ادامه بحث شخصیت 🌸
✅از آنجایی ک صدای ما یکی از جلوه های مهم شخصیت مان است
انتقاد از آن سخته
👈و به همین دلیل اگر بادقت و احتیاط نباشد ، ممکن است تاثیر مخربی بر جای بزاره
انچه برعهده یک هنرپیشه برعهده شماست، اینه ک امکانها و توانایی های صدای خودرا بشناسید و پرورش دهید.
برای این کار باید بتوانید صدای خود را به نحوی واقع بینانه . ونه ذهنی ارزیابی کنید.👌
👈عمل سخنگویی متضمن به کار انداختن چند عضله است ، درست همان طور که یک ورزشکار برای تامین کارایی عضلات خود به تمرین نیاز داره ، یا یک نوازنده پیانو برای چالاک
کردن انگشتان خود تمرین میکند
بیایید چگونگی تولید صوت را
طور طریقی کاملا ساده بررسی کنیم .☺️
✌️برای ایجاد صوت به دو عامل نیاز داریم 👇
☝️یکی اون ک ضربه میزنه
☝️و دیگری اون ک ضربه را دریافت میکنه و متناسب با کیفیت مقاومت خود و شدت ضربه به لرزه در میاد . 😊
✅این لرزش ها بهنوبهٔ خود ، هوای اطرافش را مرتعش میکنند ویک سلسله موج های صوتی پدید می آورند ک به وسیله گوش دریافت میشوند و متناسب با کیفیتشان ، در مغز تفسیر و تعبیر میشوند .
☝️اگر صوت در یک اتاق تولید شود فضای اتاق نیز آن را تشدید میکنه
هر چه اتاق خالی تر و هرچه فرو رفتگی و برجستگی های دیوار ها کمتر باشند میزان تشدید بیشتر خواهد بود،
مثلا یک ساختمان سنگی نظیر یک مسجد_ به خصوص هنگامی ک از قالی و پرده خالی باشد، صوت را بیشتر تشدید میکنه .✨
به طور کلی هرگاه به دو عاملی ک الان ذکر کردیم عامل سومی به نام تشدید کننده اضافه شود ، صوت موسیقایی پدید می آید .☺️
👈خلاصه ک صدای انسان را میتوان با تولید صوت به وسیله ویولن مقایسه کرد :
برای مثال یک ویولن را در نظر بگیرید
آرشه بر یکی از تارها ضربه میزند ، تار مناسب با طول و ضخامت و جنس و درجه کشیدگی خود در مقابل ضربه به لرزه در میاد 👌
👈این لرزش ها فضای اطراف تار را مرتعش میکنه و باعث پدید آمدن سلسله ای از امواج در آن میشه، گوش شما این امواج را به صورت صوت دریافت میکنه
اما باید در نظر داشت که صوت اولیه حاصل از برخورد آرشه با تار به وسیله جعبه چوبی ویولن تشدید و تقویت شده.
👈این جعبه چوبی باعث ایجاد لرزش هایی از آن خود میشود ، این لرزش ها هارمونیک های نُت اصلی هستن و کیفیت خاص صوت ویولن را به آن میبخشن.
✍نَفَس عامل نخست است ک در حنجره بر تا آواها ، ک به یکدیگر نزدیک شده اند( یا کشیده شده اند ) ضربه میزند و آنها را به لرزه در می آورد. این لرزه ها امواج صوتی پدید می آورند ک در سینه ، حلق ، حفره بالای حنجره ، دهان خیشوم ، صورت و سینوس ها تشدید می شوند.😊
👈اندام های گفتار همه افراد، از لحاظ شکل و اندازه ، متفاوت اند، از این رو صدای هر فرد کاملا با صدای دیگران متفاوت است ، آنچه اهمیت داره نحوه استفاده از دستگاه صوتی و سخنگویی و یافتن بهترین راه استفاده از این دستگاه برای هر فرد است .☺️
✅ ارسال برای دیگران با ذکر منبع
#فن_بیان
#بازیگری
#کارگروه_فن_بیان
#هنرمندان
#تئاتر_بانوان
@mesbahehoda
عضلانی کردن اندام های گفتار و کلمه🌸
🌸هنرپیشه باید ماهیت صوتی کلمه را دقیقا بشناسد و بتواند متناسب بامحلی ک درآن سخن میگوید (سالن تئاتر یا استودیوی فیلمبرداری)، بدون احساس فشار و زحمت، کلمه را به گوش شنونده برسونه .
