✍️ تاملی در وضعیت نشر دینی در آذربایجان
👤 مسعود صدرمحمدی
🔹با فروپاشی حکومت شوروی و به دست آمدن آزادی قلم و بیان در جمهوری آذربایجان به صورت طبیعی فصلی نوینی در تاریخ نشر کتابهای دینی در این کشور آغاز شد. کتابهایی که تا پیش از این به عنوان کتابهای غیرمجاز و غیرقابل چاپ در این کشور به شمار می آمد یک شبه شروع به نشر کرده و حوزه نوینی از فعالیت های فکری را در این کشور رقم زد.
🔹توجه به مطبوعات و نشریات عمومی سالهای نخست استقلال آذربایجان نشان دهنده یک سردرگمی و البته اقبال عمومی به موضوعات دینی است به طوری که کمتر نشریه و روزنامه ای است که به صورت هفتگی به موضوعات دینی پرداختی نکند.
🔹در همان اوان نشر دینی در آذربایجان بازار نشر این کشور از سوی جمهوری اسلامی ایران قبضه شد. چرا که ایران به دلیل کاریزمای انقلابی – اسلامی اش و نیز تولید ادبیات دینی بالا و هم مذهبی و قرابت فرهنگی موجود بین دو کشور امکان فعالیت و حضور قدرتمندی از خود بروز داد که نمود آن را در محل فروشگاه انتشارات بین المللی الهدی در باکو میتوان مشاهده کرد که در یکی از مرکزی ترین و ارزشمندترین نقاط شهر با مساعدت مقامات دولتی این انتشارات که به صورت تخصصی به انتشار کتابهای دینی میپرداخت توانست فروشگاهی بزرگ تهیه کرده و به عرضه کتابهای دینی بپردازد.
🔹از همان آغاز نشر دینی شاهد دو نوع از ادبیات دینی در جمهوری آذربایجان بوده ایم:
1) ادبیات تالیفی، 2) ادبیات مترجَم. هر دو این حوزه ها را میتوان به 3 مرحله اوایل جمهوریت، دوره میانه و دوره متاخر تقسیم کرد...
🔗 متن کامل را در لینک زیر مطالعه کنید:
https://mersadcss.com/fa/product/religious-publication-in-the-republic-of-azerbaijan/
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ جنبه ادراکی تطبیع
🔹 میز امارات اندیشکده مرصاد
📌بخشی از متن:
🔸جنبه ادراکی عملیات تطبیع، جنبهای است که در کنار جنبههای اقتصادی و امنیتی و سیاسی داخلی و خارجی کشورهای درگیر، جنبهی مهمی از اهداف رژیم صهیونیستی را در بر میگیرد. ناکام گذاشتن این رژیم منحوس در رسیدن به اهدافی که از این عملیات دنبال میکند، باید یکی از عناوین عملیاتی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این روند باشد.
🔸بدیهی است که برخورد با کشورهای درگیر با عملیات تطبیع بدون درنظر گرفتن اهداف راهبردی و راهکنشی آنها از این فرآیند میتواند دشمن اصلی را در راه رسیدن به هدفش یاری کند و حتی ممکن است هدف هجوم، اشتباه انتخاب شود. چه بسا برخورد فیزیکی و سخت با کشورهای حاشیه خلیج فارس، منجر به تحکیم روابط این کشورها با رژیم صهیونیستی شود و این توافقات را به لایه راهبردی وارد کند. زیرا ممکن است که بر خلاف آمریکا، رژیم صهیونیستی ورود جدی به عملیات پاسخ کند و عزم کشورهای عربی در همپیمانی با رژیم صهیونیستی را تحکیم کند.
🔸به قول یکی از تحلیلگران فعال امارات: «اسرائیل مدتهاست از این فاکتور برای پیشبرد امتیازگیری از شیوخ عرب در پروژه تطبیع استفاده میکند: ما تنها کشور و ارتشی هستیم که نیروهای مستقیم و نیابتی ایران را هدف قرار میدهیم و بدون واهمه آنها را میکشیم». مطلبی که در تحلیل کنث پولاک هم وجود داشت.
