eitaa logo
مصباح دوستان
2.8هزار دنبال‌کننده
451 عکس
435 ویدیو
5 فایل
مرجع جدیدترین اخبار، سخنان و کلیپ از علامه مصباح یزدی تبادل و ارتباط @omid123 گروه بصیرتی اساتید انقلابی http://eitaa.com/joinchat/577372176C9f907ab122 کانال رسمی انجمن فارغ التحصیلان http://eitaa.com/joinchat/372441094C1717881367 .
مشاهده در ایتا
دانلود
مصباح دوستان
🔻 حجت الاسلام و المسلمین شیخ نعیم قاسم، قائم مقام دبیرکل حزب الله لبنان و هیئت همراه با آیت الله #مص
🔰 علامه مصباح یزدی در دیدار قائم مقام دبیر کل حزب الله لبنان: 🔹 پیروزی‌ها در منطقه، ما را از تضرع به درگاه خدا باز ندارد! http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔆 پیروزی‌ها در منطقه، ما را از تضرع به درگاه خدا باز ندارد! 🔰 علامه مصباح در دیدار با شیخ نعیم قاسم قائم مقام دبیرکل حزب الله لبنان: 🔹 خداوند متعال در این چند دهه اخیر، به صورت کم‌نظیری باب رحمتش را بر مسلمانان و به خصوص شیعیان باز کرده است. 🔸 با پیروزی انقلاب اسلامی و تحولاتی که در جوانان آغاز شد، حتی ما از توجیه عادی و علمی برای بسیاری از آن ها در کشور خودمان عاجزیم؛ این میل و رغبتی که نوجوانان در آغاز تکلیف و حتی قبل از تکلیف برای حضور در جبهه و جهاد برای دفاع از ارزش های اسلامی از خود نشان دادند، با هیچ منطق علمی قابل توجیه نیست 🔹 پیشرفت‌های علمی، صنعتی، سیاسی و نظایر آن‌که بعد از انقلاب در ایران اتفاق افتاد، به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط قبل از آن نیست. تا آن‌جا که بنده اطلاع دارم، هیچ سیاستمداری در دنیا این پیشرفت‌ها را حتی به صورت احتمال پیش‌بینی نمی‌کرد ولی الحمدلله این لطف‌های الهی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و امروز آثارش را در خارج از منطقه نیز می‌بینیم. 🔸 شرایط مسلمانان در جنگ بدر به قدری سخت و دشوار بود و مسلمانان در ضعف قرار داشتند که خدا از آن‌ها به «اذله» تعبیر می کند.طبق روایات شخص پیامبر اکرم دست به دعا برداشت و از خداوند خواست تا نصرتش را نازل کند؛ تا جایی که بنده از سیره پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله اطلاع دارم، حالت تضرع ایشان در شب جنگ بدر، بی‌سابقه بوده است. 🔹 با نگاهی به آیات معلوم می شود که این تضرعات در پیروزی اسلام مؤثر بوده است؛ در این زمان نیز علاوه بر شکر نعمت نصرت و پیروزی مسلمانان در ایران، لبنان و یمن، وظیفه دیگری نیز داریم؛ آن وظیفه این است که بر تضرعاتمان بیفزاییم. 🔸 تصور بنده این است که در اوایل مبارزات علیه رژیم ستمشاهی در ایران، حالت تضرع در مؤمنان بیشتر بود، ولی به نظر می‌رسد که این نوع تضرعات، یکی از کمبودهای امروز جامعه ماست و متأسفانه به این مسائل کمتر از مسائل مادی و ظاهری اهمیت داده می شود 🔹 این سخن بدان معنا نیست که از نعمت‌های مادی و علمی و تکنولوژی غافل شده و از آن‌ها استفاده نکنیم،مسئله این است که توجه به نعمت‌های مادی، ما را از توسلات، تضرعات و نذر و نیاز بازندارد. 🔸 یکی از نعمت های الهی برای ما، وجود مقام معظم رهبری است؛ در طول تاریخ، کمتر شاهد چنین نعمتی بوده‌ایم؛ ایشان علاوه بر این که از لحاظ علمی، سیاسی، بصیرت اجتماعی و هوش و فراست خدادادی امتیاز چشمگیری دارند که دوست و دشمن به آن اعتراف دارند، امتیاز دیگری هم دارند که بسیاری از افراد، از آن غافلند و آن روح بندگی و خضوع ایشان در مقابل خداوند و اعتماد به کمک های الهی و آثار توسلات است. 🔹 در مرتبه بعد از رهبری نیز کمتر کسی را مانند جناب سید حسن نصرالله با این متانت، شجاعت و صفات ممتاز می‌توان یافت؛ ایشان نعمتی بزرگ در لبنان است. باید خدا را به خاطر وجود چنین نعمت‌هایی شکرگزار باشیم و برای سلامتی ایشان، دعا کنیم. مشروح: http://mesbahyazdi.ir/node/7157 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
مصباح دوستان
🔹مشروح خبر ديدار نخبگان دانشگاه هاي كشور با علامه مصباح 👇👇👇 http://mesbahyazdi.ir/node/7163
🔆 بعد از سخنراني علامه مصباح در جمع نخبگان، يكي از حاضران ضمن سخناني به عنوان مقدمه، سئوالي را از علامه مصباح مطرح كرد كه خلاصه آن سئوال اين است: 👈 «در صورتي كه با خودي ها اختلاف داشته باشيم، در حالي كه مي دانيم مسيري كه خودمان مي رويم حق است، وظيفه ما چيست؟» 🔹علامه مصباح پاسخ داد: 🔻من برای سخنی که می‌گویم، باید حجت شرعی داشته باشم؛ صرف این‌که حرفی بزنم که شما خوشتان بیاید اما نزد خدا حجتی نداشته باشم، صحیح نیست. 🔻 در مسائل سیاسی، اعلم و حاذق‌ترین افراد برای همه ما معلوم است و وظیفه ما رجوع به مقام معظم رهبری است؛ در مسائل فردی فقهی نیز باید نظر اعلم را پذیرفت که همان مرجع تقلید است؛ 🔻 اما در اختلافات در ساير زمينه ها با خودی‌ها، تا آن‌جا که امکان دارد باید احتیاط کرد و با هیچ یک مخالفت کامل نداشت. 