eitaa logo
مصباح جمعه
233 دنبال‌کننده
12 عکس
270 ویدیو
2 فایل
خطبه‌های نمازجمعه شهر شاهدیه یزد در این کانال به صورت هفتگی بارگذاری می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۵ / ۱۰ / ۱۴۰۲ خطبه اول «وَ لاَ تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ‏» در این فراز از دعا از خداوند متعال درخواست داریم که اعمال و عبادت ما را از آفت عجب محفوظ بدارد. عجب یک حالت نفسانی است که باعث می شود که انسان بخاطر کمالی که در وجود خویش و یا کار خود می بیند، احساس برتری نسبت به دیگران داشته باشد و به خود ببالد که من چه آدم خوب و با کمالی هستم، حتی ممکن است گله‌مند هم بشود که چرا مردم خوبی‌های من را نمی بینند، قدر من را نمیدانند، حیف من که در میان این جمع زندگی می کنم. این صفت زشت و رذیله، اثرات مخرب و زیانباری در روح و روان انسان در زندگی دنیا و آخرت او می گذارد و اگر درمان نشود باعث بدبختی و هلاکت ابدی می شود. برای نمونه سه سخن از سخنان گهربار اهل بیت ع عرض می کنم. ۱- حضرت على ع در سفارشی به فرزند خود محمّد بن حنفيّه فرمود: «إيّاكَ و العُجبَ و سُوءَ الخُلقِ و قِلَّةَ الصَّبرِ؛ فإنّهُ لا يَستَقِيمُ لكَ على هذهِ الخِصالِ الثلاثِ صاحِبٌ، و لا يَزالُ لكَ علَيها مِن الناسِ مُجانِبٌ» از عجب و بداخلاقی و كم صبرى بپرهیز؛ زيرا با وجود اين سه خصلت، دوستى براى تو باقى نمى ماند و مردم همواره از تو كناره مى گيرند. بحارالانوار/ ۷۱ / ۳۱۵ ۲- امام صادق ع فرمود: «الْعَجَبُ‌ كُلَّ‌ الْعَجَبِ‌ مِمَّنْ‌ يَعْجَبُ‌ بِعَمَلِهِ‌ وَ لا يُدرىٖ‌ بِما يَخْتِمُ‌ لَهُ‌، فَمَنْ‌ اعْجَبَ‌ نَفْسهُ‌ وَ فِعْلَهُ‌ فَقَدْ ضَلَّ‌ عَنْ‌ مَنْهَجِ‌ الرُّشْدٍ» عجیب است و واقعا عجیب است از کسی که دچار عجب و خود پسندی می شود در حالی که نمی داند عاقبتش چگونه خواهد بود، کسی که دچار عجب شود و عمل خود را ممتاز بداند از راه صحيح گمراه شده است. بحارالانوار/ ۷۱ / ۳۲۰ ۳- امام صادق ع فرمود: «قالَ‌ اِبلیسُ‌ لَعنَةُ اللهِ‌ عَلَیهِ‌ لِجُنودِهِ اِذا استَمکَنتُ مِنِ ابنِ آدَمَ فی ثَلاثٍ لَم اُبالِ ما عَمِلَ فَاِنَّهُ غَیرُ مَقبُولٍ مِنهُ اِذَا استَکثَرَ عَمَلَهُ وَ نَسیَ ذَنبَهُ وَ دَخَلَهُ العُجب» ابلیس لعنه‌الله به لشکریان خود گفت: اگر بتوانیم در سه مورد انسان را فریب دهیم دیگر سایر کارهای آنها برایم مهم نیست، چون قبول نمی‌شود: عمل خود را زیاد پندارد، و گناه خود را فراموش کند، و به عجب و خودپسندی مبتلا شود. بحارالانوار/ ۷۱ / ۳۱۵ https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه دوم حدیث اخلاقی «قَالَ الصَّادِقُ ع مَنِ ابْتَلى مِنْ شيعَتِنا فَصَبَرَ عَلَيْهِ كانَ لَهُ أجْرُ ألْفِ شَهِيدٍ» امام صادق ع فرمود: از شيعيان ما کسی كه مبتلا به مصيبتى شود و او بر آن مصیبت صبر کند، برایش پاداش هزار شهيد است. بحارالانوار / ۷۱ / ۹۴ ............ در سالروز میلاد با سعادت حضرت زهرا س، و شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی، جنایتکاران کور دل و خون آشام، با ریختن خون جمعی از بی گناهانمردم ما را عزادار کردند، مصیبت بسیار سنگین است. ولی خداوند متعال به خانواده های معظم آنها صبر عنایت کند، به همه صبر دهد تا از پاداش صابرین که اجر هزار شهید است بهرمند گردیم. ولی این حادثه یک عامل دارد و یک آمر. عامل آن یک موجودی مفلوک و گمراه و فریب خورده است. اما آمر آن بدون تردید استکبار جهانی و نظام سلطه است که با اسلام مخالف است، تاب تحمل نظام اسلامی را ندارد، اما آنان باید بدانند که با خون این بی گناهان درخت تنومند جمهوری اسلامی ایران قوی تر می شود، مردم ما را در راهی که انتخاب کرده اند مقاوم تر می سازد. چنانچه امام صادق ع فرمود: «إنّ المؤمنَ أشدُّ مِن زُبَرِ الحديدِ ، إنّ زُبرَ الحديدِ إذا دَخلَ النّار تَغيّرَ ، وإنّ المؤمنَ لو قُتِلَ ثُمّ نُشِرَ ثُمّ قُتِلَ لم يَتغيّرْ قلبُهُ» مؤمن از آهن محكمتر است؛ پاره هاى آهن هر گاه در آتش نهاده شود تغيير مى كند اما اگر مؤمن بارها كشته و زنده شود، تغييری در قلب و اراده اش پیدا نمی شود. آنان باید بدانند که زمانی می رسد که دست انتقام خداوند از آستین این ملت بیرون خواهد آمد و انتقام سختی از عاملان و آمران این حادثه تروریستی خواهند گرفت و آن روز نزدیک است. ............ ۱۷ دیماه ۱۳۱۴ شمسی حکومت رضاخان قانون کشف حجاب را وضع کرد و زنان و دختران ایرانی را از استفاده چادر، روبنده و روسری منع کرد. این قانون اوج سیاست‌ رضاخانی در جنگ با اسلام بود. چرا که حجاب نماد فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است یعنی قبل از اینکه دستور اسلامی باشد، فرهنگی ایرانی بوده است ، تاریخ ایران باستان گواه آن است. بی حجابی فرهنگ منحط غرب است که با سیاست استعماری غرب وارد ایران شد. ‏استعمار گران حجاب بانوان را مانع بزرگی برای ارائه فرهنگ استعماری خود در جوامع اسلامی می دانند. بنابراین به دنبال بی حجاب کردن زنان جامعه اسلامی است و برای رسیدن به این هدف از دو روش استفاده می کنند. نخست روش نسخ است. آنان می گویند تاریخ مصرف قانون حجاب در اسلام سپری شده است، اصل حجاب مربوط به گذشته است نه دنیای پیشرفته امروز. شعار اینگونه افراد «زن، زندگی، آزادی» است. ‏دوم روش مسخ است. آنان تلاش می کنند که مسئله حجاب را وارونه جلوه دهند، شعارشان «حجاب اجباری نه» است. متاسفانه برخی از افراد روحانی نما و روشنفکران پر مدعایی که با آلفبای دین آشنایی ندارند، با این شعار ها همراهی کردند. https://eitaa.com/mesbah_jome
