خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۰ / ۱۰ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات قرآن کریم بود. از جمله آیاتی که عموم مردم را مورد خطاب قرار داده است آیه ۲۳ سوره مبارکه یونس است که می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَىٰ أَنفُسِكُم مَّتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ»
. گفتیم در این آیه شریفه به سه پیامد ظلم اشاره شده است. اول این بود که ظلم قبل از آنکه به دیگری ضرر بزند به خود انسان آسیب می رساند. دوم این بود که تنها منفعتی که نصیب ظالم می شود متاع ناچیز دنیا است و از بهره های با دوام آخرت محروم می شود.
سوم پیامد اخروی ظلم است که می فرماید: «ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ»
. عاقبت زندگی انسان مرگ، و رسیدن به پاداش و یا کیفر اعمالی است که در این دنیا انجام داده است. و لذا روز قیامت را یوم الجزاء نامیدند. روزی که انسان پاداش و کیفر اعمالش را می بیند. «
يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ
وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
» حتی ذرهای از خیر و شر انسان در این جهان گم نمی شود. همه را در روز قیامت می بیند. هم پاداش و کیفرش را می بیند و هم خود عملش را، و این همان تجسم عمل است. ظالم در روز قیامت هم کیفر قرار دادی ظلمش را می بیند و هم کیفر طبیعی اعمالش را و هم کیفر ذاتی آن را می بیند. چون اعمال انسان یک ظاهری دارد و یک باطنی. ظاهر آن را همه بینند ولی باطن آن را افراد حقیقت بین می بینند. قرآن کریم در باره حرام خوری عالمانه و عامدانه چنین می فرماید:
«إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا». نساء / ۱۰
ظاهر غذای حرام ممکن است لذیذ و شیرین و خوش رنگ باشد ولی باطن آن آتش سوزان است. بسیاری از حرام خواران عالم این آتش را نمی بینند و فرادای قیامت است که پ شعله های سوزان آن را مشاهده می کنند.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۰ / ۱۰ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أحَبُّ المُؤمِنَينَ إلَى اللّهَ تَعالَی مَن نَصَبَ نَفسَهُ في طاعَةِ اللّهِ، ونَصَحَ لاُِمَّةِ نَبِيِّهِ، وتَفَكَّرَ في عُيوبِهِ و أصْلَحَها، وَ عَلِمَ فَعَمِلَ و عَلَّمَ» رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: محبوب ترينِ مؤمنان در نزد خداوند متعال ، كسى است كه دارای چهار ویژگی باشد:
۱- در راه فرمانبرى خدا با تمام توانش بکوشد.
۲- دلسوز و خيرخواه امّت پيامبرش باشد.
۳- در عيب هايش بينديشد و آنها را اصلاح كند.
۴- و به يادگيرى بپردازد، و آنگاه عمل كند و آنچه را آموخته است به ديگران بياموزد. ارشاد القلوب / ۱ / ۱۴
در آستانه سالگرد شهادت سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی فرار داریم. مقام معظم رهبری حضرت آیتالله العظمی خامنهای دام ظله درباره شهید والا مقام سردار سلیمانی فرمود: «به شهید حاج قاسم سلیمانی به چشم یک فرد نگاه نکنید، به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درسآموز نگاه کنید. راه مکتب شدن و سرمشق و الگوی دیگران شدن به روی همه ما باز است فقط باید ببینیم شهید سلیمانی چه داشت که یک مکتب شد.
مهمترین ویژگی شهید حاج قاسم سلیمانی اخلاص او بود، و از ریا و تظاهر و شهرت فرار می کرد. او ولایت مدار بود و حتی یکی از شئونات عاقبت به خیری را اطاعت از رهبری می دانست. انقلابی بودن و انقلابی ماندن یکی دیگر از ویژگی های شهید سلیمانی بود. او مصداق بارز این آیه شریفه بود «
فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا»
از اینرو شعارش همیشه استکبار ستیزی و ایستادگی در برابر دشمن بود. ویژگی دیگر سردار دلها این بود که شجاعت و تدبیر را با هم داشت. فداکاری و نوع دوستی راه و رسم زندگی او بود این ویژگیها توام با ایمان و تعهد و معنویت، شهید سلیمانی را تبدیل به مکتب نمود.
