eitaa logo
اندیشکده مرصاد
815 دنبال‌کننده
79 عکس
2 ویدیو
14 فایل
وبگاه: http://mersadcss.com ادمین: @Mers_ad تماس: 02537830553
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ قانون جدید انتخابات؛ خالص سازی در اردن 👤محمد امین قاضی نژاد ✂️برش‌هایی از متن: 🔹 طبق قانون جدید اردن، تعداد کرسی‌های مجلس به 138 کرسی رسید. از این تعداد 97 کرسی به قبایل اردن و 41 کرسی به احزاب تعلق گرفت. 🔹 حدیثه خریشا وزیر توسعه سیاسی دولت اردن تاکید کرد که کرسی های احزاب در قانون جدید، کرسی های قبیله ای نبوده. بلکه یک شورای سیاسی و قانون گذاری است. 🔹 در نگاه اول، تحولاتی که در انتخابات مجلس رخ می‌دهد منجر به حذف نمایندگانی می شود که صرفا عضوی از قبیله هستند و صلاحیت وبرنامه‌ای برای اردن ندارند. این در حالی است که در همین مدت شاهد دستگیری و محدودیت های جدی علیه ریشه دار ترین احزاب فعال در اردن یعنی احزاب اسلام‌گرا و اخوانی هستیم. 🔹 در این سال‌ها دولت اردن که تجربه کنترل اسلام‌گراها بعد از حزب ‌شدنشان را کسب کرد به این باور رسیده است که برای کنترل بیشتر قبایل نیز باید ساختار قبایلی را به حزب تغییر داد و با تعیین شرایط حزب مقبول، تسلط خود را بر آن‌ها افزایش دهد. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ «زندگی بزی»؛ حکایت رسوایی سعودی و برده‌داری مدرن در قرن 21 👤 زهرا اکبری ✂️برش‌هایی از متن: 🔹 فیلمی که در این روزها سروصدای بسیاری در فضای مجازی کشورهای عرب‌زبان به پا کرده، «حیات الماعز» (در فارسی زندگی بزی و در انگلیسی The Goat Life) است. این فیلم که ساخته کشور هند با مشارکت شرکت ویژوال رومنس امریکا است، زندگی یک جوان هندی را به نمایش می‌گذارد که برای پیدا کردن شغل و درامد راهی عربستان شده و در آن‌جا با قوانین کفالت – و به بیان دیگر، بردگی – مواجه می‌شود. 🔹داستان این فیلم الهام‌گرفته از رمان هندی و با سبک رئالیستی با همین نام است که در آن، زندگی یک جوان هندی به نام «نجیب» روایت شده؛ جوانی که نماینده جامعه فقیر هند در دهه 90 میلادی است و برای بهبود زندگی خود به عربستان مهاجرت می‌کند تا شغلی یافته و درآمد مناسبی کسب کند. 🔹 این فیلم، با به تصویر کشیدن واقعیت خشنی که پیش روی کارگران مهاجر قرار دارد، تلاش‌های چند ساله محمد بن‌سلمان و ترکی آل‌الشیخ رئیس اداره سرگرمی سعودی در ارائه تصویری متمدن و روشن از عربستان را بر باد داد و هزینه‌های میلیارد دلاری آن‌ها در ورزش و هنر و موسیقی و سرگرمی برای پاک کردن سابقه حقوق بشری این کشور را از بین برد. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ مخاطب جبهه‌‌ها: چرا تسنن هویتی توئیت رهبری را به خود گرفت؟ 👤 حمید عظیمی ✂️برش‌هایی از متن 🔹 ماجرای هفته‌های اخیر با توییتی آغاز شد که در شب اربعین گذشته روی حساب عربی رهبر انقلاب قرار گرفت. این توئیت گزیده‌ای از سخنان رهبری در ظهر همان روز بود که در حسینۀ امام خمینی و در خطاب به هیئات حسینی ایراد شده بود. این بخش خاص از سخن رهبری در توضیح فرازی از زیارت عاشورا و توضیح اهداف قیام حسینی با استناد به حدیثی معروف از سیدالشهدا ع است که با مطلع « مَن‌ رَأَى سُلطاناً جَائِرا...» آغاز می‌گردد. 🔹موضوع واکنش‌ها به این توئیت تا زمانی که محدود به بازیگران رسانه‌ای و مجازی بود می‌توانست یک موج مقطعی و مهندسی شده قلمداد گردد. این مداخلۀ مرجعیت‌های علمی و علمائی اهل سنت بود که پیامدهای سخنان رهبر انقلاب را به سطوح پایدارتری منتقل و صف بندی‌ها را بنیادی‌تر کرد. اینجا نیز گزنده‌ترین مواضع را شیوخ اخوان سوریه اتخاذ کردند و به طرح موضوع در سطوح علمائی دامن زدند. 🔹بیانیه الددو را تا این لحظه می‌توان جمعبندی و برایند مواضع جامعۀ سنی نسبت به وضعیت محور مقاومت پس از طوفان الاقصی دانست. موضعی که پرتگاه فروافتادن دوباره اسلامگرایان سنی به ایده‌ئال‌های اخلاقی بریده از واقعیت و فرورفتن بیشتر آنان در جماعت گرایی و سیاست زدایی می‌تواند باشد. سوژه سنی در این موضع رمانتیستی برای اینکه فاصلۀ خود را از دیگری شیعی به شیوه‌ای اخلاقی حفظ کند، به تنزیه خود از واقعیت دولت‌های سنی روی می‌آورد. خطر این وضعیت کمتر از اسلام سیاسی وابسته به سعودی یا ترکیه نیست چراکه دست‌کم وابستگان به این دو امروز با واقعیتی مواجه هستند که به دشواری باید مسئولیت آن را به عهده گرفته و با هر تکلفی که شده آن را توجیه نمایند. 🔹 در میانۀ این دورۀ فترت اخیری که پس از سقوط عثمانی آغاز شده است، تشیع سیاسی متحد اقتضائی سه گروه از اهل سنت می‌تواند باشد. گروه نخست تسنن جهادی است که بدون آنکه معطل تشکیل یا توشیح حکومت‌ها بماند، در رباط‌های مسلمین دست به سلاح برده است؛ ما با همین وجه حماس در اتحاد راهبردی هستیم و نه آن چهره‌اش که در دمشق به دنبال برپاکردن دولت اسلامی بود. گروه دوم تسنن دعوی است که در عصر مکی جا مانده و نه خود را آمادۀ سیاست می‌داند و نه دل مشغول تکفیر و تبدیع مسلمانان شده؛ بلکه عرصۀ وسیع جمعیت‌های غیرمسلمان را بارانداز دعوت خود قرار داده است. گروه سوم اسلام سیاسی عجالتا سنی است که در حقیقت به بازاندیشی در الهیات تغلب روی آورده و به لحاظ ایدئولوژیک از شیعیان هویتی ما شیعه‌تر است. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