رویش سلیمانی ها قلم از خشم لرزید و غزل از بغض گریان شد دوباره دست صهیون از میان خون نمایان شد منافق بزدلانه بر وطن از پشت خنجر زد دوباره بیشه خونرنگ شیران لاله‌باران شد ز کل یوم عاشورا دوباره آیه ای سر زد نشان کل ارض کربلا این بار کرمان شد علمدار رشید عشق برخیز و تماشا کن ز جانبازی مهمانان گلگون تو طوفان شد چنان زخمی زدی بر پیکر دجال این دوران که حتی از مزار و زائرانت هم هراسان شد محب فاطمه بودی که روز عید میلادش ز خون زائران تربت تو عید قربان شد شهادت افتخار ماست که در سالگرد تو بهار رویش دهها سلیمانی در ایران شد شاعر: سعید نسیمی https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۲ / ۱۰ / ۱۴۰۲ خطبه اول «وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لاَ تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ». در این فراز از دعا دو مطلب را درخواست داریم: مطلب اول آنكه ما انسان خیرمندی باشیم و همواره خیرمان به دیگران برسد. مطلب دوم آنكه در برابر خیری که به دیگران می رسانیم، منت نگذاریم و با منت گذاشتن کار خیر خود را نابود نسازیم. اما مطلب اول: «وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَی یدِی الْخَیرَ» در این قسمت از دعا سه نکته قابل توجه است. یکی واژه «اجر» است. به معنی جریان داشتن است. یعنی انجام کار خیر نباید منحصر به زمان و مکان خاصی باشد. بلکه باید همیشه انجام کار خیر جریان داشته باشد و هیچگاه قطع نشود. دوم دائره انجام کار خیر است که «للناس» است. یعنی انجام کار خیر باید فراتر از مرز جغرافیا و مذهب باشد، باید بین المللی فکر کرد و تمام مردم جهان از خیر او بهره مند باشند. سوم «عَلَی یدِی الْخَیرَ» است، در این بخش از دعا در خواست ما این نیست که خدایا به مردم خیر برسان. بلکه دعای ما این است که این خیر را به دست ما به دیگران برسان. یعنی ما واسطه خیر میان خدا و بندگانش قرار گیریم. بدین جهت در روایت آمده هرگاه کمکی به فقیر کردی دست خودت را ببوس. زیرا این دست شده خدا که مال خدا را به بنده خدا‌ رسانده است. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۲ / ۱۰ / ۱۴۰۲ خطبه دوم حدیث اخلاقی «قَالَ رَسُولُ اللهِ ص مَنْ أحْزَنَ مُؤْمِناً ثُمَّ أعْطَاهُ الدُّنْیَا لَمْ یَکُنْ ذَلِکَ کَفَّارَتَهُ وَ لَمْ یُوجَرْ عَلَیْهَ» رسول خدا ص فرمود: کسی که اسباب ناراحتی و رنج مؤمنی را فراهم سازد، و سپس جهت دلجویی او تمام دنیا را به او بدهد، کفّاره گناهش نمی شود و این کارش هیچ پاداشی ندارد. بحارالانوار / ۷۵ / ۱۵۰ ............. شبی که در پیش داریم شب اول ماه رجب است. ماهی که پیامبر اعظم ص با دو وصف عظیم و مبارک از آن یاد نمود.«قَدْ أظَلَّکُمْ شَهْرٌ عَظِیمٌ مَبارَکٌ». عظمت ماه رجب بخاطر اعمالی است که در این ماه وارد شده است. اعمالی که در ماه‌های دیگر این اندازه تأکید بر آن نشده است. یکی از آنها استغفار است. هیچ ماهی به اندازه ماه رجب استغفار در آن وارد نشده است. بلکه پیامبر اسلام ص آن را ماه استغفار نامید. «رَجَبٌ شَهْرُ اَلاِسْتِغْفَارِ لِأُمَّتِي أَكْثِرُوا فِيهِ اَلاِسْتِغْفَارَ». بحارالأنوار / ۹۷ / ۷۷ استغفار به معنی آمرزش خواهی و طلب بخشش از خداوند است. رسول خدا ص فرمود: «أ لا أدُلُّكُم على دائكُم و دَوائكُم؟ قُلْنا بَلَی یَا رَسُولَ اللّهِ، قَال: داءَكُمُ الذُّنوبُ، و دَواءَكُمُ الاستِغفارُ». بحارالأنوار/ ۹۳ / ۲۸۲ امروز بزرگترین مشکل ما محروم شدن از باران رحمت الهی است. علت اصلی آن هم گناهان ما است. امیر بیان علی ع فرمود: «إنَّ اللهَ یُبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الاَْعْمَالِ السَّیِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ، وَحَبْسِ الْبَرَکَاتِ، وَإغْلاَقِ خَزَائِنِ الْخَیْرَاتِ». نهج‌البلاغه / خطبه ۱۴۲ وقتی در کشور ما بی حیایی و بی حجابی هست، اختلاس و دزدی هست، ربا و رشوه خوری و کم فروشی هست، سقط جنین هست و در سال هزاران کودک از این طریق به قتل می رسند، دیگر نباید انتظار نزول باران داشت. ماه رجب است و ماه استغفار. بیایید با ذکر استغفار این درد را درمان کنیم. «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا» هود / ۵۲ ............... یکی از موضوعات مهم و سرنوشت ساز که این روزها لازم است در باره آن صحبت شود بحث انتخاباتی است که در پیش رو داریم. انتخابات دو بخش دارد. یک بخش آن مربوط به وزارت کشور و شورای نگهبان است که وظیفه دارند نامزدهای دارای صلاحیت را تعیین کنند. و بخش دوم آن مربوط به مردم است که دو وظیفه دارند. وظیفه اول شرکت در انتخابات است. چرا که حیات و رشد یک جامعه، بستگی به حساسیت مردم نسبت سرنوشت آن جامعه است. هر اندازه حساسیت مردم بیشتر باشد، آن جامعه زنده تر و پویاتر خواهد بود. دشمن که پویایی کشور ما را نمی خواهد تمام نیروهای خود را بسیج کرده است تا مانع شرکت مردم در انتخابات شوند. اینجا است که مردم هوشیار باشند و نقشه راه دشمن را خوب بشناسند. و وظیفه دوم انتخاب بهترین‌ها است. ............ امروز دنیا شاهد ائتلاف آمریکا و انگلیس به یمن بود. دو نکته در این باره عرض کنم. نکته اول: بزرگترین اشتباه آمریکا و انگلیس همین بود. زیرا آن زمانی که یمن تسلیحات نظامی نداشت، شما یک ائتلاف جهانی به راه انداختند و همه به عربستان کمک کردید تا یمن را از پا در آورید، نتوانستید. اما امروز که یمن یک کشور قوی و نیرومند از نظر نظامی شده است، یقینا از این کاری که کردید پشیمان خواهید شد. و در آتشی که شعله ور ساختید به فضل الهی خواهید سوخت. نکته دوم اینکه هدف اصلی آمریکا و انگلیس از حمله به یمن این است که افکار عمومی جهان را از اسرائیل و جنایتهایش در غزه، متوجه یمن نماید. یمنی ها این را خوب فهمیدند و لذا گفتند ما هرگز از حمایت عزه دست بر نخواهیم داشت. https://eitaa.com/mesbah_jome
هیچ ماهی به اندازه ماه رجب ذکر با برکت استغفار در آن وارد نشده است. 🔵 در طول ماه رجب، هزار مرتبه: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ». 🔵 در طول ماه رجب، صد مرتبه: «أسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ». 🔵 هر روز ماه رجب هفتاد مرتبه صبح و هفتاد مرتبه شب: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ». 🔵 هر روز ماه رجب چهارصد مرتبه در شب و چهارصد مرتبه در روز: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ». 🔵 هر جمعه ماه رجب ده مرتبه: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ». https://eitaa.com/mesbah_jome
امام جمعه شاهدیه در مراسم جشن تکلیف دانش آموزان: 🟢 ما برای روزی جشن می گیریم که در آن روز شادیم. چه شادی در زندگی ما بالاتر از روز تکلیف است. روزی که انسان مورد خطاب خداوند قرار می گیرد. روزی که انسان موفق می شود فرمان خداوند را اطاعت کند. بنابر این روز تکلیف را باید هر سال جشن گرفت. چطور روز تولد را هر سال جشن می گیرند، روز تکلیف هم باید ثبت شود و آن روز را روز عید قرار داد و هر سال جشن گرفت.  🔵 در این جشن تکلیف دو توصیه به عزیزان نو مکلف دارم: توصیه نخست این است که بدانید از این به بعد در برابر هر کاری که انجام می دهید، هر حرفی که می زنید مسئول هستید و باید در برابر خداوند پاسخگو باشید. توصیه دوم این است که بدانید زندگی دنیا همراه با خوشی و ناخوشی است. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» ما اگر بخواهیم ناخوشی دنیا را هم خوشی ببینیم و همانند حضرت زینب سلام الله علیها بگوییم «ما رأیت الا جمیلا» باید اساس ایمان و معنویت را در وجود خود تقویت کنیم. https://eitaa.com/mesbah_jome
