eitaa logo
اندیشکده مرصاد
818 دنبال‌کننده
77 عکس
2 ویدیو
14 فایل
وبگاه: http://mersadcss.com ادمین: @Mers_ad تماس: 02537830553
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 نیروهای اجتماعی در عربستان پساتوافق 🔹 متن نشست "نیروهای اجتماعی در عربستان پساتوافق" منتشر شد. در این نشست که به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شد، حمید عظیمی به ارائه ای از آخرین تحولات و یافته های اندیشکده در این موضوع پرداخت. مدیر اندیشکده مرصاد در بخش نخست بحث خود با تقسیم نیروهای اجتماعی به سه بخش لیبرال، وهابی و اخوانی، وضعیت و تقسیمات درونی هریک از این جریان ها را در دورۀ بن‌سلمان مورد بررسی قرار داد. 🔹 بخش دوم این ارائه، مروری بود بر خروجی جدیدترین پروژۀ اندیشکده برای تحلیل شبکه های اجتماعی سعودی. این محصول تصویری از تحلیل ارتباطات حدود 800هزار اکانت سعودی ارائه می کند که عمدتا در طیف داخلی-درونگرای منتقدان دولت به شمار می آیند. این طیف توسط الگوریتمهایی به چند بخش «جماعتی»، «آکادمیک» و «تنویری» تقسیم شده است که با توقعات کارشناسی ما از این شبکه سازگار است. 🔹در پایان این نشست با لحاظ وضعیت شبکه ها و جریانهای مورد مطالعه و تحولات جاری در مناسبات عربستان سعودی در سطح جهانی و منطقه ای، مجموعه ای از توصیه ها ارائه گردید. 🔗 متن کامل این ارائه را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷
📣 قطر، ترکیه و معارضه سوری در مسیر عادی‌سازی با دمشق 👤 سیدهاشم رضوی ✂️برش هایی از متن 🔹پس از اعلام مخالفت قطر با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و انتشار اخبار ضد و نقیضی پیرامون حضور یا ترک محل نشست سران اتحادیه از سوی تمیم بن حمد، امیر قطر در هنگام سخنرانی بشار اسد، خبر تحویل یک معارض برجسته حکومت دمشق از سوی قطر و با هماهنگی ترکیه، برای ناظران غیر منتظره بود. 🔹به روایت رسانه‌های معارضین سوری، الدغیم پس از سفر به عربستان و سپس امارات از سلب تابعیت ترکیه‌ای خود آگاه می‌شود و علیرغم تلاش برای فرار به برزیل و اخذ پناهندگی این کشور در فرودگاه دیپورت شده و مجبور به بازگشت به ترکیه می‌شود. در فرودگاه ترکیه درخواست وی برای سفر به شهر اعزاز در شمال سوریه که در کنترل مخالفین دولت سوریه است با مخالفت ترکیه روبرو می‌شود. 🔹 هرچند به نظر می‌رسد رفتار دوحه در تحویل ماهر الدغیم به دمشق در اتخاذ این تصمیم از سوی معارضین سوری بی‌تاثیر نبوده اما موارد دیگری همچون انسداد میدانی جبهه‌ها، دست کشیدن بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس از حمایت معارضین و در نهایت توافق تهران-ریاض، اختلافات شدید میان معارضین و ناتوانی از ایجاد تغییر در موازنه داخلی قوا، نیز سهم بسزایی در قبول واقعیت موجود از سوی این گروه دارد. 🔗 متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 جنگ یمن و گذار از رویارویی نظامی به نبرد اقتصادی توسط انصارالله 👤نویسنده: ایمان محمدی ✂️برش هایی از متن 🔹 با حصول آتش بس از آوریل ۲۰۲۲، تقریبا در تمام جبهه‌های نظامی میان انصارالله و نیروهای مقابل تحت فرمان ائتلاف به رهبری عربستان شاهد آرامش بوده‌ایم؛ اما با رکود میدان‌های نظامی، انصارالله خطوط نبرد جدیدی را در میدان‌های اقتصادی باز کرد. فعال شدن جبهه‌های جدید این نبرد در ماه‌های گذشته از طرف انصارالله که با عدم همراهی اقتصادی شورای انتقالی جنوب با دولت مورد حمایت ریاض در یمن هم زمان شده است. 