eitaa logo
مصباح جمعه
228 دنبال‌کننده
12 عکس
281 ویدیو
2 فایل
خطبه‌های نمازجمعه شهر شاهدیه یزد در این کانال به صورت هفتگی بارگذاری می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۸ / ۱۰ / ۱۴۰۳ خطبه اول  «وَ تَرْكِ التَّعْيِيرِ» در این فراز از دعا درخواست ترک تعییر را داریم. تعییر چیست که ترک آن از جمله مکارم اخلاق است؟  هر انسانی ممکن است خواسته یا ناخواسته مرتکب لغزش و خطایی گردد، کار زشتی از او سر بزند، یا عیب و نقصی در کارش باشد. وظیفه ما این است که نه‌ تنها آبروی چنین افرادی را باید حفظ کنیم، بلکه حتی حق نداریم به رخشان هم بکشیم،  این نوع برخورد را ترک التعییر می گویند که مورد تأکید و سفارش پیشوایان دین ع است. نقطه مقابل آن تعییر و سرزنش است، یعنی او را در جامعه رسوا کند،  در بین مردم آبرویش را بریزد و یا حتی به رخش بکشد، که این کار از گناهان کبیره است. سه تعبیر در روایات اسلامی آمده است که گویای عظمت و سنگینی این گناه است. ۱-تعییر نزدیک ترین حالت انسان به کفر است. امام صادق ع فرمود: «إنَّ أقرَبَ‌ ما يَكونُ‌ العَبدُ إلَى‌ الكُفرِ أن يُؤاخِيَ الرَّجُلُ الرَّجُلَ عَلَى الدّينِ فَيُحصِيَ عَلَيهِ عَثَراتِهِ و زَلّاتِهِ لِيُعَنِّفَهُ بِها يَوماً ما» نزديک‌ترين زمانِ بنده به كفر، زمانى است كه شخصى با شخصى بر اساس دينش برادر و دوست شود، آنگاه، آمار لغزش‌ها و اشتباهات وى را بگيرد تا روزى با آنها او را سركوفت زند. ۲- ساده ترین چیزی که ایمان را از انسان می گیرد. امام صادق ع فرمود: «أدنى‌ ما يَخرُجُ‌ بهِ الرّجُلُ مِن الإيمانِ أنْ يُؤاخِيَ الرَّجُلُ الرَّجُلَ عَلَى دِينهِ فيُحصيَ علَيهِ عَثَراتِهِ وزَلّاتِهِ لِيُعَيِّرَهُ بها يَوماً مّا» ساده ترین چيزى كه انسان را از ايمان خارج مى‌سازد اين است كه با كسى پيوند برادرى دينى ببندد و سپس لغزشها و خطاهاى او را برشمارد، تا روزى آنها را دستمايه سرزنش وى قرار دهد. ۳- دورترین حالت انسان به خدا. امام صادق ع فرمود: «أبعَدُ ما يَكونُ العَبدُ مِن اللَّهِ أن يَكونَ الرَّجُلُ يُؤاخِي الرَّجُلَ و هُوَ يَحفَظُ عَلَيهِ زَلّاتِهِ لِيُعَيِّرَهُ بِها يَوماً ما» دورترين زمانِ بنده از خدا، زمانى است كه انسان با كسى برادر و دوست شود، ولى لغزش‌هاى وى را به ياد بسپارد تا روزى، با بر شمردن‌ آنها او را سرزنش كند. بنابر این ترک تعییر از جمله مصادیق اخلاق اجتماعی است که در این فراز از دعا از خداوند متعال درخواست داریم. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۸ / ۱۰ / ۱۴۰۳ خطبه دوم حدیث اخلاقی «قَالَ عَلِیٌّ ع لِلمُتَّقي ثَلاثُ عَلاماتٍ: إخلاصُ العَمَلِ، و قِصَرُ الأمَلِ، و اغتِنامُ المَهَلِ» حضرت علی ع فرمود: انسان با تقوا سه نشانه دارد: کارهایش همراه با اخلاصِ است، آرزوهایش طولانی نیست، و فرصتها را غنیمت می شمارد. غررالحکم / حدیث ۵۹۹۴ یکی از فرصت‌های مغتنم که اکنون در اختیار ما است، ماه مبارک رجب است. نیمی از ماه رجب بر ما گذشت این فرصت باقیمانده را غنیمت بشمارید. در دعاهای ماه رجب این ماه را این چنین توصیف کرده است. «بابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبينَ» درگاه لطف تو به روى مشتاقان باز است. «وَخَيْرُكَ‏ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبينَ» بخشش خيرت به روی طالبان خیر فراهم است. «وَفَضْلُكَ مُباحٌ لِلسَّآئِلينَ» و فضل و احسانت برای درخواست کنندگان مباح و آزاد است. «وَنَيْلُكَ مُتاحٌ لِلأمِلينَ» لطف و عطايت براى آرزومندان همواره مهيّاست‏. یکی از شاخه های مهم جنگ نرم، جنگ روایتها است. جنگی که یک صف آن روایت دروغ است و یک صف آن روایت بر اساس واقعیت ها است. در چنین جنگی دشمن با روایت غیر واقع و دروغ دو هدف را دنبال می کند. یکی تحریف حقایق و وارونه نشان دادن واقعیت ها است. و دوم تضعیف امید و اراده در مردم است.  