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه رای می دهند، اما یکی با تحریم انتخاب و رأی ندادن، از مواضع دشمن حمایت می کند، و یکی با شرکت در انتخابات از اسلام حمایت می کند. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۶ / ۱۱ / ۱۴۰۲ خطبه اول  «وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لاَ تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ».  منت گذاردن یکی از آسیب‌های جدی کارهای خوب است که آن را نابود و بی اثر سازد. برای اینکه اهمیت این موضوع برای خیرین که به دنبال کار خیر هستند روشن شود و مواظب باشند خدمات خود را با منت نهادن نابود نسازند، به یک آیه و یک حدیث اشاره می کنم. قرآن کریم در این باره چنین می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ». در این آیه شریفه چهار چیز آمده است که اعمال خوب انسان را نابود می کند. منت گذاشتن، اسباب ایذا و اذیت دیگری را فراهم کردن، ریا نمودن، و ایمان به خدا و قیامت نداشتن. آنگاه با یک مثال زیبا این حقیقت را این چنین بیان نموده و می فرماید: «فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا لَّا يَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَيْءٍ مِّمَّا كَسَبُوا». بقره/ ۲۶۴ مثال کار خوب اینها مثال خاکی است که روی سنگ صاف است که با یک باران تند همه آنها شسته می شود و از بین می برد.  در روایتی از رسول گرامی اسلام ص نقل شده است که فرمود: «مَنِ اصْطَنَعَ إِلَى أَخِيهِ مَعْرُوفاً فَامْتَنَّ بِهِ أَحْبَطَ اللَّهُ عَمَلَهُ وَ ثَبَّتَ وِزْرَهُ وَ لَمْ يَشْكُرْ لَهُ سَعْيَهُ ثُمَّ قَالَ ص یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَرَّمْتُ‏ الْجَنَّةَ عَلَى‏ الْمَنَّانِ‏ وَ الْبَخِیلِ‏ وَ الْقَتَّاتِ‏»کسی که کار نیکی در حق برادرش انجام دهد و بر او منت بگذارد، خداوند عملش را محو و نابود می سازد،  و گناه منت گذاشتن را به حساب او می نویسد، و از کار خوبی که انجام داده هیچ بهره ای نمی برد. سپس فرمود: خداى عزّ و جلّ می‌فرماید: بهشت را بر منت گذاران و افراد بخیل و سخن چین حرام کرده‌ام.  بحارالانوار/ ۷۶ / ۳۳۹ https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۶ / ۱۱ / ۱۴۰۲ خطبه دوم حدیث اخلاقی دیروز روز میلاد با سعادت مولایمان علی ع بود ضمن عرض تبریک یک سخن نورانی از آن بزرگوار همه بهره‌مند شویم. فرمود: «إن كُنتُم لِلنَّجاةِ طالِبينَ فارفُضوا الغَفلَةَ و اللَّهوَ، و الزَموا الاجتِهادَ و الجِدَّ» اگر خواهان نجات از سختی‌ها و مشکلات هستيد، از غفلت و سرگرمی های بیهوده دوری كنيد، و به سوی تلاش و جدّيت روی آورید. غررالحکم / حدیث ۵۷۴۹ ........... نیمه ماه رجب مصادف است با سالروز شهادت بانوی بزرگ اسلام عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها. شخصیتی که پس از مادر بزرگوارش سرآمد تمام زنان عالم بود. حضرت زینب علیها سلام حق بزرگی به گردن پیروان اهل بیت ع دارد. زیرا او دو کار انجام داد که اگر در این دو کار کوتاهی شده بود، دیگر امروز هیچ اثری از شیعه و پیروان اهل بیت ع وجود نداشت. ۱-پاسداری از نهضت خونین کربلا ع و ابلاغ پیام شهیدان کربلا به دنیا. بدون شک اگر ایثارگری و فداکاری و پایداری حضرت زینب نبود، یزیدیان حادثه کربلا را یا در تاریخ محو می کردند و یا تحریف کرده و جای مظلوم و ظالم را عوض می کردند. اگر می گویند در حادثه کربلا خون بر شمشیر پیروز شد، عامل اصلی این پیروزی حضرت زینب بود،  که حادثه کربلا را ماندگار ساخت. ۲- پرستاری و حفاظت از جان ولی خدا امام سجاد ع بود. بارها یزیدیان در سفر اسارت تصمیم گرفتند امام سجاد ع را بکشند. کسی که در برابر آنها ایستاد و ادامه راه امامت و ولایت محمد و آل محمد را تضمین نمود حضرت زینب بود.  .............. دو مناسبت مهم و سرنوشت ساز در این دوماه پایان سال در پیش داریم که نقش حضور مردم در پیشرفت و اقتدار و امنیت کشور بسیار تأثیرگذار است. یکی راهپیمایی ۲۲ بهمن است و دوم انتخابات ۱۱ اسفند. تلاش دشمن در این است که به هر شکلی حضور مردم را در این دو صحنه کمرنگ سازد. و ما اکنون بیش از گذشته.نیاز به هوشیاری و بصیرت مردم داریم. موضوع انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران با انتخابات در سایر کشورها متفاوت است. زیرا شرکت در انتخابات در نظام اسلامی دارای یک مثلث است. بعضی یک ضلع آن را می بینند و بعضی دو ضلع آن را. این صحیح نیست باید هر سه ضلع آن را مورد توجه قرار داد. اینکه بعضی ایراد می گیرند که شرکت در انتخابات چه ربطی به اسلام و مسلمانی ما دارد، بخاطر این است که این اضلاع ثلاثه را با هم نمی بینند، اگر هر سه ضلع انتخابات را با هم نگاه کنید می بینید ربط آن واضح و روشن است. یک ضلع انتخابات حق شخصی است  و انسان می تواند در باره آن تصمیم بگیرد که انجام بدهد و یا انجام ندهد. ضلع دوم آن تکلیف شرعی است. تمام مراجع معظم تقلید فرمودند شرکت در انتخابات واجب شرعی است. چون حفظ اسلام و اقتدار نظام اسلامی در گرو حضور هر بیشتر مردم در کنار صندوقهای رای است، و این قابل گذشت نیست. اگر کسی کوتاهی کند بدون شک در پیشگاه خداوند متعال و پیامبر و ائمه معصومین ع و شهدا مسئول است.  ضلع سوم آن وظیفه ملی است، هر کسی که به سرنوشت ایران علاقه مند است باید در انتخابات شرکت کند‌. چون پیشرفت و اقتدار و امنیت کشور در گرو حضور مردم در صحنه است. هر چه حضور مردم بیشتر باشد اقتدار و امنیت جامعه هم بیشتر خواهد بود. امید وار به فضل الهی هستیم که روز ۲۲ بهمن و ۱۱ اسفند امسال را مصداق این آیه شریفه قرار دهد که می فرماید: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ».  