🔻 اما اگر کار به جایی رسید که مجبور به انتخاب یکی از طرفین شدید، برای انتخاب هر کدام، باید دلیل قطعی پیدا کنید که نزد خدا حجت باشد؛ چرا که شما در چنین امری می‌خواهید، وجه انتخابتان را به خدا نسبت دهید و بگویید چون راه توست، آن را انجام می‌دهیم؛ از این‌رو این انتخاب خیلی مهم است و باید برای انتخاب یکی از دو طرف، حجت قطعی و البته به دور از احساسات و حب و بغض‌های شخصی داشته باشید. http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بسیجیان دیروز و مسئولین امروز ... 🔻مسئولین کاری نکنند، مردمی که انقلاب کردند، عطایش را به لقایش ببخشند http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔆رهبری فرمود اسرائیل نابود می شود، چون باور دارد « لینصرن الله من ینصره » 🔰 علامه مصباح در دیدار صمیمی با جمعی از رزمندگان دفاع مقدس 🔻 🔻 اگر مؤمنین ایمان داشته باشند و در راه خدا، تلاششان را به کار بگیرند، خداوند هم آن ها را یاری خواهد داد ولو با نزول ملائکه 🔻 🔻 سید حسن نصرالله می فرمودنزول ملائکه مخصوص جنگ بدر نبود، بلکه ما آن را با چشم خود دیدیم؛ در جنگ 33 روزه اسرائیل علیه حزب الله، نیروهای ما در موقعیتی قرار گرفتند که در منطقه ای محاصره شده و حتی چیزی برای خوردن نداشتند و نمی توانستند خود را از مهلکه برهانند. اما وقتی مکالمات صهیونیست ها را شنود می کردیم، فهمیدیم که دارند عقب نشینی می کنند؛ آن ها می گفتند مردان سفید پوشی را می بینند که با شمشیر به جنگ با آن ها می پردازند! همین مسأله سبب شد تا جنگ 33 روزه با شکست اسرائیل و پیروزی حزب الله که در آن زمان موقعیت آن چنانی در بین مردم و دولت لبنان نداشت، همراه شود. 🔻 🔻 نمی شود گفت این ها دروغ است؛ از طرفی آیات قرآن، این مطلب را بیان می کند؛ از طرف دیگر شواهد و قرائن دلالت بر صداقت این سخن دارد؛ چرا که باقی ماندن حزب الله و شکست اسرائیل با آن هم تجهیزات نظامی، بر اساس اسباب ظاهری، ناشدنی بود. 🔻 🔻 نیروی انسانی، تکنولوژی، صنعت و سایر امور، ابزار هستند و باید هم از آن ها استفاده کرد؛ اما علت تامه نیستند؛ آن ها ابزار امتحان هستند، ولی تدبیر نهایی در دستگاه الهی صورت می گیرد. 🔻 🔻 رهبری می فرمودند در جریان انقلاب، روزی نبود که معجزه اتفاق نیفتد 🔻 🔻ریشه همه اختلافات و جنگ ها، اختلافات و جنگ فکری است 🔻 🔻 برخی ته دلشان این است – هر چند گاهی می خواهند کتمان کنند و البته قابل کتمان نیست – که مگر می شود با آمریکا مقابله کرد؟ مگر می توان جلوی ابرقدرت جهان ایستاد؟ اگر دل ها و فکرهاعوض شده و به سمت خدا متمایل شود، می توان از دستگاه الهی استفاده کرد و هم منافع دنیوی و هم سعادت اخروی جامعه را تأمین کرد. 🔻 🔻 شیطان نباید ما را فریب دهد تا به بهانه این که کارها به دست خداست، تنبلی کرده و کاری انجام ندهیم. بلکه باید تا پای جان در راه خدا تلاش کنیم و بدانیم نتیجه کار، در گرو خواست اوست. 🔻 🔻 تبعیت از مقام معظم رهبری، نماد اطاعت از خدا دانست 🔻 🔻 باور کنیم که دست خدا، ما را یاری خواهد کرد و اولیای الهی با قدرتی که خدا به آن ها داده است، می توانند دوستانشان را یاری و برایمان دعا کنند 🔻 🔻 باید توکل بر خدا و توسل به اولیای الهی، اطاعت از رهبری و خدمت به مستضعفین، اساس کار باشد؛ اگر چنین روحیه و نیتی داریم، بدانیم که « لینصرن الله من ینصره» 🔻 🔻 اگر رهبری با قاطعیت نظری می دهند و می گویند 25 سال دیگر، اسرائیل وجود نخواهد داشت، ناشی از همین باور است؛ وگرنه با چه اعتمادی این سخن را بر زبان می رانند؟ آری؛ ایشان باور دارند که « لینصرن الله من ینصره » 🌺 13 آذرماه 97 🌺 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔆 حوزه تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله زیادی دارد / آیا حوزه به وظیفه خود در قبال نعمت عظیم انقلاب اسلامی عمل کرده است؟ 🔰 علامه مصباح در جمع طلاب و اساتید مجتمع آموزش عالی فقه 1 🔹 انقلاب اسلامی و برقراری نظام اسلامی در یک کشور بزرگ، نعمتی کم نظیر بلکه بی نظیر بود؛ دوست و دشمن، حتی تصور تحقق چنین پدیده ای را نمی کردند؛ این نعمت، از آنچه ما فکر می کنیم، بسیار عظیم تر است و البته وظایف ما هم سنگین تر از آن چیزی است که عمل کردیم. 🔸 حال که این نعمت برای ما فراهم شده، باید ببینیم جایگاه روحانیت و حوزه های علمیه نسبت به انقلاب، چه جایگاهی است و آیا حوزه وظایف خود را درست شناخته و عمل کرده یا خیر؟ 🔹 اگر بخواهیم ببینیم، جایگاه روحانیت در یک نظام چیست، باید ببینیم، جایگاه دین در زندگی انسان چیست. 🔸 عده ای اصلا به خدا و دین باور ندارند و تحقق این عالم را نیز اتفاقی می دانند و لذا هدفی وراء اهداف مادی و حیوانی، برای خود قائل نیستند. گروه دیگر، دین را یکی از ارکان زندگی انسان می دانند؛ اما افراد در این که ارکان دین چیست و تا چه حد، در زندگی ما اهمیت دارد، دارای مراتب هستند. 🔹 قبل از انقلاب اسلام، صرفا به نماز و روزه و عبادت های فردی منحصر شده بود؛ با انقلاب تحول عظیمی در مردم و جوانان شکل گرفت. 