eitaa logo
مصباح الصادقین
188 دنبال‌کننده
569 عکس
480 ویدیو
16 فایل
آدرس وب سایت مصباح الصادقین: www.mesbah-sadeghin.ir در وب سایت فوق مطالب این کانال و همچنین کانال @sadeghin_ir را به صورت دسته بندی شده مشاهده کنید. کانال آپارات: https://www.aparat.com/mesbah_sadeghin_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
shabe-ghadr-1380.mp3
5.48M
🔘 فرمایشات عالم ربّانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه ⬅️《 غنیمت شمردن سرمایه عمر 》 💠 « شبهای قدر سال ۱۳۸۰ » شب ۲۱ ماه مبارک رمضان ۱۴۲۲ ▫️عدم توفیق بخاطر آمال و آرزوها ▫️نصب العین قرار دادن مرگ برای کسب توشه ی آخرت ▫️غنیمت دانستن شب قدر در طول سال ▫️گذرا بودن خوشی ها و ناخوشی های دنیا پیامبر اکرم(ص) : اُذکُرُوا هادِمَ اللَّذّات ▫️ارزش باقیمانده ی عمر انسان مسافر بودن در دار دنیا ▫️غرق شدن در غفلت و ناشنوایی گوش دل ▫️تذکرهای قرآن و عبرت از آنها ▫️عاقبتِ توجه به دنیا کردن بلعم باعورای مستجاب الدعوة ▫️ سعی کنید قدمی بر می دارید برای خدا بردارید برای هر کس کار کنید مزد از همان می گیرید زیاد بودن مزد عملِ کمی که برای خدا باشد ▫️مهلت های داده شده به انسان برای بیداری وی ▫️موت دل در اثر غفلت، دل زنده میتواند کاری برای آخرتش بکند اما اگر دل مرد... ▫️دنیا و آخرت را داشتن در اثر عمل برای خدا پرستیدن "بنده خدا"، خدا را اگر چه بهشت و جهنمی نباشد. ▫️لذت در جوار حق تعالی بودن برای اهل بهشت... 💠 @sadeghin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
° 🔘 تهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْكَانُ الْهُدَى ... ▫️ندای جبرئیل در بین آسمان و زمین هنگام ضربت خوردن امیرالمؤمنین علیه السلام : ⬅️ تهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْكَانُ الْهُدَى وَ انْطَمَسَتْ وَ اللَّهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَ اللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى قُتِلَ الْوَصِیُّ الْمُجْتَبَى قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى قُتِلَ وَ اللَّهِ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ قَتَلَهُ أَشْقَى الْأَشْقِیَاء . 💠 سوگند به خدا که ارکان هدایت درهم شکست و ستاره های دانش نبوت تاریک و نشانه های پرهیزکاری بر طرف گردید و عروه الوثقی الهی گسیخته شد . پسر عموی رسول خدا شهید شد ، سید الاوصیا و علی مرتضی به شهادت رسید . وی را شقی ترین اشقیاء ، (ابن ملجم مرادی) به شهادت رسانید . 📚 « منتهی الآمال جلد 1 » بحار الانوار، ج 42، ص 282 @rofaghaesfahan
shahadat-amir-almomenin.mp3
20.75M
🔘 تهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْكانُ الْهُدَى ... ⬅️ « روضه و سینه زنی » شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام 🖱(آقای هاشمی-آقای موحدی) 💠 منزل عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه 💠 @sadeghin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
° 🔘 ذکر مصیبت شهادت امیرالمؤمنین علی علیه السلام 💠 مقام معظم رهبری @rofaghaesfahan
° 🔘 « تکلم به مالایعنی و فضول » ⬇️ تکلم به مالایعنی و فضول یعنی سخنان بی فایده گفتن و تکلم کردن چیزی که نه در دنیا به کار آید و نه در کار آخرت اگر چه این حرام نباشد ولی بسیار مذموم است ، زیرا باعث تضییع اوقات - که سرمایه تجارت است - می شود و آدمی را از ذکر خدا و فکر در صنایع او باز می دارد بسا باشد که از یک « لااله الّا الله » یا « سبحان الله » گفتن قصری برای آدمی بنا می کنند یا از فکری ، دری از درهای الهیه بر خانه دل گشوده می شود پس چه زیانکاری از این بالاتر که آدمی بتواند گنجی را تحصیل کند آن را گذاشته و به جایش کلوخی بردارد که از آن هیچ منتفع نتوان شد پس هر که ذکر خدا و فکر در عجایب قدرت او را ترک کند و مشغول نقل بی فایده شود گو گناه نکرده باشد ولی سود بسیاری از دست او در رفته است آری ! سرمایه بنده اوقات اوست ؛ و چون آن را به مصرف بی فایده برساند و از آن چیزی به جهت روز درمانگی ذخیره نکند سرمایه خود را ضایع کرده است ⬅️ کاشکی قیمت انفاس بدانستی خَلق تا دمی چند که ماندست ،غنیمت شمرند علاوه بر این غالب آن است که چون درِ سخنان بی فایده گشوده شود کلام به حکایت معاصی و دروغ و غیبت و امثال این ها می کشد ؛ و از این جهت مذمت بسیار در خصوص آن وارد شده است روایت شده : در جنگ احد ، پسری از اصحاب پیامبر صلی الله و علیه و آله شهید شد ، که از گرسنگی سنگ بر شکم خود بسته بود مادر او بر بالین وی نشست و خاک از رخسار او پاک می کرد و می گفت : بهشت بر تو گوارا باد، ای فرزند من ! پیغمبر صلی الله و علیه و آله فرمودند : چه می دانی که بهشت بر او گوارا خواهد بود ؟ شاید که سخنان بی فایده می گفته ▫️بعضی از صحابه می گفت که : گاه است مردی با من سخن می گوید ، که رغبت من به جواب او بیشتر است از رغبت تشنه به آب سرد ، ولی جواب آن را ترک می کنم ، از خوف این که مبادا سخنان فضول بگویم . ▫️و مخفی نماند که ، هرزه گویی و سخنان بی فایده ، اقسام بی نهایت دارد و ضابطه اش این است که: به سخنی تکلم کنی که اگر آن را نگویی و سکوت کنی ، گناهی برتو نباشد ، و ضرر دنیوی هم به تو نرسد و امرت معطل و معوق نماند . ▫️هر چه از این قبیل باشد ، لغو و ما لا یعنی است، مثل این که احوال سفرهای خود را با همنشینان خویش نقل کنی ، و آن چه در سفر دیده ای از کوه ها ، آب ها ، رودخانه ها، واقعه هایی که به تو رو داده،چیزهایی که به نظر تو رسیده، و میوه های ولایات و هواهای آن ها و احوال مردمان آن جا و امثال این ها . و همه این ها اموری هستند که ترکشان نه ضرر دینی دارد و نه دنیوی و اصلاً فایده ای برای هیچ کس در ذکر آن ها نیست . ▫️پس اگر سعی خود را هم بکنی که کم و زیادی در نقل ننمایی ، و خودستایی و تفاخری منظور تو نباشد و متضمن غیبت کسی یا مذمت مخلوقی از مخلوقات خدا نباشد ، وقت خود را ضایع و تلف خواهی کرد بلکه دل خود را افسرده و تاریک می کنی ، زیرا تکلم به مالایعنی ، موجب کدورت دل آدمی می شود. … 📚 « معراج السعاده، ملا احمد نراقی » ▫️ تکلم به سخنان بیهوده @rofaghaesfahan ⬇️ ادامه دارد
° ⬇️ ادامهٔ 🔘 تکلم به مالایعنی و فضول ⬅️… پس هان ای برادر! ▫️وقت تهیه سفر عقبی از آن تنگ تر ، و کاروان عمر را از آن شتاب بیشتر است که ما مسافران را فرصت بار بستن باشد. ▫️چه جای فارغ نشستن و به کار بی فایده پرداختن ! آدمی بیچاره را چون سفر آخرت ، راه هولناکی در پیش ؛ و مانند اجل ، راننده ای در عقب ؛ و مثل تکلیف ، باری بر دوش ؛و چون شیطان ، راهزنی در کمین ؛ دیگر به چه دست و دل فارغ می نشیند و از گذشته و آیندهٔ خود سخن می گوید ؟ به کدام دلخوشی با هم نشینان صحبت می دارد؟ ▫️و بدان که: همچنان که سخنان بی فایده گفتن بد، و موجب خسران ابد است ، ▫️همچنین سئوال کردن از چیزی که برای تو بی فایده است ، مذموم ، بلکه مذمت آن بیشتر و مفسده اش شدیدتر است . ▫️زیرا وقت خود را به سئوال ضایع کرده، و رفیق خود را نیز مجبور نموده که به جواب تو وقت خود را ضایع سازد . ▫️و این در وقتی است که آن چیزی که از آن سئوال کرده ، هیچ آفاتی نداشته باشد ؛ ولی اگر در جوابش آفتی باشد، همچون در بیشتر سؤالهای بی فایده، آثم و گناهکار نیز خواهد بود. ▫️مثل این که از کسی می پرسی : آیا روزه ای یا نه ؟ اگر گوید : بلی ، گاه باشد که به ریا افتد و اگر ریا نکند ، لااقل ثواب عمل او کم می شود ، ▫️زیرا ثواب عبادت پنهانی ، بسیار از آشکار بیشتر است ؛ و اگر بگوید : نه ، دروغ گفته است وچنانچه سکوت کند ، به تو اهانت می رسد. ▫️و از این قبیل است سئوال از چیزهایی که آدمی از اظهار آن خجالت می کشد و شرم می کند ، یا از چیز هایی که گاه است از اظهار آن مانعی باشد ، ▫️مثل این که کسی با دیگری آهسته سخن می گوید ، می پرسی که : چه می گفت؟ و در چه سخنی بودید ؟ ▫️و مثل این که کسی را ببینی که می آید یا می رود ، بگویی: از کجا می آیی ؟ و به کجا می روی ؟ ▫️گاه باشد که نخواهد اظهار کند . ▫️و از این قبیل است پرسیدن از کسی که : چرا تو ضعف داری ؟ یا لاغر شده ای ؟ چه مرضی داری ؟ ▫️و بدتر از همه آن که نزد مریضی ، شدت مرض او را بیان کند و بدحالی او را اظهار نماید . ▫️که همه این ها علاوه بر این که لغو و سخن بی فایده است ، باعث ایذا و گناه می شود ، ▫️و سخن بی فایده ی تنها نیست ، زیرا سخن بی فایده تنها آن است که در آن ، ایذائی یا شکستن خاطر یا شرم از جوابی نباشد. ⬅️ و مخفی نماند که سبب امثال این سخنان بی فایده، ▫️یا حرص بر شناختن چیزهای بی فایده است، ▫️یا خوش مشربی کردن، تا مردم به صحبت او میل کنند ▫️یا گذرانیدن وقت و به سر رسانیدن روز و شب ▫️و همه اینها از پستی قوه شهویه، و زبونی آن، و متابعت هواهای نفسانی است و 🔘 علاج آن... ⬅️ آن است که از مردم مهما امکن گوشه گیری اختیار کند. ▫️و خود را بر سکوت و خاموشی، حتی از چیزهایی که فایده کمی دارد باز دارد، تا زبان او عادت کند به ترک سخنان بی‌فایده، ▫️و هر سخنی که می‌خواهد بگوید ابتدا در آن فکر کند و ببیند فایده ی دینی یا دنیایی دارد بگوید و الّا خاموش باشد. ▫️و بعضی در دهان خود سنگی می گذارده که متذکر باشد و سخن بی فایده و فضول نگوید. 📚 « معراج السعاده، ملا احمد نراقی » ▫️ تکلم به سخنان بیهوده @rofaghaesfahan
mozhde-vasl-movahedi.mp3
12.7M
🔘 « اَللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج » ⬅️ « آقای موحدی » 💠 در جمع دوستان عالم ربّانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه ┈••✾•🌿 📚 🌿•✾••┈ ای صبا نکهتی از خاک در یار بیار ببر اندوه دل و مژده دیدار بیار یعنی از نائب حق مژده وصلی برسان نامه خوش خبر از عالم اسرار بیار تا معطر کنم از لطف نسیم تو مشام نغمه‌ای از نفحات نفس یار بیار گردی از رهگذر سرور ارباب نظر بهر بی‌تابی این دیده خونبار بیار حال زار دل این خسته افکار بگو خبری از بر آن مونس غمخوار بیار روزگاریست که دل چهره مقصود ندید لمعه نور از آن مجمع انوار بیار بهر آرام دل فیض ز خاک در او بی‌غباری که پدیدار از اغیار بیار 📚 « دیوان فیض - شوق مهدی » 💠 @sadeghin_ir
