🔰دفتر اعمال نزد یار
➖مولایی که دفتر انتظارم را ورق میزنی، می بینی صفحه های اینترنتی و سایت ها را بیشتر از امامم دنبال میکنم. حتی گاهی صبح زود صفحه تلگرام و اینستایم را چک میکنم اما عهدم را نه، ندبه ی جمعه را که دیگر هیچ.
➖از اول شنبه درون خودمان تلنبار میشویم و تا آخر پنج شنبه همینطور تکرار، جمعه می آید و ما لنگ ظهر بیدار میشویم خیر سرمان منتظر دیداریم. خلاصه اینکه بی تو روزگار میگذرانیم دست خودمان نیست تنمان به گناه عادت کرده، میگویند میبخشی، گیرم که ببخشی از خجالت چه کنیم؟ اصلا اگر ما منتظریم چگونه تاکنون بی تو نمردیم؟
➖میدانیم باید به راه بیاییم تا از راه بیایی. اما چه کنیم که وسوسه های هوَس خِرخِره مان را جویده است. خودت ما را از بن بست دنیا نجات بده، سربِراه کن ما را🙏
#کشکول 7⃣1⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🔰امان از ما…
➖آیت الله بهجت میفرمود: اگر در اتاق در بسته ای باشیم و بدانیم قدرت بزرگی (مثل آمریکا) پشت در ایستاده و سخنان ما علیه خودش را میشنود و به موقع علیه ما به اجرا میگذارد، چقدر مواظب سخنان خود میشدیم؟ پس چرا حال ما نسبت به امام زمان چنین نیست؟
➖انگار چون میدانیم امام مهربانمان، در پی تلافی بی محبتی های ما بر نمی آیند، اینگونه غافلانه زندگی میکنیم. چقدر خود خواهیم ما! گیرم که رحمت بی منتهای حضرت مانع غضب ایشان بر ما شود؛ اما مگر نه این است که غرق گناه بودن ما، بی اعتنایی ما نسبت به غیبت، دل مبارک امام را آزرده میکند و میشکند؟
➖امان از ما…؛ محبت دنیا چه بر سر ما آورده؟ دلهایمان چقدر زنگار گرفته که امام زمان بخاطر گناهان ما غصه می خورند و اشک میریزند و ما هنوز از خجالت نمرده ایم….؟
کشکول 8⃣1⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
#منبرک_بین_الصلاتین
#مهدویت
🔰 آخرین دولت
🔅تعابیری که در روایات در مورد #دولت_مهدوی آمده چنین است:
➖دولت جهانی: قلمرو حکومت
➖دولت عدالت: گسترش عدالت
➖دولت کریمه: محوریت کرامت انسان
➖دولت صالحان: صالح بودن زمامداران
➖دولت حق: حق مداری و بسط حق و رفع باطل
➖دولت مستضعفان: حاکمیت کسانیکه از سوی صاحبان زر تضعیف شده اند
➖دولت امنیت: امنیت فراگیر
➖دولت رفاه: فراگیری رفاه در کل جهان
🔅اما “آخرین دولت” از تعابیری است که کمتر مورد توجه قرار گرفته.
🔅 امام باقر: دولت ما “آخرین دولت” است.۱"
🔅خداوند در قرآن: عاقبت از آنِ پرهیزکاران است.۲"
🔰 حال دو سوال:
➖۱) آخرین دولت بودن به چه معناست؟
▫️هم به این معنی است که آخرین و پیشرفته ترین اندیشه در باب حکومت است
▫️و هم به این معنی که پس از آن، تا پایان تاریخ، دولت دیگری حاکم نمیشود.
➖۲) علت آخرین دولت بودنِ ایشان چیست؟
🔅امام باقر در حدیثی زیبا اینگونه میفرمایند:
دَوْلَتُنَا آخِرُ الدُّوَلِ وَ لَنْ یَبْقَ أَهْل بَیْتٍ لَهُمْ دَوْلَهٌ إِلَّا مُلِّکُوا قَبْلَنَا” و فیما یخص السبب یقول: “لِئَلا یَقُولُوا إِذَا رَأَوْا سِیرَتَنَا إِذَا مُلِّکْنَا سِرْنَا مِثْلَ سِیرَهِ هَؤُلَاءِ
▫️دولت ما “آخرین دولت” است و پیش از آن همه صاحبان اندیشه و قدرت به حکومت میرسند. و در بیان علتش میفرمایند: تا زمانیکه حکومت ما را دیدند، نگویند: اگر ما هم به حکومت میرسیدیم، به شیوه اینان رفتار میکردیم. ۳"
۱-غیبه طوسی ص۴۷۲.
۲-اعراف آیه۱۲۸
۳-کافی ج۱
⚠️کپی و انتشار مطالب کانال #شرعا بدون #نام و #لینک کانال جایز نمی باشد🙏
#منبرک | #متنی 9⃣7⃣ 🌱
📍مسجد حضرت اباالفضل (ع)
شهرک غرب
نبش شاهد ۵۷
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🔰اخلاق مهدوی (۱)
🔅زیر درخت گلابی، گلابی نخور‼️
▫️یکی از مردان نیک خدا نقل میکرد که در مسیری به باغی رسیدم که درخت گلابی داشت. در زیر این درخت، خواستم گلابی بخورم، به فکر رفتم که اگر کسی مرا در این حالت ببیند، میگوید فلانی از میوه مردم میخورد، پس از خوردن آن منصرف شدم.
🔅امام علی میفرمایند:
«کسى که خود را در معرض اتهام و بدگمانى قرار دهد، نباید آن کس را که به او گمان بد برد، سرزنش کند.»
📚 ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج ۵، ص ۵۶۳
✅ با توجه به مطالب گفته شده، باید در رفتارمان دقت عمل داشته باشیم، تا خدایی نکرده در جایگاه اتهام قرار نگیریم و مصداق آش نخورده و دهن سوخته نشویم. ما هم به عنوان یک مهدی یاور نباید جوری رفتار کنیم که مورد سوء ظن قرار بگیریم؛ زیرا این اتهام میتواند در راهی که انتخاب کرده ایم، سنگ اندازی کند.
#اخلاق_مهدوی 1⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🔰 اخلاق مهدوی (۲)
🔅باشه بخند؛ ولی اینو بدون که…‼️
▫️مسخره کردن دیگران، باعث اذیت و آزار آنها میشود و امری حرام و مورد نکوهش عقل و شرع مقدس است.
▫️خدای متعال در قرآن میفرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید، گروهی از شما گروه دیگر را به تمسخر نگیرید؛ چه بسا آنها از شما بهتر باشند.» (١)
🔅امیرالمومنین هم فرمودند: «مسلمان کسی است که مسلمان دیگر، از دست و زبان او در امان باشد.» (٢)
🔰 ای منتظر! اگر در راه انتظار، کسی به تو خندید و هدفت را مسخره کرد، زیر لب زمزمه کن:
عاشقی درد سری بود، نمیدانستیم حاصلش خون جگری بود، نمیدانستیم…
📚 ١- حجرات/آیه ۱۱؛ ٢- نهج البلاغه، خطبه ۱۶۷
#اخلاق_مهدوی 2⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🔰 اخلاق مهدوی (۳)
🔅حکایت فضله موشی که دیگ آشی را لایق سطل آشغال میکند‼️
🔅امیرالمومنین فرمودند: «شرک عملی وحشتناک است که اگر انسان با این حالت از دنیا برود و توبه نکند، مورد خشم خدا قرار میگیرد» (١)
➖در جایی دیگر رسول الله میفرمایند: «ریاکار با #چهار_اسم در روز قیامت خوانده میشود؛ ای کافر، ای فاجر، ای بی تعهد، ای زیانکار.» (٢)
▫️ پس ای زیانکار، زیان کردی؛ چون عملی که میتوانست برای پروردگارت باشد، خرج مردم شد. از دلایل آن میتوان دوستی دنیا، ضعف ایمان و علاقه به محبوبیت در نزد دیگران را نام برد.
▫️زمانی که عقل ها رشد کند، انسانها فقط در مقابل خدا خودنمایی میکنند. آمدن آن روز برای منتظران یک رویا نیست؛ بلکه آنها تلاش میکنند زمان آینده را به حال نزدیک کنند.
📚 ۱. نهج البلاغه خطبه ۱۵۳ ۲.
۲.بحارالانوار، ج ۶٩
#اخلاق_مهدوی 3⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🔰 اخلاق مهدوی (۴)
🔅ماجرای بی خانمان هایی که به آزادیشان مینازند‼️
▫️انسان ذاتاً بنده و «عبد» آفریده شده است؛ به شکلی که نمیتوان انسانها را به دو دسته بنده و آزاد تقسیم کرد.
🔅انسان در هر صورت بنده است؛ یا بنده خدا یا بنده غیر خدا.
🔅کسی که بنده چهارچوب های خالق خود نباشد، قطعا به آرامش و آزادی که در زندگی به دنبال آن میگردد، نمیرسد.
▫️پس اگر نفع و ضررت را بسنجی، متوجه میشوی که اگر در بیابان، خانه ای باشد، در آن احساس آزادی میکنی؛ ولی اگر سر پناه و چهارچوبی نداشته باشی و در بیابان رها باشی، اسیر عقرب و مار و خطرات آن میشوی. هر وقت متوجه این موضوع شدی، بدان که پشت در نمیمانی و میتوانی به جمع ما بپیوندی. و همانند ما اسیرانِ رهایی باشی.
🔰خطاب به اهالی این خانه میگویم:
اگر چهارچوب ها را رعایت کنیم، روزی میآید که دیگر بیرون از خانه هم ناامن نیست؛ اگر ثابت قدم باشیم.
#اخلاق_مهدوی 4⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🔰اخلاق مهدوی (۵)
🔅دلتنگ بازیچه ها‼️
▫️خداوند در قرآن میفرماید: «در آنچه از دستتان میرود، دلتنگ نشوید و در آنچه به شما میرسد، دلشاد نگردید.» (١)
▫️پیامبر در این باره فرمودند: «آن کس که در دنیا زهد بورزد، خداوند حکمت را در قلب وی ثابت بدارد، پس زبان او به حکمت سخن خواهد گفت.» (٢)
➖زمانی که به مال و ثروت و دنیا، ارادت قلبی نداشته باشی، به مقام زهد و پارسایی رسیده ای؛ و زمانی که قلبت از محبت دنیا خالی شود، قلبت از محبت #مولای_زاهدان پُر میشود؛ یعنی همان مولایی که بعد از ظهور خود، آنچه در برخورد با کارگزاران حکومتش مورد توجه اوست، زهد و تقوی است.
🔰امام زمان در بیعت با یاران خویش از آنها پیمان میگیرد که طلا، نقره، گندم، جو و مواد غذایی ذخیره نکنند و لباسهای نرم و لطیف (خزّ و حریر) نپوشند، … به زندگی اندک راضی و همیشه خوشبو و معطّر باشند و خاکی زندگی کنند. و خود نیز چنین تعهدی به آنها می دهد. (٣)
📚 ١- سوره حدید، آیه ٢٣؛ ٢- اصول کافی، جلد ٢، ص ١٢٨؛ ٣- منتخب الاثر، ص ۴۶٩
#اخلاق_مهدوی 5⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
📝 منبرک بین الصلاتین
#معرفتی
🔰 پرسش اساسی درخصوص حضرت یوسف (ع)
🔅یک پرسش اساسی در مورد حضرت یوسف این است است که چرا با اینکه می دانست پدرش حضرت یعقوب نگران حال ایشان است و در فراق ایشان شدیدا غمگین و محزون است گزارشی از وضعیت خویش به پدر نداد و او را سالها در اندوه فراق خویش باقی گذاشت❓‼️
▫️در پاسخ به چند نکته می توان اشاره کرد:
➖۱) حضرت یوسف در صورت برملا شدن جریان خویش بدون تمهیدات لازم چه بسا نگران رفتار ناخوشایند برادران خود بود هم از این جهت که آشکار شدن زنده بودن یوسف که باعث برملا شدن دروغ آنها می شد که به پدر اظهار کرده بودند یوسف را گرگ درید. ممکن بود به دلیل این آبروریزی و برملا شدن دروغ خود اقدام به ترور و حذف حضرت یوسف می کردند.
و یا ممکن بود به خاطر حسادت نسبت به حضرت یوسف به دلیل موقعیت و جایگاهی که پیدا کرده بود اقدام به تخریب و ضایع نمودن او در نگاه پادشاه مصر و مردم مصر می کردند و از این راه او را از چشمها ساقط میکردند و مانع خدمات و موفقیت های او می شدند و حتی ممکن بود با این حرکات نسنجیده برای خودشون هم دردسرهای جدی ایجاد میکردند که حضرت یوسف به این امر راضی نبود.
➖۲) نکته دیگر این است که شواهد نشان می دهد که برادران حضرت یوسف بعد از بلایی که بر سر یوسف آوردن از کار خود نادم نشده بودند شاهدش این است که پدر را به خاطر اظهار ناراحتی فراق یوسف ملامت میکردند و حتی در این اواخر وقتی حضرت یوسف پیمانه را از بار برادرش بنیامین می گیرد برادرانش می گویند اگر او سرقت کرد برادری داشت که او نیز سرقت کرد حضرت یوسف در پی این بود که شرایطی پیش آید که بعد از برملا شدن وضعیت او جبهه گیری منفی از جانب برادران صورت نگیرد و از کار خویش پشیمان گردند و از جهت روحی متنبه گردند به همین خاطر زمینه سازی هایی کرد که فرصت تنبه و برگشت به راه حق و حقیقت را برای آنها فراهم سازد .
آنها به خاطر قحط سالی نیاز به گندم پیدا کردند و به سوی یوسف آمدند و خواهان دریافت گندم شدند حضرت یوسف به آنها گندم داد و بهای آن را نیز در خورجین آنها نهاد و از آنها خواست دفعه بعد برادرشان را نیز همراه بیاورند بعد از این که یوسف با تدبیر و برنامهریزی برادر را پیش خود نگه می دارد آنها برای آزادی برادر اظهار تضرع و التماس می کنند و از جهت روحی دچار تاثر و شکست روحی می شوند این شرایط از جهت روحی آنها را مستعد تنبه و بیداری می سازد که اگر حضرت یوسف در معرفی خویش شتابزده عمل میکرد چه بسا این نتایج حاصل نمیشد.