در آستانه ارتحال متفکر و فیلسوف جهان اسلام علامه آیت الله مصباح یزدی قرار داریم. زمانها باید بگذرد تا مردم با آیه الله مصباح را خوب بشناسند. دشمنان و اهل نفاق او را خوب شناخته بودند، و لذا همواره مورد هجمه دشمنان اسلام و اهل نفاق قرار داشت. رهبر حکیم انقلاب در پیام تسلیت ارتحال این عالم جلیل القدر به دو ویژگی ممتاز ایشان اشاره دارند یکی آنکه زبان گویا در اظهار حق داشت و دوم اینکه پای با استقامتی در صراط مستقیم داشت. من به جوانان توصیه می کنم آثار ارزشمند آیه الله مصباح را مطالعه کنید، همان جمله امام راحل در باره شهید مطهری من امروز در باره ایشان می گویم، آثار آیت الله مصباح بدون استثنا قابل استفاده است.
در آستانه شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قرار داریم.من فقط یک حدیث در باره حضرت زهرا عرض می کنم. عباس بن عبد المطلب به عیادت حضرت زهرا رفت، او را به خانه راه ندادند پسرش را به عنوان گلایه به نزد امیر مؤمنان علی ع فرستاد، حضرت در پاسخش فرمود:«اِنَّ فاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللّهِ ص لَمْ تَزَلْ مَظْلومَةً، مِنْ حَقِّها مَمْنُوعَةً، وَ عَنْ ميراثِها مَدْفُوعَةً، لَمْ تُحْفَظْ فيها وَصيَّةُ رَسُولِ اللّهِ ص وَ لا رُوعِىَ فيها حَقُّـهُ وَ لاحَـقُ اللّهِ عَـزَّوَجَلَّ وَ كَفى بِاللّهِ حاكِما وَ مِنَ الظّالِمينَ مُنْتَقِما» فاطمه دختر پيامبر همواره مظلوم بود، و از حق خود و ارث پدر محروم گرديد، و درباره او به توصيه پيامبر عمل نشد و حق پيامبر و خداى بزرگ نسبت به فاطمه مراعات نشد و خدا به عنوان داور و انتقام گيرنده از ستمگران كافى است. أمالی طوسی / مجلس ۶ / حدیث ۱۰
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۷ / ۱۰ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در خطبه اول در باره خطابات عام قرآن کریم بود، یکی دیگر از آنها آیه ۵ سوره مبارکه فاطر است که می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ».
نخستین پیام آیه شریفه این است که وعده خداوند حق است. حق در این آیه به معنای صدق و راستی است. وعده خدا حق است یعنی راست است، واقعیت دارد. منتهی وعده خداوند مقید به انجام کاری از ناحیه بنده است. مثلاً می فرماید:
اگر شما باشید خداوند نیز به یاد شما خواهد بود. «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» بقره / ۱۵۲
و یا می فرماید: اگر شما دین خدا را یاری کردید خدا هم شما را یاری می کند. «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» محمد / ۷
و یا می فرماید: اگر مردم مؤمن و با تقوا باشند ما درهای رحمت و برکت آسمان و زمین به روی آنها می گشاییم. «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» اعراف / ۹۶
النور
و در آیه دیگر می فرماید: خداوند وعده داده است که اگر مردم ایمان و عمل صالح داشته باشند خداوند سه چیز به آنها مرحمت می کند. «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»
۱- «لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ». آنها را حاکم بر زمین می سازد.
۲- «وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ». دین اسلام را بر جامعه حاکم می کند.
۳- «وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا». امنیت کامل بر زمین حاکم می شود. نور / ۵۵
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۷ / ۱۰ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَتْ فاطِمَةُ علیها سلام شیعَتُنا مِن خِیارِ أهلِ الجَنَّۀِ وَ کُلُّ مُحِّبینا وَ مَوالی أولِیائِنا وَ مُعادی أعدَائِنا وَ المُسلِمُ بِقَلبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا، لَیسُوا مِن شیعَتِنَا اِذا خَالَفُوا أوامِرَنا وَ نَواهینا فِی سائِرِ المُوبِقاتِ» حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: شیعیان ما از بهترین افراد اهل بهشتند. و آنها دارای چهار ویژگی هستند:
۱- ما را دوست می دارند.