🔸اما الآن در پی ارزیابی جنبههای پیچیده امنیتی و نظامی و سیاسی این توافقنامهها نیستیم. در پی برجسته کردن جنبهای از توافق هستیم که شاید مهمترین جنبه بلند مدت این توافقات برای رژیم صهیونیستی باشد و رصد تحولات نشان میدهد که بسیار در این زمینه فعال شده است.
🔗 متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه کنید:
https://mersadcss.com/fa/product/israel-and-emirates-peace-treaty/
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 گزارش راهبردی «عبور از سازمان: ایران، اخوان و نسل چهارم اسلامگرایان سنی» به انتشار رسید.
📔موضوع گزارش حاضر در ارتباط با یکی از پربسامدترین مجادلات روز موجود در میان طیفهای مختلف جریان اسلام سیاسی در منطقه و بهعلاوه از گلوگاههای تاریخی تصمیمگیری در مورد نحوۀ تعامل ایران با این جریان است.
🔹بحث جایگاه و ضرورت حرکت سازمانی برای وصول به اهداف جنبش اسلامی به شکل کمسابقهای بعد از شکست پروژۀ بهار عربی اوج گرفته است. البته توضیح اهمیت این موضوع برای مخاطب ایرانی خالی از دشواری نخواهد بود. در ایران با وجود توفیق انقلاب سیاسی و ورود به مرحلۀ نظامسازی هنوز هم حرکت تشکیلاتی فرع بر فراهم آمدن رهبری و منابع قرار می گیرد. همین مشی را اگرچه به مقیاسی کمتر، میتوان در دیگر متحدین منطقهای ایران همچون حزبالله و انصارالله نیز مشاهده نمود.
🔹در مقابل در تجربه اسلامگرایی سنی نوعا الگویی وارونه حاکم است و سازماندهی مقدم بر هر ابزاری دیگری از جمله رهبری یا تامین منابع تلقی می شود. به واقع در میان این جریان، سازمان دیگر نه حتی مهمترین «وسیله»، بلکه خود یک «هدف» اصیل است که میتوان برای حفظ آن از هدف تشکیل حکومت اسلامی دست شست.
🔹نگاهی به مسیر تاریخی طی شده توسط اسلامگرایان سنی مؤید آن است که این جریان در سه نسل و سه جغرافیا، سه الگوی جنبشی متفاوت را تجربه کرده است؛ الگوی تنظیمی مصر بین دهۀ 30 تا 60میلادی، الگوی جماعتی خلیج فارس میان 60 تا 90 و الگوی حزبی ترکیه از 90 تا کنون. این الگوها همه یک وجه اشتراک پررنگ دارند و آن اینکه در هرسه، گونهای از «سازمان» در هدایت نهضت محوریت دارد.
🔹اگر ظهور ناصر و سپس اشغال کویت را خط پایان دو الگوی تنظیمی و جماعتی بدانیم اکنون نیز آخرین الگوی تشکیلاتی جنبشهای سنی پس از شکست پروژۀ بهار عربی طومارش در حال برچیده شدن است. چالش اینجاست که قریب یک قرن هیمنۀ سازمان های اخوانی بر جنبش های سنی و استحاله گونه های دیگر مرجعیت سیاسی درون هاضمۀ آن، محور شیعی را متقاعد و معتاد به تعامل با این همین تشکیلات به عنوان نمایندۀ جامعۀ سنی کرده است.
🔹اکنون زمینه های طرح الگویی بدیل و بدیع گشوده شده است و زمزمه های برآمدن نسل چهارم اسلامگرایان شنیده می شود. نسلی که بی دخالت ما بیش از هر زمانی به مسیری مشابه با مسیر بالیدن نهضت اسلامی ایران نشان می دهد. این نسل آمادۀ «عبور از سازمان» شده است اما آیا ایران آمادۀ به رسمیت شناختن و همراه شدن با این عبور جمعی خواهد بود؟
📌 این گزارش نگاهیست به مبانی، سیر تاریخی و فرجام محتمل تشکیلات اخوان و بدیل هایی که ما و بدنۀ اسلامگرای منطقه برای مواجهه روند رو به رشد مخاصمۀ محور عبری-عربی پیش رو داریم.