🔹 نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی نظیر است و رهبر آن هم به اذعان دوست و دشمن، نظیر ندارد؛ اما حوزه، فارغ از این که در گذشته به وظیفه خود در قبال این نعمت عمل کرده یا خیر، باید ببیند الآن چگونه باید از این نظام استفاده کند و وظیفه اش در مقابل نظام چیست؟ 🔻 🔻 بعد از انقلاب به برکت رهنمودهای امام (ره) و رهبری، حوزه علمیه، پیشرفت و جهش چشمگیری داشته است،اما تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله زیادی دارد. گذشته از وظیفه طلاب برای صدور انقلاب و معارف اسلام به سایر کشورها، آیا وظایف خود را در داخل کشور انجام داده ایم؟ 🔹 هنوز جوانان ما در بسیاری از مراکز آموزشی کشور، در مورد مسائل اساسی دین، دچار مشکل هستند؛ هر چند فضای مجازی امروز، گسترش یافته و سیل شبهات به سرعت در اذهان جوانان کشور، شکل می گیرد، اما آنها زمینه و فرصت پیدا کردن پاسخ ندارند. آیا جا ندارد بعد از گذشت چهل سال از انقلاب، حداقل مسائل ابتدایی و اساسی دین را در کشور خودمان حل کرده باشیم؟ 🔸 امروز حتی در امکان شناخت واقعیت، تشکیک ایجاد کرده اند! لذا از این مسائل اولیه گرفته تا مسائل سیاسی اسلام و ولایت فقیه، مورد تهاجم شبهات است؛ ما برای تبیین آن چه کرده ایم؟ 👈 سخنرانی 12 آذرماه 97 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔆 وقتی استاد درس خارج، تیشه به ریشه نظام اسلامی می زند! // شناخت جامع اسلام، بصیرت و خودسازی سه رکن لازم روحانیت برای ایحاد تحول در حوزه 🔰 علامه مصباح در جمع طلاب و اساتید مجتمع آموزش عالی فقه 2 🔹 برخی از مسئولین بلندپایه نظام جمهوری اسلامی (اسبق)، صراحتا بیان کردند که لیبرالیسم، اوج تفکر بشری است! البته خیلی از مسئولین دیگر هم ته دلشان است، اما جرأت نمی کنند، بگویند. 🔻 🔻 ته دل برخی مسئولین این است که یک حرکتی در کشور شروع شد و در این حرکت، جوّی پیش آمد که امام (ره) توانست حکومت را به دست بگیرد؛ وگرنه قرار نبود حکومت آخوندی درست شود! کدام دین و آیه و حدیث، چنین حکومتی را تجویز می کند؟! وای به روزی که خدای ناکرده یک استاد درس خارج در حوزه علمیه قم، در درسش هم به این شبهات و سخنان دامن بزند؟! 🔹 آیا غیر از این است که باید درمورد برنامه ها و کارهایمان، تجدید نظر کنیم؟ آیا وظیفه ما صرفا تأمین معیشت است و یا وظیفه داریم تا پای جان، برای دین بایستیم؟ 🔸 از همان روزهای اول انقلاب، امام(ره) به این مطلب توجه داشت که باید در مراکز آموزشی و دانشگاه ها، تحول ایجاد شود؛ چرا که آینده کشور به دست آن هاست؛ برای ایجاد تحول، حوزه باید کار کند؛ اما چه اندازه متخصص امر در حوزه داشته و داریم و تا چه اندازه به وظیفه خود عمل کرده ایم و در صدد جبران ضعف ها برآمدیم؟ 🔹 ما به عنوان روحانی، سه نوع وظیفه داریم که باید انجام دهیم؛ اول اسلام را در جامعیتش بشناسیم و بشناسانیم و نه فقط در احکام فردی فقهی ؛ دوم داشتن بصیرت است؛ چون اسلام یک سری گزاره های کلی است و برای پیاده کردن آن در جامعه، باید شرایط عینی جامعه را در نظر گرفت و راه اجرای آن را با مقدماتش شناخت؛ در این راه باید هم امکانات و استعدادهای خود را بشناسیم و هم شیطنت های دشمن را تا مبادا فریب بخوریم. لذا به بصیرت سیاسی و اجتماعی نیاز داریم. سوم هم خودسازی است تا بر هوای نفس خود غالب باشیم و منافع خودمان را بر مصالح جامعه و اسلام ترجیح ندهیم. 🔸 اگر عالمی خودسازی نداشته باشد، ضررش بیش از نفع وی خواهد بود، چرا که « دزد که با چراغ آید، گزیده تر برد کالا ». لذا صرف دانستن و آکاهی کافی نیست، بلکه باید آماده فداکاری و ایثار و شنیدن تهمت ها و تمسخرها در این راه باشیم و تا پای جان در راه اسلام، بایستیم. 🔹 امام (ره)نمونه کامل و الگویی برای ماست؛ او که تابع محض الهی بود و در هرکجا حضور داشت، تنها به انجام وظیفه خود در مقابل خداوند فکر می کرد و حتی کشته شدن فرزندش را در این راه، از الطاف خفیه الهی دانست. 👈 سخنرانی 12 آذرماه 97 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🎥 علامه : 👈 آنچه بنده خودم معتقدم می گویم؛ شاید عده ای مرا مسخره کنند یا به من دشنام دهند؛ اما ... انتشار کلیپ برای اولین بار👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/372441094C1717881367 https://sapp.ir/tabyinir
