eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
28.4هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
995 ویدیو
143 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 إنْ أَعْطَیتَ لَمْ تَشُبْ عَطَاءَكَ بِمَنٍّ؛ «خدایا اگر تو عطایی کنی، آن را با منت گذاشتن آمیخته نمی سازی!» 🔹یکی از شیوه‌های قرآن این است که نعمت‌های خدا را مدام بیان می‌کند، معلوم می‌شود که در واقع خدا می‌خواهد ما را وادار به شکرگزاری در مقابل نعمت‌هایش کند. آیا این یک نوع چشم‌داشت پاداش نیست؟ 🔸اگر خداوند بنده را به شکر راهنمایی می‌کند برای این نیست که او از شکر کردن بنده لذت می‌برد و دوست دارد دیگران در مقابلش تواضع و چاپلوسی کنند. وقتی می‌گوید شکر من را به جا بیاورید برای این است که خیر بنده را می‌خواهد. می‌داند بنده‌ای که شکرگزار نباشد به کمال نمی‌رسد. این هم یک لطف دیگری است برای این که به او بفهماند که رسیدن به سعادت و لیاقت دستیابی به نعمت‌های ابدی بهشتی منوط به داشتن خلق و خوی شکرگزاری است. ۹۴/۴/۱ 📝 🌙 @mesbahyazdi_ir
📖 تسْتُرُ عَلَى مَنْ لَوْ شِئْتَ فَضَحْتَهُ، وَ تَجُودُ عَلَى مَنْ لَوْ شِئْتَ مَنَعْتَهُ « بر کسانی پرده‌پوشی می‌کنی که اگر می‌خواستی آن‌ها را رسوا می‌کردی، و بخشش می‌کنی بر کسانی که اگر می‌خواستی آن‌ها را محروم می‌کردی؛» 🔸بسیاری از مردم در اثر سوء اختیار مرتکب کارهای زشتی می‌شوند که موجب رسوایی است، اما خدای متعال زود آن‌ها را رسوا نمی‌کند، بلکه پرده‌پوشی می‌کند و عیوب آن‌ها را می‌پوشاند. برخی نیز هستند که خداوند نعمتی به آن‌ها می‌دهد اما آن‌ها نه تنها در راه خیر از آن استفاده نمی‌کنند بلکه آن را در راه عصیان الهی به کار می‌گیرند. مقتضای چنین رفتاری عقوبت و سلب از آن‌ها است، اما خدای متعال جز در برخی موارد استثنایی چنین کاری هم نمی‌کند. 🔹خداوند کسانی را که مرتکب گناه می‌شوند و حتی موجب ایذاء دیگران می‌گردند زود مؤاخذه نمی‌کند، بلکه به آن‌ها مهلت می‌دهد. این مهلت دادن برای این است که آن‌ها فرصتی پیدا کنند شاید متنبه شوند و دست از کار زشت خود بردارند. مگر این که کار به جایی برسد که نه تنها خودشان از این نعمت‌ها بیشتر سوءاستفاده کنند و بر خود بیافزایند، بلکه باب را به روی دیگران هم ببندند. در این صورت دیگر حکمت الهی اقتضا نمی‌کند که آن‌ها باقی بمانند و به کارهای خطا‌ی خود ادامه دهند، بلکه خدای متعال آن‌ها را مؤاخذه و هلاک می‌کند و در همین عالم هم مزه گناهان‌شان را به آن‌ها خواهد چشاند. ۹۴/۴/۲ 📝 🌙 @mesbahyazdi_ir
🖥 مجموعه تصویری 💡سلسله مباحث اندیشه اسلامی 🔹در محضر آیت الله محمد تقی مصباح یزدی 🌃 شب‌های ماه مبارک رمضان | ساعت ۲۲ 📱بزودی؛ در صفحات مجازی: 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰امتیازات فقط در بعد علمی نبود؛ بلکه علاوه بر اینکه خطیبی ممتار، نویسنده‌ای برجسته و معلمی بزرگوار و از رهبران مبارزه با رژیم طاغوت بود، از لحاظ تقوا، عرفان و تزکیه نفس نیز کم‌نظیر بود و ساعت‌های طولانی در دل شب را به عبادت می‌پرداخت. 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏅 | «شهید مطهری؛ یک قهرمان در جهان علم و فلسفه» 🔸گزیده‌ی بیانات آیت الله مصباح یزدی در مراسم بزرگداشت علامه 📍 مدرسه عالی شهید مطهری | اردیبهشت ۱۳۶۱ 📥 برای دریافت فایل باکیفیت این ویدیو به صفحه رسمی آیت الله مصباح یزدی در آپارات مراجعه کنید👇 https://aparat.com/v/LUd0i 🌙 @mesbahyazdi_ir