👈 گزارش در 58 صفحه و به قیمت 20هزار تومان آمادۀ استفادۀ نهادهای مرتبط و کارشناسان مهتم به این موضوع می باشد.
🔗 لینک خبر:
https://mersadcss.com/fa/13990624/
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ حق السکوت
🔹میز امارات اندیشکده مرصاد
📌بخشی از متن:
🔸وقتی عادیسازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی اعلام شد، تمام مقامات اصلی و فرعی و شخصیتهای رسانهای وابسته به امارت ابوظبی از این حرکت به شدت حمایت کردند و هر کدام مانند یک سرباز فضای مجازی به عرصه آمدند و هر چه در توان داشتند برای تمجید از این حرکت انجام دادند.
🔸اما مقامات سایر امارتها، علی الخصوص امارت مهم و محوری دبی تقریبا سکوت اختیار کردند. محمد بن راشد که در ظاهر پس از خلیفه بن زائد، نفر دوم این کشور عربی است، تنها با توییت کردن یک عکس از محمد بن زائد، او را -که حاکم بالفعل و نیروی اصلی پیشران سیاست خارجی فعال امارات است- با این عبارت: «تاریخ را مردان مینویسند و شجاعان صلح را به وجود میآورند» به عنوان شخصیتی طرفدار صلح ستود.
✅ متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
https://mersadcss.com/fa/product/hush-money/
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🎙 جریانشناسی داخلی اخوانالمسلمین؛اختلافات از دوگانه «قطبی – اصلاحی» فراتر رفته
🔸 مصاحبه سایت شعوبا با محمد طلایی پژوهشگر اندیشکده مرصاد
🔹بیش از 90 سال از زمان تاسیس اخوان المسلمین مصر میگذرد. در طول این سالها فراز و فرودهای زیادی در اندیشه و عمل داشته است و هر بار کمی فضا برای فعالیت اخوان فراهم گشته، بهانهای شده است برای حاکمان وقت تا فعالین اصلی اخوانی را از دور خارج کنند. اما هیچگاه این فراز و فرودها اخوان را دچار بحران فکری و اداری نکرد تا زمان به قدرت رسیدنش!
🔹جریان شناسی داخلی اخوان و اینکه چه شد قدرت، بستری شد برای بروز ضعف در نظام فکری و اداری اخوان، موضوع بحثی است که سایت شعوبا در مصاحبه با آقای محمد طلایی از پژوهشگران فعال جریانات اسلامی در اندیشکده مرصاد مطرح کرده است.
✅ متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
👉 https://mersadcss.com/fa/product/ikhwan_spectrum/
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 گزارش راهبردی « از تقریب اقناعی تا تقریب ساختاری » منتشر گردید.
🖋 هادی معصومی زارع در این پژوهش ضمن آسیب شناسی تجربه کنونی تقریب به بررسی راهحل برون رفت از این آسیب ها و مشکلات می پردازد.
🔹اساسا تقریب در حوزه مذهبی، نتیجه و خروجی تقریب در حوزههای سیاسی است و تا این حل نشود، نمی توان توفیق چندانی برای پروژه تقریب متصور بود. تقریب در حوزه مذهبی بدون تقریب در حوزه سیاسی از تجارب موفقی در تاریخ برخوردار نبوده است. از این رو تقریب را میبایست پروژه حکومت ها دانست!
🔹از طرفی دیگر میبایست تقریب را نه به عنوان طرحی دستوری و نظری که پویشی تاسیسی و انضمامی دنبال کرد. برای تحقق امر تقریب میبایست ساختارهای سیاسی و اقتصادی همگرا در انداخته شوند و از فراخور آن تنشها در عرصه مذهبی کنترل شود.
🔹براساس یافتههای این پژوهش، نقطه عزیمت تمامی تلاشهای وحدتگرا میبایست متمرکز بر تشبیک معاش طرفین تقریب باشد. این نه شرط کافی، که شرط لازم توفیق در پویش تقریب است. چه آنکه فارغ از تمامی چالشهای تاریخی موجود، ریشه اصلی مشکلات فیمابین طرفین تقریب را میبایست در هیمنه حالت ذهنی و روانی خاصی به نام «استغناء» در میان طرفین دنبال کرد.