🔹 در میان فشارهای اقتصادی انصارالله که آثار آن را می‌توان در شروع مجدد ریزش ارزش ریال یمن در مناطق تحت کنترل دولت مورد حمایت ریاض، تعویق یا عدم پرداخت کامل حقوق‌ها، عدم توان تامین سوخت مورد نیاز برای نیروگاه‌های برق جنوب به‌ویژه عدن و قطعی برق در مناطق تحت کنترل ائتلاف تا ۱۸ ساعت در روز و درخواست مقامات دولت عدن از ریاض و ابوظبی برای کمک‌های مالی تعهد داده شده، دید؛ مجلس انتقالی جنوب نیز به نیروهای خود اعلام کرد که از همکاری مالی با بانک مرکزی عدن خودداری کنند. 🔹 عدم پرداخت درآمدهای مالی استانداری‌های جنوبی به‌ویژه عدن و شبوه به بانک مرکزی تحت کنترل دولت مورد حمایت ریاض، همزمان با جنگ اقتصادی همه جانبه انصارالله، دولت عدن به نخست وزیری معین عبدالملک را که در بحرانی‌ترین وضعیت مالی خود نسبت به سال‌های گذشته قرار دارد، مستعد فروپاشی کرده است. 🔗 متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🎙 قیس الطل رئیس اداره ارشاد صنعا در مصاحبه اختصاصی با میز یمن اندیشکده مرصاد " در دوره های تابستانی به دنبال تربیت نسلی قرآنی هستیم که با دشمنان امت اسلامی مقابله کرده و بزرگی امت را به آن بازگرداند" 🔗 متن کامل مصاحبه میز یمن اندیشکه مرصاد با رئیس اداره ارشاد صنعا در مورد دوره های تابستانی انصارالله به زبان عربی را اینجا بخوانید. 🔗 ترجمه مصاحبه میز یمن اندیشکه مرصاد با رئیس اداره ارشاد صنعا در مورد دوره های تابستانی انصارالله به زبان فارسی را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 تمرکز بر حاشیه؛ سرمایه‌گذاری حزب حاکم هند بر مسلمانان «پس‌مانده» و «اقلیت» 👤نویسنده: حامد دهقانی ✂️برش هایی از متن 🔹 در حالی که سفر هفته پیش نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به آمریکا با اعتراض شخصیت‌ها و گروه‌های مسلمان آمریکایی روبه‌رو شد، اعلام موضع برخی از شخصیت‌های مسلمان هندی در حمایت از مودی، صدای اعتراض مسلمانان علیه این سفر و سیاست‌های سرکوب مذهبی حزب حاکم هند را کم‌رمق ساخت. 🔹 خوب است بدانیم که مسلمانان «پس‌مانده» هویت جدیدی است که مسلمانان دو کاست پایین جامعه هند، یعنی ارذل‌ها و اجلف‌ها را که در مجموع حدود ۸۰ درصد از مسلمانان این کشور را دربرمی‌گیرد، نمایندگی می‌کند. از این رو این اظهار نظر عاطف رشید در رسانه‌هایی همچون فاکس نیوز (جمهوری‌خواه) به گونه‌ای بازتاب یافت که نماینده دیدگاه اکثریت غالب مسلمانان هند می‌نمود. 🔹 حزب حاکم بهاراتیا جاناتا، سیاست قابل توجهی را در قبال مسلمانان پس‌مانده در پیش گرفته است. این حزب کاملاً بر مسئله طبقه‌بندی اجتماعی در میان مسلمانان تمرکز کرده تا وضعیت اسفبار پس‌مانده‌ها را برجسته کند. این در حالی است که مسلمانان پس‌مانده همواره بیشترین آسیب‌ها را از فشارهای حزب حاکم و هواداران آن متحمل شده‌اند. 