جنگ روایتها را باید جدی بگیریم. زیرا فتنه‌گران صدر اسلام با راه انداختن جنگ روایت دروغ توانستند «حسبنا کتاب الله» را به جای «کتاب الله و عترتی» بنشانند. آنها با جنگ روایت دروغ توانستند خروجی سقیفه را حق و جریان غدیر را در افکار عمومی باطل جلوه دهند. با جنگ روایتهای دروغ توانستند امام مجتبی ع را خانه نشین کنند و معاویه فاسد و ملعون را حاکم بر جامعه اسلامی سازند و او را امیرالمومنین بخوانند. با جنگ روایتها توانستند مردم مسلمان را بسیج کنند و به جنگ ولی خدا حضرت سیدالشهدا ع بفرستند.  اینها همه برای ما عبرت است که چگونه دشمن می تواند با روایت دروغ اراده و فکر مردم را در دست بگیرد و به هر طرف که بخواهد آنها را بکشاند.  امروز جامعه ما به شدت گرفتار چنین جنگ روایتهایی شده است. بطور مثال: عده ای تلاش می کنند با روایت دروغ چهره سیاه و منحوس پهلوی را سفید و نورانی جلوه دهند و آن دوران را گل و بلبل نشان دهند. جمعیتی ناتوانی خود در رفع مشکلات کشور و گرانی و تورم را با روایت دروغ متوجه دولت شهید رئیسی عزیز می سازند و اینگونه بر ناتوانی خود در رفع مشکلات کشور سرپوش می گذارند، و ضعف خود را توجیه می کنند. رهبریت نظام حق داشت بفرماید: «دلم برای رئیسی سوخت». دوستداران آمریکا می کوشند با روایت دروغ همه مشکلات کشور را ناشی از دشمنی با آمریکا توصیف کنند، و تنها راه رفع مشکلات کشور را مذاکره با آمریکا معرفی کنند. نخیر مشکلات کشور از بی عرضگی شماست نه مرگ بر آمریکای مردم. چرا که در طول تاریخ، آمریکا هر کجا قدم گذاشته است جز بدبختی برای آن کشور چیز دیگری به ارمغان نیاورده است. بنابراین مردم ما باید با بصیرت و بینش فراوان روایت دروغ را از راست تشخیص دهند. و تنها راه آن تقوای الهی  است که فرمود «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ» ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺗﻘﻮﺍ پیشه سازند، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺪ متوجه می شوند و ﺑﻲ ﺩﺭﻧﮓ ﺑﻴﻨﺎ می‌گردند ﻭ با تذکر و بصیرت ﺍﺯ ﺩﺍم ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎی شیطان ﻧﺠﺎﺕ می ﻳﺎﺑﻨد. اعراف / ۲۰۱ https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۵ / ۱۱ / ۱۴۰۳ خطبه اول «الْإِفْضَالِ عَلَى غَيْرِ الْمُسْتَحِقِ‏»  تفضل آن است که انسان چیزی را بدون الزام و استحقاق به دیگری بدهد. این تفضل گاهی ابتدایی است. یعنی کسی هیچگونه حقی به گردن کسی ندارد ولی باز به او لطف می کند. و گاهی بطور ابتدایی نیست بلکه یک حقی ایجاد ایجاد شده است ولی انسان بیشتر از حقش به او لطف می کند. مثل کارگری که برای دیگری کار کرده ولی بیشتر حقوقش به او مزد می دهند. در این فراز از دعا از جمله مکارم اخلاق این شمرده شده است که انسان بطور ابتدایی و بدون آنکه حقی ایجاد شده باشد به دیگری نیکی کند. «الْإِفْضَالِ عَلَى غَيْرِ الْمُسْتَحِقِ‏». این نوع تفضل کار خداوند متعال است. لذا در دعاها این چنین درخواست داریم. «اَللّهُمَّ اَعْطِني ما اَنْتَ اَهْلُهُ، وَ لاتَفْعَلْ بي ما اَنـَا اَهْلُهُ». و در روایتی از