👈در این کار چهار شرط باید رعایت بشه 👇
۱_وضوح کامل گفتار
۲_متناسب کردن این وضوح با محلی ک در آن سخن می گویید
۳_تعیین مخرج صحیح و رعایت توازن مطلوب صامت ها و مصوت ها ک به نوبهٔ خود به تشدید صدا کمک می کنند
۴_برآوردن هدف کلمه
⬅️اما خوب سخن گفتن ، از دیدگاه هنرپیشه چه معنایی دارد؟
باید بدانیم ک چیزی به نام شیوه کاملا صحیح سخن گفتن وجود نداره ، هرکس می تواند بهترین شیوه مناسب برای خود را برگزیند و به بکار گیرد .📝
✍درباره گفتار اشخاص ، مثلا میتوان گفت بیش از حد لفظ قلم ، یا بیش از حد عامیانه ، یا تحت تاثیر لهجه فلان شهرستان است ، ویا صامت هایش به اندازه کافی نیستن، یا مصوت ها به طور کامل ادا نمیکند ، و بیان کسی ک دارای اشکال هایی از این قبیل است ، نمیتوان به طور کامل و در مقیاس گسترده_ روی صحنه مطلب را منتقل کنه 👌
✔️اما تلاش برای ادای کلمه ها و رعایت آهنگ بیان بر اساس تلفظ استاندارد (یا لفظ قلم) نیز ممکنه به بیان حالتی بدهد ک زیاده رسمی و خشکه ،همین جا باید تاکید کنیم ک هدف از پرورش صدا و بیان از بین بردن ویژگی های فردی در ازای یاد گرفتن شیوه تلفظ و بیان استاندارد یا رسمی نیست ، به عبارت دیگر، یاد گرفتن شیوه استاندارد، نباید منجر به آن شود ک گفتار شما سرزندگی و انعطاف و فردیت خود را از دست بده
ودر نتیجه حالتی ساختگی و بی روح و رسمی پیدا کنه .😌
👈خلاصه ک هنرپیشه باید شیوه های بیانی گوناگونی ، به جز از آنِ خودش را بشناسه و باید بتواند این شیوه هارا به طور موثر وزنده به کار گیرد.☺️
✅ ارسال برای دیگران با ذکر منبع
#فن_بیان
#بازیگری
#کارگروه_فن_بیان
#هنرمندان
#تئاتر_بانوان
@mesbahehoda
سلام دوستای عزیز و همراهِ مصباح الهدی 😍❤️
نظرتون درمورد مطالب کانال چیه؟
انتقاد ،نظر ،پیشنهاد هر چیزی هست با گوش جان میشنوم.☺️🚶♀
@khadem_hosseinam_128
در سوگِ نبی جهان سیه میپوشد
در سینه، دل از داغِ حسن میجوشد
از ماتم هشتمین امام معصوم
هر شیعه زِ درد، جام غم مینوشد
شهادت امام رضا علیه السلام بر تمامی شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت باد🖤
#شهادت_امام_رضا
#امام_رضا
#صفر
@mesbahehoda
ماه #ربیع_الاول ، بهار زندگـی است
⭕️مقام معظم رهبری: بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیعالاول، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابیعبداللّه جعفربنمحمدالصّادق ولادت یافتهاند و ولادت پیغمبر سرآغاز همهی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است.
@mesbahehoda
صامت 🌸
👈واکی است ک هنگام تلفظ آن گذرگاه هوا یا صوت ، بسته یا تا حدی بسته میشود .
✌️بر این اساس صامت ها به دو دسته تقسیم میشوند:
☝️دسته اول آنهایی هستن ک هنگام تلفظ شان گذرگاه هوا کاملا بسته میشود ، و جز برهه ای از زمان به درازا نمیکشد و به دنبال آن هوا یا صوت با حالتی انفجاری بیرون میزند
به این گونه صامت ها انسدادی می گویند .
✌️دسته دوم صامت هایی هستن که هنگام تلفظ گذرگاه هوا باریک یا فشرده میشود و هوا یا صوت با فشار از مجرای تنگ شده خارج میشود .
به این دسته از صامت ها انقباضی میگویند.
از آنجا ک ادای این صامت ها با وقفه همراه نیست از آن ها با صفت «زمانی » یاد میشود .
در مقابل ، صامت های انسدادی را
«آنی» نیز خوانده اند.
نمونه صامت های انسدادی
« پ » و «د» و نمونه صامت های انقباضی «س » و «ز » هستن .
پ.ن: واک (به انگلیسی: voice یا voicing ) اصطلاحی در طبقهبندی آواهای گفتار است که به لرزش پردههای صوتی در تولید یک واج اشاره دارد. حروفی را که تولیدشان با لرزش تارآواها همراه است «حروف واکدار» یا «حروف آوایی» یا «جَهر» میگویند، و حروفی را که تولیدشان با چنین لرزشی همراه نیست «بیواک» یا «بیآوا» یا «هَمس» مینامند
✅اما یه تفاوت دیگه در تلفظ صامت ها وجود داره ک تقسیم بندی دیگه ای داره
این تفاوت با مقایسه « پ» با « د » یا «س» با «ز » آشکار میشه .👌
👌هنگام تلفظ دو واک «د » و «ز» تار آواها
میلرزند ؛
👈 به عبارت دیگه ، هنگام تلفظ دو واک تار آواها فشرده و به هم نزدیک میشن
و بر اثر برخورد هوای در حال خروج به لرزه در می آیند و تولید امواج صوتی میکنن ،
و همین صوت است ک از دهان خارج میشود ، اما هنگام تلفظ
« پ » و «س» فقط نَفَس است ک به صورت انفجاری در مورد « پ » به صورت پیوسته , و درمورد «س » خارج میشود .
👈یعنی هنگام تلفظ آنها تارآواها شُل و آزادن و هوای درحال خروج آنها را به لرزه در نمیآورد 😊
☝️ودر نتیجه صوت تولید نمیکنه.
👈از این جهت صامت های دسته اول را «آوایی » و صامت های دسته دوم را
بی آوا می گویند . ☺️
✅ ارسال برای دیگران با ذکر منبع
#فن_بیان
#بازیگری
#کارگروه_فن_بیان
#هنرمندان
#تئاتر_بانوان
@mesbahehoda
سلام علیکم دوستان 😁
میدونم اینجا یذره کم کاری صورت گرفته
اما فردا ادامه مباحث رو تقدیم نگاهتون میکنم.
ممنون از همراهیتون❤️
@mesbahehoda
سلااااام 😍
ما یه کوچولو بد قول شدیم
اما شما یه سری یه پیج مصباح بزنید
اینم آیدیاینستا:👈🏻 @mesbahehoda
میبینید که ما اینطوری هم که نشون میده بیکار نَشِستیم 😜،فقط سَرِمون گرمه با نمایش فاطمیه .
ان شاالله روزهای آینده در صورت امکان گزارشات تمرینها و ... گذاشته میشه😁❤️
در پناه حق