📖 أَنْتَ الَّذِي فَتَحْتَ لِعِبَادِكَ بَاباً إِلَى عَفْوِكَ، وَ سَمَّيْتَهُ التَّوْبَةَ...« تو خدایی هستی که برای بندگانت دری را به سوی عفو خود باز کردی و آن را توبه نام نهادی» 🔹اگر انسان مقداری از عمر خویش را با کارهای خوب بگذراند و مقدار ديگر را هم با کارهای بد، مسلم است که خدا همه کارهای وی را، بد حساب نمی‌کند و پاداش کارهای خوبش را می‌دهد وگرنه خلاف عدالت است. پس توبه چه نقشی در سرنوشت او دارد؟ 🔸اگر باب توبه نبود، در اين صورت کسي که نیمی از عمر خود را در کارهای بد و نیمی را در کارهای خوب گذرانده است، در آخرت بايد عمر آخرتی‌ وی به دو بخش تقسيم شود و بخش اول را در جهنم و بخش دوم را در بهشت به سر برد و این عین عدالت بود. اما آيا اين حالت با گشایش باب توبه برای بندگان مساوی است؟ هرگز، اين دو بسيار متفاوت‌اند. 🔹تفضل خاص الهی درباره توبه اين است که اگر بنده واقعی کند و آن‌چه لازمه توبه نصوح است را انجام دهد، همه گناهان گذشته‌اش آمرزيده مي‌شود؛ گويا هيچ گناهی مرتکب نشده است. اين تفضل بسيار بزرگی است. این تفضل برای برخی بندگان تا جایی ادامه پیدا می‌کند که می‌فرمايد: «يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ؛ خداوند گناهان آنان را به حسنات تبديل می‌کند.»( فرقان، ۷۰) ۹۴/۴/۳ 📝 🌙 @mesbahyazdi_ir
📖 وَ قُلْتَ: مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فیضاعفه له اضعافا کثیرة «خدایا، تو گفتی، چه کسی به خداوند قرض نیکویی می دهد تا خدا مال او را به مراتب زیادی چند برابر گرداند؟» 🔹 اشکال کار ما اين است که اين قدر اين آيات و روایاتِ مربوط به آن‌ها را شنيده و خوانده‌ايم که ديگر به اين نحو سخن گفتن و شنيدن عادت کرده‌ايم و آن‌ها را جدی نمی‌گيريم. واقعا اگر کسی باور کرده باشد که جایی بسیار معتبر هست که به #سرمایه او چندین برابر سود می‌دهد چرا در آن‌جا #سرمايه_گذاری نکند؟ عدم سرمايه‌گذاری نزد خدا ناشی از ضعف #ایمان است. 🔸به همين سبب هم خدای متعال به بيان‌های مختلف انسان را تشويق می‌کند که با #خدا معامله کنند. اين بیانات نهایت لطف الهی برای ما بندگان ضعیف، قاصر و کم‌فهم است که با اين بیانات ارزش معامله با خدا و #بندگی خدا را بفهمیم. 🔹اگر اندکی دقیق‌تر فکر کنیم شرمنده می‌شويم که خدا با ما این‌گونه صحبت می‌کند. ما اصلا چه داریم که به خدا قرض دهیم؟ با وجود اين، خدای مهربان با چنین بیانی با ما سخن می‌گويد. ۹۴/۴/۴ 📝 #درس_اخلاق #شرح_دعای_وداع_ماه_رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | «شرور و بلاها (۱)» 1️⃣ قسمت اول از مجموعه‌ی تصویری 🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در کانال آپارات: 🌐 https://www.aparat.com/v/smMpG 🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. 🌙 @mesbahyazdi_ir