98-03-13 Doaye vedae mahe ramazan(a (1).movahedi).MP3
12.96M
° 🔘 « دعای وداع ماه مبارک رمضان » ▫️دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه ⬅️ « آقای محمد موحدی » 💠 در جمع دوستان عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه 💠 @sadeghin_ir
keramat-emam-reza.mp3
11.05M
🔘 عادَتُكُمُ الْإحْسانُ وَ سَجِيَّتُكُمُ الْكَرَمُ ⬅️ از جمله عنایات ▫️امام رضا علیه السلام ▫️به زائرین و متوسلین خود 💠 « حجت الاسلام عالی » @rofaghaesfahan
° ⚪️ اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدِِ وَ آلِ مُحَمَّدِِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ۴۴ ┄┅✿🍃❀📚❀🍃✿┅┄ 🔘 عن أبی الحَسنِ الرِّضا علیه السلام: ⬅️ الصَّلاةُ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ ▫️تعْدِلُ عِنْدَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ ▫️التَّسبیِحَ ▫️والتَّهلِیلَ ▫️والتَّکبِیرَ. 🖱 امام رضا علیه السلام فرمودند: 💠 صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام ▫️نزد خدای عزوجل برابر است با ▫️ تسبیح ( سُبحانَ اللهِ ) ▫️و تهلیل ( لا إلٰهَ إلَّا اللهُ ) ▫️و تکبیر ( أللهُ أکبرُ ). 📚 « بحارالانوار ج۹۱، ص۴۸ » @rofaghaesfahan
tasharof-ranande-aali.mp3
4.19M
🔘 یا صاحب الزمان ادرکنی ▫️یا صاحب الزمان أغثنی ⬅️ « داستان راننده کامیون » گرفتار شده در برف و کولاک شدید 💠 « حجت الاسلام عالی » @rofaghaesfahan
golestane-vojud.mp3
2.78M
🔘 هر کجا پای نهادیم سر کوی تو بود آنچه دیدیم و ندیدم گل روی تو بود ▫️سجده بر سنگ بلا بُرد وضو ساخت ز خون هر که محراب نمازش خم ابروی تو بود ▫️چون معلم به خِرَد درس جنون می‌آموخت دل که دیوانهٔ زنجیری گیسوی تو بود ▫️پای هر قافله از خار رهت آبله داشت دست هر سلسله بر سلسلهٔ موی تو بود ▫️هر چه گفتیم و نگفتیم حکایت ز تو داشت آنچه خواندیم و نخواندیم هیاهوی تو بود ▫️آسمان گشت به هر سو زمین بوس تو شد مِهر پروانهٔ شمع رخ دلجوی تو بود ▫️از بیابان عدم تا به گلستان وجود همه جا باغ گل از نرگس جادوی تو بود ▫️غزل میثم بی دست و زبان را بپذیر که ز آغاز غزل خوان و ثنا گوی تو بود 📚 « شاعر: حاج غلامرضا سازگار » @rofaghaesfahan
° 🔘 حديث شريف امام صادق عليه السلام ▫️ در تعليم يک نماز کامل و نيکو ▫️و رعایت آداب ظاهر نماز : ⬅️ عَنْ حَمّادِ بْنِ عيسىٰ قالَ: قالَ لي أَبُو عَبْدِ الله عليه السلام يَوْماً: ▫️«يا حَمّادُ تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّيَ» 💠 حمّاد بن عيسي مي گويد: روزي حضرت امام صادق عليه السلام به من فرمودند: ▫️«اي حمّاد، مي تواني نماز نيکويي بخواني؟» ⬅️ قالَ: فَقُلْتُ يا سَيِّدِي أَنَا أَحْفَظُ كِتابَ حَريزٍ فِي الصَّلَاةِ. ▫️فَقالَ: «لا عَلَيْكَ يا حَمّادُ، قُمْ فَصَلِّ». 💠 عرض کردم: اي آقاي من، من کتاب حريز در باب نماز را حفظم. ▫️پس حضرت فرمودند: «مانعي ندارد اي حمّاد، برخيز و نماز بخوان» ⬅️ قالَ: فَقُمْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ مُتَوَجِّهاً إِلَى الْقِبْلَةِ فَاسْتَفْتَحْتُ الصَّلاةَ فَرَكَعْتُ وَ سَجَدْتُ. 💠 حمّاد مي گويد: رو به قبله در محضر امام عليه السلام ايستادم و نماز را شروع کردم و رکوع و سجود به جا آوردم. ⬅️ فَقالَ: «يا حَمّادُ لا تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّيَ، ما أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ مِنْكُمْ يَأْتي عَلَيْهِ سِتُّونَ سَنَةً أَوْ سَبْعُونَ سَنَةً فَلا يُقيمُ صَلاةً واحِدَةً بِحُدُودِها تَامَّةً». 💠 امام جعفر بن محمّد الصادق عليهما السلام فرمودند: «اي حمّاد، نماز نيکويي نخواندي، چقدر براي يکي از شما قبیح است که شصت سال يا هفتاد سال از عمرش بگذرد و يک نماز با تمام حدودش نخواند». ⬅️ قَالَ حَمّادٌ: فَأَصابَني في نَفْسِي الذُّلُّ ▫️فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِداكَ فَعَلِّمْنِي الصَّلاةَ 💠 حمّاد مي گويد در دل خودم احساس حقارت کردم، ▫️پس عرض کردم: اي آقاي من فدايتان شوم، نماز نيکو را به من بياموزيد. ⬅️ فَقامَ أَبُو عَبْدِ الله عليه السلام مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ مُنْتَصِباً ▫️فَأَرْسَلَ يَدَيْهِ جَميعاً عَلىٰ فَخِذَيْهِ قَدْ ضَمَّ أَصابِعَهُ ▫️وَ قَرَّبَ بَيْنَ قَدَمَيْهِ حَتّىٰ كانَ بَيْنَهُما قَدْرُ ثَلاثِ أَصابِعَ مُنْفَرِجاتٍ ▫️وَ اسْتَقْبَلَ بِأَصابِعِ رِجْلَيْهِ جَميعاً الْقِبْلَةَ لَمْ يُحَرِّفْهُما عَنِ الْقِبْلَةِ ▫️وَ قَالَ بِخُشُوعٍ «اَلله أَكْبَرُ» 💠 پس امام صادق عليه السلام رو به قبله با قامتي راست ايستادند، ▫️دستهايشان را بر رانهايشان قرار