🔗 متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💠 بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با همکاری «اندیشکده مرصاد» برگزار می‌کند: 🔰 دوره تخصصی مطالعه و بررسی عربستان سعودی 🇸🇦 « یادبود سردار شهید حسن‌ایرلو» 📡 برگزاری به صورت مجازی 🚩 ویژه دانشجویان، پژوهشگران و فعالین حوزه بین‌الملل «خواهران و برادران» ✅ با ارائه گواهی به برگزیدگان 📆 زمان: ۱۸ تا ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۲ 👨‍🏫 اساتيد دوره: ١. استاد حمزه رحیم‌صفوی ٢. استاد داریوش درویشی ٣. استاد سیدهاشم رضوی ۴. استاد امین محمدی ۵. استاد حامد دهقانی 💳 هزینه ثبت‌نام: ۱۰۰ هزار تومان «تخفیف ویژه برای ثبت نام گروهی، دانشجویان و طلاب بسیجی و دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه‌السلام» 🖊 پیوند ثبت‌نام: 📋 https://formafzar.com/form/saudi 📲 جهت کسب اطلاعات بیشتر و بهره‌مندی از تخفیفات، با شناسه https://ble.ir/nasiri_2 و یا شماره 09333480567 در پیام‌رسان بله ارتباط حاصل فرمایید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 نسل‌کشی مسلمانان اروپا؛ حقیقت تاریخی و پروژه فکری مغفول 👤نویسنده: مسعود صدرمحمدی ✂️برش هایی از متن 🔹مساله کشتار، قتل عام، نسل‌کشی، پاکسازی قومی و هر عنوانی از این دست به رغم تفاوت‌های حقوقی‌ای که دارند یکی از مسائل قابل توجه و کلیدی در تاریخ صد سال اخیر جهان است. این وقایع به موازات جنبه‌های انسانی آن همواره پس‌زمینه‌ها و عواقب سیاسی و حقوقی متعاقبی را به همراه داشته است که این عواقب اصل مساله کشتار را تحت‌الشعاع خود قرار داده و یا حتی مشروعیت‌بخش به کشتارهای جدید شده است. برآمدن رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین یکی از عالی‌ترین نمونه‌های استفاده‌های سیاسی و حقوقی از یک کشتار است که با گفتمان‌سازی و تولید فکری مبتنی بر یک واقعه تاریخی – فارغ از کم و کیف آن – امکان پیشبرد یک پروژه سیاسی در جهان خارج را فراهم کرده است. 🔹این روزها همزمان با سالگرد قتل عام سربرنیتسا و آغاز رویداد «مارش میرا» بار دیگر مساله قتل عام مسلمانان بوسنی اگرچه در حدی محدود اما مورد توجه بخشی از جامعه قرار گرفته است. اما همچنان بسیاری از افراد از اینکه هزاران فرد فقط به جرم مسلمان بودن از سوی هم‌نژادان خود و در مقابل چشمان ناظران بین‌المللی و سربازان سازمان ملل مورد قتل عام قرار گرفته و زنان آنها با هدف اختلاط میاه و از میان بردن نسل مسلمانان به عنوان یک شیوه جنگی مورد تجاوز قرار گرفته باشند، استبعاد دارند. بگذریم از اینکه اساسا بسیاری از افراد چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان اساسا خبری از این حادثه ندارند و به رغم اینکه هنوز هزاران شاهد زنده، هم از سوی مظلوم حادثه و هم ظالم آن وجود دارند تلاش چندانی را برای شناساندن و متعین ساختن آن شاهد نیستیم. 