حضرت رضا ع نقل شده است که  رسول خدا ص فرمود: «اصطَنِعِ الخَيرَ إلى مَن هُوَ أهلُهُ ، و إلى مَن هُوَ غَيرُ أهلِهِ ، فإن لَم تُصِبْ مَن هُوَ أهلُهُ فأنتَ أهلُهُ» خير و خوبي را نسبت به هر اهل و نااهلي روا دار، اگر کسي در خور و شايسته آن بود که فنعم المطلوب، و اگر نبود تو خود لايق و سزاوار احسان و فضلی. بحارالانوار/ ۷۴ / ۴۰۹ https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۵ / ۱۱ / ۱۴۰۳ خطبه دوم  حدیث اخلاقی امام کاظم ع فرمود: «مَن أتاهُ أخوهُ المؤمنُ في حَاجةٍ فإنّما هِي رَحْمَةٌ مِن اللّهِ تباركَ و تعالى ساقَها إلَيه، فإنْ قَبِلَ ذلكَ فَقد وَصَلَهُ بوَلايَتِنا و هُو مَوصولٌ بوَلايةِ اللّهِ، و إن رَدّهُ عن حاجَتِهِ و هُو يَقْدِرُ على قَضائها سَلّطَ اللّهُ علَيهِ شُجاعًا مِن نارٍ يَنْهَشُهُ في قَبْرِهِ إلى يَومِ القِيامَةِ» هر كس برادر مؤمنش براى حاجتى نزد او آيد، این رحمتى است از سوى خداوند تبارك و تعالى كه به جانب او روی آورده است. پس اگر حاجت او را روا سازد خود را به ولايت ما پيوند زده است و ولايت ما هم به ولايت خدا پيوسته است، اما اگر مى تواند حاجت او را برآورَده سازد و برنياورَد، خداوند در قبرش مارى آتشين بر او مسلط گرداند كه تا روز قيامت وى را نيش زند. کافی / باب قضاء حاجة المؤمن / حدیث ۱۳ ۲۵ ماه رجب مصادف است با شهادت امام کاظم ع. ضمن عرض تسلیت، یک نکته در باره زندان آن حضرت در این خطبه عرض کنم و آن اینکه زندان آن حضرت دو ویژگی داشت:  ۱- طولانی بودن زندان آن حضرت بود که حد اقل آن چهار سال، بلکه تا چهارده سال هم نقل کرده اند. ۲- وضعیت زندان آن حضرت بود که در صلوات خاصه امام کاظم ع چهار ویژگی برای زندان آن حضرت ذکر شده است. ۱- فضای زندان کم و بسیار تنگ بود. «وَالْمَقْبوُرِ بِالْجَوْرِ». ۲- زندان بسیار گود بود. «وَالْمُعَذَّبِ في قَعْرِ السُّجوُنِ». ۳- بسیار تاریک بود. «وَظُلَمِ الْمَطـاميرِ». ۴- آن حضرت در غل و زنجیر بود. «ذِي السّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيوُدِ». یکی از روزهای بزرگ تاریخ زندگی بشر ۲۷ رجب روز بعثت پیامبر اکرم ص است. در قرآن کریم اهداف گوناگونی برای بعثت انبیاء الهی ع ذکر شده است. یکی از اهداف مهم انبیاء الهی ع مبارزه با جهل بوده است.  آسیبی که امروز نوع انسانهای مبتلا به آن هستند. زیرا نقطه مقابل جهل گاهی علم است و گاهی عقل. به همین جهت جهل را به دو بخش تقسیم کرده اند: جهل بسیط و جهل مرکب. جهلی که نقطه مقابلش علم است جهل بسیط است. چنین جاهلی: «اولا» وظیفه دارد برود کسب علم کند. «ثانیا» حدیث «رُفِعَ ما لا یَعْلَمُون» شامل او می شود و در قیامت هم اگر مؤاخذه شود بخاطر جهلش توبیخ نمی شود بلکه بخاطر آنکه کسب علم نکرده است سرزنش می شود. «ثالثا» وقتی عالم شد از تیر رس شیطان خارج نیست و شیطان حریف او می شود. ولی جهلی که نقطه مقابلش عقل است، جهل مرکب است. چنین جاهلی حدیث رفع شامل او نمی شود و در قیامت به خاطر جهلش عذاب می شود. و اگر چنین جهلی بر طرف شود دیگر شیطان هم حریف او  نخواهد بود. امروز جامعه بشری گرفتار چنین جهلی شده است، یعنی از علم و دانش برخوردار است، اما از عقل بی بهره است. از اخلاق و انسانیت فاصله گرفته است. این همان است که رهبر حکیم انقلاب آن را جاهلیت مدرن خواندند. داروی چنین جهلی بصیرت است، درک حقایق است. انبیاء الهی آمدند تا هم بشر را ترغیب به علم و دانش کنند، و هم بصیرت ببخشند و چشم مردم را به روی حقایق عالم باز کنند. اینکه من فرماید: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» چون هیچ حقیقتی در این عالم، به غیر از بندگی خدا و دوری از طاغوت نیست. https://eitaa.com/mesbah_jome