۲- با دوستان ما دوست اند
۳- با دشمنان ما دشمن اند
۴- با تمام وجود تسلیم دستورات ما هستند. امّا کسی که از اوامر ما سرپیچی می کند و از نواهی ما و دیگر گناهان دوری نمی کند از شیعیان ما نخواهد بود بحارالانوار/ ۶۸ / ۱۵۵
روز ۱۷ دیماه در دو زمان متفاوت، توسط خاندان منحوس پهلوی حریم دین و مرجعیت شیعه شکسته شد. در سال ۱۳۱۴ رضا خان دستور حذف حجاب را داد و در سال ۱۳۵۶ محمد رضا پهلوی در روزنامه اطلاعات به مرجعیت شیعه اهانت کرد. در هر دو جریان علماء و مردم متدین عکس العمل نشان دادند، که یکی منجر به قیام مسجد گوهرشاد، و دیگری به ۱۹ دی و سرآغاز انقلاب اسلامی گردید. ولی روح این دو جریان، قداست شکنی بود که همواره جزء برنامه اصلی دشمنان اسلام بوده است.
خداوند متعال برای هر چیزی حریم و خط قرمزی قرار داده که از آن با عنوان حدود الهی یاد شده است. گاهی می فرماید نزدیک مرز خدا نشوید: «تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا». بقره/ ۱۸۷
و گاهی فرموده است به مرز خدا تجاوز نکنید. «تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا». بقره/ ۲۲۹
و گاهی متجاوزان به حدود الهی را ظالم معرفی نموده و می فرماید: «وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ». بقره / ۲۲۹
و گاهی آنها را تهدید به خلود در عذاب جهنم همراه با ذلت و خواری می کند. «وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُّهِينٌ». نساء/ ۱۴
به اندازه ای حفظ حریمها مهم است که زهرای مرضیه سلام الله علیها در پاسخ به ام السلمهٔ که می پرسد روزگار شما چگونه سپری می شود؟ فرمود: «اَصْبَحْتُ بَیْنَ کَمَدٍ وَ کَرْبٍ» آنگاه آن حضرت سه دلیل برای این رنج و اندوه ذکر میکند:
۱- فقدان پیامبر ص. ۲- ظلمی که بر وصی پیامبر اسلام ص شد. و ۳- هتک حرمت به خانه ولی خدا است، می فرماید: «هُتِکَ وَاللهِ حِجَابُهُ».
امروز برنامه دشمن شکستن این حریمها است. و یک عده ای هم در داخل از روی غرض و یا جهل میدان دار این نوع حرکت های ضد دینی شده اند.
که یکی از آنها مسئله حجاب است. وقتی نابینایی محضر رسول خدا ص مشرف می شود حضرت زهرا س جلسه را ترک می کند. وقتی می گویند او نابینا بود و شما را نمی دید چرا رفتید؟ حضرت فاطمه س دو جمله فرمود: نخست این که اگر او مرا نمی بیند، من که او را می بینم. «إِنْ لَمْ يَكُنْ يَرَانِي فَإِنِّي أَرَاهُ». دوم آنکه بوی مرا استشمام می کند. «وَ هُوَ يَشَمُّ اَلرِّيحَ». این را می گویند حفظ حجاب و حفاظت از حریم احکام خدا.
@mesbah_jome
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد قرائتی: جمعیت کم ناله دارد و جمعیت زیاد افتخار است.
@mesbah_jome
نماز جمعه شاهدیه ۲۴ / ۱۰ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در خطبه اول در باره خطابات عام قرآن کریم به آیه ۵ سوره مبارکه فاطر رسیدیم که می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ».
