eitaa logo
در محضر علامه مصباح یزدی
3.4هزار دنبال‌کننده
74 عکس
20 ویدیو
2 فایل
🔅سایت علامه مصباح یزدی: 👉 http://www.mesbahyazdi.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆طرح ولایت، نظام مندی معارف و اجزاء دینی را تبیین می کند 🔻علامه مصباح در جمع اساتید طرح ولایت: 🔹عزیزان من! آن‌چه بنده در بیش از 70 سال طلبگي از بزرگان و منابع دینی آموخته‌ام، این است که باید شناخت صحیح، معرفت و آگاهی به حقایق در اولویت قرار گیرد. 🔸 شناخت بايد به حدی باشد که فرد قلباً آن را باور کند، و بعد از شناخت با توکل بر خدا، بر اساس آن‌چه فهمیده، عمل کند؛ اصلاح جامعه نیز در گرو شناخت و معرفت صحیح است. 🔹 ذهن بشر طالب نظم، و شناخت ارتباط بين اجزای یک مجموعه است؛ بر همين اساس هر فرد حقيقت‌جو در پي آن است كه بداند دین از کجا سرچشمه مي‌گيرد، به کجا ختم می‌شود، و ارتباط اجزای آن چگونه است. 🔸 این که بگوییم اصول دین پنج‌تا است و فروع دین دوازده‌تا، و انتظار داشته باشيم که افراد تعبداً آن را بپذیرند، فایده‌ای ندارد؛ لازم است ارتباط منطقی بين اجزا و آموزه‌های دین مشخص شود. 🔹 تا قبل از اجرای «طرح ولایت» بنده مجموعه‌ای كه اين چنين مطالب دین را به صورت منطقي و حلقات به هم پیوسته ارائه دهد، نديده بودم؛ این از ویژگی‌های این طرح است. 18 اردیبهشت 97 http://iGap.net/mesbahbasir_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽علامه #مصباح یزدی: اگر شبانه روز سجده شکر به جا بیاورم فقط به خاطر نعمت ولایت فقیه، باز هم نمی توانم حق شکرش را ادا کنم @mesbahbasir_com
🔆 فحش، تهمت، ناسزا و کمی یاران، نباید مانع انجام تکلیف باشد 🔻علامه مصباح یزدی در جمع فارغ التحصیلان موسسه امام (ره): 🔹طبق روایات علما وارثان هستند اما وارثان انبیا چه وظیفه‌ای بر عهده دارند؛ به عبارت بهتر انبیا چه وظیفه‌ای داشته اند که وارثان انبیا نیز از آن‌ها ارث ببرند؟ 🔸شارع، دو نوع حکم دارد؛ احکام امضائی و احکام تعبدی و آنچه که عقل بشر نمی‌تواند به آن دست یابد، احکام امضائی است، وگرنه مستقلات عقلیه را می‌توان با عقل درک کرد؛ لذا  برخی معتقدند تنها وظیفه انبیا، بیان احکام شرعی تعبدی است و بر همین اساس وظیفه وارثان انبیا نیز یاد گرفتن مسائل شرعی و بیان آن‌ها برای مردم است. 🔹بر اساس این نگاه، تنها وظیفه عالمان، نوشتن رساله و آگاه کردن مردم از تکالیف شرعی تعبدی است؛شاید بسیاری از افراد کمابیش چنین تفکری را قبول دارند، اما طبق آیات قرآن کریم و روایات، وظیفه انبیا تنها بیان احکام شرعی نیست؛ انبیا تنها به خاطر بیان احکام فقهی مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گرفتند؛ سیدالشهدا علیه‌السلام هم تنها به خاطر فتوا به احکام تعبدی، به شهادت نرسید. 🔸اولین وظیفه پیامبران، یادآوری و مطالبه فطرت خداپرستی از مردم است؛ وظیفه دوم آنها، یادآوری نعمت‌های الهی برای مردم است تا آنها لزوم شکر خداوند را درک کنند؛ وظیفه دیگر انبیا بیان احکام و تبلیغ است و در آخر انبیا وظیفه دارند تا عقل‌هایی را که زیر حجاب‌ها و غبارها دفن شده اند را زنده کنند. از این رو وارثان انبیا نیز چنین وظیفه هایی دارند. 🔹عقل، همیشه کارآمد نیست؛ عقل زمانی می‌تواند کارآیی داشته باشد که اولا مبتلا به غفلت نباشد، ثانیا دچار نسیان و فراموشی نشده باشد و ثالثا حجاب هوای نفس روی آن حائل نشود و فرد تسلیم شیطان نشود. 🔸هیچ فرد عاقلی سکه طلا را با یک هزارتومانی – هر چقدر هم که نو و زیبا باشد – عوض نمی‌کند و کسی هم که چنین کند، از نگاه مردم کم عقل است. اما اگر به زندگی خودمان نگاه کنیم شاید شبیه چنین کاری را زیاد انجام داده باشیم؛ مثلا یک ساعت از عمر که می‌توان در آن کاری انجام داد تا اجر بی نهایت نصیبمان گردد را در مقابل لذت‌های زودگذر دنیایی از دست داده ایم. این کارها نیز بچه گانه و کم عقلی است، اما گاهی مرتکب می‌شویم. 🔹زیانکارترین مردم کسانی هستند که در مسیر گمراهی تلاش می‌کنند و در عین حال گمان می‌کنند که در مسیر رستگاری هستند؛ مبادا ما گمان کنیم که وارثان انبیا هستیم و کارمان، بهترین کارهاست، اما هدفمان، تنها دنیا باشد! در این صورت مصداق همین آیه خواهیم بود. 🔸هر کسی فقط دنیا را بخواهد، خدا به او خواهد داد؛ اما در آخرت از عذاب الهی، ایمن نخواهد بود. 🔹هر کدام از ما باید منصفانه خودمان را ارزیابی کنیم؛ ببینیم زمانی که از خواب بیدار می‌شویم با انگیزه مادی کار می‌کنیم و یا انگیزه الهی؟ اگر قرار باشد انگیزه ما، مادی باشد، با کافران چه تفاوتی خواهیم کرد؟ 🔸همه پیامبران، اگر چه در قلت و ضعف بوده‌اند، اما این سبب نشد تا به وظیفه خود عمل نکنند؛ آن‌ها نگفتند که من تنها هستم و نمی‌توانم در مقابل همه مردم، کاری از پیش ببرم. 🔹اگر ما وارث انبیا هستیم، نباید از تنها بودن و قلت نفرات بترسیم، باید ببینیم خدا چه می‌پسندد و به دنبال آن باشیم؛ در این مسیر نیز خودمان را برای تحمل انواع تهمت ها، فحش ها، ناملایمات، شکنجه‌ها و حتی کشته شدن نیز آماده کنیم. 1397/2/21 🔰کانالِ«در محضر علامه مصباح یزدی» در پیام رسان های ایرانی: 🔹sapp.ir/mesbahbasir_com 🔸eitaa.com/mesbahbasir_com
