هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ وزیر امور خارجه فرانسه وارد باکو شد.
🔹 وزیر امور خارجه فرانسه: فرانسه میداند که حفظ صلح در منطقه چقدر مهم است و به شدت به آن متعهد است. این پیامی است که من خواهم برد.
🌍 #انتشار_حداکثری_با_شما
🌐 عصــــای موســــی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا سعودیها هم فهمیدهاند که کلید ثبات خاورمیانه در دست تهران است؟ ↕️
▪️کارشناس صهیونیست:
پیش از بهار عربی، عربستان سعودی به سوریه پیشنهاد داد تا در صورت کاهش روابط و قطع اتحاد با ایران در بازسازی سوریه کمک کند. سوریها این پیشنهاد را رد کردند و با شروع بهار عربی، عربستان، امارات و دیگر کشورها وارد نبرد علیه نظام سوریه شدند.
▪️سعودیها نتوانستند در هیچ کشوری سلطه خود را اعمال کنند به همین خاطر آتشبس اعلام کردند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا سعودیها هم فهمیدهاند که کلید ثبات خاورمیانه در دست تهران است؟ ↕️
▪️کارشناس صهیونیست:
پیش از بهار عربی، عربستان سعودی به سوریه پیشنهاد داد تا در صورت کاهش روابط و قطع اتحاد با ایران در بازسازی سوریه کمک کند. سوریها این پیشنهاد را رد کردند و با شروع بهار عربی، عربستان، امارات و دیگر کشورها وارد نبرد علیه نظام سوریه شدند.
▪️سعودیها نتوانستند در هیچ کشوری سلطه خود را اعمال کنند به همین خاطر آتشبس اعلام کردند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
مناظرۀ آقایان درخشان و غنینژاد فارغ از آنکه مناظرۀ اقتصادی نبود و بیشتر پرداختن به گزارههای جزئی و مثالهای متعدد بر اساس دو مکتب کاملا متضاد بود، این پیام را داشت که هم لیبرالیسم چقدر خطرناک است!
... و هم جریان انقلاب چقدر در گفتمانسازی حرفِ انقلاب، از جمله اقتصادِ انقلاب اسلامی میبایست کار میکرده
...و اما متأسفانه عقب افتاده...
از قضا پیام پنهان، اما مهمِ حرفهای چندی پیشِ آقای علوی بروجردی که میگفت: اسلام نظام اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ندارد، هم همین است.
از بس به نظامات اسلام بیتوجهی شده، آن وقت کسی در قامت ادعای اجتهاد، به خود اجازه میدهد همین قدر نسبتهای واهی به اسلام بدهد.
اینکه آقای غنینژاد خیلی راحت و صریح از اقتصاد لیبرالی بلکه از مطلق لیبرالیسم دفاع میکند نه از این باب است که او خیلی حرفدان است یا لیبرالیسم آش دهن سوزی است، خوشبختانه امروز گندِ لیبرالیسم دنیا را گرفته؛ بلکه به این جهت است که اسلام در قامت نظامات اجتماعی که تماماً علمی هستند، در جلوی چشم خواص و عوام ظاهر نشده است.
این نقطۀ کانونی بحث است ، دعوا را به آن دو دکتر مناظرهگر تقلیل ندهید، دعوا بر سر طلبکاری انقلاب از حوزه و دانشگاه است. دعوا آنجا نیست که غنیپور شهید بهشتی را چپ میداند!
مشکل آنجاست که آقای حوزه علمیه! انقلاب و مردم میگویند تو حرفت چیست؟
دانشگاهی تو چه میگویی؟ فرضاً حرف هم داری! خب کجاست حرفت؟ رساندی؟ رسانه داری؟ گفتی؟ آموزش دادی؟
تحول در حوزه یعنی این! یعنی بیا میدان علم دینی را بدست بگیر.
از بس تو در سایه هستی، آن دیگری میگوید انقلاب که حرف علمی ندارد!