🔹توجه به این تجربه تاریخی نشان‌دهنده این حقیقت است که علاوه بر نسیان فراگیر در مورد این کشتارها، عدم وجود پروژه فکری – سیاسی از سوی مسلمانان برای پیگیری این وقایع تاریخی و استفاده از آنها به عنوان دستمایه یک کنشگری اصلی‌ترین نقیصه بوده است. در حالی که ارامنه و یهودیان با تکیه بر حوادث تاریخی امکان تحقق پروژه‌های سیاسی و گفتمانی خود را پیدا کردند، مسلمانان با وجود آنکه تجربه‌ای ۲۰۰ ساله از قربانی‌شدن و نسل‌کشی داشته‌اند، ناتوان از ایجاد گفتمان فکری و سیاسی مبتنی بر این مظالم بوده‌اند. در این میان کم‌کاری روشنفکران مسلمان را می‌توان اصلی‌ترین علت این وضعیت دانست. 🔗 متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 معمای میلیشیا در معماری مقاومت 👤نویسنده: حمید عظیمی ✂️برش هایی از متن 🔹 مسئلۀ میلیشیا بی‌تعارف، اصلی‌ترین المان در تصویر رابطۀ ما با جهان خارج است. ما تنها دولتی نیستیم که برنامۀ هسته‌ای یا موشکی دارد، اما بدون تردید الگویی منفرد در بسط نفوذ از طریق سازمان‌های مسلح فرودولتی به شمار می‌آییم. واگنر روسی یا «سادات» ترک، به عنوان شرکت‌های پیمانکاری نظامی، بیشتر اقتباسی از «بلک واتر» امریکایی هستند تا سازمان‌های مسلح دائر در شبکۀ مقاومت. 🔹 سازمان‌های مسلح اگر به دنبال انتفاع مالی در برابر کاستن از بار بودجۀ دفاعی نباشند، به طور مضاعفی مورد حساسیت و بدگمانی دولت‌ها واقع خواهند شد. خارج از چهارچوب انتفاعی، اگر قدرت برای قدرت دنبال نشود تنها هویت می‌تواند انگیزۀ آن را توضیح دهد. دولت‌های مدرن گرچه فی‌الجمله تسلیم مزیت ثروت خصوصی بر ثروت عمومی شده‌اند اما همچنان در برابر توسعه‌خواهی خرده‌هویت‌ها در برابر هویت ملی جانانه مقاومت می‌کنند. منشأ این مقاومت بیش از آنکه به نیروهای بومی و ملی‌گرا بازگردد، در سازوکار مشروعیت بین‌المللی و امتناع دولت‌های قدرتمند از شناسایی رسمی هر سازمان قدرتی خارج از الگوی دولت مدرن نهفته است. 🔹 تلاش ما برای ترکیب میان ماده و پادماده دولت و نهضت، علت طبیعی خشم پادانقلابی علیه ما از بغداد تا بیروت است. مسئله نه در ذات دولت است و نه آن‌قدر در جوهرۀ نهضت؛ بلکه در تلاش دولت است برای خلق نهضت، یا تلاش نهضت‌ها برای حلول در کالبد دولت. همان‌طور که پست‌مدرنیسم غربی با رخنۀ سرمایه در نظم وستفالیایی به دنبال خلق جهان جدید است، تمدن نوین اسلامی نیز برای متولد شدن راهی جز خرق نظم سایس‌-پیکو با سلاح هویت ندارد. 🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 جماعت صوفی «منزل» در ترکیه؛ خاستگاه، ساختار و رابطه با سیاست 👤نویسنده: مسعود صدرمحمدی ✂️برش هایی از متن 🔹 با مرگ شیخ عبدالباقی ارول، رهبر جماعت منزل در ترکیه بار دیگر موضوع رابطه طریقت‌ها و دولت و نیز میزان نفوذ طریقت‌ها تبدیل به موضوع روز در ترکیه شد. بلافاصله پس از مرگ شیخ ارول ۷۴ ساله رئیس جمهور و تعدادی از وزرای دولت در حسابت‌های رسمی خود در شبکه‌های مجازی اعلام تسلیت کردند. اردوغان در پیام خود با اشاره به اینکه سید عبدالباقی الحسینی حیات خود را در راه علم و عرفان و خدمت به اسلام سپری کرد ضمن مسئلت رحمت الهی برای او به خانواده و پیروان او طلب صبر و اجر کرد. 