🔹بیانات علامه مصباح یزدی در دیدار با فارغ التحصیلان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره https://eitaa.com/mesbahbasir_com/38
🔆دشمن بدنبال این است که انقلاب را عامل مشکلات اقتصادی معرفی کند|| نگرش لیبرالی و انقلابی عمل نکردن مسئولین،کشور را دچار مشکل نموده است 🔻علامه مصباح در جمع گروهي از اعضاي انجمن اساتید انقلابی سطوح مقدماتی حوزه علمیه قم (1): 🔹دشمنان از همان اوایل انقلاب انتظار داشتند که این انقلاب به سرعت از بين برود و از همان زمان هم توطئه‌هاي خود را شروع کردند؛ امروز نيز بعد از چهل سال تجربه زیادی برای دشمنی کسب کرده، و آماده حملات جدی‌تري برای ریشه‌کنی انقلاب هستند. 🔸عوامل طبیعی از سويي، و دشمنان خارجی از سوي ديگر زمینه کمرنگ شدن روحیه انقلابی در جامعه را فراهم می‌کنند؛ امروز وضع ظاهری بعضي از شهرها تناسبي با جامعه اسلامی ندارد؛ بانک‌ها در رباخواری از یک‌دیگر سبقت می‌گیرند؛ حتی گاهی برخي از مسئولان نظام جمهوری اسلامی سخنانی می‌گویند که جای تعجب دارد! 🔹طبیعتاً در چنين شرايطي رهبری جامعه اسلامی که اوضاع جامعه را رصد می‌کند، باید به گونه‌اي که دشمنان نتوانند از آن سوء‌استفاده کنند، هشدارهاي لازم را بدهند؛ بر همين اساس ايشان خطاب به قشرهای مؤثر جامعه فرمودند كه باید انقلابی باشید، و انقلابی بمانید. 🔸البته باید بدانیم جوهر و روح يك انقلاب، فرهنگ حاكم بر آن است؛ اين باورها و ارزش‌ها، و رفتارهای برآمده از آنها هستند که فرهنگ جامعه ما را می‌سازند. 🔹اگر حضرت امام‌(ره) در زمینه نظامی، تحرک و هیجان لازم را ایجاد نکرده بودند، امروز وضعيت نظامی ما هم مانند شرايط اقتصادی، نابسامان بود. 🔸وضعيت فعلي کشور، با وجود همه مشکلات اقتصادی، اصلاً قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. امروز برخی به دنبال آن هستند كه انقلاب را به عنوان عاملِ مشکلات اقتصادی معرفی کنند؛ در حالي كه مقصر اصلی این شرايط، اشتباهات مسئولانی است که انقلابی عمل نکرده‌اند. 🔹وقتي رهبری تأكيد مي‌كنند كه انقلابی باشید، یک دنیا معنا در آن نهفته است؛اگر بخواهیم اين سخن رهبری را گوش فرا داده، و از آن اطاعت کنیم، باید بدانیم انقلابی نبودن ناشی از دو گونه ضعف است؛ ضعف در شناخت و آگاهی، و ضعف در اراده و همت. 🔸باید اسلام را بشناسيم و بدانیم از ما چه خواسته است؛ مبادا به نگرش ناقصی که قبل از انقلاب از اسلام وجود داشت، برگردیم. پیش از انقلاب مردم تصور می‌کردند فقط مسائلي مانند نماز و روزه دینی هستند و مسائلي مانند امور اجتماعی، اداره جامعه، و روابط بین‌الملل امور دنیوی هستند که ربطی به دین ندارند و درباره آنها باید به نظر متخصصان مربوط مراجعه کرد. ↙️اين، همان بینش ناقصی است که امام‌(ره) خون دل بسياري خورد، تا توانست با کاری شبیه اعجاز، آن را تغيير دهد و به ما بفهماند که سیاست نیز بخشی از دین است؛ اما متأسفانه امروز مجدداً تفکر جدایی دین از سیاست، یا همان گرایش سکولاریستی در حال حاکم شدن بر جامعه است. 🔹معنای انقلابی بودن یعنی این‌که ارزش‌های انقلاب را بشناسیم، آنها را تبیین کنیم، و در عمل نیز هم خود به آنها پایبند باشیم، هم دیگران را به آن دعوت کنیم. 1397/2/17 🔰کانالِ«در محضر علامه مصباح یزدی» در پیام رسان های ایرانی: 🔹sapp.ir/mesbahbasir_com 🔸eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆خوش بینی و امیدواری و پیش بینی رهبری از رشد و تعالی کشور به معنای نادیده گرفتنِ انحراف از مسیر و مجوزِ منفعل بودن ما نیست 🔻علامه مصباح در جمع گروهي از اعضاي انجمن اساتید انقلابی سطوح مقدماتی حوزه علمیه قم (2): 🔹 سنت الهی این است که همواره عوامل فساد و اصلاح در جامعه وجود داشته باشد، تا زمینه انتخاب براي افراد فراهم باشد. این انتخاب گاهي در سطح بسیار ابتدايي است، و خیلی دشوار نیست؛ اما هر چه انسان رشد کند، امتحان‌ها هم دشوارتر، و تشخیص درست و غلط مشکل‌تر می‌شود. 🔸گاهي جوانانی را می‌بینیم که چه بسا از نظر ما ظاهر نامناسبی دارند، اما عاشقانه در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند و حتی حاضرند برای انقلاب و رهبری جانفشاني کنند. ↙️وجود چنین افراد پاکی در این دوران بسیار امیدوار کننده است؛ اما آیا مي‌توانيم آسوده باشيم كه چون اسباب امیدواری وجود دارد، ما وظیفه‌ای نداریم؟ اتفاقاً ما وظیفه سنگین‌تری داریم؛ خدا چنین ظرفیتی را قرار داده، تا ما هم به وظیفه خود عمل کنیم. 🔹خوش‌بینی رهبر انقلاب و پیش‌بینی ایشان از رشد و تعالی جامعه در آینده به معنای نادیده گرفتن زمینه‌های انحراف در جامعه نیست؛ به این معنا هم نیست که ما هیچ وظیفه‌ای نداریم و آینده انقلاب بدون تلاش ما روشن خواهد بود؛ خیر؛ مقام معظم رهبري در کلام حکیمانه خود، بر لزوم انقلابی بودن و فاصله نگرفتن از ارزش‌های انقلابی هم تأکید می‌کنند؛ چون در سایه انقلابی بودن و عمل به وظیفه است که پیش‌بینی ایشان محقق می‌شود. 1397/2/17 🔰کانالِ«در محضر علامه مصباح یزدی» در پیام رسان های ایرانی: 🔹sapp.ir/mesbahbasir_com 🔸eitaa.com/mesbahbasir_com
↙️مشروح بیانات علامه یزدی در جمع گروهی از اعضای انجمن اساتید انقلابی سطوح مقدماتی حوزه علمیه قم 🔹 https://eitaa.com/mesbahbasir_com/44 🔸 https://eitaa.com/mesbahbasir_com/45
🔻درس اخلاق حضرت آيت الله يزدي در شب‌هاي ماه مبارک رمضان 🔹مكان: قم، خيابان صفائيه، دفتر مقام معظم رهبري 🔸زمان:از جمعه، شب سوم، هر شب، ساعت 22 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆رمضان فرصتى گرانبها 🔹 زندگى به سرعت در گذر است و انسان توجه ندارد كه چه سرمايه اى را از دست مى دهد. گاهى كه موفق مى شود گذشته هاى خود را مرور كند مى بيند كه روزگارى از او گذشته، نيروهايى صرف كرده و تلاشهايى انجام داده است، ولى چيزى به دست نياورده است. 🔹 در طول سال، پيوسته به دنبال به دست آوردن فرصتى هستيم تا درباره زندگى خود و آغاز و انجام آن بينديشيم مسيرى را انتخاب كنيم كه زندگى ابدى را براى ما رقم زند؛ اما كمتر چنين فرصتى به دست مى آوريم. شايد بهترين اوقاتى كه مى توان براى اين منظور از آن استفاده كرد باشد. 🔹 همواره، به خود وعده مى دهيم تا فرا رسد و بهتر از ساير اوقات به عبادت بپردازيم، از دنيا و دنيا پرستى تا حدى چشم بپوشيم و به سوى خدا برويم و بينديشيم كه كيستيم، از كجا آمده ايم، به كجا مى رويم و در اين سرا چه بايد بكنيم. 🔆 سرانجام، انتظار پايان مى پذيرد و ماه رمضان از راه مى رسد، اما مى كوشد تا چون گذشته، انسان نتواند از اين اوقات شريف و لحظات گران بها استفاده كند و به توفيقات الهى دست يابد. همه جا دست پيدا و پنهان او در كار است تا انگيزه انسان به اغراض نفسانى و دنيوى آلوده شود و دعا، مناجات و عبادت او با سنگينى و كسالت توأم گردد و حال راز و نياز از او سلب شود. در اين كشمكش و تضاد بين عوامل الهى و عوامل نفسانى و شيطانى، انسان بايد از خدا توفيق بخواهد و فرصتهاى پيش آمده را مغتنم بشمرد و عبادت و دعا را به اوقات ديگر موكول نكند. بايد تلاش نمايد هر قدر كه ممكن است گامى مثبت در مسير تكامل خود بردارد و به خدا نزديك شود. 📗شرح فرازهايى از دعاى افتتاح،آیت الله مصباح یزدی، ص 97 و 98 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔰🔸جلسه اول درس اخلاق رمضان 1439 ↙️ایمان چیست؟ 🔷دو شرط ایجابی و سه شرط سلبی برای ایمان 🔆 علامه مصباح: 🔹 معرفت و محبت اسباب ایجابی تحقق ایمان هستند، اما التزام به لوازم آن، یک شرط سلبی هم دارد. ما در کارها و زندگی‌مان همیشه با عوامل سلبی سروکار داریم. 🔸 فرض بفرمایید که می‌خواهیم آتشی را روشن کنیم. روشن است که باید هیزمی فراهم کنیم و کبریتی به آن بزنیم تا روشن شود و آتش بگیرد. این را همه می‌دانیم که شرط وجود آتش است، اما اگر اتفاقا باران آمده بود و هیزم‌ها خیس بود، هرچه کبریت بزنیم، هیزم‌ها آتش نمی‌گیرد؛ زیرا رطوبت داشتن هیزم مانع آتش گرفتن آن است. ↙️ اولین شرط سلبی برای ایمان: مخالفت با هوای نفس 🔹برای این‌که پدیده‌ای تحقق پیدا کند، افزون بر وجود شرط‌های ایجابی‌، باید موانع و شرط‌های سلبی آن نیز نباشند. ما باید افزون بر داشتن معرفت و محبت، از هوای نفس مخالف با آن محبت، خالی باشیم و اگر هوای نفسی داشته باشیم که چیز دیگری را برای ما زیباتر و لذت‌بخش‌تر جلوه دهد، دنبال آن می‌رویم. ↙️ دومین شرط سلبی برای ایمان: فریب نخوردن از دنیا 🔸 عامل دوم «دنیا»ست. خداوند در قرآن می‌فرماید: فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ. دنیا نیز از مسائلی است که در فرهنگ عمومی مسلمان‌ها شایع است. همه این حدیث را می‌دانند که حب الدنيا رأس کل خطيئة. اساس هر گناهی حب دنیاست. ↙️ شرط سلبی سوم: شیطان 🔹 عامل سوم نیز شیطان است. قرآن می‌گوید: شیطان شما را گمراه و جهنمی می‌کند؛ از او پیروی نکنید؛ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ. این خطاب خداوند خطاب به همه انسان‌هاست و کلمه بنی‌آدم شامل پیغمبران و معصومان نیز می‌شود. 🔸 وجود این سه عامل مانع می‌شود که انسان آن‌چه را می‌داند جدی بگیرد و به آن عمل کند. اگر می‌خواهیم موفق شویم و به سعادت برسیم، باید با این سه عامل مبارزه کنیم. مشروح بیانات حضرت آیت الله مصباح: http://mesbahyazdi.ir/node/6793 🔻 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔰🔸جلسه دوم درس اخلاق رمضان 1439 ↙️ جنگ عقل و نفس نفس معنای مختلفی دارد؛ خود، شخص و روح سه معنا برای نفس هستند که البته بار ارزشی منفی یا مثبت ندارند. اما آن نفس در معنای دیگری به کار می رود که یکی از معانی آن غالبا در مقابل عقل قرار می گیرد و بار ارزشی منفی دارد. 🔸 عقل است که می‌اندیشد که این کار در همین جا، در خانواده‌ام، در محیط، در شهر، در زندگی تا دم مرگ، حتی بعد از آن تا روز قیامت چه لوازمی دارد و و بالاخره آیا باعث می‌شود که من به بهشت بروم یا به جهنم. عقل باید همه این‌ها را حساب کند تا بگوید این کار را بکن یا نکن. 🔹 اما حکم نفس ( در معنا با بار ارزشی منفی ) فقط برخاسته از غرایز است؛ همان غرایزی که در حیوانات نیز وجود دارد. این است که این دو غالبا با هم سازگار نیستند. غالبا آن چیزی که انسان بر اساس غریزه می‌خواهد، همان چیزی نیست که عقل می‌گوید؛ 🔸 انسان روزه می‌گیرد، غریزه می‌گوید: غذا بخور، اما عقل می‌گوید: نخور! وقتی انسان به سن بلوغ می‌رسد، غرایز حیوانی‌اش تقویت می‌شود و آن غریزه می‌گوید: هر جایی که شد به هر وسیله‌ای اعمال غریزه کن؛ شرطی ندارد! اما عقل می‌گوید: حساب کن که اگر این طور عمل کردی چه نتایجی بر آن بار می‌شود و فکر آن را هم باید کرد. 🔹 این دو غالبا با هم نمی‌سازند؛ البته گاهی اتفاق می‌افتد که با هم در یک سو باشند. 🔸 برای مثال، ازدواج چیزی است که هم غریزه انسان به آن تمایل دارد، هم عقل به آن حکم می‌کند و هم دستور شرع است. البته فرض ما این است که عقل و شرع با هم همراه هستند. 🔹 جنگ بین نفس و عقل به این معناست که غرایز انسان اقتضائاتی دارد که همیشه با حکم عقل موافق نیست. پیروی از هوای نفس یعنی پیروی از غرایزی که در ما وجود دارد، بدون این‌که به حکم عقل و حکم شرع نظر داشته باشیم. 🔸 البته نفس معانی دیگری هم دارد که دارای بار ارزشی مثبت است مانند لفس لوامه و نفس مطمئنه. مشروح در : http://mesbahyazdi.ir/node/6794 🔻 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔻رمضان فرصت قیام علیه تکبر و استکبار/ کتاب «زنهار از تکبر» شرح خطبه قاصعه نهج‌البلاغه توسط علامه مصباح یزدی @mesbahbasir_com
📚رمضان فرصت قیام علیه تکبر و استکبار/ کتاب «زنهار از تکبر» شرح خطبه قاصعه نهج‌البلاغه توسط علامه مصباح یزدی 🔹«کبر» مختص به ذات اقدس الهی است و لاغیر. قلعه‌ای است که تحت تسلط و تملک حضرت باری تعالی است و لباسی است که تنها برازنده ذات ربوبی حضرت حق است. ورود به این سرزمین ریشه‌ها را می‌خشکاند و عاقبت‌ها را می‌سوزاند. تن‌پوشی که قواره هیچ مخلوقی نیست که بدان خود را زینت دهد و اعتزاز و استکبار بورزد. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْکِبْرِیَاءَ، وَ اخْتَارَهُمَا لِنَفْسِهِ دُونَ خَلْقِهِ، وَ جَعَلَهُمَا حِمیً وَ حَرَماً عَلَی غَیْرِهِ...  🔸لعنت خدا بر آن اولین مستکبر عالم! همان که مقابل ذات کبریایی حضرت حق لباس استکبار به تن پوشید و پیشوای مستکبرین و متعصبین عالم شد. همان که شأن و منزلت خود نشناخت و در لحظه‌ای آتش افکند به چند هزار سال عبودیت خود! در مقابل حضرت الله عز و جل به نزاع برخاست، اما به ذلت نشست و چیزی برایش نماند جز لعنت خدا و ملائکه‌اش و همه مخلوقین من الازل الی‌الابد! 🔹آری اینجا میدان «ابتلاء» و «امتحان» الهی است. عرصه‌ای که محل تمیز فرزندان حمیت و برادران عصبیت از بندگان خالص خداوند است.   🔸و این میدان را حضرت «ابوتراب» که «خَاصَّةُ اللهِ وَ خَالِصَتُهُ» است برای ما تشریح کرده است. او که «وَلِیَّ اللهِ وَ مَوْضِعَ سِرِّهِ وَ عَیْبَةَ عِلْمِهِ وَ خَازِنَ وَحْیِهِ» است از خوف و خطر این عرصه برای ما گفته است و انذار داده است که «فَاللَّهَ اللَّهَ فِی کِبْرِ الْحَمِیَّةِ، وَ فَخْرِ الْجَاهِلِیَّةِ فإِنَّهُ مَلاقِحُ الشَّنَآنِ، وَ مَنافِخُ الشِّیْطانِ»   🔹خطبه «قاصعه» نهج البلاغه را باید بارها خواند! بارها و بارها! بعدد ما احاط به وجود تو کبر! 🔸کتاب «زینهار از تکبر» شرح خطبه «قاصعه» نهج‌البلاغه امیرمؤمنان است به کلام «حضرت آیت‌الله مصباح یزدی».  شرح ماده «آزمون»، بیان سنت آزمایش الهی و معنای آن، بازگوی اصل تناسب آزمون با افراد و آزمایش مستکبران و مستضعفان با یکدیگر، بیان علت سختی آزمایش‌ها و پاسخ امیر مؤمنان در این باره، اشاره به حج به عنوان آزمایش بزرگ و درهم شکنده روح تکبر از نکاتی است که حضرت استاد در شرح کلام امیرمومنان  در این کتاب بیان میکنند. 🔹مطالعه این کتاب بلاشک در فهم دقیق تر کلام مولا شما را یاری خواهد کرد ان شاء الله. 🔻کتاب «زینهار از تکبر» در 352 صفحه و با قیمت 16 هزار تومان وارد بازار فروش شده است. http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔻موقعیت اجتماعی اشخاص باعث می‌‌شود که عنوان ثانوی برای آنها پیدا شود، و به لحاظ آن عنوان، شخص تکلیف سخت‌‌تری داشته باشد. مثال ابتدایی آن همسران پیغمبر بودند که خداوند خطاب به آن‌ها فرمود: شما با سایرین فرق دارید؛ مثال نهایی‌ آن هم امیرالمؤمنین است که خودش می‌فرماید: من می‌خواهم زندگی‌‌ام در شمار فقیرترین شما باشد. بین این دو نیز مراتبی است، و کسانی که نوعی وساطتی در این مراحل دارند، متوجه باشند که گاهی شرایط زندگی، پست‌ و موقعیت اجتماعی‌‌شان اقتضا می‌کند طوری رفتار کنند که در زندگی مادی بر دیگران برتری نداشته باشند.  درس‌های اخلاق ماه مبارک رمضان 1439، جلسه ششم http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆 سخنان مهم علامه مصباح یزدی در جلسه چهارم درس اخلاق ماه مبارک رمضان ↙️ پیروی از هوای نفس سبب می شود تا انسان بخواهد به وسیله مذاکره با آمریکا، به مردمش کمک کند 🔹شاید شدیدترین لحن قرآن در این زمینه ( پیروی از هوای نفس ) مربوط به این آیه باشد که می‌فرماید: أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ؛کسی‌که دلخواه خودش را می‌پرستد و او را به جای خدا اخذ کرده است. 🔸به جای این‌که در هر کاری ببیند خدا اجازه می‌دهد یا نمی‌دهد، می‌بیند دلش می‌خواهد یا نمی‌خواهد. این همان فرهنگی است که امروز در جهان الحادی حکم‌فرماست. نتیجه این رویکرد نیز این است؛ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ ما به زحمت می‌توانیم این جمله را معنا کنیم! می‌فرماید: با این‌که علم داشت، خداوند او را گمراه کرد. گمراه یعنی انسان راه را نداند و آن را گم کند، ولی خداوند می‌فرماید با این‌که می‌دانند، خدا گمراه‌شان کرده است. مصیبت بسیار بزرگی است! 🔹 انسان وقتی جاهل است، اگر راه خطایی هم برود، ممکن است از کسی بپرسد یا کسی راهنمایی‌اش کند و برگردد، اما وقتی آگاهانه راه خطا را انتخاب کند، چگونه هدایت می‌شود؟ ممکن است نسبت به این انتخاب خیلی هم خوشحال باشد؛ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا. 🔸ممکن است انسان شب که می‌خوابد، در ذهنش این باشد که من فردا می‌خواهم فلان کار را به نفع کشورم انجام بدهم و مردم را از فقر نجات بدهم. برای این منظور باید کاری کنم که آمریکا تحریم‌ها را بردارد. در این صورت اقتصاد کشور رواج پیدا می‌کند، مردم سود می‌برند، زندگی و درآمد‌شان خوب می‌شود و از فقر نجات پیدا می‌کنند، اما توجه ندارد که سیاست‌های خودش باعث ایجاد فقر شده است، و او کسانی را سر کار آورده که با رشوه و رانت‌خواری و... منافع مردم را به خطر انداخته‌اند. 🔹فراموش می‌کند که برای چه فلان وزیر را انتخاب کرده است. فراموش می‌کند که او را چون میلیاردر بود و ریزه‌کاری‌های تجارت خارجی را می‌دانست، سر کار آورده بود، تا با او همکاری بکند و هر استفاده‌ای که می‌خواهد ببرد، حتی اگر به ضرر چند میلیون خلق کشور باشد. با این وصف، می‌گوید: برای این‌که مردم را از فقر نجات بدهم، باید با آمریکا بسازیم؛ یعنی تسلیم شویم و عذرخواهی کنیم تا تحریم‌‌ها را بردارند، تا کمی اقتصاد رواج پیدا کند. 🔸ممکن است در سطحی از آگاهی، باورش این باشد که می‌خواهد فقر مردم را برطرف کند، غافل از این‌که هم خودش، هم مردمش، هم دینش و هم خون‌های شهدا را پایمال کرده است، ریشه انقلاب را کنده است و تا روز قیامت هر چه فساد بر این کار مترتب شود، به گردن اوست. أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ انسان کودنی نیست. این‌گونه نیست که مسائل سرش نشود، علم دارد، تجربه دارد، سیاست و اقتصاد سرش می‌شود، به مردم هم می‌خواهد خدمت کند، اما باورش نمی‌شود که می‌شود با آمریکا درافتاد. می‌گوید: مگر می‌شود؟ امریکا کدخدای عالم است. . 🔹 یک امامی باید باشد که بگوید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. با خدا باش! وقتی انسان خدا را فراموش کرد این‌گونه می‌شود. اگر خدا را کنار بگذاریم، همه حساب‌ها درست است؛ واقعا در مقابل ثروت، تکنولوژی، سیاست‌مداران، تجربه‌های سیاسی وجنگی آن‌ها کم می‌آوریم، اما ما چیزی داریم که آن‌ها ندارند؛ وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ؛ ما خدا را داریم. وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ؛ کسی‌که خدا را فراموش کند، دیگر قوای اداراکی‌اش درست کار نمی‌کند و نمی‌تواند حقیقت را بشناسد. خداوند بر دلش (همان قوه‌ای که باید حق و باطل را تشخیص بدهد) مهری می‌زند که باز نمی‌شود. فَمَن يَهْدِي مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ؛ کسی را که خدا گمراه کند، چه کسی می‌تواند هدایت کند؟ آیا قدرتی بالاتر از خدا برای هدایت او هست؟! این نتیجه پیروی از هوای نفس است. 31 اردیبهشت 97 مشروح : http://mesbahyazdi.ir/node/6798 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆علامه مصباح : برخی با آمریکا مذاکره می کنند تا مردم را از فقر نجات دهند؛ اما هم خون شهدا را پایمال کرده و هم خودشان عامل فقر مردم می شوند علامه مصباح در چهارمین جلسه از درس اخلاق ماه رمضان به اثرات پیروی از هوای نفس اشاره کرد و گفت: گاهی انسان بر اساس هوای نفس مشغول به کاری می شود و گمان می کند، کار خوبی انجام می دهد، در حالی که چنین نیست. 🔻بخشی از سخنان علامه در جلسه چهارم درس اخلاق در ذیل می آید: 🔹شاید شدیدترین لحن قرآن در این زمینه ( پیروی از هوای نفس ) مربوط به این آیه باشد که می‌فرماید: أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ؛کسی‌که دلخواه خودش را می‌پرستد و او را به جای خدا اخذ کرده است. 🔸به جای این‌که در هر کاری ببیند خدا اجازه می‌دهد یا نمی‌دهد، می‌بیند دلش می‌خواهد یا نمی‌خواهد. این همان فرهنگی است که امروز در جهان الحادی حکم‌فرماست. نتیجه این رویکرد نیز این است؛ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ ما به زحمت می‌توانیم این جمله را معنا کنیم! می‌فرماید: با این‌که علم داشت، خداوند او را گمراه کرد. گمراه یعنی انسان راه را نداند و آن را گم کند، ولی خداوند می‌فرماید با این‌که می‌دانند، خدا گمراه‌شان کرده است. مصیبت بسیار بزرگی است! 🔹انسان وقتی جاهل است، اگر راه خطایی هم برود، ممکن است از کسی بپرسد یا کسی راهنمایی‌اش کند و برگردد، اما وقتی آگاهانه راه خطا را انتخاب کند، چگونه هدایت می‌شود؟ ممکن است نسبت به این انتخاب خیلی هم خوشحال باشد؛ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا. 🔸ممکن است انسان شب که می‌خوابد، در ذهنش این باشد که من فردا می‌خواهم فلان کار را به نفع کشورم انجام بدهم و مردم را از فقر نجات بدهم. برای این منظور باید کاری کنم که آمریکا تحریم‌ها را بردارد. در این صورت اقتصاد کشور رواج پیدا می‌کند، مردم سود می‌برند، زندگی و درآمد‌شان خوب می‌شود و از فقر نجات پیدا می‌کنند، اما توجه ندارد که سیاست‌های خودش باعث ایجاد فقر شده است، و او کسانی را سر کار آورده که با رشوه و رانت‌خواری و... منافع مردم را به خطر انداخته‌اند. 🔹فراموش می‌کند که برای چه فلان وزیر را انتخاب کرده است. فراموش می‌کند که او را چون میلیاردر بود و ریزه‌کاری‌های تجارت خارجی را می‌دانست، سر کار آورده بود، تا با او همکاری بکند و هر استفاده‌ای که می‌خواهد ببرد، حتی اگر به ضرر چند میلیون خلق کشور باشد. با این وصف، می‌گوید: برای این‌که مردم را از فقر نجات بدهم، باید با آمریکا بسازیم؛ یعنی تسلیم شویم و عذرخواهی کنیم تا تحریم‌‌ها را بردارند، تا کمی اقتصاد رواج پیدا کند. 🔸ممکن است در سطحی از آگاهی، باورش این باشد که می‌خواهد فقر مردم را برطرف کند، غافل از این‌که هم خودش، هم مردمش، هم دینش و هم خون‌های شهدا را پایمال کرده است، ریشه انقلاب را کنده است و تا روز قیامت هر چه فساد بر این کار مترتب شود، به گردن اوست. أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ انسان کودنی نیست. این‌گونه نیست که مسائل سرش نشود، علم دارد، تجربه دارد، سیاست و اقتصاد سرش می‌شود، به مردم هم می‌خواهد خدمت کند، اما باورش نمی‌شود که می‌شود با آمریکا درافتاد. می‌گوید: مگر می‌شود؟ امریکا کدخدای عالم است. 🔹یک امامی باید باشد که بگوید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. با خدا باش! وقتی انسان خدا را فراموش کرد این‌گونه می‌شود. اگر خدا را کنار بگذاریم، همه حساب‌ها درست است؛ واقعا در مقابل ثروت، تکنولوژی، سیاست‌مداران، تجربه‌های سیاسی وجنگی آن‌ها کم می‌آوریم، اما ما چیزی داریم که آن‌ها ندارند؛ وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ؛ ما خدا را داریم. وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ؛ کسی‌که خدا را فراموش کند، دیگر قوای اداراکی‌اش درست کار نمی‌کند و نمی‌تواند حقیقت را بشناسد. خداوند بر دلش (همان قوه‌ای که باید حق و باطل را تشخیص بدهد) مهری می‌زند که باز نمی‌شود. فَمَن يَهْدِي مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ؛ کسی را که خدا گمراه کند، چه کسی می‌تواند هدایت کند؟ آیا قدرتی بالاتر از خدا برای هدایت او هست؟! این نتیجه پیروی از هوای نفس است. مشروح در : http://mesbahyazdi.ir/node/6798 📲 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆 ⭕️ علامه مصباح یزدی : مسئولین تسلیم قدرت ظاهری دشمن نشوند ⬅️ به یاد داشته باشیم وقتی که ما از لحاظ اسباب ظاهری در نهایت ضعف بودیم، امام می‌فرمود: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. این سخن از باب اعتمادی بود که او به خدا داشت. اين را به یاد داشته باشیم و در مقاطع مختلف زندگی‌‌مان به کار بگیریم. این طور نشود که اگر احساس ضعف کردیم، تسلیم شویم؛ این شأن مؤمن نیست. خدا نیز دوست ندارد که مؤمن در مقابل کافر و دشمن خدا سر تسلیم فرود بیاورد و با آن‌ها پنهانی‌ قرارداد ببندد. ان شاء ‌الله مسئولین ما توجه داشته باشند و به این آفات مبتلا نشوند. 💐درس‌های‌اخلاق سال‌تحصيلی‌95-96؛ جلسه هفدهم: فینظر کیف تعملون💐 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔻 آن‌چه کسانی را به فسادهای غیر‌قابل جبرانی کشانده است، رگه‌های اخلاق فاسدی بوده است که در عمق دلشان وجود داشته و گاهی خودشان نیز به آن‌ها توجه نداشته‌اند. داستان‌های قرآن را ملاحظه بفرمایید! از ابتدا با داستان تکبر ابلیس، حسد قابیل، داستان‌های بنی‌اسرائیل و بلعم باعورا شروع می‌شود و به داستان کسانی می‌رسد که به خاطر حسد با پیغمبر اسلام مخالفت می‌کردند. ریشه اولین جنایتی که بین انسان‌ها واقع شد حسد بود. آخرین جنایتی که قرآن ذکر می‌کند نیز درباره قومی است که با پیغمبر اکرم به خاطر حسد مخالفت می‌کنند. شاید اگر ابتدای کار، از هابیل و قابیل می‌پرسیدند که نسبت به هم چه احساسی دارید؟ می‌گفتند: دو برادریم که همدیگر را دوست داریم. شاید قابیل هیچ‌گاه احساس نمی‌کرد که چیزی در عمق دلش وجود دارد و ممکن است موجب قتل برادرش شود. با هم غذا می‌خوردند، با هم رفت و آمد داشتند و زندگی می‌کردند تا این‌که داستان قربانی پیش آمد و معلوم شد که یکی در گوشه دلش، نسبت به دیگری حسد دارد. اکثر ما در گوشه دلمان از این چیزهای کثیف پنهان شده است. گاهی خودمان نیز می‌دانیم، اما به آن اهمیت نمی‌دهیم، ولی گاهی خودمان نیز اصلا به آن‌ها توجهی نداریم، اما وقتی پای امتحان به میان می‌آید،‌ خودش را نشان می‌دهد. مهم‌ترین رذایل، کبر، حسد و عُجب است. آیت الله محمدتقی مصباح یزدی،جلسه بیست و پنجم، رمضان 1439،موضوع:« صراط مستقیم؛ آماج دسیسه‌های شیطان» http://eitaa.com/mesbahbasir_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آیت الله محسن خرازی و آیت الله استادی از بهترین دوستانم بودند || خدمات ماندگار یاران امام 🔹خاطره گویی علامه مصباح از روندی که به تأسیس مؤسسه امام خمینی (ره) انجامید ▶️ @mesbahbasir_com
🔻 دیدار رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با حضرت آیت الله مصباح یزدی http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆وظیفه کمیته امداد،همان وظیفه دولت است 🔻علامه مصباح یزدی در دیدار با رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) : 🔹از روزی که کمیته امداد به فرمان امام راحل(ره) تشکیل شد و کار خود را در مقیاس کوچک آغاز کرد، بنده به نظرم آمد که این، یکی از بهترین کارهایی است که می‌تواند انجام شود. 🔸هر حكومتی سعی می‌کند مردم خود را راضی نگه دارد و دولت‌ها در سراسر جهان مي‌كوشند با ارائه خدمات به شهروندان، رضایت آن‌ها را کسب کنند. از همين‌رو همه دولت‌ها، از جمله دولت اسلامی کارهای زیادی را انجام می‌دهند و دستگاه‌های مختلفي را ایجاد کرده‌اند تا فقر از جامعه برطرف شود؛ لذا نهادی مانند کمیته امداد که مستقیماً در پي فقرزدائی است، کار دولت را انجام می‌دهد. 🔹در واقع کاری که دولت با چندین واسطه در پی اجرای آن است، کمیته امداد آن را مستقیماً انجام می‌دهد. این در حالی است که بسیاری از فعالیت‌های دولت به جاي فقرزدائي، به فربه‌تر شدن ثروتمندان و فقیرتر شدن فقرا می‌انجامد و به سود برخی رانت‌خواران تمام می‌شود. 🔸آیت‌الله مصباح یزدی در پايان با اشاره به مشکلات و سختی‌هایی که برخی اقشار محروم با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، خاطر نشان كرد: این افراد علیرغم فشارهای زندگی، بر اساس ایماني كه به خداوند دارند، ناشکری نمی‌کنند؛ این نشان از عظمت روحی آنها دارد؛ طبیعتاً خدمت به چنین کسانی بدون طمع رسیدن به پست و مقام، اجری فراوان دارد. گفتني است رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این دیدار صمیمی كه در تاريخ شانزدهم خردادماه برگزار شد،‌ گزارشي از عملكرد اين نهاد ارايه كردند. http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆رنج های معرفتی و عملی صدا و سیما 🔻علامه در دیدار با رئیس سازمان صدا و سیما: 🔹 در رسانه ملی به دو گروه علمی و فنی اسلامی نیاز داریم؛ گروه اول باید افرادی باشند که محتواهای صحیح و مفید و ارزنده را استخراج کرده و مطابق با قشرهای مختلف جامعه، محتوای متین و مؤثر آماده کنند و گروه دوم باید عهده دار کار فنی شوند و قالب های جذاب، زیبا و متناسب با علائق و سلائق مختلف مردم در گروه های سنی مختلف آماده کنند. 🔸 این مسأله، یک حرف نو و جدید نیست،بلکه هر عاقلی این مطلب را می داند؛ اما سخن در این است که صدا و سیما در این دو بُعد در حد مطلوب و ایده آل کار کرده است یا خیر؟ بنده فکر می کنم در حد ایده آل نیست؛ هم در محتوا نقص وجود دارد و هم در شیوه ارائه. 🔹گاهی کسانی عهده دار ساخت برخی برنامه ها می شوند که صلاحیت ساخت آن را ندارند و مطالبی در آن بیان می شود که مغایر با هدف هاست. 🔸اگر فکر می کنید این دو مؤلفه در حد کامل در برنامه های صدا و سیما اجرا می شود، که باید خدا را شکر کرد 🔹 اما اگر باور دارید، ضعف هایی وجود دارد، نمی توان از کنار آن بی خیال گذشت؛ چرا که ما مسئولیم؛ روزی باید در مقابل خدا، پیامبر(ص)، ائمه(ع)، شهدا و خانواده های آن ها پاسخگو باشیم که در مقابل این همه نعمت و این همه فداکاری آن ها برای اسلام، چه کرده ایم؟ 🔸 آیا می توانیم بگوییم ما برای این که مردم جذب شبکه ماهواره ای نشوند، مجبور شدیم چنین برنامه هایی بسازیم؟ آیا شما برای برنامه هایی با محتوای مفید، تا حدامکان برای جذابیت آن تلاش کردید و نتیجه نگرفتید یا خیر؟ اگر در حدامکان تلاش نکرده اید، نمی توانید بگویید برای این که مردم جذب شبکه های خارجی نشوند مجبور به ساخت فلان برنامه شدیم! 🔹 اگر در «حدامکان» برای جذاب سازی برنامه با محتوای غنی تلاش کردید، دیگر ناراحت نباشید که عده ای از برنامه های شما خوششان نمی آید؛ چرا که قرآن با آن همه زیبایی اش وقتی به گوش عده ای می رسید، نه تنها به پیامبر(ص) ایمان نمی آوردند بلکه پیامبر را ساحر و شاعری مجنون می نامیدند! 🔸عامه مردم که توقع بجایی دارند، دوست دارند مطالب سودمند البته به صورت جذاب ارائه شود تا برای آنها مفید باشد. لذا توصیه بنده این است که اگر ضعفی در این دو رکن وجود دارد، جبران شود. http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔻دیدار رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از مدیران سیما با آیت الله مصباح یزدی http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔻دیدار رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از مدیران سیما با آیت الله مصباح یزدی http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆مسئولان کشور ، پست و مقامشان را وسیله امتحان می دانند و یا ابزار سوء‌استفاده؟ / مشکلات جامعه، ناشی از رفتار خودمان است 🔻 علامه مصباح در جمع گروهی از کارمندان نیروهای نظامی: 🔸 بسیاری از مشکلاتی که می بینیم، بازتاب رفتار خودمان است؛ اگر انسان‌ طبق خواسته خداوند متعال، قدم بردارد، حتی زندگی دنیایی او هم بهتر می‌شود؛ البته به شرطی که ایمان در دل، و تقوا در عمل وجود داشته باشد. اما چنین نگرشی با آنچه در این عصر در رفتارهای اطراف خود می‌بینیم، سنخیت ندارد. 🔹 سختی‌ها عاملی است که توجه انسان‌ها را به خدا جلب می‌کند و زمینه را برای دریافت رحمت‌های الهی فراهم مي‌سازد. اما زماني كه سختی‌ها برطرف شد، آدمي باز خدا را فراموش كرده، و سختی و مشکلات را لازمه زندگی طبیعی بشر می‌داند! با پيدايش چنین تفکری در جامعه بشري خداوند نیز آنها را به عذاب گرفتار می‌کند. 🔸 دنیا محل آزمون و آزمایش اهلی برای همگان است؛ هم در عرصه فردی و هم در عرصه اجتماعی؛ اما آیا مسئولان کشور، پست و مقامشان را عرصه‌اي براي امتحانی الهی می‌دانند، یا جايگاهي می‌دانند که در نتيجه زحمات فراوان به آن دست یافته‌اند و باید از آن استفاده کنند؟ آیا صندلی مسئولیت را ابزار امتحان و وسیله‌ای برای خدمت به مردم در جهت رضای الهی می‌دانند، یا آن را هدف نهايي تلاش‌هاي خود می‌پندارند؟ 🔹مشکل اصلی ما این است که دل‌داده دنیا هستیم و دنیا را هدف می‌پنداریم، نه وسیله! 🔸اگر پست و مقام را برای حفظ امنیت کشور، هدایت مردم و دستگیری از مظلوم خواستیم، ارزش دارد. مشروح در : 👇👇 http://mesbahyazdi.ir/node/6851 http://eitaa.com/mesbahbasir_com