10.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان شهید خدمت رئیسی عزیز در عید مبعث سال گذشته در محضر رهبر حکیم انقلاب اسلامی ایران. # مامی‌توانیم https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۲ / ۱۱ / ۱۴۰۳ خطبه اول  «وَ الْقَوْلِ بِالْحَقِّ وَ إِنْ عَزَّ»  کلمه حق در قرآن کریم به سه معنا استمال شده است:  ۱- حق به معنی واقعیت است. می فرماید: «إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ».یعنی وعده خداوند راست است و دروغ نیست. ۲- حق به معنی عدل است: می فرماید: «وَاللَّهُ يَقْضِي بِالْحَقِّ» یعنی ﺧﺪﺍوند از روی عدل ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، و بدون تردید به احدی ظلم نمی شود. ۳- حق به معنی حقیقت است. می فرماید: «الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ لِلرَّحْمَٰنِ». یعنی قیامت روز ظهور مطلق حقیقت است، روزی که هیچ گونه باطلی در آن را ندارد. برخلاف دنیا که حق و باطل در آن مخلوط است. بدین جهت حکما یکی از دلائل اثبات معاد برهان حقیقت گفته اند. یعنی هدف از ارسال رسل و انزال کتب حاکم ساختن حق و طرد هرگونه باطل است. دنیا بخاطر اینکه دار تکلیف است، دار آزمایش انسانها است. شایستگی حاکمیت حق مطلق را ندارد. پس روزی لازم است که این هدف محقق شود و آن روز معاد است که در پرتو ظهور مطلق حقیقت به عمر باطل پایان داده می شود. در این فراز از دعا از خداوند متعال درخواست داریم که قول حق را به ما عنایت نماید. زیرا یک مسلمان باید در سخن گفتن هر سه معنا را رعایت کند، هم راست بگوید و هم بر اساس عدل و انصاف حرف بزند و هم در سخن گفتن از هر نوع باطلی پرهیز نماید. طبیعی است انجام چنین کاری سخت و دشوار است ولی با کمک تقوای الهی امکان پذیر است. لذا در این بخش از دعا قول حق را از صفات متقین و صالحین شمرده شده است. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۲ / ۱۱ / ۱۴۰۳ خطبه دوم  حدیث اخلاقی  امام صادق ع فرمود: «أَكْثِرُوا فِی شَعْبَانَ الصَّلَاةَ عَلَى نَبِیِّكُمْ وَ أَهْلِهِ، وَ سُمِّیَ شَهْرُ شَعْبَانَ شَهْرَ الشَّفَاعَةِ، لِأَنَّ رَسُولَكُمْ یَشْفَعُ لِكُلِّ مَنْ یُصَلِّی عَلَیْهِ فِیه» در ماه شعبان زیاد بر محمد و آل محمد صلوات بفرستید، زیرا ماه شعبان ماه شفاعت است، و رسول خدا هر که را در این ماه بر او صلوات بفرستد شفاعت می کند. بحارالانوار/ ۹۷ / ۷۷  امروز  سه روز بزرگ و شادی بخش با هم مقارن شده است. آغازماه شعبان المعظم،  آغاز دهه مبارک فجر، روز جمعه که از اعیاد مسلمین است. تقارن این ایام مبارک را تبریک عرض می کنم.  ماه شعبان ماهی است که پیامبر اعظم ص آن را منتسب به خود دانسته و فرمود: «إنَّ شَعْبَانَ شَهْري» ماه شعبان ماه من است. بحارالأنوار / ۹۷ / ۷۹ ماهی که سراسر آن پوشیده از رحمت و رضوان الهی است. «شَعْبانُ الَّذي حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ».  