🔹استغناء یا احساس استغناء، عنصر بسیار مهمی است که در بحثهای مرتبط با تقریب معمولا از آن غفلت میشود. استغناء یا احساس آن درست همان چیزی است که می تواند (وعموما هم همین گونه است) به خلق «چرخه طغیان» در مناسبات فیمابین طرفین منجر شود.
📌سیر متن این گزارش در قالب فصول زیر تنظیم شده است:
خلاصه سیاستی
1- آسیب شناسی دکترین تقریب
آسیب نخست: ابهام مفهومی واژه تقریب
آسیب دوم: دنبال شدن تقریب از کانال مذهب
آسیب سوم: متولی تقریب
آسیب چهارم: تقریب؛ دستوری-نظری یا تاسیسی-انضمامی
آسیب پنجم: تقریب در ذیل الگوی دولت-ملت
آسیب ششم: تقریب از کدام لایه؟ سکولارها یا اسلام گرایان؟
2- تقریب و چالش اعتماد متقابل
3- استغناء به مثابه زمینه اصلی واگرایی
4- نیازمندی در حوزه سیاسات علیا یا سیاسات سفلی؟
5- تجانس ساختاری؛ پیش شرط توفیق کامل در همگرایی
👈این گزارش جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط آماده شده است. برای تهیۀ این اثر می توانید با شمارۀ ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ تماس حاصل بفرمایید.
🔗 لینک خبر:
https://mersadcss.com/fa/13990814-2
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ بازنگری در ائتلافها؛ تحلیلی در باب تحولات اخیر سیاسی در بحران یمن
👤 احمد حاجی صادقیان
🔹همزمان با پیشروی های انصارالله به سمت مأرب و افزایش احتمال سقوط این شهر که منجر به سیطره تقریبا کامل انصارالله بر جغرافیای یمن شمالی می شود تغییرات مهمی نیز در الگوی رفتار سیاسی بازیگران بحران یمن در جریان است که میتواند تاثیر جدی بر معادلات سیاسی – میدانی این کشور داشته باشد. در روزهای اخیر خبرهایی در مورد خروج عبدالمجید الزندانی رهبر معنوی و محمد الیدومی رئیس حزب اصلاح (اخوان المسلمین یمن) از عربستان و استقرار آنها در ترکیه منتشر شده است. اتفاقی که نشان دهنده تغییرات جدی در همپیمانی های سیاسی در داخل ائتلاف عربی است و همزمان میتواند تغییر مهمی در ادامه تحولات سیاسی و میدانی یمن به وجود بیاورد.
#یمن #بحران_یمن
🔗 متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید:
👉 https://mersadcss.com/fa/product/13990909/
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣گزارش راهبردی “از عزت تا رخوت؛ تحولات تودههای اسلامی در عصر عدالت و توسعه” منتشر گردید.
🔹این گزارش راهبردی که به قلم مسعود صدرمحمدی تالیف شده است به بررسی تحولات فکری و جامعه شناختیای میپردازد که در دوره دو دههای حاکمیت حزب عدالت و توسعه در جامعه دینداران ترکیه رخ داده است.
🔹در این نوشته ضمن گزارشی کوتاه از سیر فرآیند جریان دینی در ترکیه بیان میشود که بر روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و تجربه موفقی که این حزب به همراه داشت یکی از مراحل اصلی سیر جریان اسلامگرایی در ترکیه مدرن بود. تجربه کارآمدی این حزب خصوصا در دهه نخست حاکمیتش امکان عزتمندی را برای جریان اسلامی و توده محافظه کار در ترکیه فراهم آورد. تودهای که تا پیش از این از سوی گفتمان غالب کمالیستی به مثابه تودهای که باید متمدن شود تلقی میشد.