نخستین پیام آیه شریفه این بود که وعده خداوند حق است و واقعیت دارد. پیام دوم آیه شریفه این است که مواظب باشید فریب دنیا را نخورید. «فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا» این حیات دنیا چیست که باعث فریب انسان می شود؟ در آیه بیست سوره مبارکه حدید همه حیات دنيا را در پنج چیز خلاصه كرده است: «لعب، لهو، زينت، تفاخر، تكاثر». «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ». آنگاه در پایان آیه می فرماید: «وَ مَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ». این پنج چیز حیات دنیا است که رهزن زندگی انسان است. زیرا یک عمر طبیعی انسان در این دنیا پنج مرحله دارد: «کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی، کهنسالی» برای هر دوران یک رهزنی وجود دارد. برای دوران کودکی «لعب» از اینرو بیشتر اوقات کودک صرف بازی می شود. برای دوران نوجوانی «لهو», یک نوجوان بیشتر به دنبال لهو و سرگرمی است. برای دوران جوانی«زینة»، چون یک جوان به زینت و آراستن بسیار اهمیت می دهد. برای دوران میانسالی «تفاخر بینکم»، در این دوران نه دیگر حال بازی دارد و نه حوصله سرگرمی و آراستن، از اینرو به تفاخر رو می آورد، به پست، مقام، جاه، القاب و امثال آن خود را مشغول می کند. از این مرحله که گذشت به کهن سالی می رسد که دیگر نه سِمَتی در جامعه دارد، و نه موقعیت و عنوانی برایش مانده است به تکاثر میپردازد، « و تکاثر فی الاموال و الاولاد». تقوا این است که در زندگی مواظب باشیم گرفتار این رهزنها نشویم. مبادا یک وقت چشم باز کنیم و ببینیم همه زندگی ما با بازی و سرگرمی و زینت و تفاخر و تکاثر گذشت. این همان خسارتی که متوجه بیشتر مردم در این دنیا می شود. که فرمود: « إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ».
@mesbah_jome
نماز جمعه شاهدیه ۲۴ / ۱۰ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ الصَّادِقُ علیه السّلام إنَّ المَرءَ يَحتاجُ فى مَنزِلِهِ وَ عِيالِهِ إِلى ثَلاثِ خِلالٍ يَتَكَلَّفُها وَ إن لَم يَكُن فى طَبعِهِ ذلِكَ: مُعاشَرَةٌ جَميلَةٌ، وَ سَعَةٌ بِتَقديرٍ، وَ غَيرَةٌ بِتَحَصُّنٍ» امام صادق علیه السلام فرمود: مرد در خانه و نسبت به خانواده اش نيازمند به سه چیز است و اگر در سرشت و طبيعت او این چیز نباشد سزاوار است که تلاش کند تا آنها را به دست آورد:
۱- اخلاق و رفتار خوش.
۲- گشاده دستى به اندازه و فراهم ساختن یک زندگی خوب برای خانواده خویش.
۳- غيرتى که با کمک آن از خانواده خود نگهداری کند. بحارالأنوار / ۷۸ / ۲۳۵
.........
یکی از موضوعاتی که رهبر حکیم انقلاب در دیدار با مردم قم به آن سفارش نمودند، مسئله غیرت دینی بود. معظم له غیرت دینی را عامل نجات کشور دانستند. بنابر این ما در این خطبه بخاطر اهمیت موضوع غیرت دینی و کمرنگ شدن صفت غیرت در جامعه به چند مطلب اشاره مینمایم.
۱- معنی غیرت
غیرت آن است که انسان نسبت به داشته های خود و دیگران حساس باشد و احترام بگذارد و آن را حفظ کند. بنابراین غيرت حقيقتي است كه دو اصل اساسی دارد. نخست آن است به حريم ديگران احترام بگذارد و دوم آنکه اجازه ندهد ديگران به حریم او وارد شوند.
۲- اهمیت غیرت
در اهمیت مسئله غیرت فقط به سه حدیث اکتفا می نمایم.
امام صادق ع فرمود: «اِنَّ اللّهَ غَیُورٌ یُحِبُّ کُلَ غَیُورٍ وَلِغیرَتِهِ حَرَّمَ الْفَواحِشَ ظاهِرَها وَ باطِنَها» خداوند غیور است و هر انسان غیرتمندی را دوست می دارد و به خاطر همین غیرتش است که تمام کارهاى زشت را اعم از آشکار و پنهان حرام کرده است.وسائل / حدیث ۲۵۲۸۳
در حدیث دیگر اما صادق ع فرمود: «اِذا لَمْ یَغُرِ الرَّجُلُ فَهُوَ مَنْکُوسُ الْقَلْبِ» اگر انسانى غیرت نداشته باشد قلب و فکرش وارونه است. وسائل / حدیث ۲۵۲۸۴
طبیعی است که اگر ظرفی وارونه شد هر چه در آن است می ریزد و چیزی هم در آن بند نمی شود. بنابر این کسی که غیرت ندارد از سایر فضائل هم بی بهره است.