این ماه مزین به ولادت با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین و امام سجاد و امام عصر و حضرت ابالفضل و حضرت علی اکبر علیهم السلام است. و همچنین روز پاسدار و روز جانباز را داریم که به پاسداران سرافراز و جانبازان صبور و همه شما علاقه مندان به اهل بیت ع تبریک می گویم. ایام الله دهه فجر فرصتی برای مردم ما و مسئولان است که روی پنج مطلب مطالعه کنند و بیندیشند. ۱- فرصتی است که در اهداف انقلاب اسلامی مطالعه کنیم که تا چه اندازه محقق شده است. هدف اصلی انقلاب در یک شعار خلاصه شد. «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی». این چهار هدف سه هدف آن بطور کامل محقق شده است: استقلال: هیچ کشور و یا قدرتی نمی تواند ادعا کند که در سیاستهای کلان جمهوری اسلامی نقش دارد. آزادی: آزادی محقق است، مردم با آزادی کامل رئیس جمهور و وکلای خود را انتخاب می‌کنند.، با آزادی کامل نقد می کنند. بله آزادی به معنی ولنگاری و تجاوز به حقوق دیگران نه اسلام اجازه می دهد، نه عقل آن را تأیید می کند.. جمهوریت: این شعار هم تحقق یافت زیرا این مردم هستند که در تمام امور کشور دخالت دارد. اسلامیت: تنها این بخش از هدف است که هنوز در آغاز راه هستیم. ۲- فرصتی است که در عوامل پیروزی بیندیشیم، زیرا همان عوامل رمز ماندگاری نظام اسلامی است. قرآن کریم خطاب به پیامبر گرامی اسلام ص چنین می فرماید: «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ» رمز پیروزی انقلاب اسلامی همین سه چیز بود. رهبریت امام. تلاش و همت مردم، ایمان و توکل به خدا. ۳- فرصتی است که دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت‌هایی که داشتیم بازگو شود. امروز نظام اسلامی در بسیاری از علوم و فنون مختلف در برابر قدرتهای بزرگ حرف برای گفتن دارد. تنها از نظر اقتصادی دچار مشکل هستیم که تنها راه حل آن هم همان است که رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمود و آن اقتصاد مقاومتی است. اینکه بعضی رفع مشکلات اقتصادی را به مذاکره با آمریکا گره می زنند سخت در اشتباهند. آمریکا تا به امروز به چه کشوری خیری رسانده است که دومی آن جمهوری اسلامی باشد. ۴- فرصتی است برای شناخت آسیب‌ها و چالش‌هایی که سر راه نظام اسلامی است. مهمترین آسیبی که باید از آن ترسید، احراف از دستورات دینی و ارزشهای اخلاقی است. غفلت از خدا و معنویت و دشمن و برنامه های دشمن است، خود تحقیری خود باختگی است ، نفوذ غربگرایان و افراد خائن در بدنه نظام چو مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری است، تفرقه و اختلاف است،  تکاثر طلبی و زراندوزی مسئولان است. ۵- فرصتی است که توجه به گذر زمان داشته باشیم.  چیزی که بیشتر مردم از آن غافلند. مسئولان بدانند فرصت خدمتگزاری کوتاه و زود گذر است. همه باید بدانیم که یک سال از عمر ما گذشت. رسول خدا ص فرمود: «إِنَّكُمْ فِي مَمَرِّ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ فِي آجَالٍ مَنْقُوصَةٍ وَأَعْمَالٍ مَحْفُوظَةٍ وَالْمَوْتُ يَأْتِي بَغْتَةً». گذر زمان و رفت و آمد شب و روز سه چیز برای شما به ارمغان می آورد: از عمر شما می کاهد، اعمال شما ثبت می کند، مرگ ناگهان فرا می رسد و فرصت زندگی را از شما می گیرد. بحارالانوار / ۷۷ / ۷۸ https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۹ / ۱۱ / ۱۴۰۳ خطبه اول  «وَ اسْتِقْلاَلِ الْخَيْرِ وَ إِنْ كَثُرَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي‏، وَ اسْتِكْثَارِ الشَّرِّ وَ إِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي»  این خصیصه یکی از خصلت‌های بسیار عالی انسانی و اخلاقی است که کارهای خوب خود را  بزرگ و زیاد نبیند، و بر عکس آن کارهای بد خود را بزرگ و زیاد بشمارد. امیر مؤمنان علی ع در خطبه متقین که توصیف اهل