➖۳) شاید بتوان به این نکته نیز اشاره کرد حضرت یعقوب با اندوه فراق یوسف که یک اندوه معمولی نبود بلکه اندوهی با انگیزه الهی و معنوی بود و نیز با صبر جمیلی که از خود به نمایش گذاشت به مقام و منزلت معنوی والایی رسید که هم از جهت شخصی به سود او بود و هم از جهت اجتماعی در یک جایگاه الگویی برای مردم قرار گرفت.
🔰 ضمنا از مجموع رفتار و گفتار حضرت یعقوب از سوره یوسف استفاده می شود که حضرت یعقوب به زنده بودن حضرت یوسف یقین داشت و حتی به سلامتی او نیز باور داشت گریه های او صرفاً به خاطر فراق حضرت یوسف بوده است. حضرت یوسف به ادله بالا و یا ادله دیگر ترجیح داد که در پایان بخشیدن به اندوه فراق پدر تعجیل نکند.
✅ با توجه به شخصیتی که قران برای حضرت یوسف ترسیم می کند انسان یقین میکند که اطلاع ندادن پدر از وضعیت خویش ناشی از بی توجهی و تسامح و یا مغرور شدن به مقام منصب نبوده است.
❌ بنابراین می توان گفت #اتهام مغرور شدن یوسف به سلطنت ازجانب #حافظ در #دیوان خود اتهام ایست ناروا آنجا که می گوید:
الا ای یوسف مصری که کردت سلطنت مغرور
پدر را باز پرس آخر کجا رفت مهر فرزندی.
⚠️کپی و انتشار مطالب کانال #شرعا بدون #نام و #لینک کانال جایز نمی باشد🙏
#منبرک | #متنی 0⃣8⃣ 🌱
📍مسجد حضرت اباالفضل (ع)
شهرک غرب
نبش شاهد ۵۷
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
📝 منبرک بین الصلاتین
#معرفتی
🔰نسبت دادن لغزش بی اساس به حضرت یوسف
🔅یکی از لغزش هایی که به حضرت یوسف نسبت دادهاند این است که در استقبال از والدین خویش به دلیل تکبر و خودخواهی به خاطر مقام و منصبی که داشت از مرکب پیاده نشد به همین خاطر نبوت از نسل او منقطع شده است.
🔅در پاسخ این سخن می توان گفت: هرچند دو روایت در این باب آمده است اما هر دو روایت از جهت سند ضعیف و نامعتبرند لذا نمی توان به آنها اعتماد کرد.
▫️علاوه اینکه این نسبت با شخصیتی که قرآن کریم در سوره یوسف از حضرت یوسف ترسیم می کند سازگاری ندارد یوسف قرآن کریم شخصیتی است با ادب و اخلاق و متواضع و حلیم و بردبار و اهل گذشت و اغماض و پاک از هرگونه زشتی های اخلاقی و رفتاری و بنده وارسته و مخلص خداست قطعاً آن انتساب با چنین شخصیتی همخوانی ندارد.
علاوه بر این قران کریم یوسف را از مخلَصین به فتح لام می داند و به صراحت مخلَصین را از هر گونه نفوذ و سلطه شیطان مبرا می داند در حالی که غرور و تکبر از مصادیق نفوذ شیطان است.
🔅از این گذشته از قرآن کریم استفاده می شود حضرت یوسف برای استقبال از والدین تا بیرون شهر مصر می رود و با دیدار والدین آنها را در آغوش می کشد و مورد ملاطفت قرار میدهد و با اعلام اینکه در شهر مصر برخوردار از امنیت هستید آنها را به شهر مصر وارد می سازد این سخن با آن انتساب سازگاری ندارد.
▫️ممکن است گفته شود که اگر چنین چیزی صحت ندارد پس چرا نبوت از نسل او منقطع شده است در پاسخ می توان گفت:
➖اولاً: طبق برخی از نقلها حضرت یوشع که بعد از حضرت موسی سی سال نبوت کرد از تبار حضرت یوسف بوده است.
➖ثانیاً: هیچ دلیلی نداریم که هر پیامبری باید از نسل او پیامبر یا پیامبران باشند مثلاً دلیلی نداریم که در نسل حضرت موسی پیامبرانی بودهاند .
⚠️کپی و انتشار مطالب کانال #شرعا بدون #نام و #لینک کانال جایز نمی باشد🙏
#منبرک | #متنی 1⃣8⃣ 🌱
📍مسجد حضرت اباالفضل (ع)
شهرک غرب
نبش شاهد ۵۷
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online