انقلاب یک مشت شعارِ آرمانی است!
آقای حوزه علمیه به این جملات امام بیشتر دقت بفرمایید:
«والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرّفی کردهاند. سیاست مُدُن از اسلام سرچشمه میگیرد. من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و تسبیح دست بگیرم؛ من پاپ نیستم که فقط روزهای یکشنبه مراسمی انجام دهم و بقیۀ اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم. '
پایگاه استقلال اسلامی اینجاست. باید این مملکت را از این گرفتاریها نجات داد. نمیخواهند این مملکت اصلاح بشود؛ اجانب نمیخواهند مملکت آباد شود.»(۱)
«حکومت در نظر مجتهد واقعی، فلسفۀ عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است. حکومت نشان دهندۀ جنبۀ عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است.»(۲)
«بیشتر کتب فقه، کتب، سیاست است.»(۳)
______________________
۱. صحیفه امام، ج ۱، ص ۲۷۰.
۲. همان، ج ۲۱ ص ۲۸۹.
۳. همان، ج ۱۳، ۱۲.
✍اسماعیل فخریان
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅️ گرانمایه ترین سرمایه
#عمر
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴آثار گناھ یك خانم بی حجاب را ملاحظه بفرمایید 👆👆
🔸مسئله ی حجاب یک مسئله ی شخصی نیست...
✍بریده ای از مستند شنود....
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢به ظاهر انقلابیها - بخش اول
در زمانهای که با اقبال مردم به اندیشه انقلابی، حضور در اکثر مسئولیتها نیازمند داشتن بنیانهای فکر اسلامی و انقلابی است؛ برخی با #نفوذ یا #تظاهر به باورمندی به اندیشه انقلابی همچنان #ادای_انقلابی در میآورند.
جریانی که با چرخش در بنیانهای فکری به سوی لیبرالیسم، امروز تنها #ادعای_انقلابی بودن دارد و همه چیز را از منظر #سیاستورزی_عملگرایانه میبیند و چون نمیتواند بگوید دچار ضعف در ایستادگی بر مبانی انقلاب شده است، تلاش میکند تا نیروهای انقلاب را با برچسب زدن به تندروی متهم کند.
جریان #به_ظاهر_انقلابی طی سالهای گذشته به مرور دچار استحاله و با جریان #سوپر_انقلابی دهه ۶۰ به دلیل اشتراک در رویکرد تساهل و تسامح همراستا شده و امروز عملاً مصادیق دامنه تجدیدنظرهایش به قلمرو ارزشهای اساسی انقلاب نیز رسیده و جز پوسته شعاری، چیزی از هویتش باقی نمانده است
جریان به ظاهر انقلابی به دلیل خطای تحلیل از باورمندی عموم #مردم به انقلاب، با کوچکترین مناقشهای در هر موضوعی چون احساس میکند با ایستادگی بر #منطق_انقلابی در انتخابات پیشرو شکست میخورد، هسته انقلابیگری را وانهاده و پوسته انقلابی را حفظ کرده است.
این جریان چون میخواهد ضمن حفظ جایگاه فعلی در ساخت قدرت همچنان بالا برود، در عین چرخش فکری، همچنان ظاهر انقلابی را نگه میدارد و تلاش میکند با تئوریزه کردن #بحران_حکمرانی و ارجاع به مصلحت، #نسخه_عقبنشینی از ارزشهای انقلاب اسلامی را تحت لوای واژههایی چون #حکمرانی_نو مطرح کند.(خضریان)
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢به ظاهر انقلابیها - بخش دوم
به ظاهر انقلابیهای امروز، همراستا با سوپر انقلابیهای دیروز که شاخصه مشترکشان تحمیل ارزشهای لیبرالیسم به جامعه دیندار ایرانی به دلیل بیایدئولوژی بودن است، عملاً ارزشهای اسلامی و انقلابی را با توجیه عدم امکانپذیری کنار زده و با تیغ واقعیت، از آنها تصویری خیالی میسازد.
جریان به ظاهر انقلابی همچون سوپر انقلابیهای دیروز که در جریان استحاله شدن تلاش کرد از امام خمینی(ره) تصویری لیبرال به نمایش بگذارد، تلاش دارد تا رهبر انقلاب را به نفع خویش، مصادره به مطلوب کند و تفکرات روشن و انقلابی ایشان را با برداشتهای گزینش شده، تحریف کند.
یکی دیگر از اشتراکات به ظاهر انقلابیها با سوپر انقلابیهای دیروز در ایجاد وجاهت اجتماعی، انتشار تصاویر و خاطرات با امام(ره)، رهبری و شهدا برای عدم پاسخ به انحرافات فکری است. کسانی که به دلیل عدم تشابه در ویژگیها، مواضع و اقداماتشان با ایشان، راهی جز #تحریف برای دکان زدن ندارند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️ داستانی مهیج از قهرمانی متفاوت؛ ترسناک اما دوست داشتنی‼️
🎭 انیمیشن #بازگشت_به_اوت_بک؛ در مورد گروهی از مرگبارترین حیوانات استرالیا است که از زندگی در باغوحش خسته شدهاند و نقشهای جسورانه برای فرار به سمت اوت بک طراحی میکنند...
📺 دانلود و تماشا:
🌐 b2n.ir/bobk
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ ماجرای به دست گرفتن کنترل RQ-170 چه بود⁉️
⭕️ مستند #شکار_طبس؛ روایتی منتشر نشده از عملیات اقتدار آفرین نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مهار پهپاد فوق پیشرفته و جاسوسی RQ-170 در آسمان خاطرهانگیز طبس!
🎥 دانلود و تماشا:
🌐 b2n.ir/shk-tbs
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 قسمت بیستم سریال #چهار_سوق (باب الحاره) منتشر شد
💢 «سمعو» سرانجام با حمل خنجر پدرش دردسرساز شد و یکی از پسران محله را پس از آنکه او و پدرش را مسخره کرد، به ضرب آن خنجر مجروح ساخت و از صحنه متواری شد. حال باید دید چه عاقبتی در انتظار سمعوی نوجوان است...
⬅️ زیرنویس فارسی | ژانر: #تاریخی | محصول: سوریه
🎥 تماشای #اختصاصی در عماریار:
🌐 b2n.ir/chrsu20
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ به من گفتن برو کردستان هرجا خالی بود بشین کار کن!
💢 فیلم سینمایی «غریب» روایتگر برشی کوتاه از زندگی مسیح کردستان #شهید_محمد_بروجردی و نقش وی در دفع فتنه کومله و دموکرات منطقه کردستان در اوایل انقلاب است.
🎥 ثبت درخواست #اکران_مردمی در مناطق فاقد سینما، دانشگاهها، مساجد، مدارس، فرهنگسراها و ...:
🌐 ammaryar.ir/m/hipo7
🎬 خرید بلیت سینماها:
🌐 gisheh7.ir/event/45200
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 سریال #چهار_سوق (باب الحاره) به ایستگاه بیست و یکم رسید...
💢 «احد عشری» برای آنکه بتواند با عزت و سربلندی به محله کفتار بازگردد، با نقشهای دقیق و طراحی شده به دروغ به «ابو ساطور» میگوید که جوانان محله در کمین او هستند تا او را حسابی ادب کنند. حالا «ابو ساطور» که خود را در خطر میبیند در اقدامی پیش دستانه در محله بلوا به پا میکند و...
⬅️ زیرنویس فارسی | ژانر: #تاریخی | محصول: سوریه
🎥 تماشای #اختصاصی در عماریار:
🌐 b2n.ir/chrsu21
هدایت شده از mesaghمیثاق
صدور اتهام محاربه برای۳ متهم پرونده شهید علیوردی
سخنگوی قوه قضاییه:
🔹برای ۸ نفر از متهمان پرونده شهید آرمان علیوردی کیفرخواست صادر شده است و متهمان در حال معرفی وکیل هستند.
🔹دادسرا برای ۳ نفر از متهمان پرونده شهادت آرمان علیوردی اتهام محاربه از طریق استفاده و تمسک به سلاح سرد برای ارتکاب قتل و همچنین اقدام علیه امنیت کشور که منجر به شهادت طلبه بسیجی و مامور حافظ امنیت شهروندان شد، صادر کرد.
🔹۵ متهم دیگر نیز به اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور متهم شدند.
🔹از این ۸ متهم، هفت نفر از متهمان بازداشت هستند و یک نفر آزاد است.
isna.ir/xdNKwB
هدایت شده از mesaghمیثاق
📝 چند نکته درباره مناظره غنینژاد و درخشان
#دانشطلب
🔸 درخشان در مناظره با غنینژاد اصلا خوب ظاهر نشد و نامنسجم و پراکنده حرف زد. دائم به امام و رهبری ارجاع میداد و از همه بدتر اینکه گرایش اقتصادی امام و رهبری را یکی گرفت. به گرایشِ چپِ نظریهپردازان اقتصادی انقلاب (شهید صدر، مطهری، طالقانی و بهشتی) اذعان نکرد. فقط موضع انتقادیاش قابل دفاع بود.
🔹 غنینژاد اما یا خیلی بیسواد است یا خیلی عوامفریب. اول مناظره خیلی صریح گفت قانون اساسی متأثر از سوسیالیسم نوشته شده پس اسلامی و فقهی نیست. یعنی باید از طرف دیگر ماجرا (کاپیتالیسم) متأثر میشد تا اسلامی باشد! سوسیالیسم را به نفی مالکیت خصوصی و همه اسلام را به آزادی مالکیت تقلیل داد.
🔸 جای دیگری گفت امام و رهبری اقتصاددان نیستند پس حرفشان در اقتصاد ارزش علمی ندارد. اینجا هم بین «علم اقتصاد» و «مکتب اقتصادی» تفکیک نکرد و دومی را به سیاست تقلیل داد. علم اقتصاد (بحث درباره رشد و تورم و عوامل موثر بر تولید و تجارت) کار دانشگاهی است اما نظریه اقتصادی قطعا کار فقها است.
🔹 از همه جالبتر آخر مناظره بود که گفت امام خمینی مخالف سرمایهداری نبود. خودش ادعا کرد قانون اساسی تحت تأثیر سوسیالیسم نوشته شده و امام هم اقتدار سیاسی داشت، یعنی مخالف سرمایهداری نبوده اما اجازه داده گرایشِ چپ حاکم شود! درست مثل اشارهاش به تسخیر سفارت بود که تأیید و حمایت امام را حذف کرد.
🔸 در کل مناظره خوبی نبود و فکر نمیکنم خود دو طرف هم از نتیجه راضی باشند. دعوا ولی روشن است: یک طرف اقتصاد را آزاد میخواهد تا سرمایهدار سلطه پیدا کند و به تبع آن در سیاست و فرهنگ و.. حکمفرما شود، اما طرف دوم میخواهد اصول انسانی و اخلاقی اولویت داشته باشند نه سود و انباشت سرمایه.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دعوا و حرف زشت در تلویزیون شبکه سه
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇺🇸 فیلم پرتاب موشک فضایی استارشیپ ایلانماسک رو انداختن رو پرده و با شمارش معکوس در ذهن بچهها تصویرسازی میکنند!🇺🇸
👈 اینطوری باید برای نشان دادن پیشرفت کشور تدبیر کرد نه اینکه با امنیتی بازی، هیچکس رو به دستاوردهای علمی و نظامی راه نداد.
🇺🇸 مطالعات آمریکا
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢از ديدگاه قرآن خداوند در قیامت با تمسخر کنندگان «مؤمنین» چه برخوردی ميكند؟
🔹مطابق آیات ۱۰۷ و ۱۰۸ سوره «مؤمنون» از سوى پروردگار به جهنّميان گفته مى شود: «قَالَ اَخْسَئُوا فِيهَا وَ لَا تُكَلِّمُونِ؛ دور شويد در دوزخ! و با من سخن مگوييد!». تقريباً همه ارباب لغت و مفسّران تصريح كرده اند كه تعبير به «اخسأ» تعبيرى است كه در موقع دور ساختن سگ به كار مى رود و به كارگيرى آن در اينجا براى تحقير اين ظالمان گنهكار و مستكبر است؛ بلكه مى توان جمله «لَا تُكَلِّمُونِ»؛ (با من سخن نگوييد) از آن دردناكتر و غم انگيزتر است كه مولاى كريم و رحيم، بنده اى را از خود براند و به او بگويد: هرگز با من سخن مگو! اين همان چيزى است كه در تعبير بسيار لطيفى در «دعاى كميل» به آن اشاره شده: «فَهَبْنِی يَا اِلَهِي وَ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ رَبِّي صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِكَ فَكَيْفَ اَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِكَ؛ گيرم اى خدا و آقا و مولا و پروردگار من، بر عذاب تو صبر كنم، چگونه مى توانم بر فراق و دوريت شكيبا باشم؟!»؛
🔹اینکه چرا آنها به چنين عذاب دردناك روحى در آنجا مبتلا مى شوند، آيات بعد از آن پرده از روى اين مسئله برداشته، مى گويند: «اِنَّهُ كانَ فَرِيقٌ مِنْ عِبَادِی يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَ ارْحَمْنَا وَ اَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ - فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِيّاً حَتَّى اَنْسَوْكُمْ ذِكْرِی وَ كُنْتُمْ مِنْهُمْ تَضْحَكُونَ؛ اين به خاطر آن است كه گروهى از بندگان من مى گفتند: پروردگارا ما ايمان آورده ايم، ما را ببخش و بر ما رحم كن و تو بهترين رحم كنندگانى - ولی شما آنان را به #مسخره گرفتید، تا [دل مشغولی شما به مسخره آنان] یاد مرا از خاطرتان برد، و شما همواره به [ایمان، عمل و دعاهای] آنان می خندیدید!!». [مومنون، ۱۰۹ و ۱۱۰] نتيجه آن سخريه و #استهزاء و خنديدن به افراد با ايمان اين است كه امروز مورد تحقير قرار گيريد و اين در حقيقت تجسّمى است از اعمال خودتان!.
🔹همچنین خداوند در سوره «مؤمن»، آیات ۴۹ و ۵۰ به گوشه ای از ملامت، سرزنش و تحقير دوزخيان از سوى خازن دوزخ و مأموران عذاب و كيفر اشاره کرده مى فرمايد: «وَ قالَ الَّذِينَ فِي النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّكُمْ يُخَفِّفْ عَنَّا يَوْماً مِنَ الْعَذَابِ - قَالُوا اَوَ لَمْ تَكُ تَأتِيكُمْ رُسُلُكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا بَلَى قَالُوا فَادْعُوا وَ مَا دُعَاءُ الْكَافِرِينَ اِلَّا فِي ضَلَالٍ؛ كسانى كه در آتش دوزخند به خازنان جهنّم مى گويند: از پروردگارتان بخواهيد [لااقل] يك روز عذاب را از ما بردارند - آنها مى گويند: آيا پيامبرانتان با دلائل روشن به سراغ شما نيامدند؟! مى گويند: بلى [آمدند] مى گويند: پس هر چه مى خواهيد دعا كنيد؛ ولى [بدانيد] دعاى كافران جز در ضلالت نيست [و هرگز به اجابت نمى رسد]».
🔹اين تعبيرات همچون شلّاقى بر روح آنها نواخته مى شود و آنها را شكنجه مى دهد. آنها فقط تقاضاى يكروز نجات از عذاب كردند؛ اما پذيرفته نشد، آنها از خازنان تقاضاى دعا كردند؛ ولى خازنان در پاسخ گفته اند: خودتان دعا كنيد، به خاطر اينكه آنها لايق دعا نبودند كه اين خود، نوعى تحقير است و يا دعا كردن براى آنها بايد به اذن خدا باشد و خدا هرگز چنين اذنى نداده و يا اينكه چون اين دعا به اجابت نمى رسد بيهوده است، لذا حتى از دعا كردن نيز مضايقه مى كنند و مى گويند: خودتان دعا كنيد (و بدانيد به جايى نمى رسد) و اين نيز تعبير دردآور ديگرى است.
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۶، ص ۳۵۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تمسخر #استهزاء
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️تلاش برای اجرای معنویات در جامعه
🔹یک مساله که در راس همه امور است مسئله «معنویات» است. ما باید کوشش کنیم که معنویات را در بین این ملت عزیز و در بین مسلمین پیاده کنیم، مردم را دعوت به معنویات و دعوت به اخلاق اسلامی و آداب فرهنگ اسلامی کنیم. ملت ما بحمدالله بسیار مهیّاست از برای اینکه رو به معنویات برود، و تا کنون هم قدم های زیادی برداشتهاند، لکن راه طولانی است و راه معنویات آنطور است که باید انسان در تمام عمر کوشش کند.
بیانات حضرت امام ۶۲/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢خداوند با چه تعابيری پيامبر (ص) را از «سخن چينان» برحذر داشته است؟
🔹خداوند در آيه ۱۰ تا ۱۳ سوره قلم خطاب به پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله)، مى فرمايد: «وَ لاتُطِعَ كُلَّ حَلاّف مَهِيْن هَمّاز مَشّاء بِنَمِيم؛ از آنها كه بسيار سوگند ياد مى كنند و افراد پستى هستند و عيب جو و سخن چين مى باشند اطاعت مكن». به دنبال اين صفات زشت، در آيات بعد صفات زشت ديگرى را براى آنان ذکر مى کند؛ مانند ممانعت از كار خير، تجاوزگرى، كينه توزى، خشونت، و كفر به آيات الهى. به دنبال آن مى فرمايد: «ما بر بينى او داغ ننگ مى نهيم [سَنَسِمُهُ]، [و او را در دنيا و آخرت رسوا مى سازيم]». ذكر سخن چينى و نمامى در رديف صفات زشتی همانند كفر بر آيات الهى، دليل بر زشتى فوق العاده اين عمل است!
🔹تعبير به «مَشّاء بِنَمِيم» به صورت صيغه مبالغه، اشاره به كسانى است كه پيوسته در بین مردم سعايت و سخن چينى مى كنند و آنها را نسبت به يكديگر بدبين کرده و تخم عدوات و دشمنى را در دلها مى كارند. اين يكى از مهمترين گناهان كبيره است. «حَلاّف» به كسى گفته مى شود كه بسيار سوگند ياد مى كند و معمولا كسانى هستند كه نه مردم به آنها اعتماد دارند و نه خودشان نسبت به خودشان، و توصيف آنان به «مَهِيْن»؛ (پَسْتْ)، گواه ديگرى بر اين معنى است، آنان به خاطر فرومايگى و پستى، بر ديگران عيب گذاشته و پيوسته سخن چينى و افساد مى كنند؛ گويى از محبت و الفت مردم نسبت به يكديگر رنج برده و مى خواهند همانگونه كه خودشان از چشم مردم افتاده اند مردم نيز نسبت به يكديگر چنين شوند.
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسة الامام على بن ابى طالب(ع)، چاپ اول، ج ۳، ص ۲۹۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#سخن_چین #سخن_چینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
خسته ام مثل رضا پهلوی که برای آزادی در ایران رفته بود اسرائیل اما یهو دید دم دیوار ندبه زنونه _ مردونه سواست.😄
برای #جهاد_تبیین، رسانه باشید.