eitaa logo
مصباح الصادقین
179 دنبال‌کننده
558 عکس
469 ویدیو
16 فایل
آدرس وب سایت مصباح الصادقین: www.mesbah-sadeghin.ir در وب سایت فوق مطالب این کانال و همچنین کانال @sadeghin_ir را به صورت دسته بندی شده مشاهده کنید. کانال آپارات: https://www.aparat.com/mesbah_sadeghin_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مصباح الصادقین
° 🌷 « اَسعَدَ اللهُ اَیّامَکُم » 💠 عید سعید فطر مبارک ⬅️ اَلْحَمْدُ ِللهِ عَلىٰ ما هَدانا ▫️وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلىٰ ما أَوْلانا 💠 سپاس خداى را بر آنچه ما را بدان هدایت کرد ▫️و او را شکر بر آنچه به ما ارزانى داشت 💠 @mesbah_sadeghin_ir
Quran-45-46-movahedi.MP3
6.89M
🔘 « تلاوت ترتیل قرآن کریم » ▫️ سوره بقره آیات ۲۶۵ الی ۲۷۴ ⬅️ « آقای موحدی » ۴۵و۴۶ 💠 @mesbah_sadeghin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
° 🔘 « عاقبت امر تاجر ثروتمند متکبر » ▫️در برخورد با یک نیازمند با معرفت ⏪ « حجت الاسلام حدائق » ⚪️ امیرالمومنین علی علیه السلام: ⬅️ لا تُؤَخِّرْ إنالَةَ المُحْتاجِ إلیٰ غَدٍ فَإنَّکَ لا تَدری ما یَعْرِضُ لَکَ و لَهُ فی غَدٍ 💠 برآوردن حاجت نیازمند را به تأخیر مینداز زیرا نمی‌ دانی که فردا برای تو و او چه پیش خواهد آمد 📓 « عیون الحکم و المواعظ ص۵۲۶ » 💠 @mesbah_sadeghin_ir
🔘 « داستان قارون » تکبر، ثروت، و عاقبت امر او ⚪️ سوره قصص آیه ۷۶ ⬅️ إِنَّ قارُونَ كانَ مِنْ قَوْمِ مُوسىٰ فَبَغىٰ عَلَيْهِمْ وَ آتَيْناهُ مِنَ الْكُنُوزِ ما إِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِی الْقُوَّةِ إذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ إِنَّ اللهَ لا يُحِبُّ الْفَرِحينَ 💠 قارون از قوم موسی بود، اما بر آنان ستم كرد؛ ما آنقدر از گنجها به او داده بوديم كه حمل كليدهای آن برای يك گروه زورمند مشكل بود (به خاطر آوريد) هنگامی را كه قومش به او گفتند: اين همه شادی مغرورانه مكن كه خداوند شادی كنندگان مغرور را دوست نمی دارد ⚪️ آیه ۷۷ ⬅️ وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللهُ الدّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللهُ إِلَيْكَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللهَ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدينَ 💠 و در آنچه خدا به تو داده، سرای آخرت را بطلب؛ و بهره ات را از دنيا فراموش مكن؛ و همان گونه كه خدا به تو نيكی كرده نيكی كن؛ و هرگز در زمين در جستجوی فساد مباش، كه خدا مفسدان را دوست ندارد ⚪️ آیه ۷۸ قالَ إِنَّما اُوتيتُهُ عَلىٰ عِلْمٍ عِنْدی اَوَ لَمْ يَعْلَمْ اَنَّ اللهَ قَدْ اَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ اَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَ اَكْثَرُ جَمْعًا وَ لا يُسْاَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ (قارون) گفت: « اين ثروت را بوسيله دانشی كه نزد من است به دست آورده ام! » آيا او نمی دانست كه خداوند اقوامی را پيش از او هلاك كرد كه نيرومندتر و ثروتمندتر از او بودند؟! (و هنگامی كه عذاب الهی فرا رسد) مجرمان از گناهانشان سؤال نمی شوند ⚪️ آیه ۷۹ ⬅️ فَخَرَجَ عَلىٰ قَوْمِهِ فی زينَتِهِ قالَ الَّذينَ يُريدُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِیَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظيمٍ 💠 (روزی قارون) با تمام زينت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها كه خواهان زندگی دنيا بودند گفتند: « ای كاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نيز داشتيم! به راستی كه او بهره عظيمی دارد! » ⚪️ آیه ۸۰ ⬅️ وَ قالَ الَّذينَ اُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوابُ اللهِ خَيْرٌ لِمَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحًا وَ لا يُلَقّاهَا إِلَّا الصّابِرُونَ 💠 اما كسانی كه علم و دانش به آنها داده شده بود گفتند: « وای بر شما ثواب الهی برای كسانی كه ايمان آورده اند و عمل صالح انجام مي دهند بهتر است اما جز صابران آن را دريافت نمی كنند » ⚪️ آیه ۸۱ ⬅️ فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْاَرْضَ فَما كانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللهِ وَ ما كانَ مِنَ الْمُنْتَصِرينَ 💠 سپس ما، او و خانه اش را در زمين فرو برديم، و گروهی نداشت كه او را در برابر عذاب الهی ياری كنند و خود نيز نمی توانست خويشتن را ياری دهد ⚪️ آیه ۸۲ ⬅️ وَ اَصْبَحَ الَّذينَ تَمَنَّوْا مَكانَهُ بِالْاَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَاَنَّ اللهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَوْلا أَنْ مَنَّ اللهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنا وَيْكَاَنَّهُ لا يُفْلِحُ الْكافِرُونَ 💠 و آنها كه ديروز آرزو می كردند بجای او باشند (هنگامی كه اين صحنه را ديدند) گفتند: « وای بر ما! گويی خدا روزی را بر هر كس از بندگانش بخواهد گسترش می دهد يا تنگ می گيرد اگر خدا بر ما منت ننهاده بود ما را نيز به قعر زمين فرو می برد! ای وای گويی كافران هرگز رستگار نمی شوند! ⚪️ آیه ۸۳ تِلْكَ الدّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدُونَ عُلُوًّا فِی الْاَرْضِ وَ لا فَسادًا وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ (آری) اين سرای آخرت را (تنها) برای كسانی قرارمی دهيم كه اراده برتری جويی در زمين و فساد را ندارند و عاقبت نيك برای پرهيزگاران است 💠 @mesbah_sadeghin_ir
21.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قف وانظر القبرَ المهدّمَ هل ترى فـي ما ترى وهجَ القبابِ الفارعَة أتـحـسّ بـالـشـبـاكِ .. ؟ نـافـذة الـوجــودِ وبـالثرية كالسماءِ السابعة
هدایت شده از مصباح الصادقین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
° 🔘 ۸ شوّال ذِکریٰ فاجِعَةِ هَدمِ قُبورِ أئمَّةِ البَقیعِ المُقدَّس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 پیشنهاد مکارانه عربستان برای بازسازی حرم بقیع و مخالفت آیت الله گلپایگانی(ره) با نحوه ی بازسازی و توطئه عربستان
دليل البناء على القبور بسم الله الرحمن الرحيم قوله تعالى: (( قَالَ الَّذينَ غَلَبوا عَلَى أَمْرهمْ لَنَتَّخذَنَّ عَلَيْهم مَّسْجدًا )) (الكهف:21). يخبرنا الله تعالى عن المؤمنين الموحدين الذين قررّوا أن يتّخذوا من مضجع الفتية المؤمنة (اصحاب الكهف) مسجداً يسجدون لله سبحانه فيه، ويعبدونه ويبقى ببقائه ذكرهم وهم مؤمنون وليسوا بمشركين، ولم يذمّهم الله تعالى على ذلك.
