هدایت شده از mesaghمیثاق
زیست شهر مولد - استاد جهانبخش.mp3
47.15M
📌زیست شهر مولد
✅دکتر عباس جهانبخش
▶️#صوت
هدایت شده از mesaghمیثاق
جنگ شناختی اقتصادی - استاد عباسی فر.mp3
14.38M
📌جنگ شناختی اقتصادی
✅ استاد حسین عباسیفر
▶️#صوت
هدایت شده از mesaghمیثاق
کارکرد امامین انقلاب در اقتصاد - حجت الاسلام امیری طیبی.mp3
32.09M
📌کارکرد امامین انقلاب در اقتصاد
✅حجت الاسلام محمد امیری طیبی
▶️#صوت
هدایت شده از mesaghمیثاق
جهاد تبیین اقتصادی قسمت اول.mp3
11.82M
صوت
موضوع: جهادتبیین اقتصادی
دانشگاه امام حسین علیه السلام
2 بهمن 1402
#مجازی
هدایت شده از mesaghمیثاق
حسینی - ۱۲ بهمن.mp3
38.98M
📚جلسه کارشناسی تبیین اقتصاد ایران
⬅️با موضوع:
◀️ اقتصاد ایران آنچه هست و آنچه میپنداریم!
🎙با ارائه: سیدامیرحسین حسینی
پژوهشگر اندیشکده قصد
🔸گفتمان اقتصادی انقلاب اسلامی
🔹بررسی ناکارآمدی های اقتصادی کشور
🔸گزاره های اقتصادی اشتباه و رایج در اقتصاد ایران
🔹تاثیر جنگ شناختی بر واقعیت های اقتصادی
🔸مقایسه تطبیقی وضعیت اقتصاد کلان، رفاه و معیشت ایران و جهان
هدایت شده از mesaghمیثاق
مراسم عزاداری اربعین حسینی در موکب حسینا
مراسم ظهرها:
به کلام: حجت الاسلام و المسلمین پناهیان
با نوای: حاج سیدرضا نریمانی، حاج مهدی رسولی، حاج حنیف طاهری
مراسم شبها:
به کلام: آیت الله میرباقری
با نوای: حاج میثم مطیعی، حاج سیدمهدی حسینی
🔹 از 11 صفر الی 18 صفر
(به مدت 8 روز و شب)
📍 عراق، طریق مشایّه نجف کربلا،
عمود 909، موکب حسینا
هدایت شده از mesaghمیثاق
رتبه پاسپورت ایران در دولتهای مختلف از نگاه henleyglobal
https://www.henleyglobal.com/passport-index
☘️تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
هدایت شده از mesaghمیثاق
6.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهید آوینی: آنجا که حسین علیهالسلام در صحنه است، اگر در صحنه نباشی هرکجا میخواهی باش، چه ایستاده به نماز و چه نشسته به سفره شراب...
دوش از مسجد سوی میخانه آمد پیر ما
چیست یاران طریقت بعد از این تقدیر ما؟
ما مریدان روی سوی قبله چون آریم چون
روی سوی خانه خمار دارد پیر ما... / حافظ
#امر_جامع #جبهه_حسین
#استاد_قنبریان
صوت کامل
هدایت شده از mesaghمیثاق
۵-خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی.mp3
25.2M
🔅 خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی
جلسه پنجم / هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
حجت الاسلام قنبریان
✔️ صنف سوم: دین مشوب، دیندار مخلص! (جهل مقدس)
• مثل خوارج: مَن طَلَب الحقَّ فَاَخطَاَهُ(خ۶۱)
خطای در اندیشه اما طالب حق در انگیزه اند!
• دو سر طیف جهل مقدس:
- متحجرانی که به قصد قربت کنجی از اسلام را می شناسند و می خواهند (عمدتا احکام قضایی اش!) و چیزی از آزادی و مردمسالاری و... در اسلام سراغ ندارند!
- متجددانی که اهل مناسک و در احوال شخصی متعبد اما در اجتماعیات و اقتصاد و... سکولارند!
• دو ناحیه جهل مقدس:
1⃣ به لحاظ روش و مبادی:
- طیف اول نص گرا، علم و عقل ستیز، غرب ستیزی حداکثری و...
- طیف دوم عقلانیت مدرن را جای عقل و سیره ثابت عقلا گرفته اند!
• عاشورا جمع بین غیب و شهود، عشق و عقل
2⃣ به جهت نتایج و مقاصد:
• دین مرضی از آگاهی و اختیار انسان می گذرد!
- طیف اول چیزی از آزادی و عدالت و مردمسالاری و... در اسلامشان ندارند و فقط توحید و شریعت شعارشان است
- طیف دوم اینها را می خواهند اما از غرب می گیرند و دین فردی را از رساله و دین!
• دین خالص حسینی هم عدالت دارد هم آزادی و همه هم برای خدا (تحف العقول)
• "تنی که زیر سم اسبها لگدمال می شود جریمه یک روح بزرگ را می دهد" (شهید مطهری)
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔰 تشبیهِ غزّه با کربلا؛ سهل و ممتنع!
• نوحه بر غزه و مقایسهاش با کربلا، برخی میراثگرایان را نگران کرده است!
متوقفکردنِ عاشورا در سال ۶۱هجری و دفنِ کربلا در کربلا هم عدهای از انقلابیان را برآشفته است!
و باز دعوا و برچسبِ «افراطیها / هیئت سکولار» و غیره رونق گرفته است!
▫️ ادعا: نه کسی با اهلبیت علیهمالسلام قابل مقایسه است (لا یُقاس بآل محمد(ص) من هذه الأمّة أحد)۱ و نه هیچروزی -حتی شهادت ائمهٔ اطهار- در عظمت مصیبت، روزِ حسین علیهالسلام میشود (لا یوم کیوم الحسین)۲؛ لکن غزه، کربوبلای حسین(ع) را ارث برده است!
❓ آیا مقایسهناپذیریِ کسی با امیرالمؤمنین علیهالسلام مجوّز است که حکومت و حکمرانیای غیرعلوی اختیار کند؟!
❗️اینکه عظمت مصیبت هیچکس به «رتبه»ی مصائب حسین(ع) نمیرسد، آیا مجوّز است که تشابه و تشبّه به او (با مقیاسکردنش) واجب نباشد؟!
• حسین(ع) بلندترین «قله»ی فداکاری برای خداست که هم «دامنه»ی پیروان را بالا کشیده و هم «سلسلهجبال»ِ تأسّی و تشبّه در قبل و بعد از خود را موجب شده است!
• پیامبرانی که پیش از او گذرشان به کربلا افتاده، و پیشآمد و خونآمدی به خود دیدهاند؛ از خدایشان شنیدند که: «فسال دمُک مؤافقة لدمه»۳: خونت برای تشبّه به خون حسین(ع) جاری شد!
❗️عجب از کسانی که قمهزنی با دستان خود -بدون هیچ نصّ شرعی- را تشبّه به شمشیرها بر حسین(ع) میشمارند؛ اما تشبّه و تشابهخواندنِ خونهای ریختهشدهٔ تأسّیکنندگان به حسین(ع)۴ را مقابل یزیدهای زمان، برنمیتابند!
برخلاف مبنای فقهیِ توقیفیبودن شعائر۵، خودزنی با قمه را تشبّه به حسین(ع) میشمارند؛ اما بر مبنای وجوبِ تأسّی به سیّد مظلومان و شهید و کشته دادنِ زنان و فرزندان، تشبّه به امامِ شهید نمیدانند؟!!
• وقتی پوست سر و صورت اسماعیل صادقالوعد۶ را کندند، در پاسخ به فرشتهای که برای مدد آمده بود گفت: لي أسوة بما یصنع بالحسین(ع)۷: برای من تأسّی به آن چیزی است که با حسین(ع) میکنند!
اسماعیل به عظمت مصیبت حسین(ع) نرسید اما اگر به کربوبلای حسین(ع) هیچ شباهتی نیافته، پس تأسّی چه معنا دارد؟!
• ابوذر غفاری وقتی در غربت و تنهایی در تقابل با جریان استئثار (ویژهخواریِ أموی) و استبداد به تبعید رفت، تبعیدش را با روز حسین(ع) مقایسه کرد و دوستانِ اندکش را چنین تسلّی داد: ما أیسَر هذا و لکن کیف أنتم إذ قتل الحسین(ع) قتلا (یا: ذبح ذبحاً) والله لایکون فی الإسلام بعد قتل الحسین أعظم قتلا منه ۸: این (تبعید و غربت) آسان است اما شما چه میکنید وقتی حسین(ع) را آنگونه بکُشند یا ذبح کنند؟! به خدا قسم قتلی بزرگتر از آن در اسلام نیست.
❗️حافظانِ میراث جا دارد نگران باشند تا کسی در «رتبه» با اهلبیت(ع) و «روزی در عظمت مصیبت» با روز حسین(ع) مقایسه نشود؛ چون آن مصیبتِ عظما در عالم بالا هم اثر کرده -به حسب روایات صحیح- و آسمان و زمین و همهٔ مخلوقات بر آن گریستهاند!۹
امتدادبخشی به میراث هم جای نگرانی دارد تا مبادا حسین(ع) در ۶۱هجری دفن شود و الگو و بالتّبع «شبیهساز» نشود!
که وگرنه؛ گریهکنانِ امروز با گریهکنانِ روز عاشورا بر تلّی در همان کربلا، و در حالِ نظاره بر کشتهشدن حسین(ع) فرقی نمیکنند!۱۰
ازهمینرو بود که شهید مطهری فریاد میکرد «شمر زمانت را بشناس» و رهبر انقلاب اسلامی از «کربلای غزه» میگوید۱۱ و امام موسی صدر در کتاب ارزشمند «سفر شهادت»۱۲ بین عاشورا و فلسطین پیوند میزند.
• امام رضا علیهالسلام در روایت معروف «ریّان بن شبیب» هر دونگرانی را برایمان بهزیبایی جمع کرده است: «إنّ یوم الحسین اقرح جفوننا و اسبل دموعنا و اذلّ عزیزنا بأرض کرب و بلاء و اورثنا الکرب و البلاء إلی یوم الانقضاء»۱۳
روز حسین (نه روزها و مصائب دیگر) است که پلکهای ما را مجروح و سیل اشک از چشمان ما جاری کرده است [همان لقد عظمت الرزیّة و جلّت و عظمت المصیبة]
اما هماو در ادامه میفرماید: به ما «کرب و بلا» تا روز انقضاء(فرج) ارث داده شده است!
یعنی همان مضمون: کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا (که سخن مشهوری است و روایت نیست).
این کرب و بلا، «ارث» حسین بر حسینیان است؛ همان کرب و بلاست تا ارثبودن درست باشد؛ لذا شبیه خواندنش انحراف از میراث نیست.
تا وقتی وارث حسین(عج) در مرتبهٔ غیبت و «الذین استضعفوا» است، فرج و گشایش برای مظلومان و مستضعفان نیست و آنها در کرب و بلایند.
❓غزه بدین معنا، چرا کربوبلای حسین(ع) نباشد؟! ملّتی که در مقابل ضَیم (ظلمِ ننگآمیز) ایستاده، به سیّد اهل إبای از ضیم۱۴ -یعنی حسین بن علی(ع)- تأسّی کرده است.
❗️این نکتهٔ سهل و ممتنعِ تشبیه غزه با کربلاست!
آنچه غزّه از مصیبت میبیند، ارثِ کربوبلای ننگناپذیریِ حسین(ع) است؛ ولو هیچروزی در «رتبه»، روزِ حسین در «عظمت مصیبت» نمیشود!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۵/۵