🔆 برخی مسئولین، حتی اسم بردن از اسلام را، تحجر و کهنه گرایی می دانند// هنوز معنای اخلاق مشخص نشده است 🔰 علامه مصباح: در دیدار با مسئولان برگزاری همایش اخلاق و رسانه 🔻 بعد از انقلاب علیرغم پیشرفت چشمگیر در همه زمینه ها، در زمینه اخلاق، پیشرفت چندانی نداشته‌ایم، بلکه در برخی زمینه‌ها، پسرفت نیز داشته‌ایم 🔻 باید ضعف‌ها و کمبودها را شناسایی کنیم؛ برخی مسئولین ماننددکتری هستند که خود به نوعی بیماری مبتلا باشند، ولی آن بیماری را نشناسند و ندانند که بیمار هستند، بلکه آن بیماری را عین صحت و سلامت بدانند؛ در زمینه فرهنگ نیز نه تنها برخی مسئولین، ضعف را نمی شناسند، بلکه آن را نقطه قوت بر می شمارند!!! للذا به جای خدمت به جامعه، خیانت می کنند. 🔻 هنوز معنای اخلاق، روشن نیست ؛ آیا اخلاق، به معنای لبخند زدن به همگان و راضی نگه داشتن آن ها – ولو با فریب و دروغ – است؟! آیا اخلاق به معنای تساوی، عدالت و برابری است؟! آیا به معنای تغییر رفتار یا تغییر ارزش‌ها بلکه تغییر باورهاست؟! 🔻 اخلاق، کجای دین قرار دارد؟ ارتباط اخلاق با باورها و اعتقادات مذهبی چیست؟ متأسفانه بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، هنوز حتی پرسش‌های این موضوع به خوبی تنظیم نشده است، چه رسد به پاسخ‌های روشن و جامع 🔻 عدم رعایت اخلاق توسط برخی از مسئولان، نتیجه عدم تلاش در این زمینه است؛ لذا در بین مسئولان افرادی هستند که انقلاب اسلامی را انقلابی مانند سایر انقلاب‌های دنیا می‌‌‌‌دانند و آن را صرفا به عنوان تحولی سیاسی ارزیابی می‌کنند که طی آن قدرتی، کنار رفته و قدرت دیگری جای آن را گرفته است؛ 🔻 🔻 حتی برخی مسئولین از بیان اسم اسلام نیز پرهیز دارند و برای این‌که به تحجر و کهنه‌پرستی متهم نشوند به جای گفتن ارزش‌های اسلامی، از واژه ارزش‌های ملی استفاده می کنند؛ 🔻 در این چهل سال برای اخلاق، کار صحیح و جامعی صورت نگرفته است؛ لذا عده‌ای معتقدند می‌توان دین نداشت، اما با اخلاق بود! ما به عنوان مسلمانی که پیامبرشان، هدف بعثت خود را اتمام مکارم اخلاق ذکر می کند، در این زمینه بسیار ضعف و کمبود داریم. 🔻 یکی از وظایف رسانه این است که همین دغدغه و کمبود اخلاق را با ادبیات صحیح و بر اساس درک اقشار مختلف، به مردم جامعه منتقل کند تا در قدم اول، همه متوجه باشیم که در زمینه اخلاق کمبود داریم؛ باید برای سوالات در زمینه اخلاق، پاسخ های صحیحی بیابیم و بدانیم ملاک خوب بودن و بد بودن و به عبارتی فلسفه اخلاق چیست؟ 👈 سخنرانی 13 آذرماه 97 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي برگزار مي‌کند: 🔹 آئين رونمايي از آثار مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي با سخنراني علامه مصباح يزدي 🔻پنجشنبه 22 آذر ساعت 8:30 صبح؛ بلوار جمهوري، مؤسسه امام خميني (ره) http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔆 همايش حوزه علميه، پژوهش، دستاوردها و ظرفيت ها 👈 25 آذرماه؛ مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) 🔹 سخنران حضرت علامه مصباح يزدي http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سئوال مهم رحیم پور ازغدی از علامه : 👈 اگر امروز جوانتر بودید، کدام کارها را در اولویت قرار می دادید؟ 24 آذر 96 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔰 علامه مصباح یزدی در جمع طلاب حوزه های علمیه نورالاصفیا آل یاسین تهران: 🔆قدر طلبگی خود را بدانیم ... http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
🔆قدر طلبگی خود را بدانیم ... 🔰 علامه مصباح یزدی در جمع طلاب حوزه های علمیه نورالاصفیا آل یاسین تهران: 🔻 کمتر فکر می شود که رشد و ترقی واقعی چیست؟ رشد، غالبا بر اثر القائات و شرایط محیط برای ما تعریف می شود. 🔻 با رشد انسان، لذت های او نیز فرق می کند. در دوران کودکی بالاترین لذت‌ها در بازی کردن است؛ اما همین کودک وقتی رشد می‌کند و بالغ می‌شود، لذت‌های دیگری برایش مطرح می‌شود و رسیدن به پست و مقام و احترام اجتماعی، برای او لذت‌آورمی‌شود. 🔻 انسان اگر رشد بیشتری داشته باشد، این لذت‌های مادی نیز در چشم او رنگ می‌بازد و برای او لذت‌هایی کودکانه تلقی می‌شود. از این‌رو آیت‌الله بهجت(ره) می‌فرمود: اگر سلاطین عالم لذت نماز را می‌چشیدند، سلطنت را رها می‌کردند تا به این لذت برسند. 🔻 چرا انسان باید این دوران‌ها را طی کند تا به این لذت‌ها برسد؟ اجمالا این که هدف خداوند از خلقت انسان، این است که انسان با اختیار خودش، مسیر سعادت و کمال و رسیدن به رحمت الهی را بپیماید؛ این رحمت، رحمتی است که تنها از راه کارهای اختیاری به دست می‌آید وگرنه خداوند کسانی را داشت که رحمتش را شامل حال آن‌ها کند. 🔻 لازمه پیمودن اختیاری راه سعادت این است که شرایط متغیر و گرایش‌های متفاوتی وجود داشته باشد. 🔻 انسان به همان اندازه که رشد کند، لذت او هم بیشتر می‌شود،خداوند پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله، ائمه‌علیهم‌السلام و اولیای الهی را به عنوان کسانی که به مقام نهایی هدف خلقت رسیده‌اند، برای یافتن انگیزه در پیش روی ما قرار داده است. این مقام، همان مقامی است که از همه بالاتر است و البته لذتش نیز بیشتر است؛ 🔻 بر این اساس طبیعی است که ما از نماز لذت نبریم و کسی مانند آیت‌الله بهجت لذت ببرد؛ چرا که لازمه رسیدن به این مقام، این است که انسان مراحل قبل را گذرانده و طی کرده باشد و لیاقت لذت بردن از این رحمت الهی را پیدا کرده باشد 🔻 یافتن راه کمال و سعادت و رسیدن به برترین لذت‌ها، صرفا با تفکر و اندیشیدن محقق نمی‌شود؛ زیرا انسان اصلا چنین لذتی را درک نکرده تا بخواهد به آن برسد. بهترین کمالی که می‌توان به آن رسید، همان است که خدا می‌گوید و بهترین مسیری که می‌تواند ما را به این کمال برساند، همان راهی است که خداوند گفته است. 