هدایت شده از مصباح الصادقین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
° 🔘 امام هادی(ع): ⬅️ مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(ع) بِرِی ▫️کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا 📓 « مستدرك الوسائل، ج۳ ص۶۱۶ » 💠 @mesbah_sadeghin_ir
الخامس عشر من شوّال استشهاد سيّد الشهداء وعمّ الرسول حمزة بن عبد المطلب (عليه السلام)... «حَمِدْتُ اللهَ حِينَ هَدى فُؤادی إلى الإِسْلامِ والدِّينِ الحَنيفِ لب (عليه السلام)
▫️ ادامه ی 🔘 « قصه بلوهر و یوذاسف » ⏪ ( صفحه ۲۸ ) 💠 در ذکر تمثیلاتی که مشتمل است بر توضیح عیب های بسیار از دنیا 📚 نقل از کتاب عین الحیات علامه مجلسی رحمت الله علیه ⬅️ یوذاسف گفت که: ای حکیم دیگر باره در باب زهد و ترک دنیا سخن بگو و مرا از احوال آن باخبر گردان بلوهر گفت که: چون دیدم دنیا را که دار تغییر و زوال و تقلب احوال است، و دیدم اهل دنیا را که پیوسته در دنیا نشانه ی تیرهای مصایب و نوایب و بلاهایند و همگی در گرو مرگ و فنایند و دیدم صحت دنیا را که بعد از آن بیماری هست و جوانیش به پیری و عنا و توانگریش به فقر و درویشی مبدل می‌گردد و فرحش به اندوه و عزتش به مذلت و راحتش به شدت منقلب می‌گردد و امنیتش به خوف و حیاتش به موت منتهی می‌ شود و دیدم که عمرها بسیار کوتاه است و مرگ در کمین است و قَدَر اندازانِ تقدیرات ایزدی تیرهای قضا به سوی هر کس در کمان پیوسته‌ اند و بدن ها در نهایت ضعف و سستی و ناتوانی‌ اند و از هیچ بلایی امتناع و ابا ندارند و رفع هیچ بلیه از خود نمی‌ توانند کرد از مشاهده ی این احوال به یقین دانستم که دنیا منقطع و زایل است و کهنه می‌ گردد و فانی می‌ شود و به آنچه از دنیا دیدم دانستم احوال آنچه را ندیدم و از ظاهر دنیا حال باطنش را معلوم کردم و واضح و مخفی و آشکار و پنهانش را شناختم؛ و از گذشته‌ اش حال آینده‌ اش را مشخص کردم پس چون دنیا را شناختم از آن حذر کردم و چون به عیب های آن بینا گشتم از آن گریختم ای یوذاسف می‌ بینی کسی را در دنیا در پادشاهی و نعمت و شادی و راحت و عیش و رفاهیت که مردم بر حال او رشک می‌ برند در شادی جوانی و طراوت بدن و شادمانی زیبایی سلطنت و کامرانی و صحت بدن و فراغ خاطر و وسعت ملک و نعمت که ناگاه دنیا از او بر می‌ گردد هنگامی که در عین سرور و بهجت و زینت و راحت است و از همه احوال خوشوقت‌ تر است پس بدل می‌کند عزتش را به مذلت و شادیش را به اندوه و نعمتش را به بدحالی و توانگریش را به درویشی و فراخی نعمتش را به تنگی و شدت و جوانیش را به پیری و رفعتش را به پستی و حیاتش را به مرگ پس او را می‌ افکند در سوراخی تنگ پر وحشت تنها و بیکس و غریب و از دوستان جدا می‌ گردد و از ایشان مفارقت می‌ نماید و برادران و یاران او را وا می‌ گذارند و از ایشان حمایتی نمی‌ یابد و دوستان در این حال دفع مضرتی از او نمی‌ نمایند و عزت و ملک و پادشاهی و اهل و مالِ او را به غارت می‌ برد، آن کسی که بعد از او بر سریر ملک می‌ نشیند و چنان از خاطرها فراموش می‌ گردد که گویا هرگز در دنیا نبوده و هرگز نامش بر زبانها جاری نگردیده