دادند و انگشتانشان را به هم چسباندند، ▫️و دو قدم پايشان را به هم نزديک کردند به اندازه اي که بين دو قدمشان به مقدار سه انگشت باز بود، ▫️همه انگشتان پايشان را رو به قبله گرفتند و آنها را از قبله منحرف نکردند. ▫️سپس با حالت خشوعی فرمودند: «الله أکبر» ⬅️ ثُمَّ قَرَأَ الْحَمْدَ بِتَرْتيلٍ، وَ قُلْ هُوَ الله أَحَدٌ ▫️ثُمَّ صَبَرَ هُنَيَّةً بِقَدْرِ مَا يَتَنَفَّسُ وَ هُوَ قَائِمٌ ▫️ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ حِيالَ وَجْهِهِ وَ قالَ «الله أَكْبَرُ» وَ هُوَ قائِمٌ 💠 بعد از آن سوره حمد و قل هو الله أحد را با ترتيل قرائت کردند. ▫️پس از آن در حالي که ايستاده بودند، مقداري اندک به اندازه زمان نفس کشيدن صبر کردند، ▫️پس از آن در همان حال قيام دستانشان را مقابل صورتشان بالا آورده و فرمودند: «الله أکبر». ⬅️ ثُمَّ رَكَعَ وَ مَلَأَ كَفَّيْهِ مِنْ رُكْبَتَيْهِ مُنْفَرِجاتٍ وَ رَدَّ رُكْبَتَيْهِ إِلَى خَلْفِهِ حَتَّى اسْتَوىٰ ظَهْرُهُ حَتّىٰ لَوْ صُبَّ عَلَيْهِ قَطْرَةٌ مِنْ ماءٍ أَوْ دُهْنٍ لَمْ تَزُلْ لِاسْتِواءِ ظَهْرِهِ ▫️وَ مَدَّ عُنُقَهُ وَ غَمَّضَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ سَبَّحَ ثَلاثاً بِتَرْتيلٍ فَقالَ «سُبْحانَ رَبِّيَ الْعَظيمِ وَ بِحَمْدِهِ» 💠 سپس به رکوع رفتند و در حالي که انگشتان دستشان باز بود با کف دست کاسه زانو را گرفتند، زانوهايشان را به عقب برده تا کمرشان صاف شود به گونه اي که اگر قطره اي آب يا روغن بر کمرشان قرار مي دادي به خاطر صافي کمرشان آن قطره حرکت نمي کرد. ▫️حضرت گردنشان را کشيده و چشمانشان را بستند، سپس سه مرتبه با ترتيل تسبيح گفتند و فرمودند: «سبحان ربي العظيم و بحمده». ⬅️ ثُمَّ اسْتَوىٰ قائِماً فَلَمَّا اسْتَمْكَنَ مِنَ الْقِيامِ قالَ «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ» ▫️ثُمَّ كَبَّرَ وَ هُوَ قائِمٌ وَ رَفَعَ يَدَيْهِ حِيالَ وَجْهِهِ 💠 آنگاه از رکوع برخواستند و بعد از آنکه بدنشان آرام گرفت فرمودند: «سمع الله لمن حمده»، ▫️سپس در حالي که هنوز ايستاده بودند تکبير گفتند و دستانشان را مقابل صورتشان بالا آوردند. ادامه دارد ⬇️
° ⬇️ ادامهٔ 🔘 حديث شريف امام صادق عليه السلام ▫️ در تعليم يک نماز کامل و نيکو ▫️و رعایت آداب ظاهر نماز : ⬅️ ثُمَّ سَجَدَ وَ بَسَطَ كَفَّيْهِ مَضْمُومَتَيِ الْأَصابِعِ بَيْنَ يَدَيْ رُكْبَتَيْهِ حِيالَ وَجْهِهِ فَقالَ«سُبْحانَ رَبِّيَ الْأَعْلىٰ وَ بِحَمْدِهِ» ثَلاثَ مَرَّاتٍ 💠 آنگاه حضرت به سجده رفتند، دو کف دستشان را باز کرده و انگشتان دستشان را به هم چسباندند، و آنها را مقابل صورتشان و دو زانويشان قرار دادند و سه مرتبه فرمودند: «سبحان ربّي الأعلي و بحمده». ⬅️ وَ لَمْ يَضَعْ شَيْئاً مِنْ جَسَدِهِ عَلى شَيْ‏ءٍ مِنْهُ وَ سَجَدَ عَلَى ثَمَانِيَةِ أَعْظُمٍ الْكَفَّيْنِ وَ الرُّكْبَتَيْنِ وَ أَنَامِلِ إِبْهَامَيِ الرِّجْلَيْنِ وَ الْجَبْهَةِ وَ الْأَنْفِ 💠 حضرت هيچ قسمت از بدنشان را بر قسمتي ديگر قرار ندادند. ايشان بر هشت جاي بدنشان سجده کردند: دو کف، دو زانو، دو انگشت ابهام پا، پيشاني و بيني؛ ⬅️ وَ قالَ سَبْعَةٌ مِنْها فَرْضٌ يُسْجَدُ عَلَيْها وَ هِيَ الَّتي ذَكَرَهَا اللهُ في کِتابِهِ فَقالَ: ▫️«وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِله فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَداً» وَ هِيَ الْجَبْهَةُ وَ الْكَفّانِ وَ الرُّكْبَتانِ وَ الْإِبْهامانِ ▫️وَ وَضْعُ الْأَنْفِ عَلَى الْأَرْضِ سُنَّةٌ؛ 💠 و هفت مورد از آنها سجده بر آن مواضع واجب است و آنها مواردي هستند که خداوند در کتابش فرموده: «و أنّ المساجد لله فلا تدعوا مع الله أحدا » [الجن/18] و آن هفت مورد: پيشاني، دو کف، دو زانو، دو ابهام است، ▫️و قرار دادن بيني بر زمين سنتي است مستحب. ⬅️ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ السُّجُودِ فَلَمَّا اسْتَوىٰ جالِساً قالَ «اَلله أَكْبَرُ» ▫️ثُمَّ قَعَدَ عَلىٰ فَخِذِهِ الْأَيْسَرِ وَ قَدْ وَضَعَ ظاهِرَ قَدَمِهِ الْأَيْمَنِ عَلىٰ بَطْنِ قَدَمِهِ الْأَيْسَرِ وَ قالَ «أَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ» 💠 پس از آن حضرت سرشان را از سجده برداشتند و بعد از نشستن پس از آنکه بدنشان آرام گرفت فرمودند: «الله أکبر» ▫️سپس بر ران چپ نشستند و ظاهر (بيرون) پاي راستشان را بر باطن (پشت) پاي چپشان قرار دادند و فرمودند: «أستغفر الله ربّي و أتوب إليه» ⬅️ ثُمَّ كَبَّرَ وَ هُوَ جالِسٌ وَ سَجَدَ السَّجْدَةَ الثّانِيَةَ وَ قالَ كَما قالَ فِي الْأُولىٰ ▫️وَ لَمْ يَضَعْ شَيْئاً مِنْ بَدَنِهِ عَلىٰ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ في رُكُوعٍ وَ لا سُجُودٍ ▫️وَ كانَ مُجَّنِّحاً وَ لَمْ يَضَعْ ذِراعَيْهِ عَلَى الْأَرْضِ 💠 سپس در حالي که نشسته بودند تکبير گفتند و سجده دوم را انجام دادند و همان اذکاري را که در سجده اول فرموده بودند تکرار کردند. ايشان در رکوع و سجود هيچ قسمت از بدنشان را بر قسمتي ديگر قرار ندادند ▫️و (در سجده) دستهايشان را به صورت بال از بدنش جدا گرفتند و آرنجشان را بر زمين قرار ندادند. ⬅️ فَصَلّىٰ رَكْعَتَيْنِ عَلىٰ هٰذا وَ يَداهُ مَضْمُومَتَا الْأَصابِعِ وَ هُوَ جالِسٌ فِي التَّشَهُّدِ فَلَمّا فَرَغَ مِنَ التَّشَهُّدِ سَلَّمَ ▫️فَقالَ: « يَا حَمَّادُ هٰكَذا صَلِّ». 