تقوا است، یکی از ویژگیهای آنها را همین خصیصه دانسته و می‌فرماید:  «لا يَرضَونَ مِن‌ أعمالِهِمُ‌ القَليلَ‌، و لا يَستِكثِرونَ الكَثيرَ. فَهُم لِأَنفُسِهِم مُتَّهِمونَ، و مِن أعمالِهِم مُشفِقونَ» متقین کسانی هستند که از اعمال اندک، خشنود نمى شوند، و اعمال فراوان خود را زياد نمى شمارند، بلکه آنان پيوسته خود را به کوتاهى و قصور متّهم مى سازند، و از اعمالی که انجام داده اند نگرانند، که آیا خوب انجام وظیفه کرده اند، نگرانند که آیا عمل آنها مورد پذیرش و قبول حق واقع شده است.  پیآمد بزرگ شمردن کارهای خوب عجب است، غرور است، کوتاهی در انجام وظیفه است. و عواقب کوچک شمردن گناه تجری به گناه است. لذا در حدیثی از امام باقر ع آمده است که فرمود:  «ثَلاثٌ قاصِماتُ الظَّهْرِ: رَجُلُ اسْتَکْثَرَ عَمَلَهُ، وَ نَسِىَ ذُنُوبَهُ، وَ أعْجَبَ بِرَأْيِهِ» سه چيز  کمر انسان را می شکند: اعمال خوب خود را بسيار ببيند، و گناهان خود را به فراموشى بسپارد،، و خود رای باشد و به نظر دیگران اهمیت ندهد. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۹ / ۱۱ / ۱۴۰۳ خطبه دوم حدیث اخلاقی  امام کاظم ع فرمود:  «ثَلَاثٌ مُوبِقَاتٌ: نَكْثُ الصَّفْقَةِ، وَ تَرْكُ السُّنَّةِ، وَ فِرَاقُ الْجَمَاعَةِ». سه چیز عامل هلاکت و نابودی است: بیعت شکنی، و رها کردن دستورات دینی، و جدا شدن از اجتماع مسلمین. بحارالانوار/ ۲ / ۲۶۶ مهمترین مناسبت مهم این هفته، ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است. این عید بزرگ را تبریک عرض می کنم.. دو مطلب در باره ۲۲ بهمن لازم می‌دانم عرض کنم: مطلب اول:  انقلاب اسلامی یک پدیده نو و تازه در این عصر و زمان بود. امام راحل و عزیز یک راه جدیدی غیر از راه شرق و غرب به روی مردم دنیا گشود و آن راه اسلام ناب محمدی ص بود.از همین جهت نظام سلطه به ویژه آمریکا با وجود نظام اسلامی تمام منافع خود را دچار مخاطره دیدند، تمام توانشان را در جهت مقابله با انقلاب اسلامی به کار گرفتند. از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز سه کار را دنبال کردند.  کار اول آنها براندازی نظام اسلامی بود. که جنگ تحمیلی برای رسیدن به این هدف به راه انداختند. لذا صدام لعین به خبرنگاران وعده داد که سر هفته با آنان در میدان آزادی تهران مصاحبه کند. اما فضل الهی و ایستادگی و همت مردم سرانجام جنگ شکست دشمن بود و جمهوری اسلامی قوی تر از گذشته خودش را به دنیا عرضه کرد. کار دوم آنها استحاله نظام بود. آنها پس از آنکه از براندازی نظام اسلامی مأیوس شدند، به دنبال استحاله نظام رفتند. یعنی اسم جمهوری اسلامی باشد ولی از روح انقلاب اسلامی که «ان اعبد الله و اجتبوا الطاغوت» خبری نباشد. فتنه هایی که در این سالها طراحی شد برای رسیدن به این هدف بود. کار سوم آنها وابسته کردن نظام اسلامی به غرب است. آنها به دنبال این هستند که اگر بنا هست انقلاب اسلامی بماند باید یک نظام ضعیف و وابسته از نظر علمی، از نظر اقتصادی، از نظر نظامی باشد. آنان برای رسیدن به این هدف از عناصر ضعیف النفس و خود فروخته و نفوذی استفاده می کنند. آنها برای رسیدن به این هدف از دو راه وارد شده اند.  یکی از راه فرهنگی است و دوم از راه اقتصادی.  