🔻 وقتی برخی از افراد برای رسیدن به یک تخصص در رشته‌ای خاص، ده‌ها سال از وقت خود را در مراکز علمی می‌گذرانند و تلاش می‌کنند، تا به آن تخصص برسند، آیا جفا نیست که راه رسیدن به کمال واقعی و دریافت بالاترین رحمت‌ها که به سادگی در اختیار ما قرار داده شده را یاد نگیریم و به آن عمل نکنیم؟ 🔻 باید ببینیم چرا خلق شده‌ایم؟ بالاترین پیشرفت و ترقی و لذتی که می‌توانیم به آن برسیم، چیست و از چه راهی باید به آن برسیم؟ البته خداوند متعال، پاسخ این پرسش‌ها و هم‌چنین راه رسیدن به این کمالات را برای ما بیان کرده است 🔻 بیندیشیم که خداوند چه نعمت عظیمی به ما طلاب داده است که در میان چند میلیارد انسان، ما را مشمول این نعمت ساخته است. قدر این نعمت را بدانیم و هر چه در توان داریم، برای فهم آن به کار بگیریم و کار اصلی خود را همان قرار دهیم. مشروح: http://mesbahyazdi.ir/node/7173 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔻 پاسخ های مهم و شنیدنی علامه مصباح به سئوالات طلاب حوزه علمیه رشد در نشستی صمیمی http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔆 علامه مصباح: اوایل انقلاب روزی 16 ساعت کار مفید داشتم// طلبه باید روزانه 8 ساعت به وظیفه اصلی اش بپردازد 🔰 دیدار صمیمی آیت الله مصباح با طلاب حوزه علمیه رشد1 💢 پاسخ علامه به سئوالی در مورد تنظیم برنامه علمی: 👈 یک طلبه باید حدود 8 ساعت از وقت خود را صرف اموری کند که تشخیص داده پرداختن به آن واجب است و آنها را به عنوان یک کار ثابت و مستمر برای خودش انتخاب کرده است. به عبارت بهتریعنی بعد از این‌که فهمید کدام امور، مهم‌تر و واجب‌تر و نزد خدا محبوب‌تر است و نپرداختن به آن ضررش بیشتر است، یک‌سوم شبانه‌روز را به آن اختصاص دهد. البته گاهی مسائلی رخ می‌دهد که موقتی است و رسیدگی به آن‌ها ضروری است و لذا چند روزی را باید صرف آن‌ها کند 💢 پاسخ علامه به سؤالی در باره میزان مطالعه ایشان در دوران جوانی: 👈مقایسه آن دوران با امروز خیلی به جا نیست. چون شرایط و اوضاع عوض شده است. 👈 در دوره‌ای به سردردی مبتلا شده بودم و به دکتر مراجعه کردم؛ او گفت روزی چند ساعت کار و مطالعه می‌کنی؟ وقتی من آن‌جا حساب کردم، به وی گفتم: آن اندازه که صرف درس و مباحثه می‌شود، 13 ساعت؛ که البته دکتر آن را زیاد دانست و گفت: باید آن را به 8 ساعت تقلیل بدهم. البته به دکتر نگفتم که گاهی به 16 ساعت هم می‌رسد. 👈 اوائل انقلاب تقریباً، روزی 16ساعت کار می‌کردم؛ هر چند این‌ها از لحاظ پزشکی، صحیح نبود و این فشارها سبب برخی ضعف‌ها در من شد. به هر حال هر انسانی باید وظیفه خود را در شرایط موجود تشخیص داده و هر اندازه‌ای که عسر و حرجی نباشد و شرایط بهداشتی هم رعایت شود، کار کند. 💢 پاسخ علامه به سؤالی در مورد نحوه ورود ایشان به حوزه 👈 من در سال 1313 متولد شدم ؛ 1319 به مدرسه رفتم. 1325 به تشویق آقایی که مقسم مرحوم سیدابوالحسن بوده و از نجف به یزد آمده بود، تشویق شدم که طلبه بشوم و سخنان او، نه تنها در من، بلکه در کل خانواده ما اثرگذاشت. این بود که هنوز دوران ابتدایی را تمام نکرده بودم که به‌خاطر تبلیغات ایشان و نفوذ کلامشان تصمیم گرفتم با اتمام دوره ابتدایی به حوزه بروم و همین کار را هم کردم. 👈 علیرغم این‌که یزد، چند مدرسه علمیه بسیار بزرگ داشت که هر کدام می‌توانست میزبان 60-50 تا 100 طلبه باشد، اما شاید در مجموع، بیش از 20 طلبه نداشت! آن‌ها هم یا فرزند آخوندی بودند که برای ادامه راه پدر به حوزه آمده بودند و یا برخی بچه‌های روستا بودند که حتی سواد خواندن و نوشتن نیز بلد نبودند و یکی از عزیزان در یزد آن‌ها را جمع کرده بود تا حوزه‌ای در یزد، راه بیندازد. 👈 بنده در چنین شرایطی طلبه شدم؛ علاقه شدیدی هم به درس خواندن و استفاده از وقت داشتم؛ به هر دری می‌زدیم تا کسی برای ما درسی بگوید و مباحثه‌ای داشته باشیم. چهار سال از اول جامع المقدمات تا انتهای شرح لمعه را خواندیم و یک مقداری از مکاسب هم شروع کردیم. 👈 سال 1331 با کل خانواده به نجف رفتم و یک سال آن‌جا ماندیم. اما وضع کار خانواده ما، آن‌جا خوب نبود و مجبور شدیم که برگردیم. در این مدت، بخشی از بیع مکاسب را پیش مرحوم آقای فانی خواندم؛ جلد اول کفایه را نزد شیخ محمدتقی ایروانی و بخش از کفایه نیز خدمت آشیخ محمدعلی سرابی می‌خواندم. هنوز بخشی از دروس سطح مانده بود که به قم بازگشتم. 