💠 حضرت دو رکعت را به اين صورت خواندند و براي تشهد نشستند در حالي که انگشتان دو دستشان به هم چسبيده بود پس از تمام کردن تشهد، سلام دادند. ▫️سپس فرمودند: «اي حمّاد، اين چنين نماز بگذار ». 📚 « الکافي: ج 3، ص 311 » @rofaghaesfahan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
° 🔘 ألسَّلامُ عَلَى ابْنِ سَیِّدِ الاْوْصِیآءِ سلام بر فرزند سرور اوصیاء ⬅️ ألسَّلامُ عَلَى ابْنِ سِدْرَةِ الْمُنْتَهىٰ ▫️ألسَّلامُ عَلَى ابْنِ جَنَّةِ الْـمَـأْوىٰ ▫️ألسَّلامُ عَلَى ابْنِ زَمْـزَمَ وَ الصَّـفا 💠 سلام بر فرزند سدرة المنتهى ▫️سلام بر فرزند جنة المأوى ▫️سلام بر فرزند زمزم و صفا ⬅️ ألسَّلامُ عَلَى الْمُرَمَّلِ بِالدِّمآءِ ▫️ألسَّلامُ عَلَى الْمَهْتُوکِ الْخِبآءِ ▫️ألسَّلامُ عَلى خامِسِ أَصْحابِ الْکِسْآءِ 💠 سلام بر آن پیکر آغشته به خون ▫️سلام بر آن‌ که به خیمه گاهش بی حُرمتی شد ▫️سلام بر پنجمینِ اصحاب کساء ⬅️ ألسَّلامُ عَلىٰ غَریبِ الْغُرَبآءِ ▫️ألسَّلامُ عَلىٰ شَهیدِ الشُّهَدآءِ ▫️ألسَّلامُ عَلىٰ قَتیلِ الْاَدْعِیآءِ 💠 سلام بر غریب غریبان ▫️سلام بر شهید شهیدان ▫️سلام بر مقتول دشمنان ⬅️ ألسَّلامُ عَلىٰ ساکِنِ کَرْبَلآءَ ▫️ألسَّلامُ عَلىٰ مَنْ بَکَتْهُ مَلائِکَةُ السَّمآءِ ▫️ألسَّلامُ عَلىٰ مَنْ ذُرِّیَّتُهُ الْاَزْکِیآءُ 💠 سلام بر ساکن کربلا ▫️سلام بر آن که فرشتگان آسمان بر او گریستند ▫️سلام بر کسی که پاکان از نسل اویند 📚 « زیارت ناحیهٔ مقدسه » @rofaghaesfahan
° 🔘 امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ⬅️... وَ أشعِرْ قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ ، وَالمَحَبَّةَ لَهُم ، وَاللُّطفَ بِهِم، 💠 مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار ده، و با همه دوست و مهربان باش. ⬅️ ولاتَكونَنَّ عَلَيهِم سَبُعاً ضارِياً تَغتَنِمُ أكلَهُم؛ 💠 مبادا براى آنان چون جانور درنده اى باشى كه خوردنشان را غنيمت دانى؛ ⬅️ فإنَّهُم صِنفانِ : ▫️إمّا أخٌ لَكَ فِی الدِّينِ، ▫️أو نَظيرٌ لَكَ فِی الخَلقِ، 💠زیرا مردم دو دسته اند: ▫️دسته ای برادر دینی تو ▫️و دسته دیگر همانند تو در آفرینش می باشند. ⬅️ يفرُطُ مِنهُمُ الزَّلَلُ، وَ تَعرِضُ لَهُمُ العِلَلُ، وَ يُؤتىٰ عَلىٰ أيديهِم فِی العَمدِ وَالخَطأِ، 💠 اگر گناهی از آنان سر می‌زند یا علت هایی بر آنان عارض می شود، یا خواسته و ناخواسته، اشتباهی مرتکب می گردند، ⬅️ فأعطِهِم مِن عَفوِكَ وَ صَفحِكَ مِثلَ الَّذي تُحِبُّ وَ تَرضىٰ أن يُعطِيَكَ اللّه‏ُ مِن عَفوِهِ وَ صَفحِهِ 💠 آنان را ببخشای و بر آنان آسان گیر، آن گونه که دوست داری خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد... 📚 « نهج البلاغه نامه ۵۳ » ▫️ نامه به مالک اشتر نخعی @rofaghaesfahan
° ⚪️ اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدِِ وَ آلِ مُحَمَّدِِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ۴۵ •┈┈••✾•🌿📚🌿•✾••┈┈• 🔘 حضرت صادق علیه السلام : ⬅️ اذا دَعا اَحَدُكُمْ فَلْیَبْدَاْ بِالصَّلاةِ عَلَى النَّبِىِّ صَلَّى الله علیه و آله، فَاِنَّ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ صلّى الله علیه و آله مَقْبُولَةٌ، وَ لَمْ یَكُنِ اللّهُ لِیَقْبَلْ بَعْضاً وَ یَرُدَّ بَعْضاً. 💠 هر گاه یكى از شما دعا كند، دعاى خود را با صلوات بر محمّد صلى الله علیه و آله شروع كند، به حقیقت كه صلوات بر پیامبر مقبولِ پیشگاه حق است، و اینطور نیست كه خداوند قسمتى از دعا را قبول كند، و قسمت دیگرش را نپذیرد. 📚 « بحار الأنوار: ۹۱/ ۵۳ » ▫️ ( باب ۲۹، حدیث ۲۱ ) @rofaghaesfahan
° 🔘 حدیث عنوان بصری ▫️ ( صفحه ۱ ) ⬅️ شاید برای خودسازی نتوان حدیثی کامل تر از این حدیث از امام صادق علیه السلام پیدا نمود چنانچه آیت الله سید علی قاضی برای گذشتن از نفس اماره و خواهش های نفسانی به شاگردان و مریدان سیر و سلوک الی الله دستور می دادند روایت عنوان بصری را بنویسند و بدان عمل کنند یعنی یک دستور اساسی و مهم عمل طبق مضمون این روایت بود علاوه بر این می فرمودند: باید آن را در جیب خود داشته باشند و هفته ای یکی دو بار آن را مطالعه نمایند 💠 این روایت بسیار مهم است و حاوی مطالب جامعی در بیان: ▫️کیفیت معاشرت و خلوت ▫️و کیفیت و مقدار غذا ▫️و کیفیت تحصیل علم ▫️و کیفیت حلم و مقدار شکیبایی و بردباری و تحمل شدائد در برابر گفتار هرزه گویان ▫️و بالاخره مقام عبودیت و تسلیم و رضا و وصول به اعلا ذروه عرفان و قلهٔ توحید است 📓 