🔹نویسنده در این گزارش با تاکید بر این که حزب عدالت و توسعه با کارآمدی شایستهای که از خود نشان داد در عین حال فضای ساختاری لازم را نیز برای ورود جریان اسلامی و محافظه کار به عرصههای بالای مدیریتی و نیز اقتصادی در سطح کشور فراهم آورد بیان کرده است که این تحولات تغییرات گفتمانی و اندیشهای را نیز چه در سطح توده اسلامی و چه در سطح نخبگان اسلامگرا به همراه داشته است. به نظر میرسد حزب با عدول از جریان اربکانی ضمن بهره مندی از میراث کارآمدی آن جریان تلاش کرده است تا در سطح گفتمانی به سوی طیف محافظه کاری که چهره نمادین آن را میتوان نجیب فاضل دانست حرکت کند.
🔹از سرفصلهای دیگری که در این نوشتار به بررسی آنها پرداخته شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تحول در رابطه توده و نخبگان اسلامگرایی، ایجاد اشرافیت دولتی و ریاکاری مبتنی بر دین، تحول در رابطه جماعات دینی و حاکمیت، حرکت به سمت جهانی شدن در جریان اسلامی، تکثر تشکیلاتی در جریان اسلامگرایی و تحولی که در نوع نگاه به مساله فلسطین رخ داده.
📌این گزارش راهبردی در 48 صفحه از سوی اندیشکده مرصاد جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط منتشر شده است.
👈برای تهیۀ این اثر می توانید با شمارۀ ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ تماس حاصل فرمایید.
🔗 لینک خبر:
https://mersadcss.com/fa/13990912/
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ جنوب یمن بین وحدت و منافع امارات
👤 ایمان محمدی
🔹 پس از حدود سه سال کشمکش بین نیروهای جنوبی و دولت هادی در مناطق تحت کنترل ائتلاف عربی، در نهایت کابینه جدید هادی بر اساس توافق ریاض و با سهم مساوی از وزارتخانهها بین شمال و جنوب تشکیل شد. مشارکت مجلس انتقالی به عنوان اصلیترین مدعی تجزیه جنوب در حال حاضر و حضور آنها در دولتی که مدعی اتحاد و مخالف تجزیه یمن است نشان دهنده عدم جدیت این گروه برای پیگیری جدایی جنوب است.
🔹البته این رویکرد مجلس انتقالی ناشی از درک واقع بینانه نسبت به شرایط سیاسی، اجتماعی، داخلی و منطقهای است که باعث میشود ایده تجزیه جنوب، چندان عملیاتی به نظر نرسد ولی منافع امارات به عنوان حامی اصلی این جریان ایجاب میکند که بحث از تجزیه همچنان در مناطق جنوبی پیگیری شود.
#یمن #امارات
🔗 متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید:
👉 https://mersadcss.com/fa/product/13991017
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢نشست بررسی تحولات منطقه در آستانه پایان دوره ترامپ
✅ با ارائه مسئولین میزهای اندیشکده:
حمید عظیمی (مدیر اندیشکده)
هادی معصومی زارع (عراق و شامات)
مسعود صدرمحمدی (ترکیه)
سیدهاشم رضوی (عربستان)
وحید اخوت (امارات)
احمد حاج صادقیان (یمن)
🗓 دو شنبه 22 دیماه 1399 ساعت 13
📍 به صورت ویدئو کنفرانس (علاقهمندان جهت دریافت لینک جلسه، مشخصات خود را برای مدیر کانال ارسال کنند.)
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ منافع جنگ، موانع صلح؛موانع اقتصادی پایان بحران یمن
👤 ایمان محمدی
🔹 انتخاب بایدن به عنوان رئیسجمهور ایالات متحده و اقدامات وی مبنی بر عدم حمایت از سعودیها، امیدها به پایان جنگ یمن پس از شش سال را افزایش داده است. البته این جنگ مانند هر جنگ دیگری منافع اقتصادی فراوانی برای برخی از بازیگران سیاسی و اقتصادی داخلی و بین المللی داشته است که پایان جنگ می تواند این روند کسب منفعت را مختل کند و همین مجموعه منافع عامل برخی سنگ اندازیها در صلح یمن شده است.
#یمن #اقتصاد_جنگ
🔗 متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید:
👉 https://mersadcss.com/fa/product/13991129/
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