👈 در قم درس خیارات مکاسب و جلد دوم کفایه را نزد مرحوم آشیخ مرتضی حائری می‌رفتم، بقیه جلد اول کفایه را نیز نزد مرحوم آقای سلطانی - ابوالزوجه احمد آقای خمینی- خواندم. ضمناً اگر فرصت پیدا می‌کردم، درس‌های خارج هم سری می‌زدم تا آشنا شوم؛ این درس‌ها که تمام شد، درس فقه و اصول خدمت امام(ره) بودم. ادامه دارد .... http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔆 علامه مصباح: هر چند شهریه یک طلبه کمتر از یک میلیون تومان است و طلبه با این گرانی‌ها و کرایه خانه‌ها، در مضیقه است، اما این نباید سبب شود که قدر این نعمت عظیم را ندانسته و ته دل، گلایه‌مند باشد. خطری که ما را تهدید می‌کند این است که نسبت به این نعمت عظیم، بی‌تفاوت شویم 🔰 دیدار صمیمی آیت الله مصباح با طلاب حوزه علمیه رشد2 💢 پاسخ علامه در مورد مقایسه حوزه علمیه دیروز و امروز 👈 در دوره ای که ما طلبه شدیم، عموم مردم به‌خصوص روشنفکران و دانشگاهیان نسبت به روحانیت، بدبین بودند و معتقد بودند این‌ها برای جامعه هیچ فایده‌ای ندارند و فقط از درآمد جامعه استفاده می‌کنند. خب، آن‌ها نمی‌توانستند چنین وجوبی را درک کنند؛ معتقد بودند ما خدا را همان طور که پدران و مادران ما شنیدند و شناختند، می‌شناسیم و امام حسین(ع) را نیز با همین عزاداری‌ها می‌شناسیم؛ دیگر نیازی به آخوند نیست! 👈 از این‌رو شرط اول این بود که روحانی وارد جامعه شود و در ارتباط با مردم، صداقت و خدمتگزاری خودش را ثابت کند؛ ثابت بکند که من دنبال منافع مادی و شخصی خودم نیست این را یک وظیفه‌ای می‌دانم و به عنوان تکلیف شرعی انجام می‌دهم؛ اثبات این مطلب کار بسیار مشکلی بود 👈 خدا به من لطف کرده بود و من از همان بچگی درک می‌کردم که دین لزوما نباید به تقلید باشد، بلکه عده‌ای باید دین‌شناس باشند و دین را به مردم یاد بدهند، شبهات دینی را رفع کنند.؛ البته، فهم من از این‌ها مبهم بود و زمینه و برنامه‌ای نیز برای این‌کار فراهم نبود. 👈 برنامه سنتی حوزه این بود که طلبه از ابتدای ورود جامع المقدمات بخواند و زبان عربی یاد بگیرد و چندین سال کارش این باشد! بعد هم فقه و اصول. البته باید کسانی به حدی برسند که بتوانند احکام الهی را از شرع استنباط کنند و برای مردم بگویند، اما این‌که همه طلاب همین مسیر را ادامه دهند، توجیه چندانی نداشت. 👈 وضعیت امروز حوزه قابل مقایسه با سابق نیست؛ در زمانی اگر از یک روحانی که 20 سال درس خوانده و مدرس معروفی بود، یک کتاب 100 صفحه‌ای چاپ می‌شد، خیلی مهم تلقی می‌شد! اما امروز در زمانی زندگی می‌کنیم که اساتید شروع به نوشتن کتابی می‌کنند و هنوز جلد اول آن چاپ نشده، به چند زبان دنیا ترجمه می‌شود! یکی از آن‌ها تفسیر المیزان است هنوز جلد سوم چهارم آن نوشته نشده بود، به مالائی در اندونزی و انگلیسی در آمریکا ترجمه شد؛ این برکت انقلاب بود. 👈 این (وضعیت حوزه در شرایط حاضر ) نعمتی است که خداوند به ما داده است و ما نسبت به آن مسئول هستیم و روزی باید درباره آن پاسخگو باشیم. هر چند شهریه یک طلبه کمتر از یک میلیون تومان است و طلبه با این گرانی‌ها و کرایه خانه‌ها، در مضیقه است، اما این نباید سبب شود که قدر این نعمت عظیم را ندانسته و ته دل، گلایه‌مند باشد. خطری که ما را تهدید می‌کند این است که نسبت به این نعمت عظیم، بی‌تفاوت شویم 👈 وضع طلبگی آن دوران با دوره فعلی، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست؛ هر چقدر هم بگویم، باز تصور روشنی از آن نخواهید داشت. نه تنها وضع اقتصادی بسیار وخیم بود، بلکه حتی آخوند شدن را مورد تمسخر قرار می‌دادند و رفتارشان با روحانی، مانند رفتار با یک گدا بود! 👈 بنده معتقدم بزرگترین نعمت اجتماعی که خدای متعال به ما مسلمان‌ها در این زمان مرحمت کرده، وجود این رهبر است. ببینید رهبران کشورهای دیگر چه کسانی هستند و رئیس جمهور بزرگترین کشور دنیا از نظر صنعت، تجارت، نظامی و پیشرفت علمی و تکنولوژی، امروز کسی است که در دنیا به دیوانگی معروف شده است. 👈 حال این افراد را مقایسه کنید با کسی که در طول این 30 سال رهبری، هرچه تلاش کردند یک نقطه ضعفی از ایشان پیدا کنند تا آن را مطرح کرده و با ضمیمه کردن دروغ به آن و بزرگ‌نمایی از موقعیت ایشان کم کنند، چیزی نیافتند. اگر خدا هیچ نعمتی به جز رهبری، به ما نداده بود، باز هم باید خداوند را شاکر می‌بودیم. http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