💥براساس نگاه مادی‌گرایانه، آفرینش بی‌معنی است! 🔸تا جایی که ما با بحث‌های اعتقادی و فلسفی آشنا هستیم، از قدیمی‌ترین مباحثی که درباره شناخت عالم و هستی مطرح بوده، بحث درباره شرور است. 🔹بالاخره بعضی چیزها در این عالم برای ما لذت بخش است و بعضی چیزها، هم موجب درد و رنج می‌شود و هم مانع تحقق خیرهای بیشتری می‌شود. 🔸تحلیل این است که بالاخره لازمه این عالم همین است. ماتریالیست‌ها بر اساس اصولشان نه تحلیل دقیقی از گذشته دارند و نه پیش بینی معتبری از آینده و نه تحلیلی از این دارند که این دنیا اکنون چگونه است. 🔹آنها تنها می‌توانند بگویند این عالم همین است که هست، و همیشه این شرور همراه این عالم بوده است. خب این یک گرایشی است که وارد مباحث و حکمت‌های آفرینش نمی‌شود و چنین نگرشی جایی در این مباحث ندارد. 📺قسمت اول مجموعه تصویری : 🌙 @mesbahyazdi_ir
❓خدایی که جز خیر چیزی نمی‌خواهد چطور می‌شود که شُرور را می‌آفریند؟! 🔹در نگرش الهی، وقتی باور می‌کنیم که این جهان، آفریده خدای متعال است، برای ما قابل توجیه می‌شود که خوبی‌های عالم از روی و مصلحت بوده و صفات خوب خدا باعث آفرینش این خوبی‌ها شده است. اما به بدی‌ها و که می‌رسیم، چگونه می‌توانیم نسبت شرور را با خدای متعال حل کنیم؟! 🔸اگر ما قائل باشیم، کل هستی یک آفریدگاری دارد که واجد همه کمالات است و هیچ نقص و شری در وجودش نیست و همه چیز را خودش با حکمت آفریده است و این چنین نیست که در میان مخلوقاتش موجودی باشد که بدون اجازه خدا بتواند کاری انجام بدهد، این سوال پیش می آید که خدا برای چه این شُرور را آفریده است؟ 🔹خدای حکیمی که هیچ صفت شری ندارد و خیر محض است و جز خیر هم چیزی نمی‌خواهد، چطور شد که این شُرور را خلق کرده است؟ 📺قسمت اول مجموعه تصویری : 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 رشد و پیشرفت اسلام تا حدود زیادی مرهون جهاد اقتصادی (س) بوده است. اين جهاد مالی و اقتصادی است كه بر مرد و زن واجب است. طبیعتا این امر در صورتی امكان‌پذیر است که خانم‌ها استقلال مالی داشته باشند، نه اینکه در اموال شخصی‌شان یا در ارث يا ثمره فعالیت‌های اقتصادی طفیلی مرد باشند. 🌙 @mesbahyazdi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | صوت کامل قسمت اول مجموعه (شرور و بلاها (۱)) 🌙 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | «شرور و بلاها (۲)» 2️⃣ قسمت دوم از مجموعه‌ی تصویری 🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در کانال آپارات: 🌐 https://www.aparat.com/v/K2tka 🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. 🌙 @mesbahyazdi_ir
💐 وظایف ما در قبال نعمت‌های الهی 🔸یکی از لوازم عبودیت خداوند این است که: همانطور که اگر چیزی را موجب رشد یا سقوط ما می‌داند، باید طبق آن عمل کنیم، اگر هم چیزی را موجب رشد یا سقوط ما معرفی کرد، باید طبق همان رفتار کنیم. 🔹اگر وحی نعمتی را موجب تکاملمان معرفی می‌کند باید آن را دوست داشته باشیم و از آن مراقبت کنیم و سعی کنیم این از بین نرود. 🔸گاهی این نعمت، نعمتی است که در وجود خودماناهست. مانند نعمت دیدن و نعمت آگاهی. اوِلا باید این نعمت را به جا بیاوریم، ثانیا سعی کنیم این نعمت از بین نرود، ثالثا سعی کنیم در عمل نیز به لوازم وجود این نعمت ملتزم شویم. 🔹اگر در هر کدام از این مراحل کوتاهی کنیم، قدمی در مسیر تنزل و دوری از برداشته‌ایم. 📺قسمت دوم مجموعه تصویری : 🌙 @mesbahyazdi_ir
🌪 سختی‌ها مقدمه خوبی‌ها 🔸 ما انسان‌ها برخی چیزها را نامطلوب و شر حساب می‌کنیم اما خدای متعال آنها را مقدمه قرار داده است. 🔹یکی از این نعمت‌ها آن است که خدا هدایت افراد را با گرفتاری‌ها و سختی‌هایی همراه می‌کند. مضمون برخی از آیات کریم هم همین است که او هرگاه پیامبری را برای جامعه‌ای فرستاده، مردم آن جامعه را گرفتار سختی‌ها و مشکلاتی کرده است. 🔸«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُون؛ ما به سوى امت‌هايى كه پيش از تو بودند، (پيامبرانى) فرستاديم؛ پس آنها را با شدّت و رنج و ناراحتى مواجه ساختيم؛ شايد(بيدار شوند و در برابر حق،) خضوع كنند و تسليم گردند!» (انعام، ۴۲) 📺قسمت دوم مجموعه تصویری : 🌙 @mesbahyazdi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | صوت کامل قسمت دوم مجموعه (شرور و بلاها (۲)) 🌙 @mesbahyazdi_ir
📖 و أَنْتَ الَّذِی دَلَلْتَهُمْ بِقَوْلِكَ مِنْ غَیبِكَ ...عَلَى مَا لَوْ سَتَرْتَهُ عَنْهُمْ لَمْ تُدْرِكْهُ‏ أَبْصَارُهُمْ...فَقُلْتَ: فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ؛ « خدایا تو آن کسی هستی که بندگانت را به چیزی راهنمایی کردی که اگر آن را از آن‌ها پنهان می‌داشتی هیچ چشمی آن را نمی‌دید، آن حقیقت چیزی است که با این آیه‌ات به بندگانت فرمودی: پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم» 🔹در حدیث قدسی آمده است که: «ای فرزند آدم! من را در دلت یاد کن تا من هم در دلم تو را یاد کنم»(المحاسن، ج۱ ص۳۹) 🔸اگر انسان این حقیقت را به‌درستی تصور کند که پاک‌بازترین عاشق‌های عالم، در عمق دلشان این توقع هست که محبوب‌شان از آن‌ها یادی کند، آن وقت می‌فهمد غیر از این که خدا به واسطه ثواب دادن به اطاعت بنده توجه می کند، توجه دیگری هم به برخی بندگان خاصش دارد و آن چیزی است که در این روایت آمده، مرا در دلت یاد کن، تا من هم در دلم تو را یاد کنم. 🔹برای انسان چه شرفی از این بالاتر که خدایی از او یاد کند که عظمتش بی‌نهایت است؛ انسانی که «چیز قابل ذکری نبود»(انسان/۱). این شرفی است که هر چه در مقابلش گذاشته شود رنگ می‌بازد. ۹۴/۴/۵ 📝 🌙 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | «شرور و بلاها (۳)» 3️⃣ قسمت سوم از مجموعه‌ی تصویری 🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در کانال آپارات: 🌐 https://aparat.com/v/I0gzX 🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. 🌙 @mesbahyazdi_ir
✅ حفظ نعمت‌ها وظیفه عقلی و شرعی 🔸وقتی دانستیم که شرور هم جزئی از تدبیرات و جزئی از نظام احسن است، هر شخصی عقلا و شرعا وظیفه دارد که هم نعمت‌هایی که خدا به او داده است را حفظ کند؛ هم موجب تضییع نعمت‌هایی که خدا به دیگران داده است، نشود و مصداق افساد فی الارض نباشد. 🔹 (ره) اگر نصف لیوان آبی را می‌خوردند، مابقی را دور نمی‌ریختند؛ یک کاغذی روی آن می‌گذاشتند، تا اگر چند ساعت بعد تشنه شدند، از همان استفاده کنند. حاضر نبودند به اندازه نصف لیوانی، نعمت کنند. چراکه گاهی کفران یک نعمت باعث می‌شود که افراد دیگری از این نعمت‌ها محروم شوند. 📺قسمت سوم مجموعه تصویری : 🌙 @mesbahyazdi_ir
❓نگرانی از بلاها و انجام واجبات 🔹 وقتی مریضی‌ای پیش می‌آید یا نعمتی از دست می‌رود، افراد ضعیف الایمان صرفا تصورشان این است که فلان میکروب اثر کرده و مریض شده‌ام. گویا اعتقاد به تاثیری در تفسیر این حوادث ندارد. 🔸اما برخی که اندکی نگاهشان دقیق‌تر است، می‌گویند خدا مانع این بیماری و شر نشده و اجازه داده است که چنین میکروبی اثر کند. 🔹اما باز هم تمام توانش را صرف می‌کند که خودش مبتلا به آن شر و بدی نشود. در چنین شرایطی گاهی نگرانی ابتلاء به برخی شرور و بیماری‌ها آنچنان زیاد است که خواب را از چشمان افراد می‌گیرد و حتی توجه در نماز را از افراد سلب می‌کند. 🔸این نگرش علی‌رغم این که شخص باور دارد شرور تنها به اذن الهی به او می‌رسند، اما از آن جا که عملا تفاوتی در رفتار شخص ایجاد نمی‌کند و باز هم باعث نگرانی‌ها و باز ماندن از واجبات است، مطلوب نخواهد بود. 📺قسمت سوم مجموعه تصویری : 🌙 @mesbahyazdi_ir