هدف اصلی تحریم‌ها و ولنگاری‌های فرهنگی همین است که نظام اسلامی وابسته به غرب شود. عده ای هم در ایران اسلامی با ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی، سیاه نمایی و کوچک نشان دادن خدمات و پیشرفتها، به دنبال این هستند که به مردم ما بگویند که تنها راه برون رفت از این مشکلات این است که دست دوستی به سوی آمریکا دراز کنیم. مطلب دوم در باره راهپیمایی ۲۲ بهمن است. هر کشوری سالروز مناسبت های خاص و ویژه خود را به یک شکلی جشن می گیرد. ولی مردم ایران در سراسر کشور در شهر و روستا با راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیرد. این نوع گرامی داشت، منحصر به فرد است و در هیج جای دنیا سابقه ندارد.  این گونه گرامی داشت، الهام گرفته از آیه ۱۲۰ سوره مبارکه توبه است. که این کار را از مصادیق عمل صالح و نیک شمرده و می فرماید: «وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ» چه چیزی همانند گامهای استوار مردم در راهپیمایی غیظ کفار را در می آورد. و توطئه دشمن را خنثی می سازد.  بنابراین همه ما باید در روز ۲۲ بهمن با شرکت در راهپیمایی دشمنان اسلام را در رسیدن به اهدافش ناکام گذاریم و از اجر معنوی آن بهره مند گردیم که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ».  https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۶ / ۱۱ / ۱۴۰۳ خطبه اول  نیمه شعبان المعظم روز میلاد با سعادت ذخیره عالم هستی ولی الله الاعظم امام زمان ع است که به همه شما عاشقان و منتظران آن حضرت تبریک می گویم. در این خطبه این سؤال را مطرح می‌کنیم که حضرت حجت ع چه انتظاری از پیروانش دارد؟ بهترین منبع برای پاسخ به سؤال بیان نورانی خود آن حضرت است که در پیکر دعاها به ما رسیده است. در کتب ادعیه چندین دعا وجود دارد که از محضر نورانی امام عصر ع به ما رسیده است. مثل دعای الهی عظم البلاء، دعای الهی من ناجاک، دعای افتتاح، دعای ندبه، دعای اللهم ارزقنا توفیق الطاعة. در این دعاها شرح وظایف ما در دوران عصر غیب آمده است. بنابر این به دعاهای مأثور از ائمه اطهار ع فقط از منظر ثواب نگاه نکنیم زیرا این دعاها از زبان انسانهای معصوم، جامع، کامل، آگاه به نیازهای بشر در دنیا و آخرت صادر شده است. این دعاها دریایی از معارف اسلامی است. یکی از دعاهایی که زبان امام عصر ع به ما رسیده است، دعای «اللهم الرزقنا توفیق الطاعه» است. در این دعا بخشی از انتظارات آن حضرت از شیعیانش آمده است. امام زمان ع از علما و دانشمندان اسلامی دوری از دنیا و خیر خواهی همراه با خلوص را خواسته است.  انتظار امام زمان ع از دانشجویان تلاش و رغبت برای یاد گیری علوم و فنون مختلف است. امام عصر ع از مردم تبعیت از علما و پند پذیری را می خواهد.  اما زمان ع از سالخوردگان جامعه وقار و آرامش، و از جوانان بازگشت به سوی خدا و توبه را خواسته است. امام زمان ع از جامعه زنان حیا و عفت را می خواهد.  امام زمان ع از ثروتمندان تواضع و سخاوت و از فقرا صبر و قناعت را می خواهد.  امام عصر از نیروهای نظامی‌ و انتظامی اقتدار و توانمندی و آمادگی کامل در برابر دشمن را انتظار دارد  امام عصر ع از مسئولان عدالت و مهرورزی و از مردم انصاف و معاشرت سالم را می خواهد. اینها شرح وظایف ما و انتظارات آن حضرت از ما در این دوران غیبت است، با انجام این وظایف است که دل امام زمان ع شاد می شود. با رعایت این امور است که جامعه مهدوی شکل می گیرد. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۶ / ۱۱ / ۱۴۰۳   خطبه دوم حدیث اخلاقی امام کاظم ع فرمود:  «طُوبى لِشيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكينَ بِحُبِّنا فى غَيْبَةِ قائِمنا اَلثّابِتينَ عَلى مُوالاتِنا وَالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِنا اُولئِكَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ وَ قَدْ رَضُوا بِنا اَئِمَّةً وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ وَاللّه ِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ الْقِيامِةِ» خوشا به حال شیعیان ما؛ آنان که در دوران غیبت «قائم» ما به ریسمان محبت به ما چنگ می‌زنند، در راه ولایت ما استوار می‌مانند، و از دشمنان ما بیزاری می جویند. آنان از ما و ما از ایشان هستیم. آنان خوشنودند که ما امامان آنها هستیم و ما خوشنودیم که آنها شیعیان ما هستند. پس خوشا به حال ایشان، زیرا به خدا سوگند، در روز قیامت آنان در درجه ما و به همراه ما خواهند بود. بحارالانوار / ۵۱ / ۱۵۱ یکی از نعمتهای ویژه که خداوند متعال به ما شیعیان عنایت فرموده، و در حقیقت یک گنج پر بها است، و باید بسیار قدر آن را بدانیم، مسئله اعتقاد به مهدویت و مسئله انتظار است. تبلور این اعتقاد و انتظار همین جشن نیمه شعبان است.  جشن نیمه شعبان دو جنبه دارد: یک جنبه آن ابراز احساسات و عواطف است که به اشکال مختلف اظهار می شود. مردم ما بیشتر به این جنبه توجه دارند. چراغانی می کنند، پذیرایی از مردم دارند، شربت و شیرینی توزیع می کنند، مجالس جشن و سرور برگزار می کنند. اما نیمه شعبان جنبه دیگری هم دارد ، که کمتر به آن پرداخته می‌شود. و آن درس‌ها و پیام‌های نیمه شعبان است.  نخستین پیام نیمه شعبان امید به آینده روشن است. انسان امیدوار با نشاط و شادابی در راه رسیدن به اهدافش تلاش می کند. دومین پیام نیمه شعبان حرکت به سوی صلاح و عدالت است. اگر انسان باور کند که عاقبت «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» می شود، باید به سوی اصلاح خویش و جامعه حرکت کرد. اگر بداند که روزی عدالت بر جهان حاکم می شود، باید امروز برای تحقق آن با ظلم و ظالم مبارزه کند. سومین پیام نیمه شعبان آماده شدن برای سربازی در رکاب امام زمان ع است. سرباز امام زمان ع باید خود را با سلاح ایمان و تقوا و آگاهی و علم خود را مسلح نماید. در دعای «اللهم ارزقنا توفیق الطاعهٔ» یازده ویژگی برای سرباز امام زمان ع آمده است. می فرماید: سرباز من کسی است که مطیع دستورات پروردگار متعال باشد، دوری از معصیت، صداقت و اخلاص، و حفظ حرام و حریمهای الهی، و ایستادگی در راه خدا، خوب و حکیمانه سخن گفتن، کسب علم و دانش، اقتصاد سالم و کسب روزی حلال، و احترام به حقوق دیگران، چشم پاکی، و بستن گوش به روی گناه و سخنهای بیهوده از ویژگی های سرباز امام زمان ع است. چهارمین پیام جشن نیمه شعبان تقویت و حمایت از حکومت دینی است. علت اینکه دشمنان اسلام این اندازه بر علیه جمهوری اسلامی تلاش می کنند، این است که از حاکمیت دین خدا وحشت دارند. بدین جهت است که با جنگ رسانه می‌کوشد، نواقص و ضعف مدیران و مجریان را به حساب حاکمیت اسلام بیندازد، می خواهند بگویند دین اسلام توان اداره جامعه را ندارد. در حالی که این دو چیز است، یکی دین خدا است و دیگری عاملان دین خدا. یکی جمهوری اسلامی است و دیگران مجریان جمهوری اسلامی. ولی خدا را خدا انتخاب می کند اما مجری دین خدا را مردم انتخاب می کنند. ولی فقیه منصوب امام زمان ع است و امام زمان منصوب خدا است. ولی رئیس جمهور را مردم انتخاب می کنند. اگر مسئولی خلاف کرد نباید خلاف او را به حساب جمهوری اسلامی و دین خدا نوشت.  اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ما است. https://eitaa.com/mesbah_jome