💢 جهادی فکری، مهمترین نوع جهاد// آمریکا، مانع جهاد اقتصادی است 🔰 علامه مصباح در جمع پیشکسوتان جنگ و جهاد و جنابازان دفاع مقدس استان یزد 🔻 استعمالات واژه جهاد در قرآن کریم، به گونه ای است که گویا انسان هر روز و هرشب، با آن سر و کار دارد. 🔻 زمانی، هنوز اهمیت جنگ نرم به خوبی درک نشده بود و نهایتا به عنوان یک ابزار ضمنی در کنار جنگ نظامی به کار گرفته می شد و مثلا به عنوان تبلیغات در کنار جنگ، سعی می شد، اراده طرف مقابل سست شود. اما امروز، جنگ اصلی، جنگ نرم است. 🔻 طبع انسان یک زندگی آرام و بی دغدغه را اقتضا می کند، اما خداوند انسان را به جهاد فرا می خواند و طبق بینشی که انبیاء برای ما آورده اند، سراسر زندگی دنیا، جهاد است. چرا خداوند چنین بساطی را راه انداخته است که انسان باید دائم جهاد کند؟ چرا خدایی که می خواهد رحمت خودش را شامل حال بندگان کند، چنین کرده است؟ چرا باید بهترین بندگان خدا، بالاترین سختی ها را تحمل کنند و به فجیع ترین وضع، به شهادت برسند؟ 🔻 پاسخ اجمالی این است که خداوند نوعی رحمت دارد که با ارزش تر از همه رحمت های دیگر است و هر موجودی - حتی ملائکه - نمی تواند چنین رحمتی را درک کند. برای این که موجودی بتواند چنین رحمتی را درک کند، باید با انتخاب خودش حرکت کند تا لیاقت درک رحمت را پیدا کند. لازمه درک چنین رحمتی این است که موجودی مختار وجود داشته باشد و در کش و قوس های متعدد و جاذبه های مختلف، دائم ناچار به انتخاب باشد تا در صورت دل کندن از جاذبه های دیگر و انتخاب مسیر صحیح، رشد کند و بتواند بفهمد که چنین لذتی وجود دارد و آن را درک کند. 🔻 هوای نفس یکی از دشمنان است و انسان همیشه باید به جهاد با آن بپردازد؛ لذا وقتی دشمنی داریم که هیچ وقت از ما جدا نمی شود، طبیعتا سراسر زندگی ما جنگ با دشمن خواهد بود؛ البته علاوه بر این جنگ، وظیفه جنگ با دشمن های بیرونی هم داریم. 🔻 حتی گاهی ممکن است فرزندان و همسر انسان، دشمن وی می شوند و مانعی در راه رسیدن به خدا باشند؛ البته گاهی هم عکس این قضیه صادق است و همسران و فرزندان زمینه رشد و تعالی انسان ها را فراهم می کنند. به هر حال باید حواسمان نسبت به دشمنان جمع باشد؛ از درون خودمان، دشمن وجود دارد تا در خانواده، همسایه، شهر تا کل دنیا؛ و ما هم باید با همه این دشمنان مبارزه کنیم؛ یعنی نه تنها همواره باید در حال جهاد باشیم، بلکه گاهی در یک لحظه با چندین دشمن باید بجنگیم. 🔻 اگر این جهاد دائمی برای انسان نبود، وجود او در این عالم، توجیه منطقی نداشت؛ خداوند انسان را برای امتحان و ابتلاء خلق کرده است تا با تلاش در امتحانات، پیروز شود و رشد کند. 🔻 مهم ترین جهادها جهادی است که با فکر انسان ها سر و کار دارد ؛ سایر جهادها مبتنی بر همین جهاد فکری است. 🔻🔻 اگر می خواهیم با آمریکا بجنگیم، باید فکرمان را اصلاح کنیم؛ وگرنه کسانی که آمریکا را با این همه امکانات، شکست ناپذیر می دانند و مقهور قدرت او هستند، هرگز نمی توانند، او را دشمن خود بدانند و با او بجنگند. آمریکا، ما را تحریم می کند، اگر بخواهیم در برابر تحریم بایستیم، ابتدا باید فکر را اصلاح کنیم؛ باید بفهمیم و باور کنیم که می توانیم؛ بفهمیم که باید برخی سختی ها را تحمل کرده و با تلاش در میدان اقتصاد و صنعت، اثرات تحریم را از بین ببریم؛ لذا اول جهاد فکری نیاز دارد و بعد جهاد اقتصادی. 🔻اگر نقصی در فکرمان هست و کمبودی در شناخت اسلام و فکر صحیح اسلامی داریم، برطرف کنیم و این فکر را به دیگران هم منتقل کنیم و برای حرکت جهادی در زمینه های گوناگون، ایجاد انگیزه کنیم تا آنچه خدا می خواهد تحقق پیدا کنند. 🔻 هوای نفس و دلبستگی به امور دنیوی مهمترین مانع در راه انجام وظیفه است؛ هرکجا دیدیم محور کارمان آن چیزی است که دلمان می خواهد، یعنی در راه خدا قدم نمی گذاریم. 🔻 وظیفه ما جهاد دائمی است؛ از جهاد در مقابل خواست دل و هوای نفس گرفته تا بزرگترین مظهر دشمن که امام (ره) از آن به عنوان شیطان اکبر تعبیر کرد؛ حواسمان باشد که دشمنان ما نمی خواهند به مقام انسانیت برسیم. 👈 دیدار 20 آذر 97 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
⭕️ علامه مصباح در مورد مذاکرات به عراقچی چه گفته بود؟ 🔹نصیحت های دلسوزانه و عالمانه ای که شنیده نشد .... ↙️ آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه اسفندماه سال 92 با علامه مصباح دیدار کرده بود؛ در این دیدار علامه مصباح انتقاداتی را به شیوه مذاکره و عملکرد دولت در رابطه با مذاکره عنوان کرد: ↙️ صرف نظر از محتوای مذاکرات، نحوه عملکرد مسؤولین امر در تبیین و توجیه کارهایشان سؤال‌برانگیز است و از جمله پیامدهای آن پدیدآمدن سوءظن و کم اعتمادی نسبت به دولت است. ↙️ مذاکره‌کنندگان می‌توانستند با آگاهی‌بخشی به مردم نسبت به واقعیات مذاکرات، ضمن جلوگیری از سوء تفاهم و کم شدن اعتماد مردم، از مخالفت‌های احتمالی آنان ( 1+5) به عنوان عاملی برای چانه‌زدن در مذاکره استفاده کنند. ↙️ تیم مذاکره کننده می‌توانست در برابر کسانی که ملت ایران را مورد دشنام و ناسزاگویی قرار دادند، به جای این توجیه که سخنان آنها مصرف داخلی داشته است، زورگویی و زیاده‌طلبی آنان را تقبیح کنند و در برابر اعتراض احتمالی آنها، بگویند که سخنان ما مصرف داخلی دارد. ↙️ تأکید فراوان بر مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی، مخصوصاً تصریح به خالی بودن خزانه و وانمودن کردن نیاز بخش عظیمی از مردم به چند عدد تخم مرغ کار درستی نبود و اگر سخنرانی‌ها و شعارها به گونه‌ای مطرح می‌شد که عزت و استغنای ملت را نشان می‌داد، برای موفقیت در مذاکره هم مؤثرتر بود. ↙️ ما انتقادات مبنایی نسبت به دولت داریم که مربوط به موضوع مذاکرات هسته‌ای نیست. نگرانی اصلی ما از این است که سیاست‌های فرهنگی دولت که نظیر سیاست تساهل و تسامح دولت اصلاح‌طلبان است، زمینه را برای فتنه‌ای خطرناک‌تر از فتنه 88 فراهم کند. http://mesbahyazdi.ir/node/5037 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔸 توسل به اهل بیت (ع) و گدایی در خانه آن ها، ساده ترین، راحت ترین و مؤثرترین عامل برای موفقیت در انجام وظایف است، البته این گدایی و توسل، باید صادقانه باشد؛ یعنی توسل ما به آن ها نباید از باب تبرک و تیمن و شبیه تعارف باشد، بلکه باید حقیقی و بر اساس باور قلبی باشد. 