امام على ع فرمود: «لَعَنَ اللّهُ مَنْ لایُغارُ» خدا لغت کند کسى را که غیرت ندارد. بحار / ۷۹ / ۱۱۵
۳- اقسام غیرت
مهمترین داشته های یک انسان در این دنیا چهار چیز است: «دین، ناموس، اموال، کشور». غیرت آن است که حریم این چهار چیز را هم خود نگهدارد و هم اجازه ندهد دیگری این حریم را بشکند. یعنی همان اندازه که به اموال و ناموس خود حساس است به اموال و ناموس دیگران نیز حساس باشد.
سرآمد غیرت در این چهار چیز غیرت دینی است. زیرا هر کجا غیرت دینی باشد، غیرت ناموسی و مادی و ملی هم هست.
غیرت دینی این است که انسان مومن نسبت به دین و اجرای دستورات دینی حساس باشد. یعنی هم خودش دستورات دینی را جدی بگیرد و عمل کند و هم در جامعه نسبت به اجرای احکام دینی حساس باشد، بنابر این می توان گفت غیرت دینی روح امر به معروف و نهی از منکر است.
............ .
۲۶ دیماه سالروز فرار محمد رضا شاه خائن از کشور است. نکته ای در این باره لازم است یاد آور شوم این است که عدهای با استفاده از فضای مجازی تلاش می کنند تاریخ را تحریف کنند و چهره منحوس پهلوی را پاک و مبرّا جلوه دهند. دوران پنجاه سال سیاه پهلوی را گل و بلبل نشان دهند، جوانهایی که آن دوران را ندیدند، به تاریخ نگاه کنند و فریب فضای مجازی و تبلیغات خائنین را نخورند.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱ / ۱۱ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در خطاب های بین المللی قرآن کریم بود. از جمله آنها آیه مبارکه ۱۳ سوره حجرات است که می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»
دو پیام به بشر در این آیه شریفه آمده است. نخست اینکه هیج مزیتی بین انسانها بخاطر رنگ و نژاد و جنس وجود ندارد، همه انسانند و همه از یک زن و مرد آفریده شده اند. و دوم اینکه تنها مزیت بین انسانها یک امر آسمانی و معنوی است و آن تقوا است. خداوند متعال مزیت هر کسی را با معیار تقوا می سنجد هر کس تقوایش بیشتر بود از مزیت بالاتری برخوردار است. «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ».این تقوا که معیار سنجش برتری انسان ها از یکدیگر است چیست؟ پیامبر اکرم ص در روایتی چهار رکن اساسی و اصلی برای تقوا بیان فرمود.
«لِلتَّقْوی أرْبَعَةُ أرْکانٍ؛ اَلْخَوْفُ مِنْ رَبِّ الْجَلیلِ وَ الْعَمَلُ بِالتَّنْزِیلِ وَ القَنَاعَةُ بِالْقَلیلِ وَ الْاِسْتِعدَادُ لِیَوْمِ الرَّحِیلِ» برای تقوی چهار رکن است؛ خوف از پروردگار بزرگ، عمل به دستورات قرآن، قناعت به اندک (یعنی در مخارج زندگی دنیا به اندازه نیازش بردارد، نه اینکه صندوقدار دیگران باشد) و خود. را براى مرگ و روز رحلت آماده سازد.