https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۳ / ۱۱ / ۱۴۰۲ خطبه اول  «وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلاَق» در این فراز از دعا از خداوند متعال چنین در خواست داریم: بارالها! به ما معالی اخلاق عطا بفرما. از جمله نیازهای ضروری زندگی انسان مسائل اخلاقی است. به ویژه در این عصر و زمان که عوامل و انگیزه گناه و فساد بیشتر از گذشته است و دسترسی به گناه آسان تر و هزینه آن هم کمتر است. و دشمن روی فساد اخلاقی جامعه سرمایه گذاری فراوانی کرده است. بنابر این ما برای نجات خویش از بدبختی های این دنیا هم که شده است، باید به سراغ مکارم اخلاق برویم. حضرت علی ع فرمود: «لَوْ كُنّا لا نَرْجُو جَنَّةً وَلا نَخْشى نارا وَلا ثَوابا وَلا عِقابا لَكانَ ینْبَغى لَنا اَنْ نُطالِبَ بِمَكارِمِ الاَْخْلاقِ فَاِنَّها مِمّا تَدُلُّ عَلَى سَبیلِ النَّجاحِ» اگر به فرض، ما به بهشت امید نداشتیم و از عذاب جهنم نمی ترسیدم و در اندیشه ثواب و عقاب نبودیم، باز سبزوار است كه به دنیال کسب مكارم اخلاق برویم، زیرا این اخلاق است که ما را به راه نجات هدایت می کند. مستدرک الوسائل/ حدیث ۱۲۷۲۱  این مکارم اخلاق چیست که عامل نجات است.؟ پاسخ این پرسش را از محضر امام صادق ع استفاده کنیم. فرمود: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَصَّ رُسُلَهُ بِمَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ فَامْتَحِنُوا أَنْفُسَكُمْ فَإِنْ كَانَتْ فِيكُمْ فَاحْمَدُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ ذَلِكَ مِنْ خَيْرٍ وَ إِنْ لَا تَكُنْ فِيكُمْ فَاسْأَلُوا اللَّهَ وَ ارْغَبُوا إِلَيْهِ فِيهَا» همانا خدای عزّ و جلّ پیامبرانش را با فضایل اخلاقى متمایز از دیگران قرار داده است. پس خود را با آنها بیازمایید، اگر دارای مكارم اخلاق بودید، حمد و سپاس الهى به جا آورید، و از او بخواهید كه بیشتر به شما عنایت فرماید. آنگاه امام صادق ع مصادیقی از  آن را بیان فرمود: «اَلْیقینُ وَالْقَناعَةُ وَالصّبْرُ وَالشُّكْرُ وَالْحِلْمُ وَحُسْنُ الْخُلْقِ والسَّخاءُ وَالْغَیرَةُ والشُّجاعَةُ وَالْمُرُوءَةَ وَالصَّدقُ وَ اَدَاءُ الاَمَانَةِ». بحارالانوار/ ۷۰ / ۳۷۱ https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۳ / ۱۱ / ۱۴۰۲ خطبه دوم حدیث اخلاقی در آستانه شهادت مظلومانه پیشوای هفتم حضرت موسی بن جعفر ع قرار داریم. ضمن عرض تسلیت یک حدیث از محضر آن بزرگوار استفاده کنیم. فرمود: «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو اَلنَّاسَ إِلَی اَلْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ اَلْحَدِیدِ لاَ تُزِلُّهُمُ اَلرِّیَاحُ اَلْعَوَاصِفُ وَ لاَ یَمَلُّونَ مِنَ اَلْحَرَبِ وَ لاَ یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اَللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ اَلْعٰاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ» مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می‌کند و قومی گرداگرد او جمع می‌شوند دارای شش ویژگی هستند: ۱- به صلابت همانند پاره‌های فولاد محکم اند. ۲- تندبادها آنها را به لرزه درنمی‌آورد. ۳- و از جنگ خسته نمی‌شوند. ۴- و هیچگاه ترس به خود راه نمی‌دهند. ۵- و همواره بر خدا توکل می‌کنند. ۶- اهل تقوا و پاکی هستند، که سرانجام، پیروزی و موفقیت از آن متقین است. بحارالانوار/ ۶۰ / ۲۱۶ ............... ایام الله دهه مبارک فجر را تبریک می گویم. در سوره مبارکه فجر؛ خداوند متعال برای تأکید بر یک سنت حتمی و قطعی خود، به پنج چیز قسم یاد کرده است. «وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ» . این سنت حتمی خدا این است که طاغیان و مفسدان را به سزای اعمالشان می رساند. آنگاه سه شاهد از قوم عاد و ثمود و فرعون آورده است. این اقوام دارای دو ویژگی بودند. طغیان و فساد. «الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ» سنت خدا این است که این طاغیان و فاسدان را گرفتار عذاب خودش نمود. «فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ». خداوند متعال این تازیانه را به دست سه پیامبر عظیم الشانش حضرت هود و صالح و موسی ع بر آنها زد.  در عصر و زمان ما این سنت الهی به دست یکی از بندگان صالح خدا، از تبار محمد و آل محمد، امام راحل و عزیز در دهه مبارک فجر جاری شد و طاغی و مفسد زمان نابود گرداند.  رمز پیروزی انبیاء الهی ع و امام راحل دو کلمه بود. یکی عنایت خدا و دیگری حمایت مردم. قرآن کریم در این باره چنین می فرماید: «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ».انفال / ۶۲ نظام جمهوری اسلامی تا این دو را دارد پیروز است. باید این دو کلمه را حفظ و تقویت نمود. از آن روزی باید ترسید که یکی از دو را از دست بدهیم. اگر خداوند دست عنایتش را از روی سر ما بردارد نابود می شویم. دعای پیامبر اعظم ص در پیشگاه پروردگار متعال این است. «اللّهُمَّ لا تَکلنی إلی نَفسی طَرفَةَ عَینٍ أبَداً». اگر حمایت مردم نباشد کاملترین و جامعترین انسانهای روی زمین هم باید بیست و پنج سال خانه نشین شود و بسوزد و بسازد.  امروز دشمنان اسلام این را خوب فهمیده اند، لذا ایمان و امید مردم را هدف قرار داده اند. می خواهند کاری کنند که مردم با ارتکاب گناهان مبغوض خداوند قرار بگیرند. می خواهند با ناامید کردن مردم بین آنان و نظام اسلامی فاصله بیندازند. می گویند رأی دادن چه فایده‌ای دارد. اگر بی فایده است، چرا اینقدر دشمن تلاش می کند که مردم رأی ندهند. در بسیاری از کشورها انتخابات برگزار می شود. هیچ کجا به اندازه انتخابات در ایران، دشمن روی شرکت نکردن مردم سرمایه‌گذار نمی کند. معلوم می شود هر رای مردم تیری است به قلب دشمن. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۰ / ۱۱ / ۱۴۰۲ خطبه اول  «وَاعْصِمْني مِنَ الْفَخْرِ» بارالها مرا از فخر و مباهات مصون بدار. تفاخر به معنی فخر فروشی و مباهات کردن به آنچه که انسان دارد. اعم از اینکه آن شئ مسائل مادی باشد مثل مال و مقام، .و زیبایی و یا مسائل معنوی باشد مثل علم و عبادت. در قرآن کریم واژه فخر پنج مورد به کار رفته است که همه آنها جنبه منفی دارد. در بسیاری از روایات اسلامی و کتابهای اخلاقی نیز صفت فخر فروشی را در زمرة رذائل اخلاقی شمرده اند.  امیر مومنان علی ع فرمود: «أَهْلَكَ اَلنَّاسَ اِثْنَانِ خَوْفُ اَلْفَقْرِ وَ طَلَبُ اَلْفَخْرِ» دو چیز مردم را نابود می سازد: ترس از فقر و فخر فروشی. در روایت دیگر آمده است که فرمود: «لاحُمقَ أعظَمُ مِن الفَخْرِ ». هیچ حماقتی بزرگتر از فخرفروشی نیست.  