🔹 در واقع راه تکامل ما، گدایی در خانه اهل بیت (ع) است و اگر گدایی ما صادقانه بود، شایستگی رحمت و عنایت اهل بیت (ع) را می یابیم http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan 👇👇
هدایت شده از مصباح دوستان
🔆 گدایی صادقانه از اهل بیت (ع)، مؤثرین عمال برای موفقیت در انجام وظیفه است 🔰 علامه مصباح در جمع اساتید معارف مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): 🔹 هیچ نعمتی از نظر بزرگی و عظمت، به اندازه نعمت قرآن، برای عموم انسان ها و بخصوص مسلمان ها، وجود ندارد اما متأسفانه این کتاب باعظمت با برکات بیشمارش، نه تنها از طرف سایر انسان ها، بلکه حتی از سوی مسلمانان ، بلکه از سوی حوزه های علمیه نیز مورد بی مهری قرار گرفته است؛ 🔸 تمسک به قرآن و معرفی آن به عنوان عامل وحدت، می تواند نقش مهمی در از بین بردن تفرقه و ملغی کردن توطئه دشمنان داشته باشد. 🔹 از سویی، نمی توان همه معارف عمیق قرآن را شناخت؛ از سوی دیگر نمی توان به این بهانه، آن را رها کرد و به آن نپرداخت؛ لذا باید اولویت هایی در شناخت قرآن در نظر گرفته شود و بر اساس آن ها، برای شناخت اقدام شود 🔸 کار اصلی روحانیت حفظ و ترویج دین است و استفاده از قرآن، بهترین راه برای حفظ اسلام از انحرافات است. 🔹 امروز با سیل شبهاتی مواجه هستیم که حتی تحصیل کرده های دینی هم که در مقابل آن قرار می گیرند، مضطرب می شوند؛چه رسد به دیگران و این حوزه علمیه است که وظیفه اصلی را بر عهده دارد. 🔸 توسل به اهل بیت (ع) و گدایی در خانه آن ها را، ساده ترین، راحت ترین و مؤثرترین عامل برای موفقیت در انجام وظایف است، البته این گدایی و توسل، باید صادقانه باشد؛ یعنی توسل ما به آن ها نباید از باب تبرک و تیمن و شبیه تعارف باشد، بلکه باید حقیقی و بر اساس باور قلبی باشد. 🔹 در واقع راه تکامل ما، گدایی در خانه اهل بیت (ع) است و اگر گدایی ما صادقانه بود، شایستگی رحمت و عنایت اهل بیت (ع) را می یابیم. بدانیم اهل بیت (ع) بخلی ندارند و گوشه چشمی از آن ها، می تواند خیلی از کارها را سامان دهد. 🔻 24 آذرماه 97 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
⭕️ علامه مصباح در مورد مذاکرات به عراقچی چه گفته بود؟ ↙️ آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه اسفندماه سال 92 با علامه مصباح دیدار کرده بود؛ در این دیدار علامه مصباح انتقاداتی را به شیوه مذاکره و عملکرد دولت در رابطه با مذاکره عنوان کردند که خلاصه آن در ذیل آمده است: ↙️ صرف نظر از محتوای مذاکرات، نحوه عملکرد مسؤولین امر در تبیین و توجیه کارهایشان سؤال‌برانگیز است و از جمله پیامدهای آن پدیدآمدن سوءظن و کم اعتمادی نسبت به دولت است. ↙️ مذاکره‌کنندگان می‌توانستند با آگاهی‌بخشی به مردم نسبت به واقعیات مذاکرات، ضمن جلوگیری از سوء تفاهم و کم شدن اعتماد مردم، از مخالفت‌های احتمالی آنان ( 1+5) به عنوان عاملی برای چانه‌زدن در مذاکره استفاده کنند. تیم مذاکره کننده می‌توانست در برابر کسانی که ملت ایران را مورد دشنام و ناسزاگویی قرار دادند، به جای این توجیه که سخنان آنها مصرف داخلی داشته است، زورگویی و زیاده‌طلبی آنان را تقبیح کنند و در برابر اعتراض احتمالی آنها، بگویند که سخنان ما مصرف داخلی دارد. ↙️ تأکید فراوان بر مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی، مخصوصاً تصریح به خالی بودن خزانه و وانمودن کردن نیاز بخش عظیمی از مردم به چند عدد تخم مرغ کار درستی نبود و اگر سخنرانی‌ها و شعارها به گونه‌ای مطرح می‌شد که عزت و استغنای ملت را نشان می‌داد، برای موفقیت در مذاکره هم مؤثرتر بود. ↙️ ما انتقادات مبنایی نسبت به دولت داریم که مربوط به موضوع مذاکرات هسته‌ای نیست. نگرانی اصلی ما از این است که سیاست‌های فرهنگی دولت که نظیر سیاست تساهل و تسامح دولت اصلاح‌طلبان است، زمینه را برای فتنه‌ای خطرناک‌تر از فتنه 88 فراهم کند. http://mesbahyazdi.ir/node/5037 http://t.me/mesbahedustan آدرس کانال در نرم افزار سروش: http://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نعمت انقلاب 👈 خاطره علامه مصباح از دوران مدرسه ... http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan