یا به سخن دقیق‌تر مجادلۀ- موسی غنی‌نژاد و مسعود درخشان می‌گذرد و گزاره‌های بسیاری بین طرفین ردوبدل شد. 🔹ادعای اصلی غنی‌نژاد در مجادلۀ اخیر این بود که اقتصاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران متأثر از فضای چپ نوشته شده است و از جمله نشانۀ آن بخش تعاونی است که اساساً زائیدۀ اندیشۀ چپ است. 🔹تعاونی را نمی‌توان کاملاً متعلق به اندیشۀ چپ دانست چراکه تعاونی‌های ارتدکس کاملاً همسو با اهداف و ساختارهای نظام بازار آزاد هستند و هر کس به سایت اتحادیۀ بین‌المللی تعاونی (ICA) رجوع کند، گسترۀ تعاونی‌ها در کشورهای سرمایه‌داری را می‌بیند. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣عربستان حذف امارات از پرونده یمن را کلید زده است 👤 ایمان محمدی ✂️برش هایی از متن 🔹در حالی که شاهد گسترش دامنه اختلاف میان ابوظبی و ریاض در پرونده‎های متعدد فی مابین هستیم، یمن نیز از این دایره مستثنی نبوده و تحرکات امارات و عربستان برای توسعه و تثبیت نفوذ در مناطق تحت کنترل ائتلاف در یمن هر روز شاهد تحولات جدیدی است. 🔹عربستان با حمایت از شورای قبایل حضرموت و همچنین تشکیل و اعزام نیروهای جدید موسوم به الدرع الوطن توانست اعتراضات وابسته به نیروهای انتقالی موسوم به هبة الحضرمی را خاموش و نیروهای نظامی وابسته به امارات را به مواضع ابتدایی در سواحل استان حضرموت بازگرداند. 🔹 مجلس انتقالی وابسته به ابوظبی با برگزاری اجتماع بزرگ مشورتی از 4 تا 7 می 2023 با حمایت مالی و لجستیکی کامل ابوظبی سعی داشت با دعوت از احزاب، شیوخ قبایل، کنشگران و فعالان جنوبی خود را به عنوان نماینده جنوب یمن در مذاکرات پیش روی یمنی-یمنی برای آینده سیاسی یمن مطرح کند. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 نشست علمی با موضوع «نیروهای اجتماعی در عربستان پساتوافق» 👤 ارائه دهنده: حمید عظیمی مدیر اندیشکده مرصاد 📆 چهارشنبه ۱۴۰۲/۳/۳ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ 📍 تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ساختمان شماره ۱۴ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣ملی گوروش در سیاست روز ترکیه؛ یک سنت و چهار جریان 👤 مسعود صدر محمدی ✂️برش هایی از متن 🔹جریان ملی گوروش به رهبری مرحوم پروفسور نجم الدین اربکان که از ابتدای دهه ۷۰ میلادی به عنوان یک راه سوم میان جریان چپ و راست شکل گرفت، در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ تبدیل به یکی از اصلی‌ترین قدرت‌های حاضر در میدان سیاسی ترکیه شد. توجه به تطورات فکری این جریان نشان می‌دهد که برخلاف دو جریان دیگر فکری – سیاسی از تطورات ایدئولوژیک بسیار کمی برخوردار بوده و توانست ضمن ثبات فکری که آن را باید از برکات بلوغ ذهنی و فکری اربکان دانست، با عملکرد بسیار موفق در حوزه سیاسی، توده هوادار قابل توجهی برای خود به دست آورد. 🔹در حالی که جریان ملی گوروش در قالب حزب سعادت در حال تشدید مقابله خود و بازسازی بدنه مردمی به نفع خود بود مرگ مرحوم اربکان در سال ۲۰۱۱ ضربه کاری و سنگینی بر حزب و کلیت جریان وارد کرده و باعث شد تا کسان دیگری نیز به سوی حزب عدالت و توسعه جذب شوند و جریان ملی گوروش رفته رفته محروم از یک سیمای کاریزماتیک و جذاب برای توده‌های معتمد خود باشد. 