🎖از سخت‌ترین جلوه‌های عبودیت! 🔹 ما باید سعی کنیم شرعی‌مان را رعایت کنیم، اما اینکه نهایتا خدا چیست و چه خواهد شد به ما مربوط نیست. وقتی تکلیف مشخص است، نگرانی‌ها نباید باعث شود تکلیف را کنار بگذاریم. 🔸البته حفظ خدا برای جامعه است. ما حق نداریم بگوییم حالا که ویروس آمده است بی‌توجهی کنیم به رعایت امور لازم و بگوییم آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب، باید هر جایی دقیقا طبق تکلیف شرعی عمل کنیم. 🔹اما در دلمان باید به هر چه تحقق پیدا می‌کند راضی باشیم و هیچ گله‌ای از این تقدیرات نداشته باشیم، هر چند اینها موجب مصیبت‌ها و سختی‌هایی برای خودمان، خانواده‌مان و دیگران باشد. این نوع جمع بین تکلیف و رضایت قلبی از سخت‌ترین جلوه‌های عبودیت است. 📺قسمت سوم مجموعه تصویری : 🌙 @mesbahyazdi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | صوت کامل قسمت سوم مجموعه (شرور و بلاها (۳)) 🌙 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | «شرور و بلاها (۴)» 4️⃣ قسمت چهارم از مجموعه‌ی تصویری 🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در کانال آپارات: 🌐 https://aparat.com/v/uQfgo 🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 راه عُقلا در تشخیص وظیفه: رجوع به متخصص 🔸گاهی در موارد دو وظیفه شرعی واضح است که کدام طرف اولویت بیشتری دارد، مثل آن که جان شخصی به خطر افتاده است اما برای نجات او باید پا در زمین غصبی گذاشت. 🔹اما تشخیص همه تکالیف به این سادگی نیست و همة انسان‌ها نمی‌توانند در موارد مختلف تزاحمِ دو وظیفه شرعی، تشخیص دقیق و درستی داشته باشند. در چنین شرایطی همه عاقلان به متخصص مراجعه می‌کنند. 🔸اگر مسأله شرعی باشد راه آن مراجعه به است و اگر از مسائل اجتماعی سیاسی باشد، مراجعه به فرمان جامعه ضروری می‌باشد. البته امکان دارد که هم اشتباه کند، اما چون درصد خطا در متخصص پایین‌تر است باید از او اطاعت شود. 📺قسمت چهارم مجموعه تصویری : 🌙 @mesbahyazdi_ir
سوال: اینکه گفته می‌شود احکام شرعی برای تامین مصالح افراد تشریع شده‌اند، آیا مصلحت‌های شرعی همیشه در کاری است که به آن دستور داده می‌شود یا ممکن است مصلحتی دیگر هم موجود باشد؟ 🔹 پاسخ: قانون ابتدایی آن است که واجبات شرعی برای تامین مصلحت‌های واقعی آن کار است و محرمات نیز برای اجتناب از مفسده‌های واقعی آن کار. 🔸اما این همیشگی نیست، ممکن است گاهی مصلحت یک فرد خاص در اطاعت از دستوری باشد که خود آن دستوری مصحلت واقعی‌ای ندارد؛ جز همین مطیع بودن در برابر خداوند. 🔹 یعنی امر صرفا برای سنجیدن آمادگی آن شخص در اطاعت از دستورات خدا است، مانند مامور شدن حضرت ابراهیم (ع) به ذبح حضرت اسماعیل (ع)، که برای آزمودن اطاعت پذیری حضرت ابراهیم (ع) بود، نه آن که اثری واقعی در ذبح کردن حضرت اسماعیل (ع) وجود داشته باشد. 📺قسمت چهارم مجموعه تصویری : 🌙 @mesbahyazdi_ir