از امام عسگرى ع روايت شده است که شخص محضر امیر مؤمنان علی ع مشرف شد و این سوال را کرد.«ماالاستعداد للموت؟ قَالَ اداء الفرائض، واجتناب المحارم، والاشتمال على المكارم، ثم لايبالى أوقع على الموت، ام وقع الموت عليه» آمادگى براى مرگ و استعداد براى انتقال از دنيا به آخرت به چه امورى است؟ حضرت پاسخ داد: عمل به واجبات الهى، دورى جستن از همه حرام ها، احاطه داشتن ارزش هاى اخلاقى بر درون و برون، سپس براى كسى كه آراسته به اين حقايق باشد باكى نيست كه او در كام مرگ افتد، يا مرگ بر او واقع شود.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱ / ۱۱ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ الصّادقُ عليه السلام مَن أحَبَّ أن يُخَفِّفَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ عَنه سَكَراتِ المَوتِ، فلْيَكُنْ لِقَرابَتِهِ وَصُولاً و بوالِدَيهِ بارّا، فإذا كانَ كذلكَ هَوَّنَ اللّهُ علَيهِ سَكَراتِ المَوتِ و لَم يُصِبْهُ في حَياتِهِ فَقْرٌ أبَدًا»
امام صادق عليه السلام فرمود: هركه دوست می دارد خداوند عزّ و جلّ سكرات مرگ را بر او آسان گرداند، بايد به خويشانش رسيدگى و به پدر و مادرش نيكى كند. اگر چنين كند، خداوند سختى هاى مرگ را بر او آسان گرداند و در زندگيش هرگز دچار فقر و نادارى نشود.
....
در آستانه ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها و فرزند بزرگوارش امام راحل و عزیز قرار داریم. این روز مبارک را به همه شما دوستداران و شیعیان اهل بیت علیهم السلام تبریک می گویم.
ولادت حضرت زهرا علیها سلام از جهاتی از امور استثنایی و منحصر به فرد در تاریخ خلقت بشر است.
۱- هنگامی که اراده حق تعالی بر این تعلق گرفت که دنیا را با نور صدیقه اطهر روشن نماید به پیامبر پاک و مصفی دستور می دهد که چهل روز معتکف گردد روز و شب به عبادت مشغول شود تا زمینه انعقاد نور صدیقه اطهر فراهم شود.
۲- آنگاه که زهرای مرضیه علیها سلام متولد گردید خطاب به آن حضرت فرمود:
من به تو کوثر دادم «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ» یعنی موجودی که جامع خیرات در دنیا و آخرت است به تو عطا نمودم.
۳- خداوند منان از بندگانش خواسته است که شکر گزار نعمتهایش باشد، ولی در برابر این نعمت کیفیت شکرگزاری را با انجام دو عمل از پیامبر خواسته و عموم مردم خواسته است، اینگونه شکرگزاری نمودن در برابر نعمت وجود صدیقه کبری تنها مخصوص پیامبر ص نیست، امروز برای ما هم وجود دارد، که در روز ولادت آن حضرت با نماز و کمک به نیازمندان شکر گذار این نعمت باشیم. «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ».
روز ولادت چنین بانویی به نام روز زن نامگذاری شده است. که زنان مسلمان الگوی خویش را زهرای مرضیه سلام الله علیها قرار دهند. امروز سیاست دشمن این است که این الگوی کامل و جامع را از زنان ما بگیرند و الگوی غربی که سراسر آن فساد و هرزگی است تحویل دهند. زنان مسلمان هوشیار باشند، بصیرت داشته باشند و نقشه راه دشمن را خوب بشناسند.
در طول تاریخ بشر دو زمان است که بیشترین ظلم در حق زنان روا داشته شد، نخست دوران جاهلیت قبل از اسلام بود که کمترین ارزشی برای زنان قائل نبودند، و دوم در دنیای متمدن امروز است که می توان آن را دوران جاهلیت مدرن نامید، دورانی که زن را وسیلهای برای تبلیغ کالا و هوسرانی مردان قرار داده اند. تنها راه نجات زنان از این همه ذلت و خواری، بازگشت به اسلام و عمل به دستورات دینی است.
........
یکی از انتظارات رهبری انقلاب و مراجع معظم تقلید و مردم از دولت مردمی و انقلابی جناب آقای دکتر رئیسی این است که جلو این گرانی های افسار گسیخته را بگیرند. شما با یک همت جانانه، آن هم بدون بیل کمر کرنا شکستید. یک همت دیگر لازم است تا کمر گرانی ها را بشکنید. با یک نظارت جدی و قاطع بر بازار و رونق تولید این کار شدنی است.
@mesbah_jome