البته در روایات اسلامی مواردی مشاهده می شود که از فخر ستایش شده است. امام صادق ع فرمود: «ثلاثٌ هُنَّ فَخرُ المؤمنِ و زَينُهُ في الدنيا و الآخِرَةِ: الصلاةُ في آخِرِ اللّيلِ، وَ يأسُهُ مِمّا في أيدي الناسِ، و وَلايَتُهُ الإمامَ مِن آلِ محمّدٍ ص» سه چیز است که مایة افتخار مؤمن و زینت او در دنیا و آخرت است: نماز شب و دل بریدن از آنچه در دست مردم است، و ولایت امام از آل محمد ص داشتن. مولای متقیان علی ع در پیشگاه پروردگار متعال چنین مناجات نمود: «إِلهِی کفی بِی عِزّاً أَنْ أَکونَ لَک عَبْداً، وَکفی بِی فَخْراً أَنْ تَکونَ لِی رَبّاً» بارالها این عزت مرا بس که بندة تو باشم، و این افتخار مرا بس که تو پروردگار من باشی.  بنابر این افتخار نمودن در همه جا مذموم نیست. بلکه تفاخری مذموم است که دارای سه ویژگی باشد: ۱- فخر فروشی کند و بر داشته های خود نزد مردم ببالد. ۲- تفاخر او باعث غفلت از خدا و دوری از مردم شود. ۳- تفاخر او را به سوی تکبر و خودخواهی بکشاند لذا در قرآن کریم  در سه مورد واژه فخر و با هم ذکر شده و می فرماید: «إنّ‌الله لایُحِبُّ کلَّ مُختالٍ فَخُورٍ» خداوند هر انسان متکبّر و فخرفروش را دوست نمی دارد. .................... خطبه دوم حدیث اخلاقی  «عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ مُوسَى قَالَ: ثَلَاثٌ مُوبِقَاتٌ: نَكْثُ الصَّفْقَةِ وَ تَرْكُ السُّنَّةِ وَ فِرَاقُ الْجَمَاعَةِ». سه چیز عامل هلاکت و نابودی است: بیعت شکنی، و رها کردن دستورات دینی، و جدا شدن از اجتماع مسلمین. بحارالانوار/ ۲ / ۲۶۶ ................ در آستانه ماه شعبان المعظم قرار داریم. ماهی است که  مردم باید خود را برای رفتن به مهمانی خدا آماده سازند.  ماهی که پیامبر اکرم ص آن را منتسب به خود دانسته و فرمود: «أَلَا إنَّ شَعْبَانَ شَهْري فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ اَعَانَنِي عَلَى شَهْرِی» آگاه باشید که ماه شعبان ماه من است، پس رحمت خدا بر کسی باد که مرا در این ماه کمک کند. بحارالأنوار / ۹۷ / ۷۹ ماهی که سراسر آن پوشیده از رحمت و رضوان الهی است. «شَعْبانُ الَّذي حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ».  ماهی که مزین به ولادت با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین ع و امام سجاد ع و امام عصر ع و حضرت ابالفضل و علی اکبر ع است. این ماه شریف و این ایام مبارک را که امسال با روز ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی همراه شده است، این ماه شریف و این ایام خجسته را تبریک عرض می کنم.. ............ چهل و پنج سال است که مردم ایران در سراسر کشور در شهر و روستا با راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیرند و گرامی می دارند. این نوع گرامی داشت، یک نوع گرامی داشت متفاوت در کشورها است. زیرا: راهپیمایی ۲۲ بهمن چهار اثر مهم و سرنوشت ساز در زندگی ما و آینده کشور ما دارد: ۱- این راهپیمایی عمل صالح است و اجر و پاداش معنوی دارد. چنانکه در آیه ۱۲۰ سوره مبارکه توبه می فرماید: «وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ». چه چیزی همانند گامهای استوار مردم در راهپیمایی غیظ کفار را در می آورد. و توطئه دشمن را خنثی می سازد. ۲- این راهپیمایی میثاق مجدد با اسلام و آرمان‌های امام و شهدا و بیعت مجدد با مقام عظمای ولایت است. ۳- این راهپیمایی نشانه اتحاد و همدلی ملت بزرگ ایران است. که با همه اختلافات فکری و سلیقه ای که دارند در برابر اصل نظام اسلامی یک دل و هم صدا هستند. ۴- این راهپیمایی باعث ناامیدی دشمنان اسلام است. یک سال دشمن تلاش گسترده بر علیه این کشور دارد تا مردم را از اسلام و نظام اسلامی جدا کند. یک راهپیمایی ۲۲ بهمن دشمن را ناامید می کند. «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُم». https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۷ / ۱۱ / ۱۴۰۲ خطبه اول «اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِهِ، وَ لا تَرْفَعْني فِي النّاسِ دَرَجَـةً اِلاّ حَطَطْتَنـي عِنْـدَ نَفْسي مِثْلَها» در این قسمت از دعای مكارم الاخلاق پس از ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد در پیشگاه خداوند متعال عرض می كنیم: بارالها! هیچ درجه ای مرا در بین مردم بالا نمی بری مگر اینکه از تو می خواهم که به همان اندازه مرا در درون خودم حقیر و  کوچک گردانی. یکی از ویژگیهای طبیعی انسان که در قرآن کریم به آن اشاره شده است این است که ظرفیت وجودی او در برابر سختی‌ها و خوشی‌های روزگار ناچیز و اندک است. سختی‌ها زود او را از پا در می آورد و خوشی‌ها زود او را از راه حق دور می سازد. «إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا». معارج  / ۲۱ - ۱۹  بنابر این برخی تاب تحمل کمترین تعریف و تمجید مردم را ندارند و زود خود را می بازند و همین باعث غرور و تکبر و خود خواهی آنها می شود. بدین جهت از خداوند می خواهیم که هر اندازه موفقیت اجتماعی ما بالا می رود به همان اندازه به ما کمک کند تا بتوانیم نفس خود را بشکنیم و خود را کوچک پنداریم. در روایتی از پیامبر اعظم ص نقل شده است که فرمود: بدانید این رفعت اجتماعی وسیله امتحان خدا است. «كَفَی بِالمَرءِ فِتنَةً أَن يُشارَ إلَيهِ بالأصابِعِ في دِينٍ اَودُنيا» بزرگ دینی باشد مثل اینکه عالم دینی است، امام جمعه است، و یا بزرگ دنیایی است، صاحب مال و مقام است. همین که مردم او را با انگشت خود به یکدیگر نشان می دهند، این امتحان خدا است که چه عکس العملی از خود نشان می دهد. آیا این موقعیت اجتماعی باعث تکبر او می شود، یا بر تواضعش می افزاید. انشالله خداوند این ظرفیت را در سایه تقوای الهی به ما عنایت بفرماید تا در زندگی هرگز گرفتار غرور و تکبر نگردیم. خطبه دوم حدیث اخلاقی «قَالَ عَلِیٌّ ع يا مَعْشَرَ الْفِتْيانِ، حَصِّنوا اَعْراضَكُمْ بِالاَْدَبِ وَ دينَـكُمْ بِالْعِلْمِ» حضرت علی ع فرمود: اى گروه جوانان حیثیت و شرف خود را با ادب، و دين خود را با علم و آگاهی محافظت نمایید. گفتار فلسفی/جوان/ ۱ /۱۸۹ یازدهم ماه شعبان المعظم مصادف با میلاد با سعادت حضرت علی اکبر ع است. این روز را به نام روز جوان نامگذاری کرده اند. امروز نوک پیکان تبلیغاتی دشمنان  جمهوری اسلامی ایران، جوانان ما است. بنابر این بخش اعظم این خطبه را به این موضوع می پردازم. قرآن کریم مجموع زندگی انسان در این جهان را به سه دوران تقسیم کرده است: کودکی، جوانی، پیری. «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَيْبَةً». روم / ۵۴  بنابر این جوانی میان دو دوران ضعف و ناتوانی کودکی و پیری قرار گرفته است. بدین جهت در روایات اسلامی دوران جوانی به عنوان یکی از نعمتهای الهی شمرده شده است که در روز قیامت از آن سؤال می شود: «وَ عَنْ شَبابِهِ فِیما أبْلاهُ». زیرا جوانان سه چیز دارند که کودکان و پیران از آن محرومند.  ۱- نشاط و شادابی ۲- توانایی جسمی ۳- فکر باز و خلاقیت این خصائص از اوصافی است که شیاطین کوچک و بزرگ برای یک جوان نمی پسندند. لذا برای گرفتن نشاط و قدرت و فکر باز از جوانان ایران اسلامی برنامه دارند، از جمله: ۱- کشاندن جوانان به سوی فساد و فحشاء و انحطاط اخلاقی. ۲- ناامید ساختن جوانان از آینده کشور و حتی آینده زندگی خودشان. ۳- تلقین روحیه بی تفاوتی نسبت به سرنوشت کشور و تلقین خودباختگی. ۴- در جهل و غفلت نگه داشتن جوانان و دور ساختن از معنویت. ۵- ترویج فرهنگ غلط و منحرف غربی به جای فرهنگ اسلامی و معرفی الگوی فاسد غربی. ۶- مشغول ساختن به امور بیهوده و بی ثمر، و غافل ساختن از فرصت جوانی و استعدادهای سرشار خویش. اینها بخشی از نقشه های شیطانی دشمنان است که برای جوانان عزیز ما طراحی کردند و به دنبال عملیاتی کردن آن هستند. جوانان عزیز در برابر این نقشه های شیطانی هوشیار باشید. ۲۲ بهمن امسال یک امتحان بزرگ برای ملت ایران بود  خدای را حمد و سپاس که این توفیق را به ملت بزرگ ایران عنایت فرمود تا در این آزمون بزرگ پیروز و سربلند باشد. بدون تردید این حضور حماسی شما مردم باعث اقتدار نظام اسلامی و مایه یأس و ناامیدی دشمنان گردید. و دل رهبر حکیم انقلاب را شاد و مایه رضایت و خوشنودی بقیة الله الاعظم ع شد. آزمون بزرگ دیگری در پیش داریم و آن انتخابات ۱۱ اسفند است. دشمن از حضور حماسی ۲۲ بهمن به شدت عصبانی است، تمام امکانات خود را بسیج کرده است تا مردم انقلابی ایران را از حضور در کنار صندوقهای رأی باز دارد. انشاالله به فضل الهی این مردم در ۱۱ اسفند بار دیگر دشمن را مأیوس و ناکام خواهند ساخت. https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخاطر لبخند شما که آرامش رو برای ما تأمین کرد رأی می دهیم. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۴ / ۱۲ / ۱۴۰۲ خطبه اول «وَ لا تُحْدِثْ لي عِزّاً ظـاهِراً اِلاّ اَحْدَثْتَ لي ذِلَّةً باطِنَةً عِنْدَ نَفْسي بِقَدَرِها» عزت نفس چیزی است که همه انسانها هم خواهان آن هستند و هم نیاز به آن دارند و هم در جهت رسیدن به آن تلاش می کنند. اما بسیاری از مردم راه رسیدن به آن را نمی دانند، لذا برای رسیدن به عزت نفس به چیزی تکیه می زنند که خود ذلیل و حقیرند. مثلا متکی به مال می شود خیال می کند مال عزت می آورد، به دنبال مقام می رود خیال می کند مقام عزت آفرین است، به دوست، به دشمن، تکیه می کند، متکی به توانایی و قدرت خویش و امثال اینها می شود. اینها خودشان حقیر و ذلیل اند چگونه می توانند عزت آفرین باشند. عزت واقعی در دست خدای متعال است. اگر طالب عزت هستید بروید در خانه خدا. «مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا». در این فراز از دعا هم از خداوند عزت را خواهانیم و هم حفظ و نگهداری آن را از خدا درخواست داریم. «وَ لا تُحْدِثْ لي عِزّاً ظـاهِراً اِلاّ اَحْدَثْتَ لي ذِلَّةً باطِنَةً عِنْدَ نَفْسي بِقَدَرِها» بارالها با ما این ظرفیت را عطا کن که هر اندازه خود را در انظار دیگران عزیز و بزرگ می ببینیم، به همان اندازه خود را نیز حقیر و کوچک ببینیم. همین تواضع و فروتنی است که عزت ما را حفظ می کند.  خطبه دوم  حدیث اخلاقی   امام صادق ع می فرماید: از امام باقر ع در باره فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد، فرمود: «هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِيهَا يَمْنَحُ اللَّهُ تَعَالَى الْعِبَادَ فَضْلَهُ وَ يَغْفِرُ لَهُمْ بِمَنِّهِ: فَاجْتَهِدُوا فِي الْقُرْبَةِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى فِيهَا، فَاجْتَهِدُوا فِي الدُّعَاءِ وَ الثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ»‌، شب نیمه شعبان برترین شب‌ها بعد از شب قدر است که خداوند در آن شب بندگانش را از فضلش سیراب می سازد و از روی لطف و منّش آن‌ها را می آمرزد. پس در این شب در انجام دو کار بکوشید:  ۱- تلاش کنید در انجام کاری که شما را به خدا نزدیک می سازد. ۲- در دعا و راز و نیاز با خدا و حمد و صنایع الهی بکوشید. بحارالانوار/ ۹۷ / ۸۴ این شب با عظمت را قدر بدانید، این برنامه‌هایی که امروز به عنوان جشن نیمه شعبان مرسوم شده است، اینها ما را به خدا نزدیک نمی سازد، بلکه فاصله ما را زیادتر می کند. در آستانه میلاد با سعادت حضرت حجت ع قرار داریم ضمن عرض تبریک یک نکته ای را جهت یادآوری خودم و شما علاقه مندان و منتظران آن حضرت عرض کنم، و آن اینکه در بخش پایانی دعای شریف ندبه از ذات اقدس حق درخواست های فراوانی داریم. از قسمتی از آن چنین استفاده می شود که اگر شما چهار کار را برای امام زمان ع انجام دهید، چهار چیز از طرف امام زمان نصیب شما می شود. آن چهار چیزی که ما باید انجام دهیم عبارتند از: ادای حق آن حضرت، و تلاش در جهت اطاعت آن بزرگوار، و پرهیز از نافرمانی، و جلب رضایت آن حضرت است. «وَ أَعِنَّا عَلَی تَأْدِیَةِ حُقُوقِهِ إِلَیْهِ وَ الاجْتِهَادِ فِی طَاعَتِهِ وَ اجْتِنَابِ مَعْصِیَتِهِ وَ امْنُنْ عَلَیْنا بِرِضاهُ» اما آن چهار چیزی که در عوض نصیب ما می شود عبارتند از: رأفت و رحمت و دعاء و طلب خیری است که از ناحیه آن حضرت به ما می رسد. «وَ هَبْ لَنَا رَأْفَتَهُ وَ رَحْمَتَهُ وَ دُعَائَهُ وَ خَیْرَهُ». جمعه آینده روز انتخابات و تعیین سرنوشت چهار سال مرکز قانون گذاری کشور است که به دست شما مردم رقم می خورد. اما سه اصل اساسی و مهم است که همه باید مد نظر داشته باشند: اصل اول حضور در کنار صندوقهای رأی و انجام این تکلیف شرعی و ملی است. اصل دوم رعایت اخلاق اسلامی است که هم کاندیداها و هم طرفدارن و حامیان آنها بایدآن را مراعات کنند. یک حدیث از کتاب شریف اصول کافی عرض کنم. امام صادق ع فرمود: «مَنْ رَوى عَلى مُؤْمِنٍ رَوايَةٍ يُريدُ بِها شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرَوَّتِهِ لَيَسْقُطُ مِنْ اعْيُنِ النَّاسِ، اخْرَجَهُ اللَّه مِنْ وِلايَتِهِ الى وِلايَةِ الشَّيْطانِ فَلا يَقْبَلُهُ الشَّيْطانُ» كسى كه سخنى درباره فرد با ايمانى نقل كند و هدفش اين باشد كه عيبى بر او نهد، و شخصيتش را در هم بشكند تا از چشم مردم بيفتد، خداوند او را از تحت سرپرستى خودش خارج می کند و به تحت سرپرستى شيطان مى‌فرستد، و شيطان هم او را نمى‌پذيرد. اصل سوم انتخاب کاندیدای اصلح است. انتخاب بهترین‌ها از اصول عقلایی و فطری است. هر کسی تلاش می کند، بهترین هر چیزی را انتخاب می کند. در انتخاب کاندیدای اصلح تحقیق کنید، مشورت کنید، از افراد آگاه و مورد اعتماد بپرسید. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۱ / ۱۲ / ۱۴۰۲ خطبه اول «اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَمَتِّعْني بِهُديً صالِح لا اَسْتَبْدِلُ بِهِ» در این بخش از دعای شریف مکارم الاخلاق پس از ذکر صلوات بر محمد و آل محمد درخواست‌های متعددی از خدای سبحان داریم. نخستین فراز آن این است:  «وَ مَتِّعْني بِهُديً صالِح لا اَسْتَبْدِلُ بِهِ». برای روشن شدن این فراز از این دعای شریف یک مقدمه‌ای عرض کنم. و آن اینکه در قرآن کریم آیات متعددی آمده است که سعادت دنیا و آخرت انسان در گرو دو چیز است. یکی ایمان است و دوم عمل صالح. چند نمونه از اینگونه آیات را اشاره نمایم. اگر خواهان مغفرت و رزق کریم هستیم، رمز آن ایمان و عمل صالح است. «فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ» حج / ۵۰ اگر به دنبال سعادت و عاقبت به خیری هستیم  راه آن ایمان و عمل صالح است.«الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ» رعد / ۲۹ اگر خواستار بهشت هستیم، راه آن ایمان و عمل صالح است. «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» بقره / ۸۲ اگر خواهان زندگی بدون خسارت هستیم، راه آن ایمان و عمل صالح است. «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ». و دهها آیات نظیر آن. ایمان آن باور و اعتقاد درونی به خدا و قیامت و امور غیب است. عمل صالح چیست؟ عمل صالح عملی است که دارای شش ویژگی باشد. ۱- اصل عمل مورد خوب و تأیید شرع مقدس باشد. ۲- مقدمات عمل نیز مورد تأیید شرع مقدس باشد. مثلاً با مال حرام اتفاق نکند. ۳- با انگیزه الهی و انتقال امر خدا انجام دهد. ۴- عمل او همراه با ایذاء مردم و منت نباشد. ۵- به موقع انجام دهد. ۶- اولویت ها در آن رعایت شود. در این فراز از دعا از خداوند خواستاریم که ما را به انجام چنین عمل صالحی هدایت نماید و کمک کند تا آن را با هیچ چیز  عوض نکنیم. ........................ خطبه دوم  حدیث اخلاقی «قَالَ عَلِیٌّ ع ثَلاثٌ فِيهِنَّ النَّجاةُ : لُزومُ الحَقِّ، و تَجَنُّبُ الباطِلِ، و رُكوبُ الجِدِّ» حضرت علی ع فرمود: سه چیز است که عامل نجات انسان از سختی‌ها و مشکلات است:  ۱- پايبندى و التزام به حقّ.  ۲- دورى از باطل و گناه.  ۳- سوار شدن بر مَركب جدیت و تلاش.  غررالحکم / حدیث ۹۷۳ امروز مهمترین جدیت و تلاش ما باید این باشد که هم خود در انتخابات شرکت کنیم  و هم دیگران را تشویق به شرکت در انتخابات نماییم. قرآن کریم یکی از ویژگیهای کسانی که هرگز دچار خسارت نمی شوند این است که مردم را سفارش به حق می کنند. «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» امروز چه حقی بالاتر حضور در انتخابات داریم، حقی که دشمنان اسلام چهار چشمی به ملت ایران چشم دوختند تا ببیند سرنوشت انتخابات چه می شود. دو مطلب دیگر در باره انتخابات عرض کنم. مطلب اول شرح وظایف یک نماینده مجلس است. یک نماینده مجلس وظایفی دارد از جمله آنها: وظیفه اول عمل به وعده‌هایی که به مردم داده است. امام مجتبی ع فرمود: «المَسئُولُ حُرٌّ حَتّى یَعِدَ، ومُستَرَقٌّ المَسئُولُ حتّى یُنجِزَ» انسان مسئول تا وعده نداده، آزاد است، اما وقتي وعده مي دهد، زير بار مسئوليت مي رود و تا به وعده اش عمل نکند، رها نخواهد شد. بحارالانوار/ ۷۸ / ۱۱۳ وظیفه دوم وضع قانون است. یک نماینده وقتی وارد مجلس شد نماینده کل کشور است. چون قانونی که وضع می شود مربوط به کل کشور است. باید به قانونی رأی بدهد که عزت و استقلال و سربلند کشور در آن باشد.  وظیفه سوم انتخاب وزرای مؤمن و انقلابی و کاردان است.  وظیفه چهارم نظارت بر مسئولان کشور و همچنین نظارت بر اجرای صحیح قوانین است. وظیفه چهارم پیگیری در رفع مشکلات مردم است. چون یک نماینده حلقه اتصال میان مردم و مسئولان است. مطلب دوم مربوط به مربوط به روزهای پس از انتخابات است. چند نکته را باید توجه داشته باشیم. ۱- برنده انتخابات، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است. چون انتخابات مایه تقویت نظام اسلامی است. ۲- در میان کاندیداها یک نفر به مجلس راه پیدا می کند، و او نماینده همه مردم است. ۳- همه باید نماینده منتخب را حمایت کنند. حمایت ما مطالبه گری است. ابلاغ مشکلات مردم به نماینده است. ۴- این هفته زمان رقابت بود هرکسی تلاش می کرد کاندیدای منتخب خود را به مردم معرفی کند. ولی اکنون باید زمان رفاقت و همدلی باشد. زیرا ما در انتخاب بازنده نداریم، چون همه به تکلیف خود عمل کردند و همه در پیشگاه پروردگار مأجور و پیروزند.  https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۸ / ۱۲ / ۱۴۰۲ خطبه اول «وَطَريقَةِ حَقٍّ لا اَزِيغُ عَنْها» در این فراز از دعا از خداوند متعال می خواهیم که ما را به راه حق هدایت کند، و تا پایان عمر در این راه ثابت قدم بمانیم و هرگز از آن منحرف نشویم.  این راه حق کدام راه است؟. تمام راه‌هایی که انسانها در زندگی آن را طی می کنند، به هفت راه ختم می شود. ۱- راه انبیاء علیهم السلام  ۲- راه عقل و عقلا ۳- راه شیطان ۴- راه طواغیت و سلاطین جور ۵- راه نیاکان و گذشتگان ۶- راه هوی و هوس ۷- راه عرف مردم قرآن کریم همه این راه‌ها را به دو راه تقسیم کرده است. یکی راهی که پایان آن سعادت و بهشت است. و آن صراط مستقیم است. و هر روز حد اقل ده بار در نمازهای واجب می گوییم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ». صراط مستقیم همان راه انبیاء الهی ع است.  دوم راهی که پایان آن بدبختی و عذاب خدا است و آن صراط جحیم است. «فَاهْدُوهُمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْجَحِيمِ». صافات / ۲۳  راه جهنم بدون تردید همان راه شیطان و هوی و هوس و طواغیت و سلاطین جور است. اما راه عقل و عقلا و نیاکان و عرف اگر تحت هدایت انبیاء ع قرار بگیرد، می‌شود صراط مستقیم، ولی اگر تحت فرمان شیطان و هوی و هوس و طواغیت قرار گرفت می شود راه جهنم. این ما هستیم که باید انتخاب کنیم راه مستقیم را و یا راه جهنم را. در این فراز از دعا از خداوند متعال می خواهیم که ما را به راه حق که همان صراط مستقیم است هدایت نماید و در ادامه راه ما را از انحراف دور نگه دارد. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۸ / ۱۲ / ۱۴۰۲ خطبه دوم حدیث اخلاقی اباصلت هروی می‌گوید: در روز جمعه آخر ماه شعبان محضر  نورانی حضرت علی بن موسی الرضا ع شرفیاب شدم، حضرت خطاب به من فرمود: ای اباصلت! بیشترین روزهای ماه شعبان گذشت و این جمعه آخر آن است. در این روزهای باقیمانده برای جبران کوتاهیها چند کار را انجام بده تا: «لِیقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إلَیكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَل‌َّ» ماه خدا به سوی تو رو آورد و تو از مخلصین باشى. ۱- «عَلَیكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا یعْنِیكَ وَ تَرْكِ مَا لَا یعْنِیك‌» بر تو باد بر انجام کارهای مفید و رها کردن کارهایی که نفعی در آن نیست. ۲- «أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ» زیاد دعا و استغفار كن و قرآن را تلاوت كن. ۳- «وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ» و از گناهان خود به سوی خدا توبه كن. ۴- «لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّیتَهَا» هیچ امانتى بر  گردن تو نباشد، مگر اینکه آن‌ را ادا كنى. ۵- «وَ لَا فِی قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَه‌» در دل خود هیچ كینه‌ای نسبت به مؤمنى نداشته باشی مگر اینکه آن‌ را از دل خود بیرون بریزی. ۶- «وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ» هیچ گناهى  مرتكب نشده باشی، مگر اینکه خود را از آن برهانی.  ۷- «وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلَانِيَتِكَ» تقوای الهی و توکل به خدا در تمام امور خود، چه نهان و آشكار   ۸- «أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِی مِنْ هَذَا الشَّهْرِ: اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْهُ» در باقى ماندۀ این ماه این دعا را فراوان بخوان، خدایا! اگر در این ماه شعبان، تاکنون مرا نبخشیده‌ای، در باقیمانده این ماه ببخش. بحارالانوار / ۹۷ / ۷۳ ...................... یکی از سنتهای حتمی خدای سبحان امتحان کردن بندگان مومن است. آن‌هم امتحانی که دارای چهار ویژگی است. ۱- زمان آن محدود نیست و از لحظه بلوغ انسان تا پايان عمر ادامه دارد.  ۲- مواد امتحانی آن هم محدود نیست و هر چیزی می تواند اسباب امتحان الهی باشد. «وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ» انبیاء. / ۳۵ ۳- عمومی است و همه مردم بدون استثناء امتحان مى شوند. ۴- مردود شدگان این امتحان مورد بازخواست و مجازات قرار می گیرند، مگر اینکه آن را جبران کنند.  جمعه گذشته روز امتحان خدا بود، امتحانی که جمعی موفق و پیروز شدند که خوشا به حالشان، سعیشان مشکور باد. و عده‌ای هم مردود شدند. همه باید برای مردود شدگان دعا کنیم که گناه آنها بسیار سنگین است. خداوند به آنان توفیق توبه و جبران عنایت کند، خود آنها هم باید تلاش کنند تا این تقصیر را جبران نمایند. راه آن هم در انجام دو کار است. یکی اصلاح آن چیزی است که خراب کرده اند و دوم تبیین و روشنگری است. هدایت کسانی که بخاطر قلم و زبان آنها دچار انحراف شدند. «الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَٰئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ» بقره/ ۱۶۰ واقعاً اینها فردای قیامت چگونه می خواهند با شهداء روبرو شوند، اگر از آنها بپرسند که ما برای حفظ جمهوری اسلامی ایران همه بدن خود را غرق در خون خود ساختیم، ولی شما برای تقویت این نظام حاضر نشدید یک انگشت خود را کنار صندون رأی رنگین کنید. واقعا آنها چه پاسخی دارند. ................. ۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهداء است. خداوند متعال در سوره مبارکه نحل در ضمن شمارش نعمتهایش چنین می فرماید: «وَعَلَامَاتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ» یکی از مصادیق این علامت ها و ستارگان هدایت شهداء هستند. این شهداء هستند که راه چگونه زندگی کردن و چگونه مردن را به ما آموختند، شهداء بودند که راه چگونه انجام وظیفه کردن به ما یاد دادند. شهدا سه چیز داشتند که الگوی ما شدند.  ۱- هدف آنها مقدس بود. آنها برای حفظ اسلام و اطاعت از نائب امام زمان جهاد کردند و شهید شدند. ۲- خدایی بودن شهداء بود. آنها برای خدا جنگیدند و برای خدا جان دادند. ۳- آنها در راه رسیدن به هدف فداکاری کردند تا به مقام «عِندَ رَبِّهِم یُرزَقُونَ» رسیدند. اگر ما امروز بخواهیم به مقام عندیت برسیم راه آن باز است. راه آن این است که ما در راه یک هدف مقدس که حفظ اسلام است، آن هم برای خدا، فداکاری کنیم. https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگرانی های امام صادق علیه السلام از مردم آخر الزمان. حجت الاسلام و المسلمین آقای رفیعی. https://eitaa.com/mesbah_jome
بخشی از خطبه های نماز جمعه شاهدیه یکی از سنتهای حتمی خدای سبحان امتحان کردن بندگان مومن است. آن‌هم امتحانی که دارای چهار ویژگی است. ۱- زمان آن محدود نیست و از لحظه بلوغ انسان تا پايان عمر ادامه دارد.  ۲- مواد امتحانی آن هم محدود نیست و هر چیزی می تواند اسباب امتحان الهی باشد. «وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ» انبیاء. / ۳۵ ۳- عمومی است و همه مردم بدون استثناء امتحان مى شوند. ۴- مردود شدگان این امتحان مورد بازخواست و مجازات قرار می گیرند، مگر اینکه آن را جبران کنند.  جمعه گذشته روز امتحان خدا بود، امتحانی که جمعی موفق و پیروز شدند که خوشا به حالشان، سعیشان مشکور باد. و عده‌ای هم مردود شدند. همه باید برای مردود شدگان دعا کنیم که گناه آنها بسیار سنگین است. خداوند به آنان توفیق توبه و جبران عنایت کند، خود آنها هم باید تلاش کنند تا این تقصیر را جبران نمایند. راه آن هم در انجام دو کار است. یکی اصلاح آن چیزی است که خراب کرده اند و دوم تبیین و روشنگری است. هدایت کسانی که بخاطر قلم و زبان آنها دچار انحراف شدند. «الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَٰئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ» بقره/ ۱۶۰ واقعاً اینها فردای قیامت چگونه می خواهند با شهداء روبرو شوند، اگر از آنها بپرسند که ما برای حفظ جمهوری اسلامی ایران همه بدن خود را غرق در خون خود ساختیم، ولی شما برای تقویت این نظام حاضر نشدید یک انگشت خود را کنار صندون رأی رنگین کنید. واقعا آنها چه پاسخی دارند. https://eitaa.com/mesbah_jome