سه دستور العمل عرفانی از آیت الله علی آقا قاضی رحمه الله مبلغان بهمن ۱۳۸۱ شماره ۳۷ به نقل از محمد حسین حسینی طهرانی روح مجرد، ص ۱۷۵ ┈••✾•🌿 📓 🌿•✾••┈ ⬅️ « ماجرای عنوان بصری » عُنوان بصری که پیرمردی نود و چهار ساله ای بود می گوید: حدود دو سال با مالک بن انس (پیشوای مذهب مالکی) رفت و آمد داشتم هنگامی که امام صادق علیه السّلام وارد مدینه شد خدمت آن حضرت می رسیدم و دوست داشتم از آن حضرت بیاموزم چنانکه از مالک می آموختم روزی حضرت به من فرمود: من از طرف حکومت تحت نظر می باشم بعلاوه اینکه در هر ساعت از شب و روز نیز اوراد و اذکاری دارم که باید بگویم مرا از گفتن ذکر باز مدار و همان طور که قبلا نزد مالک می رفتی حالا هم برو و مسائلت را از او بپرس من از این سخنان غمگین شدم و از نزد ایشان رفتم و با خود گفتم: اگر در من خیری می دید مرا از خود نمی راند و به مالک حواله نمی نمود بار دیگر وارد مسجد رسول خدا صلّی الله علیه و آله شدم و بر او سلام کردم سپس از کنار قبر پیامبر وارد حرم شدم و در آنجا دو رکعت نماز خواندم و گفتم: خدایا از تو می خواهم که دل جعفر بن محمد را به طرف من متمایل سازی و از علم او نصیبم گردانی تا با آن به راه راست هدایت شوم بعد با غم و اندوه به طرف خانه ام رفتم و چون محبت جعفر بن محمد در دلم جای گرفته بود دیگر نزد مالک هم نرفتم از آن به بعد از منزلم خارج نشدم مگر برای خواندن نماز واجب تا اینکه صبرم تمام شد و چون دلتنگ شدم کفشم را پوشیدم و رداء بر دوش انداختم و بعد از خواندن نماز عصر به طرف منزل امام حرکت نمودم چون بدانجا رسیدم اجازه ورود خواستم، خادم ایشان بیرون آمد و گفت: چه می خواهی؟ گفتم: خواستم خدمت آن بزرگوار برسم و سلامی بدهم گفت: ایشان نماز می خوانند کنار در توقف نمودم بعد از مدت کمی خادم بار دیگر آمد و گفت: بر برکت خدا وارد شو وارد شدم و سلام کردم ایشان پاسخم را دادند و فرمود: بنشین خدا تو را رحمت کند. نشستم و ایشان بعد از احوال پرسی سرش را بلند کرد و فرمود: کنیه ات چیست؟ گفتم: أبو عبد الله فرمود: خداوند کنیه ات را مستدام بدارد و در آنچه رضای اوست موفق بدارد با خود گفتم: اگر در این ملاقات و عرض سلام غیر از همین‌ دعای‌ حضرت‌ هیچ‌ چیز دیگری‌ نباشد هر آینه‌ بسیار است‌ سپس حضرت اندکی تأمّل نمود، آنگاه سرخویش را بالا گرفت و فرمود: ای أبا عبد الله چه می خواهی؟ گفتم: از خدا خواسته ام که دلت را بر من متمایل گرداند و از علمت به من نصیب گرداند، و امید دارم که خداوند آنچه را از او در مورد شما خواستم به من بدهد در پاسخ امام علیه السلام توصیه هایی راهگشا به عنوان بصری می کنند که در ادامه خواهد آمد 💠 @mesbah_sadeghin_ir ⚪️ ادامه دارد ⚪️
° ⬇️ ادامه حدیث عنوان بصری ⬇️ ▫️ ( صفحه ۲ ) ⬅️ فَقالَ یا أَبا عَبْدِ اللهِ لَیسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّما هُوَ نُورٌ یَقَعُ فی قَلْبِ مَنْ یُریدُ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالیٰ أَنْ یَهْدِیَهُ. 💠حضرت فرمود: ای أباعبدالله علم و دانش به یادگیری نیست بلکه نوری است که خداوند در دل کسی که می خواهد او را هدایت کند قرار می دهد ⬅️ فَإِنْ أَرَدْتَ الْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلًا مِنْ نَفْسِکَ حَقیقَةَ الْعُبُودِیَّةِ وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمالِهِ وَ اسْتَفْهِمِ اللهَ یُفَهِّمْکَ 💠 اگر طالب علم هستی ابتدا بندگی حقیقی را در خود به وجود آور و علم را برای عمل کردن بیاموز و از خداوند فهم بخواه تا تو را فهیم گرداند ⬅️ قُلْتُ یا شَرِیفُ فَقالَ قُلْ یا أَبا عَبْدِ اللهِ قُلْتُ یا أَبا عَبْدِ اللهِ ما حَقیقَةُ الْعُبُودِیَّةِ؟ 💠 گفتم: ای شریف فرمود: بگو: یا أباعبدالله گفتم: یا اباعبدالله حقیقت بندگی چیست؟ ⬅️ قالَ ثَلاثَةُ أَشْیاءَ: ۱ ) أَنْ لا یَرَی الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فیما خَوَّلَهُ اللهُ إِلَیهِ مِلْکاً لِأَنَّ الْعَبیدَ لا یَکُونُ لَهُمْ مِلْکٌ یَرَوْنَ الْمالَ مالَ اللّٰهِ یَضَعُونَهُ حَیثُ أَمَرَهُمُ اللهُ تَعالیٰ بِهِ ۲ ) وَ لا یُدَبِّرُ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ تَدْبیراً ۳ ) وَ جُمْلَةُ اشْتِغالِهِ فیمَا أَمَرَهُ اللهُ تَعالیٰ بِهِ وَ نَهاهُ عَنْهُ 💠 فرمود: به سه چیز است: اول اینکه: بنده آنچه را خدا به او بخشیده ملک خود نداند زیرا بندگان مالک نیستند بلکه مال را از آن خدا می بینند و هر کجا خدا فرمان داد مصرفش می کنند دوم اینکه: بنده تدبیر امور خودش را نمی نماید [ مصلحت و تدبیر واقعی را در دست خدا می‌داند ] سوم اینکه: تمام وقت خود را صرف انجام اوامر خدا و ترک نواهی او کند ⬅️ فَإِذا لَمْ یَرَ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فیما خَوَّلَهُ اللهُ تَعالیٰ مِلْکاً هانَ عَلَیهِ الْإِنْفاقُ فیما أَمَرَهُ اللهُ تَعالیٰ أَنْ ینْفِقَ فیهِ وَ إِذا فَوَّضَ الْعَبْدُ تَدْبیرَ نَفْسِهِ عَلیٰ مُدَبِّرِهِ هانَ عَلَیهِ مَصائِبُ الدُّنْیا وَ إِذا اشْتَغَلَ الْعَبْدُ بِما أَمَرَهُ اللهُ تَعالیٰ وَ نَهاهُ لا یتَفَرَّغُ مِنْهُما إِلَی الْمِراءِ وَ الْمُباهاةِ مَعَ النّاسِ 💠 بنا براین، هر گاه بنده چیزی را که خدا به او بخشیده ملک خود نداند انفاقش در راه خدا بر وی آسان گردد و هر گاه تدبیر امورش را به دست مدبّر واقعی سپرد سختیهای دنیا برایش آسان شود و هر گاه بنده به امر و نهی خدا گردن نهاد هیچ گاه با مردم جدال نمی کند و به آنان فخر نمی فروشد ⬅️ فَإِذا أَکرَمَ اللهُ الْعَبْدَ بِهٰذِهِ الثَّلاثِ هانَ عَلَیهِ الدُّنْیا وَ إِبْلیسُ وَ الْخَلْقُ وَ لا یَطْلُبُ الدُّنْیا تَکاثُراً وَ تَفاخُراً وَ لا یَطْلُبُ عِنْدَ النّاسِ عِزّاً وَ عُلُوّاً وَ لا یَدَعُ أَیّامَهُ باطِلًا 💠 هر گاه خداوند به بنده این سه خصلت را عطا فرمود دنیا و شیطان و مردم در نظرش خوار می شود و به خاطر مال جمع کردن و فخر فروشی به دنبال دنیا نمی رود و از مردم عزّت و مقام نمی طلبد و اوقاتش را هدر نمی دهد ⬅️ فَهٰذا أَوَّلُ دَرَجَةِ الْتُّقیٰ قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالیٰ: « تِلْک الدّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدُونَ عُلُوّاً فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ » 💠 این اوّلین درجهٔ تقواست خداوند متعال می فرماید: اين سرای آخرت را (تنها) برای كسانی قرارمی دهيم كه اراده برتری جويی در زمين و فساد را ندارند و عاقبت نيك برای پرهيزگاران است ( قصص/ ۸۳ ) 💠 @mesbah_sadeghin_ir ⚪️ ادامه دارد ⚪️
° ⬇️ ادامه حدیث عنوان بصری ⬇️ ▫️ ( صفحه ۳ ) ⬅️ قُلْتُ یا أَبا عَبْدِ اللهِ أَوْصِنی 💠گفتم: یا ابا عبد اللّه مرا نصیحتی فرما ⬅️ فَقالَ أُوصیکَ بِتِسْعَةِ أَشْیاءَ فَإِنَّها وَصِیّتِی لِمُریدِی الطَّریقِ إِلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اللهَ أَسْأَلُ أَنْ یوَفِّقَک لِاسْتِعْمَالِهِ 💠 فرمود: تو را به نه چیز سفارش می کنم و این نه چیز سفارش من است به کسانی که پویندگان راه به سوی خدا هستند و از خداوند می خواهم که تو را در عمل به آنها توفیق عنایت فرماید ⬅️ ثَلاثَةٌ مِنْها فی رِیاضَةِ النَّفْسِ وَ ثَلاثَةٌ مِنْها فِی الْحِلْمِ وَ ثَلاثَةٌ مِنْها فِی الْعِلْمِ فَاحْفَظْها وَ إِیّاکَ وَ التَّهاوُنَ بِها 💠 سه تای آنها در تربیت نفس است و سه تای آنها در بردباری و سه تای آنها در علم آنها را به خاطر بسپار و در مورد آنها سهل انگاری مکن ⬅️ قالَ عُنْوانُ فَفَرَّغْتُ قَلْبی لَهُ 💠 عنوان گوید: دلم را برای شنیدن آماده ساختم ⬅️ فَقالَ أَمَّا اللَّواتی فِی الرِّیاضَةِ: ▫️فَإِیّاکَ أَنْ تَأْکُلَ ما لا تَشْتَهیهِ فَإِنَّهُ یُورِثُ الْحِماقَةَ وَ الْبَلَهَ ▫️وَ لا تَأْکلْ إِلّا عِنْدَ الْجُوعِ ▫️وَ إِذا أَکَلْتَ فَکُلْ حَلالًا وَ سَمِّ اللهَ وَ اذْکُرْ حَدیثَ الرَّسُولِ: « ما مَلَأَ آدَمی وِعاءً شَرّاً مِنْ بَطْنِهِ فَإِنْ کانَ لابُدَّ فَثُلُثٌ لِطَعامِهِ وَ ثُلُثٌ لِشَرابِهِ وَ ثُلُثٌ لِنَفَسِهِ » 💠 پس فرمود اما سه وصیتی که به تربیت نفس مربوط می شود: ▫️اول اینکه آنچه را اشتها نداری نخور زیرا موجب حماقت و نادانی می شود ▫️دوّم اینکه تا گرسنه نشدی غذا نخور ▫️و سوم اینکه هر گاه خواستی غذا بخوری غذایت حلال باشد و بسم اللَّه بگو و به یاد آور سخن رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) را که فرمود: آدمی ظرفی را بدتر از شکمش پر نکند در این صورت اگر ناچار شد یک سوم آن را برای غذایش و یک سومش را برای نوشیدنی و یک سوم دیگر را برای نفس کشیدن بگذارد ⬅️ وَ أَمَّا اللَّواتی فِی الْحِلْمِ: ▫️فَمَنْ قالَ لَکَ إِنْ قُلْتَ واحِدَةً سَمِعْتَ عَشْراً فَقُلْ إِنْ قُلْتَ عَشْراً لَمْ تَسْمَعْ واحِدَةً ▫️وَ مَنْ شَتَمَک فَقُلْ إِنْ کنْتَ صَادِقاً فیما تَقُولُ فَاللّٰهَ أَسْأَلُ أَنْ یغْفِرَها لی وَ إِنْ کنْتَ کاذِباً فیما تَقُولُ فَاللّٰهَ أَسْأَلُ أَنْ یغْفِرَها لَک ▫️وَ مَنْ وَعَدَک بِالْجَفاءِ فَعِدْهُ بِالنَّصیحَةِ وَ الدُّعاءِ 💠 اما آن سه خصلت که در بردباری است: ▫️اول اینکه اگر کسی به تو گفت: اگر یکی بگویی ده تا می شنوی بگو: اگر ده تا هم بگویی یکی نمی شنوی ▫️دوم اینکه اگر کسی دشنامت داد بگو: اگر تو راست می گویی از خدا می خواهم که مرا ببخشد و اگر دروغ می گویی از خدا می خواهم که تو را ببخشد ▫️سوم اینکه: اگر کسی تو را تهدید به ستم نمود تو او را اندرز ده و برایش دعا کن ⬅️ وَ أَمَّا اللَّواتی فِی الْعِلْمِ: ▫️فَاسْأَلِ الْعُلَماءَ ما جَهِلْتَ وَ إِیّاکَ أَنْ تَسْأَلَهُمْ تَعَنُّتاً وَ تَجْرِبَةً ▫️وَ إِیّاکَ أَنْ تَعْمَلَ بِرَأْیکَ شَیئاً وَ خُذْ بِالْاِحْتِیاطِ فی جَمیعِ ما تَجِدُ إِلَیهِ سَبیلًا ▫️وَ اهْرُبْ مِنَ الْفُتْیا هَرَبَکَ مِنَ الْأَسَدِ وَ لَا تَجْعَلْ رَقَبَتَک لِلنَّاسِ جِسْراً 💠 و اما آن سه خصلت که درباره علم است: ▫️اول اینکه آنچه را