و هرگز او را جاهی و منزلتی در دنیا نبوده و هرگز مالک بهره‌ ای از زمین نگشته پس ای پسر پادشاه دنیا را خانه خود مدان و مسکن خود قرار مده و مزارع و مساکن آن را ترک کن اف بر او و تف بر روی او باد! یوذاسف گفت که: اف بر دنیا و بر کسی که فریب آن را بخورد با این رسوایی احوال آن! و رقت نمود و گفت: ای حکیم دیگر سخن بگو که سخن تو شفای دردهای سینه ی من است ۲۸ 💠 @mesbah_sadeghin_ir ⚪️ ادامه دارد ⚪️
31.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عـــرشُ الحســـــين منــــارةٌ فـــي كـربـلا تجـــري علـــى أعتـــابهــــــا عبــــراتـــــــي جــــذبــــتْ قلــــوب العـاشــقـــيــن لحبـّـهِ يـــــا كعـــــبة الأحبــــاب فـــي الفـلـــــــواتِ
Quran-47-48-movahedi.MP3
7.07M
🔘 « تلاوت ترتیل قرآن کریم » ▫️ سوره بقره آیات ۲۷۵ الی ۲۸۲ ⬅️ « آقای موحدی » ۴۷و۴۸ 💠 @mesbah_sadeghin_ir
Quran-49-movahedi.MP3
3.85M
🔘 « تلاوت ترتیل قرآن کریم » ▫️ سوره بقره آیات ۲۸۳ الی آخر ⬅️ « آقای موحدی » ۴۹ 💠 @mesbah_sadeghin_ir
36.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳 نفس المهموم لحزننا تسبیح ⬅️ تَبكي العُيونُ دَماً لِفقدِ مُبرَّزٍ مِن آلِ أحمدَ مِثلُه لم يُفقدِ أيُّ النَّواظِرِ لا تَفيضُ دُمُوعُها حُزناً لمأتمِ جَعفرِ بنِ مُحمَّدِ عظـــم الله اجوركم باستشــهاد عَمِيدَ الصَّادِقِينَ و لِسَانَ النَّاطِقِينَ و خَلَفَ الخَائِفِينَ و زَعِيمَ الصَّالِحِينَ الامام الصادق(عليه السلام)
4_5812060924470628706.mp3
9.03M
🔘 مقام والای حضرت معصومه سلام الله علیها 💠 « حجت الاسلام عالی » ⚪️ امام صادق علیه السلام: ⬅️ إِنَّ لِلّٰهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ ▫️وَ إِنَّ لِلرَّسُولِ (ص) حَرَماً وَ هُوَ الْمَدینَةُ ▫️وَ إِنَّ لِأَمیرِالْمُؤْمِنینَ(ع) حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَةُ ▫️وَ إِنَّ لَنا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ ▫️وَ سَتُدْفَنُ فیهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلادی تُسَمّیٰ فاطِمَةَ ▫️فَمَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ 💠 خداوند حرمی دارد که مکه است ▫️و رسول خدا حرمی دارد که مدینه است ▫️و برای امیرالمؤمنین حرمی دیگر است که کوفه است ▫️و برای ما اهل بیت حرمی دیگر است که آن شهر قم است ▫️و به زودی بانویی از اولاد من در آن دفن می شود که نامش فاطمه است. ▫️پس هر که او را زیارت کند بهشت بر وی واجب می شود. ⬅️ قالَ الرّاوي وَ كانَ هٰذَا الْكَلامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكاظِمُ عَلَيْهِ السَّلام‏ 💠 راوی می گوید: این سخن امام صادق(ع) پیش از ولادت امام کاظم(ع) بود. 📓 « بحارالأنوار ج ۵۷ ص۲۱۶ » 💠 @mesbah_sadeghin_ir
° امام جواد عليه السلام: ⬅️ مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ 💠 هر كس قبر عمّه ام را در قم زيارت كند ، بهشت پاداش او است 📓 « كامل الزيارات ص۵۳۶ » 💠 @mesbah_sadeghin_ir
Quran-50-movahedi.mp3
4.11M