🔹«جماعت منزل» یا «منزلجی‌ها» در شمار پرعضوترین جماعت‌های نقشبندی خالدی است که نام خود را از روستای منزل در منطقه جنوب شرق ترکیه دارد. بنیانگذار این جماعت محمدرشید ارول است که در دوران اقامت خود در روستای منزل مشغول فعالیت تبلیغی شده و در میان جماعت مشهور به دارا بودن نفسی رحمانی برای ترک اعتیاد به الکل بوده است. و که در سال ۱۹۶۸ اذن خلافت از شیوخ نقشبندیه را دریافت کرده بود، از سال ۱۹۷۲ با شروع به فعالیت تبلیغی – ارشادی در این روستا جماعتی را بر اساس تعالیم سنتی سنی – صوفی تشکیل می‌دهد و با گذر زمان دایره فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهد. 🔹نکته قابل توجه در مورد این جریان این است که جماعت بر خلاف سایر جماعات دینی که عموما استانبول‌محور عمل می‌کنند بیشتر آناتولی‌محور است و بخش قابل توجه توان او در منطقه داخلی آناتولی است. از تحولات قابل توجهی که در دوران اقامت ارول در آنکارا در خصوص ترکیب جماعت ایجاد شد این بود که بخش قابل توجهی از بدنه جریان راست ملی‌گرای ترکی با عنوان «اولکوجولر» که در واقع تشکل‌های جوانان حزب حرکت ملی بودند به این جماعت گرایش پیدا کردند. 🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📌فراخوان با نام خدا و عرض سلام اندیشکده مرصاد به منظور تکمیل کادر میز خلیج فارس از عموم علاقه‌مندان دعوت به همکاری می‌نماید. 🔻 شرایط عمومی: 👈 سابقه فعالیت مطالعاتی در مسائل حوزه خلیج فارس به‌ویژه عربستان سعودی 👈 علاقمند به مطالعات منطقه‌ای، به‌ویژه مسائل کشور عربستان 👈 امکان همکاری بلندمدت 👈 تسلط به زبان عربی و انگلیسی در حد فهم متون 👈 تحصیلات حوزوی یا دانشگاهی در حوزۀ علوم و معارف اسلامی 👈 ترجیحا ساکن شهر مقدس قم یا امکان حضور حداقل یکبار در هفته علاقمندان جهت مصاحبه و امکان‌سنجی همکاری، درخواست خود را با تکمیل فرم ثبت نام در اینجا یا ارسال رزومه به آیدی @p_gulf2023 در پیام‌رسان‌های تلگرام یا ایتا یا بله اعلام فرمایند. 🔹اندیشکده مرصاد ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 بهشت عدن؛ تحلیلی در باب الگوی انصارالله در شبکه نهضت‌های مقاومت 👤نویسنده: احمد حاجی صادقیان ✂️برش هایی از متن 🔹در حالی که انصارالله تا سال ۲۰۱۴ و بخصوص در زمان فتح صنعا الگویی شبیه الگوی حزب الله لبنان را دنبال می‌کرد پس از انقلاب سال ۲۰۱۴ مسیر دیگری را در پیش گرفت که رفتار و جایگاه این گروه در شبکه مقاومت را تغییر داد. 🔹 هم‌پیمانی انصارالله با علی عبدالله صالح و حزب موتمر الشعبی که جریان تکنوکرات ملی‌گرای یمنی را نمایندگی می‌کند تاثیر مهمی در تغییر ریل رفتار انصارالله داشت. از زمان شکل‌گیری و تثبیت این هم‌پیمانی انصارالله سعی کرد از جایگاه خود به عنوان نیروی شبه‌نظامی فرودولتی با ماموریت جهان‌شمول خارج شده و به عنوان یک دولت محصور در مرزهای ملی ایفای نقش کند. 🔹 در شرایط فعلی به نظر می‌رسد انتخاب مقامات صنعا بین دو مدل اصلی در ساختار مقاومت، تکرار الگوی ایران به عنوان یک دولت محصور در مرزهای ملی است و نه الگوی حزب الله به عنوان سازمان شبه‌نظامی فرودولتی با ماموریتی فراملی. با این تفاوت که صنعا منابع لازم از جمله خرده هویت‌های هم‌پیمان و منابع مادی لازم برای پیگیری اهداف ایدئولوژیک را در اختیار ندارد. 🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