نمی دانی از علما بپرس و هرگز برای اذیت کردن و آزمایش نمودن آنها سؤال نکن ▫️و دوم اینکه از عمل کردن به رأی خود بر حذر باش و در هر چه احتیاط را مناسب می بینی احتیاط کن ▫️و سوم اینکه از فتوی دادن بگریز همان گونه که از دست شیر می گریزی و گردن خود را پل برای مردم قرار مده [با فتوای نامناسب دادن گناه مردم را به دوش نکش] ☑️ در این لحظه امام صادق‌(علیه السلام) به عنوان بصری فرمود: آیا مطلب را گرفتی و او هم می‌گوید بله بعد حضرت فرمود: « قُمْ عَنِّی يا أَبا عَبْدِ اللَّهِ فَقَدْ نَصَحْتُ لَكَ» بلند شو آنچه که لازم بود به تو گفتم من کسی هستم که مشغول به کارهایی هستم « وَ السَّلامُ عَلى‏ٰ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى‏» 📓 « بحار الانوار ج ۱ ص ۲۲۴ » کتاب العلم، باب: آداب طلب العلم و أحکامه ▫️مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار علی بن حسن طبرسی، ص ۳۲۶ 💠 @mesbah_sadeghin_ir
° 🔘 امام صادق علیه السّلام فرمودند: ⬅️ حقٌّ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ یَعرِفُنا، ▫️ان یَعرِضَ عَمَلَهُ فی کُلِّ یَومٍ وَ لَیلَةٍ عَلیٰ نَفسِهِ، ▫️فیَکُونَ مُحاسِبَ نَفسِهِ. 💠 بر هر مسلمانی که نسبت به ما معرفت دارد، ▫️سزاوار است که هر روز و شب، عمل خود را بر خویش عرضه بدارد، ▫️و حسابگر نفس خویش باشد. 📚 « تحف العقول، ص301 » @rofaghaesfahan
Akhlagh-14-SHARAYET-SOLUK.mp3
9.7M
﷽ 🔊 •┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈• 💐جلسه چهاردهم 💠موضوع: شرایط سلوک الی الله و رسیدن به قرب خداوند و عاقبت بخیری 🔸 ۱-مشارطه :شرط گذاشتن انسان با نفس خودش در ترک گناه و انجام خیرات و استفاده صحیح از اوقات عمر و باید و نباید ها نمایاندن حقیقت ساعات عمر انسان در قیامت 🔹 ۲-مراقبه :مراقبت انسان در اجرای شروط و باید و نباید هایی که برای نفس خود دارد. توجه داشتن‌ به مراقب بودن خداوند توضیحی درباره انواع مراقبه: مراقبه صدیقین مراقبه پرهیزکاران 🔸 ۳-محاسبه :حسابرسی انسان از خود 🔹 ۴-معاقبه :سرزنش کردن نفس برای گناه 🔸 ۵-مجاهده :واداشتن نفس به تحمل دشواری هایی که راه خدا دارد 🔹 ۶-معاتبه :سرزنش نفس به هنگام سرکشی 👌اثرات تفکر در ناپایداری دنیا و نقش آن در تزکیه نفس ۲۰'⏰ ۹۹-۰۳ 🎤حجت الاسلام والمسلمین برنا 《ایتا،تلگرام،سروش》 •┈┈••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈• 🌷 @nedayhosseini
هدایت شده از ندای حسینی🚩
46.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️شهادت جانسوز رئیس مذهب تشیع ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام صادق علیه السلام بر عموم مسلمانان جهان تشیع تعزیت و تسلیت باد. 📹فیلم شب شهادت در حرم امام حسین علیه السلام(سال های قبل) 🚩@nedayhosseini
28.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
° 🔘 « فراز هایی از دعای کمیل » ⬅️ اللّٰهُمَّ مَوْلايَ كَمْ مِنْ قَبيحٍ سَتَرْتَهُ 💠 خدايا! اي سرور من چه بسيار زشتي مرا پوشاندي ⬅️ و كَمْ مِنْ فادِحٍ مِنَ الْبَلاءِ اَقَلْتَهُ 💠 و چه بسيار بلاهاي سنگين و بزرگي كه از من برگرداندي ⬅️ و كَمْ مِنْ عِثَارٍ وَقَيْتَهُ 💠 و چه بسيار لغزشي كه مرا از آن نگهداشتي ⬅️ و كَمْ مِنْ مَكْرُوهٍ دَفَعْتَهُ 💠 و چه بسيار ناپسندی كه از من دور كردي ⬅️ و كَمْ مِنْ ثَناءٍ جَميلٍ لَسْتُ أَهْلاً لَهُ نَشَرْتَهُ 💠 و چه بسيار ستايش نيكويي كه شايسته آن نبودم و تو در ميان مردم پخش كردي، ⬅️ اللَّهُمَّ عَظُمَ بَلاَئِي وَ اَفْرَطَ بِي سُوءُ حَالِي 💠 خدايا! بلايم بزرگ شده و زشتي حالم از حدّ گذشته ⬅️ و قَصُرَتْ بِي اَعْمَالِي وَ قَعَدَتْ بِي اَغْلالِي... 💠 و كردارم خوارم ساخته و زنجيرهاي گناه مرا زمين گير نموده... @rofaghaesfahan
° 🖱 از امام صادق عليه السلام پرسیده شد: 🔘 چرا هنگام ذکر لفظ «قائم» از القاب حضرت حجت علیه السلام ▫️ باید برخیزیم؟ ⬅️ قالَ: لِأَنَّ لَهُ غَيْبَةً طُولانِيَّةً، ▫️ومِنْ شِدَّةِ الرَّأْفَةِ إِلىٰ أَحِبَّتِهِ يَنْظُرُ إِلىٰ كُلِّ مَنْ يَذكرُهُ بِهٰذَا اللَّقَبِ الْمُشْعِرِ بِدَوْلَتِهِ وَالْحَسْرَةِ بِغُرْبَتِهِ 💠 حضرت فرمود: چون برای او، غیبتی طولانی است، ▫️و از شدت محبت و مرحمتی که به دوستانش دارد، به هرکس که حضرتش را با این لقب که یادآور دولت حق آن حضرت و ابراز تاسف بر غربت او است؛ یاد کند، نگاه محبت آمیز می‌کند ⬅️ ومِنْ تَعْظيمِهِ أَنْ يَقُومَ الْعَبْدُ الْخاضِعُ لِصاحِبِهِ عِنْدَ نَظَرِ الْمَوْلَى الْجَليلِ إِلَيْهِ بِعَيْنِهِ الشَّريفَةِ 💠 از تجلیل و تعظیم آن حضرت است که هربنده خاضعی مقابل صاحب خود، هنگامی که مولای بزرگوارش به سوی او بنگرد، از جای برخیزد ⬅️ فلْيَقُمْ وَلْيَطلُبْ مِنَ اللهِ جَلَّ ذِكْرُهُ تَعْجيلَ فَرَجِهِ 💠 پس باید برخیزد و تعجیل در امر فرج مولایش را از خداوند سبحانه و تعالی بخواهد. 📚 « إِلزامُ النّاصب » في إِثبات الحجّة الغائب ▫️( ج1 ص246 ) @rofaghaesfahan