🔘 « تلاوت ترتیل قرآن کریم » ▫️ آیات ۱ الی ۹ سوره آل عمران ⬅️ « آقای موحدی » ۵۰ 💠 @mesbah_sadeghin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
° 🔘 « ماجرای طی الارض » پیرمردی از اهل قم درایام کرونا و تشرف به کربلای معلی از زبان شاهدان ماجرا 💠 @mesbah_sadeghin_ir
4_5832504431928675583.mp3
3.65M
🔘 « اَلسَّلامُ عَلَى الْإِمامِ الرَّءُوفِ » 💠 داستان عنایت امام رضا (ع) ▫️به دو دختر تائب ⬅️ خاطره ای از خادم حرم رضوی ⏪ « حجت الاسلام حدائق » 💠 @mesbah_sadeghin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
° « اَلسَّلامُ عَلَى الْإِمامِ الرَّءُوفِ » خوشا ملکی که سلطانش تو باشی 🔘 « کعبه امید » « مدیحه سرایی ذاکر اهل بیت (ع) » حاج علی ملائکه در حرم مطهر امام رضا (ع) ⬅️ اینجاست کـه هر دلبر و دلداده بیاید هم شخص گرفتار هم آزاده بیاید در این حرم قدس که باغی زِ بهشت است هـرکس به تولّای تو دل داده بیاید پُر نور شود آینۀ بود و نبودش آن کس که چو آئینه دلان ساده بیاید این جا میِ توحید به زوّار ببخشند هـر دل که بُوَد تشنۀ این باده بیاید این گنبد و گلدسته نشانی است که گوید هرکس که بهشتی است از این جاده بیاید بر سر در این « کعبۀ امّید » نوشتند هرکس که به کارش گره افتاده بیاید 💠 @mesbah_sadeghin_ir
4_5821191174538398799.mp3
6.7M
🔘 « تلاوت ترتیل قرآن کریم » ▫️آیات ۱۰ الی ۲۲ سوره آل عمران ⬅️ « آقای موحدی » ۵۱و۵۲ 💠 @mesbah_sadeghin_ir
▫️ ادامه ی 🔘 « قصه بلوهر و یوذاسف » ⏪ ( صفحه ۲۹ ) 💠 در ذکر تمثیلاتی که مشتمل است بر توضیح عیب های بسیار از دنیا 📚 نقل از کتاب عین الحیات علامه مجلسی رحمت الله علیه ⬅️ بلوهر گفت که: به درستی که عمر بسی کوتاه است و شب و روز آن را به زودی طی می‌ کنند و رحلت از دنیا به زودی و سرعت دست می‌ دهد و عمر هرچند دراز باشد آخر مرگ می‌ رسد و هر که در دنیا رحل اقامت انداخته البته به سفر آخرت رحلت می‌ نماید پس آنچه جمع کرده است پراکنده می‌ شود و آنچه برای دنیا سعی کرده ضایع می‌ شود و بناهایی که محکم ساخته خراب می‌ گردد و نامش از زبانها و یادش از خاطرها برطرف می‌ شود و حسبش گم می‌ شود و بدنش می‌ پوسد و شرفش به پستی مبدل می‌ گردد و تنعّمهای دنیا وبال او می‌ شود و کسب های دنیا باعث زیانکاری او می‌ گردد و پادشاهی او به میراث به دیگران می‌ رسد و فرزندانش به خواری مبتلا می‌ شوند و زنانش را دیگران به تصرف در می‌ آورند و امانها و پیمانهایش شکسته می‌ شود و آثارش مندرس می‌ گردد و مالش را قسمت می‌ کنند و بساطش را برمی‌ چینند و دشمنانش شاد می‌ شوند و ملکش خراب می‌ شود و تاج سلطنتش را دیگری بر سر می‌ نهد و بر سریر دولتش دیگری می‌ نشیند و از خانه‌ های خود بیرونش می‌ برند برهنه و خوار و بی‌ معاون و یار تا در گودال قبرش می‌ افکنند در تنهایی و غربت و تاریکی و وحشت و بیچارگی و مذلت از خویشان جدا گشته و دوستان او را تنها گذاشته که هرگز از آن وحشت به در نمی‌ آید و از آن غربت نمی‌ آساید بدان - ای پسر پادشاه - که: مرد عاقل دانا سزاوار آن است که در سیاست و تادیب نفس خود مانند امام عادل دوراندیش باشد