🔹 جریان ملی گوروش در داخل مجلس ترکیه با دو طیف نماینده حضور خواهد داشت: نمایندگانی از حزب عدالت و توسعه و باردیگر رفاه که بلوک جمهور را نمایندگی خواهند کرد و نمایندگانی از حزب سعادت (و نیز آینده و دوا که برخی‌شان دارای گذشته ملی گوروشی هستند) که در بلوک ملت نماینده مخالفان خواهند بود. اینکه یک گفتمان فکری در قامت احزاب مختلف و مخالف با هم در یک پارلمان حاضر می‌شود تجربه‌ای جدی و جدید است که باید منتظر تبعات آن بر این گفتمان هم از منظر فکری و هم از جنبه سیاسی بود. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🌺 پژوهشکده مطالعات پیشرفته خاورمیانه 🔆 گروه مطالعات خلیج فارس و کشورهای همجوار برگزار می کند ؛ ❇️ ارایه و مباحثه تخصصی با موضوع ؛ مصالحه ایران و عربستان و آینده معادله یمن 🍀 با حضور ؛ ✅ دکتر لوکا نولا / پژوهشگر مسایل خاورمیانه در موسسه ACLED ( Armed Conflict Location & Event Data Project ) ✅ دکتر احمد الشامی / پژوهشگر مسایل خاورمیانه ✅ دکتر عبدالرحمن راجح / رییس انجمن دوستی ایران - یمن ✅ آقای احمد حاجی صادقیان / مدیر میز یمن اندیشکده مرصاد ✅ مدیر نشست ؛ دکتر سید حمزه صفوی / دانشگاه تهران ⏰ زمان ؛ سه شنبه نهم خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ تا ۱۹ 🏛️ مکان ؛ تهران ، بلوار کشاورز ، خ نادری ، پلاک هشت ، مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه
📣 «بررسی جایگاه امارات متحده عربی در پروژه حمایت از تصوف در خاورمیانه پس از یازده سپتامبر (2001-2020)» 👤 وحید اخوت، حمید عظیمی 🔹 چکیده وضعیت جبهه‌بندی جریانات اجتماعی جهان اسلام با رویداد 11 سپتامبر وارد مرحله‌ی جدیدی شد. به موازات رشد ستیزه‌جویی علیه غرب در میان طیف سلفی، سیاست‌گذاران غربی به دنبال طرحی برای مهار زدن بر این جریان بودند؛ جریانی که خود در ریشه دواندن آن در سراسر منطقه دست داشتند. در این چهارچوب، عامل دین، در کنار سایر عوامل تأثیر گذار بر قدرت باید به دقت مورد مطالعه قرار می‌گرفت و متناسب با اقتضائات و شرایط منطقه، تدبیر می‌شد. برآیند طرحواره‌ای که سیاست‌گذاران غربی پس از حادثه یازده سپتامبر در سطح عمومی مطرح کردند، آن بود که باید با جریان‌های صوفی جهان اسلام اتحادی راهبردی برقرار کرد تا آنها عقیده جدایی دین از سیاست را در جوامع اسلامی گسترش دهند. در مرحله عمل، زمینه‌ی گسترده‌ای برای بارگزاری این سیاست در کشورهای حاشیه خلیج فارس یافت نمی‌شد، اما امارات متحده‌ی عربی از چند جهت آماده‌ی نقش‌پذیری در اجرایی کردن این پروژه بود. در این مقاله سعی داریم با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و وب‌محور در چهارچوب نظریه قدرت مولد، با برشمردن عواملی که سبب شد امارات متحده‌ی عربی بازیگر میدانی سیاست غربی گسترش تصوف شود، به بررسی پیوند این کشور ثروتمند و کوچک حاشیه جنوبی خلیج فارس با پروژه احیای تصوف در سه دوره: 1- تدارک 2- تقابل 3- تثبیت بپردازیم و تحلیلی از از چرایی فراز و فرودهای آن ارائه دهیم. 🔗 متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