که تادیب می‌ کند عامه خلق را و به اصلاح می‌ آورد امور رعیت را و امر می‌ فرماید ایشان را به اموری که صلاح ایشان در آنهاست و نهی می‌ فرماید ایشان را از چیزهایی که باعث فساد ایشان است و عقاب می‌ کند کسی را که مخالفت و عصیان او ورزد و نوازش می‌ کند کسی را که فرمان او برد همچنین سزاوار آن است که عاقل نفس خود را تادیب کند در جمیع اخلاق و خواهشها و شهوتهای او و بدارد او را بر اموری که به او نفع می‌ بخشد، هرچند از آنها کراهت داشته و بر او دشوار باشد و جبر نماید او را بر اجتناب کردن از اموری که به او ضرر می‌ رساند و باید که برای نفس خود ثواب و عقاب مقرر سازد، که چون امر خیری از او صادر شود خوشحال و مسرور گردد و چون امر شری از او صادر شود دلگیر و محزون گردد و نفس خود را ملامت نماید و از جمله چیزهایی که لازم است بر صاحب عقل، آن است که: نظر نماید و تفکر کند در اموری که بر او وارد می‌شود و بعد از تفکر آنچه را موافق حق و صواب داند به آن عمل نماید و آنچه را خطا داند ترک نماید و خود را از او منع فرماید و باید که: خود را و عمل و رأی و دانش خود را حقیر شمارد تا بر او عجب و خودبینی مستولی نگردد به درستی که حق تعالی مدح فرموده است اهل عقل را و مذمت کرده است اهل جهل و خودبینی را و به عقل هر چیزی را ادراک می‌ توان نمود به توفیق الهی و به جهل هلاک می‌ شوند مردم و معتمدترین چیزها نزد صاحبان عقول آن چیزی است که عقل ایشان ادراک آن نموده باشد، و تجربه‌ های ایشان به آن رسیده باشد و بصیرتهای ایشان آن را دریافته باشد در هنگامی که ترک هواها و خواهشهای نفسانی کرده باشند و عقل با هوای نفس ممزوج نباشد و صاحب عقل را سزاوار نیست که آنچه را از عمل خیر محافظت تواند نمود و به عمل تواند آورد حقیر شمارد و ترک کند، هرگاه قدرت نداشته باشد بر زیادتر از آن بلکه آنچه از اعمال خیر میسر و مقدور گردد می‌ باید غنیمت شمرد و این یکی از حربه‌ های مخفی و سلاح های پنهانی شیطان است که نمی‌ بیند و ادراک نمی‌ نماید آن را مگر کسی که نیکو در مکرهای او تدبر نماید و از این مکر به سلامت نمی‌ رهد مگر کسی که حق تعالی او را نگاه دارد ۲۹ 💠 @mesbah_sadeghin_ir ⚪️ ادامه دارد ⚪️
4_5792060236730731511.mp3
10.19M
🔘 « آداب مراقبه » 📓 « تذکرة المتقین » آیت الله حاج شیخ محمد بهاری رضوان الله تعالی علیه «حجت الاسلام والمسلمین برنا» ⬅️ آداب اولیه سلوک الی الله ▫️ترک معصیت ▫️اشتغال به طاعات ▫️مراقبه ▫️حزن دائم ▫️مجاهده با نفس ⬅️ « مراحل مجاهده با نفس » ▫️مشارطه ▫️مراقبه ▫️محاسبه ▫️معاتبه، معاقبه ⬅️ ترک معصیت بالاترین مراتب مراقبه سؤال حضرت موسی (ع) از حضرت خضر : از کجا به این مرتبه رسیدی؟ فرمود: بترک المعصیة ⬅️ منظور از نصب العین قرار دادن ائمه علیهم السلام در نماز (دقیقه۱۳) 💠 @mesbah_sadeghin_ir
🔘 « آداب مراقبه » 📓 « تذکرة المتقین » آیت الله حاج شیخ محمد بهاری رضوان الله تعالی علیه ⏪ ( صفحه ۱ ) ⬅️ الاول: ترک المعاصی و هذا هو الذی بنی علیه قوام التقوی و اسس علیه اساس الآخرة و الاولی و ما تقرب المتقربون بشئ اعلی و افضل منه ▫️از اینجاست که حضرت موسی (ع) از حضرت خضر سؤال می‌ کند که چه کرده‌ ای که من مامور شده‌ ام از تو تعلم کنم؟ به چه چیز به این مرتبه رسیدی؟ فرمود: ▫️« بترک المعصیة » ☑️ پس این را باید انسان بزرگ بداند و نتیجه‌ ی آن هم بزرگست ▫️حقیقتا چقدر قبیح است از بنده‌ ی ذلیل که آناً فآناً مستغرق نعم الهی بوده باشد در محضر مقدس او به مفاد قوله: مع کل شئ لا بمقارنة و غیر کل شئ لا بمزایلة و اینما کنتم فهو معکم ☑️ معهذا پرده‌ ی حیا را از روی خود بردارد و از روی جرأت و جلافت مرتکب به مناهی حضرت ملک الملوک گردد « ما اشنعه و ما اجفاه » ▫️الحق سزاوار است که همچنین شخصی در سیاستخانه‌ ی جبار السموات و الارضین محبوس بماند ابد الآبدین مگر اینکه توبه کند، و دامن رحمت واسعه او را فراگیرد ⬅️ الثانی: الاشتغال بالطاعات ای طاعة کانت بعد الفرایض ▫️لیکن بشرط الحضور که روح عبادت حضور قلب است که بی آن قلب زنده نخواهد بود ▫️بلکه گفته شده که: عبادت بی‌حضور « یورث قساوة القلب » اگر از اهل ذکر باشد خوبست اوائل امر ذکرش استغفار باشد و در اواسط ذکر یونسیه یعنی: لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین و در اواخر کلمه‌ ی طیبه‌ ی: «لا اله الا الله» بشرط الاستمرار مضافا علی الحضور ⬅️ الثالث: « المراقبة » یعنی غافل از حضور حضرت حق جل شانه نباشد و هذا هو السنام الاعظم و الرافع الی مقام المقربین و من کان طالبا للمحبة و المعرفة فلیتمسک بهذا الحبل المتین ▫️و الی هذا یشیر قوله صلّی الله علیه و آله: ▫️اعبد الله کانک تراه فان لم تکن تراه فانه یریک ☑️ پس همواره باید حالش چنین باشد در باطن که گویا در خدمت مولای خود ایستاده و او ملتفت به این است و در این خبر شریف نکته‌ ای هست و آن این است که: ▫️ملخص فقره گویا اشاره به این باشد که در مقام عبادت لازم نیست که انسان تصور خدای خود بکند یا بداند که او چیست تا محتاج به واسطه شود از مخلوقات، چنانکه بعضی از جهال صوفیه می‌گویند ▫️بلکه همین قدر بداند که او جل شأنه حاضر است و ناظر همیشه بس است از برای توجه به او و ان لم یعلم انه ما هو و کیف هو ▫️فتامل فانه دقیق نافع ⬅️ الرابع: « الحزن الدائم » ▫️یا از ترس عذاب اگر از صالحین است و یا از کثرت اشتیاق اگر از محبین است ▫️چه اینکه به محض انقطاع رشته‌ ی حزن از قلب فیوضات معنویه منقطع گردد و من هنا حکی عن لسان حال التقوی انه قال: انی لا اسکن الا فی قلب محزون شاهد بر مدعا قوله تعالی: ▫️انا عند المنکسرة قلوبهم ☑️ پس بدان ای عزیز من اینکه هرچه بر قلب انسان وارد آید از قبیل محسنات چه حزن باشد چه فکر باشد چه علم باشد چه حکمت باشد، چه غیر اینها آن مثل میهمانی است بر شخص وارد شده اگر قیام به وظیفه‌ ی مهمانداری و اکرام ضیف نمودی، و جای او را پاکیزه از لوث کثافات و خس و خاشاک و دفع موذیات و غیره کردی به کمال اعتنا بر او باز آن مهمان میل کند به آن خانه وارد شود و الا اگر اذیتش کردی دیگر مشکل است ☑️ اگر حال داری در آن حال باید قدر آن حال را بدانی و ضایعش نکنی و الا بعد از زائل شدن هیهات دیگر آن را دریابی 💠 @mesbah_sadeghin_ir ⚪️ ادامه دارد ⚪️